BLOOKER'S
Zaterdag
30 December
Kieuwjaarswenscfien
No. 307,
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
Nieuwjaarsgroeten.
BINNENLAND.
DAALDERS
CACAO
Psbonrienietifs-fidiierfentiëii op zeer uoordediga voorwaarden
49e Jaarg-ang.
1911
VLISSINGSCHE
Prijs per drie maanden 1,39. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers S cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers
Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENTIÊN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regsi
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Qroote
letters en clichés naar plaatsruimte.
0
Evenals vorige jaren zal
in het nummer onzer Cou
rant, dat verschijnen zal en bij
de Abonné's bezorgd wordt op
Nieuwjaarsmorgen, de gele
genheid worden opengesteld tot
het jrlaatsen van
Deze Advertentiën worden op
genomen tegen verminderd tarief;
en wel van 1—5 regels f0.25;
iedere regel meer 5 cent.
Advertentiën kunnen nu reeds
worden ingezonden en worden
uiterlijk ingewacht tot Zaterdag
80 December, des middags 12 uur.
Eerste Kamer.
Da Eersle Kamer behandelde gis
teren de Indische begrooting. Da
heer Van Wassenaar weersprak de
in het voorioopig verslag uitgespro
ken wenschelijkheid om de marine
voor Indië ie doen brengen onder
het departement van koloniën.
De heer Van den Berg klaagde
over het dralen met het treffen eener
regeling van den rechtstoestand der
inlanders.
Het Marine-debat.
De Haagsche redacteur van „de
Tijd" schrijft:
In zake den eenigszins zonderlingen
afloop van het marine-debat in de
Tweede Kamer kan ik u het volgende
mededeelen
«L
TELEFOONNUMMER 10.
MEN MOGE U NAMAAK
OPDRINGEN,
HOUDT VAST AAN
GE WEET DAT DIE
UITSTEKEND IS.
Feuilleton,
o
14.)
Hij begon te lezen, de eene bladzij
na de andere. Zijn sigaar ging uit,
de vingers, die haar hadden vastge
houden, speelden zenuwachtig en
opgewonden op het blad van de
schrijftafel. Op zijn voorhoofd groef
zich een diepe rimpel, zijne oogen,
waaruit gewoonlijk vroolijke lucht
hartigheid straalde, verrieden buiten
gewone belangstelling, zij keken niet
op, toen de hospita de lamp binnen
bracht, ze zagen niets dan de bla
den, die telkens vlugger werden om
geslagen. „Zet het avondeten maar
op tafel, vrouw MullerIk ben voor
niemand Ihuis".
Het eten bleef onaangeroerd, hij
las verder. Na eenige uren was hij
ten einde, het laaiste woord was ge
lezen, maar hij verroerde zich nog
al'ijd niet. Dat was de uitwerking
Vrijdagmiddag ongeveer 4 uren
stond het nog niet vast, wat er in
zake de marinebegrooting zou ge
beuren. De minister van marine wilde
alleen berusten in een uitstel van be
handeling van zijn heele begrooling,
maar had ernstig bezwaar tegen het
uitlichten van den post voor de nieuwe
pantserschepen. Toen hebben 's mid
dags de drie rechische Kamerclubs
afzonderlijk vergaderd nadat de pre
sidenten onderling beraadslaagd had
den.
Tegen uiistei van behandeling van
de heele begrooting gold vooral het
bezwaar van het kolossale oponthoud,
dat allicht ir. den gang van de werk
zaamheden in Febmari daardoor zou
ontstaan.
Toen is nade r overleg gepleegd en
onder invloed van den minister-pre
sident schijnt toen ten slotte de mi
nister van marine te hebben berust
in een gang van zaken, als welke in
de avondzitiing is gevoigd.
De grafkelder der Oranjes.
Zaterdag jl is nar hel „Hoi,"
meldt de gedenkplaat aan den
grafkelder der vorsten uit het huis
Orarje-Nassau in de vernieuwde
evangelische kerk te Dillenburg plech
tig onthuld, Hofraad prof. dr. Kramer
legde namens de Koningin een krans
op de graven. Er wérden verschil
lende redevoeringen gehouden, waarin
de verdiensten der leden van het huis
Oranje-Nassau fen opzichte van de
ontwikkeling van hun land en het
prolestanlsche geloof i.i het licht
werden gesteid.
De Arbeidswet van 1911.
Behalve het vol schrijven van een
groot aantal papieren lijsten, die der
inspectie van den arbeid in zulke
hoeveelheden zullen toestroomen, dat
het onmogelijk zal blijken daar eenige
orde op te houden, brengt behalve
het toon voor dat schrijfwerk de
nieuwe welte-iijke bepaling de belas
ting mede, dat al die stukken betaaió
moeten worden. De arbeid wordt
volgens Duitsch model in een keurslijf
gewrongen, die het aan jonge indu
strieelen onmogelijk zal maken ren
nieuwe zaak op te zetten en ouden n
den lust benemen om hun industrie
voort ie zetten. En dat in een tijd,
aai men zich kan overtuigen, hoe na-
deeiig het knevelen van den arbeid
werkt: de Hollandsche werven had
den volop werk in een tijd, da! de
Duitsche nog geen werk konden aan
nemen, dat wri zeggen aan honderden
arbeiders broed konden versehaff ri.
(„R. Nb!.")
Hst reddingswezen.
Ter uitvoering ran de besluiten,
genomen door den Koninklijken Na-
van het eerste geesteskind der blonde
Maren
Na kon hij het niet langer uithou
den, hij sprong op en stiet bet ven
ster open. Lucht moest hij hebben.
Wat was het toch, dat hem de borst
zoo benauwde Afgunst verterende
afgunst op het groote talent, dat zich
zoo pas aan hem had geopenbaard
De taai was wel dikwijls gebrek
kig, maar deze diepte van gedach
ten De karakterschildering, die zoo
aangrijpende kracht en overtuigende
waarheid 1 De gesprekken van eene
ongedwongen natuurlijkheid, zooa's
alleen een kind van den iloim ze
kon teruggeven. De liefdesscène van
eene ongekunstelde hartstochtelijk
heid, eigen aan dit weinig spraak
zaam slag van menschen, als ze voor
't eerst worden aangegrepen door ge
voelens van liefde en van haat.
En dan de stofWat zou Raven
daarvoor niet hebben gegeven, eene
dergelijke stof de zijne te kunnen
noemen Van waar had ze die 'och
genomen Uit haar geboorteland
Was het een slukje werkelijk teven
Zijne hand zocht als 't'ware een
voorwerp, om uiting te geven aan
ionaien Bond voor Reddingwezen en
Eerste Hulp bij Ongelukken „Het
Oranje Kruis" en de vereeniging
„Het Nederlandsche Rooda K-uis"
zal in Januari 1912 het eerste nommer
verschijnen van een maandschrift, ge
titeld „Het Reddingwezen" in vredes-
en oorlogstijd, Tijdschrift uitgegeven
door den Koninklijken Narionalen
Bont voor Reddingwezen en Eerste
Hulp bij Ongelukken „Het Oranje
Kruis" en de vereeniging „Het Nc-
derlandsche Roode Kruis", levens
officieel orgaan van de Nederlandscha
vereeniging „Eerste Hulp bij Onge
lukken". Redacteur van het tijdschrift
zat zijn dr. J. M. van 't Hof. Men kan
zich tot f 3 per jaar abonneren en
het zal bij de uitgevers W. L. J,
Brusse Ie Rotterdam verschijnen.
Telefoon Engeland—Nederland.
Sedert 20 jaar beijvert zich (ie
Kamer van Koophandel te Londen
reeds om een teléfes*! verbinding
tusschen Engeland en Nederland tot
stand te brengen, 't Stuitte echter
steeds af op de onmogelijkheid een
kabel te construeeren, sterk genoeg
om de menschelijke stem over te
brengen. Dit schijnt nu, door het
inleggen van zg. „patronen", te zijn
gelukt. Proeven, daarmee tusschen
Engeland en Frankrijk genomen,
slaagden dezen zomer schitterend.
En de postmaster-general eer Brit-
sche Posterijen heeft thans de Kamer
medegedeeld, dat hij goede hoop
heeft, dat deze verbinding ook tus
schen Engeland en Nederland zal
tot stand komen.
De duurte.
De Rotterdamsche gemeenteraad
heeft gisterenavond na verwerping
van alle verder strekkende amende
menten met 22 tegen 19 stemmen
aangenomen het preadvies van B. en
W. betreffende den toeslag aan ge
meente-personeel dat in 1910 hoog
stens f 800 verdiende, n>. een toeslag
van 110 met f2 voor elk kind be
neden 15 jaar, te betalen in 4 ter
mijnen.
ei
Voor de afdeeling Viissiiigen van
den Christ. Nat. Werkmansbond, trad
gisterenavond in het Concertgebouw
als spreker op de heer Kloosterman,
de bekende vroegere anarchist, die
tot ondsrwerp van zijn lezing had
gekozen„De leugen der sociaai-
democratie, kan een Christen Socia
list zijn?"
De vergadering werd met gebed
geopend door dep. voorzitter van
der. Christ. Nat. Werkmansbond, den
heerC. J. Nobels.
De heer Kloosterman verkreeg
daarna her woord en begon met er
zijne innerlijke smart en opgewon
denheid. Waar was de lachende
overmoed in zijne blauwe oogen ge
bleven, v/aar het gladde voorhoofd,
waar de spotachtige zelfgenoegzaam
heid, waarmee hij de lectuur was
begonnen
Hij dwong er zich toe, zijn avond
eten te gebruiken, het was eenvou
dig genoeg. Deze werktuigelijke be
zigheid gaf hem de verloren rust
weder. Hij beproefde een onbevan
gen oordeel over het pas gelezene
te vormen en zich niet te laten beïn
vloeden door het feit dat Maren de
schrijfster was. Het geiukte hem
maar in 't geheel niet. Ten zeerste
onistemd schoof hij bard en glas weg
en ging weer naar de schrijftafel. Hij
keek nog eens naar den datum van
den brief.
Veertien dagenEen lar ge tijd, als
hij het schrijven van de% dokter in
aanmerking nam. Wat zou Hij doen
Was het niet eene heilige plicht, die
laaiste vreugde aan de stervende te
bereiden Hij moet haar schrijven.
Van avond nog Hij greep naar de
pen, aarzelend kwamen de eerste
regels op het papier. Neen, ,hij kon
op te wijzen dat er eigenlijk drie
socialisten-groepen bestaan en zeide
mei socialistische litteratuur het socia
alisme ie zuilen bestrijden.
Eerst haaide hij hiervoor aan de
leer van Ma.x, weike door spreker
nader werd bezien en besprak vooral
het materialistisch standpunt van de
zen grooien denker.
De kloof die tusschen christendom
en socialisme bestaat werd door spre
ker aangetoond en gewezen op Gods
woord als uitgangspunt voor het
christendom waartegenover het histo
risch materialisme voor de socialisten
staat. Tusschen de sociaal-demo
cratie en anarchisme bestaat ten de
zen opzichte eer. familieband.
Dat godsdienst privaatzaak zou zijn
is de leus der sociaal-democraten,
werd door spreker ontkend en hier
voor het getuigenis aangehaald van
verschillende voormannen der sociaal
democraten, o.a. van Mende Is, dr.
Jan ten Brink, dr. Pannekoek, enz.
Het gevaarlijke van het standpunt
godsdienst privaatzaak werd vervol
gens door den heer Kloosterman met
verschillende aanhalingen van boven
genoemde personen aangetoond.
Bebel heeft gezegd dat een sociaal
democraat in de partij geen propa
ganda mag maken voor zijn geloof.
Op dezen grond alieen reeds kan ten
chrisien geen lid van de socialis
tische partij worden.
De heer Kloosterman ontwikkelde
verder zeer uitvoerig zijn bezwaren
tegen de sociaal-democratische partij,
juist op grond van de ongeloovigheid
dezer partij.
Hierna kwam spreker tot de groep
der BSijde-Wereld-menschen, die de
sociaal-democratie vereenigbaar ach
ten met het christendom.
Het standpunt van deze partij, welke
ook den klassrnstrijd predikt, werd
door spreker zeer uitvoerig bestreden.
Wat onder christendom verstaan
wordt werd vervolgens door spreker
kort uiteengezet.
De Bond van Christen-socialisten
werd daarna door den heer Klooster
man besproken. Zijn standpunt is heel
wat anders dan dat van de andere
socialisten.
Spreker vroeg nu of iemand die
erkent dat J zus de zoon van God is
socialist kan zijn en kwam tot een
ontkennende beantwoording van deze
vraag.
De klassenstrijd werd hierna door
spreker aangestipt en deze strijd wordt
niet gestreden door degenen die op
het standpunt var- Gods woord staan.
Er zijn zeker misstanden in de tegen
woordige maatschappijdoch dat komt
omdat er zoowel bij patroons als werk
lieden vaak gebrek aan naastenliefde
gevonden wordt.
Een christen kan niet op het stand
punt van den klassenstrijd slaan, wijl
het niet nog nietNu ze toch
reeds zóólang had gewacht, kwam
het er op een paar uur meer of
minder ook niet aan.
Hij keek op de klok. Pas negen
uur, dan zou hij de collega's nog
alle in hun stamlokaal bijeen vinden.
Haastig zette hi] zijn hoed op, schoot
zijne overjas aan, deed de lamp uit
en begaf zich in het straatgewoel.
Het was Iaat toen hij terugkwam,
en den volgenden morgen werd hij
laat met zware hoofdpijn wakker en
was niet in staat helder te denken.
Hoe kon hij !n zoo'n stemming den
gewichtigen brief schrijven
Toen kreeg hij een gelukkigen
inval. Waarom niet telegrafeeren,
dat was het eenvoudigst en gemak
kelijkst.
Eene korte inspanning van de ver
moeide hersens en hij schreef„Pas
heden ontvangen. Werk goed. Zal ik
het verder opzenden aan redacties
Daarmee kon Maren voorioopig
tevreden zijn. Het verdere zou zich
vinden. Daar ze niet anders kon den
ken dan dat hij eene vaste betrek
king had, kon ze hem zelf toch niet
verwachten. Voor- de schriftelijke
daardoor het wantrouwen grooter
wordt. Bovendien kan men hierdoor
niet komen tot den vrede van Jezus.
In het verdere gedeelte van zijn
rede werd ook door den heer Kloos
terman gewezen op de neutrale of
moderne vakvereenigingen. De chris
telijke arbeiders moeten zich voor
deze vereenigingen in acht nemen,
omdat het slechts bijwagens zijn van
de S. D. A. P.
Spreker eindigde met een aanhaling
uit „Opwaarts", het orgaan van de
christen socialisten, om aan te toonen
dat ook deze partij beslist anti
christelijk is.
De heer Kloosterman wekte ten
slotte de christelijk arbeiders op deel
te nemen aan den strijd dezer dagen
en wees er op dat het socialisme
den godsdienst bestrijdi en dat het
socialisme voor de christelijke arbei
ders een gevaar is en spoorde de chris
telijke arbeiders aan lid te worden
van den Christ. Nat. Werkmansbond.
Met een vurige pero'atie eindigde
spreker zijn met aandacht gevolgde
rede.
Hierna werd 10 minuten gepauzeerd
en werd gelegenheid gegeven zich
voor het débat aan te meiden.
De eerste debater, de heer G. Man
noury, zeide dat de hoofdoorzaak van
de rede van den heer Klooster
man is geweest de bestrijding van
iiet historisch materalisme. Spreker
meende dat hij bewezen heeft dit
historisch materialisme niet te begrij
pen hij heeft het verward met het
wijsgeerig materialisme.
Het verschil werd door den heer
Mannoury nader aangetoond.
Hst historisch materialisme is dosr
den heer Kloosterman wel bestreden,
doch hij .reeft r iet aangetoond-dat
dit materialisme niet waar zou zijn.
Het historisch materialisme is (ie
oorzaak van de maatschappelijke wan
verhoudingen.
Spreker ontkende dat het verschil
tusschen het christendom en het so
cialisme beslaat, zooais de heer Kloos
terman heeft gezegd. Dat is wel
het geval als men het tegenwoordige
christendom ais uitgangspunt neemt.
De heer Mannoury eindigd meteen
opwekking om het socialisme niet te
beoordeelen naar den| schijn, maar
naar de werkelijkheid.
De tweede debater, de heer Lin-
deijer, zeide dat de verschillende
aanhalingen, die de heer Kloosterman
gedaan heeft, niet bewijzen, dat de so-
ciaal-democaten het niet eens zouden
zijn over de politieke en economische
vraagstukken.
Hij heeft slechts ondergeschikte
verschilpunten ter sprake gebracht.
Als hij de christelijke politiek ter
sprake zou gebracht hebben, zou hij
gezien hebben da* de daden van de
socialisten gerust tegenover die van
mededeelingen had hi] in elk geval
weer eenige dagen tijd gewonnen,
dat was 'het voornaamste. Hij be
greep het zelf niet recht goed, wat
hij er toch tegen had, haar zijn eer
lijk oórdea! te schrijven.
Van "net posikantoor, waar hij zelf
het telegram afgaf, ging hij he! park
in. Urenlang bleef hij uit, en toen
hij eindelijk weer thuis kwam, over
handigde de hospita hem een tele
gram.
„Nu, dat heeft haastdacht Hart-
wig. Hij zette zich eerst op zijn ge
mak neer, opende toen het couvert
en keek als versteend op de weinige
woorden
„Maren Jobsen hedenmorgen-zacht
ontslapen. Dr, Hofman".
„Te iaat".
Hartwig kreunde luid. Wat nu
Daar lag het manuscript, en die het
had geschreven, was dood. Zijne
schoone, blonde was nu uit het leven
verdwenen, als vroeger reeds uit
zijn bestaan. Maar kort voor haar
heengaan had ze zich nog éénmaal
in zijnen weg geplaatst!
(Wordt vervolgd.)