DINSDAG 27 JULI 1915 Veertigjarig beslaan van de „Zeeland." FEUILLETON BINNENLAND No. 174 ertentiën. idbespraakte pers., r.ieuw en zeer ge- n in vrije ur«n we- f 10.— a f 15.— aon. Geen winkel letter C. D. 1049, he Courant." kend met de mo- it voor avonduren :den op een kantoor ett. N. N. „VI. Crt." Ier tegenwoordige, een flinke d. Wasch buitens- HAR5VELD, Wal- der tegenwoordige KLOMP, Nieuwen- 15 Sept. een tbode :spreken van 7 tol JS, p/a Mevrouw „Marina" Boule- vraagt voor de telden Dinsdag en usschen 8—9 VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ1.36 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 1.50. Voor België 3.20 Voor overige landen der Post-Unie ƒ3.35 Afzonderlijke nummers 3 cent ia»!Firma F. TAN Of TELDE Ir., Elaine Markt 58, Vlissingen. Telefoon Interc. 10 mi ADVERTENTIEPRijSVan 5—4 regels 040voor Iedere re ge. mfer lé ccii) Driemaal plaatsen wordt twee maal berekend. Bij abonnement specials pr|« Reclames 20 ct. per regel Dienstaanbiedingen en -aanvragen 5 ct. per regel uitoazoBBord ep Zondag en .algamaan arkanda Clristalijki leestdigsi De abonnés, in't bezit eener OflftAgulden bij levens- T°i Effï gulden bij dood tféflfkgulder. verlies J gulden bij verlies4 gulden bij verliesf^gulden bü verlle 1 polis, zijn GRATIS verze- #111 III lange ongeschikt- II door <1111 van een hand, 1*^11 van II lil vaneen M*\ van eiker, kerd tegen ongelukken voor: t^UUU heid tot werken f Vil een ongeluk UUU voet of oog iuU een duim 1UU wijsvinger LtU anderen vinger. Otl* altfceerlngen worden VERDUBBELD Indien de verzekerden, voorzien »«n geldig plaatsbewijs, een ongeluk bekomen op trein, boto ol trom. De ultkeerlng wordt gewaarborgd door de „Holl, Alg. Verzak. Denk" te Sehledaw (Slot.) Hebben wij lol hiertoe zeer uit voerig de lotgevallen der maatschappij in haar wordingsperiode weergegeven, plaatsruimte dwingt ons van de ver dere gebeurtenissen een korter resumé te geven. Met ingang van 1 Juni 1887 werd de dagdienst ingevoerd, deze verstond echter de overschotten, die op den nachtdienst werden be haald, o.a. ook door het breken van de krukas van de drie nieuwe dag booten. Vervolgens worden beschre ven de gedurende geruimen tijd mis lukte pogingen om door een later vertrekuur uit Londen de reis te ver korten, de concurrentie met de lijn Ostende—Dover en met den in 1893 veel verbeterden dienst Harwich— Hoek van Holland. De laatste lijn had veel goedkooper tarieven en daarom werden in 1894 ook de tarieven der maatschappij verlaagd, hetgeen het passagiersvervoer wel deed toenemen. Met de in 1895 in dienst gestelde drie nieuwe boelen werd eerst nog at tegenslag ondervonden, maar toen deze in orde waren en ook de route naar Zuid-Duitschland over Venlo plaats had, werd de reis verkort. De onderhandelingen die in 1897 ge voerd worden en die leidden tot een reorganisatie der finantiën leidden een donker en moeilijk tijdperk voor de „Zeeland" in, wel kon voldoende in den dienst worden voorzien, maar vorming van een reserve voor aan schaffing van nieuw materiaal was onmogelijk, de verhouding van de schuld en het kapitaal was in 1899 f 5.323.361 tegen f 1.020.500. Een groote strijd werd gevoerd over een nieuw voordeeliger posttarief, de eisch van een nieuwe reorganisatie werd door de regeering eerst in 1908 los gelaten. In 1898 was de post uit En geland bestemd voor Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam reeds overgegaan op de onder Engel- sche vlag varende lijn van Hoek van Holland. In 1899 gelukte het eindelijk de kosten van inklaring der schepen te Vlissingen, welke sedert 1878 f 6000 en meer per jaar bedroegen, terug te brengen tot beneden f 1050, een bedrag dat ongetwijfeld in betere ver houding stond tot den daarvoor ver richten arbeid. In Jur.i 1900 had de „Zeeland" het verlies door overlijden te betreuren van den directeur mr. C. Bakker. Met het oog op de onder handelingen over reorganisatie werd besloten hem voorloopig niet te ver vangen. In datzelide jaar brandde de pier te Queenborough weder af en duurde het tot 1904 voor die weder voor dag- en nachtdienst kon worden (Nadruk verboden.) 21) -0- Een zachte uitdrukking kwam in zijn heldere oogen. Op je moeder gelijk je niet veel, kind, zjj was veel blonder, maar je hebt dezelfde verstandige, grijze oogen. Zij zag er veel mee, wat een ander ontging; ze was stil van aard en peinsde veeleiken indruk dien zij ontving behield zij langer dan de meeste menschen. Jij gelijkt veel op je vaderje hebt dezelfde trekken om den mond en tusschen de wenkbrau wen een plooi, welke een teeken van veel denken is. Frits heeft niet te veel ophef van je gemaakt. Hij trok haar nog eer.s tot zich en kuste haar op 't voorhoofd. Nu, mijn lief dochtertje, ik hoop van harte, dat je 't hier naar je zin zult hebben Hij brak plotseling zijn zin af, alsof gebiuikt, de passagiersdienst wetd tijdelijk op Port Victoria en de goe derendienst met cargo booten op Tilbury Docks uitgeoefend. De eerste jaren van de nieuwe eeuw waren niet voordeelig, o.a. doordat de nachtboo- fen alle drie van nieuwe ketels moes ten worden voorzien. Daarentegen bracht het nemen in eigen beheer van het laden en lossen te Vlissingen in 1903 eene geldelijke gunstige uit komst, terwijl het passagiersvervoer in 1912 tot boven de 140.000 steeg. In het najaar van 1903 achtte de heer van Woeideren wiens gezondheid in 1902 ernstig geleden had, den tijd gekomen, de betrekking, door hem ruim 26 jaar met zooveel ijver en toewijding vervuld, neer te leggen. Hij werd tot commissaris benoemd, maar weinig weken nadat hq het directeur schap had neergelegde, overviel hem de dood. De met 1 januari 1904 op treden directeur T. H. de Meester vond weldra gelegenheid, op meer dan éen gebied van zijn gaven en werkkracht te doen blijken. Ver schillende oorzaken, onder meer ge ruchtmakende ongevallen bij een der concurreerende lijnen maakten onver wachte reclame en deden het saldo ep de exploitatie van 1905 tot 1907 stijgen van f455.000 tot f644.000. Na nog tal van onderhandelingen kon in 1908 aan de aandeelhouders vergadering een voorstel tot het aan gaan van een overeenkomst omtrent het postvervoer, welke f 150,000 hoo- ger vergoeding verzekerde, en een tot het doen bouwen van drie nieuwe stoomschepen, worden gedaan, welke voorstellen beide werden aangenomen. Volgens de overeenkomst moesten de drie nieuwe booten eerst 1 Octo ber 19U in de vaart zijn, maar de krachtige opbloei der maatschappij maakte het noch noodig noch wen- scheltjk van den verleenden termijn van drie jaar ten volle gebruik te maken. Het aantal passagiers ging met vroeger ongekende sprongen naar boven: 110.000 in 1906, 120,000 in 1907, 132.046 in 1908, het overschot op de exploitatie was in 1908 reeds ruim f911.000. De nieuw te bouwen schepen werden in 1908 «pgedragen aan de Fairfield Shipbuilding and Engineering Company te Glasgow en weken vooral in dit opzicht van al de voorgangers af, dat ze niet meer ra derbooten zouden zijn, maar door dubbele schroeven voortbewogen zouden worden. Uitvoerig wordt hierop behandeld het dreigend ge vaar doordat de H. IJ. S. M. haar reisroute 2 uur wist te verkorten het geen voor de „Zeeland" en de S. S. eerst onmogelijk scheen, hetgeen door het krachtig optredfcn van den directeur en het verleggen van den nachtdienst naar Folkestone toch mo gelijk werd. hij twijfelde aan de vervulling van dezen wensch, en streek zacht zuch tend over Helmi's haar. Zitten jullie nu nog niet bij de kol- fietafel, riep tante, onder 't binnen komen, hun toe. Zeurt nu niet langer en gaat toch zitten, maar wat is 't hier donker. Waarom steek je 't gas niet aan vader? Ik heb handen vol werk en moet toch nog aan elke kleinigheid denken. Zonder iets te antwoorden stak Lenz de gaslamp aan. Ga zitten kind, zei hij vriende lijk, en vertel mij eens wat van Frits en van je reis. Hoe gaat het met den jongen? Hij is den laatsten tijd erg lui met schrijven. Heef hij zooveel te doen, of liet jij hem geen tijd Frits is gezond en heeft mij heel veel groeten voor u meegegeven, beste oom. Hij heeft het werkelijk heel druk, want na den schooltijd geeft hij nog veel privaatlessen en ook leest hij veel ik nam maar weinig van zijn tijd in beslag. Zij was naast haar oom gaan zitten en nam een stuk van den koek, dien hij haar aanbood. Van'teerste oogen- blik af, mocht ze hem graag lijden, Wel was de verlegging naar Fol kestone aanvankelijk een schadepost maar deze herstelde zich spoedig en op 31 December 1913 bedroeg de gevestigde schuld niet meer dan f 2.135.000 tegen f 2.020.500 maat schappelijk kapitaal Het reeds jaren bestaande bescbermingscomité voor de belangen der aandeelhouders vond in den verbeterden toestand aanleiding zich te ontbinden, een pensioensre geling voor wal- en varend personeel kon worden ingesteld. Na 26 jaar werd over 1912 wederom ee* divi dend uitgekeerd en wel 6 pet. even veel als in 1913. Voorwaar een reden tot blijdschap voor ie ouderen onder de commissarissen, die zoovele jaren van strijd hadden medegemaakt, een reden tot voldoening vooral voor den directeur, wiens beleid, energie en kunde zoo schitterende resultaten had den opgeleverd. De reserve, die noo dig is om zoo de omstandigheden hiertoe dringen weder drie nieuwe booten te kunnen aanscbaffen was echter nog lang niet voldoende. Mocht het jaar 1914 tot maatstaf genomen worden, zoo zou de reserve binnenkort tot de vereischte hoogte kunnen stijgen. Een zoo groote toe neming van ontvangsten, een zoo groot overschot op de exploitatie is nooit te voren bereikt, maar ook niet verwacht. Juist dat jaar 1914 levert een sterk bewijs van de onzekerheid en wisselvalligheid van het bedrijf. Toen op 31 Juli 19i4 de Commissie van Dagelijksch toezicht met de di recte in spoedvergadering bijeen kwam met 't oog op de er istige buitenland- sche verwikkelingen, werd door al de aanwezigen als hoogstwaarschijnlijk aangenomen, dat reeds op den vol genden dag de Eng. reg. zou wei geren de schepen der maatschappij te laten binnen loopen, wellicht ook ze uit de Engelsche havens te doen ver trekken. Dat een gedwongen staking van den dienst juist bij den aanvang van het drukke reisseizoen voor de onderneming zeer ernstige geldelijke gevolgen zou hebben gehad, ligt voor de hand. En nog heel wat ergers zou te wachten kunnen staan, indien Ne derland in den krijg werd betrokken, en deze allereerst om en bij Vlissin gen zou ontbranden. Het verloop na 31 Juli was juist tegenovergesteld aan hetgeen dezerzijds waarlijk niet geheel zonder reden was gevreesd. De oor log bracht de maatschappij een on gemeen voordeelig jaar, dat haast in elk opzicht een buitengewoon karakter droeg en welke einduitkomst niet tot basis van vergelijking of van bereke ning voor volgende jaren mag gelden. Slechts twee punten mogen hier naar voren werden gebracht. Het eerste is: het groot risico, 't welk de onderne ming noodgedrongen heeft op zich genomen door haar schepen in üe alsof ze hem altijd had gekend, en zij was dadelijk veel vertrouwlijker met hem dan met haar tante. Wat heb je met je huis gedaan, Wilhelmine, wordt er, nu je weg bent, goed voor gezorgd? vroeg juffrouw Lenz. Helmi keek verbaasd van haar kopje op, daar noemde tante haar al weer Wilhelmine. Waarom noemt u me toch tel kens Wilhelmine beste tante Zoo heet ik niet. Heet je niet Wilhelmine? Nou, dat is weer wat nieuws. Ik heb me er al over verwonderd, waarom Frits je in zijn brieven telkens Helmi noem de. Omdat het mijn naam is. Die naam bestaat er niethoog stens als vleinaampje, zooals wij onze Thekla, Thea noemen. |e echte naam is toch zeker Wilhelmineik bedoel je bent toch zoo gedoopt? Neen, tante, mijn ouders hebben mij Helmi laten doopen. Neen maar, heb ik ooit. Wat is dat nu weer voor een onzin, ik geloof het niet, voordat ik je doopbtiefje heb gezien. Ik mag die afgekorte namen vaart te houden zonder dat het oor- logs- en speciaal het mijnengevaar daor verzekering wa» gedekt. Volledi ge molest verzekering kon alleen tegen buitensporig hooge premie worden afgesloten, een premie welke per reis verre overtrof al wat op die reis zou kunnen worden ontvangen. De keuze was niet varen of onverzekerd (tegen oorlogs- en mijnengevaar) varen. Over de gedane keuze heefi de „Zeeland" vooralsnog niet te klagen. Niet alleen omdat nu ongelukken tot dusver niet zijn voo'gevallen en hier past een woord van hartelijke waardeering aan alle opvarenden voor hun trouw en de richtige vervulling door ieder van zijn taak de geldelijke uitkomsten bui tengewoon gunstig zijn geweest. Maar bovenal, omdat de „Zeeland" als na tionale, als Nederlandsche onderne ming meer dan ooit haar recht van bestaan heeft bewezen. Niet uitslui tend voor zich zelve toch heeft zij in 1914 voordeel behaald. Het was een Nederlandsch belang, dat onder onze vlag de eenige postverbinding tus schen Centraal Europa en Engeland over ons land regeimatig (behoudens een tiental dagen in April 1915, toen de Engelsche regeering om oorlogs redenen aankomst en vertrek uit Til bury Docks kortweg verbood) bleef dienst doen. Met voldoening wordt vastgesteld, dat de Vlissinger-route den naam van Nederland-heeft hoog gehouden in het droeve oorlogsjaar. Herinnerd wordt verder aan het groote vervoer in het najaar 1914 en in 1915, het beschikbaar stellen van logies zonder bijbetaling, het varen alleen bij daglicht in verband met de gevaren, het staken van het goede renvervoer. Al zullen deze maatrege len ter verzekering van de veiligheid der passagiers, alsmede de gevolgen van den gruwelijken en langdurigen oorlog zich ongetwijfeld afspiegelen in minder gunstige uitkomsten over 1915, zoo kan vol vertrouwen de toekomst worden te gemoet gegaan, waar de maatschappij zoowel bij de verschillende regeeringen als in steeds wijder kring waardeering vindt voor de wijze waarop zij sedert Augustus 1914 gerezen moeilijkheden heeft overwonnen en het verkeer heeft ge diend. Het pleegkind van den ons zoo vroeg ontvallen Prins Hendrik aldus eindigt het overzicht is on der druk en tegenspoed flink en krachtig uitgegroeid, de Vlissingsche dienst neemt thans een eervolle plaats In onder de scheepvaartmaatschap pijen, welke het verkeer tusschen het vasteland cn Engeland bedienen. Van haar vloot kan worden getuigd„Non sordet in undis 1" (vrij vertaald Zij maakt geen slecht fguur op de ba ren. ('t Is een oude lijfspreuk van me nig Zeeuwsch genootschapder Maat volstrekt niet lijden, het k'inkt zoo kinderachtig. Wilhelmine, dat is een flinke naam. In elk geval zal ik je altijd zoo noemenik kan mij aan die nieuwmodische fratsen niet meer gewennen. Maar hoe start het met het huis Onze oude Dora is gebleven, om er op te passenen zoolang ik weg ben, zal Frits er een paar kamers van in gebruik nemen het wordt dus wel goed bewaakt. 't Is uitstekend, dat Frits er gaat wonen, waarom zou 't leeg staan en hij ergens anders de hooge huur be talen. De dienstmeisjes kan men toch niet vertrouwen, als het Zondag is, sluiten ze den boel of laten de deur open en gaan daar heen, Waar dansmuziek klinkt en vrijers zijn. Helmi moest lachen. Och lieve hemel, onze Dora en dansen. Ze is al boven de zestig, tante en is wat kreupel ook nog. Dora is sedert mama's huwelijk bij ons in huis, haar kan men meer toevertrou wen dan zoo'n klein huisje. Alles goed en wel, maar nog beter vind ik het, dat Frits er is. Ik vertrouw geen enkele dienstbode, schappij kon worden nagegeven „Luctatur et Emergit" „Ik worstel en ontkom", „Luctor et emergo" is de bekende Zteuwsche wapenspreuk. Eere zij daarom, bij de herdenking van den veertigjarigen strijd, gebracht aan de nagedachtenis van den groot- moedigen,helderzienden, nationaal ge voelenden Prins Hendrik den Zee vaarder. Aan het overzicht zijn een aantal bijlagen toegevoegd. Het zou ons veel te ver voeren deze een voor een te bespreken, wij noemen ze daarom alleen maar, hier en daar een bijzon derheid er uit nemende. Ten eerste personalia, een opgaaf van commissarissen en directie in de 40 jaar, waarbij Z. K. H. Prins Hen drik, de gemaal van onze Koningin als beschermheer staat genoemd. Verder een overzicht van den stand van het maatschappelijk kapitaal, van de keteilondsen, van de gevestigde schuld, van de gelddijke verplichtin gen door wijlen Prins Hendrik op zich genomen. Vervolgens de verhouding der exploi tatiekosten tot de ontvangsten in 1875 was 764.754, in 1876 329.763 en in 1914 50 920. Van de volgende bijlage Sprekende cijfergroepen, nemen wq over dat het grootst nadeelig saldo in 1877 be droeg 1545 649 en het grootst voor deelig saldo in 1910 (1914 niet me- degerekend) f 1.058 394. De gezamen lijke aanschaffingskosten van alle schepen bedragen f 12.785.477. De volgende bijlagen geven een overzicht over het aantal vervoerde passagier*, tonnen goederen en k. g. mailover de verschillende postover- eenkomsten, over de veiligheidsmaat regelen, een vergelijking tusschen het varend en rollend materieel in 1875 en 1914, en ten slotte een algemeen overzicht in cijfers die een denkbeeld geven van de ontwikkeling der mid delen en van den omvang van het verkeer over de Viissinger lijn. Het boekwerk wordt besloten met een aantal photo's, ten eerste van de typen der schepen die in den loop der jaren bij de maatsch. in gebruik waren, en van het administratiege bouw aan de Buitenhaven. Deze pho to's worden gevolgd door een aantal aanschouwelijke voorstellingen van de uitbreiding van het bedrijf in de 40 jaar, een groot en een klein paard geven het verschil in aantal paarde- krachten aan, een groote en kleine ton het verschil in tonnemaat enz. Engeland an Naderland. In het Lagerhuis vroeg de heer Neville of er dezer dagen een uit breiding van het Nederlandsche leger had plaats gevonden en, zoo ja, of zoolang je ze ziet, zijn ze allen poes lief maar achter je rug nemen ze, wat ze krijgen kunnen. De jongen kan er dadelijk wel blijven wonen, want lang zal het wel niet meer duren, dat jullie trouwt, niet Helmi haalde de schouders op en bloosde hevig. Zij had gehoopt, dat men haar tenminste niet dadelijk deze belangrijke vraag zou doen zou haar tante dan niet begrijpen, dat z|j juist naar Berlijn was gegaan, omdat ze nog niet wilde trouwen Oom kwam haar te hulp. Er is tijd genoeg, om dat te be praten, als Frits zelfs hier is. Voor loopig willen we daarover niet spre ken, moeder. Heirai moet zich hier flink ontspannen en vroolljk worden; daarom is zij hier gekomen. Slaap je je eerst maar eens goed uit, kindje, van morgen af zal ik je Berlijn laten zien wij hebben immers tijd ge noeg om rondte dolen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1915 | | pagina 1