El J K,
t 3 (bora)
Ifio
te-Stol
Provinciale Staten van Zealand
BER
DINSDAG
2 NOVEMBER
binnenland
feuilleton
No. 258
elschap
I
tiën,
ÏELING
Buiten de beschaafde
Wereld.
1915
N.
M A.
8 UUR.
r fiosoh.
tand aard monk,
asoh.
n, Rijnwijn, St,
lard St Invalid
ii laga enz, enz,
ende prijzen,
ERMAJt
Telefoon 46.
|ch aan het woonhuis
IHBBIBBI
IB
laaaaai
aankondiging
nm. 12.10b) 2.45
>.40 1—a) 3.30
im. 12.10c) 3.-
3.
e" Kerstdagen en
kdagen de boot r-as'
Jeuzen tot éen uu'
("jdelIjK gestaakt,
n vervoerd
rvoer van pi
VLISS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ1.30
per drie maanden. Franco door het geheele rijk f 1.50. Voor BelgiS 2.20
Voor overige landen der Post-Unie ƒ3.35 Afzonderlijke nummer* 3 cent
iïne: Firma f. YAH DE VELDE If," Klaini Markt 58, Vlissingen. Telefoon tot. 10
ADVERTENTIEPRIJS Van 1—4 regel* 0.4i t voor Iedere regel meer 18 cenj
Driemaal plaatsen wordt tweemaal berekend. BjJ abonnement speciale pr|e
Reclame* 20 ct. per regel Dienstaanbiedingen en -aanvragen 5 ct. per regel
dagelijks, oiigizoiiilird op Zondag on olgonooi erkende Clrlstilijke foostdigos
onnn^e" bii levens" gulden bij dood AAA gulden bij verlies
noüs zijn UKAiia verze- M\ II lil lange ongeschikt- door <1III van een hand,
kerd tegen ongelukken voor: LUUU heid tot werken I UU een ongeluk UUU voet ef oog
altkwlngen wordan VERDUBBELD Indien de verzekerd»!», voorzien wn geldt* pl««t»bewl|», «es ongeluk bekome» op train, bool
teabonnés, in 't bezit eener
zijn GRATIS verze-
750r£r300~:ri50s"':^ri00
gulden bij verliest f|||gulden bij verliesrtjf^gulden b? verlies
van IIIII vaneen n van eiken
een duim JLUU wijsvinger anderen vinger,
ol tram. De oltkeerlng wordt gewaarborgd door do „Holt. Illq. Varzek. Bonk" to Scklodow
Steun aan de gemeenten.
De Amsterdamsche wethouder voor
4e financiën, mr. S. de Vries Czn., in
de gisterenmiddag gehouden vergade
ring van den gemeenteraad gewag
makend van de thans ingediende be
lastingwetten van minister Treub, voor
zoover die bedoelden steun aan de
gemeenten te geven, heeft meegedeeld,
dat er nog een nieuw stel wetsont
werpen is tegemoet te zien, waarin
de hulp aan de gemeenten nader zal
worden geregeld.
Maatregelen ten gunste van de gemo-
biliseerden.
Heden werden door het hoofdbe
stuur van den Nationalen Bond tot
steun aan miliciens aan de korpsen
en onderdeelen van de gemobiliseerde
strijdmacht ruim 40.000 kaarten ver
zanden, ter uitdeeiing aan de daarop
vermelde miliciens en landweerpilch-
tigen, die bij eventueele demobilisatie
of bij het gaan eener landweerlichting
met onbepaald verlof, recht hebben
op steun in een of anderen vorm.
Naar wij vernemen is men thans
bezig ook de landstcrmplichtigen, die
in aanmerking komen, te registreeren.
Opleiding Landstorm.
De opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht heeft bepaald, dat van elk
bataljon infanterie één officier 4 No
vember zal worden gedirigeerd op de
depots der brigades, ten einde werk
zaam te worden gesteld bij de oplei
ding der landstorm jaarklasse 1913.
Nederlandsche werksloosheidsraad.
Zaterdag vergaderde de Nederland
sche Werktoosheidsraad. Alle leden
waren vertegenwoordigd. Na uitvoe
rige beraadslagingen werd besloten
een schrijven te richten aan den mi
nister van financiën in zake wijziging
en opheffing der noodregeling. Voorts
machtigde de Raad de verzekerings
commissie, uit zijn midden ingesteld,
den minister verder over de wijzi
ging en opheffing der needregeling
te adviseeren en tevens over een ver
dere ontwikkeling der werkloosheid-
verzekering.
Over de arbeidsbemiddeling en het
steun verleenen aan hen, die ten ge
volge van het verleenen van klein ver-
loi of bij demobilisatie werk of steun
behoeven,werd uitvoerig beraadslaagd.
Besloten werd naar aanleiding hier
van zich tot den minister van financiën
te wenden.
Layering aan het Rijk.
Bij Kon. beluit is bepaald dat alle
aannemingen van werken en alle leve-
rantiën ten behoeve van den lande,
die een uitgaaf vorderen van meer
door J. L.
32:) —o— (ftadrak verboden.)
„Zij wierp een smet op je
„Een smet Er kwam iets als een
schittering van overwinning in haar
aogen, maar hij zag het niet.
„Ja, een smet, besmetting", her
haalde hij. „Er zijn sommige dingen,
die een goede vrouw niet moet be
grijpen. Men kan niet omgaan met
madder en smetteloos blijven."
„Dat opent het veld wijd." Ver
heugd klapte zij in de handen. „Je
hebt gezegd, dat haar naam Lucile
"as; je schijnt haar te kennen; je
hebt mij feiten omtrent haar genoemd
ongetwijfeld houdt je er vele terug,
®e je niet durft geven kortom, als
men niet met modder kan omgaan en
vlekkeloos blijven, hoe is het dan
met jezelf
„Maar ik ben
„Een man natuurlijk. Heel goed.
dan duizend gutden, in het openbaar
moeten worden aanbesteed.
Deze aanbestedingen zullen 8 dagen
te voren in de Staatscourant moeten
worden gepubliceerd.
Moois daad van H. B. S.ers.
Gisteren bestond te Rotterdam de
eerste H.B.S. met vijfjarigen cursus
voor jongens 50 jaar.
Dit feit zal feestelijk gevierd worden
30 December met een soirée in den
Schouwburg enz. Intusschen is in een
gisteren gehouden vergadering van
oud-leerlingen en leerlingen besloten,
voor gelden door hen bijeengebracht,
als blijvende herinnering een fonds
te stichten tot geldelijke ondersteuning
van leerlingen die daaraan behoefte
blijken te hebben. In het voorloopig
bestuur werden gekozen mej. dr. jeanne
Bies en de heeren M. Davidson, A.
den Hoed, J. Hudig, dr. W. van Rijn,
P. Schrameijer Verbrugge, F. J. Vaes
en J. H. Wilton.
Belangrijk spoorwegplan.
Naar het „U. D." verneemt, heeft
de Ned. Centraal Spoor een belangrijk
plan ontworpen, dat tot bedoeling
heeft den treinenloop van en naar het
noorden des lands aanzienlijk te ver
beteren en daarnevens het Centraal
station te Utrecht te ontlasten van
een goed deel van het verkeer van
goederentreinen, dat vaak het sneltrein-
verkeer hinderlijk in den weg staat.
Zij heeft het plan van nieuwen aan
leg reeds naar den minister gezonden
en concessie er voor gevraagd. Zoodra
van Regeeringswegs goedkeuring is
ontvangen cp dit ontwerp zal met de
uitvoering van'de plannen worden be
gonnen. De N. C. S. moet het voor-
nemenchebben deze werken met den
grootsten spoed aan te vatten.
Stoomschepen in aanbouw.
Voor de maatschappijen, onder di
rectie der firma Wn. Ruys Zonen
te Rotterdam zijn in aanbouw:
3 stoomschepen bij de Kon. Mij.
„de Schelde" en 2 stoomschepen bij de
firma Bonn Mees voor de Rotter-
damsche Lloyd, 2 stoomschepen bij
de Rott. Droogdok Mij. voor de Stoom
vaart Mij. Triton, 1 stoomschip bij
de Rott. Droogdok Mij. voor de Stoom
vaart Mij. Rotterdam. Totaal 8 stoom
schepen met een draagvermogen van
72,200 ton.
Vier stoomschepen worden voorzien
van Parson's geared turbine machines.
In de najaarsvergadering der Prov.
Staten, welke zooals reeds werd ge
meld, geopend wordt op Dinsdag 30
Omdat je een man bent, mag je met
besmetting in aanraking komen. Om
dat ik een vrouw ben, mag ik dat
niet. Besmetting is besmettelijk,
nietwaar
In dat geval, wat doe je hier bij
mij Maak, dat je weg komt
Corliss hield lachend de handen
omhoog. „Ik geef me over. je bent te
veel voor me met je vormelijke logica.
Ik kan slechts mijn toevlucht nemen
tot de hoogere logica, die je niet wilt
erkennen."
„En die is
„Kracht. Wat de man wil van de
vrouw, dat zal hij hebben."
„Ik vang je met je eigen woorden,"
riep zij. „Hoe dan met Lucile? Wal
de man gewild heeft, dat heeft hij
gehad. Zoo hebben jij en alle man
nen gewild sedert het begin der tij
den. Zoo heeft de arme Dorsey ge
wild. Je kunt niet antwoordenlaat
mij dus iets zeggen, dat mij invalt
betreffende die hoogere logica, die je
kracht noemt. Dat heb ik meer ont
moet. Gisteren, op de sleden, heb ik
die kracht in je ontdekt."
„In mij
„In jou, toen je den arm uitstrekte
November, zullen o.a. de volgende
voorstellen worden behandeld
Spoorwegen op Zuid-Beveland.
Bij besluit der Staten van 7 Juli
1914 werden buiten behandeling ge
laten adressen van E. Huyghebaert en
van dr. J. W. Jenny Weijerman en
M. Onnen, betreffende den aanleg van
tramwegen in Zuid Beveland en zulks
in afwachting van een nader verzoek
ter zake van de spoorwegmaatschappij
Zuid-Beveland.
Dat nader verzoek is 1 Maart 1915
ingekomen en bij besluit der Staten
van 6 Juli jl. in handen van Ged.
Staten gesteld, ten einde daarover in
najaarszitting een voorstel te doen.
Dit adres bedoelt een renteloos
voorschot van een derde der kosten
voor den aanleg van lokaalspoorwegen
bewesten het kanaal door Zuid-
Beveland, waarvoor de begrooting
f3,210.000 bedraagt, en welke zullen
loopen van Goes over Bersele en
Hoedekenskerke naar Goes, van Goes
naar het Woliaartsdpsche veer en
van Goes naar Wemeldinge.
Na desbetreffende aanmerkingen
van Ged. Staten kwam een nader
verzoekschrift in, waarin de oorspron
kelijke aanvraag wordt uitgebreid met
een lijn, ioopende van een punt nabij
Wemeldinge over het Station-Kruinin-
gen-Ierseke en het dorp Kruiningen
naar Hansweert en waarin uitvoerige
plannen en begrootingen voor die
lp worden toegezegd.
Na de besluiten van 15 Juli 1904
en van 18 November 1911, tot het
verleenen van steun voor den aanleg
van tramwegen in Zuid-Beveland,
behoeft het nut v?.c spoorwegen in
dat gedeelte van Zeeland, volgens
Ged. Staten geen betoog meer en
meenen zij zich te kunnen bepalen
tot de vraag of het thans ontworpen
plan aanbeveling verdient. Die vraag
wordt door het college toestemmend
beantwoord.
Het aandoen van de drie steigers
te Botssele, Hoedekenskerke en
Wolphaartsdp is van beteekenis voor
het verkeer metZeeuwsch-Vlaanderen
en vo»r het bootverkeer met Zierikzee
en Rotterdammaar in de schaduw
zijde, dat dit niet geschiedt, zal naar
Ged. Staten meenen, moeten benut
worden, nu de maatschappij daartegen
overwegende bezwaren heeft.
Het hoofdbezwaar, dat geene lijnen
ten oosten van het kanaal in het plan
zp opgenomen, kan h. i. ondervan
gen worden door een voorwaarde
dienaangaande op te nemen in het
besluit tot inwilliging van het verzoek,
waarvoor een ontwerp wordt aange
boden. Wel is waar zijn de kosten
van aaiileg veel hoeger dan volgens
het plan-Huyghebaert, doch daarvoor
zal Zuid-Beveland dan ook geene
tramwegen, maar locaalspoorwegen
ontvangen, welke direct aansluiten
en naar me greep. Je kon den primi
tieven hartstocht geen baas blpen en
daarom wist je niet, hoe sterk die
was. Maar de uitdrukking op je ge
zicht geleek, dunkt mij, zeer op die
van een holbewoner, die een vrouw
steelt. Nog een oogenblik, en ik ben
er zeker van, dat je de hand aan my
zoudt geslagen hebben."
„Dan vraag ik vergiffenis. Ik droom
de niet—*
„Nu ga je alles weer bederven Ik
ik vond het juist zoo aardig van
je. Herinner je je dan niet, dat ik ook
een holbewoonster was, toen ik met
de zweep boven je hoofd zwaaide
Maar ik ben nog niet met je klaar,
huichelachtige meneer, zelfs ai geef
je je over."
Haar oogen glinsterden ondeugend
en de kuiltjes kwamen in baar wan
gen. „Mijn plan is. je te ontmaske
ren."
„Ik ben als klei in de handen van
een pottebakker," antwoordde hij heel
gedwee.
„Dan moet je je verschillende din
gen herinneren. Ten eerste heb je het
gemakkelper voor me gemaakt door
te zeggen, dat je mijn gedrag alleen
op de Staatsspoorwegen, zoodat over
lading niet noodig is, hetgeen van
veel voordeel kan zijn voor het ver
voer van landbouwvoortbrengselen,
fruit en schelpdieren.
Het ontwerp-besluit bevat onder A
de gewone voorwaarden voor het
verleenen van het gevraagde renteloos
voorschot voor de drie lijnen beneden
het kanaal en onder B het aanhouden
van het verzoek der maatschappij om
renteloos voorschot van de lijn ten
Oosten van het kanaal, totdat de
noodige plannen en begrootingen zul
len ingezonden zijn.
Subsidie Tuberculose-bestrijding.
Overeenkomstig het desbetreffend
verzoek en evenals vcor 1915 is ge
schied, stellen Ged. Stateu voor, ook
voor 1916 f 1000 subsidie toe te ken
nen aan de Provinciale Zeeuwsche
vereeniging tot bestrijding der tuber
culose.
Botereontrolestation.
Overeenkomstig het ddsbetreffend
verzoek van de Vereeniging het
botercontrole station in Zeeland, werd
de subsidie van f 100 per jaar het
laatst uitbetaald tot 1 November 1913
omdat op dat tijdstip het station werd
opgehevenhet desbetreffend schrij
ven hield tevens in, dat de Zeeuwsche
boterproducenten thans waren aange
sloten bij het station te Eindhoven en
dat zij binnenkort een adres zouden
indienen, om het subsidie te besten
digen, daar zij zelf de kosten der con
trole op hunne bedipen moesten be
talen. Thans wordt het bedoelde adres
overgelegd met de desbetreffende in
gewonnen berichten van het dage-
lijksch bestuur der Z. L. M, Uit het
bericht van dit bestuur blijkt dat de
gevraagde subsidie zou ten goede
komen aan een zevental zuivelfabrie
ken, welke bedrijven het grootste
belang hebben bij de aansluiting en
welker ondernemers te zamen volgens
Ged. Staten toch wel een som van
f 100 kunnen opbrengen, waarom zij i
een afwijzende beschikking in over
weging geven.
Berg- en werkplaats van de Provinciale
Stoombootdiensten.
Bij besluit van 14 Juli 1905 besloten
de Staten om de machinerie van het
stoomschip „Zeelandia" en de niet
meer bruikbare artikelen van den in
ventaris te verkoopen.met de bedoeling
het schip zelf te bestemmen tot drij
vende berg- en werkplaats. Dit is
geschied. De drijvende berg- en werk
plaats heeft uitstekend voldaan en aan
de Provincie belangrijke uitgaven be
spaard waarvan evenwel het bedrag
moeilijk onder cijfers is te brengen.
intusschen is het bedrijf zeer toe
genomen. De schepen zijn grooter
geworden, de dienst op de Wester-
Schelde is er bijgekomen en binnen
kort wordt de vloot uitgebreid met de
kon veroordeelen, van een maatschap
pelijk standpunt gezien. Weet je het
nog
Corliss knikte.
„Toen, juist nadat je me voor Fa-
rizeesch had gebrandmerkt, bracht ik
het gesprek op Lucile en zei, dat ik
wenschte te zien, wat ik kon zien."
Weer knikte hij.
„En juist zooals ik verwachtte, zag
ik. Want in een paar minuten reeds
begon je te spreken over besmetting
en nog eens besmetting, en knoeien
in modder en dit alles in betrek
king tot mij. En beken nu maar, dat
je onoprecht waart, toen je mijn ge
drag onverstandig vond alleen van
het maatschappelijk standpunt, ik houd
van oprechtheid."
„Ja," zoo begon Corliss, „ik was
onbewust onoprecht. Maar ik wist
het niet, voor je me er attent op
maakte. Zeg wat je wilt, Frona, mijn
opvatting van de vrouw is zoo, dat
zij zelfs niet in de buurt van be
smetting moet komen."
„Maar kunnen wij niet zijn als de
Goden, goed en kwaad beide ken
nend
„Maar wij zijn geen Goden*hij
boot van de dienst Neuzen—Hoede
kenskerke—Hansweert, en nu is de
berg- en werkplaats feitelijk reeds te
klein. Ged. Staten achten thans het
oogenblik gekomen, om de drijvende
werkplaats te vervangen door een
vaste inrichting aan den wal.
De directeur van den dienst op de
Wester Schelde heeft te kennen ge
geven hoe naar zijn meening de in
richting van het gebouw zou moeten
zijn, en de hoofdingenieur raamt de
kosten van het gebouw op ruim
f 19.000.
Met het oog op bijkomende uitga
ven (verplaatsing en aanvulling van
machinerieën enz.) rekenen Ged. Sta
ten, dat een bedrag van ongeveer
f25.000 noodig zal zijn.
Het v ver verstreken seizoen en de
tijdsomstandigheden achten Ged. Sta
ten een beletsel om nog dit jaar tot
den bouw over te gaan en met het
aanvragen der noodige vergunningen
zal een zekere tijd verstrijken. Zij
stellen zulks dan ook voor, den bouw
eerst in den zomer van 1916 uit te
voeren.
in verband daarmede is aan den
directeur van den Wester Schelde-
dienst opgedragen, uit het overscbot
der exploitatie van den dienst 1915,
een bedrag van f 25.000 te reserveeren
door aankoop van 5% schuldbrieven
ten bate van den Staat der Nederlan
den, wat gezien de tot nu toe ver
kregen resultaten zeer goed mogelijk is.
Ged. Staten stellen dus voor te be
sluiten tot het oprichten van een
vaste berg- en werkplaats te Vlis
singen.
Verbinding tusschen Noord-Brabant
on Zeeland.
Ged. Staten stellen voor hen te
machtigen om namens de Staten bij
den minister van waterstaat te on
dersteunen het adres van September
1915 van het bestuur der vereeniging
tot bevordering van 't Vreemdelingen
verkeer op Walcheren te Middelburg,
betreffende de aansluiting van Wal
cheren met het groote wegennet.
Een belangrijke aansluiting van Wal
cheren en daardoor ook van Zuid-
Beveland aan het groote wegennet,
achten Ged. Staten van groot belang
voor Zeeland. Daardoor toch kan de
gelegenheid worden opengesteld, om
per motorrijtuig van uit België, Duitsch-
land en Nederland de booten der
stoomvaartmaatschappij Zeeland te
Vlissingen en aldus Engeland te berei
ken, en zal dus inderdaad een in
ternationale verkeersweg worden ge
vormd.
In de ontwerp-staatsbegrooting 1916
is een som van f 120.000 ais eerste
helft van f 240.000 uitgetrokken van
de meest noodig partieele verbetering
van de rijkswegen op Walcheren en
Zuid Beveland, in afwachting van een
later uit te voeren groot plan..
schudde treurig het hoofd.
„De mannen alleen wel?"
„Dat is de taal der nieuwe vrouw",
zei hij boos. „Gelijke rechten, kies
recht en dat alles."
„O Zeg dat nietprotesteerde zij.
„je wilt mij niet begrijpen je kunt
niet. Ik ben geen suffragette en ik
kom op, niet voor de nieuwe vrouw,
maar voor den nieuwen vrouwelijken
staat. Omdat ik oprecht benomdat
ik natuurlijk wil zijn en eerlijk en
waar; en omdat ik getrouw ben aan
mezelve, verkies je alles verkeerd te
begrijpen en me van allerlei te ver
denken. Ik doe mijn best, mezelve
gelijk te blijven, en ik geloof, dat ik
er vrQwel in slaag maar jij kunt mijn
standvastigheid niet begrijpen. Mis
schien is het, omdat je niet gewoon
bent aan standvastige, natuurlijke
vrouwen omdat, en dit is nog waar
schijnlijker, je alleen de producten
der broeikassen kent mooie, hul-
pelooze, mollige, elegant gekleede
wezentjes, zalig onschuldig en mis
dadig onwetend. Zij zijn niet natuur
lijk of sterk en kunnen ook geen na
tuurlijke en sterke menschen voort
brengen. (Wordt vervolgd.)