aarten. ft fIS ten! der gasi BOS. 23 AUGUSTUS feuilleton 1916 jeweeg- delburg. Goedkoop. onveiligheid vaarwater. ft No. 198 ®4e IN GEN. cédé) rf<*K MRWwff waarbijDe iwte uit „(Ie Baoijes", De vroolpe vrij. Dood eens spelers, nnes en de vpetb3l- an Lutjebrcek, H t Kaartlegboekje etc. pen, een Lieöeren- rrlsefden, terwijl et pim. 100 Vader- co thuis (postwissel: Amsterdam. adijfc 21 DIC3- aewijnen» lar. ?e« pwse»««, nap. r men zich verbindt talen. zijn der Gasfabriek en smaak worden keninsen, Pisten, I N G E L IJ ST raad vindr mep voor e op dit gebied I» /an W. D'HUIJ, 18, MidJeiburg. a n de! Teleph. 92, rradig W A O nessy Cc Martell, Oude Jenever. T^oclrixLk, vucas Bols, ootz, ip Zoon oiyn. Beertje, tardam Aanbevelend, flinke 5JONGEH NIEUWE, Groene- 19 jaar, zoeK' der keukenmeid ■LEEN. AN DER HORST, Haag- flinke TBODE i in gezin zonder I itenmeisje. Brieven u „Vliss. Courant,, E li 5 VLISSINGSCHE COURANT WOEN8DAÜ ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlisiingen eo de gemeeniea op ftsictersa 1.5# ?t dris maanden. Frascc door het geheeie f|k l.Sf. Voor België f 3.2® Voor overige landen der Poal-Unle./ 3.38 Ahonderlfke summer* 8 cent l^jn; Fm F, ïii BI M !r„ lisint lift 18, flinigggi. Tiiiiwi lütiri. li ye ibonnê», in 't bezit eener M. ADVERTENTIEPRIJS t Vsa 3—4 regïia 8.4® j voor ieders segsi sasfef If cssj Driemaal plaatsen raroïdl fsessaaai berekend, abonseiseas »jraeie!® frf« Reclames 8® ct. per regel DSenataasbiedlBge?. «ra -sanvirag®» 8 et per regii Vnscfcijii 8i|t!lfi§. litgsiiiiefi sn hm fi liin»bb ififiii ilrlitiliib leaslisgsi ^lfïfifï®ilden leveiw" Pf gffl gulden b| dood gulden b| .verliet fffffeguides bij verlies Italis, zijn UKflita verze- 181 lange ongeschikt- *\s 1 door «Bill van een hand, *""4 8 j| van I kerf tegen ongelukken voor: srfUUÏ# heid tot werken f een ongeluk vUl3 voet of oog een duim •we sitSwriagea werk»» REHD9B8ELP Isiler- it, seri;sis»r4«s, aaarslag wa etiSIg ylaaUbanUi «»n ongeluk ep (r«|s, Sest ei tam, Os «Ittwerlsj wwtt as gulden bf verlies ^'Ig'guidejs bg verllei var. een W& van eiken wfivinger (kê%3 anderen vrsgif.' ëace 4a „Ssli, Sl(, hmk. 8ask" te> SridrAd (iEMEE NTEBESTUU R SCHIETOEFENINGEN. De Burgemeester van Vlissingen maakt aan zeevarenden bekend, dat I op ?4 Augustus a. s. of een der vol gende dagen op de reede van Vlis singen schietoefeningen zullen worden gehouden. De voor de veiligheid te nemen voorzorgsmaatregelen liggen voor be- langhebbenden ter secretarie dezer gemeente ter inzage. Vllssingen, 22 Augustus 1916 De Burgemeester voornoemd, I VAN DOORN VAN koudekerke. BINNENLAND Landstorm. De minister van oorlog brengt ter kennis dat nog niet kan worden be paald wanneer de in 1889 geboren petsonen, die tot den landstorm be- hooren, of daartoe op of na 1 Sep- iember 1916 komen te behooren, in weikelpen dienst zullen worden ge steld. Behoudens onvoorziene omstandlg- Iheden zal hun opkomst in geen geval eerder moeten plaats hebben dan In de tweede helft van December a.s., vermoedelijk echter zullen de meesten Ihunner eerst in 1917 behoeven op te komen. Zoodra de tijd van indlenststeliing Izal zijn bepaald, zal nadere bekend making volgen. Concentratie of niet? Naar „de Avondp." verneemt zal er in het najaar een vergadering be legd worden van verschtlier.de vrij zinnige fracties, om te beraadslagen of de concentratie ai dan niet ver lengd zal worden, dit in verband met verschillende kritieken in de bladen jevoerd. Ned. Indië en Japan. In de ,Tag.* wijdt dr. Max Roloff landacht aar. onze koloniën in ver- rand met de naburige groole mo- lendheden Engeland en Japan. Wat iet eerste land betreft, herinnert hij lan het gebeurde een eeuw geleien m voor Japan meent hij degenen in Yederland te moeten waarschuwen, lie In een verbond met dat land het lenige redmiddel zien. Met echt-Ne- lerlandsche laksheid, zegt de schr., aat men den borl maar op z'n be- oop, in goedig toeschouwen, dat het vel los zal loopen. Ten slolte merkt de heer Roloff op, (at men in Ned. Indië nimmer naar de vriendschap van Duitschland heeft |es!reefd „integendeel, de snelle op- Woel van enkele Duitsche handels- —o— (laSiit TerSodea.) ..Kom je mee in de zaal Er komt nu F1* niannenkoor en dan heeft het orkest neer een nummer, terwijl daarna het slot wordt gevormd door koor en orkest met e inleiding en het eerste koor uit het ora- |r,um „Paulus". I Daarna wordt er aan kleine tafeltjes jesoupeerd. ik zal je een plaats bezorgen." 1 v ben je heel dankbaar voor je goede i maar 1*ever hek 'k Eet niet, want T e WeSgaan. De electrische gaat nog par een half uur. Neen, neen, ik pro psi eer. Je wilt me met je automobiel naar tl ,rengen - In nacht nog zoo'n om- In I?oet®n maken, daar komt niets bovendien moet ik je bekennen, Enk ?e Cen l)eetje vermoeid gevoel. On een n l^' m?et *k nog eenige berekenin- .a eJ}' nvorgenvroeg gereed moe- I rij1*' wi' geen °Pz'en verwekken en rggaan en zonder afscheid te febt m met j°u gekomen, en jij ff me hier geïntroduceerd, dus ik be- T ''een maar jou goeden dag te zeg- J>ail|u".""eer. ll]et orkest de inleiding van I Seetndigd heeft, verdwijn ik en huizen was velen Nederlanders een doorn in het ooger zijn tijden ge weest, waarin man in lederen Duit- scher, die wat ijverig land en volk bestudeerde, een spion zag (in het begin van zijn artikel verzeker! de schr.,- dat Ned. indië sinds 1895 door Japansche spionnen overstroomd is). De off'cieele regeeringsorganen in Nederland en Indië hebben wei is waar aan die hatelijkheden nooit mee gedaan zij waren integendeel steeds correct. Fouten hebben wij waarlijk ook genoeg gemaaktdaaraan te her inneren, is thans "niet geschikt. Wij wenschen den Nedetlanders ook ver der het onverkorte bezit van hun heer lijke kolonies, zegt dr. Roloff ten slottewij hebben er geen oog op en hadden dit ook nooit. Maar ik ge loof, dat Nederland het beste zijn kolonies beschermt, wanneer het ook verder neutraal blijft en elk aandrin gen van de andere zijde van het Ka naal beantwoordt met een beslist „non possumus". Jaarverslag Kamer ¥ao Kotphandel Aan het verslag der Kamer van Koophandel alhier over het jaar 1915 is het volgende ontleend De Europeesche oortog oefende eeri zeer ernstigen invloed uit op den handel en de nijverheid in deze ge meente. De arbeidsioonen stegen aanmerke lijk in verband met de duurte der eerste levensbehoeften en ook ten gevolge van de hooge loonen die heden ten dage in .den landbouw en den tuinbouw worden betaald. De prijzen der steenkolen liepen op tot een voorheen ongekende hoogte, evenzoo de prijzen van ruwe olie, petroleum en benzine. Dit voortdurend stijgen van de prijzen van ruw materiaal en van ar beidsioonen was oorzaak dat de nij- verheidsproducttn steeds duurder werden, buitendien bleek het schier onmogelijk prijsopgaven te verstrekken van werken die langen tijd van be werking behoefden zooals het geval is in den scheeps- en machinebouw. Eene gelukkige omstandigheid was, dat de groot industrie overladen was met bestellingen, zoodat aan vele handen werk kon worden gegeven en werkloosheid dus uitzondering was. Bij de Koninklijke Maatschappij „de Schelde," welke inrichting in het af- geloopen jaar haar 40jarig bestaan mocht herdenken, was geregeld bij zondere bedrijvigheid waar te nemen, daar er voortdurend veel werk in opdracht werd gegeven. Ten gevolge der moeilijkheden door alle landen die in oorlog zijn, werd echter groote stagnatie ondervonden in het verkrij gen van speciale machineriën en on- hoop dan binnen een half uurtje op bed te liggen. Eenige minuten later hoop ik te slapen als een marmot." ,Ik heb het niet zoo goed als jij," zeide graaf Kiinter lachend, „ik ben adjudant van mevrouw Barbara Glover en ben ver plicht tot het laatste oogenblik te harer beschikking te staan. Dat is niet zoo ge makkelijk, je wordt voortdurend door haar heen en weer gejaagd. Maar het is toch ook wel weer aardig, voor die intelligente en resolute vrouw te draven. Wanneer zien we elkaar weer 7" „Morgenochtend zal je wel niet vroeg bij de hand zijn, waarde vriend, maar overmorgen vroeg om zeven uur zouden we samen een morgenritje kunnen doen. Ik zou graag de streek bezuiden Dasburg eens in oogenschouw nemen. Wanneer je met mijn voorstel accoord gaat, ben ik om zeven uur voor je deur, je zoudt me dan meteen kunnen inlichten over de wer ken die zich ten zuiden van Dasburg be vinden." „Afgesproken", zeide graaf Kiinter. „Dus overmorgenochtend om zeven uur. Je gezelschap zal me aangenaam zijn. Ten zuiden van Dasburg liggen de groeven van mevr. Barbara Glover. Ze wil ze op nieuw verpachten en heeft me verzocht ze eens te bekijken. Het komt me zeer ge legen, dat je er bij bent vier oogen zien meer dan twee. Tot ziens Graaf Kiinter haastte zich naar zijn plaats in het orkest. Dora stond reeds derdeelen, waardoor vele werken niet gereed gemaakt en afgeleverd konden worden. De Regeering en N.O.T. ver leenden in dezen krachiigen steun. De scheepvaart ondervond groote moelelijkheden door de onveiligheid op zee. De Maatschappij „Zeeland" liet haar nachtdienst vervallen en oefende den dagdienst uit met haar dubbelschroef stoombooten, echter vervoerden die schepen uitsluitend passagiers en de posthet goederen-vervoer werd ge heel opgeheven om alle moeilpheden omtrent het vervoer van contrabande te ontgaan. Tengevolge van déze maatregelen werd een groot deel van het personeel der Maatschappij overbodig, maar de Maatschappij slaagde er in vom dat overbodige personeel eiders werk te vinden. Ais een bewijs dat de „Zeeland" nog steeds het vertrouwen der bui- tenlandsche Regeeringen genoot, mag wei worden opgemerkt dat behalve het internationaal postvervoer, ook maandelps uitwisseling plaats had van Duitsche en Engelsche gewonden en burgers geïnterneerden. Bij het vervoer van de booten naar den trein en omgekeerd werd steeds krachtda dige hulp verleend door de Afdeeling Viisslngen van het Nederlandsche Roode Kruis, waarbij ijs niet onbelang rijke mate diensten werden bewezen door de transportcolonne van de bier ter stede bestaande vereeniging Eerste Hulp bij ongelukken. De oorlog otfende voorts een zeer ongunstiger; invloed op het bezoek van schepen aan onze havens, immers buiten de kolenschepen vosr de Vlls- singsche Gasfabriek, waarvan er een met suiker voor Londen werd gechar terd, en een schip voor de Electro Tinfabriek, kwamen er geen handels schepen op de haven. In het visscherij-bedrijf werd met afwisselend geluk gewerkt. De aan gevoerde visch kon tegen zeer hooge prijzen worden verkocht. De garnalen leverder. echter verlies opdewijl de Maatschappij „Zeeland" geen voedingsmiddelen vervoerde, moesten de garnalen over Rotterdam naar Engeland worden vervoerd, ver traging in het vervoer maakte dat ze dikwijls werden afgekeurd te Rotter dam of in Engeiand. Een gedeelte van de garnalenvangst werd tegen lage prijzen aan de gar- nalenpelierij te Arnemuiden verkocht. Tengevolge van de mobilisatie moesten de meeste schepen met een incomplete bemanning varen, enkele schepen moesten zelfs uit de vaart worden genomen. De groo'.e marinevloot die in Vlls singen verbleef, maakte het verkeer in de buitenhaven bijzonder moeilijk, weer ttrsschen de sopranen op het podium, dat geheel met zangers en zangeressen was gevuld. Drie kwartier later bevond Werner zich in zijn werkkamer. De laatste wagen van de electrische tram had hem voor de deur afgezet en Werner had zich ter ruste kun nen begeven, wanneer hem dit slechts mo gelijk geweest was. Het was reeds na middernacht, toen hij nog altijd in zijn werkkamer op en neer liep en eerst om één uur ging hij naar bed, zonder evenwel direct te kunnen inslapen. De storm, die in hem woedde, allerlei te genstrijdige gevoelens, die in hem woel den, lieten hem eerst tot rust komen, toen de dag begon aan te breken. VIJFDE HOOFDSTUK. Den volgenden morgen zat Werner op zijn bureau en rekende „4 maal 3 is 9 en 5 is 13". Vlug gleed het potlood over het papier, het eene gétal na het andere werd neerge schreven, maar de uitkomst was foutief, dat kon Werner op het eerste gezicht wel zien. Hij begon nog eens van voren af aan te rekenen en vond fout op fout. Het was hem, als had hij den vorigen avond de kunst van rekenen totaal verleerd. Zoo onbeholpen had hij zelfs op de schoolban- banken niet gerekend. Hij legde het potlood naast zich neer en ging aan het venster staan. Hij zag het bedrijvige gedoe op het terrein van waaronder vooral leed de Provinciale Stoombootdienst. Gedurende den tijd van den eorlog zullen er zeer zeker een groot aantal marinevaartuigen in de Vlissingsche haven moeten verblijven en bet ls niet onwaarschijnlijk dat dit ook na het einde van dezen oorlog het geval zal zijnin verband daarmede zou het zeer gewenscht zijn dat spetdig worde overgegaan tot eene belang rijke uitbreiding van de buitenhaven, waardoor grootere en kleine marine- vaartuigen daarin een rustige en vei lige ligplaats kunnen vinden. Dringend wordt bovendien de be hoefte gevoeld aan den bouw van een groote schutsluis, waardoor schepen van groote afmeting van de werf der maatschappij „de Schelde" uit de binnenhaven kunnen worden gebracht en waardoor omgekeerd groote sche pen op de haven kunnen komenin verband met dit laatste zij er op ge wezen dat de tankschepen die de olie zuilen moeten aanvoeren voor de nieuw gebouwde Asphaltfabriek bijna zonder uitzondering zulke groote af metingen hebben, dat zij niet dóór de bestaande sluis kunnen worden ge schut. De industrie begint zich langza merhand op Walcheren te ontwikke len en het zou zeer te betreuren zijn, wanneer de toestand van de haven, of de te kleine Ingang naar de haven, die ontwikkeling zouden beletten. In de bouwvakken was weinig ver tier omdat men zoo dicht bij het oor- iogstooneel, weinig vertrouwen in de toekomst heef', en omdat de prijzen van bouwmateriaal zoo abnormaal hoog waren. Particulieren lieten dan ook weinig of niets bouwen ondanks het gebrek aan weningen. Gelukkig konden een aantal tim merlieden en schilders werk vinden bij den bouw van 84 arbeiders-wo ningen die door de vereeniging tot verbetering der volkshuisvesting wer den opgericht in de nabij gelegen gemeente Oost- en West Souburg. Fabrieken en Trafieken. De gasfabriek, beboerende aan de Imperial Continental Gas association te Londen, deelt bet volgende mede Het buizennet werd belangrijk ver groot door het leggen van een 15 cM. buis van Arnemuiden oyer Kievers- kerke naar Veere met een 20 cM. zin ker door het kanaal van Walcheren nabij Veeie. Vooits werden tal van buisleidingen gelegd in Domburg en Gostkapelie ter aarssluiiifg van West- hove, Duinbeek en andere landhuizen. Het gasverbruik nam wederom be- langtijk toe, grootendeels tengevolge van het algemeen gebruik van gas in de keuken. De gratis lessen in keken het werk. Hij zag locomotieven met leege en volle wagens heen en weer rijden. Maar wat hij eigenlijk zag, drong niet tot hem door. In hem was iets, dat hij tot dusverre niet gekend had een onrust, een onze kerheid en onbestendigheid, een gevoel van bevrediging, dat hem tegelijktijdig angst aanjoeg. Was het dan werkelijk mogelijk, dat cen oogenblik van samenzijn met een vrouw, een blik uit stralende vrouwenoogen in het binnenste van een man zulk een verande ring konden teweegbrengen Was er plotseling.in hem iets ontwaakt, een gevoel, een hartstocht, waarvan hij tot dusverre niets, hoegenaamd niets had geweten, en was in iederen man de mo gelijkheid voorhanden, dat plotseling zulk een gevoel levendig werd, zoodat het ge- heele denken en gevoelen werd be- heerscht Had hij tot heden als een blinde tegen over de wereld, voornamelijk tegenover de vrouwen gestaan, had tot dusverre een leemte in zijn gevoelens bestaan, een de fect in zijn gemoed Een dwaas was hij, een groote dwaas Hoe nauwkeurig trad hij in de voet stappen van zijn voorganger Ja, zoo moest hij maar doen Eerst op zijn mees teres verliefd worden, dan zijn gevoelens verraden, om in haar oogen binnen korten tijd lastig en onsympathiek te .wor den, met het gevolg, dat hij ten slotte met smaad en schande werd weggejaagd bakken en stereliseeren werden druk bezocht. Door de gasfabriek te Vlissingen worden nu de volgende plaatsen vati gas voorzienVllssingen, Oost- en West-Souburg, Ritlhem, Arnemuiden, Klevenkerke, Nieuw- en St. Joosland, St. Laurens, Serooskerke, Gapinge, Veere, Oostkapeile en Domburg. De oorlog deed ook op het gas bedrijf zijn invloed gelden. De aanvoer van kolen was zeer onzeker, zoodat het van belang bleek de voorraad zoo hoog mogelijk op te voeren eike beschikbare plaats op de Gasfabriek werd daarom voor het opslaan van kolen gebruik'. De prijzen der keien stegen snel en hier en daar werden fancyprijzen be taald. Teneinde een behoorlijke verdee ling van de voor Nederland beschik bare hoeveelheid kolen te verkrijgen, werd een commissie benoemd uit het koninkiijk nationaal steuncomiié, on der voorzitterschap van prof. de Vooys om deze zaak te regelen. Deze commissie slaagde er inder daad in om de gasfabrieken van de noodige kolen te voorzien tegen een uniformen prijs. Ook de prijzen van buizen, pijpen, Strings, lood en tin stegen snel. De kostprijs van het gas werd ab normaal hoog, terwijl de verkoopprijs van het gas een zeer geringe verhos- ging onderging. Tengevolge van het buiter, bedrflf zijn van de koolteerfabriek te Sel- zate, kon de teer niet worden wegge- gevoerd en moesten maatregelen ge nomen werden om een groot quantum teer te bewaren, Wel was de prijs van coke en am moniak belangrijk gerezen, maar deze factoren waren niet voldoende om de rekening goed te maken. De oorlog levert inderdaad groote bezwaren voor de gasfabrieken op. De electrische centrale van de Tramweg-Maatschappij Vlissingen Middelburg, leverde elec rische stroom voor verlichting en industrieel gebruik krachtens de haar door de gemeente verleende concessie. Stroomlevering heeft ook plaats aan de gemeente Middelburg. Het aantal lichtaar.sluitingen is ge durende 1915 met 94 pet. gestegen, dat der krachtaansluitingen mei 35 pet. De aansluitingswaarde der instal laties steeg van 421 op 526 K. W. Het getal aangesloten motoren be draagt 75. De Vlissingsche stoom-schoenfa briek van de heeren gebr. A. en J. Klfjkerg, deelde mede, dat het jaar voor deze industrie niet onvoordeelig is geweest. Lag bij den aanvang van den oor- leg alles stil, a' spoedig konden, Het lot van zijn voorganger was hem duidelijk, hij begreep, dat deze zich even als hij had laten inpakken, door de betoo- vering, die van Dora Buchwald uitging. En hij haatte dien man, dien hij nimmer had gekend, omdat hij gewaagd had zijn oogen tot haar op te heffen en haar lastig te vallen met zijn gevoelens. Een brutale, vrijpostige vlegel Deze gedachten, zij moesten en zouden voorbijdreven. Was hij niet een man, die zich kon beheerschen, zou hij niet in staat zyn om deze dwaze hartstocht te beteu gelen tenminste totdat hij in veiligheid was En hij wilde zichzelf in veiligheid brengen. Hij kon niet hier bljjven, hij moest weg. Hij wenschte, dat het jaar reeds om was. Was hij niet een man met energie, met een onwrikbaren wil, die tot dusver alles had wat hij wilde en hier zou hij zwak, laf en afhankelijk van de dwaaste gevoelens zijn Werner-ging eenige malen de kamer op en neer en trad aan het tegenoverliggende venster. Een equipage kwam het plein oprijden en toen ze naderbij kwam, herkende Wer ner het rijtuig van geheimraad Kersten. „Wat moet hij zoo vroeg hier doen vroeg hij zich af. Hij zette zich aan zijn schrijftafel en deed, alsof hij jjverig bezig was. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1916 | | pagina 1