Gemengd Nieuws.
PLAN 1913.
mmmrm
Zeeuwsch- of Belgisch zaad afkomstig
moeten dit jaar zeer best voldoen
wordt deze omstandigheid voor be
trokkenen een groote schadepost. Na
den storm van het vorige jaar bleek
evenwel, dat de schade, die aan de
mossels was toegebracht, hoe groot
ook, bv. aan de perceelen bezet met
zaad en het volwassen goed, dat
lichter op den grond slaat dan vol
wassen mossels en daardoor spoediger
verwaaid en verstroomd is, niet zoo
enorm was als zich in het begin liet
aanzien, vooral ook omdat de mossels
op de perceelen naderhand uit zich
zelf bleken te lichten, en valt het dus
te hopen, dat dit nu ook weer het
geval zal zijn.
Vlissingen, 9 September.
Het voornemen bestaat in de eerste
helft der maand Juni aran het vol
gend jaar te dezer stefië?éen Haar-
lemschen Diocesanen Katholiekendag
te houden.
Het Engelsche stoomschip „Ciio"
syan de Wilson-iijn, komende van
ÏAntwerpen en bestemd naar Hull, is
gisterenavond met defecte machine
op de reede alhier binnengesleept
door het Engelsche stoomschip „Otlo"
van dezelfd^ lijn, komende van Gent
en bestemd maar Huil.
De ,Oltoh- heeft hedenmorgen de
reis naar Huil voortgezel en wacht
de „Cito" verdere instructies van de
reederlj af.
Het Engelsche stoomschip „Stag"
vertrok Vrijdag van Cienfueg s
(Cuba) met een lading melasse voor
Vlissingen.
Onder Wissenkerke (Noord-Beve
land) is aangespoeld het lijk van
loods A. Minnecré, die in den avond
van 26 Augustus alhier aan boord
ging van het stoomschip „Kursk*.
welk schip in den s!orm van 26 op
27 Augustus is vergaan.
Een familielid zal naar Wissenkerke
vertrekken om de identiteit vast te
stellen.
De Berlljnsche mailtrein kon Zater
dagavond ter hoogte van den Abeele
tusschen Middelburg en hier niet
verder. Bij onderzoek bleek, dat een
rijtuig was warm geioopen. Langzaam
werd naar hier gereden, waardoor
de trein een kwartier vertraging had.
De Zuidduitsche mailtrein kwam eerst
tegen 1 uur aan, zoodat de nachtboot
met ongeveer een uur vertraging
vertrok.
De bij veie reizigers van alle
natiën bekende portier der Staats
spoor van dit station, de heer J. L.
Poelman, gaat 1 November a.s. den
dienst der Staatsspoor met pensioen
verlaten.
Zooals gebruikelijk, is hem door de
directie gevraagd of hij nog 3 maan
den na zjjn 65ste jaar wenschte dienst
ife doen, doch daar de winter voor
de deur staat, wenscht hij het aanbod
niet te aanvaarden. Op 16 April 1881
werd Poelman hier als portier ge
plaatst en onafgebroken 31 jaar nam
bij hier deze betrekidng waar.
Aan den hoofdcommies der tele
grafie j. A. Valentijn, vroeger te dezer
stede, is op zijn verzoek eervol ont
slag verleend, ingegaan 1 Septem
ber jl.
Voor het politie-diploma met aan-
teekening is te Utrecht geslaagd J.
Corneüssen te Middelburg en voor
het gewoon diploma j. Zandee te
Sluis.
Zondagmiddag meerde aan de Los-
kade te Middelburg de „Batavier IV,"
aan boord waarvan zich de leden der
centrale commissie voor Plan 1913
"bevonden.
Het schip vertrok Zaterdagmiddag
'met de gasten van Rotterdam en met
het oog op het ruwe weer werd bin
nendoor gevaren. Tegen den avond
kwam men in het Mastgat voor anker
en hier werd de nacht doorgebracht.
In den vroegen morgen van Zondag
werd de reis voortgezet door de
Roompot, waar, zooals onze zegsman
mededeelde „het schip erg danste,"
en vervolgens langs de Walchersche
kust naar Vliss-ngen.
Betreffende de vergadering, welke
gedurende de reis gehouden werd,
kon r.og niet veel worden medege
deeld, alleen dat ingekomen waren
de plannen van het Zeeuwsch comité
die bij de centrale commissie een
dankbare en sympathieke ontvangst
vonden.
De voorzitter en secretaris van het
uitvoerend comité, de heeren H. P.
den Bouwmeester en H. J. G. Hart
man, Deiden te Middelburg, waren per
draadiooze telegraphic tot deelname
aan de lunch, welke aan bootd plaats
had, uitgenood'gd, doch waren door
uitstedigheid verhinderd deel te
nemen.
De tocht werd Zaterdag door vrij
goed weer begunstigddoch gedu
rende het verblijf te Middelburg re
gende het bijna onophoudelijk.
De „Batavier IV" met de leden der
centrale commissie voor het plan
1913 is hedennacht hier blijven liggen
en hedenmorgen ongeveer negen uur
in de richting Veere vertrokken, met
als einddoel Rotterdam.
Men schrijft ons uit Middelburg
De gemeentebegrooting voor 1913
wijst in ontvang en uiteaaf een be
drag aan van f807.937.26 met een
pnst van onvoorziene uitgaven van
f 3022.62.
De inkomsten van de gasfabriek
worden geraamd op f 198.482. die
van de duinwaterleiding op f44515 25
en van het gemeentelijk electrisch be
drijf op f9680, waartegenover als uit
gaven voor deze takken van dienst
staan resp. f146480, f27931 en
f 10690, terwijl de gemeenschappelijke
kosten van de gasfabriek en duinwa
terleiding zijn geraamd op f 12325.
De kosten van het onderwijs zijn
geraamd als volgt: hooger onderwijs
f 24069.40, middelbaar onderwijs
f9361,50 en lager onderwijs f83055 56
en voor andere inrichtingen van on
derwijs f 15949 84Vj.
Da renten van gemeenteschulden
vorderen een uitgaaf van f43230 89Vsl
annuiteiten f 14150 en aflossingen
f 197 600, zoodat het hoofdstuk ge
meenteschulden een bedrag aanwijst
van f254.980.971/2.
Op de begrooting komt f20.000
voor als geldleening ter voorziening
in de kosten van aanleg van een
rioleering op een gedeelte der singels.
De geldleening zal tegen 4 pet.
worden gesloten.
Nog in den loop van 1912 zal een
geldleening moeien worden aangegaan
ten- behoeve van de inrichting van
het gemeentelijk electrisch bedrijf. Bij
hel opmaken van de begroo ing waren
de kosten dier inrichting, echter nog
niet met juistheid op te geven.
Aan den tramsingel alhier is
gisterenavond een vrouw bij het uit
stappen uit de tram door de duister
nis in de vest geioopen. De vrouw
werd door den conducteur Goedhart,
die het gelukkig bemerkt?, gered.
Gistereravond ontstond in het
café van G. aan de Kade alhier twist
tusschtn enkele leden van de beman
ning der „Batavier IV" en enkele
andere bezoekers. Over en weer vielen
klappen en een meisje werd met een
bierglas een gat in het hoofd geslagen,
terwijl een paar ruiten werden inge
slagen.
Een inspecteur en een hoofdagent
van politie stelden direct een onder
zoek naar de daders in aanvankelijk
zonder resultaat.
Men schrijft ons uit Hulst:
Wegens het zeer ongunstige weer
kon de tegen Zondag bepaalde vlieg-
demonslratie niet doorgaan. Het kon
al niet ongelukkiger getroffen wor
den, daar het den geheelen dag
regende, gepaard met storm of he-
vigen wind.
Men schrijft ons uit Sas van Gent
Zondagnamiddag liep de Belg. ss.
„Flandria" komende van Gent be
neden de sluis uit het roer, met het
gevolg dat het stoomschip op de
Belgische spits „Vetile Dulci" in
voer, dat daar juist als laatste van
een sleep passeerde. De spits zonk
onmiddellijk en de kapt. Van Kessel,
met zijn knecht A. de Miesschalk,
moesten in allerijl in hun roeiboot
vluchten om zich te redder.
VOETBAL.
2e Bekerronde
„E. M. M."-„D. V. S." 1-3.
Stand bij de rust: 1—1.
Ofschoon het gistermorgen en-
middag bijna voortdurend geregend
had, waardoor het „E. M. M."terrein
in een waren modderpoel was her
schapen, had bovengenoemde belang
rijke bekerwedstrijd toch plaats, daar
men den Rotterdammers gaarne een
vergeefsche reis wilde besparen. Daar
de eerstaangewezen scheidsrechter
niet tegenwoordig was, fungeerde de
heer van der Marck, die op zijn
bekend zwakke manier den wedstrijd
leiddede toepassing van den buiten
spelregel liet zeer veel te wsnschen
over. De „D. V. S."ers verschenen
met enkele reservespelers, terwijl de
Vlissingers op hun middenvoor na
volledig waren. Toch vormden de
bezoekers een hechte combinatie en
behaalden ze een verdiende overwin
ning. De cijfers 1—3 gaven de Ver
houding echter niet goed weer 3—2
of 3—3 was een betere uitslag ge
weest, daar Godin Foriuna den heelen
middag de Rotterdammers begunstig
de en den Vlissingers den rug toe
keerde. Voora! vóór de rust speelde
„E. M. M." allerongelukkigst.
De Vlissingers stelden zich om
bij half drie met slechts 10 man
op, daar hun reebtsmidden nog op
het apfèl ontbrak. Voorat daardoor
traden de gasten in den beginne aan
vallend op. Toen evenwel de 11e
man „E. M. M." gecompleteerd had,
raakte het spel meer verdeeld. Door
de gladheid van het terrein trapten
de roodwitte pachterspelers nog al
eens mis, waarvan vooral de „D. V.
S." rechtsbuiten gebruik maakte om
gevaarlijk door te breken. Bij een
daaruit ontstanen hoekschop wist de
blauw-witte linksbinnen den bal in
het net te tippen 0—1. Daarna kwam
.E. M. M." overweldigend opzetten.
Gedurende de laatste 20 minuten
hadden de gasten niefs in te brengen.
Keer op keer bracht de Vlissingsche
voorhoede, met den kleinen midden
voor aan het hoofd, den bal op.
Eindelijk wist de middenvoor via den
linksachter dér gasten welverdiend
den gelijkmaker! in het net te depo-
neeren1lifHfte hard de „E.M. M."
ers nog werkten, steeds beletten de
blauwwitte doelman, de linksachter
en de pech het leidende punt
te maken. Vooral de doeiverdediger
hield op kran'ge wijze zijn heiligdom
schoon. Zoo brak dus de pauze aan
met gelijken stand: 1 1.
De tweede speelheift begon met
een sterker zijn der Viissingers. Ze
begingen echter de fout van te groo-
ter, afstand te schieten, wat bij een
zoo goeden doelman als die van „D.
V. S." natuu'iijk geen resuKaat op
leverde. Verscheidens keeren redde
deze prachtig en werkte dan de bal
len vèr het veld in. Na deze periode
van overwicht echter, geraakte de
„D. V. S." voorhoede (den invallen
den linksbuiten niet mee'ekenende)wat
meer in actie. Schitterend combinee
rend wisten de Rotterdammers menig
maal door de vermoeide en onvolle
dige (door het slechts op halve
kracht spelen van den linksachter, die
vóór de rust geblesseerd werd) rood
witte achterhoede heen te breken. Met
twee mooie schoten voerde de „D.
V. S." rechtsbinnen den stand op tot
1—3. Ondanks alle pogingen gelukte
het den Vlissingers niet meer een 2e
punt te maken. Zoo plaatsten de Rot
terdammers zich dus door een mooie
3—1 overwinning in de 3; ronde.
Moge „D. V- S." in de bekercom
petitie nog mèkr succes bereiken I
Bij „D. V. B." waren de doelman,
de linksachter, de rechtsbuiten en de
rechtsbinnen de besten.
Van „E. M. M." noemen we den
rechtsachter, den rech'smidden en
den middenvoor. De spil, die sedert
lang niet gespeeld had, was nog zeer
ongeoelend, waardoor hij zijn gewone
spel nog niet kon vertoonen.
Tenslotte nog een goeden raad aan
het „E. M. M." bestuur: Zorg toch
voortaan eens voor een onpariijdigen
grensrechter; de tegenwoordige, die
altijd langs het lijntje loopt, beslist
steeds in het voordeel der roodwitlen
wat dikwijls tot ruzie aanleiding geeft.
's Morgens speelde een elftal, be
staande uit oud leden van „Vlissin
gen" en leerlingen der Zeevaartschool
tegen het kantoorelftal van de maat
schappij „de Schelde." De eerste
combinatie won met 11—1.
Te Middelburg ontving „M. V. V.
O." de pas gepromoveerde 2e klasser
„Dordrecht". „M. V. V. O." verloor
met 6—1. A.-Z.
KÊRft- EH 3CH00LNIEUWS.
Ger. Kerken. Bedankt voor het be
roep te Kapelle Biezelinge ds. A,
Scheels te Veere.
De Veregniging voorchristelijk
Volksonderwijs, houdt a.s. Woensdag
te Middeibutgjgep Zeeuwschen land
dag. Dr. J. Th. de Visser zal spreken
overVoorstellen der Grondwets
commissie in zake het onderwijs, en
ds. J. J. van Noort, secretaris der
vereeniging, over: Het ideaal van
Christelijk Volksonderwijs.
Op last van den auditeur-militair
heeft er een justitieel onderzoek plaats
gehad naar het ongeluk bij hei fort
Vossegat. Tal van militairen, officieren
en minderen, die Donderdagmorgen
op het fort aanwezig waren en de
oefeningen mét de vlotlen gadesloe
gen, zoomede zij, die deel uitmaakten
van de bemanning op het vlot, zijn
in verband met dat onderzoek ge
hoord. Hun verklaringen zijn op
schritt gesteld. Omtrent het gebeurde
zelf kunnen wij nog mededeelen, dat
een officier en een sergeant, die op
het fort naar de manoeuvre van het
vlot stonden te kijken en speciaal
met de leiding dier oefening waren
belast, pertinent hebben verklaard,
dat zij plotseling een der manschappen
die het vlot voorlboomden, zagen
uitglijden, tengevolge waarvan in het
vaartuig een noodlottige beweging
kwam en het kantelde.
De militairen die zich op het vlot
bevonden en gered werden, hebben
verklaarddat zij plotseling eenlg
gekraak hoorden en toen te water
geraakten. Dit kraken is onfstaar,
doordat de planken, de onderlinge
verbindingen van het vlot, waren
gespijkerd en uit elkander werden
gerukt, toen enkele tonnen onder
het raam uitschoten en de steun
punten voor dat raam dus verdwenen,
waardoor het verband van het geheel
uiteen werd gedrukt.
Inmiddels moet een proces-verbaal
van het voorgevallene zijn opgemaakt
waarin de feiten in de volgorde,
waarin ze voorvielen, nauwkeurig
zijn gememoreerd. Zoo moet o. a.
onderzocht zijnallereerst hoe het
vlot werd in elkaar gezet. Dit moet
zijn- geschied in den geest var. art.
124 van het zakboek van den pion-
niet. Het raamwerk bestond uit ge
zaagd hout, z. g. baddings; de ver
bindingen waren gespijkerd. Het vlot
had derhalve een getimmerd raam
werk. Als steunpunten voor het vlot
zelf waren 8 tonnen aangebracht,
waaroverheen het raamweik gelegd
werd. De draagkracht van iedere tor.
bedraagt 150 K.ü de totale draag
kracht van bet vlot bedroeg alzoo
8 X 150 K.G. 1200 K.G., wat
voldoende werd geacht voor het
vervoeren van 16 personen, gekleed
in gewone werkkleeding, ongewapend
en niet gepakt. Al het materaal be
stond uit zéér goed, gaaf hout. Nadat
het viot was te water gebracht,
gingen er 13 man op zitten, terwijl
3 man bleven staan twee sergeanis
en een korporaal. Degenen die zaten,
namen in zittende houding plaats
op de dwarsliggers van het raamwerk.
Het drietal dat staan bleef, kreeg
ieder een vaarboom, om daarmede
het vlot voort te duwen. Dertien man
zaten dus en 3 stonden. Het vlot
ging aan den fortkant van wal en
bereikte zonder incidenten de overzijde
van de gracht.
Ds bemanning kreeg voor het
manoeuvreeren aanwijzingen van
sergeant Van der Hucht, die zich op
het fort bevond. Deze heeft den
manschappen op hit vlot eenige
malen toegeroepen kalm te blijven
zitten. Hij eeed dit, omdat er nu en
dan te veel beweging kwam in het
viot, wat bij deze vaartuigen stipt
moet worden vermeden. Ook be
vonden zich de luitenants Van Ever-
dingen en Wins op het fort, vanwaar
zij de oefening gade sloegen. Nadat
nu het vlot aan de overzijde van de
gracht was geweest, moest het
wederom terug. Het was op dien
terugtocht dat plotseling eenige
tonnen onder het raam uitschoten,
tengevolge waarvan de menschen
te water geraakten, die luide om hulp
riepen. Dadelijk schoten officieren en
minderen toe, die aanstonds te water
sprongen om te redden. Geleidelijk
werden 10 man opgevischt en bin
nengebracht in het fort; twee waren
bewusteloos, doch werden bijge
bracht. Naar het militair hospitaal
was intusschen getelefoneerd om
geneeskundige huip, evenzoo naar
de politie. Door den omvang van de
ramp was het niet doenlijk onmid
dellijk te overzien of alle opvarenden
van het vlot reeds waren opgehaald.
Men ging daarom aanstonds aan het
duiken, doch zonder resultaat; het
koude weer en de abnormaai-lage
temperatuur van het water droegen
er het hunne toe bij om met het
duiken optehoudtri en vervolgens te
gaan dreggen. Dit dreggen geschiedde
met behulp van vlotten en schuiten.
Inmiddels was geconsta'.eerd, dat
man werden vermistvan deze zés
werd de eerste te 10.30 opgehaald,
de laatste te 12.30. Bij de drie
eerste drenkelingen werd nog ge
probeerd de levensgeesten op te
wekken met behulp van zuurstofappa
raten, doch hei mocht niet meer
gelukken bij de laatste 3 zijn die
maatregelen niet meer genomen,omdat
dr. Woiffensperger, militair arts, deze
pogingen overbodig achtte.
De oefening met d: vlotten had
plaats onder commando van kapitein
E. Duetz, de le-!uitenant H. W.
Schukking was hem toegevoegd,
terwijl als ploeg-commandant fun
geerde de sergeant Van der Hucht.
Bij het bemannen van het vlot
moet nog door twee officieren aan
den sergeant Van der Hucht, die
deze bemanning regelde, gevaagd
zijn, hoeveel manschappen op het
vlot konden worden toegelaten. Hier
naar werd o. m. geïnformeerd door
de officieren Van Everdingen en
Wins. Aan beide officieren is door
den sergeant geantwoord twee man
per ton.
Dit is wel het voornaamste van
hetgeen officieel moet zijn gerappor
teerd. De auditeur-militair zal nu
hebben uit te maken, In hoeverre
van schuld of nalatigheid by ait
orgeluk is sprake geweest.
(„U. D»)
Een meisje, wonende aan den
Goudscheweg te Rotterdam had eeni-
gen tijd verkeering met een 24 jarigen
bootwerker K. doch had die ver
keering een paar dagen geledeb af
gemaakt. K. besloot wrqaic te nemen
en liep met moordplannen rond. Vrij
dag nog werd hij door de politie
aangehouden, die beslag legde op
een geladen revolver, die hij bij zich
droeg en hem bekeurde krachlens de
wapenwet. Hij beloofde het meisje
niet meer lastig te vallen, doch Za
terdagavond 6 uur was hj| weer aan
haar huls. Een politieagent, die daar
op wacht stond beproefde hij met
een praatje weg te krijgen, en toen
dat niet gelukte loste hij eensklaps
een schot op dien politieageittt. die
echter ter zijde week en nietègeiaakt
werd. Zijn kans schoon ziendgphrioog
de bootwerker naar binnen, schoot
daar op den vader, die het huis uil
liep naar een apotheker, waarna K.
naar de keuk^ji^ vloog waar het
meisje was, op 'wj,ê hij twee schoten
loste. Een trof Baar in het dijbeen,
een andere kogel ging in den muur.
De agent kwam te hulp, waarna een
worsteling ontstond waarbij in huls
groote verwoesting werd aangericht.
Zich overmand ziende, schoot K,
zichzelf twee kogels in de borst. De
dader werd naar het politiebureau
en van daar bewusteloos naar het
ziekenhuis vervoerd. Ook het meisje
werd in het ziekenhuis opgenomen.
De vader werd alleen verdonden.
Sedert ruim drie maanden be
vond zich in het huis van bewaring
te Assen in preventieve hechtenis
Egbert 0„ 46 jaar, landbouwer te
Zuidwolde; verdacht van in de maand
Mei te Zuidwolde opzettelijk zijn
zoontje Hilbert van het leven te heb»
ben beroofd, althans opzettelijk zwaar
lichamelijk letsel te hebben toege
bracht. De man is weder op vrije voe
ten gesteld.
Een nieuwe oplichters-
truc. Verschillende bewoners
van den N. Z. Voorburgwal te Am
sterdam zijn dezer dagen opgelicht
door een handig heer. Er werd na
melijk aangebeld door den oplichter
en als hem was opengedaan, vroeg
hij of een pakket, dat hij zóo maar
op de stoep had zien liggen, ook
soms behoorde aan de bewoners uit
het perceel waar bij zich vervoegd
had. 't Pakket werd geïnspecteerd,
en netjes g-iypt, bleek de juiste naanj
en het adres op de adreskaart te
staan. Groote consternatie Hqe
kwam het pakket zoo maar op de
stoep Enfin, met vreugde werd het
binnengehaald en den eerlijken vinder
beloond met een dubbeltje of een
kwartje, maar.bij de opening van
het pakket kwam de ontnuchtering,
Want inplaats van eenigen waarde*
vollen inhoud, kwamen niets dan oude
kranten te voorschijn. De oplichter
was intusschen een paar huizen ver
der al weer bezig met dezelfde truc
en haalde op zoo'n manier een dag
geldje bij elkaar.
Bij de aankomst te Rotterdam
van den laatsten eiectrischen trein uit
den Haag, Zaterdagavond omstreeks
h Jftwaaif is een gepens. onderwijzer,
bij het uitstappen met het onderlijf
tusschen de treëpjank en het perron
beklemd geraak^ j)*wee dokters ver
leenden geneeskgpdige hulp. Een hall
uur na het ongeval is hij aan de ger
volgen van de bekomen kwetsuren
overleden, Op het Koningsplein 1?
Amsterdam is een fietsrijder injjjpnjl
gekomen roet een rijtuig, Het.^aara,
dat met een van zijn hoeven |p net
voorwiel van het rijwiel verward ge
raakt was, schrikte daardoor zoo, dat
het op hol sloeg, en in deLeidsche-
straat een jongen, die niet spoedig
genoeg kon uitwijken, tegen den grond
slingerde, zoodat deze met een ge*
broken been naar het binnengasthuis
moest worden vervoerd. De fietsrijder
was er heelhuids afgekomen. Op
het Damrak ts Amsterdam, nabij de
Oudebrugsteeg, is een man van mid
delbaren leefiijd, die plotseling d®
straat overstak, door een taxi overreden.
Hij werd in een nabijzijnd café, ëe'
dragen, en Is daar spoedig overleden.
Te Borne is een jonge timmerman
van een in aanbouw zijnde fabriek
op een betonvjoer gevallen. Enkele
uren later is hij overleden. Een 6t>
jarige timmerman die te Tielvaneen
ladder gevallen is, is zonder tot "e'
wustzijn gekomen te zijn, overleden.
In de Maarten HarpertszoonTromp'
straat te Amsterdam is van in aan
bouw zijnde perceelen een gedeeiw
van den slelger ingestort,
vin de tweede verdieping-
val is te wijten aan den zv
UJJ haf IpHicrpr
waardoor, bij het ledigei
Talkmout, de touwen aan
gegaan zyn. Een opperm,
metselaar stortten naar b
zorgwekkenden toestand
den naar het Wllhelmina-g.
voerd. - Aan boord van
schip, liggeade te Rotterd;
bootwerker by het losse
lading in het ruim geval
een -krukas terecbtgekomei
hli zyn ruggegraat heeft gi
man is naar het ziekenhui:
Te Termunten is een
door bet vliegwiel van e|
dorschmachine gegrepen
Een 54 jarige metselaa
dingen is van een stelling
gevallen en met gesplete
naar het gasthuis vervoerd
stand is zeer ernstig, hoew
herstel niet is buitengesloti
teren is te Haarlem een
vader van 9 kinderen, die
machine sprong, door eej
korneiïd«> sneltrein in dri
geréden- Een man ,e
is van de trappen gegled
vallen. De man was onmidd
De Berlijnsche ware
naar Oskar Tielzïeeft te
held van zyn zilvèïln brui
lioen mk. voor allerlei gi
einden weggeschonken. Di
de som is bestemd voor
tot ondersteuning van hulp
de menschen of tot bevori
het algemeen nut in Duitse!
bate van het personeel vai
renhuizen is 100.000 mk.
Vroeger heeft Tietz het pen
van dit personeel al me|
millioen mk. bedacht.
Te Elsene (België)
Vrydagavond een ontzetten
drama afgespeeld.
Een echtpaar had daar
elkaar gekregen,® welke
liep, dat de man een sche
en zyn vrouw den hals afs
hy haar daar badende in
zag liggen bedreef hy
wijze zelfmoord. Dit verse
tooneei speelde zich af in
vgn de kinderen der be
lieden. Toen de buren op
geroep der arme kleine ki
snellen vonden ze alleen t
In een grooten bloedplas.
Eenlll-jarlge
gom. Een 111-jarige
toen Polk president was,
was aan het Witte Huis,
gens een telegram uit New-
de „Daily Telegraph" V
zestigjarige gehuwd. De m
zyn goede gezondheid toi
flgheid. Hy is echter nop
onthopder, noch niet-raokg
jnnert zich levendig de
de Britsche troepen te
In 1812 en het afbrandei
Witte Huis,
De Pacifjc-Iqner
welke te Liverpool arriveei
mede kapitein Robert Th-
vrouw en kind en drie mai
het Engelsche zeilschip
Castle" dat 15 Juli, na he
van Kaap Hoorn op 54 gr.
61 gr. W. L. in ontredderde;
werd verlaten, opeen reis va
Island naar Falmouth met
Een der geredden deed h
ontzettend verhaal van h
De kapitein, zijn vrouw
jarig zpontje en 16 anderen v-
plaatsje in de reddingsboot,
le en 3e stuurmapen zevej
in een andere, kléinere boi
feende schip verlitfiën. Qfs<
poogde by'elkaar tè blijve
men de kleine boot reeds
Voljjtifiden nacht uit het ge:
fO»|TS meer van gehoord
ofseffopn de stoomwalvi
op "onderzoek is uit ge
kapitein en zyn lotgenoc
reddingsboot waren 150 my
Falklandseilanden verwqdei
zaten een kleinen voorraad
Wik, eenige beschuiten en
Water. De zee was ruw en
sloeg de boot bqna om
midden in den winter en
«er schipbreukelingen in
boot was vrees eiyk. Op de
Pag.stierven drie dermann
oerden dag bliezen een D
een Engelschmen den laait
a|i en in den morgen van d>
ag werden de overblijven-
®et afgryzen vervul
w (dekking dat gedurende
n!eL,een der ®annen was
'ijken werden in zee
L„.schlPbreukelingen led-
hair uan de hev'ge koude
WerH b,evrore"- Op den vi
de k„ .e kapitein door ee
ziin geslagen, maar hy
1" vrouw nog juist bijtl