mm
Donderdag'
22 Juni
•regen
1911.
Is.
V«in Week tot Week.
De „Zeeland."
No 145
49e Jaarlaag.
lake,
tbosch
mrkaar-
snsdag
ies na-
zijn uit-
erplaat-
?uwe le
ÜLEN,
je luxe
el, vrij-
Vofvrije
120 en
elft der
ren met
Te be-
motto
dezer
af twee
at, met
Tebc-
Vijver-
VLISSINOSCHE COURANT.
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers
Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENT1ÈN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Qroote
'etters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
TELEFOONNUMMER 10.
flbonnemsnts-Bduertentiën op zeer uoordeeiige uoorioaarden
Nieuwe Abonné's, uitge
zonderd bij wekelijksche be
taling, ontvangen de dagelijks
verschijnende „VLISSING-
SCHE COURANT" koste
loos tot 1 Juli.
üëmeentëbë^
GENEESKUNDIG
STAATSTOEZICHT.
De Burgemeester van Viissingen
brengt ter kennis van belangheb
benden
dat blijkens bii hem ingekomen
ambtsbericht SMYRNA is besmet ver
klaard wegens Aziatische cholera.
Viissingen, 21 juni 1911.
De Burgemeester voornoemd,
VAN DOORN VAN KOUDEKERKE.
ID.
SCHIETOEFENINGEN.
Onveiligheid Vaarwater.
De Burgemeester van Viissingen
brengt ter kennis van zeevarenden
die daarbij belang kunnen hebben
dat op 27 en zoo noodig ook op
28 Juni a. s. van het fort „Harssens",
reede van Texel eene schietoefening
zal worden gehouden.
Dat omtrent de regeling dier schiet
oefening inlichtingen zijn te bekomen
ter gemeente-secretarie op eiken werk
dag van des morgens 9 tot des na
middags 4 ure.
Viissingen, 21 Juni 1911.
De Burgemeester voornoemd,
VAN DOORN VAN KOUDEKERKE.
Het oude spreekwoord zegtA tout
seigneur tout honneur. Men moet
echter ook aan de vrouw, zoo goed
als aan den man, de eer geven die
haar toekomt, en dan moeten wij zeg
gen dat de Engelsche kiesrechtvrouw
tjes haar leven gaan beteren en zich
nu eens als echte vrouwen gedragen
hebben, zonder daarom de politiek
uit het oog te verliezen. Zulk een
indrukwekkende stoet als Londen
Zaterdag te zien kreeg, zal zelfs daar
wei zelden zijn voorgekomen. De be
doeling van den reusachtigen optocht
was om de rol voor te stellen, die
vrouwen hebben gespeeld in de ge
schiedenis en tot bevordering van de
grootheid en eenheid van het Britsche
rijk. Vandaar dan ook waarschijnlijk
dat een reeks aanzienlijke vrouwen,
waaronder de echigenooten van twee
eerste ministers uit de koloniën, die
te Londen vertoeven ter bijwoning van
de rijksconferentie, deelnamen aan den
optocht, die een voi uur noodig had
om voorbij te trekken en waarin ze
ventig orkesten meespeelden. Vooral
de groepen van beroemde vrouwen
uit vroegere tijden, gekleed in de
dracht van het tijdperk dat zij voor
stelden, moeten zeer indrukwekkend
zijn geweest. Wij vermoeden dat de
dames op die wijze meer kans hebben
haar doel te bereiken, dan door hare
bekende aanvallen op regeeringsper-
sonen.
De Spaansche regeering zit een
beetje in de klem. Zij tracht nu de
volgende voorstelling te geven van
den toestand in en bij El Ksar, die
de expeditie ten gevolge had. Het was
daar een beetje onrustigeen Spaan
sche beschermeling werd met zijn
zoons uitgeplunderd. Later werden
zij ook vermoord en hunne hoofden
werden onder de stammen rondgedra
gen, teneinde eene beweging tegen
de vreemdelingen te verwekken. Daar
om was het te doen en daar de kaid
van El Ksar niets deed, zette de Spaan
sche kruiser troepen aan land en toen
deze aangevallen werden volgde het
overige. Spanje stelt de zaak alzoo
bijzonder eenvoudig voormaar het
zal de vraag wezen of zij daarmede
als geheel afgedaan zal kunnen wor
den beschouwd.
De Marokkaansche zaken kwamen
nu ook weer in de Fransche Kamer
fer sprake, waarbij Jaurès eene schit-
tererde rede hield. Daaruit bleek dat
de verhouding tusschen Frank'ijk en
Spanje, die een oogenblik gespannen
leek, weer verbeterd is. Zeer werd er
op aangedrongen, om met de regeering
van Spanje te onderhandelen over de
openbaarmaking van het bekende ge
heime traclaat; terwijl ook werd ver
langd dat Frankrijk en Spanje tege
lijkertijd Marokno zullen verlaten.
Van regeeringswege werd het be
staan van het geheime tractaat ontkend
en betoogd dat zoowel Spanje als
Frankrijk het ongeschonden behoud
van het grondgebied van Marokko
zullen handhaven.
Het doel blijft nog steeds het leger
van den Sultan te reorganiseeren, een
einde te maken aan de knevelarijen
en oneenigheden en de havenpolitie
op beteren roet in te richten.
Wat dat geheime tractaat betreft,
tegenover de bepaalde ontkentenis der
regeering houdt Jaurès vol dat het
bestaat en zelfs dat er langzamerhand
wat van uitlekt. Hij beweert dat Frank
rijk en Spanje bij die overeenkomst
samen de zoogenaamde invloedssferen
hebben verdeeld. Eindelijk zal het
zeker wel eens aan den dag komen,
of dat geheime tractaat een spook of
een man is.
Voor een paar dagen kwamen er
berichten omtrent nieuwe moeilijk
heden tusschen Turkije en Montene
gro. De Turken hebben de hoogte
van Jesero bezet en twee verschan
singen aangelegdbeide schendingen
van Montenegrijnsch gebied. Verder
hebben de Turken twee Montene-
grijnscbe bosschen, die voor hen uit
een krijgskundig oogpunt lastig wa
ren, eenvoudig plat gebrand. Dat is
echt Turksch, maar de Montene-
grijnsche regeering vindt dergelijke
vrijheden uiteraard minder aange
naam; waaibij dan nog komt de
moeilijke kwestie der huisvesting
van Aibaneesche vluchtelingen op
Montenegrijnsch gebied.
De Ooster.rijksche gezant heeft
echter, zoowel bij de Turksche als
bij de Montenegrijnsche regeering
een vertoog ingediend, om haar op
het hart te drukken, in het belang
van het herstel van den vrede in Al
banië, een weinig kaimeerend op de
naar Montenegro uitgeweken Alba
neezen te werken, en dat schijnt ge
holpen ie hebben want thans is
aan alle Albaneezen, die wegens
politieke vergrijpen veroordeeld of
verbannen zijn, amnestie verleend.
In den laatsten tijd waren aller
oogen gevestigd op de teekenen
omtrent de dreigende staking der
zeelieden, een staking die natuurlijk
van bijzondei grooten omvang kon
zijn en een wereldramp had kunnen
worden, doch niet dan met zeer
groote moeite zou zijn te organiseeren.
^Het schijnt intusschen wel reeds
vast te staan, dat als internationale
werkstaking de beweging mislukt is.
In België vat men de zaak vrij koel
op en ook in Engeland ontstaan
weinig moeilijkheden, vooral omdat
reeds enkele stoomvaartmaatschap
pijen loonsverhooging hebben toege
staan. De betrokken vereenigingen
vertegenwoordigen slechts een klein
gedeelte van de Engelsche zeelieden.
Zij bezitten geene hulpmiddelen om
eene werkstaking te onderhouden en
zij schijnen slechts in geringe mate
het algemeen vertrouwen der vakge-
nooten te bezitten.
Trouwens verschillen de toestan
den in de havens en in de onder
scheidene takken van het zeevaart
wezen zeer veel. Afgescheiden van
het feit, dat de zeelieden siechts voor
een klein gedeelte zijn georganiseerd,
kan toch eene staking onderhen niet
plotseling in vollen omvang uitbre
ken want zij die gemonsterd hebben
wenschen aan hun contract te voldoen.
Deze zeelieden gaan dus niet in sta
king voor hun reis is afgeloopen.
Het zou daarom in ieder geval nog
lang moeten duren voor er sprake
was van een voldongen feit maar
dit feit alleen staat de algemeene en
internationale staking vierkant in den
wee.
Overigens mag niet worden ont
kend, dat over 't algemeen de toe
standen onder de zeelieden niet roos
kleurig zijn. Zelfs bij de grootste
maatschappijen met hare prachtige
zeekasteelen, komt het voor dat de
passagiers een schier vorstelijk, maar
het mindere scheepsvolk nauwelijks
een menschwaardig verblijf heeft.
Uit Portugal komen ongunstige
berichten. Van al de hervormingen,
in der tijd door de regeering be
loofd, komt maar steeds niets. Het
volk wordt daarover meer en meer
ontevreden, waarbij nog komt dat
Spanje de koningsgezinde groepen
steunt. Ook de Pausgezinden werken
de republikeinsche regeering hard
tegen. Min zegt dat het geheele leger
gemobiliseerd is en zelfs de leerlin
gen der Cadettenscholen moeten be
vel ontvangen hebben zich terstond
bij hunne regimenten aan te sluiten.
BINNLvN CTN IX
H. M. de Koningin naar Brussel.
De Brusselsche „Chronique' deelt
mede, dat H. M. de Koningin waar
schijnlijk over zee naar België zal
gaan en te Ostende zal landen.
Het blad voegt er aan toe, dat het
bezoek zal worden uitgesteld tot Au
gustus.
Mr. H. J Sraidt.
Heden herdenkt de oud-minister
van justitie, mr. Hendrik Jan Smid!,
den dag, dat hij 60 jaar geleden te
Groningen op stellingen promoveerde
tot doctor in de beide rechten.
Positieverbetering officieren.
Naar aanleiding van een bericht
van het „Vad", dat het wetsontwerp
in zake de officierstractementen, thans
bij den Raad van defensie, geen re
geling van de pensioenen der officie
ren bevat, zegt de „N. Ct."
Het „Vaderland" zij gerust. Afge
scheiden van pensioenveibetering
welke ten deel zal vallen aan de of
ficieren die op 46jarigen leeftijd naar
de Landweer overgaan, wenscht de
minister naar wij vernemen een
bedrag uit te trekken, niet lager dan
dat van minister Cool, voor premiën
ten dienste van verhooging der pen-
sioer,bedragen.
Men weet dat de pensioenen zijn
geregeld in de Pensioenwet voor de
Landmacht 1902. Waarschijnlijk ligt
het in de bedoeling van den huidigen
minister van oorlog, naar den maatstaf
dier regeling premier te doen uitkee-
ren aan de betrokken officieren, be
stemd om zich een toeslag op het te
zijner tijd le trekken pensioen te ver
zekeren.
Hedenmiddag werd ten raadhuize
alhier de algemeene vergadering van
aandeelhouders van bovengenoemde
maatschappij gehouden, onder voor
zitterschap van den heer mr. E. Fok
ker, president-commissaris.
Het verslag over het 36e boekjaar
werd in deze vergadering uitgebracht,
waaraan wij het volgende ontleenen
Werd door de algemeene vergade
ring van aandeelhouders gehouden
den 24sten Juni 1910 op voorstel van
commissarissen besloten, het be
schermheerschap der maatschappij
aan te bieden aan Z. K. H. Prins
Hendrik der Nederlanden, het is com
missarissen een groot voorrecht, thans
te kunnen mededeelt",, dat hst Z. K.
H. heeft behaagd dit beschermheer
schap welwillend te aanvaarden.
In dezelfde vergadeii.ig daartoe be
noemd, heeft ook de heer J. T. Cre-
mer zich bereid verklaard als com
missaris der maatschappij op te treden.
Ook dit jaar had de maatschappij
wederom het verlies te betreuren van
een harer commissarissen, wegens het
overlijden van den heer R. W. j. C.
van den Wall Bake. De maatschappij
verliest in den heer Bake een man,
die in de moeilijkste periode, die
achter haar ligt, haar onschatbare
diensten bewees door zijne zeer des
kundige adviezen. De nagedachtenis
van dezen commissaris zal in dank
bare herinnering blijven voortleven.
De financieele resultaten van het
jaar 1910 geven wederom reden tot
tevredenheid, waar, ondanks de hoo-
gere exploitatiekosten,het bruto winst
cijfer nog iets hooger bleef dan het
voorafgaande jaar.
Bijzondere vermelding verdient de
zeer belangrijke verbetering, welke
het bedrijf in hef afgeloopen jaar heeft
ondergaan door het tegen 1 Mei 1910
in de vaart orengen van drie nieuwe
dubbelschroefschepen. Het is com
missarissen een voldoening te kun
nen verklaren, dat deze schepen in
alle opzichten uitstekend voldoen,
terwijl meer en meer blijkt, dat het
reizend publiek de voortreffelijke in
richting der nieuwe schepen eveneens
op hoogen prijs stelt.
Ook de ombouw der vroegere nacht-
booten van den dagdienst bleek zeer
bevorderlijk aan de geriefelijkheid
voor de passagiers, terwijl de groo-
tere snelheid dezer schepen, de stipte
uitvoering van den dienst beter waar
borgt, zoodat mag worden aangeno
men, dat de vrij aanmerkelijke uitga
ven, aan den ombouw besteed, zullen
blijken goede vruchten te dragen.
De oude dagboot „Nederland" werd
tegen bevredigenden prijs verkocht.
Commissarissen twijfelen niet of de
algemeene moderniseering der vloot
zal ook in de toekomst er toe bij
dragen, het vervoer over de route der
maatschappij te doen toenemen.
Meenden de commissarissen tegen
het einde van 1910 voorstellen te kun
nen doen betreffende een finantieële
reorganisatie der maatschappij, noo
dig om aan achterstallige geldelijke
verplichtingen te kunnen voldoen,
nadat reeds eene buitengewone ver
gadering van aandeelhouders was
bijeengeroepen, werden zij plotseling
door een der concurreerende maat
schappijen verrast door de aankondi
ging eener zeer ingrijpende versnelling
van het verkeer met Noord-Duitsch-
iand.
Waar de gevolgen van dit onver
wachte optreden niet onmiddellijk te
overzien waren, hebben eommissa
rissen gemeend, genoemde vergade
ring van aandeelhouders voorloopig
te moeter. uitstellen.
Ook al valt zulks buiten het bestek
van dit verslag, moge hier toch wor
den vermeld, dat besloten werd den
nachtdienst te verleggen van Queens-
boro naar Folkestone, terwijl op deze
vergadering voorstellen tot reorgani
satie, overeenkomende met die van
December 1910, zullen worden ge
daan.
Tengevolge van het feit, dat het
aandeel der maatschappij in de vracht
voor passagiers en bagage bij ver
voer via Folkestone aanmerkelijk
lager is, dan bij vervoer via Queen-
boro, zulien de inkomsten daardoor
sterk worden verminderd. Waar
echter tenslotte door de medewerking
van de South Eastern and Chattham
railway, de Staatsspoor, de Noord-
Brabantsch Duitsche spoorweg maat
schappij en de Duitsche spoorweg
directies, niet alleen ae verbindingen
naar Noord Duitschland evengoed
bleven als die der concurrenten en
die naar Zuid Duitschland aanmer
kelijk beter werden, bovendien een
groot deel der internationale post
voor Zuid Duitschland voortaan even
zeer over Viissingen zal worde.)
voerd, vertrouwen commissarissen,
dat het thans aanzienlijk geldelijk
nadeel geleidelijk zal afnemen.
Daar, wat 1910 betreft, de uit de
winst beschikbaar gekomen (gelden
zijn moeten worden aangewend tot
betaling van rente en aflossing der
hypothecaire leening Staatsspoor
alsmede tot afbetaling op de aan
„The Fairfield Shipbuilding Company"
verschuldigde bouwkosten (deze wer
den van f 1.468,000 op 1 Januari
1910 teruggebracht tot f840.000 op
31 December 1910) kon in 1910 nog
niet worden overgegaan tot uitloting
der 3 pet obligatieleening 1886 en
evenmin tot uitbetaling van dividend
over 1910, zoodat de netto winst,
na reserveering van een bedrag van
f 50,000 voor een te vormen ketel
fonds, bis'emd werd voor afschrij
ving op schepen en andere eigen
dommen der maatschappij.
De vloot der maatschappij bestond
op 31 December 1910 uit de volgende
schepen: „Duitschland" groot 4682
M3 met 4500 P.K.„Engeland" groot
4668 M3 met 4500 P.K.„Prins
Hendrik" groot 5508 M:> met 9000
P.K.„Koningin Regentes" 5514 M:i
met 9000 P.K.; „Koningin Wilhel-
mia", 5502 M:i met 9000 P.K.
„Prinses Juliana", „Oranje Nassau"
en „Mecklenburg" allen 8171 Ms met
10000 P.K.
Van de 3 pet. obligatieleening
1886, werden geene obligatiën uit
geloot, zoodat in omloop bleef een
bedrag van f 2,856.000.
Het door de maatschappij betaalde
voorschot op kosten van vernieuwing
der ketels op de raderbooten, op 1
Januari 1910 per saldo nog bedragende
f55,083.34 werd dit jaar geheel
afgeschreven.
Van de kasmiddelen was op 31
December 1910 een bedrag van
f10,230 en van de gedurende het jaar
1910 in het nieuw gevormde ketel-
fonds gestorte gelden ad f 50.000,
een bedrag van i 49,950 in effecten
belegd.
Het fonds tot aflossing der hypo
thecaire geldleeningad. f2,810,898,35
onder beheer der Staatsspoor, waarin
op 31 December 1909 aanwezig was
f2,192,518.42, werd gedurende liet
jaar 1910 vermeerderd met maande-
lijksche bijdragen, ad. f 140,544.90 en
met gekweekte rente ad. f79,121,30,
zoodat het op 31 December 1910 in
totaal aanwijst f 2,412,184 62.
De resultaten der exploitatie over
het afgeloopen jaar zijn de volgende
Gedurende het jaar 1910 werden
730 reizen afgelegd, zijnde een gelijk
aantal als het vorige jaar.
De bruto opbrengsten beliepen in
1910 f2,603,847,005.
Vergeleken met de .beide vorige
jaren werd ontvangen wegens het
vervoer van reizigers en bagage
in 1910 f 1,221,300.12 in 1909
f 1,059,994.905, in 1908 f 1,079,800.28
wegens vervoer van koopmansgoe
deren en paketten resp. f 575,867.89
f617,206.975 en f575,488.17 wegens
vervoer van brievenmalen enz. res
pectievelijk f 556,098-785; 1561,260.99
en f 478,538.465wegens huur van
hutten op de stoomschepen resp.
f 172,435, f 118,940.57 en f 120,109.96;
wegens buitengewone ontvang
sten f 78,055.21 f 51,819.93 en
148,947.65en ten slotte totaal
in 1910 f 2,603,847.005; in 1909
f 2,409,223.376 en 1908 f2,302,884.525.
Dit is per cent (1908 berekend op
100 pet.) in 1910 112,07 pet., in
1909 104,48 pet. en in 1908 100
pet.
Per reis werd ontvangen in 1910
f 3,565.915in 1909 f3,300.303 en in
19 '8 f3,141.725.
De exploitatiekosten bedroegen in
1910 f 1,545,452.115 of gemid
deld per reis f2117.06; tegen
f 1,354,458.955 of gemiddeld per reis
f 1854.42 in 1909. Deze hoogere ex
ploitatiekosten zijn ontstaan door het
in de vaa.t brengen der nieuwe
schroefbooten, alsook doordien de
kosten van ombouw der vroegere
nachtbooten in dagbooten ten laste
der exploitatierekening zijn geboekt.
in 1910 werden vervoerd 148.842
reizigers; tegen 1909 128,715; in
1908 132,946; in 1907 120,059; in
1906 110,307.
Het aantal tonnengoederen a 1000
K.G., dat vervoerd werd bedroeg in
genoemde jaren respectievelijk57,277
L