:elen.
0OY.
ïourant
k<MÖK>KTÜ
ers
ibriek
IALEN,
BIJVOEGSEL
gemeentebestuur»
recht,
ruik.
'I
I
'I
L
er.
ere. 105
ut
LBERG,
flissiipcii; Ciuraat
0, Ho. 208.
[Brieven uit de jïofsfad.
Vervolg Binnenland.
Gemengd Nieuws.
u
lol
iat 31.
Nieuwendijk,
R
K
X
I
X
K
X
alle
14.
r
gische- en
AflRMEREN
en prijzen
ilchereii-
van de
VAN
6.22*, 9.20.
11.17*. Hot
de Paul KrJ*
ia reap. 5, D
9.23, 10.181,
.88, 7.—828
'omburg 6.to-
3.20, 4.32§,
lelburg 5.05*i
4.15, 5.511,
aingen5.05'
5 en 9.3f"
loopen allee"
15 Mei tot""
HINDERWET.
Kennisgeving.
Burg. en Weth. van Vlissingen
Qezien de artl. 6 en 7 derHinder-
wetgeven bij deze kennis dat bij
hen 'is ingekomen een verzoek van
i l. FRANKEN, aldaar om vergun
ning'tot het aanbrengen eener veran
dering in 116 bestaande bakkerij in het
nerceel kadastraal bekend gemeente
Vlissingen, Sectie E no. 1503 plaat
selijk gemerkt No. 11 Kerkstraat, hoek
Oude Markt, door vervanging van één
der beide ovens door eenen dubbelen
jieete luchtoven
dat dit verzoek met de bijlagen
gedurende veertien dagen, te beginnen
inel Vrijdag den 2 September 1910
op de Gemeente-Secretarie ter visie
ral worden gelegd worden en dat
I den 16 September 1910 ten Raadbuize
namiddags len 2 ure, gelegenheid
zal gegeven worden om bezwaren
legen het oprichten der inrichting in
te brengen, zullende zij die niet over
eenkomstig art. 7 der Hinderwet
voor het gemeentebestuur of een of
meer zijner leden zijn verschenen,
teneinde hunne bezwaren mondeling
toe te lichten, niet tot beroep gerech-
J zijn, terwijl gedurende drie dagen
voor dat tijdschip, ter Gemeente-
Secretarie van de' ter zake ingekomen
schrifturen kennis kan genomen wor
den.
Vlissingen, den 2 September 1910.
Burg. en Weth. voornoemd,
C. A. KALBFLE1SCH, L. B.
De Secretaris,
J. H. DOMMISSE, L. S.
LXXXIl.
Arme Van Maasdijk
Ik kan het niet helpen, maar ik
moei beginnen met te praten over den
dood van den jonger vlieger, 't Is
«aar, het ongeluk is in Arnhem, dat
is ver van den Haag, gebeurd maar
Van Maasdijk was immers een Haag
jongen en, wat voor mij de deur
doet, nog pas heb ik hem bij Den
in de lucht zien gaan. De lezer
zal het me dus wel willen vergeven
gedachtig ook aan het spreekwoord,
de mond overloopt van datgene
waarvan het hart vol is dat ik op
deze plaats een eeresaluut breng aan
dien dapperen jongen Hollander.
Arme kerel
Ja, een eeresaluut wil ik hem
krengen omdat ik heilig overtuigd
hen dat hij dit verdient. Ik heb, toen
het bericht van zijn dood bekend
werd, sommigen hooren zeggen, dat
'twel treurig was maar dat het 's mans
eigen schuld was en dat hij dan maar
wijzer had moeten zijn en op den be-
ganen grond had moeten blijven,
net als andere verstandige menschen,
die toch immers ook niet zoo dwaas
rijn om te willen vliegen Ik vind
dit niet alleen een heel kortzichtig
maar ook een uiting van
verfoeilijken Jan Salie-geest.
Waar zouden we heengaan ais de
nollandsche jongens er eens allemaal
200 over gingen denken Een der
grootste werken, door de menschheid
'u de laatste jaren tot stand gebracht
Uenminste reeds ten deele tot stand
gebracht) is de verovering van de
Zeker, het is nog niet zoover;
e lucht is nog niet gansch en al
werd, maar we zijn toch heel
,1 'f °P weg en de vorderingen, in
van j enke'e jaren op het gebied
luchtschepen en de vlieg-
stellen gemaakt, zijn buitengewoon,
LIiH Z-ingwekkend- leder, die ge-
(jP l ,z'in kranten leest en daarbij
ru. "^wekkende luchtvaart-be
niet overslaat, weet dat het-
leen
r|chten
zeggen den volgenden dag
loopen »ll0en'
i en Aug'!84111'
open ill0®"6?
arg.
Iseliithe-1 eenen dag nog een onmo-
zoo te 611 '6tS ont)ere'kbaars heet,
tsHis, verwezenlijkt.
C^nd, laat ons het eerlijk be-
aan v ,7wam °P dit gebied achter-
herzw dat op het gebied
cn Vaart eenmaal baanbreker was
»enn.,n Schitterende wèreldreputatie
"loe te' t f Nederland scheen niet
het ter,. °P het nieuwe terrein,
hen Jm der 'uchtvaart. Wel hoor-
'buiteni'I yan Nederlanders, die in 't
als u. van zich deden spreken
den zeprPKCi vliegers (ik noem b.v.
opr bekwamen en stoutmoedigen
huiler, die als „Vliegende
Hollander" de eer van ons land in
het buitenland zoo schitterend op
houdt), maar het duurde lang eer een
Nederlander bovenNeêrlandsch grond
gebied vloog. Van Maasdijk was de
eerste, in Heerenveen, daarna in den
Haag. Door Van Maasdijk begon
eindelijk ook Nederland een beschei
den plaats in te nemen onder de
landen, die men in verband met de
luchtvaart noemt. Hij, de 25jarige
technicus, zag toekomst, een groote
toekomst in dezen aliernieuwsten vorm
van verkeer en hij wijdde zich aan
dit nieuwe, veelbelovende onderwerp.
Dat het leven van den vliegman elk
oogenblik in ernstig gevaar is, hij
wist het en durfde er voor uitkomen;
maar afschrikken van de taak, die hij
zich had gesteld, deed het hem niet.
Hem was het goede Hollandsch
spreekwoord „wie niet waagt, die wint
niet", tot devies.
En toch was hij geen waaghals
integendeelhij stond en terecht,
bekend als een door en door voor
zichtig vliegerhij gaf zich steeds
rekenschap van hetgeen hij deed en
dat strekt hem tot eer, ook al werd
er hem soms door onoordeelkundigen
een verwijt van gemaakt. Dat laatste
is hier in Den Haag gebeurd, waar
de wind hem herhaaldelijk belette
te vliegen. Men heeft hem toen ver
weten, dat hij bang zou zijn, in stede
van zijn voorzichtigheid te prijzen.
De arme jongen heeft Den Haag dan
ook me| onprettige indrukken ver
laten, in de hoop in Arnhem niet
alleen een betere regeling te vinden
dan de zeer slechte in Den Haag,
maar ook een sympathieker ontvangst.
Helaas, hoe spoedig hebben wij het
treffend en diep-tragisch bewijs ge
kregen, dat zijn voorzichtigheid al
leszins gerechtvaardigd was en dat
het leven van den aviateur aan min
der dan een zijden draad hangt, dat
het zoo figuurlijk als letterlijk zweeft
in de lucht
Van Maasdijk is gesneuveld op het
veld van eer. Te dieper trett dit, nu
wij zien hoe bitter slecht men in
Nederland nog de beteekenis der
luchtvaart begrijpt. Terwijl alle landen
rondom ons zich inspannen, om de
groote vorderingen der aviatiek in
den vorm van luchtschepen en viieg-
toestellen dienstbaar te maken aan de
verdediging des lands, aan de ver
booging van de weerkracht, doet men
in ons land van militaire zijde niet
alleen niets of zoo goed als niets,
maar zelfs versmaadt men de
buitenkansjes, die ons in den schoot
geworpen worden. Een Amsterdam
mer, de heer F. Liitze, die te Beaufort
en op andere plaatsen eenige vlieg
tochten volbracht, zou den 19en
September met een Blériot in de
buurt van Ede vliegen. Maar daarvan
zal vermoedelijk wel niets komen
dank zij de militaire overheid, die
den aviateur, thans te Utrecht zijn
miiitieplichten vervullend, een verzoek
om éénmaal 's weeks te oefenen,
heeft geweigerd.
Aldus moedigt de militaire overheid
in Nederland, in den jare 1910, de
luchtvaart aan O, Jan Salie-geest
Doch laten wij ons niet ergeren, doch
liever dankbaar zijn, dat er jonge
Nederlanders gevonden worden, Hol-
landsche jongens met durf en beleid,
die hun leven durven wagen in den
dienst der vooruitgang. Ook het Hol-
iandsche bloed kruipt waar het niet
gaan kan.
Ik stipte zooeven de slechte orga
nisatie der viiegweek op Hanenburg
aan. Ook bij de talrijke politiemacht,
die daarbij het terrein tot op grooten
afstand afzette, schijnt nogal wat
gehaperd te hebben, getuige het
krasse staaltje, door een geloofwaar
dige jonge dame aan een der Haagsche
bladen geschreven.
„Op het vliegterrein Hanenburg"
zoo schreef zij „wendde ik
mij tot vier politeagenten, die in het
gras gezeten waren, teneinde hun te
vragen waar precies het eerste rang
terrein te vinden was. Eén hunner
antwoordde mij„Daar kun je langs
(een smal wegje aanwijzend) maar
zal je oppassen?" Toen ik vroeg of
er daar zitplaatsen waren, kreeg ik
ten antwoord„Je kunt daar in 't
gras gaan zitten, maar je kunt ook
wel bij ons komen zitten." Te laat
zag ik dat de dienaren van den H.
Hermandad kaartspeelden en al
thans naar me voorkwam te veel
aan Bacchus geofferd hadden.
Een Engelsche logée in mijn ge
zelschap gaf haar verontwaardiging
over dusdanige handelwijze te ken
nen. Ik acht de bekendmaking dezer
feiten gewenscht en hoop door uw
bemiddeling het mijne bij te dragen
om bevoegde autoriteiten te doen
inzien, hoe noodig in deze eenige
verandering is."
Dit geval bewijst opnieuw, hoeveel
kaf er onder 't koren van 't Haagsche
politie-korps schuilt. Niets zou hier
zoo nuttig en noodig zijn als een
razzia der politie.... in haar eigen
gelederen.
Intusschen heeft deze brief reeds
een behoorlijke lengte en heb ik nog
altijd niet verteld van Koninginnedag,
hetgeen dan toch voor de Hofstad
een feestelijkheid van bereekenis is.
Maar ik heb u zóo vaak over der
gelijke Haagsche festiviteiten ge
schreven, en het gelijkt in hoofdzaak
zóózeer allemaal op elkaar, dat men
mij zeker voor ditmaal we! veront
schuldigen wil. Lepelaar.
Examen-cijfers.
Bij de „Staatscourant" van gister
avond zijn gevoegd de rapporten der
verschillende commissies, die dit jaar
zijn beiast geweest met het afnemen
der examens voor onderwijzer en
onderwijzeres. We brengen uit die
rapporten hier enkele cijfers naar
voren. Er blijkt uit, dat over het
geheele land aan het examen hebben
deelgenomen 1211 mannelijke en 1505
vrouwelijke candidaten, waarvan resp.
slaagden 759 en 1034 of 63 pet. der
heeren en 69 pet. der dames. Totaal
werd dus door 2716 candidaten het
examen afgelegd. Uit de bij de rap
porten gevoegde opgaven sinds 1881
blijkt, dat in die 29 jaren slechts
eenmaal een hooger cijfer werd be
reikt, nl. in 1900, toen zich 2830
candidaten hadden aangemeld, terwijl
het aantal in 1896 nog slechts 1432
bedroeg. In 4 jaar tijd steeg het aan
tal candidaten naar de onderwijzers-
acte dus met 100 pet.Sinds 1900
ging het langzamerhand dalen, om
nu dit jaar weer een termen stoot in
de hoogte te krijgen: 2716. Tellen
we sinds 1881 al de cijfers bij el
kander op, dan zien we, dat in dit
tijdsverloop niet minder dan 62890
Nederlanders getracht hebben, onder
wijzer of onderwijzeres te worden,
wat aan 38031 gelukte. Dit is even
60 pet.
Militaire berichten.
Bij den provincialen staf is benoemd
tot majoor, provinciale adjudant in
Noord-Brabant, de kapt. G. van Mun
ster van het 6e reg. int. Hij is toege
voegd aan den bevelhebber in de
derde militaire afdeeling.
Gedurende de maand Augustus jl.
werden voor het leger in Oost-Indië
aangenomen 125 personen. Naar de
koloniën werden uitgezonden 5 deta
chementen suppletietroepen, waarvan
1 naar Suriname, sterk 12 soldaten,
en de overigen naar Oost-Indië, sa
men sterk 8 officieren, 8 onderoffi
cieren en 108 minderen.
Bij Kon. besluit van 26 Augustus
zijn benoemd tot vertegenwoordiger
der Nederlandsche regeering op het
a.s. te Brussel te houden internatio
naal congres voor landbouwvereeni-
gingen en demographie, jhr. mr. G.
L. M. H. Ruys de Beerenbrouck, te
Maastricht, 2de voorzitter der Ko
ninklijke Nederlandsche Landbouw-
verceniging en voorzitter van de Ne
derlandsche Heidemaatschappij, en K.
J. A. G. baron Coliot d'Escury, te
Kioosterzande, voorzitter van den
Algemeenen Nederlandschen Zuivel-
bond.
Nederlandsche industrie.
Van de werf „Gusto" is gisteren
vertrokken de 55 tons drijvende kraan
„Antée", welke voor Fransche reke
ning is gebouwd. Het schip van spe
ciaal zware constructie heeft de vol
gende afmetingenlengte 29 M.,
breedte 11 M. 50, holte 2 M. 70.
Deze kraan is bestemd voor de
havenwerken van Bouiogne-sur-Mer,
waar zij gebruikt zal worden voor 't
plaatsen van zware betonblokken op
den zeebodem. De hijschhoogte van
het werktuig bedraagt J8 M., de uit
lading 9 M„ terwijl de lasten gestre
ken kunnen worden tot op eene diepte
van 12 M. beneden de waterlijn. De
voorgeschreven hljschsnelheid met
een last van 55 ton is 5 M. per minuut,
hetwelk abnormaal groot is en werd
gedurende de officieele beproeving
zeer gemakkelijk eene snelheid van
5.6 M. per mmuut bereikt.
De kraan is voorzien van een spe
ciale reminrichting, welke het mogelijk
maakt de lasten over een afstand van
30 M. (van 18 M. boven de waterlijn
tot 12 M. onder de waterlijn) met een
snelheid van 5 M. per minuut te strij
ken op de enkele rem, zonder dat
deze verhit wordt.
De 3ergen=op=Zoomsche
Viiegweek.
De volgende week zal ook Bergen-
op-Zoom zijn viiegweek hebben
nadat de heer Verstraeten het vlieg
terrein in oogenschouw heeft geno
men, besloot het Comité, dat er ge
durende 8, 9, 10, 11 en 12 Septem
ber gevlogen zal worden.
Omtrent den vlieger vernemen wij:
De heer Leon Verstraeten is 9
November 1876 te Mechelen geboren
en dus 34 jaar oud.
Hij begon in Februari te vliegen
als passagier met den bekenden vlie
genier Sommer, tweemaal; bij zijne
eerste leervlucht legde hij in rechte
lijn reeds een afstand af van 2 Kilo
meters.
Daags daarna vloog hij gedurende
vijf minuten in een kring en eenige
dagen later gedurende 31 minuten
zonder neder te dalen.
Na zijn diploma ais stuurman van
een vliegtuig te hebben verworven,
werd de heer Verstraeten aangesteld
tot ieeraar aan de vliegschool van
Sommer, die volgens zijn stelsel
vliegtuigen samenstelde.
Bij zijn eerst groote optreden in
bet publiek te Rouaan, behaalde hij
den zesden prijs; bij dezen vliegwed
strijd traden 26 vliegers in het strijd
perk, waaronder de beste, zooals
Latham, Mertrot en van den Bom.
Bij de wedvluchten te Brussel won
Verstraeten de vierde van de Bel
gische vliegeniers, en behaalde den
prijs met passagiers en den prijs
van bekwaamheid.
Nadien vloog de heer Verstraeten
te Charleroi, Antwerpen en Nismes
enz.; en is voora! bekend door zijne
schoone vluchten, zijn gemakkelijk
op en neder daien en zijn vliegen
met passagiers.
Na afloop der Bergen-op-Zoomsche
viiegweek vertrekt de heer Verstrae
ten naar Enschedé, waar hij de plaats
gaat innemen van den zoo droevig
verongelukten van Maasdijk.
De heer Verstraeten verklaarde,
dat het vliegterrein, aan het schilder
achtige Scheldestrand te Bergen-op-
Zoom, door hooge duinen beschermd
tegen Noorden- en Oostenwinden,
met zijn harden, met kort gras be
groeiden bodem een zeldzaam mooie
gelegenheid biedt voor het vlieg
werk.
Het comité zal alles doen, wat
mogelijk is, om de zaak schitterend
te doen slagen en aan de bewoners
van Bergen op Zoom, net geheele
Westen van Noord-Brabant en Zee
land te toonen, hoe er gevlogen
wordt.
De maatschappij van Staatsspoor
wegen zal zorg dragen, dat voldoende
materiaal beschikbaar is om bezoekers
van de viiegweek te Bergen op Zoom
te vervoeren. Zoowel in de richting
Roosendaal als Vlissingen zullen
voortreinen loopen.
Vlissingen, 3 September.
In de week van 26 Augustus tot
en met 2 September werden hier 553
zeebaden genomen, waarvan 330
door heeren en 223 door dames.
De temperatuur van het water
varieerde van 62 tot 64 graden.
Het weer was over het algémecn
niet ongunstig, hoewel er bijna voort
durend veel wind stond.
Morgenmiddag wordt op den bou
levard Evertsen een concert gegeven
door „OnsGenoegen".Het programma
is als volgt samengesteld
„Les Ex-Militaires", marsch, Polas
ter „La Croix d'Honneur", ouverture,
M. Éleger„Doux Mystères", valse,
Korn Palme d'Honneur", tantaisie,
J. Hemmerié „Les Chasseurs Autri-
chiens", marsch, R. Eilenberg; „Ma
rie Henriette", ouverture, L. Langlois
„Pomponette", valse, A. Moussard
„Air de Ballet", L. J. Baudonck; Fi
nale.
Het programma van het morgen
avond aan het Strandhotel van den
heer Schröder te geven concert door
„Ons Genoegen", luidt als volgt
„Les Chasseurs Autrichiens", pas
redoublé, R. Eilenberg; „Marie Hen
riette", ouverture, L. Langlois „Mid
summer Valse", Marigold Grande
tantaisie sur „Faust" de Gounod, arr
par Wittebroodt „Blaze Away",
marsch, Holzmann „Renouveau",
tantaisie, E. Gaudefroy „Doux Mys-
teres", vaise, Korn „Potpourri no. 3",
G. Renaud Finale.
Hedenmiddag om 12 uur werd voor
het front van den troep door den
kapitein M. F. Goldenberg aan den
sergeant-fourier Sandifort, de bronzen
medaille voor twaalf jarigen dienst
uitgereikt.
De leluit.-kwartiermeesterH. Nijen-
huis alhier, zal de lessen in de comp
tabiliteit volgen aan de hoogere krijgs
school te 's Gravenhage.
De sergeant-majoor F. Feitsma van
het algemeen depot van discipline
alhier, zal, na zijne pensionneering
op 1 October a.s. worden ingedeeld
bij de le comp. van het 4e bataljon
alhier.
Het bestuur van den Vlissingschen
Bestuurdersbond heeft een bureau
voor arbeidsrecht opgericht, dat ten
doel heeft de arbeiders in allerlei
zaken te helpen en tot voorlichting
te dienen. In navolging van Duitsch-
Iand, waar deze instellingen jaarlijks
honderdduizenden arbeiders in allerlei
gevallen heipen en ook in meerdere
plaatsen van ons land, waar de
prachtigste resultaten zijn bereikt,
wil de Vlissingsche Bestuurdersbond
ook hier ter stede zijn instelling ot
een voor alle arbeiders gewensebte
vraagbaak trachten te maken.
Het Eng. stoomschip „Halifax
City" van Antwerpen bestemd voor
Genua, is gisterenavond op de reede
alhier ten anker gekomen met averij
aan de machine.
Het Russische stoomschip „Alexey
Mörch" van St. Petersbbrg naar Gent
is heden nacht in het pas van Tc-r-
neuzen aan den grond gevaren en met
hoog water vlot gekomen, waarna de
reis werd voortgezet.
De ring Walcheren van Christ.
Jongelingsvereeningen,aangesloten Dij
het Ned. Jongelingsverbond zal Don
derdag a.s. te dezer stede een ver
gadering houden.
Met ingang van 1 September zijn
overgeplaatst de hulptelegrafist G.
Buyze van Amsterdam naar hier en
de klerk der posterijen en telegrafie
H. G. van Daalen van hier naar
Rotterdam.
Gisterenavond had in het lokaal
boven de bakkerij van de Coöpera
tieve Volksbroodbakkerij enVerbruiks-
vereeniging „De Broederband" de
aanbesteding plaats voor de verbou
wing van het coöperatie aangekochte
winkelhuis staande Nieuwendijk,
vroeger bewoond door den heer Walé.
Acht biljetten waren ingekomen,
waarvan de minste inschrijver was
de heer Tnomas de Jonge alhier,
voor f 1540, aan wien dan ook het
werk gegund is.
Verder was nog ingeschreven door
de heeren M. Heuseveld voor f 2690,
Meiis, Hariot en Vader f 1849, Joh.
Loois Hz. f 1815, A. Hanewinkel
f 1785, Feij en Stroo f 1760, P. Bax
f 1745, Van der Peijl en Kouwe
f 1720.
Volgens mededeeling van den in
specteur van het loodswezen in het
6e district is de stoommisthoorn te
Nieuwesluis tijdelijk buiten gebruik
gesteld. Het mistsein geschiedt tot
nader aankondiging met een hand
misthoorn.
Bij Kon. besluit zijn benoemd in
den militieraad in Zeeland lot voor
zitter J. H. C. Heijse, lid der Prov
Statentot zijn plaatsvervanger mr
P. Dieleman, lid der Prov. Staten
tot lid jhr. P. J. Boogaeit, lid van'
den gemeenteraad van Middelburg,
tct zijn plaatsvervanger mr. F. J.
Sprenger, lid van den gemeenteraad
van Middelburg.
KERK- EK SCHOOLNiEUWS.
Nen. Herv. Kerk. Aangenomen het
beroep naar Tholen door ds. M. B.
Verkerk, te Arnemuiden.
Ds. F. Oberman, predikant der
Ned. Herv. Gem. te L:iden, zal Dins
dag 6 Sept. zijne 25jarige ambtsbe
diening te Leiden herdenken, na eerst
vanaf 3 Sept. 1876 de gemeenten
Steenwijkerwold en Ommen te heb
ben gediend.
Ds. K. F. Creutzberg, predikant
der Ned. Herv. Gemeenten te Arnhem,
za! 25 Sept. den dag herdenken,
waarop hij" voor 40 jaar zijne intrede
te Arnhem deed, na eerst de ge
meente Oosterbierum en Maarssen
te hebben gediend.
Het is nog niet uitgemaakt of
de oude vrouw te Hilversum, in wier
woning, zooais wij gisteren onver
„Laatste Berichten" meldden, inbraak
is gepleegd, tengevolge van sch.-k
dan wel aan moord is gestorven. )e
lijkschouwing heeft evenwel niets op
geleverd dat het vermoeden van moord
wettigt.
Heder, werd het lijk naar Amsi.i-
darr vervoerd voor hel houden :er
sectie.
Gistermiddag arriveerde het parket
uit Amsterdam :;;i was men den ge-
heelen avond bezig met het hoo ;n
der verdachten en van hen, die :n-
licbtingen konden verschaffen. De
oude vrouw hield een snoepwinkeltje
en nu getuigt sterk tegen de verd.trri
ten het bezitten van een groot aantal
halve centen, waarvan de herko ,;St
niet kon worden opgegeven, terwijl
men ook veel van die geldstukjes
gevonden beeft bij personen, die met
hen in relatie staan.