150 ITU. r. m >K Dinsdag 24 Juni Eerste Blad Aanbesteding. SGËÉOOPST ADRES W. ROEST. N. Dit miflimer bsstaatuit2 bladen No. 147 51e Jaargang, 1913. ooi. Groote keuze. iCor- provinciale Staten. FEUILLETON ADVERTENTIËN AANBESTEDEN: Inruiling van gebruikte Instrumenten. Levering ook op ter- mijnbetaling. Villa „NOLLANDIA" 1 I mef iptdan I adres. ÜJ ISKABE IKKS lUrlei .1. -- jerlgk »l Ja- VLISSINGSCHE COURANT Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENTIËN: van 1—4 regels 0.40. Voor elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10 flbonnements- Aduertentiën op zeer uoordeelige voorwaarden. 9QF" Nieuwe Abonné's, uit gezonderd bij weRelijksche betaling, ontvangen de dage* ÜjRs verschijnende „VLIS SINGSCHE COURANT" kos teloos tot 1 Juli 1913. Van P. Pleijte en. andere beambten bij den Provincialen stoombootdienst op de Wester Schelde is een adres bij de Prov. Staten ingekomen. De aanleiding tot dit adres was het aanvankelijke voornemen van de Commissie uit Ged. Staten voor de stoombootdiensten, om gedurende de maanden Juli, Augustus en Septem ber 1913 eiken Woensdag- en eiken Zondagavond, na afloop van de ge wone dienstregeling, nog eene boot van Neuzen naar Vlissingen te doen loopen, na aankomst van een extra- avondtrein uit Gent. Ofschoon deze regeling was vast gesteld met een vertegenwoordiger van de spoorwegmaatschappij Gent Neuzen, bleek later, dat deze maat schappij onmogelijk op Woensdag avond een extra-trein zou kunnen geven en dat op Zondagavond een zoodanige trein niet op het afge sproken uur zou kunnen vertrekken. De Commissie van toezicht heeft daarop het besluit genomen, de voor genomen uitbreiding van den dienst niet te doen doorgaan. Hoewel derhalve de aanleiding tot het adres is vervallen, meenen tied. Staten omtrent de zaak zelf en om trent het adres nog de volgende op merkingen te moeten mededeelen. Ten einde te trachten een deel van het verkeer tusschen Engeland en Gent te leiden over Vlissingen en Neuzen, achtte de directie van de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" het inleggen van een avondboot tusschen Vlissingen en Neuzen noo- dig. Thans vertrekt de laatste boot uit Neuzen om 5.05 nam.om deze te kunnen halen, moet men om 2.15 Gent verlaten. Engelschen, die de tentoonstelling te Gent willen bezoe ken en daartoe bijv. met een zooge naamde week-end-ticket Vrijdagavond van huis vertrekken om Maandag morgen terug te keeren, zullen er niet over denken, hun weg over Vlissingen te nemen, wanneer zij om 2.J5 uit Gent moeten afreizen, ter wijl de gelegenheid bestaat, veel later uit de plaats te vertrekken over Roman uit het leven door O. Elster 65.) (Nadruk verboden.) Wij hebben een verrukkelijke tuin kamer voor jou bestemd, voor wel ker vensters men een heerlijk uitzicht op het meer heeft. Je zult zien, je zult spoedig weer opknappen en je bij ons op je gemak gevoelen. Dett- mer is zoo oplettend en lief in alles. Ik heb mij vroeger mijn toekomst weliswaar anders voorgesteld, maar thans ben ik toch gelukkig en tevre den en heb Dettmer van harte lief. O, zeker, hij gunde huil het gelukMaar wat moest hij, de bünde invalide, tusschen ai dat geluk Hij had er immers ook van ge droomd, gelukkig ie worden, hij had er van gedroomd, aan de zijde van Brunhilde, die de zijnen zoo edel moedig had geholpen, een stil, een voudig geluk te vinden, nadat de trots van zijn hart door de liefde en het Ostende en toch des Maandagsmor gens weer thuis te zijn. Wilde men beproeven, een deel van het verkeer over Vlissingen te brengen, dan moest de gelegenheid worden gebo den, veel later van Gent af te reizen. In het belang van deze nationale on derneming werd daarom door de Commissie van toezicht op de stoom bootdiensten het inleggen van een late boot wenschelijk geacht. Daarbij voegde zich de wensch, om de inwoners van Walcheren ter wille te zijn. In gewone omstandig heden is het voor hen niet wei doen lijk, een behoorlijk bezoek aan Gent op één dag af te leggen. Wie met de eerste morgenboot van Vlissingen vertrekt en dus reeds ap een zeer vroeg morgenuur zijne woonplaats verlaten heeft, komt te Gent aan om 9.50 en moet, om de laatste boet van Neuzen naar Walcheren te kun nen halen, reeds weder om 2.15 ver trekken. Een oponthoud van 4 uur en 25 minuten is te kort voor een bezoek aan Gent, vooral nu daar eene groote tentoonstelling wordt gehouden. Ook uit dit oogpunt achtte de Commissie van toezicht eene avondboot wenschelijk. Na overleg met de directie van de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" en een vertegenwoordiger van de spoor wegmaatschappij Gent—Neuzen wer den de Woensdag en de Zondag voor het inleggen van die avond boot bestemd. De eerste dag werd gekozen, omdat voor vreemdelingen, die een bezoek aan Walcheren wil len brengen, de Donderdag een zeer geschikte dag isde Zondag, in de eerste plaats met het oog op de week-end-tickets van de Maatschappij „Zeeland", anderdeels ten gerieve van velen, die op een weekdag niet uit hunne zaken kunnen breken of geen verlof uit hunne dienstbetrekking kunnen erlangen. Het inleggen van eene extra-boot voor deze avonddiensten zou uit den aard der zaak zeer kostbaar zijn en bo vendien groote bezwaren opleveren, daar dan de bemanning, welke op de stilliggende boot werkt en be schikbaar wordt gehouden, ten einde zoo noodig op de andere lijnen af te lossen, in dienst zou moeten wor den gesteld. Het kwam daarom aan de Com missie van toezicht beter voor, den avonddienst door de varende booten te doen verrichten, in dezen zin, dat de boet, welke des avonds ongeveer 7.45 te Neuzen aankomt, van daar zou vertrekken te 9.15 om te Vlis singen te arriveeren te plm. 10.25 en dat de boot, welke uit Breskens te Vlissingen is geland om ongeveer 7.35, nog eene reis zou maken naar Neuzen, waar zij dan plm. 8.50 zou aankomen om te overnachten. verlangen was verjaagd. Maar deze droom was door den kogel van den Hottentot, die hem tot een armzali gen blinden invalide had gemaakt, vernietigd. Hij kon geen geluk meer geven en eischen! En daarom wilde hij niet naar huis terugkeeren. Hij wilde niet als een donkere schaduw in de zon des geluks staan, niet als een som bere zinspeling op de vergankelijk heid van alle geluk, in een eenzaam hoekje wilde hij zich verbergen om daar te sterven. Koeler werd de wind en sterker ruischte de zee een teeken voor den armen blinde, dat de avond viel Hij werd koud en hij schelde om zijn oppasser. De deur werd geopend en iemand trad in de kamer. Wal blieft u vroeg een zachte vrouwenstem, die nauw merkbaar trilde. Walter luisterde nieuwsgierig. Wie bent u vroeg hij. Uw verpleegster, antwoordde de vriendelijke stem. De nieuwe ziekenverpleegster, die vandaag aangekomen is? Ja- - De diensttijd voor de bemanning op de eerstvermelde boot zou daar door worden verlengd met ongeveer 2"U uur, voor die op de andere boot met ongeveer ll,4 uur. Daartegen nu maken de adressan ten bedenking. Ten einde te kunnen beoordeelen, of hun werkelijk zoo groote last zou worden opgelegd, dient de omvang der werkzaamheid te worden nage gaan. De avonddienst zou worden ge daan gedurende ten hoogste 13 weken. Er zouden dus ten hoogste 26 reizen worden gemaakt. Gerexend op onge veer 2' .1 1 Vi 4 ureH per reis, maakt dit ongeveer 104 werkuren uit. Deze moeten worden verdeeld over de bemanning van drie booten per boot krijgt dus elke bemanning een vermeerdering van diensttijd van ongeveer 35 uren, verdeeld over drie maanden, d. i. gemiddeld nog geen drie uren per week. Tot deze be- scheidene afmetingen zou de ver meerdering van diensttijd beperkt blijven. Afgescheiden daarvan, dat de be manning voor de vermeerdering van diensturen eene schadeloosstelling in geld ontvangen, achten Ged. Staten deze niet van dien aard, dat daardoor bezwaar zou ontstaan. Adressanten schijnen er anders over te denken, in hun adres wordt beweerd, dat de diensttijd reeds te lang ishij zou 15 a 16 uren per dag bedragen. In derdaad is het waar, dat tusschen het uur van vertrek der eerste en van aankomst der laatste boot een tijd ruimte van ongeveer veertien uren verloopt, ten gevolge waarvan som mige leden der bemanning 15 a 16 uren kunnen stellen voor den tijd tusschen het oogenblik, waarop zij des morgens aan boord komen, en dat, waarop zij des avonds het schip verlaten. Het is er echter verre van daan, dat zij al dien tijd dienst zou den doen. Vooreerst hebben zij vol doende rusturen en ten andere kan ieder, die eene reis medemaakt, zich gemakkelijk overtuigen, dat, zoodra de boot van wal gestoken is, het werk, dat d5n door de bemanning wordt verricht, inderdaad van geene beteekenis is. Maar bovendien mag niet uit het oog worden verloren, dat elke boot slechts twee derde deel van liet jaar vaart en een derde deel van het jaar stilligt. In dezen stillig- tijd wordt door de bemanning niet meer dan gemiddeld ongeveer 10 uren per dag gewerkt aan het opknappen van het schip. En voorts is door het geven van verlof gezorgd, dat de werktijden door voldoende rustdagen worden onderbroken. In 1912 werden gemiddeld genoten door de kapiteins 33, de stuurlieden 51, de dekknechts 69, de conducteurs 55, de machinis Welnu, juffrouw, zei Walter verdrietig, ik moet mij onderwerpen aan de beschikkingen van 't bestuur van het lazaret, dat mij u als ver pleegster zendt, maar u zult geen gemakkelijken dienst hebben. Ik ben totaal blind en door mijn langdurig ziekbed nog zeer zwak ik moet bij veel dingen geholpen worden en dan, ik ben wat ongeduldig gewor den. Neem daarom een driftig woord niet dadelijk kwalijk. Wilt u nu het venster sluiten Het is mij te koel het wordt avond niet waar Ja... Voor mij is het trouwens het zelfde, of het dag of nacht is voor mij is het nu eenmal altijd nachts Een zonderling geluid, dat als een half onderdrukt snikken klonk, deed hem luisteren. Wat schee t u? vioeg hij. Niets. Wilt u mij uw hand geven en mij naar de canapé brengen ik loop nog zeer onvast. Hij stond op en stak tastend de hand uit. Daar voelde hij een warme zachfe hand in de zijne, welker zachte druk hem wonderbaarlijk, aandeed. ten 53 en de stokers 53 geheel vrije dagen, d. w. z. dat zij bv., wanneer hun rustdag op Zondag valt, van Zaterdagavond ongeveer 8 uur tot Maandagmorgen ongeveer 5 uur ge heel vrij van dienst zijn. De regeling, welke ten aanzien van de verlofdagen bij den stoombootdienst op de Wes ter Schelde geldt, werd door een lid van den Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten eene bij vergelij king met andere maatschappijen bij uitstek gunstige genoemd. in verband met een en ander kun nen Ged. Staten allerminst in de meening deelen, dat de luttele ver lenging van den diensttijd voor het personeel zoo bezwarend zoude zijn geweest. Zijn zij het dus met de strekking van het adres niet eens, nog minder kunnen zij den toon daarvan goedkeuren. Ernstig meenen zij te moeten opkomen tegen de wijze, waarop de onderteekenaren van het adres hunne grieven te kennen geven. Met verbazing hebben wij in het adres gelezen, dat het personeel meent te moeten aangeven, waarvoor de stoombootdienst is bestemd dit ligt allerminst op zijn weg en zal het Provinciaal bestuur dienen uit te maken. En tegenover de groote voor deden, welke de Provinciale dienst in vergelijking met andere gelijk soortige diensten biedt, doen ver scheidene in het adres gebruikte uit drukkingen onaangenaam aan. In het voorafgaande ligt reeds vol doende grond voor eene afwijzende beschikking. Maar bovendien komt het Ged. Staten voui, dat hei voor de Staten hoogst moeilijk, zo» niet ondoenlijk zou wezen, omtrent het onderwerp van het adres eene regeling te maken. Aan een college van 42 leden, dat gewoonlijk niet meer dan tweemalen per jaar bijeen komt, kan niet wel worden opge dragen, het vaarplan van een stoom bootdienst te regelendit moet uit den aard der zaak worden overgelaten aan eene kleine, geregeld samen komende vergadering. intusschen is, zooals Ged. Staten hiervoren deden opmerken, de aan leiding tot het adres vervallen, zoodat het voor kennisgeving zou kunnen worden aangenomen. De COLLECTEUR te Middelburg maakt bekend dat de LOTEN ver- Rrifgbaar zullen worden ge steld MAANDAG 30 JUNI a s. en dat de trekking der le Klasse begint 21 Juli d.a.v. U hebt een zachte hand, zei hij half luide en zijn arm oog spande zich in om door het duister van den nacht te dringen, dat het gelaat van zijn nieuwe verpleegster voor hem verborg. Daarna liep hij aan haar hand naar de kleine canapé waarop hij plaats nam, zonder haar hand los te laten. Maar die zachte warme hand deed ook volstrekt geen pogingen, om los te komenintegendeel, zij omsloot de zijne met nog vaster, zij het ook zachten druk. Plotseling voelde hij, hoe twee heete tranen op zijn hand vielen en twee warme lippen op die hand werden gedrukt. Maar juffrouw! riep hij. En nu viel de nieuwe verpleegster voor hem op de knieën, omvatte zijn beide handen en kuste die onder tranen. Walter..-, lieve Walter... klonk het onder een half verstikt snikken. Mijn hemel, wat is dat? Walter, ik ben het Brunhilde die bij je gekomen is om je te verplegen, om je te troosten, om ie te helpen cn je bij '.e slaan ia je Namens de Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Vlissingen zal ondergeteekende op MAANDAG 7 JULI 1913, des namiddags ten 4'/, ure, in liet LOKAAL DER DIA CONIE aldaar, bij enkele inschrijving Pe verschillende werken tot Restauratie en ter uol- tooiing van de Groote- of St. 3acobskerk te Vlissingen. Bestek met voorwaarden en twee teekeningen zijn vanaf 23 Juni ver krijgbaar bij de Electr. Lichtdrukin richting M. REMiYjERSWAAL en Co., Krayenhoffstr. 49, 's Gravenliage en in den Boekhandel van C. N. j, DE VEY MESTDAGH te Vlissingen tegen inzending van postwissel ad f3.—. Aanwijzing Maandag 30 Juni 1913 des namiddags ten 2 ure in het Kerkgebouw. inlevering der biljetten Maandag 7 Juli 19l3 voor des namiddags 4 uur ten kantore van den heer C. N. J. DE VEY MESTDAGH, Presi dent-Kerkvoogd, Vlissingen. J. F. L. FROWE1N, Architect B.N.A. 's Gravenhage. VOOR IS bij Schoenhandel Wolstraat 96. AANBEVELEND. (Boulevard Evertsen 37.) HOTEL en PENSION. (AAN HET STRAND.) Logies met ontbijt vanaf f 1,50 Pension vanaf f 3. Families naar overeenkomst. nood. Stoot mij niet van je, Walter Neem mij op, vergeef me en laat mij bij je blijven voor altijd... Haar voorhoofd rustte op zijn han den en ze weende van droefheid en geluk. 't Was Walter, alsof hij droomde. Brunhilde fluisterde hij en zijn trillende hand voer als zoekend over haar haar Brunhilde jij hier Mag ik het werkelijk geloo- ven Maar wat wil je bij mij, den armen, blinden man? Ik wil bij je blijven, Walter... ik wil je steunen, ik wil je leiden ik wil je liefhebben, zoodat je weer aan het leven, aan het geluk leert gelooven zoodat je weer vertrou wen leert krijgen dat weer geloof en hoop in je hart gaan opbloeien... Geloof en hoop, Brunhilde Dan ontbreekt het beste de liefde. Ook de liefde wil ik je bren gen, Walter, als je mij nog bemint. Een jubelkreet ontsnapte aan zijn borst en hij trok de knielende aan zijn hart. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1913 | | pagina 1