Gemengd Nieuws, ingezonden Stukken. BUITENLAND. De 'conducteurs der brievenmalen 3e klasse I. la Gasse en M. Storm alhier,zijn met ingang van 1 December benoemd tot conducteur der 2e klasse. Genoemde conducteurs zijn dienst doende op het zeepostkantoor Vlis- singen—Queenboro. De soldaat F. v. L. van het alg. depöt van discipline, die bij zijne overbrenging naar Vlissingen aan het station te Ede deserteerde, werd des wege heden onder militair geleide naar de gevangenis te Arnhem over gebracht, ten einde aldaar voor den krijgsraad terecht te staan. Tot lid van den gemeenteraad te Zierikzee is gekozen de heer P. J. Boone(lib.)met369 stem men.De heer W. den Boer (anti-rev.) verkreeg 206 stemmen. KERK EN SCHOOLNIEUWS. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Leiden ds. W. j. Roscam Abbing te Overschie. De heer S. van Veen, candidaat, die Zondag 6 November zijn intrede als predikant te Camperland hoopt te doen, zal des morgens bevestigd Worden door zijn vader, prof. dr. S. D. van Veen te Utrecht. Op Zondag 20 Nov. a. s. zal de heer J. C. de Kruijter, candidaat te Middelburg en beroepen bij de Gereformeerde Kerk te Oostkapelle, des voormiddags in zijn ambt beves tigd worden door den heer J. B. Netelenbos, predikant te Heerenveen, vroeger te Oostkapelle. Des namid dags hoopt de heer J. C. de Kruijter zijn intree te doen. Chr. Ger. Kerk. Beroepen te Vlis singen ds. D. Visser te Veenendaal. Voor de vrije en orde-oefeningen der gymnastiek zijn gisteren te Venlo geslaagd de dames M. Bakker te Vlissingen en C. M. de Bruijne te Goes eri te Breda de heeren J. C. van Moort, H. Parel, J. Poldermans en A. Schaling, allen te Middelburg en mej. A. H. de Graaf te Zierikzee. De moeite wel waard. - De minister van buitenlandsche za ken brengt ter kennis van belang hebbenden, dat aan zijn departement te verkrijgen is de nalatenschap van P. S. Bellaard, zoon van F. Bellaard, overleden in den ouderdom van 48 jaren, den 8en Mei 1910, in het mi litair en burgerlijk hospitaal te Lou- rengo Marques. Bedoelde nalatenschap bestaat uit een stalen horloge, een scheermes in étui en een bril in étui. De overledene was ongehuwd. Na dere bijzonderheden kunnen noch omtrent hemzelf noch omtrent zijn familiebetrekkingen verschaft worden. Zij, die op de nalatenschap aanspraak kunnen maken, worden verzocht zich daartoe te wenden tot het departe ment van buitenlandsche zaken. Onder Dedemsvaart is een vrouw in de Dedemsvaart gevallen en verdronken. De overledene was 27 jaar oud en laat 4 kinderen achter. Gistermid ag viel een 3 jarig kind te Utrecht, in een onbe waakt oogenblik, in een kuip met water. Toen men het ongeval be merkte, was redden te laat. De kleine was helaas verdronken. Eenige weken geleden stierven uit dat gezin twee kinderen tegelijk aan een gevaarlijke ziekte. Een loodgieter te Utrecht viel van een dakgoot aan de Raam straat aldaar. Meer dood dan levend werd de ongelukkige opgenomen en naar de rijksklinieken vervoerd. Te Sittard is een vrachtrijder uit Leyenbroek onder zijn wagen geraakt. Beide beenen werden gebroken, een zelfs op twee plaatsen. Een landbouwerszoon te Beesd, lijdende aan toevallen, geraakte in een sloor, waarin hij later verdronken werd ge vonden. Te Dongen had een ernstig ongeluk plaats. Een land bouwersknecht was op zolder bezig hooi te steken. Door het struikelen viel hij van den zolder en kwam met het hoofd op een stuk ijzer terecht. Dood werd hij opgenomen. - Op het Buiten-lJ is gisteren te water ge raakt en verdronken een 21 jarig per soon uit Schellingwoude. De gemeentepolitie te Holten heeft aldaar aangehouden een Belg, die verdacht wordt een horloge ge stolen te hebben te Bath men. Het uurwerk werd nog in zijn bezit ge vonden. Toen hij aan de politie te Zutpheu werd overgeleverd, ontdekte deze in hem den dader van de inbraak, die Zaterdagnacht te Voorst bij een timmerman heeft plaats ge had en waarbij hout en gereedschap werden ontvreemd. De aangehoudene wordt tevens verdacht van diefstal van een rijwiel dat hij fe Zutphen heeft verkocht. De eigenaar dezer fiets heelt zich tot heden nog niet bekend gemaakt. De man is voor nader onderzoek ter beschikking van de marechaussée aldaar gesteld. De verwisselde city bag.— Men zal zich herinneren, hoe de procuratiehouder der hout- koopersfirma Pont en Versteegh te Zaandam onlangs tot de onaangename ontdekking kwam dat zijn citybag, waarin zich een portefeuille, inhou dende ongeveer f 1000 aan bankbil jetten, bevond, naar hij vermoedde, tijdens een bezoek aan een koffiehuis in de Kalverstraat te Amsterdam verwisseld was voor een citybag, die er uiterlijk precies hetzelfde uitzag, doch niets dan waardeloos papier bevatte. De portefeuille werd eenige dagen later in Haarlem teruggevonden. Thans is de politie er in geslaagd, ook de ontvreemde citybag op te spore"h. Zij vond deze, in kranten gewikkeld, verstopt achter het closet in het privaat van het café De Nieuwe Groote Slok in de Amstelstraat te Amsterdam. De citybag was kapot gesneden, blijkbaar om den inhoud er uit te halen. Bij het onderzoek is nog duidelijker gebleken, dat men hier met een sluw beraamden diefstal te doen heeft. De citybag toch, welke moest dienen om die van den bestolene te vervan gen, heeft de dief blijkbaar naar het model van zijn dubbelganger laten vervaardigen. De gestolen citybag toch had ook een taschje op zijde aan den buitenkant. Dit taschje had de eigenaar er speciaal op laten vasthechten, want citybags met deze eigenaardigheid zijn niet in den handel De dief moet dus hetzelfde hebben laten doen. De zaak Crippen. Een groot gedeelte van den dag van gisteren was gewijd aan het kruis verhoor van Crippen door den kroon- advocaat Muir, waaraan president Hot enkele andere vragen toevoegde. Bekl. bleef bij voortduring kalm en schijnbaar ongeschokt onder de soms scherpe en lastige vragen. Hij was alleen soms te verstaan. De las tigste vragen liepen over het gebruik dat hij van de hyosine maakte en het feit, dat hij stelselmatig heeft nage laten om te weten te komen, wat er van Betle Elmore is geworden, nadat zij volgens hem op 1 Februari is verdwenen, om naar haar minnaar Bruce Miller toe te gaan. Crippen kon hieromtrent geen bevredigende ophelderingen geven en kon evenmin verklaren, waarom hij geen pogingen had aangewend, om den kwartiermeester van de Montrose op te sporen, die hem zou hebben voorgesteld om te ontsnappen. Na het kruisverhoor, dat ruim drie uur had geduurd, kwamen eenige me dische getuigen, die door de verde diging waren opgeroepen, verklaren, dat de sectie op de gevonden over blijfselen op verkeerde wijze bewerk stelligd was door de medische getui gen van de beschuldiging en dat deze niet bewezen hebben, dat bedoelde overblijfselen inderdaad van een vrou welijk cadaver afkomstig waren en dat het lidteeken inderdaad een lid- teeken was en geen nierplooien. Ver volgens zette Tobin zijn pleidooi voort en betoogde, dat het niet aan de ver dediging is om aan te geven, waar Belle Elmore gebleven is, maar aan de beschuldiging om te bewijzen, dat de overblijfselen afkomstig zijn van een vrouwelijk cadaver, dat van Belle Elmore is. Donderdag is te Queen's Island Shipyard in Belfast, in tegenwoor digheid van duizenden toeschouwers een nieuw schip van de White-Star- lijn, de „Olympic" te water gelaten. Onder de hooge bezoekers, die de plechtige te waterlajing bijwoonden, waren ook de onderkoning van ln- dië en zijn echtgenoote. De „Olympic", die tusschen Sout hampton en New-York dienst zal doen is het grootste schip der wereld. Om een denkbeeld van de grootte te ge ven laten wij eenige cijfers der af meting volgen. De geheele lengte bedraagt 822 voet, de geheele breedte 92 voet. de breedte over het booten, dek 94 voet' De afstand van den top van de pijp tot aan de kiel meet 175 voet. Het aantal stalen dekken be draagt 11. het aantal waterdichte schotten 15. Het geheele schip weegt 27.000 ton en biedt plaats voor totaal 2500 passagiers, benevens een bemanning van 860 koppen. Daar zulke cijfers op zichzelf nog niets zeggen geven wij hier nog de hoofdafmetiugen van het grootste Nederlandsche schip, de „Rotterdam" der Holland-Amerika-Iijn. Van dat reusachtig gevaarte bedraagt de totale lengte 650 voet, de breedte 77 en de hoogte 43. Als men deze cijfers vergelijkt met de daarmede overeen komende veel hoogere van de „Olym pic", dan kan men zich eenigszins een denkbeeld vormen van de gewel dige grootte van dit nieuwe schip. Naar aanleiding van de komst van de „Clement Bayard II" te Lon den, welk luchtschip, zooals men weet, zeer waarschijnlijk door de militaire autoriteiten zal worden aangekocht, bevat de „Evening Stan dard" een beschouwing over de Engelsche luchtvloot. Het blad komt op tegen de her haaldelijk geuite bewering, dat En geland op het gebied van militaire luchtvaart bij de andere landen ver ten achter wezen zou. Wel komt Engeland, zegt het blad, eerst op de derde plaats, maar het is toch niet zoo heel ver bij Duitschland en Frankrijk ten achter. Ten bewijze somt het blad de luchtschepen op, waarover de mili taire autoriteiten in geval van nood zullen kunnen beschikken. Het zijn te Beta (militair) met 21,000 kub. voet gasinhoud, de Gamma (militair) met 70,600 kub. voet, de Spencer Moe ring (particulier) met 20,000 kub. voet, de Clement Bayard 11 (militair) met 247,000 kub. voet. Op het einde van het jaar zullen daar nog bijkomen het Marine lucht schip I (marine) met 706,000 kub. voet; de Willows III (particulier) met 52,000 kub. voet. Daartegenover beschikt Duitschland over slechts éen Zeppelin van een oud model, terwijl de nieuwe D. Z. VIII nog verre van haar voltooiing is. Verder heeft dat land vier half-stijve luchtschepen van het Gross-model, met een van dat soort nog in aan bouw, en negen van het slappe Par- seval-type, waarmede in den laatsten tijd zeer succesvolle tochten gemaakt zijn. Van die luéhtschepen zijn drie militaire, de overige zijn particuliere. Nog beschikt Duitschland over enkele andere bestuurbare luchtsche pen, maar zij zijn zoo klein of zoo onbetrouwbaar, dat men met deze niet onmiddellijk rekening te houden heeft. Frankrijk beschikt over 24 lucht schepen, waarvan zes nog in aan bouw zijn. Van die schepen zijn zes militaire alleen als effectiel te be schouwen het zijn de Lebaudy en de Liberté de Colonel Renard van het Astra-type en nog drie andere schepen van het Astra-type. Het is zegt-de schrijver dan aan het einde van dit overzicht, voor Engeland wel geen erg heugelijke vergelijking, die wij hier hebben op gesteld, maar zij is toch oneindig veel verbeterd in vergelijking met enkele jaren terug. De conclusie van het artikel is echter natuurlijk een aansporing aan de regeering om in deze bijzonder actief te wezen. (Buiten verantwoordelijkheid der redactie.) (De-copie wordt nimmer teruggegeven.) Eiectrische tram. Mijnheer de Redacteur Mét ingenomenheid las ik de advertentie in uw blad, van de di rectie der Eiectrische (ram om voort aan geen le klasse rijtuigen meer te laten loopen, zoodat naar ik hoop er voortaan minstens een motor- en een bijwagen zal loopen, hetgeen onmis baar is voor regelmatig vervoer der passagiers, wil men althans gevrij waard zijn met het gure weder niet op de balkons plaats te moeten ne men. Zou het, zoo vraag ik, niet moge lijk zijn, nu er toch veranderingen komen, éen bijwagen als rookwagen te gebruiken, we zien dit op de spoorwegen ook. Wellicht wil de directie het rookei.d publiek hierin ter wille zijn. Dankend voor de plaatsing, Een Abonné. Mijnheer de Redacteur Velen zullen ongetwijfeld met groot genoegen hebben kennis genomen van de eergisteravond in uw blad geplaatstste advertentie, waarbij van wege de directie der eiectrische tram wordt aangekondigd, dat met ingang van 23 October a. s. de eerste klasse rijtuigen dier tram zullen vervallen. Voorwaar M. de R. een inderdaad zeer goede maatregel, 't Pleit weer eenigszins voor haar goeden wil. Er bestaat evenwel, M. de R., nog een ander en bovenal voor houders van abonnementen, zeer lastig euvel, nl. de controle op de plaatsbewijzen. De manier, waarop thans wordt gecontroleerd, geschiedt op eene wijze, die het vermoeden wettigt, dat de directie van het idéé uit gaat, dat die moet worden toegepast niet op den conducteur in het bijzonder, maar op de passagiers in het al gemeen. Want wat is het geval. Houders van jaar-abonnementen en natuurlijk dus ook zij, wier abonnement over korter termijn loopt, worden al thans wat sommige conducteurs betreft door hen geregeld gecon troleerd (wat ik hun onder de thans heerschende instructies hoegenaamd niet kwalijk kan nemen), zoodat ik, die geregeld twee keer per dag de reis heen en weer naar Middelburg maak, als het ongeluk mij op de hielen zit, de kans loop vier keer mijn abonnement te voorschijn te moeten halen. En dat terwijl ik reeds ruim 4 jaar als geabonneerde van de tram gebruik maak, iedere conducteur mij kent en iedere conducteur reeds weet, althans kan weten, dat ik houder ben van een jaar abonnement, daar dit nu weer gedurende ruim een maand loopende is. Mocht men nu, wat iedereen kan overkomen, dwalen is nu eenmaal menschelijk, zijn abonnement niet bij zich hebben, dan wordt men uitge- noodigd, wil men niet gedwongen worden de tram te verlaten, een plaatsbewijs voor het reeds afgelegde en nog af te leggen traject te nemen. En dat alles niettegenstaande die conducteur de volle wetenschap be zit, dat ik houder ben van een jaar abonnement, niettegenstaande een belofte op eerewoord, dat ik hem den volgenden of somtijds denzelfden dag nog mijn abonnement zal toonen. Voorwaar, M. de R„ wei een zeer lastige instelling, om het nu eens met geen onaangenaam woord te qualificeeren. Te meer daar ik als houder van een abonnement, onver schillig of ik dat bij me draag, toch gedurende den tijd waarvoor het is genomen gerechtigd ben om van de tram ten allen tijde gebruik te maken. Ik heb er immers f 37 voor betaald. Dat er controle is, ik vind het prachtig. Maar laat men ze op de manier, waarop men dit thans doet, toepassen op hen, die voor de te maken rit aan den conducteur betalen en daarvoor een plaatsbewijs ont vangen. Tusschen hen zou, indiener geen controle bestond, geruimen tijd ten nadeele der maatschappij kunnen worden gefraudeérd. Tusschen ge- abonneerden en conducteurs is zulks bij èene eenigzins goede controle ten kantore der directie ten eenenmale onmogelijk. Laat men bovendien aan de con ducteurs boekjes verschaffen, ver meldende de namen van de abonne's en den tijd waarvoor de abonne menten zijn genomen. Men stelt hen dan in staat zonder den abonné ieder oogenblik te moeten lastig vallen, na te gaan van wiens abonnement de geldige termijn verstreken is. Naar ik verneem bestond die regeling vroeger ook en ze voldeed perfectum. Mocht de directie den thans inge- stelden maatregel handhaven, dan zou het zeer aanbevelingswaardig zijn, indien ze houders van jaar-abonne menten in de gelegenheid stelde bij he onbruikbaar worden dier kaarten tegen overgave daarvan voor den nog loopenden termijn nieuwe te bekomen. U, mijnheer de redacteur, dank zeggend voor de mij verleende plaats ruimte. Abonné. Mijnheer de Redacteur Mag ik U beleefd eenige plaats ruimte in uw blad verzoeken? Niet om daarin mijn vuil te werpen, noch om uw fatsoen in de waagschaal te stellen maar louter en alleen, om uiting te geven aar. een gekrenkt gevoel van rechtvaardigheid en eigenwaarde. Volgens 't verslag der raadszitting van 21 dezer werden de jaarwedden der twee oudste hoofden van scholen in deze gemeente met f 100 verhoogd, omdat zij 25 dienstjaren hebben. Dit voorstel van B. en W. werd door den raad zonder slag of stoot unaniem goedgevonden. Ik meende, dat be doelde hoofden bij hun 25jarig jubileum reeds verschillende cadeaux hadden ontvangen en dat hun daarbij ook reeds de noodige eer was be wezen. Me dunkt, als mosterd na den maaltijd ooit goed is geweest, dan zal het zeer zeker thans wel voor die hoofden zijnOf is het waar, dat men naar een motief voor verhooging heett moeten zoeken, nu ook anderen ambtenaren verhoo ging van wedde werd toegekend Maar wat dunkt U, M. de R„ welke onderscheiding in dat geval een onderwijzer (es) wel te beurt valt en, naar ik hoor, ook reeds te beurt gevallen is Misschien zult ge het U niet meer herinneren, maar als ge de raadsverslagen nog eens zoudt willen nasnuffelen, dan zoudt ge daarin vinden, dat voor enkele jaren een der raadsleden het voorstel deed, om den onderwijzers (essen) bij die gelegenheid een brief te zenden, als bewijs, dat toch ook van hun jubileum nota werd genomen. De voorzitter antwoordde daarop, dat daartegen geen bezwaar be stond (sic.) Voor zoover mij bekend, is deze onderscheiding dan ook reeds aan een paar gelukkigen ten deel gevallen. Ben ik echter goed ingelicht, dan is er ook reeds voor die eer(?) bedankt. En terecht. Mocht de waarde van zoo'n brief voorheen reeds aan bedenking onderhevig zijn, gelet op de wijze, waarop het desbetreffende voorstel werd ingewilligd, hoeveel te meer is dat nu het geval. In plaats van een erkenning van verdiensten, lijkt zoo'n simpele brief nu aan twee hoofden, behoudens reeds ge noten waardeering, nog voormelde verhooging wordt toegekend meer een bespotting, een grove miskenning dan een bewijs van waardeering. Welke bittere gedachten moeten den onderwijzer-jubilaris, die zich mis schien had voorgenomen zijn 25jarig jubileum op aangename wijze te herdenken, wellicht te vieren, niet door het hoofd gaan, als hem op dien dag een dergelijke erkenning van verdiensten wordt thuis bezorgd Wie voldoende met de inrichting eener school en het geheele school leven bekend is, zal voelend-begrijpen, hoe zoo'n waardeerend schrijven zal worden ontvangen, hoe dit des onderwijzers-jubileum moet vergallen! Dien zal het niet bevreemden, dat de jubilaris, indien deze ook nog maar een greintje gevoel van eigen waarde bezit, dien brief met ver kropte woede aan flarden scheurt, of dien, in zijn handen tot een bal ver wrongen, in het vuur smijt. Zie, M. de R., waar door een der raadsleden, naar aanleiding van in gezonden stukken, werd aangedrongen op een verklaring, dat de raad de gemeente-ambtenaren waardeert, mag het op zijn zachtst bevreemding wekken, dat bij het voorstel tot ver hooging van bovenbedoelde jaarwed den, er niet één op wees, hoe grievend het thans voor de onder wijzers moet wezen, in hetzelfde geval met een vormelijken brief te worden vereerd. Kan het wel anders, of dergelijke ervaringen moeten tot bitterheid stemmen Dat het voorbeeld, om voor der gelijke eer te bedanken navolging vinde 1 Onder dankzegging voor de ver leende plaatsruimte. Uw dw., p Q. Mijnheer de Redacteur Beleefd verzoek ik U een klein plaatsje in uw veel gelezen blad om een kort antwoord te mogen geven op het ingezonden stuk van „Veritas" naar aanleiding mijner advertentie. liet zijn de slechtste vruchten niet waaraan de rupsen knagen. Waar moet het heen, indien alles wat een particulier (dus geen directe handelaar) wenscht te verkoopen op die wijze moet worden afgetakeld zooals „Veritas" dat doet. Daarom verzoek ik Veritas in per soon ten mijne huize te komen, indien hij ten minste een vakman en han delaar is in rijwielen en ik geloof wel, hij dan niet meer als eerlijk mensch nog op deze manier inbreuk zal doen op den verkoop van een particulier, of moet ik soms het publiek een weg wijzen om rechtstreeks van den fabri kant een degelijk goedkoop rijwiel machtig te kunnen worden Dit zou heeren rijwielhandelaren toch dunkt mij minder gewenscht voorkomen en wijl ik vermoed „Veritas" ook een rijwielhandelaar is, ook hem niet. Ten slotte tot geruststelling van de koopster (die het rijwiel nog eenige dagen ter mijner beschikking laat, ten einde „Veritas" te kunnen overtuigen) zij nog gemeld dat zij wel degelijk 12 volle maanden garantie heeft, zoowel op het rijwiel als op de banden door een bekende Nedert rijwielfabriek. U mijnheer de Redacteur dank voor de plaatsing en ik beloof U over deze niet meer lastig te zullen vallen. Uw Abonné en annonceerder. BELGIË. Brussel maakt thans tij" laatste voorbereidsels om den Duit- schen keizer zoo schitterend mogelijk te ontvangen. De aankomst belooft grootsch te worden en de drukte ontzettend. Nu reeds betaalt men voor vensters, waarlangs de keizer- koninklijke stoet trekken zal onge- looflijk hooge sommen, die nog ge*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1910 | | pagina 6