Gemengd Nieuws,
ingezonden Stukken.
BUITENLAND.
De 'conducteurs der brievenmalen
3e klasse I. la Gasse en M. Storm
alhier,zijn met ingang van 1 December
benoemd tot conducteur der 2e klasse.
Genoemde conducteurs zijn dienst
doende op het zeepostkantoor Vlis-
singen—Queenboro.
De soldaat F. v. L. van het alg.
depöt van discipline, die bij zijne
overbrenging naar Vlissingen aan het
station te Ede deserteerde, werd des
wege heden onder militair geleide
naar de gevangenis te Arnhem over
gebracht, ten einde aldaar voor den
krijgsraad terecht te staan.
Tot lid van den gemeenteraad te
Zierikzee is gekozen de heer P. J.
Boone(lib.)met369 stem men.De heer
W. den Boer (anti-rev.) verkreeg 206
stemmen.
KERK EN SCHOOLNIEUWS.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Leiden
ds. W. j. Roscam Abbing te Overschie.
De heer S. van Veen, candidaat,
die Zondag 6 November zijn intrede
als predikant te Camperland hoopt te
doen, zal des morgens bevestigd
Worden door zijn vader, prof. dr. S.
D. van Veen te Utrecht.
Op Zondag 20 Nov. a. s. zal
de heer J. C. de Kruijter, candidaat
te Middelburg en beroepen bij de
Gereformeerde Kerk te Oostkapelle,
des voormiddags in zijn ambt beves
tigd worden door den heer J. B.
Netelenbos, predikant te Heerenveen,
vroeger te Oostkapelle. Des namid
dags hoopt de heer J. C. de Kruijter
zijn intree te doen.
Chr. Ger. Kerk. Beroepen te Vlis
singen ds. D. Visser te Veenendaal.
Voor de vrije en orde-oefeningen
der gymnastiek zijn gisteren te Venlo
geslaagd de dames M. Bakker te
Vlissingen en C. M. de Bruijne te
Goes eri te Breda de heeren J. C.
van Moort, H. Parel, J. Poldermans
en A. Schaling, allen te Middelburg
en mej. A. H. de Graaf te Zierikzee.
De moeite wel waard. -
De minister van buitenlandsche za
ken brengt ter kennis van belang
hebbenden, dat aan zijn departement
te verkrijgen is de nalatenschap van
P. S. Bellaard, zoon van F. Bellaard,
overleden in den ouderdom van 48
jaren, den 8en Mei 1910, in het mi
litair en burgerlijk hospitaal te Lou-
rengo Marques.
Bedoelde nalatenschap bestaat uit
een stalen horloge, een scheermes in
étui en een bril in étui.
De overledene was ongehuwd. Na
dere bijzonderheden kunnen noch
omtrent hemzelf noch omtrent zijn
familiebetrekkingen verschaft worden.
Zij, die op de nalatenschap aanspraak
kunnen maken, worden verzocht zich
daartoe te wenden tot het departe
ment van buitenlandsche zaken.
Onder Dedemsvaart is een
vrouw in de Dedemsvaart gevallen
en verdronken. De overledene was
27 jaar oud en laat 4 kinderen
achter. Gistermid ag viel een 3
jarig kind te Utrecht, in een onbe
waakt oogenblik, in een kuip met
water. Toen men het ongeval be
merkte, was redden te laat. De kleine
was helaas verdronken. Eenige weken
geleden stierven uit dat gezin twee
kinderen tegelijk aan een gevaarlijke
ziekte. Een loodgieter te Utrecht
viel van een dakgoot aan de Raam
straat aldaar. Meer dood dan levend
werd de ongelukkige opgenomen en
naar de rijksklinieken vervoerd.
Te Sittard is een vrachtrijder uit
Leyenbroek onder zijn wagen geraakt.
Beide beenen werden gebroken,
een zelfs op twee plaatsen. Een
landbouwerszoon te Beesd, lijdende
aan toevallen, geraakte in een sloor,
waarin hij later verdronken werd ge
vonden. Te Dongen had een
ernstig ongeluk plaats. Een land
bouwersknecht was op zolder bezig
hooi te steken. Door het struikelen
viel hij van den zolder en kwam met
het hoofd op een stuk ijzer terecht.
Dood werd hij opgenomen. - Op
het Buiten-lJ is gisteren te water ge
raakt en verdronken een 21 jarig per
soon uit Schellingwoude.
De gemeentepolitie te Holten
heeft aldaar aangehouden een Belg,
die verdacht wordt een horloge ge
stolen te hebben te Bath men. Het
uurwerk werd nog in zijn bezit ge
vonden. Toen hij aan de politie te
Zutpheu werd overgeleverd, ontdekte
deze in hem den dader van de
inbraak, die Zaterdagnacht te Voorst
bij een timmerman heeft plaats ge
had en waarbij hout en gereedschap
werden ontvreemd. De aangehoudene
wordt tevens verdacht van diefstal
van een rijwiel dat hij fe Zutphen
heeft verkocht. De eigenaar dezer
fiets heelt zich tot heden nog niet
bekend gemaakt. De man is voor
nader onderzoek ter beschikking van
de marechaussée aldaar gesteld.
De verwisselde city
bag.— Men zal zich herinneren,
hoe de procuratiehouder der hout-
koopersfirma Pont en Versteegh te
Zaandam onlangs tot de onaangename
ontdekking kwam dat zijn citybag,
waarin zich een portefeuille, inhou
dende ongeveer f 1000 aan bankbil
jetten, bevond, naar hij vermoedde,
tijdens een bezoek aan een koffiehuis
in de Kalverstraat te Amsterdam
verwisseld was voor een citybag, die
er uiterlijk precies hetzelfde uitzag,
doch niets dan waardeloos papier
bevatte.
De portefeuille werd eenige dagen
later in Haarlem teruggevonden.
Thans is de politie er in geslaagd,
ook de ontvreemde citybag op te
spore"h. Zij vond deze, in kranten
gewikkeld, verstopt achter het closet
in het privaat van het café De Nieuwe
Groote Slok in de Amstelstraat te
Amsterdam.
De citybag was kapot gesneden,
blijkbaar om den inhoud er uit te
halen.
Bij het onderzoek is nog duidelijker
gebleken, dat men hier met een sluw
beraamden diefstal te doen heeft.
De citybag toch, welke moest dienen
om die van den bestolene te vervan
gen, heeft de dief blijkbaar naar het
model van zijn dubbelganger laten
vervaardigen. De gestolen citybag
toch had ook een taschje op zijde
aan den buitenkant. Dit taschje had
de eigenaar er speciaal op laten
vasthechten, want citybags met deze
eigenaardigheid zijn niet in den handel
De dief moet dus hetzelfde hebben
laten doen.
De zaak Crippen. Een
groot gedeelte van den dag van
gisteren was gewijd aan het kruis
verhoor van Crippen door den kroon-
advocaat Muir, waaraan president Hot
enkele andere vragen toevoegde.
Bekl. bleef bij voortduring kalm
en schijnbaar ongeschokt onder de
soms scherpe en lastige vragen. Hij
was alleen soms te verstaan. De las
tigste vragen liepen over het gebruik
dat hij van de hyosine maakte en het
feit, dat hij stelselmatig heeft nage
laten om te weten te komen, wat er
van Betle Elmore is geworden, nadat
zij volgens hem op 1 Februari is
verdwenen, om naar haar minnaar
Bruce Miller toe te gaan.
Crippen kon hieromtrent geen
bevredigende ophelderingen geven en
kon evenmin verklaren, waarom hij
geen pogingen had aangewend, om
den kwartiermeester van de Montrose
op te sporen, die hem zou hebben
voorgesteld om te ontsnappen.
Na het kruisverhoor, dat ruim drie
uur had geduurd, kwamen eenige me
dische getuigen, die door de verde
diging waren opgeroepen, verklaren,
dat de sectie op de gevonden over
blijfselen op verkeerde wijze bewerk
stelligd was door de medische getui
gen van de beschuldiging en dat deze
niet bewezen hebben, dat bedoelde
overblijfselen inderdaad van een vrou
welijk cadaver afkomstig waren en
dat het lidteeken inderdaad een lid-
teeken was en geen nierplooien. Ver
volgens zette Tobin zijn pleidooi voort
en betoogde, dat het niet aan de ver
dediging is om aan te geven, waar
Belle Elmore gebleven is, maar aan
de beschuldiging om te bewijzen, dat
de overblijfselen afkomstig zijn van
een vrouwelijk cadaver, dat van Belle
Elmore is.
Donderdag is te Queen's Island
Shipyard in Belfast, in tegenwoor
digheid van duizenden toeschouwers
een nieuw schip van de White-Star-
lijn, de „Olympic" te water gelaten.
Onder de hooge bezoekers, die de
plechtige te waterlajing bijwoonden,
waren ook de onderkoning van ln-
dië en zijn echtgenoote.
De „Olympic", die tusschen Sout
hampton en New-York dienst zal doen
is het grootste schip der wereld. Om
een denkbeeld van de grootte te ge
ven laten wij eenige cijfers der af
meting volgen. De geheele lengte
bedraagt 822 voet, de geheele breedte
92 voet. de breedte over het booten,
dek 94 voet' De afstand van den top
van de pijp tot aan de kiel meet 175
voet. Het aantal stalen dekken be
draagt 11. het aantal waterdichte
schotten 15. Het geheele schip weegt
27.000 ton en biedt plaats voor
totaal 2500 passagiers, benevens een
bemanning van 860 koppen.
Daar zulke cijfers op zichzelf nog
niets zeggen geven wij hier nog de
hoofdafmetiugen van het grootste
Nederlandsche schip, de „Rotterdam"
der Holland-Amerika-Iijn. Van dat
reusachtig gevaarte bedraagt de
totale lengte 650 voet, de breedte 77
en de hoogte 43. Als men deze cijfers
vergelijkt met de daarmede overeen
komende veel hoogere van de „Olym
pic", dan kan men zich eenigszins
een denkbeeld vormen van de gewel
dige grootte van dit nieuwe schip.
Naar aanleiding van de komst
van de „Clement Bayard II" te Lon
den, welk luchtschip, zooals men
weet, zeer waarschijnlijk door de
militaire autoriteiten zal worden
aangekocht, bevat de „Evening Stan
dard" een beschouwing over de
Engelsche luchtvloot.
Het blad komt op tegen de her
haaldelijk geuite bewering, dat En
geland op het gebied van militaire
luchtvaart bij de andere landen ver
ten achter wezen zou. Wel komt
Engeland, zegt het blad, eerst op de
derde plaats, maar het is toch niet
zoo heel ver bij Duitschland en
Frankrijk ten achter.
Ten bewijze somt het blad de
luchtschepen op, waarover de mili
taire autoriteiten in geval van nood
zullen kunnen beschikken. Het zijn
te Beta (militair) met 21,000 kub. voet
gasinhoud, de Gamma (militair) met
70,600 kub. voet, de Spencer Moe
ring (particulier) met 20,000 kub.
voet, de Clement Bayard 11 (militair)
met 247,000 kub. voet.
Op het einde van het jaar zullen
daar nog bijkomen het Marine lucht
schip I (marine) met 706,000 kub.
voet; de Willows III (particulier) met
52,000 kub. voet.
Daartegenover beschikt Duitschland
over slechts éen Zeppelin van een
oud model, terwijl de nieuwe D. Z.
VIII nog verre van haar voltooiing is.
Verder heeft dat land vier half-stijve
luchtschepen van het Gross-model,
met een van dat soort nog in aan
bouw, en negen van het slappe Par-
seval-type, waarmede in den laatsten
tijd zeer succesvolle tochten gemaakt
zijn. Van die luéhtschepen zijn drie
militaire, de overige zijn particuliere.
Nog beschikt Duitschland over
enkele andere bestuurbare luchtsche
pen, maar zij zijn zoo klein of zoo
onbetrouwbaar, dat men met deze
niet onmiddellijk rekening te houden
heeft.
Frankrijk beschikt over 24 lucht
schepen, waarvan zes nog in aan
bouw zijn. Van die schepen zijn zes
militaire alleen als effectiel te be
schouwen het zijn de Lebaudy en
de Liberté de Colonel Renard van
het Astra-type en nog drie andere
schepen van het Astra-type.
Het is zegt-de schrijver dan aan
het einde van dit overzicht, voor
Engeland wel geen erg heugelijke
vergelijking, die wij hier hebben op
gesteld, maar zij is toch oneindig
veel verbeterd in vergelijking met
enkele jaren terug.
De conclusie van het artikel is
echter natuurlijk een aansporing aan
de regeering om in deze bijzonder
actief te wezen.
(Buiten verantwoordelijkheid der redactie.)
(De-copie wordt nimmer teruggegeven.)
Eiectrische tram.
Mijnheer de Redacteur
Mét ingenomenheid las ik de
advertentie in uw blad, van de di
rectie der Eiectrische (ram om voort
aan geen le klasse rijtuigen meer te
laten loopen, zoodat naar ik hoop er
voortaan minstens een motor- en een
bijwagen zal loopen, hetgeen onmis
baar is voor regelmatig vervoer der
passagiers, wil men althans gevrij
waard zijn met het gure weder niet
op de balkons plaats te moeten ne
men.
Zou het, zoo vraag ik, niet moge
lijk zijn, nu er toch veranderingen
komen, éen bijwagen als rookwagen
te gebruiken, we zien dit op de
spoorwegen ook. Wellicht wil de
directie het rookei.d publiek hierin
ter wille zijn.
Dankend voor de plaatsing,
Een Abonné.
Mijnheer de Redacteur
Velen zullen ongetwijfeld met groot
genoegen hebben kennis genomen
van de eergisteravond in uw blad
geplaatstste advertentie, waarbij van
wege de directie der eiectrische tram
wordt aangekondigd, dat met ingang
van 23 October a. s. de eerste klasse
rijtuigen dier tram zullen vervallen.
Voorwaar M. de R. een inderdaad
zeer goede maatregel, 't Pleit weer
eenigszins voor haar goeden wil.
Er bestaat evenwel, M. de R., nog
een ander en bovenal voor houders
van abonnementen, zeer lastig euvel,
nl. de controle op de plaatsbewijzen.
De manier, waarop thans wordt
gecontroleerd, geschiedt op eene
wijze, die het vermoeden wettigt, dat
de directie van het idéé uit gaat,
dat die moet worden toegepast niet
op den conducteur in het bijzonder,
maar op de passagiers in het al
gemeen.
Want wat is het geval. Houders
van jaar-abonnementen en natuurlijk
dus ook zij, wier abonnement over
korter termijn loopt, worden al
thans wat sommige conducteurs
betreft door hen geregeld gecon
troleerd (wat ik hun onder de thans
heerschende instructies hoegenaamd
niet kwalijk kan nemen), zoodat ik,
die geregeld twee keer per dag de
reis heen en weer naar Middelburg
maak, als het ongeluk mij op de
hielen zit, de kans loop vier keer
mijn abonnement te voorschijn te
moeten halen. En dat terwijl ik reeds
ruim 4 jaar als geabonneerde van de
tram gebruik maak, iedere conducteur
mij kent en iedere conducteur reeds
weet, althans kan weten, dat ik houder
ben van een jaar abonnement, daar
dit nu weer gedurende ruim een
maand loopende is.
Mocht men nu, wat iedereen kan
overkomen, dwalen is nu eenmaal
menschelijk, zijn abonnement niet bij
zich hebben, dan wordt men uitge-
noodigd, wil men niet gedwongen
worden de tram te verlaten, een
plaatsbewijs voor het reeds afgelegde
en nog af te leggen traject te nemen.
En dat alles niettegenstaande die
conducteur de volle wetenschap be
zit, dat ik houder ben van een jaar
abonnement, niettegenstaande een
belofte op eerewoord, dat ik hem den
volgenden of somtijds denzelfden
dag nog mijn abonnement zal toonen.
Voorwaar, M. de R„ wei een zeer
lastige instelling, om het nu eens
met geen onaangenaam woord te
qualificeeren. Te meer daar ik als
houder van een abonnement, onver
schillig of ik dat bij me draag, toch
gedurende den tijd waarvoor het is
genomen gerechtigd ben om van de
tram ten allen tijde gebruik te maken.
Ik heb er immers f 37 voor betaald.
Dat er controle is, ik vind het
prachtig. Maar laat men ze op de
manier, waarop men dit thans doet,
toepassen op hen, die voor de te
maken rit aan den conducteur betalen
en daarvoor een plaatsbewijs ont
vangen. Tusschen hen zou, indiener
geen controle bestond, geruimen tijd
ten nadeele der maatschappij kunnen
worden gefraudeérd. Tusschen ge-
abonneerden en conducteurs is zulks
bij èene eenigzins goede controle ten
kantore der directie ten eenenmale
onmogelijk.
Laat men bovendien aan de con
ducteurs boekjes verschaffen, ver
meldende de namen van de abonne's
en den tijd waarvoor de abonne
menten zijn genomen. Men stelt hen
dan in staat zonder den abonné ieder
oogenblik te moeten lastig vallen,
na te gaan van wiens abonnement
de geldige termijn verstreken is. Naar
ik verneem bestond die regeling
vroeger ook en ze voldeed perfectum.
Mocht de directie den thans inge-
stelden maatregel handhaven, dan zou
het zeer aanbevelingswaardig zijn,
indien ze houders van jaar-abonne
menten in de gelegenheid stelde bij
he onbruikbaar worden dier kaarten
tegen overgave daarvan voor den nog
loopenden termijn nieuwe te bekomen.
U, mijnheer de redacteur, dank
zeggend voor de mij verleende plaats
ruimte. Abonné.
Mijnheer de Redacteur
Mag ik U beleefd eenige plaats
ruimte in uw blad verzoeken?
Niet om daarin mijn vuil te werpen,
noch om uw fatsoen in de waagschaal
te stellen maar louter en alleen, om
uiting te geven aar. een gekrenkt
gevoel van rechtvaardigheid en
eigenwaarde.
Volgens 't verslag der raadszitting
van 21 dezer werden de jaarwedden
der twee oudste hoofden van scholen
in deze gemeente met f 100 verhoogd,
omdat zij 25 dienstjaren hebben. Dit
voorstel van B. en W. werd door den
raad zonder slag of stoot unaniem
goedgevonden. Ik meende, dat be
doelde hoofden bij hun 25jarig
jubileum reeds verschillende cadeaux
hadden ontvangen en dat hun daarbij
ook reeds de noodige eer was be
wezen. Me dunkt, als mosterd na
den maaltijd ooit goed is geweest,
dan zal het zeer zeker thans wel
voor die hoofden zijnOf is het
waar, dat men naar een motief
voor verhooging heett moeten zoeken,
nu ook anderen ambtenaren verhoo
ging van wedde werd toegekend
Maar wat dunkt U, M. de R„
welke onderscheiding in dat geval
een onderwijzer (es) wel te beurt
valt en, naar ik hoor, ook reeds te
beurt gevallen is Misschien zult ge
het U niet meer herinneren, maar als
ge de raadsverslagen nog eens zoudt
willen nasnuffelen, dan zoudt ge
daarin vinden, dat voor enkele jaren
een der raadsleden het voorstel deed,
om den onderwijzers (essen) bij die
gelegenheid een brief te zenden,
als bewijs, dat toch ook van hun
jubileum nota werd genomen.
De voorzitter antwoordde daarop,
dat daartegen geen bezwaar be
stond (sic.)
Voor zoover mij bekend, is deze
onderscheiding dan ook reeds aan
een paar gelukkigen ten deel
gevallen. Ben ik echter goed ingelicht,
dan is er ook reeds voor die eer(?)
bedankt. En terecht. Mocht de waarde
van zoo'n brief voorheen reeds aan
bedenking onderhevig zijn, gelet op
de wijze, waarop het desbetreffende
voorstel werd ingewilligd, hoeveel te
meer is dat nu het geval. In plaats
van een erkenning van verdiensten,
lijkt zoo'n simpele brief nu aan
twee hoofden, behoudens reeds ge
noten waardeering, nog voormelde
verhooging wordt toegekend meer
een bespotting, een grove miskenning
dan een bewijs van waardeering.
Welke bittere gedachten moeten den
onderwijzer-jubilaris, die zich mis
schien had voorgenomen zijn 25jarig
jubileum op aangename wijze te
herdenken, wellicht te vieren, niet
door het hoofd gaan, als hem op
dien dag een dergelijke erkenning
van verdiensten wordt thuis bezorgd
Wie voldoende met de inrichting
eener school en het geheele school
leven bekend is, zal voelend-begrijpen,
hoe zoo'n waardeerend schrijven
zal worden ontvangen, hoe dit des
onderwijzers-jubileum moet vergallen!
Dien zal het niet bevreemden, dat
de jubilaris, indien deze ook nog
maar een greintje gevoel van eigen
waarde bezit, dien brief met ver
kropte woede aan flarden scheurt, of
dien, in zijn handen tot een bal ver
wrongen, in het vuur smijt.
Zie, M. de R., waar door een der
raadsleden, naar aanleiding van in
gezonden stukken, werd aangedrongen
op een verklaring, dat de raad de
gemeente-ambtenaren waardeert, mag
het op zijn zachtst bevreemding
wekken, dat bij het voorstel tot ver
hooging van bovenbedoelde jaarwed
den, er niet één op wees, hoe
grievend het thans voor de onder
wijzers moet wezen, in hetzelfde
geval met een vormelijken brief te
worden vereerd.
Kan het wel anders, of dergelijke
ervaringen moeten tot bitterheid
stemmen
Dat het voorbeeld, om voor der
gelijke eer te bedanken navolging
vinde 1
Onder dankzegging voor de ver
leende plaatsruimte.
Uw dw.,
p Q.
Mijnheer de Redacteur
Beleefd verzoek ik U een klein
plaatsje in uw veel gelezen blad om
een kort antwoord te mogen geven
op het ingezonden stuk van „Veritas"
naar aanleiding mijner advertentie.
liet zijn de slechtste vruchten niet
waaraan de rupsen knagen.
Waar moet het heen, indien alles
wat een particulier (dus geen directe
handelaar) wenscht te verkoopen op
die wijze moet worden afgetakeld
zooals „Veritas" dat doet.
Daarom verzoek ik Veritas in per
soon ten mijne huize te komen, indien
hij ten minste een vakman en han
delaar is in rijwielen en ik geloof wel,
hij dan niet meer als eerlijk mensch
nog op deze manier inbreuk zal doen
op den verkoop van een particulier,
of moet ik soms het publiek een weg
wijzen om rechtstreeks van den fabri
kant een degelijk goedkoop rijwiel
machtig te kunnen worden
Dit zou heeren rijwielhandelaren
toch dunkt mij minder gewenscht
voorkomen en wijl ik vermoed
„Veritas" ook een rijwielhandelaar is,
ook hem niet.
Ten slotte tot geruststelling van de
koopster (die het rijwiel nog eenige
dagen ter mijner beschikking laat, ten
einde „Veritas" te kunnen overtuigen)
zij nog gemeld dat zij wel degelijk
12 volle maanden garantie heeft,
zoowel op het rijwiel als op de
banden door een bekende Nedert
rijwielfabriek.
U mijnheer de Redacteur dank voor
de plaatsing en ik beloof U over
deze niet meer lastig te zullen vallen.
Uw Abonné en annonceerder.
BELGIË. Brussel maakt thans tij"
laatste voorbereidsels om den Duit-
schen keizer zoo schitterend mogelijk
te ontvangen. De aankomst belooft
grootsch te worden en de drukte
ontzettend. Nu reeds betaalt men
voor vensters, waarlangs de keizer-
koninklijke stoet trekken zal onge-
looflijk hooge sommen, die nog ge*