Tu Si iiÉifi
Woensdag
28 Juni
No, 150
49e Jaarg-ang.
BINNEN!. ND,
Feuilleton,
1911.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
Hfeonnemenfs-Adoerfentiën op zeer uoordeeltge uoorwaarden
VLISSINGSCHE COURANT.
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers
Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENT1ÉNvan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzeifde
advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote
'etters en clichés naar plaatsruimte.
TELEFOONNUMMER 10.
Nieuwe Abonné's, uitge
zonderd bij wekelljksche be
taling, ontvangen de dagelijks
verschijnende „VLISSING
SCHE COURANT" Koste
loos tot 1 Juli.
Prins Hendrik te Londen.
Zondagochtend woonde Z. K. H.
de Prins der Nederlanden de gods
dienstoefening bij in de Hollandsche
kerk in Austen Friars te Londen.
De kerk was bij deze gelegenheid
fraai meibloemen en planten versierd.
Z. K. H., die bij aankomst werd ont
vangen door den volledigen kerke-
raad, nam met zijn gevolg, zijnde
graaf Van Bijland, jhr. Van Suchtelen
van de Haare en jhr. Hooft Graaf
land, alsmede de hem toegevoegde
Engelsche heeren, maj. general sir
Leopold Swaine en capt. Clarke,
plaats in de kerkeraad-bank. Tegen
woordig waren o.a. de consul-gene
raal Maas en de voorzitter en onder
voorzitter der Ned. Vereen., de heeren
F. C. Stoop en A. Laverge.
De predikant, dr. S. Baart de la
Faille, had zijn toespraak gebaseerd
op Handelingen 16 vers 25, waar
staat geschreven„En omtrent den
middernacht baden Paulus en Silas
en zongen Gode lofzangen en de ge
vangenen hoorden naar hen." De
organist, de heer Rud. Lohman bracht
zeer mooi ten gehoore „Cantilene
nuptiale" van den bekenden Parij-
schen organist Théodore Dubois, ter
wijl de godsdienstoefening werd be
sloten met het „Wien Neêrlands
Bloed," op het orgel gespeeld en
door de aanwezigen staande medege
zongen.
De godsdienstoefening werd ook
bijgewoond door generaal Louis Botha
en diens echtgenoote en de andere
ministers uit Zuid Afrika, sir David
Villiers Graaft, Brr. en Maian, terwijl
mede een groot aantal in Londen toe
vende Zuid-Afrikaanders tegenwoor
dig was. Na afloop van den dienst
onderhield Prins Hendrik, alvorens
de kerk te verlaten, zich eenigen tijd
hartelijk met generaal Botha.
Hofberichten.
De hertog en hertogin van Coburg
worden a. s. Vrijdag op Soestdijk
verwacht en zullen dien dag met H.
M. de Koningin-Moeder, hun gast
vrouw, het openluchtspel ter gelegen
heid van de studentenfeesten te Utrecht
bijwonen.
Het bezoek van Pres. Faliières.
Met zekerheid kan worden mede
gedeeld, dat ook van het plan, om de
militaire taptoe voor president Faliiè
res op het Plein tegenover het gebouw
15.)
Daar hij wel gevoelde, dat hij niet
in een stemming was om te praten,
ging hij naar zijn atelier, waar hij zich
in een gemakkelijken stoel wierp en
de grootste pijp opstak, die hij bezat.
Hij trok er zoo driftig aan, alsof zij
voor zijn verdriet verantwoordelijk
was. Toen de bel voor het eten luidde,
was hij vaster dan ooit beslolen naar
Japan te vertrekken. Zoo sterk was
echter de band die hem bond, dat
hij bij nader inzien besloot zijn ver
trek tot na de bijeenkomst te Churley
Cross Roads aanstaanden Maandag,
uit te stellen.
Churley Cross Roads ligt op iets
meer dan een kwartier afstands van
Delwich Hall, zoodat Godfrey in het
half uurtje dat hij er voor genomen
had, er op een sukkeldrafje kon ko-
van den Hoogen Raad te 'sGravenhage
te houden, is moeten worden afgezien
met het oog op de publieke veiligheid.
Als terrein voor het brengen dezer
militaire hulde is thans definitief ge
kozen hef Tournooiveld tusschen het
Lange Voorhout en het Hotel den
Ouden Doelen. De muziekkorpsen
zuilen met het front naar de tribunes,
opgericht voor genoemd hotel, opge
steld worden. Het halfronde pleintje,
omgeven door palen, voor het hotel
gebouw gelegen zal over het gedeelte
openbare straat worden ingenomen
door de Koninklijke loge en aan weers
zijden daarvan door tribunes, eene
voor de rijks-, de andere voor de ge
meente-autoriteiten. Het Tournooiveld
wordt rondom met electrische boog
lampen verlicht.
De Koninklijke rijtuigen zullen van
het Paleis over den Kneuterdijk en den
Langen Vijverberg tot aan de konink
lijke tribunes voorrijden. Het pubiiek
zal worden toegelaten in het Lange
Voorhout op 40 M. afstand van uit
het achterste gelid der troepen.
De buitengewone conferentie van
H. M. de Koningin met den minister
van oorlog, j.l. Zaterdag ten Paieize
het Loo had betrekking op de nadere
keuze van het terrein voor de taptoe
en vond plaats in tegenwoordigheid
van den waarn. burgemeester der
residentie, wethouder Jansen.
De aankomst van den trein met
de Koningin en President Faliières
op 5 Juli, Staatsspoor te 's-Gravenhage
is om 12.21 precies.
Zoowel te Amsterdam als te
's Gravenhage zal de President der
Fransche Republiek in een met 6
paarden bespannen hofrijuig be
stuurd a ia Daumont, rijden.
De gezondheidstoestand van
dr. Kuyper.
De gezondheidstoestand van dr.
Kuyper liet gisteren nog veel te wen-
schen over. Wel schijnt nu en dan
eer, plotseling herstel in te treden,doch
dit is steeds van korten duur. Volgens
verklaring van dr. Kuyper zou zijn
huidige ongesteldheid een chronische
nasleep zijn van een zware longont
steking die hij in 1894 te Brussel had
opgedaan. Eerst in 1899 was hij fei
telijk geheel genezen totdat hij in April
van dit jaar tijdens zijn verblijf in
Wiesbaden had kou givat. Dr. Kuyper
denkt zich tot zijn herstel naar het
lnst tuut van dr. Liman bij Dasden te
begeven.
De Tariefwet.
De oppositie tegen de voorgestelde
tariefwet is in de vrijzinnige pers
zeer groot. De „Stand." zegt over
deze oppositie o.a. het volgende
Larg niet alle industrieele win
keliers zijn op het nieuwe brief
gebrand. Niet weinigen zelfs zijn er
men, zonder zijn paard te haasten.
Het was, wat men kon noemen een
prachtige jacht morgen. Een lichte
nevel hing nog op enkele plaatsen
over de velden, die echter door de
zon zou worden verdreven. Een aan
genaam koeltje joeg de wolken door
de lucht, die prachtige schaduwen op
het weiland wierpen, en rimpelde de
oppervlakte der rivier, toen hij de
brug overstak. Toen hij de Cross
Roads had bereikt, was hij nog tien
minuten voor zijn tijdmaar daar er
verscheidene anderen even vroeg
waren als hij zelf, viel hem dit niet op.
Onderwijl hield hij den weg, dien
hij was afgekomen, goed in het oog
en toen hij de stevige figuur van den
ouden heer Devereux op zijn slank
paard zag aankomen, vergezeld door
zijn dochter op een eenigszins kwaad
aardig uitziend kastanje-bruin paard,
reed hij hen tegemoet om hen te ver
welkomen.
„Een prachtige dag," zei de oude
heer na de gewone begroeting. „We
konden het niet beter treffen. Ik zei
daareven ai tegen Molly, dat, hoe
vreemd het ook moge klinken, ik me
niet herinner, dat het ook maar eens
bang voor. Ook daaraan ontleent men
nu een argument, om de aanneming
van het nieuwe tarief zoo sterk mo
gelijk te ontraden. Dat andere indu-
strieeien er voor zijn, heeft in de
oogen der tegenstanders niets hoege
naamd te beduiden. Die gelukkigen
toch beoogen niets dan particulier
voordeel en een hooger dividend
voor hun aandeelhouders. Maar dat
er industrieelen zijn die van het
nieuwe tarief kippetjesvel krijgen, dat
moet de deur dicht doen, en stellig
tot verwerping ervan nopen.
Wat redeneering men toch voor
een verloren zaak al opzet. Natuurlijk
waren er ook in Duitschland toen
het omsloeg, industrieelen, die eerst
schade beliepen. Dit is aitoos zoo
bij elke omkeering van zaken op de
markt. Tal van industrieelen hebben
thans ook ten onzent hun zaken
geheel ingericht op den voet van het
tegenwoordig tarief. Gaat dit om dan
verliezen ze gelegenheid en omstan
digheden, waarop ze thans in hun
zaken speculeeren.
Ze zullen zich dan als ieder ander
naar eisch van den nieuwen stand
van zaken anders moeten inrichten.
En doen ze dit niet, dan dreigt ach
teruitgang en verlies. Doch vraagt
ge nu, wat in Duitschland desniette
genstaande de uitkomst is geweest,
dan leert u de feitelijke toestand, dat
de industrie in Duitschland zich naar
den nieuwen toestand gevoegd heeft
en dat dit baten opleverde volstrekt
niet alleen voor enkele fabrieksheeren
en vennootschappen, maar dat geheel
de sociale toestand in Duitschland
er zoo door is omgezet, dat de al
gemeens welvaart van het Duitsche
volk nu, met den toestand van voor
een kwart eeuw, eenvoudig niet is
te vergelijken.
De industrie is vertienvoudigd, het
kapitaal kent zich zelf niet meer
zooals het omhoog ging, de bevolking
nam met bijna een millioen per jaar
toe, en de arbeidstoestanden zijn
exsmplair voor alle Europeesche
Statin, zells voor Engeland. We
hechten daarom niets aan dat uit-
gepluis, of deze en gene niet tijdelijk
schade zal beioopen. De vraag is
maar, hoe de algemeene toestand zijn
ral als 't tarief heeft doorgewerkt.
Vacantiekaarten.
Gedurende de maanden Juli, Au
gustus en September a.s. worden da
gelijks vacantiekaarten afgegeven door
alle op Nederlandsch grondgebied
gelegen stations van de S.S.N.C.S.
en N.B.D.S.
De prijzen bedragen voor le klasse
f 4, 2e klasse f 3 en voor 3e klasse f 2.
De vacantie-kaarien zijn uitsluitend
op den dag van afgifte op alle Ne-
derlandsche lijnen van de S.S., N.C.S.
en N.B.D.S. en bovendien tusschen
in vijftig jaren geregend heeft op den
dag, dat we deze jaarlijksche bijeen
komst te Churley Cross hielden,"
„Wat zegt u van mijn nieuw paard,
mijnheer Henderson vroeg zijn
dochter, nadat de laatste het vreemde
van het geval had te kennen gegeven.
„Papa heef! hem Zaterdag voor mij
gekocht."
„Ik zou zeggen, dat het bijna een
volbloed is," antwoordde Godfrey,
maar hij kon het niet nalaten er bij
te voegen, dat het uiterlijk van het
dier hem niet zeer beviel. Het had
een nijdige flikkering in 2ijn oogen
en liet te veel van het wit zien naar
zijn zin. Dit nam echter niet weg,
dat hij het een echt raspaard vond.
„U zult ons vandaag wel allemaal
vooruithollen," voegde hij er bij.
„Dat zal zij zeker," sprak de oude
heer Devereux, op wien het paard
blijkbaar een gunstige» indruk had
gemaakt.
Toen hij dit gezegd had, werd er
aan hun rechterhand driemaal op een
hoorn geblazen en, voor Godfrey tien
kon tellen, kwamen de honden uit
hun schuilplaats te voorschijn en
renden weg in de lichting van het
Kerkrade, Rolduc en Herzogenrath
geldig voor éene geheel door den
zelfden persoon af te leggen onafge
broken enkele reis over 'de door den
reiz:ger gekozen route van het station
van afgifte naar een willekeurig ander
station. Zij zijn niet geldig op de
tramwegen NunspeetHattem en
Utrecht— de Bilt—Zeist.
Geeft de houder van een vacan-
tiekaart aan het treinpersoneel vooraf
kennis, dat hij in een hoogere klasse
wenscht plaats te nemen, dan wordt
hem zulks toegestaan tegen betaling
van: le. den gewonen vrachtprijs
enkele reis tweede klasse, indien hij
met eene vacantiekaart voor de derde
klasse in de eerste, en 2e den gewo
nen vrachtprijs enkele reis derde
klasse, indien hij met eene vacan
tiekaart voor de tweede klasse in de
eerste, of met een vacantiekaart voor
de derde klasse in de tweede wenscht
te reizen.
De vacanctiekaarten zijn niet gel
dig in niet op de biljetten der dienst
regelingen vermelde treinen. Zij zijn
evenmin geldig ir. D-treinen van
S.S. en N.B.D.S., ook niet tegen bij
betaling van den daarvoor vastgestel-
den toeslag.
Op de lijnen Rotterdam—Roosen
daal grens, HengeloEnschede, Ros
sen— Bemmei—Venlo, Eist—Babbe-
rich, UtrechtRotterdam, Utrecht—
Amersfoort, Zevenaar—Winterswijk,
Nijmegen—Groesbeek en Almelo
Oidenzaal, alsmede op den Verbin
dingsweg te Rotterdam, zijn zij ook
geldig in de treinen van H.1J.S.M.
van de D-treinen dier Maatschappij
mag slechts gebruik worden gemaakt
tegen betaling van den daarvoor
vastgesteiden toeslag. Maakt een hou
der van eene vacantiekaart voor de
le klasse gebruik van een trein,
waarin geen rijtuig-afdeelingen van
die klasse geplaatst zij, dan heeft hij
slechts recht op eene plaats in eene
afdeeling van de 2e klasse.
Vacantiekaarten voor de 2e en voor
de 3e klasse zijn op de tramwegen
geldig in de 2e klasse, voor zoover
rijïuigafdeeiingen van deze klasse in
den trein geplaatst zijn. Overigens
zijn van toepassing de bepalingen, op
de biljetten der dienstregelingen ver
meid, ten aanzien van het toelaten
en het vervoeren van reizigers.
De houder van een vacantiekaart
heeft niet het recht zijn reis onderweg
af te breken. Ais algemeene regei geldt
derhalve, dat de kaart wordt afgenomen
wanneer de reiziger het station verlaat.
Moet de houder evenwel op een
der overgangsstations Arnhem, Assen,
Boxtel, Breda, Coevorden, Delfzijl,
Dordrecht, Ede, Eindhoven, Gassel-
ternijeveen, Groningen, Leeuwarden.
Maviënberg, Nijmegen, Ommen, Roer
mond, Roosendaal, Stadskanaal, Til
burg, Venlo, Woerden, Zuidbroek,
dorp, om na een kwart mijl van rich
ting te veranderen.
„Het schijnt dat wij flink zullen
moeten rijden," zei juffrouw Deve
reux en nauwelijks had zij die woor
den geuit, of haar paard maakte een
hoogen luchtsprong en draafde er van
door.
„Als het op die manier door blijft
gaan zal het beest haar nog de ar
men uit het lid trekken, als het niets
ergers doet," mompelde Godfrey in
zichzelf.
Maar tot zoover bleef het meisje
hem flink de baas. Achterover in den
zadel geseten, liet zij hem zijn gang
gaan en hield, toen zij de eerste heg
naderden, den teugel wat in. Welke
gebreken haar nieuwe paard ook ge
had moge hebben, hij was ongetwij
feld een uitstekend springer, want hij
kwam glansrijk over dien hinderpaal.
Zooals zij even te voren had ge
zegd, het bleek dat zij flink moesten
rijden. De honden draafden, alsof hnn
eenigste wensch was Reintje te pakkun
te krijgen, voordat zij het volgende
veld kon bereiken. Godfrey's eigen
paard liep uit alle macht, maar het
kon deu bruine onmogelijk bijhouden.
Zutphen c-n Zwolle lang wachten op
het vertrek van den aansluitenden
trein, dan kan hem worden toegestaan
zich in de wachtkamers te begeven.
Alsdan moet de stationsnaam wor
den afgestempeld op de keerzijde van
de vacantiekaart en moet daarenboven
het nummer worden vermeld van den
aansluitenden trein, waarmede de
reiziger verpiicht is denzelfden dag
verder te reizen. Hetzelfde is van
toepassing indien de reiziger op een
der bovengenoemde overgangsstations
aankomt met een personentrein en
met den eerstvoigenden sneltrein
wenscht verder te reizen. Is de eerst
volgende trein een D-trein der H. IJ.
S. M., dan kan den reiziger desverlangd
worden toegestaan de reis voort te
zeilen met den eerstvertrekkenden
personen- of sneltrein, welke niet
D-trein is. In een D-trein van S.S. of
N.B.D.S. mag hij natuurlijk nooit
reizen.
Wordt de reis afgebroken fe Rot
terdam M„ dan mag zij worden
voortgezet vanaf de stations B. of
D. P.omgekeerd mag de reis worden
voortgezet van af Rotterdam M., indien
zij is afgebroken te Rotterdam B. of
D P. Door deze stations wordi wei
de stalionsnaam op de keerzijde ge
stempeld maar mag niet het nummer
van den aansluitenden trein worden
vermeid.
Europeesche rondvlucht.
Het liet zich gisteren in de och
tenduren alweer aanzien dat er van
vertrekken der vliegers van Soesterberg
naar Brussel voorloopig geen sprake
kon zijn er stond voortdurend een
zeer straffe wind op het veld en als
de stormvlagen even minderden barst-
sten flinke regenbuien los. De door
het Meterologisch Instiiuui te Utrecht
bekendgemaakte weerberichten bleven
ongunstig luiden en de deelnemers
gaven zich dan ook niet de geringste
aanstalten voor den start te maken.
Naar aanleiding van deze omstan
digheden besloten de wedstrijdcom-
m:ssarissen den tijd van aankomst
voor de 4e étape, Soesterberg—
Brussel, officieel 24 uur uit te stellen
en te verlengen tot Woensdagochtend
10 uur.
Eerst tegen tweeën kwam er wat
verbetering in den weerstoestand de
wind nam af in kracht en de regen
maakte plaats voor een zwak zonnetje.
Toen deden de aviateurs zich niet
lang meer wachtende start was
reeds sinds Zondagmiddag 3 uur
officieel opengesteld en niets dan een
betere weersgesteldheid beiette den
koningen der lucht hun machtigen
strijd voor te zetten.
Ónder de zeer weinig aanwezigen
ontstond er plotseling een opschud
ding toen Beaumont de deuren van
Ondanks juffrouw Devereux's be
kende vastheid in den zadel, werd
het dier haar langzamerhand de baas.
Bij den derden hinderpaal, een paar
gevaarlijk uitziende palen met een
hek, dat moeilijk te naderen was,
natn het zijn spreng te kort, waar
door zijn berijdster gevaar liep een
afschuweiijken val te doen. Door een
wonder kwam ze echter nog goed
terecht.
Zij hadden nu den top van den
heuvel bereikt en daalden aan den
anderen kant in het dal af, toen God
frey, wiens paard deed wat het kon,
ontdekte, dat er iets niet in den haak
was. Zij had klaarblijkelijk alle macht
over den bruine verloren, die, schrik
kend van eenige schapen, nu naar
links liep.
„Het is juist, zooals ik dacht," zei
nij tot zichzelf, terwijl hij pijlsnel ook
deze richting volgde. „Zij kan hem
niet meer in bedwang houden. Ik
moet haar inhalen, wat het ook
koste."
Hij drukte zijn sporen diep in de
flanken van zijn paard. Het gelukte
hem echter niet, Molly in te halen.
(Wncvervolgd.)