Lampei
Woensdag
27 Augustus
Onwrikbaar.
AENTJENS,
gemeentebestuur
feuilleton
AN GEN;
este fabrikaten
te onderdeelen
sn uoorradig.
BRANDOLIE
LKAARSEN.
eefd aanbevelend,
AflJTENBURG.
o. 202
51e Jaargang.
1913
ienstbode
ink MEISJE
i-Megk
1913.
TELEFOONNUMMER 10. flbonnements- fldoertentiën op zeer uoordeelige oooruiaarden.
BINNENLAND
ote sorteering
tAAT 13.
sanatorium voor Long.
stekten der Adem.
nen (Borst, Long,
behandeling van
113 en 78 uur.
kt 4a, Rotterdam.
ovember een
&stsihod& voor da^
raagd, wegens huwelijk
irdige, door Mevrouw
dhuisstraat 123.
n een klein gezin, zelf.
lende werken. Adres:
ingsche Courant."
8
10
12 161
1.18
1.29
1.40
1.59
2.18
2.23
2.40
2.53
3.06
3.19
4.30
4.41
4.52
5.11
5.30
5.37
5.52
6.04
6.16
6.29
7.15
7.25
7.36
7.55
8.14
8.22
8.37
8.50*
9.08
11
13
14
4.40
4.52
5.05
5.17
5.32
5.40
6.03
6.24
6.35
6.45
7.22
7.35
7.51
8.03
8.18
8.25
8.47
9.06
9.17
9.27
8.42
9.—
L
N
P
3.04
3.19
5.35
5.50
8 24
8.39
M
0
Q
5.17
5.32
8.06
8.21
8.45
9.—
11A
13A
15A
5.12
5.23
5.35
6.05
6.16
6.28
7.56
8.07
8.19
12A
14A
16A
5.38
5.50
6.01
7.27
7.39
7.50
8.23
8.35
8.46
bij benadering aangegeven
2.27
12135
6.54
7.56
5.53
6.25
7.05
6.45
7.50
8.19
8.54
9.34
9.51
10.18
10.31
10.51
10.59
7.14
-
7.50
g
ja-
IH
-
S
g.Si
I
<L
8.-
8.6!
p.
10.38
1)
1
Pa
10.52
P
V
-
-
11.38
11.52
12.02
VLISSI INGSCHE
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers
Firma F. VAN DE VELDE Jr, Kleine Markt 58.
COURANT
ADVERTENT1ËNvan 1—4 regels 0.40. Voor elke regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Qroote
letters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
BEDRIJFSBELASTING.
Afkondiging van het kohier No. 5
bedrijfsbelasting dienst 1913/14.
De Burgemeester van Vlissingen
maakt bekend
dat op heden bij hem ontvangen
en aan den rijksontvanger is gezon
den, het door den Directeur der
directe belastingen te Breda execu
toir verklaarde kohier no. 5 wegens
de Bedrijfsbelasting dienst 1913/14
de daarop voorkomende belasting
schuldigen worden uitgenoodigd om
hunne aanslagen op den bepaalden
tijd aan te zuiveren, ook ter voorko
ming van vervolgingen
en herinnert
dat de bezwaarschriften binnen
zes weken na heden behooren te
worden ingediend.
En is hiervan afkondiging geschied,
waar het behoort, den 27 Aug. 1913.
De Burgemeester voornoemd,
C. A. KALBFLEISCH, L. B.
Het nieuwe kabinet.
In een der bladen is verwondering
uitgesproken over het feit, dat de
heeren Lely en Treub, wier meeningen
in zake staatspensioen elkaar niet
geheel zouden dekken, beiden zitting
hebben in het kabinet-Cort van der
Linden. De „N. R. Ct" meent echter
goeden grond te hebben om aan te
nemen, dat hij, die aldus schreef, in
niet voldoende mate rekening hield
met de stem, door den heer Treub
uitgebracht voor'tjamendement-Borge-
sius-Drucker-Tydeman op art. 357
(369) van de Invaliditeitswet, een
amendement, dat tot strekking had
het overgangspensioen voor oude
loonarbeiders tot alle behoeftige en
fatsoenlijke 70-jarigen uit te breiden.
Zijn wij wel ingelicht, dan kan van
het nieuwe kabinet verwacht worden
een uitbreiding van den kring der
pensioentrekkers eenerzijds, een wij
ziging en vereenvoudiging van de
reeds in het Staatsblad geplaatste
wet-Talma anderzijds.
Ten overvloede voegt het blad er
nog aan toe, dat algemeen kiesrecht
niet op het program van het kabinet-
Cort van der Linden zal ontbreken.
De nieuwe Ministers.
Zoolang jhr. dr. Loudon, onze ge
zant te Washington, van zijn post
nog niet te 's Gravenhage zal zijn aan
gekomen, zal buitenlandsche zaken
tijdelijk worden waargenomen door
mr. Cort van der Linden.
Over de nieuwe ministers kunnen
we mededeelen
Mr. Bastiaan Ortt, de nieuwe min.
van justitie, is in 1854 te Gorinchem
tonton. Komt de boot 1*^
d-Duitschland, a.
doch, Oberhaiwen, ajj*
op de D-treinen
MrddeI-Earop«*cli« "3a'
Roman door L. Haidheim.
(Nadruk verboden.)
52.)
Och zoo'n ellendige vijftigdui
zend mark
Het woord „ellendig" moest
nen man als jij, die precies weet,
wat geld waard is, niet eens voor
het bedrag van een mark gebruiken,
stoof Nils op. Doch weldra was hij
weer bedaard en vervolgde Ge hebt
ongeveer tweehonderdachttien dui-
zend mark van mij in handen. Thans
seef ik geen cent meer en eisch
zelis de som, vtraarvoor ik borg ben
gebleven,hejt is veertien duizend
zns honderd mark binnen een
week terug.
Zijt ge g;k, Jensen
Ik zou ni:;t weten
Maar hoe. komt ge er bij
Schreeuw niet zoo, Stahlberg
c' 's in uw eigen belang.
Maar voor uw geld hebt ge
geboren en werd in 1877 ambtenaar
O. M. bij de kantongerechten te
Oostburg, Ter Neuzen en Huist. Dat
jaar werd hij overgeplaatst^ naar
Amsterdam, in 1881 benoemd tot
subst. officier van justitie te Zierikzee
in 1882 tot idem te Amsterdam, in
1888 te 's-Gravenhagein 1890 te
Winschoten, in 1893 weder te Am
sterdam in 1897 tot raad-adviseur
bij het dept. van Justitie en sedert
1.901 advocaat bij den Hoogen Raad.
Mr. Ortt is ridder van den Ned.
Leeuw.
De gep. kolonel der artillerie N.
Bosboom, die minister Colijn zal op
volgen, is 30 Sept. 1855 te 's-Gra
venhage geboren, begon zijn militaire
loopbaan als vrijwillig kanonnier bij
het 2e reg. vesting-art. 19 April 1871,
was 22 Juli 1877 2e luit., 11 Oct.
1880 le luit. en werd 22 April 1893
benoemd tot kapt. bij het 3e reg. vest.
art.1 Nov. 1893 werd hij overge
plaatst bij den Generalen Staf1 Mei
1905 majoor-commandant van het
korps rijdende artillerie; 4 Dec. 1906
luit-kol., en 15 Maart 1910 kolonel
commandant van het 2e reg. veld-art.
te 's Gravenhage als hoedanig hem 15
Maart 1912 op verzoek eervol ontslag
werd verleend.
Kolonel Bosboom is ridder van de
Oranje Nassau, en van den Ned.
Leeuw en commandeur van de Leo-
polsorde.
De nieuwe minister var. Marine J.J.
Rambonnet is 8 Maart 1864 te Wijhe
geboren, begon ais adelborst en werd
16 Oct. 1885 benoemd tot luit. t/z.
2e kl., 16 Nov. 1906 en tot kapt, ter
zee 26 juli 1911.
Kolonel Rambonnet is ridder 4e kl.,
Mil. Willemsorde, off. Oranje Nassau-
orde en off. van het Legioen van Eer.
De a.s. min. van financiën, A. E.
J. Berting, werd 15 Dec. 1906 te As
sen geboren. Op 23 Mei 1882 trad
hij op ais surnumerair der reg. en dom
en werd 20 Mrt. 1886 als ontvanger
te Nijkerk benoemd. Vervolgens, 3
Maart 1893 te Goes, waarna in 1893
zijn benoeming tot inspecteur te 's
Hertogenbosch volgde.Deze betrekking
verwisselde hij 16 Februari 1905 met
die van inspecteur te Leiden, 17 Mei
1910 werd de nieuwe min. benoemd
tot directeur der reg. en dom. in
Leeuwarden. Daar is hij ook voor
zitter van het dep. en het district
Leeuwarden van de Mij. ,,'t Nut", en
dit voorjaar lid van den Raad van
Leeuwarden. De heer Bertling is de
Unie-liberale beginselen toegedaan.
Bevordering tot sergeant bij
de infanterie.
Nopens de bevordering van kor
poraal tot sergeant is bepaald, dat in
afwachting van de oprichting der life
bataljons bij de regimenten infanterie
het aantal van 4 sergeanten per com-
immers de grootst mogelijke ze
kerheid
Dat heb ik tot dusver ook ge
dacht.
Wat wilt ge eigenlijk? Ik heb
u immers verscheiden terreinen en
gebouwen en mijn borgstelling in
pand gegeven
Dat is alles heel mooi en goed,
maar deze ontdekking bij de brug
blijf maar bedaardge weet zelf het
best, dat ge alle redenen hebt om
heel stil te zijn. Ge werkt met min
derwaardig materiaal, Stahlberg! Ge
weet u door omkooperij tegen ont
dekking te beveiligen, maar
Wie zegt dat? schreeuwde
Stahlberg, hijgende van drift.
Nog zegt dat niemand hardop,
maar men hoort van alles mompelen,
en sedert ik weet, wat ik weet, kan
ik het op de vingers natellen, dat ge
bij uw inkoopen dienstvaardige hel
pers moet hebben I want wat door
de regeering wordt overgenomen,
heeft men eerst nauwkeurig op zijn
kwaliteit onderzocht.
Dat zal waar wezen. Hoe zou
ik daarmee ooit mijn doel bereiken,
zei Stahlberg met een grijns.
pagnie mag worden overschreden,
met dien verstande dat per brigade
het maximum wordt bepaald door het
aantal, benoodigd om bij de organiek
daartoe behoorende 6 bataljons 4
sergeanten per compagnie te kunnen
indeelen. Wanneer qp 1 October a.s.
de reorganisatie geheel zal zijn door
gevoerd, mag het aantal van 4 ser
geanten per compagnie niet worden
overschreden, doch moeten de dan
eventueel nog overblijvende candi-
daten voor den rang van sergeant
(korporaals en milicien-sergeanten)
bestemd worden om ontbrekende
plaatsen bij andere brigades aan te
vullen.
Kamer van Koophandel
en Fabrieken.
(Vervolg en slot uit het jaarverslag.)
Betreffende de Duinwaterleiding
Maatschappij worden in het verslag
de volgende bijzonderheden mede
gedeeld
Op 1 Januari 1912 was het getal
abonnementscontracten 5 voor 202
perceelen en dat der metercontracten
1534 voor 1412 perceelen. Op 31
December jl. waren aangesloten 314
perceelen met 6 abonnementscontrac
ten en 1439 perceelen met 1599 meter
contracten.
Het getal gewone contracten werd
in den loop van het jaar dus met 1
vermeerderd, terwijl dat der meier-
contracten vermeerderde met 65 voor
27 perceelen. Het buizennet werd
op verschillende plaatsen uitgebreid
met een lengte van ,">25 meter.
Binnen land sche Handel.
De artikelen van in- en uitvoer
bleven vrijwel dezelfde.
Een statistieke opgave kunnen wij
verstrekken omtrent het gedistilleerd.
Hiervan wordt n. 1. in onze gemeente
bij uitzondering nog eene plaatselijke
accijns geheven, bedragende 17'/,
cent per Liter ad 50°/0 sterkte.
Over het afgeloopen jaar bedroeg
de ontvangst f 18.037.895, vertegen
woordigende een invoer van 103.073
Liters ad 50%sterkte,tegen f 18.993.19',
vertegenwoordigendeeenehoeveelheid
van 108. >325 Liters in het jaar 1911.
Uit de medegedeelde cijfers blijkt,
dat het Correspondentschap le klasse
der Nederlandsche Bank zeer nuttig,
werkt. In het boekjaar 1912 werd
eene som van f 3.562.595 bankpapier
en specie verwisseld tegen f 3.454.450
in 1911 en werden 403 stuks assig-
natiën behandeld tot een bedrag van
f477.726.49 tegen 374 stuks assig-
natiën tot een bedrag van f 598.943.84'
in 1911.
Van het verwisselde bedrag werd
aan specie afgegeven f 510.910 en
ontvangen f371.835, tegen f357.655
in het vorige jaar zoodat, hoewel
de groote behoefte aan specie bleef
Plotseling begon hij weer langza
mer te loopen. Ze hadden bijna de
dorpsherberg bereikt. Hij sprak nu
ineens ook zachter en bedaarder.
En dan dunkt me ook, vriend
Jensen, dat ge, toen ge mijn com
pagnon werd, niet zooveel onnoo-
zeler waart dan heden. Ge wist toen
toch ook wel al, dat men met een
proppenschieter geen olifant kan
dooden. Ik heb er ook volstrekt niets
tegen, dat ge mij in de kaart kijkt:
wij werken immers in compagnie.
Dacht ge werkelijk, dat ik u voor
een onnoozelen bloed of een engel
van onschuld heb gehouden Dat
ge het zoo wilt doen voorkomen,
daartegen heb ik niets, maar doe nu
tegenover mij niet langer, alsof ge
diep verontwaardigd waart. Bij eiken
kleermaker gaat wel wat door'toog
van de schaar! Och, Nils Jensen! Ik
zou je immers niet tot compagnon
hebben genomen, wanneer ik niet
tot mij zeiven had gezegd Die past
bij jeEn nu, kom binnen Laten
we eens als verstandige compagnons
praten
Terwijl Stahlberg sprak, had zich
een onbeschrijfelijke woede van Nils
aanhouden, ruim f 64.000 minder kon
woeden aangevraagd dan het vorige
jaar.
Voor het overbrengen van diverse
andere zaken bij het agentschap te
Middelburg, werd van de tusschen-
komst van het Correspondentschap
veelvuldig gebruik gemaakt.
De communicatie te land werd on
derhouden door den Staatsspoorweg
en naar Middelburg en Domburg
respectievelijk door Electrische- en
Stoomtram.
Met de tram Vlissingen-^Middel-,
burg werden vervoerd 542.917 passa
giers, tegen 576.998 gedurende het
jaar 1911. Deze daling is vermoedelijk
toe te schrijven aan de ingevoerde
verhoogde tarieven.
De opbrengst van het personen- ver
voer was f 90 944.65 tegen f 92.667.60
in 1911, die van het goederenvervoer
f2.191.70 tegen f 1.855.42' in het
voorgaande jaar. Opbrengst per dag
kilometer f 24.85 tegen f 25.22 in 1911.
De Stoomtram „Walcheren" naar
Domburg vervoerde 173.686 personen
tegen 181.314 in 1911.
De opbrengst van het personen
vervoer bedroeg f 37.623.81' tegen
f 38.733.395 in 1911; die van het
goederenvervoer f 21.881.74 tegen
f 18.980.24 in 1911. De opbrengst
per dagkilometer bedroeg f 6.47 tegen
f 6.28' in 1911.
Omtrent het vervoer door de Maat
schappij tot Exploitatie van Staats
spoorwegen, ontleenen wij het na
volgende aan het verslag over 1912.
Vertrokken reizigers van Station
VlissingenMet gewone kaarten
Binnenlandsch verkeerle kl. 1.633,
2e kl. 7.866, 3e kl. 42.652, Rechts-
streeksch verkeer1.069, 4.383, 3.743.
Met retourkaartenB. V. le kl. 42,
2e kl. 643, 3e kl. 5.967. R. V. le kl.
599, 2e k!. 166, 3e kl. 137. Totaal
binnenlandsch Verkeer 58 802. Recht-
streeksch Verkeer 11.097.
Aangekomen reizigers te Vlissin
gen Met gewone kaartenBinnen!,
verkeer le kl. 1 821, 2e kl. 7.722, 3e
kl. 40 420. Rechtstr. Verkeer 7.085,
22.438, 5.062. Met retourkaarten B. V.
le kl. 77, 2e kl. 472, 3e kl. 4.311.
R. V. le kl. 28, 2e kl. 122, 3e kl.
211. Totaal Binnenlandsch Verkeer
54.873. Rechtstreeksch Verkeer 35.946.
Aan de werkplaats der Maatschappij
alhier waren gemiddeld 74 ambachts
lieden verbonden. Dagelijks waren 12
locomotieven in dienst, terwijl 1636
rijtuigen en wagens werden hersteld.
Het verwerkte bedrag aan onderhoud
van locomotieven en voertuigen be
droeg f 96.604.37 tegen f 93.296.33
in 1911.
Buitenlandsche Handel.
Op het gebied var. den buiten-
landschen handel zijn geen bijzon
dere gebeurtenissen te vermelden.
De Export bleef, zich hoofdzakelijk
meester gemaakt en hij kon in 't
eerst geen woord uitbrengen. Maar,
had hij niet reeds lang overtuigd
moeten zijn, dat er op Stahlberg's
handelingen wel wat aan te merken
viel Daar was langen tijd geleden
iets voorgevallen men had Stahl
berg op een reusachtige hoeveelheid
hout aanmerkingen gemaakt, omdat
meer dan de helft van minder kwa
liteit was dan in de voorwaarden
was aangegeven. Verder was daar
een geschiedenis met een fabrikant,
wiens fabriek Stahlberg gebouwd en
ingericht had. Ook hier had de last
gever geprotesteerd, maar zich door
Stahlberg moeten laten overtuigen,
dat deze in zijn volle recht was ge
weest. Later had Stahlberg gelachen
en er zich op beroemd, dat nog nie
mand knap genoeg was geweest om
hem te pakken te krijgen. Diep in
zijn binnenste erkende Nils, dat hij
niet blind had behoeven te zijn, als
hij maar had willen zien.
En nu werd hij woedend op zich-
zelven. Hij, die zichzelf zoo verstan
dig had geacht, die zichzelven reeds
zoo vaak had gezegd, dat Stahlberg
onmogelijk met eerlijke middelen ui
bepalen tot cokes, margarine, steen
kolen, vieesch, hout, oesters, vruch
ten, wild, garnalen, stroohulzen en
ijzer, zoomede scheepsbenoodigd-
heden.
De invoer van petroleum aan de
alhier bestaande tankinrichting be
droeg minder dan in 1911. Ingevoerd
werd n-1. in het afgeloopen jaar
4.873.308 K. G., tegen 8.365.534 K. G.
in 1911.
Van veel belang was de invoer
van melasse tot een bedrag van
22.833.240 K. G., van wol ad 916.348
K. G., onbewerkt staai ad 5.580.549
K. G., onbewerkt brons 102.747 K. G.,
manufacturen ad 874.137 K. G. en
steenkolen ad 8.380.240 K. G.
De uitvoer van garnalen voor de
Londensche markt verminderde.
Zij bedroeg 819.098 K G. tegen
1.012.517 K. G. in 1911. Deze gar
nalen worden aangebracht door gar-
naienvisschers uit Vlissingen, Veere
en Breskens. Zij worden ook dooi
opkoopers gesorteerd en naar de
markt te Parijs verzonden.
Belangrijk was de uitvoer van mar
garine en coaks. Zij bedroeg respec
tievelijk 5.787.936 K. G. en 7.111.500
K. G. tegen 5.347.679 K. G. en
10.130.000 K. G. in het voorafgaande
jaar.
Voorts werden naar Engeland en
Antwerpen vervoerd zeer belangrijke
hoeveelheden eieren, die ook uit
Breskens naar hier werden uitgevoerd.
Bovendien werden uitgevoerd
369.960 K.G. ruw ijzer, 1.207.498 K.G,
stroohulzen, 292.193 K.G. oesters.
195.375 K.G. roode- en witte bessen,
283.849 K.G. geslachte tamme konij
nen.
De verschillende exportslagerijen
aan de Buitenhaven waren met suc
ces werkzaam.
Binnenlandsche
Scheepvaart.
De binnenlandsche scheepvaart was
minder levendig dan temVprigen jare,
wat blijken kan zoowel uit het kleiner
getal schepen dat door de sluizen
werd geschut als uit de mindere ge
zamenlijke scheepsruimten.
Door de sluizen passeerden namelijk
10,802 binnenschepen met een ge-
zamenlijken inhoud van 1.570.546 M3.
tegen 11.849 schepen met een inhoud
van 1.762.887 M in 1911. Onder de
10.802 schepen kwamen 909 rijks
vaartuigen en plezierjachten voor met
een inhoud van 52.538 M3.
De scheepvaartbeweging in de
Wesierhaven bepaalt zich bijna uit
sluitend tot de vloot der garnalen-
visschers, terwijl in de voorhaven de
Nederlandsche en Belgische loodswe
zens hun station hebben voor de
booten tot het beloodsen van de in-
en uitgaande schepen. De Belgische
loodsen maken daarbij gebruik van
eene motorboot.
korten tijd zooveel geld kon verdie
nen hij moest nu van dezen de
spottende woorden hooren Meent
ge dan, dat ik u voor een onnoo
zelen bloed of een engel van on
schuld hield, toen ik u tot compag
non nam
En door het gansche, groote publiek
moest hij zich nu laten zeggen je
waart een domkop, als je niet even
slecht waart
Zei hij, dat hij de bedrogene was,
dan zou geen mensch hem gelooven.
Hij had zich thans wel voor 't hoofd
willen slaan, dat hij zoo dwaas was
geweest Stahlberg ter verantwoording
te roepen.
Maar wat had hij anders moeten
doen Wat kon hij thans doen tegen
over het cynisme, dat hij niet eens
trachtte te ontkennen
Dat alles overdacht Nils in enkele
oogenblikken, terwijl Stahlberg een
schipper riep, die op eenigen afstand
voorbijging, de man van Mieke Bley.
Kun je mij vanmiddag met de
zeilboot naar Sportmanuszijl brengen
Hinnerk Bley had hij den man ge-
gevraagd.
(Wordt vervolgd)