:elen. 0OY. ïourant k<MÖK>KTÜ ers ibriek IALEN, BIJVOEGSEL gemeentebestuur» recht, ruik. 'I I 'I L er. ere. 105 ut LBERG, flissiipcii; Ciuraat 0, Ho. 208. [Brieven uit de jïofsfad. Vervolg Binnenland. Gemengd Nieuws. u lol iat 31. Nieuwendijk, R K X I X K X alle 14. r gische- en AflRMEREN en prijzen ilchereii- van de VAN 6.22*, 9.20. 11.17*. Hot de Paul KrJ* ia reap. 5, D 9.23, 10.181, .88, 7.—828 'omburg 6.to- 3.20, 4.32§, lelburg 5.05*i 4.15, 5.511, aingen5.05' 5 en 9.3f" loopen allee" 15 Mei tot"" HINDERWET. Kennisgeving. Burg. en Weth. van Vlissingen Qezien de artl. 6 en 7 derHinder- wetgeven bij deze kennis dat bij hen 'is ingekomen een verzoek van i l. FRANKEN, aldaar om vergun ning'tot het aanbrengen eener veran dering in 116 bestaande bakkerij in het nerceel kadastraal bekend gemeente Vlissingen, Sectie E no. 1503 plaat selijk gemerkt No. 11 Kerkstraat, hoek Oude Markt, door vervanging van één der beide ovens door eenen dubbelen jieete luchtoven dat dit verzoek met de bijlagen gedurende veertien dagen, te beginnen inel Vrijdag den 2 September 1910 op de Gemeente-Secretarie ter visie ral worden gelegd worden en dat I den 16 September 1910 ten Raadbuize namiddags len 2 ure, gelegenheid zal gegeven worden om bezwaren legen het oprichten der inrichting in te brengen, zullende zij die niet over eenkomstig art. 7 der Hinderwet voor het gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, teneinde hunne bezwaren mondeling toe te lichten, niet tot beroep gerech- J zijn, terwijl gedurende drie dagen voor dat tijdschip, ter Gemeente- Secretarie van de' ter zake ingekomen schrifturen kennis kan genomen wor den. Vlissingen, den 2 September 1910. Burg. en Weth. voornoemd, C. A. KALBFLE1SCH, L. B. De Secretaris, J. H. DOMMISSE, L. S. LXXXIl. Arme Van Maasdijk Ik kan het niet helpen, maar ik moei beginnen met te praten over den dood van den jonger vlieger, 't Is «aar, het ongeluk is in Arnhem, dat is ver van den Haag, gebeurd maar Van Maasdijk was immers een Haag jongen en, wat voor mij de deur doet, nog pas heb ik hem bij Den in de lucht zien gaan. De lezer zal het me dus wel willen vergeven gedachtig ook aan het spreekwoord, de mond overloopt van datgene waarvan het hart vol is dat ik op deze plaats een eeresaluut breng aan dien dapperen jongen Hollander. Arme kerel Ja, een eeresaluut wil ik hem krengen omdat ik heilig overtuigd hen dat hij dit verdient. Ik heb, toen het bericht van zijn dood bekend werd, sommigen hooren zeggen, dat 'twel treurig was maar dat het 's mans eigen schuld was en dat hij dan maar wijzer had moeten zijn en op den be- ganen grond had moeten blijven, net als andere verstandige menschen, die toch immers ook niet zoo dwaas rijn om te willen vliegen Ik vind dit niet alleen een heel kortzichtig maar ook een uiting van verfoeilijken Jan Salie-geest. Waar zouden we heengaan ais de nollandsche jongens er eens allemaal 200 over gingen denken Een der grootste werken, door de menschheid 'u de laatste jaren tot stand gebracht Uenminste reeds ten deele tot stand gebracht) is de verovering van de Zeker, het is nog niet zoover; e lucht is nog niet gansch en al werd, maar we zijn toch heel ,1 'f °P weg en de vorderingen, in van j enke'e jaren op het gebied luchtschepen en de vlieg- stellen gemaakt, zijn buitengewoon, LIiH Z-ingwekkend- leder, die ge- (jP l ,z'in kranten leest en daarbij ru. "^wekkende luchtvaart-be niet overslaat, weet dat het- leen r|chten zeggen den volgenden dag loopen »ll0en' i en Aug'!84111' open ill0®"6? arg. Iseliithe-1 eenen dag nog een onmo- zoo te 611 '6tS ont)ere'kbaars heet, tsHis, verwezenlijkt. C^nd, laat ons het eerlijk be- aan v ,7wam °P dit gebied achter- herzw dat op het gebied cn Vaart eenmaal baanbreker was »enn.,n Schitterende wèreldreputatie "loe te' t f Nederland scheen niet het ter,. °P het nieuwe terrein, hen Jm der 'uchtvaart. Wel hoor- 'buiteni'I yan Nederlanders, die in 't als u. van zich deden spreken den zeprPKCi vliegers (ik noem b.v. opr bekwamen en stoutmoedigen huiler, die als „Vliegende Hollander" de eer van ons land in het buitenland zoo schitterend op houdt), maar het duurde lang eer een Nederlander bovenNeêrlandsch grond gebied vloog. Van Maasdijk was de eerste, in Heerenveen, daarna in den Haag. Door Van Maasdijk begon eindelijk ook Nederland een beschei den plaats in te nemen onder de landen, die men in verband met de luchtvaart noemt. Hij, de 25jarige technicus, zag toekomst, een groote toekomst in dezen aliernieuwsten vorm van verkeer en hij wijdde zich aan dit nieuwe, veelbelovende onderwerp. Dat het leven van den vliegman elk oogenblik in ernstig gevaar is, hij wist het en durfde er voor uitkomen; maar afschrikken van de taak, die hij zich had gesteld, deed het hem niet. Hem was het goede Hollandsch spreekwoord „wie niet waagt, die wint niet", tot devies. En toch was hij geen waaghals integendeelhij stond en terecht, bekend als een door en door voor zichtig vliegerhij gaf zich steeds rekenschap van hetgeen hij deed en dat strekt hem tot eer, ook al werd er hem soms door onoordeelkundigen een verwijt van gemaakt. Dat laatste is hier in Den Haag gebeurd, waar de wind hem herhaaldelijk belette te vliegen. Men heeft hem toen ver weten, dat hij bang zou zijn, in stede van zijn voorzichtigheid te prijzen. De arme jongen heeft Den Haag dan ook me| onprettige indrukken ver laten, in de hoop in Arnhem niet alleen een betere regeling te vinden dan de zeer slechte in Den Haag, maar ook een sympathieker ontvangst. Helaas, hoe spoedig hebben wij het treffend en diep-tragisch bewijs ge kregen, dat zijn voorzichtigheid al leszins gerechtvaardigd was en dat het leven van den aviateur aan min der dan een zijden draad hangt, dat het zoo figuurlijk als letterlijk zweeft in de lucht Van Maasdijk is gesneuveld op het veld van eer. Te dieper trett dit, nu wij zien hoe bitter slecht men in Nederland nog de beteekenis der luchtvaart begrijpt. Terwijl alle landen rondom ons zich inspannen, om de groote vorderingen der aviatiek in den vorm van luchtschepen en viieg- toestellen dienstbaar te maken aan de verdediging des lands, aan de ver booging van de weerkracht, doet men in ons land van militaire zijde niet alleen niets of zoo goed als niets, maar zelfs versmaadt men de buitenkansjes, die ons in den schoot geworpen worden. Een Amsterdam mer, de heer F. Liitze, die te Beaufort en op andere plaatsen eenige vlieg tochten volbracht, zou den 19en September met een Blériot in de buurt van Ede vliegen. Maar daarvan zal vermoedelijk wel niets komen dank zij de militaire overheid, die den aviateur, thans te Utrecht zijn miiitieplichten vervullend, een verzoek om éénmaal 's weeks te oefenen, heeft geweigerd. Aldus moedigt de militaire overheid in Nederland, in den jare 1910, de luchtvaart aan O, Jan Salie-geest Doch laten wij ons niet ergeren, doch liever dankbaar zijn, dat er jonge Nederlanders gevonden worden, Hol- landsche jongens met durf en beleid, die hun leven durven wagen in den dienst der vooruitgang. Ook het Hol- iandsche bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik stipte zooeven de slechte orga nisatie der viiegweek op Hanenburg aan. Ook bij de talrijke politiemacht, die daarbij het terrein tot op grooten afstand afzette, schijnt nogal wat gehaperd te hebben, getuige het krasse staaltje, door een geloofwaar dige jonge dame aan een der Haagsche bladen geschreven. „Op het vliegterrein Hanenburg" zoo schreef zij „wendde ik mij tot vier politeagenten, die in het gras gezeten waren, teneinde hun te vragen waar precies het eerste rang terrein te vinden was. Eén hunner antwoordde mij„Daar kun je langs (een smal wegje aanwijzend) maar zal je oppassen?" Toen ik vroeg of er daar zitplaatsen waren, kreeg ik ten antwoord„Je kunt daar in 't gras gaan zitten, maar je kunt ook wel bij ons komen zitten." Te laat zag ik dat de dienaren van den H. Hermandad kaartspeelden en al thans naar me voorkwam te veel aan Bacchus geofferd hadden. Een Engelsche logée in mijn ge zelschap gaf haar verontwaardiging over dusdanige handelwijze te ken nen. Ik acht de bekendmaking dezer feiten gewenscht en hoop door uw bemiddeling het mijne bij te dragen om bevoegde autoriteiten te doen inzien, hoe noodig in deze eenige verandering is." Dit geval bewijst opnieuw, hoeveel kaf er onder 't koren van 't Haagsche politie-korps schuilt. Niets zou hier zoo nuttig en noodig zijn als een razzia der politie.... in haar eigen gelederen. Intusschen heeft deze brief reeds een behoorlijke lengte en heb ik nog altijd niet verteld van Koninginnedag, hetgeen dan toch voor de Hofstad een feestelijkheid van bereekenis is. Maar ik heb u zóo vaak over der gelijke Haagsche festiviteiten ge schreven, en het gelijkt in hoofdzaak zóózeer allemaal op elkaar, dat men mij zeker voor ditmaal we! veront schuldigen wil. Lepelaar. Examen-cijfers. Bij de „Staatscourant" van gister avond zijn gevoegd de rapporten der verschillende commissies, die dit jaar zijn beiast geweest met het afnemen der examens voor onderwijzer en onderwijzeres. We brengen uit die rapporten hier enkele cijfers naar voren. Er blijkt uit, dat over het geheele land aan het examen hebben deelgenomen 1211 mannelijke en 1505 vrouwelijke candidaten, waarvan resp. slaagden 759 en 1034 of 63 pet. der heeren en 69 pet. der dames. Totaal werd dus door 2716 candidaten het examen afgelegd. Uit de bij de rap porten gevoegde opgaven sinds 1881 blijkt, dat in die 29 jaren slechts eenmaal een hooger cijfer werd be reikt, nl. in 1900, toen zich 2830 candidaten hadden aangemeld, terwijl het aantal in 1896 nog slechts 1432 bedroeg. In 4 jaar tijd steeg het aan tal candidaten naar de onderwijzers- acte dus met 100 pet.Sinds 1900 ging het langzamerhand dalen, om nu dit jaar weer een termen stoot in de hoogte te krijgen: 2716. Tellen we sinds 1881 al de cijfers bij el kander op, dan zien we, dat in dit tijdsverloop niet minder dan 62890 Nederlanders getracht hebben, onder wijzer of onderwijzeres te worden, wat aan 38031 gelukte. Dit is even 60 pet. Militaire berichten. Bij den provincialen staf is benoemd tot majoor, provinciale adjudant in Noord-Brabant, de kapt. G. van Mun ster van het 6e reg. int. Hij is toege voegd aan den bevelhebber in de derde militaire afdeeling. Gedurende de maand Augustus jl. werden voor het leger in Oost-Indië aangenomen 125 personen. Naar de koloniën werden uitgezonden 5 deta chementen suppletietroepen, waarvan 1 naar Suriname, sterk 12 soldaten, en de overigen naar Oost-Indië, sa men sterk 8 officieren, 8 onderoffi cieren en 108 minderen. Bij Kon. besluit van 26 Augustus zijn benoemd tot vertegenwoordiger der Nederlandsche regeering op het a.s. te Brussel te houden internatio naal congres voor landbouwvereeni- gingen en demographie, jhr. mr. G. L. M. H. Ruys de Beerenbrouck, te Maastricht, 2de voorzitter der Ko ninklijke Nederlandsche Landbouw- verceniging en voorzitter van de Ne derlandsche Heidemaatschappij, en K. J. A. G. baron Coliot d'Escury, te Kioosterzande, voorzitter van den Algemeenen Nederlandschen Zuivel- bond. Nederlandsche industrie. Van de werf „Gusto" is gisteren vertrokken de 55 tons drijvende kraan „Antée", welke voor Fransche reke ning is gebouwd. Het schip van spe ciaal zware constructie heeft de vol gende afmetingenlengte 29 M., breedte 11 M. 50, holte 2 M. 70. Deze kraan is bestemd voor de havenwerken van Bouiogne-sur-Mer, waar zij gebruikt zal worden voor 't plaatsen van zware betonblokken op den zeebodem. De hijschhoogte van het werktuig bedraagt J8 M., de uit lading 9 M„ terwijl de lasten gestre ken kunnen worden tot op eene diepte van 12 M. beneden de waterlijn. De voorgeschreven hljschsnelheid met een last van 55 ton is 5 M. per minuut, hetwelk abnormaal groot is en werd gedurende de officieele beproeving zeer gemakkelijk eene snelheid van 5.6 M. per mmuut bereikt. De kraan is voorzien van een spe ciale reminrichting, welke het mogelijk maakt de lasten over een afstand van 30 M. (van 18 M. boven de waterlijn tot 12 M. onder de waterlijn) met een snelheid van 5 M. per minuut te strij ken op de enkele rem, zonder dat deze verhit wordt. De 3ergen=op=Zoomsche Viiegweek. De volgende week zal ook Bergen- op-Zoom zijn viiegweek hebben nadat de heer Verstraeten het vlieg terrein in oogenschouw heeft geno men, besloot het Comité, dat er ge durende 8, 9, 10, 11 en 12 Septem ber gevlogen zal worden. Omtrent den vlieger vernemen wij: De heer Leon Verstraeten is 9 November 1876 te Mechelen geboren en dus 34 jaar oud. Hij begon in Februari te vliegen als passagier met den bekenden vlie genier Sommer, tweemaal; bij zijne eerste leervlucht legde hij in rechte lijn reeds een afstand af van 2 Kilo meters. Daags daarna vloog hij gedurende vijf minuten in een kring en eenige dagen later gedurende 31 minuten zonder neder te dalen. Na zijn diploma ais stuurman van een vliegtuig te hebben verworven, werd de heer Verstraeten aangesteld tot ieeraar aan de vliegschool van Sommer, die volgens zijn stelsel vliegtuigen samenstelde. Bij zijn eerst groote optreden in bet publiek te Rouaan, behaalde hij den zesden prijs; bij dezen vliegwed strijd traden 26 vliegers in het strijd perk, waaronder de beste, zooals Latham, Mertrot en van den Bom. Bij de wedvluchten te Brussel won Verstraeten de vierde van de Bel gische vliegeniers, en behaalde den prijs met passagiers en den prijs van bekwaamheid. Nadien vloog de heer Verstraeten te Charleroi, Antwerpen en Nismes enz.; en is voora! bekend door zijne schoone vluchten, zijn gemakkelijk op en neder daien en zijn vliegen met passagiers. Na afloop der Bergen-op-Zoomsche viiegweek vertrekt de heer Verstrae ten naar Enschedé, waar hij de plaats gaat innemen van den zoo droevig verongelukten van Maasdijk. De heer Verstraeten verklaarde, dat het vliegterrein, aan het schilder achtige Scheldestrand te Bergen-op- Zoom, door hooge duinen beschermd tegen Noorden- en Oostenwinden, met zijn harden, met kort gras be groeiden bodem een zeldzaam mooie gelegenheid biedt voor het vlieg werk. Het comité zal alles doen, wat mogelijk is, om de zaak schitterend te doen slagen en aan de bewoners van Bergen op Zoom, net geheele Westen van Noord-Brabant en Zee land te toonen, hoe er gevlogen wordt. De maatschappij van Staatsspoor wegen zal zorg dragen, dat voldoende materiaal beschikbaar is om bezoekers van de viiegweek te Bergen op Zoom te vervoeren. Zoowel in de richting Roosendaal als Vlissingen zullen voortreinen loopen. Vlissingen, 3 September. In de week van 26 Augustus tot en met 2 September werden hier 553 zeebaden genomen, waarvan 330 door heeren en 223 door dames. De temperatuur van het water varieerde van 62 tot 64 graden. Het weer was over het algémecn niet ongunstig, hoewel er bijna voort durend veel wind stond. Morgenmiddag wordt op den bou levard Evertsen een concert gegeven door „OnsGenoegen".Het programma is als volgt samengesteld „Les Ex-Militaires", marsch, Polas ter „La Croix d'Honneur", ouverture, M. Éleger„Doux Mystères", valse, Korn Palme d'Honneur", tantaisie, J. Hemmerié „Les Chasseurs Autri- chiens", marsch, R. Eilenberg; „Ma rie Henriette", ouverture, L. Langlois „Pomponette", valse, A. Moussard „Air de Ballet", L. J. Baudonck; Fi nale. Het programma van het morgen avond aan het Strandhotel van den heer Schröder te geven concert door „Ons Genoegen", luidt als volgt „Les Chasseurs Autrichiens", pas redoublé, R. Eilenberg; „Marie Hen riette", ouverture, L. Langlois „Mid summer Valse", Marigold Grande tantaisie sur „Faust" de Gounod, arr par Wittebroodt „Blaze Away", marsch, Holzmann „Renouveau", tantaisie, E. Gaudefroy „Doux Mys- teres", vaise, Korn „Potpourri no. 3", G. Renaud Finale. Hedenmiddag om 12 uur werd voor het front van den troep door den kapitein M. F. Goldenberg aan den sergeant-fourier Sandifort, de bronzen medaille voor twaalf jarigen dienst uitgereikt. De leluit.-kwartiermeesterH. Nijen- huis alhier, zal de lessen in de comp tabiliteit volgen aan de hoogere krijgs school te 's Gravenhage. De sergeant-majoor F. Feitsma van het algemeen depot van discipline alhier, zal, na zijne pensionneering op 1 October a.s. worden ingedeeld bij de le comp. van het 4e bataljon alhier. Het bestuur van den Vlissingschen Bestuurdersbond heeft een bureau voor arbeidsrecht opgericht, dat ten doel heeft de arbeiders in allerlei zaken te helpen en tot voorlichting te dienen. In navolging van Duitsch- Iand, waar deze instellingen jaarlijks honderdduizenden arbeiders in allerlei gevallen heipen en ook in meerdere plaatsen van ons land, waar de prachtigste resultaten zijn bereikt, wil de Vlissingsche Bestuurdersbond ook hier ter stede zijn instelling ot een voor alle arbeiders gewensebte vraagbaak trachten te maken. Het Eng. stoomschip „Halifax City" van Antwerpen bestemd voor Genua, is gisterenavond op de reede alhier ten anker gekomen met averij aan de machine. Het Russische stoomschip „Alexey Mörch" van St. Petersbbrg naar Gent is heden nacht in het pas van Tc-r- neuzen aan den grond gevaren en met hoog water vlot gekomen, waarna de reis werd voortgezet. De ring Walcheren van Christ. Jongelingsvereeningen,aangesloten Dij het Ned. Jongelingsverbond zal Don derdag a.s. te dezer stede een ver gadering houden. Met ingang van 1 September zijn overgeplaatst de hulptelegrafist G. Buyze van Amsterdam naar hier en de klerk der posterijen en telegrafie H. G. van Daalen van hier naar Rotterdam. Gisterenavond had in het lokaal boven de bakkerij van de Coöpera tieve Volksbroodbakkerij enVerbruiks- vereeniging „De Broederband" de aanbesteding plaats voor de verbou wing van het coöperatie aangekochte winkelhuis staande Nieuwendijk, vroeger bewoond door den heer Walé. Acht biljetten waren ingekomen, waarvan de minste inschrijver was de heer Tnomas de Jonge alhier, voor f 1540, aan wien dan ook het werk gegund is. Verder was nog ingeschreven door de heeren M. Heuseveld voor f 2690, Meiis, Hariot en Vader f 1849, Joh. Loois Hz. f 1815, A. Hanewinkel f 1785, Feij en Stroo f 1760, P. Bax f 1745, Van der Peijl en Kouwe f 1720. Volgens mededeeling van den in specteur van het loodswezen in het 6e district is de stoommisthoorn te Nieuwesluis tijdelijk buiten gebruik gesteld. Het mistsein geschiedt tot nader aankondiging met een hand misthoorn. Bij Kon. besluit zijn benoemd in den militieraad in Zeeland lot voor zitter J. H. C. Heijse, lid der Prov Statentot zijn plaatsvervanger mr P. Dieleman, lid der Prov. Staten tot lid jhr. P. J. Boogaeit, lid van' den gemeenteraad van Middelburg, tct zijn plaatsvervanger mr. F. J. Sprenger, lid van den gemeenteraad van Middelburg. KERK- EK SCHOOLNiEUWS. Nen. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep naar Tholen door ds. M. B. Verkerk, te Arnemuiden. Ds. F. Oberman, predikant der Ned. Herv. Gem. te L:iden, zal Dins dag 6 Sept. zijne 25jarige ambtsbe diening te Leiden herdenken, na eerst vanaf 3 Sept. 1876 de gemeenten Steenwijkerwold en Ommen te heb ben gediend. Ds. K. F. Creutzberg, predikant der Ned. Herv. Gemeenten te Arnhem, za! 25 Sept. den dag herdenken, waarop hij" voor 40 jaar zijne intrede te Arnhem deed, na eerst de ge meente Oosterbierum en Maarssen te hebben gediend. Het is nog niet uitgemaakt of de oude vrouw te Hilversum, in wier woning, zooais wij gisteren onver „Laatste Berichten" meldden, inbraak is gepleegd, tengevolge van sch.-k dan wel aan moord is gestorven. )e lijkschouwing heeft evenwel niets op geleverd dat het vermoeden van moord wettigt. Heder, werd het lijk naar Amsi.i- darr vervoerd voor hel houden :er sectie. Gistermiddag arriveerde het parket uit Amsterdam :;;i was men den ge- heelen avond bezig met het hoo ;n der verdachten en van hen, die :n- licbtingen konden verschaffen. De oude vrouw hield een snoepwinkeltje en nu getuigt sterk tegen de verd.trri ten het bezitten van een groot aantal halve centen, waarvan de herko ,;St niet kon worden opgegeven, terwijl men ook veel van die geldstukjes gevonden beeft bij personen, die met hen in relatie staan.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1910 | | pagina 5