BUITENLAND. duizend gulden krijgen, de jongeren drie duizend. De notarisklerk, die een en ander vóór de opening van 't testament al had verteld, heeft van zijn baas op staanden voet ontslag gekregen. Donderdagavond zijn te Am sterdam niet minder dan 48 processen- verbaal opgemaakt tegen weerbarstige kooplieden die weigerden hunne win kels om 9 uur te sluiten. De politie had gisteren iri sommige wijken de handen zoo vol dat zij er niet toe kwara alle winkeliers, die nog hunne winkels open hadden te verbaliseeren. Gisterenavond wilde een 22 jarige schipper te Schiedam nabij het roode hek, op de naar Rotterdam vertrek kende tram springen, waarbij hij on gelukkigerwijze vlei en tegen een der baanp tien terechtkwam. Opgenomen en in een nabijzijnde woning gebracht bleek hij ernstig aan het hoofd ver wond te zijn. Ook gaf hij bloed op. De inmiddels ontboden geneesheer oordeelde zijn toestand hoog ernstig en opname in het ziekenhuis nood zakelijk. Een 45 landbouwer te Heeswijk. had twee ladders tegen eikander gepiaaist ten einde perziken te plurken, waarbij hij kwam te vailen en met 't hoofd dermate op een ladder terecht kwam dat hij het bewustzijn verloor en een paar uur later overieed. Te Eindhoven is een 14 jarige jongen uit Stratum, bij het werk aan de in aanbouw zijnde H. B. S., van het dak gevallen en overleden. Sedert Zondagmorgen wordt te Sche- veningen vermist een Nieuwedieper, opvarende van een Heldersche schok ker. Vermoedelijk is de man bij het aan boord gaan des nachts in de haven geraakt en verdronken. Men meent zijn hoofddeksel bij de haven gevon den te hebben. Te vergeefs is naar zijn lijk gedregd. De man is gehuwd en heeft 3 kinderen. Gisteren had in de Raam te Delft eèn voorval plaats, dat nu nogal betrekkelijk goed is afgeloopen, maar toch aan een jongeling van 16 jaar het leven had kunnen kosten. Een jeugdig bakkersknechtje n.l. schoot in koeien bloede op een makkertje, met een revolver, met het gevolg, dat de kogel den jongen door zijn arm ging en er aan den anderen kant weer uitkwam. Het slachtoffer, E. Q. wonende in de Doelenstraat, vertelde ons hierover het volgende „Ik liep aan de eene zijde van het water, toen ik aan den anderen kant een van mijn vriendjes, een bakkers knecht, zag. Ik riep hem nog toe „Bonjour Joop", waarop hij terug schreeuwde „Zeg, durf je te blijven staan", waarop ik natuurlijk antwoord de „Wel, waarom niet." Ik bleef staan, opeens lichtte hij zijn hand op en direct daarop volgde een knal. Nog begreep ik niet, wat er gebeurde doch plotseling voelde ik een schrij nende pijn in mijn arm, terwijl deze zeer warm werd. Direct trok ik mijn jas uit en zag, dat het bioed langs mijn arm stroomde. Zoo hard ik kon liep ik naar huis niet naar den dader omkijkende." Naar wij vernemen, is de dader, die nu met achterlating van den broodwagen er van door gegaan was, bekend en is de zaak in onderzoek. (,D. Cf.") De -aanvaring, van het groote stoomschip „Olympic" door den kruiser „Hawke" (in het gezicht van Cowes) verwekte, volgens de verhalen der passagiers, geen groote ontstelte nis aan boord. De passagiers,- le klasse, die aan de lunch zaten, lieten zich er niet door storen. „Wij hoorden", zoo ver haalde een hunner, „driemaal een gekraak". De eerste maai zeer hevig de tweede en derde rnaa! minder erg. Daarna zagen wij, zooais we meenden, rook, maar het bleek later stof te zijn." Eerst iaier kwam men tot het besef dat het ongeluk ernstig was. De mees te passagiers bleven, nadat het schip naar de Breambies in veiligheid was gebracht, nog den nacht aan boord doorbrengen er» slechts ongeveer 100 voeren aan boord van een sleepboot naar Southampton terug. Het gat door den boeg van den kruiser in de zijde van de „Olympic" gemaakt, is 12 bij 14 voet. Een kajuit is gehee! vernield met de bagage dia ze bevatte, maar gelukkig was de passagier er niet in. Voornamelijk beschadigd is het ge deelte van het schip waar de passa- giersbagage was geborgen en veie j koffers en reiszakken dreven geruimen tijd in 't water. Er waren 2200 menschen aan boord van hei „drijvende paleis" en onder j dezenwaren verscheidene millionnairs. j Een blad schat het gezameniijk ver mogen der passagiers op 500 millioen dollars De oorzaak der aanvaring is waar schijnlijk dat het stuurtoestel van de „Hawke" verkeerd werkte op een kritiek oogenblik, toen de kruiser, die een tijd lang evenwijdig met de „Olympic" voer, achter het schip om wilde varen. In een zaak, die dagen lang de kolommen der Duitsche bladen'ge vuld heeft, n.l. in een beleedigin'gs- proces van een assistente bij de zedenpolitie in Stuttgart tegen den redacteur van een Stuttgarter blad, die deze assistente machtsoverschrij- diig verweten had, kwam het gisteren toi een eisch van een jaar en acht maanden gevangenisstraf voor den redacteur, die ter wille van het al gemeen belang verschillende zaken van de Stuttgarsche zedenpolitie meende te moeten publiceeren. Ter wijl het niet aan te nemen is, dat de rechtbank zuik een zware straf zal toepassen, kan reeds dit gecon stateerd v/orden, dat de verschillende onthullingen er toe zuilen bijdragen een einde aan het dikwijls niet te verdedigen optreden der vrouwelijke beambten op dit gebied te maken. De onderhandelingen om tot een oplossing te komen inzake de spoorwegstaking in ieriand her-ben tot nu toe tot geen resultaat geleid. Donderdagavond verscheen een mani fest van het bestuur van den bond van het Engelsche spoorwegpersoneel, dat aan alie optimistische verwach tingen den bodem insloeg. Men meent, dat de Iersche stakers het bestuur van den boud van En- gelsch spoorwegpersoneel gedwon gen hebben dat manifest uit te vaar digen. -De secretaris van den bond heeft in een interview aan een jour nalist verteld, dat de staking voor- ioopig enkel de spoorwegen in Ier land zou omvatten. Men heeft intus- schen gezien, dat de staking zelfs in Ierland verre van algemeen is. De treinen tusschen Dublin en Bel fast loopen als gewoonlijk. De maat schappij heeft signaalwachters en wisselwachters gevonden om de' sta kers te vervangen. Maar de werkwilligen klagen zeer over de bedreigingen om hen van het werk af te houden en onvoldoende bescherming van overheidswege. Tot dusver is die bescherming geheel ontoereikend. Er zijn niet alleen aan het eindstation te Dublin, maar op alle hoofdsiations soldaten noodig. Over de modderstroomen van den Vesuvius verneemt de „Köln Zeitung" nog uit Rome, dat de wolk breuk van de kraterhellingen groote hoeveelheden lava, die nog van de laatste uitbarsting afkomstig zijn, in een hoogen stroom over de aan den voet van den vulkaan liggende plaat sen heen deed gaan. Aan den Vesuvius spoorweg en de telegraaflijn is schade toegebracht. Menschen zijn doer de modderstroomen meegesleurd. Te Resina vlucht de bevolking in weerwil van den regenop straat De schrikjwerd nog verhoogd door 't bre ken van 'n gasleiding. Onder leiding van den burgemeester wordt de red- dingsarbeid echter ijverig voortgezet zes lijken zijn reeds gevonden. Ongerustheid heerscht nog wegens het ontbreken van tijdingen uit Por- tici, ook éen van de geteisterde plaat sen, zooais men weet, Sabotage. Te Brest heb ben de gendarmen een werkman van het arsenaal aangehouden, Mourme» Ion geheeten ,en penningmeester van de arbeidsbeurs en van het verbond der vakvereenigingen. Sedert de laat ste pogingen tot sabotage waren ver borgen eiectrische schellen aange bracht aan verschillende telegraaf palen in de buurt van het arsenaal. Gisternacht hoorde men de bellen rinkelen. Gendarmen sneiden toe en vonden Mourmelon boven in een te legraafpaal. Verschillende draden wa ren reeds doorgeknipt. Bij onderzoek bieken van de 19 telegraafdraden aan den Zuiderkant der spoorlijnen, 7 te zijn doorgesneden, en aan den Noor derkant 15 van de 26. Toen werd Mourmelon aangehouden. In de wo ning van Mourmelon werden een aanta! documenten in beslaggenomen. Er werden ook huiszoekingen gedaan bij de vrienden van Mourmelon. In de arbeidsbeurs werden talrijke papieren in beslag genomen. Het'par ket meent een sabotage-organisatie te hebben ontdekt. Het onderzoek be treffende de „Jean Bart" heeft uitge wezen, dat geen boos opzet, doch toeval in 't spel is geweest. Het tand rad, dat dit langs den den grond streek, had zelf den ijzeren bout gevat. —•Vliegen. Gisteren heeft Mahleu te I y-les-Moulineux met een passagier een hoogte bereikt van 2400 M., waarmede hij het j hoogterecord voor een vlucht met een passagier verbeterde. De Italiaansche aviateur Dal Mis- tro, heeft op een monoplan Deper- dussin de afstand van Boulogne naar Venetië, zijnde 163 K.M., in 1 uur 28 minuten afgelegd, met zich voe rende een groote zak brieven, hem door den directeur van het postkan toor te Boulogne ter verzending toevertrouwd. Verder bestaat er een plan tet het maken van een gere gelde „luchtverbinding" (usschen New-York en Long-Island, waartoe reeds verschillende bekende aviateurs hun medewerking hebben toegezegd. Ten slotte is er ook sprake van een luchtdienst tusschen Frankrijk en Engeland, waaromtrent volgens de „Morning Post" door den aviateur Pourpre reeds voorstellen zijn ge daan. Dat men ook bij stormweer wel vliegen kan bewees gisteren Valen tin, die ondanks het hoogst ongun stig stormachtig weer in 'n uur van Shoreham naar Dover vloog. De af stand bedroeg 120 K.M. Te Colorado Springs (Amerika) is een ontzettende moord gebeurd. In twee naast elkaar gelegen huizen, zijn in den nacht van Woensdag op Donderdag twee vrouwen, drie kin deren en éen man, tijdens hun slaap vermoord. Aile zes personen werden door middel van een bijl gedood, de hoofden en lichamen waren op de afschuwelijkste wijze verminkt. Volgens sommige berichten zou men nog niet het minste spoor hebben van den dader en meent men met een krankzinnigs te doen ie hebben. Andere berichten melden dat de moordenaar reeds gevat is, maar dat de politie alles stil houdt om een geweldigen lynchpartij te voorkomen. De spoorlijnen der wereld heb ben een gezamenlijke lengte van meer dan 1,000,000 kilometer. Het grootste aandeel hierin hebben de Amerikaansche spoorwegen met 513,824 kilometer, op de tweede plaats komt dan Duitschland met 60,089 kilometer. Verder komt Rusland met 58,403, Britsch-Indië met 50,267, Frankrijk met 48,579, Oostenrijk- Hongarije met 43,717, Canada met 38,783, Engeland met 37,475 kilo meter. Het gezamenlijke exploitatie- kapitaal beloopt 222 milliard. Van de zee wordt gezegd, dat ze helden en dapperen voortbrengt. Deze regel, evenais andere, wordt bewezen door zijn uitzonderingen, waarvan een betreurenswaardig voor beeld te vinden is in het rapport van een officieel onderzoek, tc Quebec gehouden in zake een aanvaring op de St. Lawrence, tusschen de s'oom- schepen „General Wolfe" en „Aran- more". De omstandigheden waaronder de twee stoomschepen in botsing kwamen, worden in de schaduw ge steld door de daarbij aan den dag gelegde lafhartigheid. De „General Wolre", die 31 passa giers aan boord had, waaronder een aantal vrouwen en kinderen, werd achter de machinekamer getroffen. Ze werd zoo zwaar beschadig!, dat zj moest zinken, doch bieefnog eenigen tijd drijvend. Da kapitein van het schip, Thomas Young, verloor ge heel het hoofd. Het rapport zegt, dat hij op het dek van de „Aranmore" oversprong, zijn schip en allen aan boord aan hun iot overlatend. Ook de eerste stuurman van de „General Woife" zocht een veilige wijkplaats op de „Aronmore" en de roerganger verliet eveneens zijn post. Het gevolg was dat de „General Woife", met niemand op de brug, haar voile kracht vooruitwerkende machines en het roer aan stuurboord in een kring rondvoer en tegen de bakboordsboeg van de „Aranmore" aanbotste. Het zou geen wonder geweest zijn ais beide schepen ge zonken waren door de van schrik bevangen handeiingen van hen, die voor de veilige navigatie van de „Genera! Wolfe" verantwoordelijk waren. De tosstand van de passagiers aan boord was eenvoudig onbeschrij felijk. Gelukkig hielden enkele per sonen een koei hoofd. John Hearn, de gezagvoerder van de „Aranmore" deed onmiddellijk de scheepsbooten uitzerien en Fournier, de derde stuurman van de „General Woife" die door de botsing uit dan slaap gewekt was, hielp krachtdadig mee en aan den moed en het met overleg en kalmte ingrijpen van deze personen is het te danken, dat geen der opvarenden van de „General Woife" het leven verloor, maar allen, zij het dan ook velen hunner met veel £moeite, gered konden worden. Gelukkig werkte ook het mooie weer hiertoe mede. Het hof bracht aan de flinke personen, die het reddingswerk mogeiijk maakten een woord van dank. De kapitein en eerste stuurman van de „General Woife" werden da nig onder handen genomen. Zij ver zaakten den sedert onheugUjkenj tijd spreekwoordelijken plicht om tot het laatste op hun schip te biijvan". Zij maakten zich schuldig aan „groote lafhartigheid" door zichzelf in veilig heid te brengen en degenen, die aan hun zorg waren toevertrouwd, in doodsgevaar achter te laten. Het hof beschreef hen verder als onwaar dig om langer tot de zeevaarders te behooren, wier moed en dapperheid spreekwoordelijk zijn. „Daarom" zegt het hof in zijn uitspraak, „zullen zij van de lijst geschrapt worden het certificaat van kapitein Young en het certificaat van stuurman Forlin wordt hun hierbij voor altijd ontnomen. De schuld van de aanvaring werd geweten aan de „Aranmore", die met te groote snelheid gevaren had, maar kapitein Hsarn kwam er met een berisping af, omdat hij zich later zoo kranig had gehouden. Z. M. Hsoean Tsoen, keizer van Ctiina, die nu 51/, jaar oud is, zal eerstdaags beginnen met onder wijs te genieten. In overieg met de astrotogen en den hofceremoniemees- ter was de lOden September vastge steld ais de dag waarop de kleine keizer voor het eerst uit zijn speei- vertrek naar de leerkamer zal gaan. Drie wijze mannen zullen hem het eerste onderricht geven. Het zijn Loe- jünk-siang en Tsjen-pao-tsjen, twee eerwaardige grijsaards, die ook's kei zers vader, den regent prins Tsjin, onderwijs gaven en Ikotan, aile drie mannen die hoog in eere staan. De keizer wordt geheel alteen on derwezen. Maar er staan in de leer kamer twee vertrouwde dienaars, eunuchen, achter zijn stoel, die, als de keizer een fout maakt of het een of ander niet weet, in zijn plaats beknord worden. Als tot die eunu chen wordt gezegd: „Hoe kunt ge dat nu vergeten zijn." „Hoe kunt ge zóo dom wezen", dan weet de kleine keizer, wie het zich heeft aan te trekken en men hoopt, dat dit vol doende op zijn eergevoel zal wer ken. De jonge keizer wordt beschre ven als een schrandere, goedhartige knaap, die vooral veel van zijn tuin en zijn bloemen houdt. 's Morgens 8 uur moeten de drie leermeesters in het leervertrek van het paleis aanwezig zijn, om op hun keizerlijken leerling te wachten. Ais Z. M. binnentreedt, gevolgd door de twee eunuchen, staan de leeraren op en geleiden hem eerbiedig naar zijne zitplaats. Als dan de keizer gezeten is, nemen zij plaats aan zijn rechter hand. De lessen duren tot 11 uur en 's middags van 2 tot halfvier. Daar na is Z. M. weder vrij om te spelen en rond te dolen in het park van het paieis. FRANKRIJK. In de „Echo de Paris" komen de volgende gegevens voor over het nieuwe Fransche pantser schip „Jean Bart", dat gisteren te Brest van stapel is geloopen. De „Jean Bart" is het eerste model van een nieuw type voor de Fransche oorlogsmarine. Zij overtreft in grootte de sterkste Engelsche Dreadnoughts. De waterverpiaatsing bedraagt 23467 ton, de lengte 166 meter, de grootste breedte 27 meter, de gemiddelde diep gang 8,65 meter. Het voornaamste geschut bestaat uit 30 c.M.-kanonnen, die in zes torens, twee van voren, twee van achteren en twee op zij verdeeld zijn. Bovendien zijn aanwe zig: 22 14-c.M kanonnen, e!f aan eiken kant, in acht groepen van twee en drie kanonnen verdeeld. Het pantser strekt zich over hei geheele schip uit, en wel 1.70 M. boven en 2.35 M. be neden de waterlijn. De gemiddelde dikte van het pantser bedraagt 2.70 M. op de sterkste plaatsen. Het pant ser wordt naar voren dunner, maar meet ook op de zwakste plaatsen altijd nog 1.80 dik. De snelheid bedraagt 20 mijien. Vandaag zou in Lorient het zusterschip van de „Jean Bart", de „Courbet", van stapel loopen. De bouwtijd van deze beide Dreadnoughts bedroeg nog geen jaar. RUSLAND. Da ontslagen chef van de geheime politie te Kieff, Koeiiabko heeft in een schrijven aan de „Nowoje Wremja" verklaard, dat hij Bagrof niet had belast met de bescheiming van Stolypin. De St. Peterburgsche correspondent van den „Berl. Lok. Anz." meldt, dat Bagrof aan de overheid een brief gezonden heeft, waarin bij beloofde verschillende personen en organisaties te verraden als hem het leven ge schonken werd. Van de vele gearres teerde personen te Kieff werden ver schillenden weer vrijgelaten, maar 61 verdachten bevinden zich nog in de gevangenis. De krijgsraad te Kieff heeft Bagrof, den moordenaar ven Stolypin, tot den strop veroordeeld. De Tsaar heeft bevolen, dat afgescheiden van het on derzoek naar den aanslag op Stolypin een grondig tweede onderzoek zal in gesteld worden naar de werkzaamheid van de politieke politie te Kieff, waar mede op bevel van den Tsaar Troes- sewitsj belast is. ITALIË. Aangaande de I'aliaansche expeditie naar Tripoli, wordt uit Rome gemeld dat thans ook de ministerieele pers verklaart, dat de militaire maatregelen, welke eenomen zijn, een expeditie naar Tripoli ten deel hebben. Volgens de Tribuna wordt uit Spezzia gemeld, dat reeds gisteren een divisie kruisers naar Syracuse vertrokken is. Deze divisie is samengesteld uit de kiuisers „Regina Elena", „Napoii", „Roma", „Amalfi" en „Coatit". Verscheidene smaldeelen torpedobooten zijn reeds met bestemming naar Brindisi en Syracuse onderweg. Hoewel onder de hoogere klassen der haliaansche sa menleving voor deze expeditie eeni- ge geestdrift heerscht, toont, naar -"verzekerd wordt de arbeidersklasse zich te dien opzichte bepaald vijandig gestemd. In verband daarmede heeft het Algemeen Werklieden Verbond besloten, met alle mogelijke middelen, waaionder ook een algemeene werk staking begrepen is tegen de militaire expeditie naar Tripoli te protesteeren. Voor morgen zijn alle arbeiders organisaties door het Verbond op geroepen om over geheel Italië pro testvergaderingen te beleggen. Intusschen is over het Tripoli- vraagstuk, het uitrusten en de con centratie van troepen, een blijkbaar officieuse nota in de Italiaanschepers verschenen. Daarin wordt o.m. het volgende gezegd. Het lijdt geen twijfel, of er hebben militaire voorbereidselen van zekeren omvang plaats. Echter dienen deze voorbereidselen niet als een aanwijzing beschouwd te worden, als zou de regeering een verovering in den zin hebben. Veeleer moeten zij als voorzorgsmaatregelen worden aangemerkt. Wanneer de regeering zich tegenover een toestand geplaatst ziet, als den huldigen, dan is het haar eerste plicht die maatregelen te tref fen, weike zij noodig acht, om de waardighrid en de belangen det natie te beschermen, en zich voor alle mo gelijke gebeurlijkheden gereed te houden. Nauwelijks, aldus wordt uit Ro me geseind, staat de Marokkaansche quaestie op het punt geregeld te wor den, of daar doemt een Tripo- litaansche qauestie op. Alle officieele tegenspraak ten spijt, is de wereld ervan overtuigd, dat de Italiaansche regeering tegen Tripoli een aanslag voorbereidt. De militaire autoriteiten rekenen op een heftigen tegenstand zoowel van het Turksche bezettings korps als van de zijde der inboor lingen. Doch aangezien Italië onte genzeggelijk de heerschappij ter zee heeft, zal het mogelijk zijn aan de Turksche troepen allen toevoer van levensmiddelen af te sluiten. In af wachting daarvan voeren de Turken in allerijl versterkingen en munitie te Tripoli aan. Uit Constantinope! wordt gemeld, dat een transportschip met munitie en mitrailleurs met bestemming voor Tripoli, te Smyrna 500 soldaten heefi opgenomen. Het gerucht gaat, dat vier Turksche stoomschepen met ka nonnen en munitie heden naar Tri poli zuilen vertrekken. MAROKKO. De Parijsche corres pondent van het „Hbl." seint aan zijn blad Het rapport van den gezant Jules Cambon is gistermorgen aangekomen en wordt thans bestudeerd door den minister De Selves, die morgen daar omtrent voorstellen zal doen aan den ministerraad. Indien de tekst der overeenkomsten kan worden aange nomen zonder nieuwe wijzigingen, za! de regeering vooraf een verkla rende mededeeling publiceeren. In het tegenovergestelde geval dat waarschijnlijk wordt geacht zal de regeering alleen verklaren, dat de on derhandelingen worden voortgezet. In dat geval zal de ministerraad den nieuwen tekst samenstellen, die naar Berlijn zal worden gezonden. In financieele kringen is de indruk goed. Duitschland heeft een grooten stap gedaan in de richting van htt Fransche standpunt. De overeenstem ming in de Marokkaansche aangele genheden wordt thans vrij spoedig verwacht, naar men meent. Desondanks bewaren de meeste bladen nog een zeer koele en gema tigd optimistische houding, die wel in tegenstelling is met de plotselinge overgangen bij de Duitsche pers. Algemeen wordt steeds herhaald, dat over de quaestie der protectie aan buitenlanders, en over de diploma tieke betrekkingen van den Sultan, evenals over de consulaire rechtspraak nog steeds verschillen van meening

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1911 | | pagina 6