BLOOKER'S Zaterdag 30 December Kieuwjaarswenscfien No. 307, Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. Nieuwjaarsgroeten. BINNENLAND. DAALDERS CACAO Psbonrienietifs-fidiierfentiëii op zeer uoordediga voorwaarden 49e Jaarg-ang. 1911 VLISSINGSCHE Prijs per drie maanden 1,39. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers S cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENTIÊN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regsi meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Qroote letters en clichés naar plaatsruimte. 0 Evenals vorige jaren zal in het nummer onzer Cou rant, dat verschijnen zal en bij de Abonné's bezorgd wordt op Nieuwjaarsmorgen, de gele genheid worden opengesteld tot het jrlaatsen van Deze Advertentiën worden op genomen tegen verminderd tarief; en wel van 1—5 regels f0.25; iedere regel meer 5 cent. Advertentiën kunnen nu reeds worden ingezonden en worden uiterlijk ingewacht tot Zaterdag 80 December, des middags 12 uur. Eerste Kamer. Da Eersle Kamer behandelde gis teren de Indische begrooting. Da heer Van Wassenaar weersprak de in het voorioopig verslag uitgespro ken wenschelijkheid om de marine voor Indië ie doen brengen onder het departement van koloniën. De heer Van den Berg klaagde over het dralen met het treffen eener regeling van den rechtstoestand der inlanders. Het Marine-debat. De Haagsche redacteur van „de Tijd" schrijft: In zake den eenigszins zonderlingen afloop van het marine-debat in de Tweede Kamer kan ik u het volgende mededeelen «L TELEFOONNUMMER 10. MEN MOGE U NAMAAK OPDRINGEN, HOUDT VAST AAN GE WEET DAT DIE UITSTEKEND IS. Feuilleton, o 14.) Hij begon te lezen, de eene bladzij na de andere. Zijn sigaar ging uit, de vingers, die haar hadden vastge houden, speelden zenuwachtig en opgewonden op het blad van de schrijftafel. Op zijn voorhoofd groef zich een diepe rimpel, zijne oogen, waaruit gewoonlijk vroolijke lucht hartigheid straalde, verrieden buiten gewone belangstelling, zij keken niet op, toen de hospita de lamp binnen bracht, ze zagen niets dan de bla den, die telkens vlugger werden om geslagen. „Zet het avondeten maar op tafel, vrouw MullerIk ben voor niemand Ihuis". Het eten bleef onaangeroerd, hij las verder. Na eenige uren was hij ten einde, het laaiste woord was ge lezen, maar hij verroerde zich nog al'ijd niet. Dat was de uitwerking Vrijdagmiddag ongeveer 4 uren stond het nog niet vast, wat er in zake de marinebegrooting zou ge beuren. De minister van marine wilde alleen berusten in een uitstel van be handeling van zijn heele begrooling, maar had ernstig bezwaar tegen het uitlichten van den post voor de nieuwe pantserschepen. Toen hebben 's mid dags de drie rechische Kamerclubs afzonderlijk vergaderd nadat de pre sidenten onderling beraadslaagd had den. Tegen uiistei van behandeling van de heele begrooting gold vooral het bezwaar van het kolossale oponthoud, dat allicht ir. den gang van de werk zaamheden in Febmari daardoor zou ontstaan. Toen is nade r overleg gepleegd en onder invloed van den minister-pre sident schijnt toen ten slotte de mi nister van marine te hebben berust in een gang van zaken, als welke in de avondzitiing is gevoigd. De grafkelder der Oranjes. Zaterdag jl is nar hel „Hoi," meldt de gedenkplaat aan den grafkelder der vorsten uit het huis Orarje-Nassau in de vernieuwde evangelische kerk te Dillenburg plech tig onthuld, Hofraad prof. dr. Kramer legde namens de Koningin een krans op de graven. Er wérden verschil lende redevoeringen gehouden, waarin de verdiensten der leden van het huis Oranje-Nassau fen opzichte van de ontwikkeling van hun land en het prolestanlsche geloof i.i het licht werden gesteid. De Arbeidswet van 1911. Behalve het vol schrijven van een groot aantal papieren lijsten, die der inspectie van den arbeid in zulke hoeveelheden zullen toestroomen, dat het onmogelijk zal blijken daar eenige orde op te houden, brengt behalve het toon voor dat schrijfwerk de nieuwe welte-iijke bepaling de belas ting mede, dat al die stukken betaaió moeten worden. De arbeid wordt volgens Duitsch model in een keurslijf gewrongen, die het aan jonge indu strieelen onmogelijk zal maken ren nieuwe zaak op te zetten en ouden n den lust benemen om hun industrie voort ie zetten. En dat in een tijd, aai men zich kan overtuigen, hoe na- deeiig het knevelen van den arbeid werkt: de Hollandsche werven had den volop werk in een tijd, da! de Duitsche nog geen werk konden aan nemen, dat wri zeggen aan honderden arbeiders broed konden versehaff ri. („R. Nb!.") Hst reddingswezen. Ter uitvoering ran de besluiten, genomen door den Koninklijken Na- van het eerste geesteskind der blonde Maren Na kon hij het niet langer uithou den, hij sprong op en stiet bet ven ster open. Lucht moest hij hebben. Wat was het toch, dat hem de borst zoo benauwde Afgunst verterende afgunst op het groote talent, dat zich zoo pas aan hem had geopenbaard De taai was wel dikwijls gebrek kig, maar deze diepte van gedach ten De karakterschildering, die zoo aangrijpende kracht en overtuigende waarheid 1 De gesprekken van eene ongedwongen natuurlijkheid, zooa's alleen een kind van den iloim ze kon teruggeven. De liefdesscène van eene ongekunstelde hartstochtelijk heid, eigen aan dit weinig spraak zaam slag van menschen, als ze voor 't eerst worden aangegrepen door ge voelens van liefde en van haat. En dan de stofWat zou Raven daarvoor niet hebben gegeven, eene dergelijke stof de zijne te kunnen noemen Van waar had ze die 'och genomen Uit haar geboorteland Was het een slukje werkelijk teven Zijne hand zocht als 't'ware een voorwerp, om uiting te geven aan ionaien Bond voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongelukken „Het Oranje Kruis" en de vereeniging „Het Nederlandsche Rooda K-uis" zal in Januari 1912 het eerste nommer verschijnen van een maandschrift, ge titeld „Het Reddingwezen" in vredes- en oorlogstijd, Tijdschrift uitgegeven door den Koninklijken Narionalen Bont voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongelukken „Het Oranje Kruis" en de vereeniging „Het Nc- derlandsche Roode Kruis", levens officieel orgaan van de Nederlandscha vereeniging „Eerste Hulp bij Onge lukken". Redacteur van het tijdschrift zat zijn dr. J. M. van 't Hof. Men kan zich tot f 3 per jaar abonneren en het zal bij de uitgevers W. L. J, Brusse Ie Rotterdam verschijnen. Telefoon Engeland—Nederland. Sedert 20 jaar beijvert zich (ie Kamer van Koophandel te Londen reeds om een teléfes*! verbinding tusschen Engeland en Nederland tot stand te brengen, 't Stuitte echter steeds af op de onmogelijkheid een kabel te construeeren, sterk genoeg om de menschelijke stem over te brengen. Dit schijnt nu, door het inleggen van zg. „patronen", te zijn gelukt. Proeven, daarmee tusschen Engeland en Frankrijk genomen, slaagden dezen zomer schitterend. En de postmaster-general eer Brit- sche Posterijen heeft thans de Kamer medegedeeld, dat hij goede hoop heeft, dat deze verbinding ook tus schen Engeland en Nederland zal tot stand komen. De duurte. De Rotterdamsche gemeenteraad heeft gisterenavond na verwerping van alle verder strekkende amende menten met 22 tegen 19 stemmen aangenomen het preadvies van B. en W. betreffende den toeslag aan ge meente-personeel dat in 1910 hoog stens f 800 verdiende, n>. een toeslag van 110 met f2 voor elk kind be neden 15 jaar, te betalen in 4 ter mijnen. ei Voor de afdeeling Viissiiigen van den Christ. Nat. Werkmansbond, trad gisterenavond in het Concertgebouw als spreker op de heer Kloosterman, de bekende vroegere anarchist, die tot ondsrwerp van zijn lezing had gekozen„De leugen der sociaai- democratie, kan een Christen Socia list zijn?" De vergadering werd met gebed geopend door dep. voorzitter van der. Christ. Nat. Werkmansbond, den heerC. J. Nobels. De heer Kloosterman verkreeg daarna her woord en begon met er zijne innerlijke smart en opgewon denheid. Waar was de lachende overmoed in zijne blauwe oogen ge bleven, v/aar het gladde voorhoofd, waar de spotachtige zelfgenoegzaam heid, waarmee hij de lectuur was begonnen Hij dwong er zich toe, zijn avond eten te gebruiken, het was eenvou dig genoeg. Deze werktuigelijke be zigheid gaf hem de verloren rust weder. Hij beproefde een onbevan gen oordeel over het pas gelezene te vormen en zich niet te laten beïn vloeden door het feit dat Maren de schrijfster was. Het geiukte hem maar in 't geheel niet. Ten zeerste onistemd schoof hij bard en glas weg en ging weer naar de schrijftafel. Hij keek nog eens naar den datum van den brief. Veertien dagenEen lar ge tijd, als hij het schrijven van de% dokter in aanmerking nam. Wat zou Hij doen Was het niet eene heilige plicht, die laaiste vreugde aan de stervende te bereiden Hij moet haar schrijven. Van avond nog Hij greep naar de pen, aarzelend kwamen de eerste regels op het papier. Neen, ,hij kon op te wijzen dat er eigenlijk drie socialisten-groepen bestaan en zeide mei socialistische litteratuur het socia alisme ie zuilen bestrijden. Eerst haaide hij hiervoor aan de leer van Ma.x, weike door spreker nader werd bezien en besprak vooral het materialistisch standpunt van de zen grooien denker. De kloof die tusschen christendom en socialisme bestaat werd door spre ker aangetoond en gewezen op Gods woord als uitgangspunt voor het christendom waartegenover het histo risch materialisme voor de socialisten staat. Tusschen de sociaal-demo cratie en anarchisme bestaat ten de zen opzichte eer. familieband. Dat godsdienst privaatzaak zou zijn is de leus der sociaal-democraten, werd door spreker ontkend en hier voor het getuigenis aangehaald van verschillende voormannen der sociaal democraten, o.a. van Mende Is, dr. Jan ten Brink, dr. Pannekoek, enz. Het gevaarlijke van het standpunt godsdienst privaatzaak werd vervol gens door den heer Kloosterman met verschillende aanhalingen van boven genoemde personen aangetoond. Bebel heeft gezegd dat een sociaal democraat in de partij geen propa ganda mag maken voor zijn geloof. Op dezen grond alieen reeds kan ten chrisien geen lid van de socialis tische partij worden. De heer Kloosterman ontwikkelde verder zeer uitvoerig zijn bezwaren tegen de sociaal-democratische partij, juist op grond van de ongeloovigheid dezer partij. Hierna kwam spreker tot de groep der BSijde-Wereld-menschen, die de sociaal-democratie vereenigbaar ach ten met het christendom. Het standpunt van deze partij, welke ook den klassrnstrijd predikt, werd door spreker zeer uitvoerig bestreden. Wat onder christendom verstaan wordt werd vervolgens door spreker kort uiteengezet. De Bond van Christen-socialisten werd daarna door den heer Klooster man besproken. Zijn standpunt is heel wat anders dan dat van de andere socialisten. Spreker vroeg nu of iemand die erkent dat J zus de zoon van God is socialist kan zijn en kwam tot een ontkennende beantwoording van deze vraag. De klassenstrijd werd hierna door spreker aangestipt en deze strijd wordt niet gestreden door degenen die op het standpunt var- Gods woord staan. Er zijn zeker misstanden in de tegen woordige maatschappijdoch dat komt omdat er zoowel bij patroons als werk lieden vaak gebrek aan naastenliefde gevonden wordt. Een christen kan niet op het stand punt van den klassenstrijd slaan, wijl het niet nog nietNu ze toch reeds zóólang had gewacht, kwam het er op een paar uur meer of minder ook niet aan. Hij keek op de klok. Pas negen uur, dan zou hij de collega's nog alle in hun stamlokaal bijeen vinden. Haastig zette hi] zijn hoed op, schoot zijne overjas aan, deed de lamp uit en begaf zich in het straatgewoel. Het was Iaat toen hij terugkwam, en den volgenden morgen werd hij laat met zware hoofdpijn wakker en was niet in staat helder te denken. Hoe kon hij !n zoo'n stemming den gewichtigen brief schrijven Toen kreeg hij een gelukkigen inval. Waarom niet telegrafeeren, dat was het eenvoudigst en gemak kelijkst. Eene korte inspanning van de ver moeide hersens en hij schreef„Pas heden ontvangen. Werk goed. Zal ik het verder opzenden aan redacties Daarmee kon Maren voorioopig tevreden zijn. Het verdere zou zich vinden. Daar ze niet anders kon den ken dan dat hij eene vaste betrek king had, kon ze hem zelf toch niet verwachten. Voor- de schriftelijke daardoor het wantrouwen grooter wordt. Bovendien kan men hierdoor niet komen tot den vrede van Jezus. In het verdere gedeelte van zijn rede werd ook door den heer Kloos terman gewezen op de neutrale of moderne vakvereenigingen. De chris telijke arbeiders moeten zich voor deze vereenigingen in acht nemen, omdat het slechts bijwagens zijn van de S. D. A. P. Spreker eindigde met een aanhaling uit „Opwaarts", het orgaan van de christen socialisten, om aan te toonen dat ook deze partij beslist anti christelijk is. De heer Kloosterman wekte ten slotte de christelijk arbeiders op deel te nemen aan den strijd dezer dagen en wees er op dat het socialisme den godsdienst bestrijdi en dat het socialisme voor de christelijke arbei ders een gevaar is en spoorde de chris telijke arbeiders aan lid te worden van den Christ. Nat. Werkmansbond. Met een vurige pero'atie eindigde spreker zijn met aandacht gevolgde rede. Hierna werd 10 minuten gepauzeerd en werd gelegenheid gegeven zich voor het débat aan te meiden. De eerste debater, de heer G. Man noury, zeide dat de hoofdoorzaak van de rede van den heer Klooster man is geweest de bestrijding van iiet historisch materalisme. Spreker meende dat hij bewezen heeft dit historisch materialisme niet te begrij pen hij heeft het verward met het wijsgeerig materialisme. Het verschil werd door den heer Mannoury nader aangetoond. Hst historisch materialisme is dosr den heer Kloosterman wel bestreden, doch hij .reeft r iet aangetoond-dat dit materialisme niet waar zou zijn. Het historisch materialisme is (ie oorzaak van de maatschappelijke wan verhoudingen. Spreker ontkende dat het verschil tusschen het christendom en het so cialisme beslaat, zooais de heer Kloos terman heeft gezegd. Dat is wel het geval als men het tegenwoordige christendom ais uitgangspunt neemt. De heer Mannoury eindigd meteen opwekking om het socialisme niet te beoordeelen naar den| schijn, maar naar de werkelijkheid. De tweede debater, de heer Lin- deijer, zeide dat de verschillende aanhalingen, die de heer Kloosterman gedaan heeft, niet bewijzen, dat de so- ciaal-democaten het niet eens zouden zijn over de politieke en economische vraagstukken. Hij heeft slechts ondergeschikte verschilpunten ter sprake gebracht. Als hij de christelijke politiek ter sprake zou gebracht hebben, zou hij gezien hebben da* de daden van de socialisten gerust tegenover die van mededeelingen had hi] in elk geval weer eenige dagen tijd gewonnen, dat was 'het voornaamste. Hij be greep het zelf niet recht goed, wat hij er toch tegen had, haar zijn eer lijk oórdea! te schrijven. Van "net posikantoor, waar hij zelf het telegram afgaf, ging hij he! park in. Urenlang bleef hij uit, en toen hij eindelijk weer thuis kwam, over handigde de hospita hem een tele gram. „Nu, dat heeft haastdacht Hart- wig. Hij zette zich eerst op zijn ge mak neer, opende toen het couvert en keek als versteend op de weinige woorden „Maren Jobsen hedenmorgen-zacht ontslapen. Dr, Hofman". „Te iaat". Hartwig kreunde luid. Wat nu Daar lag het manuscript, en die het had geschreven, was dood. Zijne schoone, blonde was nu uit het leven verdwenen, als vroeger reeds uit zijn bestaan. Maar kort voor haar heengaan had ze zich nog éénmaal in zijnen weg geplaatst! (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1911 | | pagina 1