mm Donderdag' 22 Juni •regen 1911. Is. V«in Week tot Week. De „Zeeland." No 145 49e Jaarlaag. lake, tbosch mrkaar- snsdag ies na- zijn uit- erplaat- ?uwe le ÜLEN, je luxe el, vrij- Vofvrije 120 en elft der ren met Te be- motto dezer af twee at, met Tebc- Vijver- VLISSINOSCHE COURANT. Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij de Uitgevers Firma F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENT1ÈN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Qroote 'etters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. flbonnemsnts-Bduertentiën op zeer uoordeeiige uoorioaarden Nieuwe Abonné's, uitge zonderd bij wekelijksche be taling, ontvangen de dagelijks verschijnende „VLISSING- SCHE COURANT" koste loos tot 1 Juli. üëmeentëbë^ GENEESKUNDIG STAATSTOEZICHT. De Burgemeester van Viissingen brengt ter kennis van belangheb benden dat blijkens bii hem ingekomen ambtsbericht SMYRNA is besmet ver klaard wegens Aziatische cholera. Viissingen, 21 juni 1911. De Burgemeester voornoemd, VAN DOORN VAN KOUDEKERKE. ID. SCHIETOEFENINGEN. Onveiligheid Vaarwater. De Burgemeester van Viissingen brengt ter kennis van zeevarenden die daarbij belang kunnen hebben dat op 27 en zoo noodig ook op 28 Juni a. s. van het fort „Harssens", reede van Texel eene schietoefening zal worden gehouden. Dat omtrent de regeling dier schiet oefening inlichtingen zijn te bekomen ter gemeente-secretarie op eiken werk dag van des morgens 9 tot des na middags 4 ure. Viissingen, 21 Juni 1911. De Burgemeester voornoemd, VAN DOORN VAN KOUDEKERKE. Het oude spreekwoord zegtA tout seigneur tout honneur. Men moet echter ook aan de vrouw, zoo goed als aan den man, de eer geven die haar toekomt, en dan moeten wij zeg gen dat de Engelsche kiesrechtvrouw tjes haar leven gaan beteren en zich nu eens als echte vrouwen gedragen hebben, zonder daarom de politiek uit het oog te verliezen. Zulk een indrukwekkende stoet als Londen Zaterdag te zien kreeg, zal zelfs daar wei zelden zijn voorgekomen. De be doeling van den reusachtigen optocht was om de rol voor te stellen, die vrouwen hebben gespeeld in de ge schiedenis en tot bevordering van de grootheid en eenheid van het Britsche rijk. Vandaar dan ook waarschijnlijk dat een reeks aanzienlijke vrouwen, waaronder de echigenooten van twee eerste ministers uit de koloniën, die te Londen vertoeven ter bijwoning van de rijksconferentie, deelnamen aan den optocht, die een voi uur noodig had om voorbij te trekken en waarin ze ventig orkesten meespeelden. Vooral de groepen van beroemde vrouwen uit vroegere tijden, gekleed in de dracht van het tijdperk dat zij voor stelden, moeten zeer indrukwekkend zijn geweest. Wij vermoeden dat de dames op die wijze meer kans hebben haar doel te bereiken, dan door hare bekende aanvallen op regeeringsper- sonen. De Spaansche regeering zit een beetje in de klem. Zij tracht nu de volgende voorstelling te geven van den toestand in en bij El Ksar, die de expeditie ten gevolge had. Het was daar een beetje onrustigeen Spaan sche beschermeling werd met zijn zoons uitgeplunderd. Later werden zij ook vermoord en hunne hoofden werden onder de stammen rondgedra gen, teneinde eene beweging tegen de vreemdelingen te verwekken. Daar om was het te doen en daar de kaid van El Ksar niets deed, zette de Spaan sche kruiser troepen aan land en toen deze aangevallen werden volgde het overige. Spanje stelt de zaak alzoo bijzonder eenvoudig voormaar het zal de vraag wezen of zij daarmede als geheel afgedaan zal kunnen wor den beschouwd. De Marokkaansche zaken kwamen nu ook weer in de Fransche Kamer fer sprake, waarbij Jaurès eene schit- tererde rede hield. Daaruit bleek dat de verhouding tusschen Frank'ijk en Spanje, die een oogenblik gespannen leek, weer verbeterd is. Zeer werd er op aangedrongen, om met de regeering van Spanje te onderhandelen over de openbaarmaking van het bekende ge heime traclaat; terwijl ook werd ver langd dat Frankrijk en Spanje tege lijkertijd Marokno zullen verlaten. Van regeeringswege werd het be staan van het geheime tractaat ontkend en betoogd dat zoowel Spanje als Frankrijk het ongeschonden behoud van het grondgebied van Marokko zullen handhaven. Het doel blijft nog steeds het leger van den Sultan te reorganiseeren, een einde te maken aan de knevelarijen en oneenigheden en de havenpolitie op beteren roet in te richten. Wat dat geheime tractaat betreft, tegenover de bepaalde ontkentenis der regeering houdt Jaurès vol dat het bestaat en zelfs dat er langzamerhand wat van uitlekt. Hij beweert dat Frank rijk en Spanje bij die overeenkomst samen de zoogenaamde invloedssferen hebben verdeeld. Eindelijk zal het zeker wel eens aan den dag komen, of dat geheime tractaat een spook of een man is. Voor een paar dagen kwamen er berichten omtrent nieuwe moeilijk heden tusschen Turkije en Montene gro. De Turken hebben de hoogte van Jesero bezet en twee verschan singen aangelegdbeide schendingen van Montenegrijnsch gebied. Verder hebben de Turken twee Montene- grijnscbe bosschen, die voor hen uit een krijgskundig oogpunt lastig wa ren, eenvoudig plat gebrand. Dat is echt Turksch, maar de Montene- grijnsche regeering vindt dergelijke vrijheden uiteraard minder aange naam; waaibij dan nog komt de moeilijke kwestie der huisvesting van Aibaneesche vluchtelingen op Montenegrijnsch gebied. De Ooster.rijksche gezant heeft echter, zoowel bij de Turksche als bij de Montenegrijnsche regeering een vertoog ingediend, om haar op het hart te drukken, in het belang van het herstel van den vrede in Al banië, een weinig kaimeerend op de naar Montenegro uitgeweken Alba neezen te werken, en dat schijnt ge holpen ie hebben want thans is aan alle Albaneezen, die wegens politieke vergrijpen veroordeeld of verbannen zijn, amnestie verleend. In den laatsten tijd waren aller oogen gevestigd op de teekenen omtrent de dreigende staking der zeelieden, een staking die natuurlijk van bijzondei grooten omvang kon zijn en een wereldramp had kunnen worden, doch niet dan met zeer groote moeite zou zijn te organiseeren. ^Het schijnt intusschen wel reeds vast te staan, dat als internationale werkstaking de beweging mislukt is. In België vat men de zaak vrij koel op en ook in Engeland ontstaan weinig moeilijkheden, vooral omdat reeds enkele stoomvaartmaatschap pijen loonsverhooging hebben toege staan. De betrokken vereenigingen vertegenwoordigen slechts een klein gedeelte van de Engelsche zeelieden. Zij bezitten geene hulpmiddelen om eene werkstaking te onderhouden en zij schijnen slechts in geringe mate het algemeen vertrouwen der vakge- nooten te bezitten. Trouwens verschillen de toestan den in de havens en in de onder scheidene takken van het zeevaart wezen zeer veel. Afgescheiden van het feit, dat de zeelieden siechts voor een klein gedeelte zijn georganiseerd, kan toch eene staking onderhen niet plotseling in vollen omvang uitbre ken want zij die gemonsterd hebben wenschen aan hun contract te voldoen. Deze zeelieden gaan dus niet in sta king voor hun reis is afgeloopen. Het zou daarom in ieder geval nog lang moeten duren voor er sprake was van een voldongen feit maar dit feit alleen staat de algemeene en internationale staking vierkant in den wee. Overigens mag niet worden ont kend, dat over 't algemeen de toe standen onder de zeelieden niet roos kleurig zijn. Zelfs bij de grootste maatschappijen met hare prachtige zeekasteelen, komt het voor dat de passagiers een schier vorstelijk, maar het mindere scheepsvolk nauwelijks een menschwaardig verblijf heeft. Uit Portugal komen ongunstige berichten. Van al de hervormingen, in der tijd door de regeering be loofd, komt maar steeds niets. Het volk wordt daarover meer en meer ontevreden, waarbij nog komt dat Spanje de koningsgezinde groepen steunt. Ook de Pausgezinden werken de republikeinsche regeering hard tegen. Min zegt dat het geheele leger gemobiliseerd is en zelfs de leerlin gen der Cadettenscholen moeten be vel ontvangen hebben zich terstond bij hunne regimenten aan te sluiten. BINNLvN CTN IX H. M. de Koningin naar Brussel. De Brusselsche „Chronique' deelt mede, dat H. M. de Koningin waar schijnlijk over zee naar België zal gaan en te Ostende zal landen. Het blad voegt er aan toe, dat het bezoek zal worden uitgesteld tot Au gustus. Mr. H. J Sraidt. Heden herdenkt de oud-minister van justitie, mr. Hendrik Jan Smid!, den dag, dat hij 60 jaar geleden te Groningen op stellingen promoveerde tot doctor in de beide rechten. Positieverbetering officieren. Naar aanleiding van een bericht van het „Vad", dat het wetsontwerp in zake de officierstractementen, thans bij den Raad van defensie, geen re geling van de pensioenen der officie ren bevat, zegt de „N. Ct." Het „Vaderland" zij gerust. Afge scheiden van pensioenveibetering welke ten deel zal vallen aan de of ficieren die op 46jarigen leeftijd naar de Landweer overgaan, wenscht de minister naar wij vernemen een bedrag uit te trekken, niet lager dan dat van minister Cool, voor premiën ten dienste van verhooging der pen- sioer,bedragen. Men weet dat de pensioenen zijn geregeld in de Pensioenwet voor de Landmacht 1902. Waarschijnlijk ligt het in de bedoeling van den huidigen minister van oorlog, naar den maatstaf dier regeling premier te doen uitkee- ren aan de betrokken officieren, be stemd om zich een toeslag op het te zijner tijd le trekken pensioen te ver zekeren. Hedenmiddag werd ten raadhuize alhier de algemeene vergadering van aandeelhouders van bovengenoemde maatschappij gehouden, onder voor zitterschap van den heer mr. E. Fok ker, president-commissaris. Het verslag over het 36e boekjaar werd in deze vergadering uitgebracht, waaraan wij het volgende ontleenen Werd door de algemeene vergade ring van aandeelhouders gehouden den 24sten Juni 1910 op voorstel van commissarissen besloten, het be schermheerschap der maatschappij aan te bieden aan Z. K. H. Prins Hendrik der Nederlanden, het is com missarissen een groot voorrecht, thans te kunnen mededeelt",, dat hst Z. K. H. heeft behaagd dit beschermheer schap welwillend te aanvaarden. In dezelfde vergadeii.ig daartoe be noemd, heeft ook de heer J. T. Cre- mer zich bereid verklaard als com missaris der maatschappij op te treden. Ook dit jaar had de maatschappij wederom het verlies te betreuren van een harer commissarissen, wegens het overlijden van den heer R. W. j. C. van den Wall Bake. De maatschappij verliest in den heer Bake een man, die in de moeilijkste periode, die achter haar ligt, haar onschatbare diensten bewees door zijne zeer des kundige adviezen. De nagedachtenis van dezen commissaris zal in dank bare herinnering blijven voortleven. De financieele resultaten van het jaar 1910 geven wederom reden tot tevredenheid, waar, ondanks de hoo- gere exploitatiekosten,het bruto winst cijfer nog iets hooger bleef dan het voorafgaande jaar. Bijzondere vermelding verdient de zeer belangrijke verbetering, welke het bedrijf in hef afgeloopen jaar heeft ondergaan door het tegen 1 Mei 1910 in de vaart orengen van drie nieuwe dubbelschroefschepen. Het is com missarissen een voldoening te kun nen verklaren, dat deze schepen in alle opzichten uitstekend voldoen, terwijl meer en meer blijkt, dat het reizend publiek de voortreffelijke in richting der nieuwe schepen eveneens op hoogen prijs stelt. Ook de ombouw der vroegere nacht- booten van den dagdienst bleek zeer bevorderlijk aan de geriefelijkheid voor de passagiers, terwijl de groo- tere snelheid dezer schepen, de stipte uitvoering van den dienst beter waar borgt, zoodat mag worden aangeno men, dat de vrij aanmerkelijke uitga ven, aan den ombouw besteed, zullen blijken goede vruchten te dragen. De oude dagboot „Nederland" werd tegen bevredigenden prijs verkocht. Commissarissen twijfelen niet of de algemeene moderniseering der vloot zal ook in de toekomst er toe bij dragen, het vervoer over de route der maatschappij te doen toenemen. Meenden de commissarissen tegen het einde van 1910 voorstellen te kun nen doen betreffende een finantieële reorganisatie der maatschappij, noo dig om aan achterstallige geldelijke verplichtingen te kunnen voldoen, nadat reeds eene buitengewone ver gadering van aandeelhouders was bijeengeroepen, werden zij plotseling door een der concurreerende maat schappijen verrast door de aankondi ging eener zeer ingrijpende versnelling van het verkeer met Noord-Duitsch- iand. Waar de gevolgen van dit onver wachte optreden niet onmiddellijk te overzien waren, hebben eommissa rissen gemeend, genoemde vergade ring van aandeelhouders voorloopig te moeter. uitstellen. Ook al valt zulks buiten het bestek van dit verslag, moge hier toch wor den vermeld, dat besloten werd den nachtdienst te verleggen van Queens- boro naar Folkestone, terwijl op deze vergadering voorstellen tot reorgani satie, overeenkomende met die van December 1910, zullen worden ge daan. Tengevolge van het feit, dat het aandeel der maatschappij in de vracht voor passagiers en bagage bij ver voer via Folkestone aanmerkelijk lager is, dan bij vervoer via Queen- boro, zulien de inkomsten daardoor sterk worden verminderd. Waar echter tenslotte door de medewerking van de South Eastern and Chattham railway, de Staatsspoor, de Noord- Brabantsch Duitsche spoorweg maat schappij en de Duitsche spoorweg directies, niet alleen ae verbindingen naar Noord Duitschland evengoed bleven als die der concurrenten en die naar Zuid Duitschland aanmer kelijk beter werden, bovendien een groot deel der internationale post voor Zuid Duitschland voortaan even zeer over Viissingen zal worde.) voerd, vertrouwen commissarissen, dat het thans aanzienlijk geldelijk nadeel geleidelijk zal afnemen. Daar, wat 1910 betreft, de uit de winst beschikbaar gekomen (gelden zijn moeten worden aangewend tot betaling van rente en aflossing der hypothecaire leening Staatsspoor alsmede tot afbetaling op de aan „The Fairfield Shipbuilding Company" verschuldigde bouwkosten (deze wer den van f 1.468,000 op 1 Januari 1910 teruggebracht tot f840.000 op 31 December 1910) kon in 1910 nog niet worden overgegaan tot uitloting der 3 pet obligatieleening 1886 en evenmin tot uitbetaling van dividend over 1910, zoodat de netto winst, na reserveering van een bedrag van f 50,000 voor een te vormen ketel fonds, bis'emd werd voor afschrij ving op schepen en andere eigen dommen der maatschappij. De vloot der maatschappij bestond op 31 December 1910 uit de volgende schepen: „Duitschland" groot 4682 M3 met 4500 P.K.„Engeland" groot 4668 M3 met 4500 P.K.„Prins Hendrik" groot 5508 M:> met 9000 P.K.„Koningin Regentes" 5514 M:i met 9000 P.K.; „Koningin Wilhel- mia", 5502 M:i met 9000 P.K. „Prinses Juliana", „Oranje Nassau" en „Mecklenburg" allen 8171 Ms met 10000 P.K. Van de 3 pet. obligatieleening 1886, werden geene obligatiën uit geloot, zoodat in omloop bleef een bedrag van f 2,856.000. Het door de maatschappij betaalde voorschot op kosten van vernieuwing der ketels op de raderbooten, op 1 Januari 1910 per saldo nog bedragende f55,083.34 werd dit jaar geheel afgeschreven. Van de kasmiddelen was op 31 December 1910 een bedrag van f10,230 en van de gedurende het jaar 1910 in het nieuw gevormde ketel- fonds gestorte gelden ad f 50.000, een bedrag van i 49,950 in effecten belegd. Het fonds tot aflossing der hypo thecaire geldleeningad. f2,810,898,35 onder beheer der Staatsspoor, waarin op 31 December 1909 aanwezig was f2,192,518.42, werd gedurende liet jaar 1910 vermeerderd met maande- lijksche bijdragen, ad. f 140,544.90 en met gekweekte rente ad. f79,121,30, zoodat het op 31 December 1910 in totaal aanwijst f 2,412,184 62. De resultaten der exploitatie over het afgeloopen jaar zijn de volgende Gedurende het jaar 1910 werden 730 reizen afgelegd, zijnde een gelijk aantal als het vorige jaar. De bruto opbrengsten beliepen in 1910 f2,603,847,005. Vergeleken met de .beide vorige jaren werd ontvangen wegens het vervoer van reizigers en bagage in 1910 f 1,221,300.12 in 1909 f 1,059,994.905, in 1908 f 1,079,800.28 wegens vervoer van koopmansgoe deren en paketten resp. f 575,867.89 f617,206.975 en f575,488.17 wegens vervoer van brievenmalen enz. res pectievelijk f 556,098-785; 1561,260.99 en f 478,538.465wegens huur van hutten op de stoomschepen resp. f 172,435, f 118,940.57 en f 120,109.96; wegens buitengewone ontvang sten f 78,055.21 f 51,819.93 en 148,947.65en ten slotte totaal in 1910 f 2,603,847.005; in 1909 f 2,409,223.376 en 1908 f2,302,884.525. Dit is per cent (1908 berekend op 100 pet.) in 1910 112,07 pet., in 1909 104,48 pet. en in 1908 100 pet. Per reis werd ontvangen in 1910 f 3,565.915in 1909 f3,300.303 en in 19 '8 f3,141.725. De exploitatiekosten bedroegen in 1910 f 1,545,452.115 of gemid deld per reis f2117.06; tegen f 1,354,458.955 of gemiddeld per reis f 1854.42 in 1909. Deze hoogere ex ploitatiekosten zijn ontstaan door het in de vaa.t brengen der nieuwe schroefbooten, alsook doordien de kosten van ombouw der vroegere nachtbooten in dagbooten ten laste der exploitatierekening zijn geboekt. in 1910 werden vervoerd 148.842 reizigers; tegen 1909 128,715; in 1908 132,946; in 1907 120,059; in 1906 110,307. Het aantal tonnengoederen a 1000 K.G., dat vervoerd werd bedroeg in genoemde jaren respectievelijk57,277 L

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1911 | | pagina 1