150
ITU.
r.
m
>K
Dinsdag
24 Juni
Eerste Blad
Aanbesteding.
SGËÉOOPST ADRES
W. ROEST.
N.
Dit miflimer bsstaatuit2 bladen
No. 147
51e Jaargang,
1913.
ooi.
Groote keuze.
iCor-
provinciale Staten.
FEUILLETON
ADVERTENTIËN
AANBESTEDEN:
Inruiling van gebruikte
Instrumenten.
Levering ook op ter-
mijnbetaling.
Villa „NOLLANDIA"
1
I
mef
iptdan
I adres.
ÜJ
ISKABE
IKKS
lUrlei
.1. --
jerlgk
»l Ja-
VLISSINGSCHE COURANT
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers
Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENTIËN: van 1—4 regels 0.40. Voor elke regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groote
letters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10
flbonnements- Aduertentiën op zeer uoordeelige voorwaarden.
9QF" Nieuwe Abonné's, uit
gezonderd bij weRelijksche
betaling, ontvangen de dage*
ÜjRs verschijnende „VLIS
SINGSCHE COURANT" kos
teloos tot 1 Juli 1913.
Van P. Pleijte en. andere beambten
bij den Provincialen stoombootdienst
op de Wester Schelde is een adres
bij de Prov. Staten ingekomen.
De aanleiding tot dit adres was
het aanvankelijke voornemen van de
Commissie uit Ged. Staten voor de
stoombootdiensten, om gedurende de
maanden Juli, Augustus en Septem
ber 1913 eiken Woensdag- en eiken
Zondagavond, na afloop van de ge
wone dienstregeling, nog eene boot
van Neuzen naar Vlissingen te doen
loopen, na aankomst van een extra-
avondtrein uit Gent.
Ofschoon deze regeling was vast
gesteld met een vertegenwoordiger
van de spoorwegmaatschappij Gent
Neuzen, bleek later, dat deze maat
schappij onmogelijk op Woensdag
avond een extra-trein zou kunnen
geven en dat op Zondagavond een
zoodanige trein niet op het afge
sproken uur zou kunnen vertrekken.
De Commissie van toezicht heeft
daarop het besluit genomen, de voor
genomen uitbreiding van den dienst
niet te doen doorgaan.
Hoewel derhalve de aanleiding tot
het adres is vervallen, meenen tied.
Staten omtrent de zaak zelf en om
trent het adres nog de volgende op
merkingen te moeten mededeelen.
Ten einde te trachten een deel
van het verkeer tusschen Engeland
en Gent te leiden over Vlissingen en
Neuzen, achtte de directie van de
Stoomvaartmaatschappij „Zeeland"
het inleggen van een avondboot
tusschen Vlissingen en Neuzen noo-
dig. Thans vertrekt de laatste boot
uit Neuzen om 5.05 nam.om deze
te kunnen halen, moet men om 2.15
Gent verlaten. Engelschen, die de
tentoonstelling te Gent willen bezoe
ken en daartoe bijv. met een zooge
naamde week-end-ticket Vrijdagavond
van huis vertrekken om Maandag
morgen terug te keeren, zullen er
niet over denken, hun weg over
Vlissingen te nemen, wanneer zij om
2.J5 uit Gent moeten afreizen, ter
wijl de gelegenheid bestaat, veel later
uit de plaats te vertrekken over
Roman uit het leven door O. Elster
65.)
(Nadruk verboden.)
Wij hebben een verrukkelijke tuin
kamer voor jou bestemd, voor wel
ker vensters men een heerlijk uitzicht
op het meer heeft. Je zult zien, je
zult spoedig weer opknappen en je
bij ons op je gemak gevoelen. Dett-
mer is zoo oplettend en lief in alles.
Ik heb mij vroeger mijn toekomst
weliswaar anders voorgesteld, maar
thans ben ik toch gelukkig en tevre
den en heb Dettmer van harte lief.
O, zeker, hij gunde huil het
gelukMaar wat moest hij, de bünde
invalide, tusschen ai dat geluk
Hij had er immers ook van ge
droomd, gelukkig ie worden, hij had
er van gedroomd, aan de zijde van
Brunhilde, die de zijnen zoo edel
moedig had geholpen, een stil, een
voudig geluk te vinden, nadat de trots
van zijn hart door de liefde en het
Ostende en toch des Maandagsmor
gens weer thuis te zijn. Wilde men
beproeven, een deel van het verkeer
over Vlissingen te brengen, dan
moest de gelegenheid worden gebo
den, veel later van Gent af te reizen.
In het belang van deze nationale on
derneming werd daarom door de
Commissie van toezicht op de stoom
bootdiensten het inleggen van een
late boot wenschelijk geacht.
Daarbij voegde zich de wensch,
om de inwoners van Walcheren ter
wille te zijn. In gewone omstandig
heden is het voor hen niet wei doen
lijk, een behoorlijk bezoek aan Gent
op één dag af te leggen. Wie met
de eerste morgenboot van Vlissingen
vertrekt en dus reeds ap een zeer
vroeg morgenuur zijne woonplaats
verlaten heeft, komt te Gent aan om
9.50 en moet, om de laatste boet
van Neuzen naar Walcheren te kun
nen halen, reeds weder om 2.15 ver
trekken. Een oponthoud van 4 uur
en 25 minuten is te kort voor een
bezoek aan Gent, vooral nu daar
eene groote tentoonstelling wordt
gehouden. Ook uit dit oogpunt achtte
de Commissie van toezicht eene
avondboot wenschelijk.
Na overleg met de directie van de
Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" en
een vertegenwoordiger van de spoor
wegmaatschappij Gent—Neuzen wer
den de Woensdag en de Zondag
voor het inleggen van die avond
boot bestemd. De eerste dag werd
gekozen, omdat voor vreemdelingen,
die een bezoek aan Walcheren wil
len brengen, de Donderdag een zeer
geschikte dag isde Zondag, in de
eerste plaats met het oog op de
week-end-tickets van de Maatschappij
„Zeeland", anderdeels ten gerieve van
velen, die op een weekdag niet uit
hunne zaken kunnen breken of geen
verlof uit hunne dienstbetrekking
kunnen erlangen.
Het inleggen van eene extra-boot voor
deze avonddiensten zou uit den aard
der zaak zeer kostbaar zijn en bo
vendien groote bezwaren opleveren,
daar dan de bemanning, welke op
de stilliggende boot werkt en be
schikbaar wordt gehouden, ten einde
zoo noodig op de andere lijnen af
te lossen, in dienst zou moeten wor
den gesteld.
Het kwam daarom aan de Com
missie van toezicht beter voor, den
avonddienst door de varende booten
te doen verrichten, in dezen zin, dat
de boet, welke des avonds ongeveer
7.45 te Neuzen aankomt, van daar
zou vertrekken te 9.15 om te Vlis
singen te arriveeren te plm. 10.25 en
dat de boot, welke uit Breskens te
Vlissingen is geland om ongeveer
7.35, nog eene reis zou maken naar
Neuzen, waar zij dan plm. 8.50 zou
aankomen om te overnachten.
verlangen was verjaagd. Maar deze
droom was door den kogel van den
Hottentot, die hem tot een armzali
gen blinden invalide had gemaakt,
vernietigd.
Hij kon geen geluk meer geven en
eischen! En daarom wilde hij niet
naar huis terugkeeren. Hij wilde niet
als een donkere schaduw in de zon
des geluks staan, niet als een som
bere zinspeling op de vergankelijk
heid van alle geluk, in een eenzaam
hoekje wilde hij zich verbergen om
daar te sterven.
Koeler werd de wind en sterker
ruischte de zee een teeken voor
den armen blinde, dat de avond viel
Hij werd koud en hij schelde om
zijn oppasser.
De deur werd geopend en iemand
trad in de kamer.
Wal blieft u vroeg een zachte
vrouwenstem, die nauw merkbaar
trilde. Walter luisterde nieuwsgierig.
Wie bent u vroeg hij.
Uw verpleegster, antwoordde
de vriendelijke stem.
De nieuwe ziekenverpleegster,
die vandaag aangekomen is?
Ja- -
De diensttijd voor de bemanning
op de eerstvermelde boot zou daar
door worden verlengd met ongeveer
2"U uur, voor die op de andere boot
met ongeveer ll,4 uur.
Daartegen nu maken de adressan
ten bedenking.
Ten einde te kunnen beoordeelen,
of hun werkelijk zoo groote last zou
worden opgelegd, dient de omvang
der werkzaamheid te worden nage
gaan.
De avonddienst zou worden ge
daan gedurende ten hoogste 13 weken.
Er zouden dus ten hoogste 26 reizen
worden gemaakt. Gerexend op onge
veer 2' .1 1 Vi 4 ureH per reis,
maakt dit ongeveer 104 werkuren uit.
Deze moeten worden verdeeld
over de bemanning van drie booten
per boot krijgt dus elke bemanning
een vermeerdering van diensttijd van
ongeveer 35 uren, verdeeld over drie
maanden, d. i. gemiddeld nog geen
drie uren per week. Tot deze be-
scheidene afmetingen zou de ver
meerdering van diensttijd beperkt
blijven.
Afgescheiden daarvan, dat de be
manning voor de vermeerdering van
diensturen eene schadeloosstelling in
geld ontvangen, achten Ged. Staten
deze niet van dien aard, dat daardoor
bezwaar zou ontstaan. Adressanten
schijnen er anders over te denken,
in hun adres wordt beweerd, dat de
diensttijd reeds te lang ishij zou
15 a 16 uren per dag bedragen. In
derdaad is het waar, dat tusschen het
uur van vertrek der eerste en van
aankomst der laatste boot een tijd
ruimte van ongeveer veertien uren
verloopt, ten gevolge waarvan som
mige leden der bemanning 15 a 16
uren kunnen stellen voor den tijd
tusschen het oogenblik, waarop zij
des morgens aan boord komen, en
dat, waarop zij des avonds het schip
verlaten. Het is er echter verre van
daan, dat zij al dien tijd dienst zou
den doen. Vooreerst hebben zij vol
doende rusturen en ten andere kan
ieder, die eene reis medemaakt, zich
gemakkelijk overtuigen, dat, zoodra
de boot van wal gestoken is, het
werk, dat d5n door de bemanning
wordt verricht, inderdaad van geene
beteekenis is. Maar bovendien mag
niet uit het oog worden verloren, dat
elke boot slechts twee derde deel
van liet jaar vaart en een derde deel
van het jaar stilligt. In dezen stillig-
tijd wordt door de bemanning niet
meer dan gemiddeld ongeveer 10 uren
per dag gewerkt aan het opknappen
van het schip. En voorts is door het
geven van verlof gezorgd, dat de
werktijden door voldoende rustdagen
worden onderbroken. In 1912 werden
gemiddeld genoten door de kapiteins
33, de stuurlieden 51, de dekknechts
69, de conducteurs 55, de machinis
Welnu, juffrouw, zei Walter
verdrietig, ik moet mij onderwerpen
aan de beschikkingen van 't bestuur
van het lazaret, dat mij u als ver
pleegster zendt, maar u zult geen
gemakkelijken dienst hebben. Ik ben
totaal blind en door mijn langdurig
ziekbed nog zeer zwak ik moet bij
veel dingen geholpen worden en
dan, ik ben wat ongeduldig gewor
den. Neem daarom een driftig woord
niet dadelijk kwalijk. Wilt u nu het
venster sluiten Het is mij te koel
het wordt avond niet waar
Ja...
Voor mij is het trouwens het
zelfde, of het dag of nacht is
voor mij is het nu eenmal altijd nachts
Een zonderling geluid, dat als een
half onderdrukt snikken klonk, deed
hem luisteren.
Wat schee t u? vioeg hij.
Niets.
Wilt u mij uw hand geven en
mij naar de canapé brengen ik loop
nog zeer onvast.
Hij stond op en stak tastend de
hand uit. Daar voelde hij een warme
zachfe hand in de zijne, welker zachte
druk hem wonderbaarlijk, aandeed.
ten 53 en de stokers 53 geheel vrije
dagen, d. w. z. dat zij bv., wanneer
hun rustdag op Zondag valt, van
Zaterdagavond ongeveer 8 uur tot
Maandagmorgen ongeveer 5 uur ge
heel vrij van dienst zijn. De regeling,
welke ten aanzien van de verlofdagen
bij den stoombootdienst op de Wes
ter Schelde geldt, werd door een lid
van den Raad van Toezicht op de
spoorwegdiensten eene bij vergelij
king met andere maatschappijen bij
uitstek gunstige genoemd.
in verband met een en ander kun
nen Ged. Staten allerminst in de
meening deelen, dat de luttele ver
lenging van den diensttijd voor het
personeel zoo bezwarend zoude zijn
geweest. Zijn zij het dus met de
strekking van het adres niet eens,
nog minder kunnen zij den toon
daarvan goedkeuren. Ernstig meenen
zij te moeten opkomen tegen de wijze,
waarop de onderteekenaren van het
adres hunne grieven te kennen geven.
Met verbazing hebben wij in het
adres gelezen, dat het personeel meent
te moeten aangeven, waarvoor de
stoombootdienst is bestemd dit ligt
allerminst op zijn weg en zal het
Provinciaal bestuur dienen uit te
maken. En tegenover de groote voor
deden, welke de Provinciale dienst
in vergelijking met andere gelijk
soortige diensten biedt, doen ver
scheidene in het adres gebruikte uit
drukkingen onaangenaam aan.
In het voorafgaande ligt reeds vol
doende grond voor eene afwijzende
beschikking. Maar bovendien komt
het Ged. Staten voui, dat hei voor
de Staten hoogst moeilijk, zo»
niet ondoenlijk zou wezen, omtrent
het onderwerp van het adres eene
regeling te maken. Aan een college
van 42 leden, dat gewoonlijk niet
meer dan tweemalen per jaar bijeen
komt, kan niet wel worden opge
dragen, het vaarplan van een stoom
bootdienst te regelendit moet uit
den aard der zaak worden overgelaten
aan eene kleine, geregeld samen
komende vergadering.
intusschen is, zooals Ged. Staten
hiervoren deden opmerken, de aan
leiding tot het adres vervallen, zoodat
het voor kennisgeving zou kunnen
worden aangenomen.
De COLLECTEUR te Middelburg
maakt bekend dat de LOTEN ver-
Rrifgbaar zullen worden ge
steld MAANDAG 30 JUNI a s.
en dat de trekking der le Klasse
begint 21 Juli d.a.v.
U hebt een zachte hand, zei
hij half luide en zijn arm oog spande
zich in om door het duister van den
nacht te dringen, dat het gelaat van
zijn nieuwe verpleegster voor hem
verborg.
Daarna liep hij aan haar hand
naar de kleine canapé waarop hij
plaats nam, zonder haar hand los te
laten.
Maar die zachte warme hand deed
ook volstrekt geen pogingen, om los
te komenintegendeel, zij omsloot
de zijne met nog vaster, zij het ook
zachten druk. Plotseling voelde hij,
hoe twee heete tranen op zijn hand
vielen en twee warme lippen op die
hand werden gedrukt.
Maar juffrouw! riep hij.
En nu viel de nieuwe verpleegster
voor hem op de knieën, omvatte zijn
beide handen en kuste die onder
tranen.
Walter..-, lieve Walter... klonk
het onder een half verstikt snikken.
Mijn hemel, wat is dat?
Walter, ik ben het Brunhilde
die bij je gekomen is om je te
verplegen, om je te troosten, om ie
te helpen cn je bij '.e slaan ia je
Namens de Kerkvoogdij der Ned.
Herv. Gemeente te Vlissingen zal
ondergeteekende op MAANDAG
7 JULI 1913, des namiddags ten
4'/, ure, in liet LOKAAL DER DIA
CONIE aldaar, bij enkele inschrijving
Pe verschillende werken
tot Restauratie en ter uol-
tooiing van de Groote- of
St. 3acobskerk te Vlissingen.
Bestek met voorwaarden en twee
teekeningen zijn vanaf 23 Juni ver
krijgbaar bij de Electr. Lichtdrukin
richting M. REMiYjERSWAAL en Co.,
Krayenhoffstr. 49, 's Gravenliage en
in den Boekhandel van C. N. j, DE
VEY MESTDAGH te Vlissingen tegen
inzending van postwissel ad f3.—.
Aanwijzing Maandag 30 Juni
1913 des namiddags ten 2 ure in het
Kerkgebouw.
inlevering der biljetten Maandag
7 Juli 19l3 voor des namiddags 4
uur ten kantore van den heer C.
N. J. DE VEY MESTDAGH, Presi
dent-Kerkvoogd, Vlissingen.
J. F. L. FROWE1N,
Architect B.N.A. 's Gravenhage.
VOOR
IS bij
Schoenhandel Wolstraat 96.
AANBEVELEND.
(Boulevard Evertsen 37.)
HOTEL en PENSION.
(AAN HET STRAND.)
Logies met ontbijt vanaf f 1,50
Pension vanaf f 3.
Families naar overeenkomst.
nood. Stoot mij niet van je, Walter
Neem mij op, vergeef me en laat mij
bij je blijven voor altijd...
Haar voorhoofd rustte op zijn han
den en ze weende van droefheid en
geluk.
't Was Walter, alsof hij droomde.
Brunhilde fluisterde hij en
zijn trillende hand voer als zoekend
over haar haar Brunhilde jij
hier Mag ik het werkelijk geloo-
ven Maar wat wil je bij mij, den
armen, blinden man?
Ik wil bij je blijven, Walter...
ik wil je steunen, ik wil je leiden
ik wil je liefhebben, zoodat je weer
aan het leven, aan het geluk leert
gelooven zoodat je weer vertrou
wen leert krijgen dat weer geloof
en hoop in je hart gaan opbloeien...
Geloof en hoop, Brunhilde
Dan ontbreekt het beste de liefde.
Ook de liefde wil ik je bren
gen, Walter, als je mij nog bemint.
Een jubelkreet ontsnapte aan zijn
borst en hij trok de knielende aan
zijn hart.
(Slot volgt.)