BUITENLAND.
duizend gulden krijgen, de jongeren
drie duizend. De notarisklerk, die
een en ander vóór de opening van
't testament al had verteld, heeft van
zijn baas op staanden voet ontslag
gekregen.
Donderdagavond zijn te Am
sterdam niet minder dan 48 processen-
verbaal opgemaakt tegen weerbarstige
kooplieden die weigerden hunne win
kels om 9 uur te sluiten. De politie
had gisteren iri sommige wijken de
handen zoo vol dat zij er niet toe
kwara alle winkeliers, die nog hunne
winkels open hadden te verbaliseeren.
Gisterenavond wilde een 22 jarige
schipper te Schiedam nabij het roode
hek, op de naar Rotterdam vertrek
kende tram springen, waarbij hij on
gelukkigerwijze vlei en tegen een der
baanp tien terechtkwam. Opgenomen
en in een nabijzijnde woning gebracht
bleek hij ernstig aan het hoofd ver
wond te zijn. Ook gaf hij bloed op.
De inmiddels ontboden geneesheer
oordeelde zijn toestand hoog ernstig
en opname in het ziekenhuis nood
zakelijk. Een 45 landbouwer te
Heeswijk. had twee ladders tegen
eikander gepiaaist ten einde perziken
te plurken, waarbij hij kwam te vailen
en met 't hoofd dermate op een ladder
terecht kwam dat hij het bewustzijn
verloor en een paar uur later overieed.
Te Eindhoven is een 14 jarige
jongen uit Stratum, bij het werk aan
de in aanbouw zijnde H. B. S., van
het dak gevallen en overleden.
Sedert Zondagmorgen wordt te Sche-
veningen vermist een Nieuwedieper,
opvarende van een Heldersche schok
ker. Vermoedelijk is de man bij het
aan boord gaan des nachts in de haven
geraakt en verdronken. Men meent
zijn hoofddeksel bij de haven gevon
den te hebben. Te vergeefs is naar
zijn lijk gedregd. De man is gehuwd
en heeft 3 kinderen.
Gisteren had in de Raam te
Delft eèn voorval plaats, dat nu nogal
betrekkelijk goed is afgeloopen, maar
toch aan een jongeling van 16 jaar
het leven had kunnen kosten. Een
jeugdig bakkersknechtje n.l. schoot
in koeien bloede op een makkertje,
met een revolver, met het gevolg, dat
de kogel den jongen door zijn arm
ging en er aan den anderen kant
weer uitkwam. Het slachtoffer, E. Q.
wonende in de Doelenstraat, vertelde
ons hierover het volgende
„Ik liep aan de eene zijde van het
water, toen ik aan den anderen kant
een van mijn vriendjes, een bakkers
knecht, zag. Ik riep hem nog toe
„Bonjour Joop", waarop hij terug
schreeuwde „Zeg, durf je te blijven
staan", waarop ik natuurlijk antwoord
de „Wel, waarom niet." Ik bleef
staan, opeens lichtte hij zijn hand op
en direct daarop volgde een knal.
Nog begreep ik niet, wat er gebeurde
doch plotseling voelde ik een schrij
nende pijn in mijn arm, terwijl deze
zeer warm werd. Direct trok ik mijn
jas uit en zag, dat het bioed langs
mijn arm stroomde. Zoo hard ik kon
liep ik naar huis niet naar den dader
omkijkende."
Naar wij vernemen, is de dader,
die nu met achterlating van den
broodwagen er van door gegaan was,
bekend en is de zaak in onderzoek.
(,D. Cf.")
De -aanvaring, van het groote
stoomschip „Olympic" door den
kruiser „Hawke" (in het gezicht van
Cowes) verwekte, volgens de verhalen
der passagiers, geen groote ontstelte
nis aan boord.
De passagiers,- le klasse, die aan
de lunch zaten, lieten zich er niet
door storen. „Wij hoorden", zoo ver
haalde een hunner, „driemaal een
gekraak". De eerste maai zeer hevig
de tweede en derde rnaa! minder erg.
Daarna zagen wij, zooais we meenden,
rook, maar het bleek later stof te zijn."
Eerst iaier kwam men tot het besef
dat het ongeluk ernstig was. De mees
te passagiers bleven, nadat het schip
naar de Breambies in veiligheid was
gebracht, nog den nacht aan boord
doorbrengen er» slechts ongeveer 100
voeren aan boord van een sleepboot
naar Southampton terug. Het gat door
den boeg van den kruiser in de zijde
van de „Olympic" gemaakt, is 12 bij
14 voet. Een kajuit is gehee! vernield
met de bagage dia ze bevatte, maar
gelukkig was de passagier er niet in.
Voornamelijk beschadigd is het ge
deelte van het schip waar de passa-
giersbagage was geborgen en veie j
koffers en reiszakken dreven geruimen
tijd in 't water.
Er waren 2200 menschen aan boord
van hei „drijvende paleis" en onder j
dezenwaren verscheidene millionnairs. j
Een blad schat het gezameniijk ver
mogen der passagiers op 500 millioen
dollars
De oorzaak der aanvaring is waar
schijnlijk dat het stuurtoestel van de
„Hawke" verkeerd werkte op een
kritiek oogenblik, toen de kruiser, die
een tijd lang evenwijdig met de
„Olympic" voer, achter het schip om
wilde varen.
In een zaak, die dagen lang de
kolommen der Duitsche bladen'ge
vuld heeft, n.l. in een beleedigin'gs-
proces van een assistente bij de
zedenpolitie in Stuttgart tegen den
redacteur van een Stuttgarter blad,
die deze assistente machtsoverschrij-
diig verweten had, kwam het gisteren
toi een eisch van een jaar en acht
maanden gevangenisstraf voor den
redacteur, die ter wille van het al
gemeen belang verschillende zaken
van de Stuttgarsche zedenpolitie
meende te moeten publiceeren. Ter
wijl het niet aan te nemen is, dat
de rechtbank zuik een zware straf
zal toepassen, kan reeds dit gecon
stateerd v/orden, dat de verschillende
onthullingen er toe zuilen bijdragen
een einde aan het dikwijls niet te
verdedigen optreden der vrouwelijke
beambten op dit gebied te maken.
De onderhandelingen om tot
een oplossing te komen inzake de
spoorwegstaking in ieriand her-ben
tot nu toe tot geen resultaat geleid.
Donderdagavond verscheen een mani
fest van het bestuur van den bond
van het Engelsche spoorwegpersoneel,
dat aan alie optimistische verwach
tingen den bodem insloeg.
Men meent, dat de Iersche stakers
het bestuur van den boud van En-
gelsch spoorwegpersoneel gedwon
gen hebben dat manifest uit te vaar
digen. -De secretaris van den bond
heeft in een interview aan een jour
nalist verteld, dat de staking voor-
ioopig enkel de spoorwegen in Ier
land zou omvatten. Men heeft intus-
schen gezien, dat de staking zelfs in
Ierland verre van algemeen is.
De treinen tusschen Dublin en Bel
fast loopen als gewoonlijk. De maat
schappij heeft signaalwachters en
wisselwachters gevonden om de' sta
kers te vervangen.
Maar de werkwilligen klagen zeer
over de bedreigingen om hen van het
werk af te houden en onvoldoende
bescherming van overheidswege. Tot
dusver is die bescherming geheel
ontoereikend. Er zijn niet alleen aan
het eindstation te Dublin, maar op
alle hoofdsiations soldaten noodig.
Over de modderstroomen van
den Vesuvius verneemt de „Köln
Zeitung" nog uit Rome, dat de wolk
breuk van de kraterhellingen groote
hoeveelheden lava, die nog van de
laatste uitbarsting afkomstig zijn, in
een hoogen stroom over de aan den
voet van den vulkaan liggende plaat
sen heen deed gaan. Aan den Vesuvius
spoorweg en de telegraaflijn is schade
toegebracht. Menschen zijn doer de
modderstroomen meegesleurd.
Te Resina vlucht de bevolking in
weerwil van den regenop straat De
schrikjwerd nog verhoogd door 't bre
ken van 'n gasleiding. Onder leiding
van den burgemeester wordt de red-
dingsarbeid echter ijverig voortgezet
zes lijken zijn reeds gevonden.
Ongerustheid heerscht nog wegens
het ontbreken van tijdingen uit Por-
tici, ook éen van de geteisterde plaat
sen, zooais men weet,
Sabotage. Te Brest heb
ben de gendarmen een werkman van
het arsenaal aangehouden, Mourme»
Ion geheeten ,en penningmeester van
de arbeidsbeurs en van het verbond
der vakvereenigingen. Sedert de laat
ste pogingen tot sabotage waren ver
borgen eiectrische schellen aange
bracht aan verschillende telegraaf
palen in de buurt van het arsenaal.
Gisternacht hoorde men de bellen
rinkelen. Gendarmen sneiden toe en
vonden Mourmelon boven in een te
legraafpaal. Verschillende draden wa
ren reeds doorgeknipt. Bij onderzoek
bieken van de 19 telegraafdraden aan
den Zuiderkant der spoorlijnen, 7 te
zijn doorgesneden, en aan den Noor
derkant 15 van de 26. Toen werd
Mourmelon aangehouden. In de wo
ning van Mourmelon werden een
aanta! documenten in beslaggenomen.
Er werden ook huiszoekingen gedaan
bij de vrienden van Mourmelon.
In de arbeidsbeurs werden talrijke
papieren in beslag genomen. Het'par
ket meent een sabotage-organisatie te
hebben ontdekt. Het onderzoek be
treffende de „Jean Bart" heeft uitge
wezen, dat geen boos opzet, doch
toeval in 't spel is geweest. Het tand
rad, dat dit langs den den grond streek,
had zelf den ijzeren bout gevat.
—•Vliegen. Gisteren heeft
Mahleu te I y-les-Moulineux met
een passagier een hoogte bereikt
van 2400 M., waarmede hij het j
hoogterecord voor een vlucht met
een passagier verbeterde.
De Italiaansche aviateur Dal Mis-
tro, heeft op een monoplan Deper-
dussin de afstand van Boulogne naar
Venetië, zijnde 163 K.M., in 1 uur
28 minuten afgelegd, met zich voe
rende een groote zak brieven, hem
door den directeur van het postkan
toor te Boulogne ter verzending
toevertrouwd. Verder bestaat er een
plan tet het maken van een gere
gelde „luchtverbinding" (usschen
New-York en Long-Island, waartoe
reeds verschillende bekende aviateurs
hun medewerking hebben toegezegd.
Ten slotte is er ook sprake van een
luchtdienst tusschen Frankrijk en
Engeland, waaromtrent volgens de
„Morning Post" door den aviateur
Pourpre reeds voorstellen zijn ge
daan.
Dat men ook bij stormweer wel
vliegen kan bewees gisteren Valen
tin, die ondanks het hoogst ongun
stig stormachtig weer in 'n uur van
Shoreham naar Dover vloog. De af
stand bedroeg 120 K.M.
Te Colorado Springs (Amerika)
is een ontzettende moord gebeurd.
In twee naast elkaar gelegen huizen,
zijn in den nacht van Woensdag op
Donderdag twee vrouwen, drie kin
deren en éen man, tijdens hun
slaap vermoord. Aile zes personen
werden door middel van een bijl
gedood, de hoofden en lichamen
waren op de afschuwelijkste wijze
verminkt. Volgens sommige berichten
zou men nog niet het minste spoor
hebben van den dader en meent
men met een krankzinnigs te doen
ie hebben. Andere berichten melden
dat de moordenaar reeds gevat is,
maar dat de politie alles stil houdt
om een geweldigen lynchpartij te
voorkomen.
De spoorlijnen der wereld heb
ben een gezamenlijke lengte van
meer dan 1,000,000 kilometer. Het
grootste aandeel hierin hebben de
Amerikaansche spoorwegen met
513,824 kilometer, op de tweede plaats
komt dan Duitschland met 60,089
kilometer. Verder komt Rusland met
58,403, Britsch-Indië met 50,267,
Frankrijk met 48,579, Oostenrijk-
Hongarije met 43,717, Canada met
38,783, Engeland met 37,475 kilo
meter. Het gezamenlijke exploitatie-
kapitaal beloopt 222 milliard.
Van de zee wordt gezegd, dat
ze helden en dapperen voortbrengt.
Deze regel, evenais andere, wordt
bewezen door zijn uitzonderingen,
waarvan een betreurenswaardig voor
beeld te vinden is in het rapport van
een officieel onderzoek, tc Quebec
gehouden in zake een aanvaring op
de St. Lawrence, tusschen de s'oom-
schepen „General Wolfe" en „Aran-
more". De omstandigheden waaronder
de twee stoomschepen in botsing
kwamen, worden in de schaduw ge
steld door de daarbij aan den dag
gelegde lafhartigheid.
De „General Wolre", die 31 passa
giers aan boord had, waaronder een
aantal vrouwen en kinderen, werd
achter de machinekamer getroffen. Ze
werd zoo zwaar beschadig!, dat zj
moest zinken, doch bieefnog eenigen
tijd drijvend. Da kapitein van het
schip, Thomas Young, verloor ge
heel het hoofd. Het rapport zegt, dat
hij op het dek van de „Aranmore"
oversprong, zijn schip en allen aan
boord aan hun iot overlatend.
Ook de eerste stuurman van de
„General Woife" zocht een veilige
wijkplaats op de „Aronmore" en de
roerganger verliet eveneens zijn post.
Het gevolg was dat de „General
Woife", met niemand op de brug,
haar voile kracht vooruitwerkende
machines en het roer aan stuurboord
in een kring rondvoer en tegen de
bakboordsboeg van de „Aranmore"
aanbotste. Het zou geen wonder
geweest zijn ais beide schepen ge
zonken waren door de van schrik
bevangen handeiingen van hen, die
voor de veilige navigatie van de
„Genera! Wolfe" verantwoordelijk
waren. De tosstand van de passagiers
aan boord was eenvoudig onbeschrij
felijk. Gelukkig hielden enkele per
sonen een koei hoofd.
John Hearn, de gezagvoerder van
de „Aranmore" deed onmiddellijk de
scheepsbooten uitzerien en Fournier,
de derde stuurman van de „General
Woife" die door de botsing uit dan
slaap gewekt was, hielp krachtdadig
mee en aan den moed en het met
overleg en kalmte ingrijpen van deze
personen is het te danken, dat geen
der opvarenden van de „General
Woife" het leven verloor, maar allen,
zij het dan ook velen hunner met
veel £moeite, gered konden worden.
Gelukkig werkte ook het mooie weer
hiertoe mede. Het hof bracht aan de
flinke personen, die het reddingswerk
mogeiijk maakten een woord van
dank.
De kapitein en eerste stuurman
van de „General Woife" werden da
nig onder handen genomen. Zij ver
zaakten den sedert onheugUjkenj tijd
spreekwoordelijken plicht om tot het
laatste op hun schip te biijvan". Zij
maakten zich schuldig aan „groote
lafhartigheid" door zichzelf in veilig
heid te brengen en degenen, die aan
hun zorg waren toevertrouwd, in
doodsgevaar achter te laten. Het hof
beschreef hen verder als onwaar
dig om langer tot de zeevaarders te
behooren, wier moed en dapperheid
spreekwoordelijk zijn. „Daarom" zegt
het hof in zijn uitspraak, „zullen zij
van de lijst geschrapt worden het
certificaat van kapitein Young en het
certificaat van stuurman Forlin wordt
hun hierbij voor altijd ontnomen.
De schuld van de aanvaring werd
geweten aan de „Aranmore", die met
te groote snelheid gevaren had, maar
kapitein Hsarn kwam er met een
berisping af, omdat hij zich later
zoo kranig had gehouden.
Z. M. Hsoean Tsoen, keizer
van Ctiina, die nu 51/, jaar oud is,
zal eerstdaags beginnen met onder
wijs te genieten. In overieg met de
astrotogen en den hofceremoniemees-
ter was de lOden September vastge
steld ais de dag waarop de kleine
keizer voor het eerst uit zijn speei-
vertrek naar de leerkamer zal gaan.
Drie wijze mannen zullen hem het
eerste onderricht geven. Het zijn Loe-
jünk-siang en Tsjen-pao-tsjen, twee
eerwaardige grijsaards, die ook's kei
zers vader, den regent prins Tsjin,
onderwijs gaven en Ikotan, aile drie
mannen die hoog in eere staan.
De keizer wordt geheel alteen on
derwezen. Maar er staan in de leer
kamer twee vertrouwde dienaars,
eunuchen, achter zijn stoel, die, als
de keizer een fout maakt of het een
of ander niet weet, in zijn plaats
beknord worden. Als tot die eunu
chen wordt gezegd: „Hoe kunt ge
dat nu vergeten zijn." „Hoe kunt ge
zóo dom wezen", dan weet de kleine
keizer, wie het zich heeft aan te
trekken en men hoopt, dat dit vol
doende op zijn eergevoel zal wer
ken. De jonge keizer wordt beschre
ven als een schrandere, goedhartige
knaap, die vooral veel van zijn tuin
en zijn bloemen houdt.
's Morgens 8 uur moeten de drie
leermeesters in het leervertrek van
het paleis aanwezig zijn, om op hun
keizerlijken leerling te wachten. Ais
Z. M. binnentreedt, gevolgd door de
twee eunuchen, staan de leeraren op
en geleiden hem eerbiedig naar zijne
zitplaats. Als dan de keizer gezeten
is, nemen zij plaats aan zijn rechter
hand. De lessen duren tot 11 uur en
's middags van 2 tot halfvier. Daar
na is Z. M. weder vrij om te spelen
en rond te dolen in het park van
het paieis.
FRANKRIJK. In de „Echo de Paris"
komen de volgende gegevens voor
over het nieuwe Fransche pantser
schip „Jean Bart", dat gisteren te Brest
van stapel is geloopen.
De „Jean Bart" is het eerste model
van een nieuw type voor de Fransche
oorlogsmarine. Zij overtreft in grootte
de sterkste Engelsche Dreadnoughts.
De waterverpiaatsing bedraagt 23467
ton, de lengte 166 meter, de grootste
breedte 27 meter, de gemiddelde diep
gang 8,65 meter. Het voornaamste
geschut bestaat uit 30 c.M.-kanonnen,
die in zes torens, twee van voren,
twee van achteren en twee op zij
verdeeld zijn. Bovendien zijn aanwe
zig: 22 14-c.M kanonnen, e!f aan eiken
kant, in acht groepen van twee en
drie kanonnen verdeeld. Het pantser
strekt zich over hei geheele schip uit,
en wel 1.70 M. boven en 2.35 M. be
neden de waterlijn. De gemiddelde
dikte van het pantser bedraagt 2.70
M. op de sterkste plaatsen. Het pant
ser wordt naar voren dunner, maar
meet ook op de zwakste plaatsen altijd
nog 1.80 dik. De snelheid bedraagt
20 mijien. Vandaag zou in Lorient het
zusterschip van de „Jean Bart", de
„Courbet", van stapel loopen. De
bouwtijd van deze beide Dreadnoughts
bedroeg nog geen jaar.
RUSLAND. Da ontslagen chef van
de geheime politie te Kieff, Koeiiabko
heeft in een schrijven aan de „Nowoje
Wremja" verklaard, dat hij Bagrof
niet had belast met de bescheiming
van Stolypin.
De St. Peterburgsche correspondent
van den „Berl. Lok. Anz." meldt,
dat Bagrof aan de overheid een brief
gezonden heeft, waarin bij beloofde
verschillende personen en organisaties
te verraden als hem het leven ge
schonken werd. Van de vele gearres
teerde personen te Kieff werden ver
schillenden weer vrijgelaten, maar 61
verdachten bevinden zich nog in de
gevangenis.
De krijgsraad te Kieff heeft Bagrof,
den moordenaar ven Stolypin, tot den
strop veroordeeld. De Tsaar heeft
bevolen, dat afgescheiden van het on
derzoek naar den aanslag op Stolypin
een grondig tweede onderzoek zal in
gesteld worden naar de werkzaamheid
van de politieke politie te Kieff, waar
mede op bevel van den Tsaar Troes-
sewitsj belast is.
ITALIË. Aangaande de I'aliaansche
expeditie naar Tripoli, wordt uit
Rome gemeld dat thans ook de
ministerieele pers verklaart, dat de
militaire maatregelen, welke eenomen
zijn, een expeditie naar Tripoli ten
deel hebben. Volgens de Tribuna
wordt uit Spezzia gemeld, dat reeds
gisteren een divisie kruisers naar
Syracuse vertrokken is. Deze divisie
is samengesteld uit de kiuisers
„Regina Elena", „Napoii", „Roma",
„Amalfi" en „Coatit". Verscheidene
smaldeelen torpedobooten zijn reeds
met bestemming naar Brindisi en
Syracuse onderweg. Hoewel onder de
hoogere klassen der haliaansche sa
menleving voor deze expeditie eeni-
ge geestdrift heerscht, toont, naar
-"verzekerd wordt de arbeidersklasse
zich te dien opzichte bepaald vijandig
gestemd. In verband daarmede heeft
het Algemeen Werklieden Verbond
besloten, met alle mogelijke middelen,
waaionder ook een algemeene werk
staking begrepen is tegen de militaire
expeditie naar Tripoli te protesteeren.
Voor morgen zijn alle arbeiders
organisaties door het Verbond op
geroepen om over geheel Italië pro
testvergaderingen te beleggen.
Intusschen is over het Tripoli-
vraagstuk, het uitrusten en de con
centratie van troepen, een blijkbaar
officieuse nota in de Italiaanschepers
verschenen. Daarin wordt o.m. het
volgende gezegd. Het lijdt geen twijfel,
of er hebben militaire voorbereidselen
van zekeren omvang plaats. Echter
dienen deze voorbereidselen niet als
een aanwijzing beschouwd te worden,
als zou de regeering een verovering
in den zin hebben. Veeleer moeten
zij als voorzorgsmaatregelen worden
aangemerkt. Wanneer de regeering
zich tegenover een toestand geplaatst
ziet, als den huldigen, dan is het haar
eerste plicht die maatregelen te tref
fen, weike zij noodig acht, om de
waardighrid en de belangen det natie
te beschermen, en zich voor alle mo
gelijke gebeurlijkheden gereed te
houden.
Nauwelijks, aldus wordt uit Ro
me geseind, staat de Marokkaansche
quaestie op het punt geregeld te wor
den, of daar doemt een Tripo-
litaansche qauestie op. Alle officieele
tegenspraak ten spijt, is de wereld
ervan overtuigd, dat de Italiaansche
regeering tegen Tripoli een aanslag
voorbereidt. De militaire autoriteiten
rekenen op een heftigen tegenstand
zoowel van het Turksche bezettings
korps als van de zijde der inboor
lingen. Doch aangezien Italië onte
genzeggelijk de heerschappij ter zee
heeft, zal het mogelijk zijn aan de
Turksche troepen allen toevoer van
levensmiddelen af te sluiten. In af
wachting daarvan voeren de Turken
in allerijl versterkingen en munitie
te Tripoli aan.
Uit Constantinope! wordt gemeld,
dat een transportschip met munitie
en mitrailleurs met bestemming voor
Tripoli, te Smyrna 500 soldaten heefi
opgenomen. Het gerucht gaat, dat
vier Turksche stoomschepen met ka
nonnen en munitie heden naar Tri
poli zuilen vertrekken.
MAROKKO. De Parijsche corres
pondent van het „Hbl." seint aan zijn
blad
Het rapport van den gezant Jules
Cambon is gistermorgen aangekomen
en wordt thans bestudeerd door den
minister De Selves, die morgen daar
omtrent voorstellen zal doen aan den
ministerraad. Indien de tekst der
overeenkomsten kan worden aange
nomen zonder nieuwe wijzigingen,
za! de regeering vooraf een verkla
rende mededeeling publiceeren. In
het tegenovergestelde geval dat
waarschijnlijk wordt geacht zal de
regeering alleen verklaren, dat de on
derhandelingen worden voortgezet.
In dat geval zal de ministerraad
den nieuwen tekst samenstellen, die
naar Berlijn zal worden gezonden.
In financieele kringen is de indruk
goed. Duitschland heeft een grooten
stap gedaan in de richting van htt
Fransche standpunt. De overeenstem
ming in de Marokkaansche aangele
genheden wordt thans vrij spoedig
verwacht, naar men meent.
Desondanks bewaren de meeste
bladen nog een zeer koele en gema
tigd optimistische houding, die wel
in tegenstelling is met de plotselinge
overgangen bij de Duitsche pers.
Algemeen wordt steeds herhaald, dat
over de quaestie der protectie aan
buitenlanders, en over de diploma
tieke betrekkingen van den Sultan,
evenals over de consulaire rechtspraak
nog steeds verschillen van meening