El J K, t 3 (bora) Ifio te-Stol Provinciale Staten van Zealand BER DINSDAG 2 NOVEMBER binnenland feuilleton No. 258 elschap I tiën, ÏELING Buiten de beschaafde Wereld. 1915 N. M A. 8 UUR. r fiosoh. tand aard monk, asoh. n, Rijnwijn, St, lard St Invalid ii laga enz, enz, ende prijzen, ERMAJt Telefoon 46. |ch aan het woonhuis IHBBIBBI IB laaaaai aankondiging nm. 12.10b) 2.45 >.40 1—a) 3.30 im. 12.10c) 3.- 3. e" Kerstdagen en kdagen de boot r-as' Jeuzen tot éen uu' ("jdelIjK gestaakt, n vervoerd rvoer van pi VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ1.30 per drie maanden. Franco door het geheele rijk f 1.50. Voor BelgiS 2.20 Voor overige landen der Post-Unie ƒ3.35 Afzonderlijke nummer* 3 cent iïne: Firma f. YAH DE VELDE If," Klaini Markt 58, Vlissingen. Telefoon tot. 10 ADVERTENTIEPRIJS Van 1—4 regel* 0.4i t voor Iedere regel meer 18 cenj Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend. BjJ abonnement speciale pr|e Reclame* 20 ct. per regel Dienstaanbiedingen en -aanvragen 5 ct. per regel dagelijks, oiigizoiiilird op Zondag on olgonooi erkende Clrlstilijke foostdigos onnn^e" bii levens" gulden bij dood AAA gulden bij verlies noüs zijn UKAiia verze- M\ II lil lange ongeschikt- door <1III van een hand, kerd tegen ongelukken voor: LUUU heid tot werken I UU een ongeluk UUU voet ef oog altkwlngen wordan VERDUBBELD Indien de verzekerd»!», voorzien wn geldt* pl««t»bewl|», «es ongeluk bekome» op train, bool teabonnés, in 't bezit eener zijn GRATIS verze- 750r£r300~:ri50s"':^ri00 gulden bij verliest f|||gulden bij verliesrtjf^gulden b? verlies van IIIII vaneen n van eiken een duim JLUU wijsvinger anderen vinger, ol tram. De oltkeerlng wordt gewaarborgd door do „Holt. Illq. Varzek. Bonk" to Scklodow Steun aan de gemeenten. De Amsterdamsche wethouder voor 4e financiën, mr. S. de Vries Czn., in de gisterenmiddag gehouden vergade ring van den gemeenteraad gewag makend van de thans ingediende be lastingwetten van minister Treub, voor zoover die bedoelden steun aan de gemeenten te geven, heeft meegedeeld, dat er nog een nieuw stel wetsont werpen is tegemoet te zien, waarin de hulp aan de gemeenten nader zal worden geregeld. Maatregelen ten gunste van de gemo- biliseerden. Heden werden door het hoofdbe stuur van den Nationalen Bond tot steun aan miliciens aan de korpsen en onderdeelen van de gemobiliseerde strijdmacht ruim 40.000 kaarten ver zanden, ter uitdeeiing aan de daarop vermelde miliciens en landweerpilch- tigen, die bij eventueele demobilisatie of bij het gaan eener landweerlichting met onbepaald verlof, recht hebben op steun in een of anderen vorm. Naar wij vernemen is men thans bezig ook de landstcrmplichtigen, die in aanmerking komen, te registreeren. Opleiding Landstorm. De opperbevelhebber van Land- en Zeemacht heeft bepaald, dat van elk bataljon infanterie één officier 4 No vember zal worden gedirigeerd op de depots der brigades, ten einde werk zaam te worden gesteld bij de oplei ding der landstorm jaarklasse 1913. Nederlandsche werksloosheidsraad. Zaterdag vergaderde de Nederland sche Werktoosheidsraad. Alle leden waren vertegenwoordigd. Na uitvoe rige beraadslagingen werd besloten een schrijven te richten aan den mi nister van financiën in zake wijziging en opheffing der noodregeling. Voorts machtigde de Raad de verzekerings commissie, uit zijn midden ingesteld, den minister verder over de wijzi ging en opheffing der needregeling te adviseeren en tevens over een ver dere ontwikkeling der werkloosheid- verzekering. Over de arbeidsbemiddeling en het steun verleenen aan hen, die ten ge volge van het verleenen van klein ver- loi of bij demobilisatie werk of steun behoeven,werd uitvoerig beraadslaagd. Besloten werd naar aanleiding hier van zich tot den minister van financiën te wenden. Layering aan het Rijk. Bij Kon. beluit is bepaald dat alle aannemingen van werken en alle leve- rantiën ten behoeve van den lande, die een uitgaaf vorderen van meer door J. L. 32:) —o— (ftadrak verboden.) „Zij wierp een smet op je „Een smet Er kwam iets als een schittering van overwinning in haar aogen, maar hij zag het niet. „Ja, een smet, besmetting", her haalde hij. „Er zijn sommige dingen, die een goede vrouw niet moet be grijpen. Men kan niet omgaan met madder en smetteloos blijven." „Dat opent het veld wijd." Ver heugd klapte zij in de handen. „Je hebt gezegd, dat haar naam Lucile "as; je schijnt haar te kennen; je hebt mij feiten omtrent haar genoemd ongetwijfeld houdt je er vele terug, ®e je niet durft geven kortom, als men niet met modder kan omgaan en vlekkeloos blijven, hoe is het dan met jezelf „Maar ik ben „Een man natuurlijk. Heel goed. dan duizend gutden, in het openbaar moeten worden aanbesteed. Deze aanbestedingen zullen 8 dagen te voren in de Staatscourant moeten worden gepubliceerd. Moois daad van H. B. S.ers. Gisteren bestond te Rotterdam de eerste H.B.S. met vijfjarigen cursus voor jongens 50 jaar. Dit feit zal feestelijk gevierd worden 30 December met een soirée in den Schouwburg enz. Intusschen is in een gisteren gehouden vergadering van oud-leerlingen en leerlingen besloten, voor gelden door hen bijeengebracht, als blijvende herinnering een fonds te stichten tot geldelijke ondersteuning van leerlingen die daaraan behoefte blijken te hebben. In het voorloopig bestuur werden gekozen mej. dr. jeanne Bies en de heeren M. Davidson, A. den Hoed, J. Hudig, dr. W. van Rijn, P. Schrameijer Verbrugge, F. J. Vaes en J. H. Wilton. Belangrijk spoorwegplan. Naar het „U. D." verneemt, heeft de Ned. Centraal Spoor een belangrijk plan ontworpen, dat tot bedoeling heeft den treinenloop van en naar het noorden des lands aanzienlijk te ver beteren en daarnevens het Centraal station te Utrecht te ontlasten van een goed deel van het verkeer van goederentreinen, dat vaak het sneltrein- verkeer hinderlijk in den weg staat. Zij heeft het plan van nieuwen aan leg reeds naar den minister gezonden en concessie er voor gevraagd. Zoodra van Regeeringswegs goedkeuring is ontvangen cp dit ontwerp zal met de uitvoering van'de plannen worden be gonnen. De N. C. S. moet het voor- nemenchebben deze werken met den grootsten spoed aan te vatten. Stoomschepen in aanbouw. Voor de maatschappijen, onder di rectie der firma Wn. Ruys Zonen te Rotterdam zijn in aanbouw: 3 stoomschepen bij de Kon. Mij. „de Schelde" en 2 stoomschepen bij de firma Bonn Mees voor de Rotter- damsche Lloyd, 2 stoomschepen bij de Rott. Droogdok Mij. voor de Stoom vaart Mij. Triton, 1 stoomschip bij de Rott. Droogdok Mij. voor de Stoom vaart Mij. Rotterdam. Totaal 8 stoom schepen met een draagvermogen van 72,200 ton. Vier stoomschepen worden voorzien van Parson's geared turbine machines. In de najaarsvergadering der Prov. Staten, welke zooals reeds werd ge meld, geopend wordt op Dinsdag 30 Omdat je een man bent, mag je met besmetting in aanraking komen. Om dat ik een vrouw ben, mag ik dat niet. Besmetting is besmettelijk, nietwaar In dat geval, wat doe je hier bij mij Maak, dat je weg komt Corliss hield lachend de handen omhoog. „Ik geef me over. je bent te veel voor me met je vormelijke logica. Ik kan slechts mijn toevlucht nemen tot de hoogere logica, die je niet wilt erkennen." „En die is „Kracht. Wat de man wil van de vrouw, dat zal hij hebben." „Ik vang je met je eigen woorden," riep zij. „Hoe dan met Lucile? Wal de man gewild heeft, dat heeft hij gehad. Zoo hebben jij en alle man nen gewild sedert het begin der tij den. Zoo heeft de arme Dorsey ge wild. Je kunt niet antwoordenlaat mij dus iets zeggen, dat mij invalt betreffende die hoogere logica, die je kracht noemt. Dat heb ik meer ont moet. Gisteren, op de sleden, heb ik die kracht in je ontdekt." „In mij „In jou, toen je den arm uitstrekte November, zullen o.a. de volgende voorstellen worden behandeld Spoorwegen op Zuid-Beveland. Bij besluit der Staten van 7 Juli 1914 werden buiten behandeling ge laten adressen van E. Huyghebaert en van dr. J. W. Jenny Weijerman en M. Onnen, betreffende den aanleg van tramwegen in Zuid Beveland en zulks in afwachting van een nader verzoek ter zake van de spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland. Dat nader verzoek is 1 Maart 1915 ingekomen en bij besluit der Staten van 6 Juli jl. in handen van Ged. Staten gesteld, ten einde daarover in najaarszitting een voorstel te doen. Dit adres bedoelt een renteloos voorschot van een derde der kosten voor den aanleg van lokaalspoorwegen bewesten het kanaal door Zuid- Beveland, waarvoor de begrooting f3,210.000 bedraagt, en welke zullen loopen van Goes over Bersele en Hoedekenskerke naar Goes, van Goes naar het Woliaartsdpsche veer en van Goes naar Wemeldinge. Na desbetreffende aanmerkingen van Ged. Staten kwam een nader verzoekschrift in, waarin de oorspron kelijke aanvraag wordt uitgebreid met een lijn, ioopende van een punt nabij Wemeldinge over het Station-Kruinin- gen-Ierseke en het dorp Kruiningen naar Hansweert en waarin uitvoerige plannen en begrootingen voor die lp worden toegezegd. Na de besluiten van 15 Juli 1904 en van 18 November 1911, tot het verleenen van steun voor den aanleg van tramwegen in Zuid-Beveland, behoeft het nut v?.c spoorwegen in dat gedeelte van Zeeland, volgens Ged. Staten geen betoog meer en meenen zij zich te kunnen bepalen tot de vraag of het thans ontworpen plan aanbeveling verdient. Die vraag wordt door het college toestemmend beantwoord. Het aandoen van de drie steigers te Botssele, Hoedekenskerke en Wolphaartsdp is van beteekenis voor het verkeer metZeeuwsch-Vlaanderen en vo»r het bootverkeer met Zierikzee en Rotterdammaar in de schaduw zijde, dat dit niet geschiedt, zal naar Ged. Staten meenen, moeten benut worden, nu de maatschappij daartegen overwegende bezwaren heeft. Het hoofdbezwaar, dat geene lijnen ten oosten van het kanaal in het plan zp opgenomen, kan h. i. ondervan gen worden door een voorwaarde dienaangaande op te nemen in het besluit tot inwilliging van het verzoek, waarvoor een ontwerp wordt aange boden. Wel is waar zijn de kosten van aaiileg veel hoeger dan volgens het plan-Huyghebaert, doch daarvoor zal Zuid-Beveland dan ook geene tramwegen, maar locaalspoorwegen ontvangen, welke direct aansluiten en naar me greep. Je kon den primi tieven hartstocht geen baas blpen en daarom wist je niet, hoe sterk die was. Maar de uitdrukking op je ge zicht geleek, dunkt mij, zeer op die van een holbewoner, die een vrouw steelt. Nog een oogenblik, en ik ben er zeker van, dat je de hand aan my zoudt geslagen hebben." „Dan vraag ik vergiffenis. Ik droom de niet—* „Nu ga je alles weer bederven Ik ik vond het juist zoo aardig van je. Herinner je je dan niet, dat ik ook een holbewoonster was, toen ik met de zweep boven je hoofd zwaaide Maar ik ben nog niet met je klaar, huichelachtige meneer, zelfs ai geef je je over." Haar oogen glinsterden ondeugend en de kuiltjes kwamen in baar wan gen. „Mijn plan is. je te ontmaske ren." „Ik ben als klei in de handen van een pottebakker," antwoordde hij heel gedwee. „Dan moet je je verschillende din gen herinneren. Ten eerste heb je het gemakkelper voor me gemaakt door te zeggen, dat je mijn gedrag alleen op de Staatsspoorwegen, zoodat over lading niet noodig is, hetgeen van veel voordeel kan zijn voor het ver voer van landbouwvoortbrengselen, fruit en schelpdieren. Het ontwerp-besluit bevat onder A de gewone voorwaarden voor het verleenen van het gevraagde renteloos voorschot voor de drie lijnen beneden het kanaal en onder B het aanhouden van het verzoek der maatschappij om renteloos voorschot van de lijn ten Oosten van het kanaal, totdat de noodige plannen en begrootingen zul len ingezonden zijn. Subsidie Tuberculose-bestrijding. Overeenkomstig het desbetreffend verzoek en evenals vcor 1915 is ge schied, stellen Ged. Stateu voor, ook voor 1916 f 1000 subsidie toe te ken nen aan de Provinciale Zeeuwsche vereeniging tot bestrijding der tuber culose. Botereontrolestation. Overeenkomstig het ddsbetreffend verzoek van de Vereeniging het botercontrole station in Zeeland, werd de subsidie van f 100 per jaar het laatst uitbetaald tot 1 November 1913 omdat op dat tijdstip het station werd opgehevenhet desbetreffend schrij ven hield tevens in, dat de Zeeuwsche boterproducenten thans waren aange sloten bij het station te Eindhoven en dat zij binnenkort een adres zouden indienen, om het subsidie te besten digen, daar zij zelf de kosten der con trole op hunne bedipen moesten be talen. Thans wordt het bedoelde adres overgelegd met de desbetreffende in gewonnen berichten van het dage- lijksch bestuur der Z. L. M, Uit het bericht van dit bestuur blijkt dat de gevraagde subsidie zou ten goede komen aan een zevental zuivelfabrie ken, welke bedrijven het grootste belang hebben bij de aansluiting en welker ondernemers te zamen volgens Ged. Staten toch wel een som van f 100 kunnen opbrengen, waarom zij i een afwijzende beschikking in over weging geven. Berg- en werkplaats van de Provinciale Stoombootdiensten. Bij besluit van 14 Juli 1905 besloten de Staten om de machinerie van het stoomschip „Zeelandia" en de niet meer bruikbare artikelen van den in ventaris te verkoopen.met de bedoeling het schip zelf te bestemmen tot drij vende berg- en werkplaats. Dit is geschied. De drijvende berg- en werk plaats heeft uitstekend voldaan en aan de Provincie belangrijke uitgaven be spaard waarvan evenwel het bedrag moeilijk onder cijfers is te brengen. intusschen is het bedrijf zeer toe genomen. De schepen zijn grooter geworden, de dienst op de Wester- Schelde is er bijgekomen en binnen kort wordt de vloot uitgebreid met de kon veroordeelen, van een maatschap pelijk standpunt gezien. Weet je het nog Corliss knikte. „Toen, juist nadat je me voor Fa- rizeesch had gebrandmerkt, bracht ik het gesprek op Lucile en zei, dat ik wenschte te zien, wat ik kon zien." Weer knikte hij. „En juist zooals ik verwachtte, zag ik. Want in een paar minuten reeds begon je te spreken over besmetting en nog eens besmetting, en knoeien in modder en dit alles in betrek king tot mij. En beken nu maar, dat je onoprecht waart, toen je mijn ge drag onverstandig vond alleen van het maatschappelijk standpunt, ik houd van oprechtheid." „Ja," zoo begon Corliss, „ik was onbewust onoprecht. Maar ik wist het niet, voor je me er attent op maakte. Zeg wat je wilt, Frona, mijn opvatting van de vrouw is zoo, dat zij zelfs niet in de buurt van be smetting moet komen." „Maar kunnen wij niet zijn als de Goden, goed en kwaad beide ken nend „Maar wij zijn geen Goden*hij boot van de dienst Neuzen—Hoede kenskerke—Hansweert, en nu is de berg- en werkplaats feitelijk reeds te klein. Ged. Staten achten thans het oogenblik gekomen, om de drijvende werkplaats te vervangen door een vaste inrichting aan den wal. De directeur van den dienst op de Wester Schelde heeft te kennen ge geven hoe naar zijn meening de in richting van het gebouw zou moeten zijn, en de hoofdingenieur raamt de kosten van het gebouw op ruim f 19.000. Met het oog op bijkomende uitga ven (verplaatsing en aanvulling van machinerieën enz.) rekenen Ged. Sta ten, dat een bedrag van ongeveer f25.000 noodig zal zijn. Het v ver verstreken seizoen en de tijdsomstandigheden achten Ged. Sta ten een beletsel om nog dit jaar tot den bouw over te gaan en met het aanvragen der noodige vergunningen zal een zekere tijd verstrijken. Zij stellen zulks dan ook voor, den bouw eerst in den zomer van 1916 uit te voeren. in verband daarmede is aan den directeur van den Wester Schelde- dienst opgedragen, uit het overscbot der exploitatie van den dienst 1915, een bedrag van f 25.000 te reserveeren door aankoop van 5% schuldbrieven ten bate van den Staat der Nederlan den, wat gezien de tot nu toe ver kregen resultaten zeer goed mogelijk is. Ged. Staten stellen dus voor te be sluiten tot het oprichten van een vaste berg- en werkplaats te Vlis singen. Verbinding tusschen Noord-Brabant on Zeeland. Ged. Staten stellen voor hen te machtigen om namens de Staten bij den minister van waterstaat te on dersteunen het adres van September 1915 van het bestuur der vereeniging tot bevordering van 't Vreemdelingen verkeer op Walcheren te Middelburg, betreffende de aansluiting van Wal cheren met het groote wegennet. Een belangrijke aansluiting van Wal cheren en daardoor ook van Zuid- Beveland aan het groote wegennet, achten Ged. Staten van groot belang voor Zeeland. Daardoor toch kan de gelegenheid worden opengesteld, om per motorrijtuig van uit België, Duitsch- land en Nederland de booten der stoomvaartmaatschappij Zeeland te Vlissingen en aldus Engeland te berei ken, en zal dus inderdaad een in ternationale verkeersweg worden ge vormd. In de ontwerp-staatsbegrooting 1916 is een som van f 120.000 ais eerste helft van f 240.000 uitgetrokken van de meest noodig partieele verbetering van de rijkswegen op Walcheren en Zuid Beveland, in afwachting van een later uit te voeren groot plan.. schudde treurig het hoofd. „De mannen alleen wel?" „Dat is de taal der nieuwe vrouw", zei hij boos. „Gelijke rechten, kies recht en dat alles." „O Zeg dat nietprotesteerde zij. „je wilt mij niet begrijpen je kunt niet. Ik ben geen suffragette en ik kom op, niet voor de nieuwe vrouw, maar voor den nieuwen vrouwelijken staat. Omdat ik oprecht benomdat ik natuurlijk wil zijn en eerlijk en waar; en omdat ik getrouw ben aan mezelve, verkies je alles verkeerd te begrijpen en me van allerlei te ver denken. Ik doe mijn best, mezelve gelijk te blijven, en ik geloof, dat ik er vrQwel in slaag maar jij kunt mijn standvastigheid niet begrijpen. Mis schien is het, omdat je niet gewoon bent aan standvastige, natuurlijke vrouwen omdat, en dit is nog waar schijnlijker, je alleen de producten der broeikassen kent mooie, hul- pelooze, mollige, elegant gekleede wezentjes, zalig onschuldig en mis dadig onwetend. Zij zijn niet natuur lijk of sterk en kunnen ook geen na tuurlijke en sterke menschen voort brengen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1915 | | pagina 1