schap e Bang f Q.SQ TEH. Vrijdag 5 September Onwrikbaar. EEN KAN JE MASKER. AN. binnenland feuilleton jes, o. a. No. 210 51 e Jaargang. 1913 J1EHKES, e consulteeren. tTZAAL HEEL eden. TEN. ia.US.liUn. che Tentoonstelling Neus-, Oorarts DDELBURG rische Tram iadhoisp-lMMdeibiirg imyparkStation Ice—Versa. 4.40a, 4.45a 6.05bg, 6.401 10, 8.55g 9.30,10.05g, 10.41 11.50,12.10, 12.30g, 12.56 Og, 2.10, 2.30, 2.50, 3.10S, 10, 4.30g, 4.50, 5.10, f.36, 30a, 6.50, 7.10, 7.30, 7.56, 50e,9.05, 9.40,10.15,10.56, ourg (Markt): 5.10a, 5.15a, 7.45g, 8,20, 8.55, 9.30g, 11.15, 11.50g, 12.10, 12.36, 1.30,1.50, 2.10, 2.30g, 2.56, 50g, 4.10, 4.30, 4.60, 5.10*, 10, 6.30, 6.50, 7.10a, 7.30, 0, 9.05, 9.40, 10.15 10.66, aypark naar Station5.-, 25, 8.40, 9.30, 10.10,10M .50, 3.10, 4.25, 5.15, 6.-, .40, 11.40. naar Bellamypark5.30, >0, 9.20, 9.50, 10.30, 11.10, 10, 3.50, 4.55, 5.40. 6.40 05, 12.05e. ïijn uitsluitend werkman*' rijden alleen op werl yan de renise. rijden niet verder da" vervoeren goederen alk®1 SU WALCflEREH. _jgen (Station S.S.) 6-® 55, 5.44. 8.15, 11-12* r van de Keersluje. dera en het Badhotel ia reap, ïuten later. lburg6.25, 9.23, 10A .47, 8.18 en 11.15* ekerke naar DomburgJj-1 12.40, 3.20, 6.07, 8.40 ui-g naar Middelburg 5-Ojj 0.40,1.35, 4.15, 6.55 en W ure naar Vlissingen .35, 4.15, 6.55 en 9.37*- gemerkt loopen tijdvak van 15 Mei tot mber. De treinen gemewJ, op de marktdagen t® Me HaYendienst. gen: v.m. 0., 9.30, 10.— 10.20, J0' m. 12.-, 12.30, l.-r-S .25, 3.55, 4.30, 4.60,6.2 —,7.20, 7 40, 8.20- 6,j0, uitensluis o.io, g 0, 9.10, 9.50, 10.10, 11.60. Non. 12.1% Ji46, «.60*, $.10* 3.40,4.10,^1 26,6.60, 7.10,7.30,8.—6 arlen vallen des Zond®#" VLISSINGSCHE COURANT Prijs per drie maanden 1.30, Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren ot rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENT1ËNvan 1—4 regels 0.40. Voor elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op on- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. ftbonnements- fldoertentiën op zeer uoordeelige oooruiaarden. Koninklijk bezoek. Gisteren werd Rotterdam vereerd met e'en bezoek van H. M. de Koningin en Prins Hendrik. Ten 12.52 kwam de Koninklijke trein het station D. P. binnen. Na door den burgemeester ontvangen te zijn, werd in de konink lijke rijtuigen plaats genomen en gold het eerste bezoek de nieuwe Ambachtsschool inde Tamboerstraat, een model inrichting waar H. M. en den Prins met groote belangstelling kennis namen van het onderwijs in de verschillende ambachten daar ge geven. In alle zalen was alles in volle werking, .terwijl overal verschillende werkstukken waren geëxposeerd. Vervolgens werd een bezoek ge bracht aan het etablissement Fijenoord. Daar waren de Koninklijke bezoekers in de gelegenheid den grooten scheeps bouw in zijn vollen omvang te aan schouwen. ,Een groot aantal schepen stonden er op stapel of lagen half gereed aan de werf, terwijl 2062 werklieden aan den arbeid waren, het hoogste getal dat daar nog ooit werk zaam is geweest. Met de stoomboot „Stad Rotterdam" werd de werf weder verlaten en werd na een tocht over de rivier en door enkele havens een bezoek gebracht aan een der nieuwste groote instel lingen .der stad, nl. de Inrichting voor Vuilverbranding, waar het vuil der geheele stad wordt saamgebracht en in electrische energie wordt omgezet. Niet alleen dus uit hygiënisch oog punt is deze inrichting van hooge waarde, maar tevens ook uit com mercieel oogpunt,daar dat wat vroeger nagenoeg waardeloos was, thans aan electriciteit een niet onbelangrijke bate opbrengt. Nadat H. M. en de Prins ook deze inrichting hadden bezocht, bracht de boot hen naar de Parkkade waar de Koninklijke rijtuigen weder gereed stonden. Na een rijtoer door de stad werd naar het stadhuis gereden, waar liet koninklijk echtpaar met muziek werd begroet, terwijl de padvinders tegenover de statietrap hadden plaats genomen. In het stadhuis had in de vorstelijk versierde rotonde de voorstelling der gemeenteraadsleden plaats. Ook ver toonden H. M. en Z. K. H. zich op een voor deze gelegenheid gebouwde estrade aan de saamgestroomde menig te, welke hen, evenals herhaaldelijk langs den weg waarlangs gereden werd, met luid gejuich begroette. Ten 5 uur werd naar het station gereden en vertrok de Koninklijke trein ten 6 uur weder naar 's Graven- hage. De nieuwe Minister van Marine. Uit Heldersche marinekringen schrijft Roman door L. Haidheim. (Nadruk verboden.) 60.) Zondag zijn ze immers pas bij el kander geweestDaarom deed Jan laatst ook zoo raarliep ze verbitterd. Charlotte zei niets zij verborg "et gezicht in de handen. Nils Jensen had een slechte bui, zooals zijn vrouw zeide. Ze trok, zooals altijd in zulke gevallen, het hoofd tusschen de schouders en liet ?em aan zichzelven over; ze ging haar vriendinnen bezoeken of bood- chappen doen. Zij zou ook de laat- Sle geweest zijn, die hij zich tot wtrouweling had gewenscht, nu hij o ernstig ontstemd was. Hll gevoelde zich beklemd. Sedert J1, dag, dat hij met Stahlberg bij «Re Bley had gegeten en zooveel arei> wijn had gedronken, werd men aan liet „Handelsblad" over den nieuwen minister van marine o. m. het vólgende Een ieder en voorzeker elk ma rineman zal nl. voelen dat zijn taak niet alleen bijzonder zwaar za zijn, doch ,evens dat hij persoonlijk een offer in 's lands belang heeft moeten brengen D' heer Rambonnet is een man van karakter, die na jarenlangen arbeid zich haast In alle hoofdrichtingen een zeer gedecideerde opinie heeft ge vormd, zoodat hij met zijn plannen valt of staat. De denkbeelden van der heer Rambonnet wijken, meenen wik niet sterk af van die van minister Co. .in. Wij zien daarom de toekomst met vertrouwen tegemoet, doordien er thans een nog hechtere band zal ge vormd worden tusschen de marine en haar onmiddellijken chef, wiens denkbeelden haar sympathiek zijn en wiens karakter zij eerbiedigt. De nieuwe minister heett dat voor dat zijn naam ook buiten de marine reeds in het land is doorgedrongen en in de dagbladen reeds meermalen is gebleken dat de warmte, waarmede hij herhaaldelijk, doch voornamelijk te vorigen jare zijn denkbeelden op maritiem gebied naar voren heeft ge bracht, zelfs aan tegenstanders sym pathie afdwong. Wanneer men hem hoort spreken voelt men hoe diep doordrongen hij is van het noodzakelijke der verbe teringen die hij voorstaat, ook al is het debatteeren niet zijn grootste kracht. Waar het op aankomt, de kracht der overtuiging en de zakelijke gron den, waarop deze overtuiging is ge baseerd, de gloed waarmede hij deze naar voren kan brengen, hebben voor immer bij velen een gevoel van hooge waardeering gevestigd. Om het materieel en personeel in onderlinge harmonie te brengen,waar door alleen een vloot kan bestaan, is vertrouwen in de opperste leiding een noodzakelijk iets. Wij eindigen met het uitspreken der overtuiging dat de marine hoe ongaarne zij thans het roer weer in andere handen ziet overgaan zich vol vertrouwen onder de bevelen stelt van haren nieuwen bewindsman en dat zij momenteel zich zeer gelukkig acht dat het H.M. de Koningin heeft be haagd de portefeuille in handen te geven van een haar algemeen sym pathieken chef. Het ehristusbe8id Ir, het Vredespaleis. H. M. de Koningin heeft aan me vrouw Angela de Oliveira Cesar da Costa, de in het Hotel des „Indes" te 's Gravenhage nog steeds vertoevende presidente van den Argentijnschen Vredebond, die het in hetVredespa- hij voortdurend door zorg gekweld Hij noemd die bezorgdheid dikwijls dwaas, maar kon ze niet verbannen. En telkens, wanneer hij Stahlberg zooals hij het noemde, beter in de kaart keek, werd de bezorgdheid grooter, dat hij niet meer vrij was in zijn doen en laten. Want sedert die „gedachtenwisseling" was Stahl berg tegenover zijn compagnon een ander geworden hij geneerde zich volstrekt niet om Nils, zooal niet di rect te laten gevoelen, dan toch te laten vermoeden, dat hij door aller lei „middelen" en „vrienden" din gen mogelijk maakte, die voor de wet of tenminste van het standpunt van het gewone rechtsgevoel be schouwd zeer zeker ongeoorloofd waren. En hij zag er volstrekt niets in, om ook van Nils deze of geene „kleinigheid," een inbreuk maken op den wettigen gang van zaken, of het bewerken van den eenen of anderen personen te ver langen. Nils verzette zich daartegen waar en zooals hij maar konwant hij gevoelde slechts al te goed, dat het Stahlberg's bedoeling was, hem lang- leis geplaatste beeld van den Chris tus van den Andes aangeboden en onthulde, de bijzondere en zeldzame onderscheiding betoond om haar Hare Majesteits portret te schenken, voorzien niet alleen van de handtee- kening der Koningin, maar waarop H. M. ook eigenhandig de woorden gesteld heeft„Christ avant tout". Versierd Den Haag. Sinds den avond van den 28sten Augustus, toen de verlichting en ver siering heel Den Haag in beweging brachten, is, aldus meldt de „N. R. Ct.", de stad voortgegaan haar toilet voor heden te voltooien. Een net van groen heeft zich over geheele wijken gespannen, en lampions, vetpotjes en gloeibollen zullen vanavond wedijve ren in het brenger, van licht en gloed. De oranjeballon beheerscht Prins Hendrik- en Anna Paulownaplein, Prinsestraat enNieuwe-Uitleg, Noord einde, Molen- en Schoolstraat, in de laatste drie tezamen met de electrische gloeiende draadjes. De Lange Hout straat en de Carnegielaan laten ge kleurde lampions zien, op het Voor hout, Vijverberg en Kneuterdijk trok de gemeente slierten gloeilampjes van boom tot boom. Het Plein 1813 wacht een copie van Mei 1909. Koloniën, Waterstaat en het Torentje bleven het vetpotje getrouw, evenals het raadsgebouw in de Javastraat. In het gebouw van de Tweede Kamer slaan achter de ramen rijeji kaarsen. De versieringen, min ot meer cliché van groen, oranje-sjerpen, schilden en palen doen haast overal aardig. Men mag weiitcht "bézVvaren 'hebben tegen het zware obeliskenstel op de brug bij het Sweelinckplein, ze ma ken toch een feestelijken indruk. Groote bloembakken op voetstukken werden in de Alexanderstraat neer gezet, evenais bij de Groot-Hertogin- nelaan. Ook van particuliere woningen is vaak wat aardigs gemaakt, zoodat de menigte kijkers wel niet kleiner zal zijn dan den 28sten Augustus. Het tramverkeer wordt dan ook ten deele stop gezet. Naar „de Avondp." verneemt, be staat in officierskringen het voorne men, oud-minister Colijn een hulde blijk aan te bieden als bewijs van erkentelijkheid voor het vele goede, dat hij voor het officierskorps heeft tot stand gebracht. Bij de legermanoeuvreSj welke van 22 tot 25 September in den driehoek legerplaats bij Millingen, legerplaats bij Harskamp, Rijssen zullen plaats hebben, zal de vliegdienst worden waargenomen door de vaandrigs-avia- teurs Van Meel en Bakker, die daartoe onder de wapenen worden geroepen. De drie officieren-vliegers Van Heyst, zamerhand te „wennen". Erger nog dan zulk een verlangen scheen hem dan wanneer hij weigerde, Stahlberg's onbeschrijfelijk spottende, veelzeg gende blik, waarin de woordenlaf aard zwakkeling opgesloten sche nen en de overreding. En deze laatste overwon meerma len den tegenstand van Nils. Hij schaamde zich geen moed te heb ben, terwijl Stahlberg dien tot over moedig wordens toe toonde. Maar dit was het niet alleen Nils Jensen was er achter gekomen, dat Stahlberg naast zijn hoofdberoep nog een tweede haddat hij op groote schaal geldzaken deed. Dit ontdekte hij toevallig, toen een makelaar, die Stahlberg niet persoonlijk kende, Nils er voor aanzag en dezen rapport uit bracht. 'tWas waar, de komst van Stahl berg had de vergissing dadelijk aan 't licht doen komen en de vreemde was dadelijk met Stahlberg in diens particulier vertrek gegaan.Maar de ont dekking deed Nils, die zich ook de jongste waarschuwing van zijn moeder herinnerde, toch wel eenigszins schrik ken, vooral omdat hij reeds uit de eer- Tersteegh en Coblijn zijn niet be schikbaar in verband met hun vertrek naar Parijs om tegenwoordig te zijn bij het monteeren van de door het departement van oorlog bestelde Farman-vliegtuigen, waarna zij ge durende drie weken met de nieuwe toestellen zullen oefenen. Van Meel en Bakker zullen vliegen op eigen toestellen. Zij opereeren niet van uit Soesterberg, doch van uit een nog nader te bepalen punt in het voor de manoeuvres aangewezen ge bied („Hdbl".) VAH DEH HM OP DEN TM Een aantal vrouwen van den Boven-Elzas hebben zich met een schrijven gericht tot de autoriteiten van Miilhausen, waarin zij er over klagen, dat als een ware landplaag eiken Zondag feesten plaats hebben. Vroeger wijdde de man zich aan zijn familie en was gelukkig en tevreden. Maar tegenwoordig heeft de man geen tijd, moet naar het vereeni- gingslokaal en 's Zondags is er altijd wat te doenboschfeest, kegelen, volksfeest, uitstapje enz. en vrouwen en kinderen lijden er onder. Het is een ware landplaag en duizenden familien zouden gelukkiger zijn in dien die „geesel" werd weggenomen. De klacht van deze huismoeders zal wel niet alleen voor Miilhausen gelden. Ja, de jacht naar genot is groot. Menigeen zoekt het op reis. Alles reist. De een doet het vaak om den ander, of de beurs het toelaat of niet. Velen gaan naar Zwitserland. En straks moe en platzak keeren de reizigers weer terug naar huis. Dan zijn er binnenkamers veel be denkelijke gezichtende kosten zijn niet meegevallen. Soit, laat het hun een troost mogen zijn, dat, wanneer zij een paar eeuwen vroeger geleefd hadden, een dergelijk reisje nooit een „spekje voor hun bekje" zou zijn geworden. Het is onmogelijk precies te weten, wat destijds het reizen kosttedaarvoor ontbreken de ge gevens. Onlangs heeft men echter tusschen allerlei paparassen van zeerrecenten datum de rekening en verantwoor ding over een Zwitsersche reis ge vonden. Hij was van den heer d' Alancon, Pruisisch officier van justitie, die door Friedrich Wilhelm I was aangezocht 'n reis door Zwit serland te maken, teneinde daar in lichtingen in te winnen over den toestand der Waldenzen. Dit volk verkeerde destijds in een martelaar schap, en de Koning van Pruisen die wat voor hen voelde, wilde de nijvere handwerkers en flinke land» bouwers naar zijn land roepen. Den 4den Maart 1731 vertrok ste woorden van den makelaar had gehoord, dat Stahlberg geld tegen hoogen interest zocht. Wie kon beter weten dan Nils zelf, dat er reusachtige sommen in Stahlberg's bedrijf staken? Toch! En wat voor andere groote sommen kon Nils hem narekenen als ontvan gen van cliënten, die hem vol ver trouwen hun geld hadden gegeven, zooals hij dat het geld van hem en Dina had gedaan. Pas heden had Nils Jensen zijn naam onder een wissel moeten zet ten als borg natuurlijk onlangs had hij een ander sluk onderteekend dat hij niet een nauwkeurig had ge lezen, omdat Stahlberg zooveel haast had gehad, dat Nil's poging om het te lezen zijn compagnon bijna razend maakte van ongeduld. Wat Stahlberg later tot inlichting zei, was heel een voudig en juist. Maar in weerwil van alles drong zich bij Nils telken weer de gedachte op, dat hij zich op een gevaarlijken weg bevond. Zijn zin voor recht, zijn eergevoel waren nooit zoo bijzonder ontwik- keld geweest, maar waar het zaakje d' Alancon van Berlijn, om zich van z'n gewichtige opdracht te kwijten. Hij ging eerst naar Frankfurt a. M. Met den gewonen postwagenhet grapje kostte hem 72 gld., dat staat gelijk met f 300 op het oogenblik. Over deze reis, die men nu in enkele uren aflegt, deed d' Alancon 8 dagen. Op z'n terugreis was hij goedkooper uithij betaalde toen f 58, maar de reis duurde toen ook 29 dagen langer. De 25 mijl van Frankfurt naar Straatsburg ging per rijtuig, hetgeen 18 gld. kostte. Dat ging natuurlijk op z'n elf-en-dertigst. Van Straats burg naar Bazel reisde men met de vlugste verbinding, de „rijdende post". De heele reis heeft 400 gld. gekost, hetgeen gelijk staar met een paar mille op het oogenblik. Men kon dus zeggen, dat voor twee eeuwen' het reizen tien maal zoo duur was. Dan laat men den meerderen tijd nog buiten rekening. Reizen kan werkelijk genotvol zijn voor hen, die het schoone, die de poëzie in de natuur weten te zien en te vinden, is te genieten dichtbij en veraf. Poëtisch is een gondelvaart in de Venetiaansche grachten. Maar zij gaan verdwijnen, de gondels van mooi, oud Venetië. De veel bezon gen vaartuigen, de meest poëtische booten die wij kennen, zuilen op houden minnende paartjes door de schilderachtige grachten der schoone oude stad te voerenzij zullen geen jonkman meer in de gelegen heid stellen zijn geliefde een guitaar- sergnade te brengen. Zij kunnen niet meer bestaan de trouwe gondeliers die in eenzame manenachten zooveel geheime ge- beurens zagen en verzwegen. De strijd tegen de moderne voer tuigen wordt den gondelaars te zwaar. Stoom- en motorbooten' doorklieven reeds in zoo grooten getale de Venetiaansehe wateren, dat ook zij niet langer kunnen vol staan met eenvoudige gondels. Daar om hebben de gondeliers een mo derne vergadering gehouden, waar in ze tot de conclusie zijn gekomen dat ze noodzakelijker wijze ook zouden moeten overgaan tof het in richten van een motorbootdienst. Het is wel jammer, dat de gon dels dezen dood zuilen sterven. Natuurlijk zai de verdwijning dezer booten zoo heel gauw- niet gaan en zal de reiziger nog wel een tochtje met ze kunnen maken als hij in de dogenstad vertoeftmaar 't echt poëtische zal dan toch weg zijn. Dat was het trouwens al eenigs zins, nu zooveel nieuwerwetsche vaartuigen reeds de grachten on veilig maken. Een der jolige broeders van 't gilde der doordraaiers en pretma- „gevaarlijk" begon te worden, waar het tot een conflict met de lands wetten kon komen of tot. een publieke „blamage", daar deed Nils Jensen toch maar niet meer mee. En daarom was het hem thans, alsof een ijzeren vuist zijn hart samengreep. Zijn innigste begeerte was, zich vrij te kunnen maken van Stahlberg maar dat scheen letterlijk een on mogelijkheid want Stahlberg had niet alleen zijn vele geld, maar ook zijn eer in handen. Hoe meer Nils er over nadacht, des te vaster zag hij zich in deze netten verstrikt. Daar kwam Stahlberg zelfhij had te berichten over een groot succes en een groote winst en was zoo vol zelfvertrouwen, zoo zeker van de overwinning en een beetje spotlus tig, maar daarbij ook zoo amusant, dat Nils met hem mee moest lachen en niet meer aan de muizenissen dacht. Nog nooit was het |an Begemann er om te doen geweest in de krin gen der jonge juristen te verkeeren. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1913 | | pagina 1