Lampei Woensdag 27 Augustus Onwrikbaar. AENTJENS, gemeentebestuur feuilleton AN GEN; este fabrikaten te onderdeelen sn uoorradig. BRANDOLIE LKAARSEN. eefd aanbevelend, AflJTENBURG. o. 202 51e Jaargang. 1913 ienstbode ink MEISJE i-Megk 1913. TELEFOONNUMMER 10. flbonnements- fldoertentiën op zeer uoordeelige oooruiaarden. BINNENLAND ote sorteering tAAT 13. sanatorium voor Long. stekten der Adem. nen (Borst, Long, behandeling van 113 en 78 uur. kt 4a, Rotterdam. ovember een &stsihod& voor da^ raagd, wegens huwelijk irdige, door Mevrouw dhuisstraat 123. n een klein gezin, zelf. lende werken. Adres: ingsche Courant." 8 10 12 161 1.18 1.29 1.40 1.59 2.18 2.23 2.40 2.53 3.06 3.19 4.30 4.41 4.52 5.11 5.30 5.37 5.52 6.04 6.16 6.29 7.15 7.25 7.36 7.55 8.14 8.22 8.37 8.50* 9.08 11 13 14 4.40 4.52 5.05 5.17 5.32 5.40 6.03 6.24 6.35 6.45 7.22 7.35 7.51 8.03 8.18 8.25 8.47 9.06 9.17 9.27 8.42 9.— L N P 3.04 3.19 5.35 5.50 8 24 8.39 M 0 Q 5.17 5.32 8.06 8.21 8.45 9.— 11A 13A 15A 5.12 5.23 5.35 6.05 6.16 6.28 7.56 8.07 8.19 12A 14A 16A 5.38 5.50 6.01 7.27 7.39 7.50 8.23 8.35 8.46 bij benadering aangegeven 2.27 12135 6.54 7.56 5.53 6.25 7.05 6.45 7.50 8.19 8.54 9.34 9.51 10.18 10.31 10.51 10.59 7.14 - 7.50 g ja- IH - S g.Si I <L 8.- 8.6! p. 10.38 1) 1 Pa 10.52 P V - - 11.38 11.52 12.02 VLISSI INGSCHE Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr, Kleine Markt 58. COURANT ADVERTENT1ËNvan 1—4 regels 0.40. Voor elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Qroote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. BEDRIJFSBELASTING. Afkondiging van het kohier No. 5 bedrijfsbelasting dienst 1913/14. De Burgemeester van Vlissingen maakt bekend dat op heden bij hem ontvangen en aan den rijksontvanger is gezon den, het door den Directeur der directe belastingen te Breda execu toir verklaarde kohier no. 5 wegens de Bedrijfsbelasting dienst 1913/14 de daarop voorkomende belasting schuldigen worden uitgenoodigd om hunne aanslagen op den bepaalden tijd aan te zuiveren, ook ter voorko ming van vervolgingen en herinnert dat de bezwaarschriften binnen zes weken na heden behooren te worden ingediend. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 27 Aug. 1913. De Burgemeester voornoemd, C. A. KALBFLEISCH, L. B. Het nieuwe kabinet. In een der bladen is verwondering uitgesproken over het feit, dat de heeren Lely en Treub, wier meeningen in zake staatspensioen elkaar niet geheel zouden dekken, beiden zitting hebben in het kabinet-Cort van der Linden. De „N. R. Ct" meent echter goeden grond te hebben om aan te nemen, dat hij, die aldus schreef, in niet voldoende mate rekening hield met de stem, door den heer Treub uitgebracht voor'tjamendement-Borge- sius-Drucker-Tydeman op art. 357 (369) van de Invaliditeitswet, een amendement, dat tot strekking had het overgangspensioen voor oude loonarbeiders tot alle behoeftige en fatsoenlijke 70-jarigen uit te breiden. Zijn wij wel ingelicht, dan kan van het nieuwe kabinet verwacht worden een uitbreiding van den kring der pensioentrekkers eenerzijds, een wij ziging en vereenvoudiging van de reeds in het Staatsblad geplaatste wet-Talma anderzijds. Ten overvloede voegt het blad er nog aan toe, dat algemeen kiesrecht niet op het program van het kabinet- Cort van der Linden zal ontbreken. De nieuwe Ministers. Zoolang jhr. dr. Loudon, onze ge zant te Washington, van zijn post nog niet te 's Gravenhage zal zijn aan gekomen, zal buitenlandsche zaken tijdelijk worden waargenomen door mr. Cort van der Linden. Over de nieuwe ministers kunnen we mededeelen Mr. Bastiaan Ortt, de nieuwe min. van justitie, is in 1854 te Gorinchem tonton. Komt de boot 1*^ d-Duitschland, a. doch, Oberhaiwen, ajj* op de D-treinen MrddeI-Earop«*cli« "3a' Roman door L. Haidheim. (Nadruk verboden.) 52.) Och zoo'n ellendige vijftigdui zend mark Het woord „ellendig" moest nen man als jij, die precies weet, wat geld waard is, niet eens voor het bedrag van een mark gebruiken, stoof Nils op. Doch weldra was hij weer bedaard en vervolgde Ge hebt ongeveer tweehonderdachttien dui- zend mark van mij in handen. Thans seef ik geen cent meer en eisch zelis de som, vtraarvoor ik borg ben gebleven,hejt is veertien duizend zns honderd mark binnen een week terug. Zijt ge g;k, Jensen Ik zou ni:;t weten Maar hoe. komt ge er bij Schreeuw niet zoo, Stahlberg c' 's in uw eigen belang. Maar voor uw geld hebt ge geboren en werd in 1877 ambtenaar O. M. bij de kantongerechten te Oostburg, Ter Neuzen en Huist. Dat jaar werd hij overgeplaatst^ naar Amsterdam, in 1881 benoemd tot subst. officier van justitie te Zierikzee in 1882 tot idem te Amsterdam, in 1888 te 's-Gravenhagein 1890 te Winschoten, in 1893 weder te Am sterdam in 1897 tot raad-adviseur bij het dept. van Justitie en sedert 1.901 advocaat bij den Hoogen Raad. Mr. Ortt is ridder van den Ned. Leeuw. De gep. kolonel der artillerie N. Bosboom, die minister Colijn zal op volgen, is 30 Sept. 1855 te 's-Gra venhage geboren, begon zijn militaire loopbaan als vrijwillig kanonnier bij het 2e reg. vesting-art. 19 April 1871, was 22 Juli 1877 2e luit., 11 Oct. 1880 le luit. en werd 22 April 1893 benoemd tot kapt. bij het 3e reg. vest. art.1 Nov. 1893 werd hij overge plaatst bij den Generalen Staf1 Mei 1905 majoor-commandant van het korps rijdende artillerie; 4 Dec. 1906 luit-kol., en 15 Maart 1910 kolonel commandant van het 2e reg. veld-art. te 's Gravenhage als hoedanig hem 15 Maart 1912 op verzoek eervol ontslag werd verleend. Kolonel Bosboom is ridder van de Oranje Nassau, en van den Ned. Leeuw en commandeur van de Leo- polsorde. De nieuwe minister var. Marine J.J. Rambonnet is 8 Maart 1864 te Wijhe geboren, begon ais adelborst en werd 16 Oct. 1885 benoemd tot luit. t/z. 2e kl., 16 Nov. 1906 en tot kapt, ter zee 26 juli 1911. Kolonel Rambonnet is ridder 4e kl., Mil. Willemsorde, off. Oranje Nassau- orde en off. van het Legioen van Eer. De a.s. min. van financiën, A. E. J. Berting, werd 15 Dec. 1906 te As sen geboren. Op 23 Mei 1882 trad hij op ais surnumerair der reg. en dom en werd 20 Mrt. 1886 als ontvanger te Nijkerk benoemd. Vervolgens, 3 Maart 1893 te Goes, waarna in 1893 zijn benoeming tot inspecteur te 's Hertogenbosch volgde.Deze betrekking verwisselde hij 16 Februari 1905 met die van inspecteur te Leiden, 17 Mei 1910 werd de nieuwe min. benoemd tot directeur der reg. en dom. in Leeuwarden. Daar is hij ook voor zitter van het dep. en het district Leeuwarden van de Mij. ,,'t Nut", en dit voorjaar lid van den Raad van Leeuwarden. De heer Bertling is de Unie-liberale beginselen toegedaan. Bevordering tot sergeant bij de infanterie. Nopens de bevordering van kor poraal tot sergeant is bepaald, dat in afwachting van de oprichting der life bataljons bij de regimenten infanterie het aantal van 4 sergeanten per com- immers de grootst mogelijke ze kerheid Dat heb ik tot dusver ook ge dacht. Wat wilt ge eigenlijk? Ik heb u immers verscheiden terreinen en gebouwen en mijn borgstelling in pand gegeven Dat is alles heel mooi en goed, maar deze ontdekking bij de brug blijf maar bedaardge weet zelf het best, dat ge alle redenen hebt om heel stil te zijn. Ge werkt met min derwaardig materiaal, Stahlberg! Ge weet u door omkooperij tegen ont dekking te beveiligen, maar Wie zegt dat? schreeuwde Stahlberg, hijgende van drift. Nog zegt dat niemand hardop, maar men hoort van alles mompelen, en sedert ik weet, wat ik weet, kan ik het op de vingers natellen, dat ge bij uw inkoopen dienstvaardige hel pers moet hebben I want wat door de regeering wordt overgenomen, heeft men eerst nauwkeurig op zijn kwaliteit onderzocht. Dat zal waar wezen. Hoe zou ik daarmee ooit mijn doel bereiken, zei Stahlberg met een grijns. pagnie mag worden overschreden, met dien verstande dat per brigade het maximum wordt bepaald door het aantal, benoodigd om bij de organiek daartoe behoorende 6 bataljons 4 sergeanten per compagnie te kunnen indeelen. Wanneer qp 1 October a.s. de reorganisatie geheel zal zijn door gevoerd, mag het aantal van 4 ser geanten per compagnie niet worden overschreden, doch moeten de dan eventueel nog overblijvende candi- daten voor den rang van sergeant (korporaals en milicien-sergeanten) bestemd worden om ontbrekende plaatsen bij andere brigades aan te vullen. Kamer van Koophandel en Fabrieken. (Vervolg en slot uit het jaarverslag.) Betreffende de Duinwaterleiding Maatschappij worden in het verslag de volgende bijzonderheden mede gedeeld Op 1 Januari 1912 was het getal abonnementscontracten 5 voor 202 perceelen en dat der metercontracten 1534 voor 1412 perceelen. Op 31 December jl. waren aangesloten 314 perceelen met 6 abonnementscontrac ten en 1439 perceelen met 1599 meter contracten. Het getal gewone contracten werd in den loop van het jaar dus met 1 vermeerderd, terwijl dat der meier- contracten vermeerderde met 65 voor 27 perceelen. Het buizennet werd op verschillende plaatsen uitgebreid met een lengte van ,">25 meter. Binnen land sche Handel. De artikelen van in- en uitvoer bleven vrijwel dezelfde. Een statistieke opgave kunnen wij verstrekken omtrent het gedistilleerd. Hiervan wordt n. 1. in onze gemeente bij uitzondering nog eene plaatselijke accijns geheven, bedragende 17'/, cent per Liter ad 50°/0 sterkte. Over het afgeloopen jaar bedroeg de ontvangst f 18.037.895, vertegen woordigende een invoer van 103.073 Liters ad 50%sterkte,tegen f 18.993.19', vertegenwoordigendeeenehoeveelheid van 108. >325 Liters in het jaar 1911. Uit de medegedeelde cijfers blijkt, dat het Correspondentschap le klasse der Nederlandsche Bank zeer nuttig, werkt. In het boekjaar 1912 werd eene som van f 3.562.595 bankpapier en specie verwisseld tegen f 3.454.450 in 1911 en werden 403 stuks assig- natiën behandeld tot een bedrag van f477.726.49 tegen 374 stuks assig- natiën tot een bedrag van f 598.943.84' in 1911. Van het verwisselde bedrag werd aan specie afgegeven f 510.910 en ontvangen f371.835, tegen f357.655 in het vorige jaar zoodat, hoewel de groote behoefte aan specie bleef Plotseling begon hij weer langza mer te loopen. Ze hadden bijna de dorpsherberg bereikt. Hij sprak nu ineens ook zachter en bedaarder. En dan dunkt me ook, vriend Jensen, dat ge, toen ge mijn com pagnon werd, niet zooveel onnoo- zeler waart dan heden. Ge wist toen toch ook wel al, dat men met een proppenschieter geen olifant kan dooden. Ik heb er ook volstrekt niets tegen, dat ge mij in de kaart kijkt: wij werken immers in compagnie. Dacht ge werkelijk, dat ik u voor een onnoozelen bloed of een engel van onschuld heb gehouden Dat ge het zoo wilt doen voorkomen, daartegen heb ik niets, maar doe nu tegenover mij niet langer, alsof ge diep verontwaardigd waart. Bij eiken kleermaker gaat wel wat door'toog van de schaar! Och, Nils Jensen! Ik zou je immers niet tot compagnon hebben genomen, wanneer ik niet tot mij zeiven had gezegd Die past bij jeEn nu, kom binnen Laten we eens als verstandige compagnons praten Terwijl Stahlberg sprak, had zich een onbeschrijfelijke woede van Nils aanhouden, ruim f 64.000 minder kon woeden aangevraagd dan het vorige jaar. Voor het overbrengen van diverse andere zaken bij het agentschap te Middelburg, werd van de tusschen- komst van het Correspondentschap veelvuldig gebruik gemaakt. De communicatie te land werd on derhouden door den Staatsspoorweg en naar Middelburg en Domburg respectievelijk door Electrische- en Stoomtram. Met de tram Vlissingen-^Middel-, burg werden vervoerd 542.917 passa giers, tegen 576.998 gedurende het jaar 1911. Deze daling is vermoedelijk toe te schrijven aan de ingevoerde verhoogde tarieven. De opbrengst van het personen- ver voer was f 90 944.65 tegen f 92.667.60 in 1911, die van het goederenvervoer f2.191.70 tegen f 1.855.42' in het voorgaande jaar. Opbrengst per dag kilometer f 24.85 tegen f 25.22 in 1911. De Stoomtram „Walcheren" naar Domburg vervoerde 173.686 personen tegen 181.314 in 1911. De opbrengst van het personen vervoer bedroeg f 37.623.81' tegen f 38.733.395 in 1911; die van het goederenvervoer f 21.881.74 tegen f 18.980.24 in 1911. De opbrengst per dagkilometer bedroeg f 6.47 tegen f 6.28' in 1911. Omtrent het vervoer door de Maat schappij tot Exploitatie van Staats spoorwegen, ontleenen wij het na volgende aan het verslag over 1912. Vertrokken reizigers van Station VlissingenMet gewone kaarten Binnenlandsch verkeerle kl. 1.633, 2e kl. 7.866, 3e kl. 42.652, Rechts- streeksch verkeer1.069, 4.383, 3.743. Met retourkaartenB. V. le kl. 42, 2e kl. 643, 3e kl. 5.967. R. V. le kl. 599, 2e k!. 166, 3e kl. 137. Totaal binnenlandsch Verkeer 58 802. Recht- streeksch Verkeer 11.097. Aangekomen reizigers te Vlissin gen Met gewone kaartenBinnen!, verkeer le kl. 1 821, 2e kl. 7.722, 3e kl. 40 420. Rechtstr. Verkeer 7.085, 22.438, 5.062. Met retourkaarten B. V. le kl. 77, 2e kl. 472, 3e kl. 4.311. R. V. le kl. 28, 2e kl. 122, 3e kl. 211. Totaal Binnenlandsch Verkeer 54.873. Rechtstreeksch Verkeer 35.946. Aan de werkplaats der Maatschappij alhier waren gemiddeld 74 ambachts lieden verbonden. Dagelijks waren 12 locomotieven in dienst, terwijl 1636 rijtuigen en wagens werden hersteld. Het verwerkte bedrag aan onderhoud van locomotieven en voertuigen be droeg f 96.604.37 tegen f 93.296.33 in 1911. Buitenlandsche Handel. Op het gebied var. den buiten- landschen handel zijn geen bijzon dere gebeurtenissen te vermelden. De Export bleef, zich hoofdzakelijk meester gemaakt en hij kon in 't eerst geen woord uitbrengen. Maar, had hij niet reeds lang overtuigd moeten zijn, dat er op Stahlberg's handelingen wel wat aan te merken viel Daar was langen tijd geleden iets voorgevallen men had Stahl berg op een reusachtige hoeveelheid hout aanmerkingen gemaakt, omdat meer dan de helft van minder kwa liteit was dan in de voorwaarden was aangegeven. Verder was daar een geschiedenis met een fabrikant, wiens fabriek Stahlberg gebouwd en ingericht had. Ook hier had de last gever geprotesteerd, maar zich door Stahlberg moeten laten overtuigen, dat deze in zijn volle recht was ge weest. Later had Stahlberg gelachen en er zich op beroemd, dat nog nie mand knap genoeg was geweest om hem te pakken te krijgen. Diep in zijn binnenste erkende Nils, dat hij niet blind had behoeven te zijn, als hij maar had willen zien. En nu werd hij woedend op zich- zelven. Hij, die zichzelf zoo verstan dig had geacht, die zichzelven reeds zoo vaak had gezegd, dat Stahlberg onmogelijk met eerlijke middelen ui bepalen tot cokes, margarine, steen kolen, vieesch, hout, oesters, vruch ten, wild, garnalen, stroohulzen en ijzer, zoomede scheepsbenoodigd- heden. De invoer van petroleum aan de alhier bestaande tankinrichting be droeg minder dan in 1911. Ingevoerd werd n-1. in het afgeloopen jaar 4.873.308 K. G., tegen 8.365.534 K. G. in 1911. Van veel belang was de invoer van melasse tot een bedrag van 22.833.240 K. G., van wol ad 916.348 K. G., onbewerkt staai ad 5.580.549 K. G., onbewerkt brons 102.747 K. G., manufacturen ad 874.137 K. G. en steenkolen ad 8.380.240 K. G. De uitvoer van garnalen voor de Londensche markt verminderde. Zij bedroeg 819.098 K G. tegen 1.012.517 K. G. in 1911. Deze gar nalen worden aangebracht door gar- naienvisschers uit Vlissingen, Veere en Breskens. Zij worden ook dooi opkoopers gesorteerd en naar de markt te Parijs verzonden. Belangrijk was de uitvoer van mar garine en coaks. Zij bedroeg respec tievelijk 5.787.936 K. G. en 7.111.500 K. G. tegen 5.347.679 K. G. en 10.130.000 K. G. in het voorafgaande jaar. Voorts werden naar Engeland en Antwerpen vervoerd zeer belangrijke hoeveelheden eieren, die ook uit Breskens naar hier werden uitgevoerd. Bovendien werden uitgevoerd 369.960 K.G. ruw ijzer, 1.207.498 K.G, stroohulzen, 292.193 K.G. oesters. 195.375 K.G. roode- en witte bessen, 283.849 K.G. geslachte tamme konij nen. De verschillende exportslagerijen aan de Buitenhaven waren met suc ces werkzaam. Binnenlandsche Scheepvaart. De binnenlandsche scheepvaart was minder levendig dan temVprigen jare, wat blijken kan zoowel uit het kleiner getal schepen dat door de sluizen werd geschut als uit de mindere ge zamenlijke scheepsruimten. Door de sluizen passeerden namelijk 10,802 binnenschepen met een ge- zamenlijken inhoud van 1.570.546 M3. tegen 11.849 schepen met een inhoud van 1.762.887 M in 1911. Onder de 10.802 schepen kwamen 909 rijks vaartuigen en plezierjachten voor met een inhoud van 52.538 M3. De scheepvaartbeweging in de Wesierhaven bepaalt zich bijna uit sluitend tot de vloot der garnalen- visschers, terwijl in de voorhaven de Nederlandsche en Belgische loodswe zens hun station hebben voor de booten tot het beloodsen van de in- en uitgaande schepen. De Belgische loodsen maken daarbij gebruik van eene motorboot. korten tijd zooveel geld kon verdie nen hij moest nu van dezen de spottende woorden hooren Meent ge dan, dat ik u voor een onnoo zelen bloed of een engel van on schuld hield, toen ik u tot compag non nam En door het gansche, groote publiek moest hij zich nu laten zeggen je waart een domkop, als je niet even slecht waart Zei hij, dat hij de bedrogene was, dan zou geen mensch hem gelooven. Hij had zich thans wel voor 't hoofd willen slaan, dat hij zoo dwaas was geweest Stahlberg ter verantwoording te roepen. Maar wat had hij anders moeten doen Wat kon hij thans doen tegen over het cynisme, dat hij niet eens trachtte te ontkennen Dat alles overdacht Nils in enkele oogenblikken, terwijl Stahlberg een schipper riep, die op eenigen afstand voorbijging, de man van Mieke Bley. Kun je mij vanmiddag met de zeilboot naar Sportmanuszijl brengen Hinnerk Bley had hij den man ge- gevraagd. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1913 | | pagina 1