Tu Si iiÉifi Woensdag 28 Juni No, 150 49e Jaarg-ang. BINNEN!. ND, Feuilleton, 1911. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. Hfeonnemenfs-Adoerfentiën op zeer uoordeeltge uoorwaarden VLISSINGSCHE COURANT. Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENT1ÉNvan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzeifde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote 'etters en clichés naar plaatsruimte. TELEFOONNUMMER 10. Nieuwe Abonné's, uitge zonderd bij wekelljksche be taling, ontvangen de dagelijks verschijnende „VLISSING SCHE COURANT" Koste loos tot 1 Juli. Prins Hendrik te Londen. Zondagochtend woonde Z. K. H. de Prins der Nederlanden de gods dienstoefening bij in de Hollandsche kerk in Austen Friars te Londen. De kerk was bij deze gelegenheid fraai meibloemen en planten versierd. Z. K. H., die bij aankomst werd ont vangen door den volledigen kerke- raad, nam met zijn gevolg, zijnde graaf Van Bijland, jhr. Van Suchtelen van de Haare en jhr. Hooft Graaf land, alsmede de hem toegevoegde Engelsche heeren, maj. general sir Leopold Swaine en capt. Clarke, plaats in de kerkeraad-bank. Tegen woordig waren o.a. de consul-gene raal Maas en de voorzitter en onder voorzitter der Ned. Vereen., de heeren F. C. Stoop en A. Laverge. De predikant, dr. S. Baart de la Faille, had zijn toespraak gebaseerd op Handelingen 16 vers 25, waar staat geschreven„En omtrent den middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gode lofzangen en de ge vangenen hoorden naar hen." De organist, de heer Rud. Lohman bracht zeer mooi ten gehoore „Cantilene nuptiale" van den bekenden Parij- schen organist Théodore Dubois, ter wijl de godsdienstoefening werd be sloten met het „Wien Neêrlands Bloed," op het orgel gespeeld en door de aanwezigen staande medege zongen. De godsdienstoefening werd ook bijgewoond door generaal Louis Botha en diens echtgenoote en de andere ministers uit Zuid Afrika, sir David Villiers Graaft, Brr. en Maian, terwijl mede een groot aantal in Londen toe vende Zuid-Afrikaanders tegenwoor dig was. Na afloop van den dienst onderhield Prins Hendrik, alvorens de kerk te verlaten, zich eenigen tijd hartelijk met generaal Botha. Hofberichten. De hertog en hertogin van Coburg worden a. s. Vrijdag op Soestdijk verwacht en zullen dien dag met H. M. de Koningin-Moeder, hun gast vrouw, het openluchtspel ter gelegen heid van de studentenfeesten te Utrecht bijwonen. Het bezoek van Pres. Faliières. Met zekerheid kan worden mede gedeeld, dat ook van het plan, om de militaire taptoe voor president Faliiè res op het Plein tegenover het gebouw 15.) Daar hij wel gevoelde, dat hij niet in een stemming was om te praten, ging hij naar zijn atelier, waar hij zich in een gemakkelijken stoel wierp en de grootste pijp opstak, die hij bezat. Hij trok er zoo driftig aan, alsof zij voor zijn verdriet verantwoordelijk was. Toen de bel voor het eten luidde, was hij vaster dan ooit beslolen naar Japan te vertrekken. Zoo sterk was echter de band die hem bond, dat hij bij nader inzien besloot zijn ver trek tot na de bijeenkomst te Churley Cross Roads aanstaanden Maandag, uit te stellen. Churley Cross Roads ligt op iets meer dan een kwartier afstands van Delwich Hall, zoodat Godfrey in het half uurtje dat hij er voor genomen had, er op een sukkeldrafje kon ko- van den Hoogen Raad te 'sGravenhage te houden, is moeten worden afgezien met het oog op de publieke veiligheid. Als terrein voor het brengen dezer militaire hulde is thans definitief ge kozen hef Tournooiveld tusschen het Lange Voorhout en het Hotel den Ouden Doelen. De muziekkorpsen zuilen met het front naar de tribunes, opgericht voor genoemd hotel, opge steld worden. Het halfronde pleintje, omgeven door palen, voor het hotel gebouw gelegen zal over het gedeelte openbare straat worden ingenomen door de Koninklijke loge en aan weers zijden daarvan door tribunes, eene voor de rijks-, de andere voor de ge meente-autoriteiten. Het Tournooiveld wordt rondom met electrische boog lampen verlicht. De Koninklijke rijtuigen zullen van het Paleis over den Kneuterdijk en den Langen Vijverberg tot aan de konink lijke tribunes voorrijden. Het pubiiek zal worden toegelaten in het Lange Voorhout op 40 M. afstand van uit het achterste gelid der troepen. De buitengewone conferentie van H. M. de Koningin met den minister van oorlog, j.l. Zaterdag ten Paieize het Loo had betrekking op de nadere keuze van het terrein voor de taptoe en vond plaats in tegenwoordigheid van den waarn. burgemeester der residentie, wethouder Jansen. De aankomst van den trein met de Koningin en President Faliières op 5 Juli, Staatsspoor te 's-Gravenhage is om 12.21 precies. Zoowel te Amsterdam als te 's Gravenhage zal de President der Fransche Republiek in een met 6 paarden bespannen hofrijuig be stuurd a ia Daumont, rijden. De gezondheidstoestand van dr. Kuyper. De gezondheidstoestand van dr. Kuyper liet gisteren nog veel te wen- schen over. Wel schijnt nu en dan eer, plotseling herstel in te treden,doch dit is steeds van korten duur. Volgens verklaring van dr. Kuyper zou zijn huidige ongesteldheid een chronische nasleep zijn van een zware longont steking die hij in 1894 te Brussel had opgedaan. Eerst in 1899 was hij fei telijk geheel genezen totdat hij in April van dit jaar tijdens zijn verblijf in Wiesbaden had kou givat. Dr. Kuyper denkt zich tot zijn herstel naar het lnst tuut van dr. Liman bij Dasden te begeven. De Tariefwet. De oppositie tegen de voorgestelde tariefwet is in de vrijzinnige pers zeer groot. De „Stand." zegt over deze oppositie o.a. het volgende Larg niet alle industrieele win keliers zijn op het nieuwe brief gebrand. Niet weinigen zelfs zijn er men, zonder zijn paard te haasten. Het was, wat men kon noemen een prachtige jacht morgen. Een lichte nevel hing nog op enkele plaatsen over de velden, die echter door de zon zou worden verdreven. Een aan genaam koeltje joeg de wolken door de lucht, die prachtige schaduwen op het weiland wierpen, en rimpelde de oppervlakte der rivier, toen hij de brug overstak. Toen hij de Cross Roads had bereikt, was hij nog tien minuten voor zijn tijdmaar daar er verscheidene anderen even vroeg waren als hij zelf, viel hem dit niet op. Onderwijl hield hij den weg, dien hij was afgekomen, goed in het oog en toen hij de stevige figuur van den ouden heer Devereux op zijn slank paard zag aankomen, vergezeld door zijn dochter op een eenigszins kwaad aardig uitziend kastanje-bruin paard, reed hij hen tegemoet om hen te ver welkomen. „Een prachtige dag," zei de oude heer na de gewone begroeting. „We konden het niet beter treffen. Ik zei daareven ai tegen Molly, dat, hoe vreemd het ook moge klinken, ik me niet herinner, dat het ook maar eens bang voor. Ook daaraan ontleent men nu een argument, om de aanneming van het nieuwe tarief zoo sterk mo gelijk te ontraden. Dat andere indu- strieeien er voor zijn, heeft in de oogen der tegenstanders niets hoege naamd te beduiden. Die gelukkigen toch beoogen niets dan particulier voordeel en een hooger dividend voor hun aandeelhouders. Maar dat er industrieelen zijn die van het nieuwe tarief kippetjesvel krijgen, dat moet de deur dicht doen, en stellig tot verwerping ervan nopen. Wat redeneering men toch voor een verloren zaak al opzet. Natuurlijk waren er ook in Duitschland toen het omsloeg, industrieelen, die eerst schade beliepen. Dit is aitoos zoo bij elke omkeering van zaken op de markt. Tal van industrieelen hebben thans ook ten onzent hun zaken geheel ingericht op den voet van het tegenwoordig tarief. Gaat dit om dan verliezen ze gelegenheid en omstan digheden, waarop ze thans in hun zaken speculeeren. Ze zullen zich dan als ieder ander naar eisch van den nieuwen stand van zaken anders moeten inrichten. En doen ze dit niet, dan dreigt ach teruitgang en verlies. Doch vraagt ge nu, wat in Duitschland desniette genstaande de uitkomst is geweest, dan leert u de feitelijke toestand, dat de industrie in Duitschland zich naar den nieuwen toestand gevoegd heeft en dat dit baten opleverde volstrekt niet alleen voor enkele fabrieksheeren en vennootschappen, maar dat geheel de sociale toestand in Duitschland er zoo door is omgezet, dat de al gemeens welvaart van het Duitsche volk nu, met den toestand van voor een kwart eeuw, eenvoudig niet is te vergelijken. De industrie is vertienvoudigd, het kapitaal kent zich zelf niet meer zooals het omhoog ging, de bevolking nam met bijna een millioen per jaar toe, en de arbeidstoestanden zijn exsmplair voor alle Europeesche Statin, zells voor Engeland. We hechten daarom niets aan dat uit- gepluis, of deze en gene niet tijdelijk schade zal beioopen. De vraag is maar, hoe de algemeene toestand zijn ral als 't tarief heeft doorgewerkt. Vacantiekaarten. Gedurende de maanden Juli, Au gustus en September a.s. worden da gelijks vacantiekaarten afgegeven door alle op Nederlandsch grondgebied gelegen stations van de S.S.N.C.S. en N.B.D.S. De prijzen bedragen voor le klasse f 4, 2e klasse f 3 en voor 3e klasse f 2. De vacantie-kaarien zijn uitsluitend op den dag van afgifte op alle Ne- derlandsche lijnen van de S.S., N.C.S. en N.B.D.S. en bovendien tusschen in vijftig jaren geregend heeft op den dag, dat we deze jaarlijksche bijeen komst te Churley Cross hielden," „Wat zegt u van mijn nieuw paard, mijnheer Henderson vroeg zijn dochter, nadat de laatste het vreemde van het geval had te kennen gegeven. „Papa heef! hem Zaterdag voor mij gekocht." „Ik zou zeggen, dat het bijna een volbloed is," antwoordde Godfrey, maar hij kon het niet nalaten er bij te voegen, dat het uiterlijk van het dier hem niet zeer beviel. Het had een nijdige flikkering in 2ijn oogen en liet te veel van het wit zien naar zijn zin. Dit nam echter niet weg, dat hij het een echt raspaard vond. „U zult ons vandaag wel allemaal vooruithollen," voegde hij er bij. „Dat zal zij zeker," sprak de oude heer Devereux, op wien het paard blijkbaar een gunstige» indruk had gemaakt. Toen hij dit gezegd had, werd er aan hun rechterhand driemaal op een hoorn geblazen en, voor Godfrey tien kon tellen, kwamen de honden uit hun schuilplaats te voorschijn en renden weg in de lichting van het Kerkrade, Rolduc en Herzogenrath geldig voor éene geheel door den zelfden persoon af te leggen onafge broken enkele reis over 'de door den reiz:ger gekozen route van het station van afgifte naar een willekeurig ander station. Zij zijn niet geldig op de tramwegen NunspeetHattem en Utrecht— de Bilt—Zeist. Geeft de houder van een vacan- tiekaart aan het treinpersoneel vooraf kennis, dat hij in een hoogere klasse wenscht plaats te nemen, dan wordt hem zulks toegestaan tegen betaling van: le. den gewonen vrachtprijs enkele reis tweede klasse, indien hij met eene vacantiekaart voor de derde klasse in de eerste, en 2e den gewo nen vrachtprijs enkele reis derde klasse, indien hij met eene vacan tiekaart voor de tweede klasse in de eerste, of met een vacantiekaart voor de derde klasse in de tweede wenscht te reizen. De vacanctiekaarten zijn niet gel dig in niet op de biljetten der dienst regelingen vermelde treinen. Zij zijn evenmin geldig ir. D-treinen van S.S. en N.B.D.S., ook niet tegen bij betaling van den daarvoor vastgestel- den toeslag. Op de lijnen Rotterdam—Roosen daal grens, HengeloEnschede, Ros sen— Bemmei—Venlo, Eist—Babbe- rich, UtrechtRotterdam, Utrecht— Amersfoort, Zevenaar—Winterswijk, Nijmegen—Groesbeek en Almelo Oidenzaal, alsmede op den Verbin dingsweg te Rotterdam, zijn zij ook geldig in de treinen van H.1J.S.M. van de D-treinen dier Maatschappij mag slechts gebruik worden gemaakt tegen betaling van den daarvoor vastgesteiden toeslag. Maakt een hou der van eene vacantiekaart voor de le klasse gebruik van een trein, waarin geen rijtuig-afdeelingen van die klasse geplaatst zij, dan heeft hij slechts recht op eene plaats in eene afdeeling van de 2e klasse. Vacantiekaarten voor de 2e en voor de 3e klasse zijn op de tramwegen geldig in de 2e klasse, voor zoover rijïuigafdeeiingen van deze klasse in den trein geplaatst zijn. Overigens zijn van toepassing de bepalingen, op de biljetten der dienstregelingen ver meid, ten aanzien van het toelaten en het vervoeren van reizigers. De houder van een vacantiekaart heeft niet het recht zijn reis onderweg af te breken. Ais algemeene regei geldt derhalve, dat de kaart wordt afgenomen wanneer de reiziger het station verlaat. Moet de houder evenwel op een der overgangsstations Arnhem, Assen, Boxtel, Breda, Coevorden, Delfzijl, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Gassel- ternijeveen, Groningen, Leeuwarden. Maviënberg, Nijmegen, Ommen, Roer mond, Roosendaal, Stadskanaal, Til burg, Venlo, Woerden, Zuidbroek, dorp, om na een kwart mijl van rich ting te veranderen. „Het schijnt dat wij flink zullen moeten rijden," zei juffrouw Deve reux en nauwelijks had zij die woor den geuit, of haar paard maakte een hoogen luchtsprong en draafde er van door. „Als het op die manier door blijft gaan zal het beest haar nog de ar men uit het lid trekken, als het niets ergers doet," mompelde Godfrey in zichzelf. Maar tot zoover bleef het meisje hem flink de baas. Achterover in den zadel geseten, liet zij hem zijn gang gaan en hield, toen zij de eerste heg naderden, den teugel wat in. Welke gebreken haar nieuwe paard ook ge had moge hebben, hij was ongetwij feld een uitstekend springer, want hij kwam glansrijk over dien hinderpaal. Zooals zij even te voren had ge zegd, het bleek dat zij flink moesten rijden. De honden draafden, alsof hnn eenigste wensch was Reintje te pakkun te krijgen, voordat zij het volgende veld kon bereiken. Godfrey's eigen paard liep uit alle macht, maar het kon deu bruine onmogelijk bijhouden. Zutphen c-n Zwolle lang wachten op het vertrek van den aansluitenden trein, dan kan hem worden toegestaan zich in de wachtkamers te begeven. Alsdan moet de stationsnaam wor den afgestempeld op de keerzijde van de vacantiekaart en moet daarenboven het nummer worden vermeld van den aansluitenden trein, waarmede de reiziger verpiicht is denzelfden dag verder te reizen. Hetzelfde is van toepassing indien de reiziger op een der bovengenoemde overgangsstations aankomt met een personentrein en met den eerstvoigenden sneltrein wenscht verder te reizen. Is de eerst volgende trein een D-trein der H. IJ. S. M., dan kan den reiziger desverlangd worden toegestaan de reis voort te zeilen met den eerstvertrekkenden personen- of sneltrein, welke niet D-trein is. In een D-trein van S.S. of N.B.D.S. mag hij natuurlijk nooit reizen. Wordt de reis afgebroken fe Rot terdam M„ dan mag zij worden voortgezet vanaf de stations B. of D. P.omgekeerd mag de reis worden voortgezet van af Rotterdam M., indien zij is afgebroken te Rotterdam B. of D P. Door deze stations wordi wei de stalionsnaam op de keerzijde ge stempeld maar mag niet het nummer van den aansluitenden trein worden vermeid. Europeesche rondvlucht. Het liet zich gisteren in de och tenduren alweer aanzien dat er van vertrekken der vliegers van Soesterberg naar Brussel voorloopig geen sprake kon zijn er stond voortdurend een zeer straffe wind op het veld en als de stormvlagen even minderden barst- sten flinke regenbuien los. De door het Meterologisch Instiiuui te Utrecht bekendgemaakte weerberichten bleven ongunstig luiden en de deelnemers gaven zich dan ook niet de geringste aanstalten voor den start te maken. Naar aanleiding van deze omstan digheden besloten de wedstrijdcom- m:ssarissen den tijd van aankomst voor de 4e étape, Soesterberg— Brussel, officieel 24 uur uit te stellen en te verlengen tot Woensdagochtend 10 uur. Eerst tegen tweeën kwam er wat verbetering in den weerstoestand de wind nam af in kracht en de regen maakte plaats voor een zwak zonnetje. Toen deden de aviateurs zich niet lang meer wachtende start was reeds sinds Zondagmiddag 3 uur officieel opengesteld en niets dan een betere weersgesteldheid beiette den koningen der lucht hun machtigen strijd voor te zetten. Ónder de zeer weinig aanwezigen ontstond er plotseling een opschud ding toen Beaumont de deuren van Ondanks juffrouw Devereux's be kende vastheid in den zadel, werd het dier haar langzamerhand de baas. Bij den derden hinderpaal, een paar gevaarlijk uitziende palen met een hek, dat moeilijk te naderen was, natn het zijn spreng te kort, waar door zijn berijdster gevaar liep een afschuweiijken val te doen. Door een wonder kwam ze echter nog goed terecht. Zij hadden nu den top van den heuvel bereikt en daalden aan den anderen kant in het dal af, toen God frey, wiens paard deed wat het kon, ontdekte, dat er iets niet in den haak was. Zij had klaarblijkelijk alle macht over den bruine verloren, die, schrik kend van eenige schapen, nu naar links liep. „Het is juist, zooals ik dacht," zei nij tot zichzelf, terwijl hij pijlsnel ook deze richting volgde. „Zij kan hem niet meer in bedwang houden. Ik moet haar inhalen, wat het ook koste." Hij drukte zijn sporen diep in de flanken van zijn paard. Het gelukte hem echter niet, Molly in te halen. (Wncvervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1911 | | pagina 1