Maandag 5 September gemeentebestuur. No. 208 48e Jaargang. 1910. Verantwoordelijk of niet BINNENLAND» geven. Woonhuizei, o. or werkplaats Ppervl. 90 CA ird De Ruyter> n slaapkamer hter- er. slaap, keuken, closet- oor- en achter- o. len voorkamer, twee kamers, eschikt om tot inkelstand. vinkei, 2 alco- ^je met wasch- achterkamer, |stad, b. n. o, ceuken en bij- tmers, keuken, j rkamer, alcoof, er, flinke lucht, opblijven. erkoop aan! genaren zelve» ;lft van boven- doorloopend ersoon zag Zetkastelei" I otel, een goede n en niet otign te nemen. d< KMAN, Scheve- -Schelde 3 e) sa 6,35 d) 10 c) on 7,0» a) en 5,05 1&.43 an 6.35 4) i het vertrek i.Nenzan vut-8'5® Aens, Borse»'6" asten hoog»'6 ^achten. 1' Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENT1ËN van 14 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts /weemaal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijkSj uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. ftbonnemenfs-flduertenfiën op zeer uoordeeiige ooortuaarden BEKENDMAKING. Aangifte voor leerlingen voor de UertaaliugsenrsiiïBeu voor jongens en voor meisjes. ea Wethouders van Vlis- ter kennis van belanghebbende „'of voogden, die hunne kinderen Tpapillen wensehen toegelaten te zien tot sen der beide herhalingscursussen in jeM Gemeente d,t vanaf Maandag 5 tot en met Don derdag I5 September a.s. uitsluitend ter Gemeente Secretaris (Griffie) iederen werk- dee van des voormiddaga 9 tot 12 uren eigenheid tot aangifte van leerlingen ,oor die cursussen gegeven word dat ingeschreven kunnen worden zij ie het gewoon lager ouderwijs genoten lebben en dat de cursussen zullen aanvangen den 1 October a.s. Het onderwijs zal worden gegeven behoudens nadere goedkeuring door den „emeenteraad, a. aan den cursus voor jongensop Maandag, Dinsdag, Donder dag en Vrijdag, des avonAs van 6 tot 8% uur' in de volgende vakken lezen, echrij- NederlandBch, rekenen, kennis der natuur, aardrijkskunde, vaderlandsche ge- echiedénis en Engelseh b. aan den cursus voor meisjesop Woensdag en Zaterdag namiddag van 2 tot 5 uur in de volgende valkenNederlandscb, rekenen, kennis natuur, nuttige handwerken en koken. X B. Zij, die in bet bezit van een trouwboekje zijn worden verzocht dit bij e aangifte mede te brengen. Vlissingen, 3 September 1910. Burg. en Weth. voornoemd, 0. A. KALBFLEISCH, L. B. De Secretaris, J, H, LOMMISSE, L. S. SCHIETOEFENINGEN. Onveiligheid vaarwater. De Burgemeester van Vlissingen brengt ter kennis van zeevarenden, die daarbij belang kunnen hebben dat op 7 en zoo noodig ook op 3 Augustus a. s. schietoefeningen zullen gehouden worden van het fort Pampus, Zuiderzee dat omtrent de regeling dier schiet oefeningen inlichtingen zijn te be komen ter gemeente-secretarie op eiken werkdag van des voormiddags 9 tot des namiddags 4 uren. Vlissingen, 3 September 1910. De Burgemeester voornoemd, C. A. KALBFLEISCH, L. B. BEKENDMAKING. <e stremming der scheepvaart Dordsche Kil. De Burgemeester van Vlissingen brengt ter kennis van zeevarenden, die daarbij belang kunnen hebben dat op 7 September a. s. door de pontonniers een schipbrug zal wor den gebouwd over de Dordsche Kil. Inlichtingen zijn te bekomen ter gemeente-secretarie op eiken werkdag |e boot 16 April W1 27.) »lk schafte het noodigsfe voor de '«houding aan, en toen betrokken ''1 onze woning hier in het huis van '-""dammer." «Toen gij geboren werdt, liefkind, JV begreep, wat ouderliefde be- „ent,. werd ook het gevoel voor jn huisgenooten weder levendiger .""l- Mijn vurig verlangen naar de 8 poorteplaats, naar den zegen van la vader, werd steeds grooter en I™1! ,0t heden met onverminderde heb -V kjigebleven. Meer en meer vari '"gezien, hoe zwaar ik mijn ld wenkte, en dat ik geen goed geweest ben. Bij ons is het Sa"de. wanneer een rijke boeren- 'er trouwt, zonder dat er een zona gevierd wordt en zij liilm-l' ,muziek en zang, het ouder huis verlaat. Door in stilte te van des voormiddags 9 tot des na middags 4 uren. Vlissingen, 3 September 1910. De Burgemeester voornoemd, C. A. KALBFLEISCH, L. B. PERSONEELE BELASTING. Afkondiging van het kohier der Personeele Belasting no. 6 dienst 1910. De Burgemeester van Vlissingen maakt bekend dat op heden bij hem ontvangen en aan den Rijksontvanger is ge zonden een executoir verklaard ko hier wegens de Personeele Belasting no 6 dienstjaar 1910 de daarop voorkomende belasting schuldigen worden uitgenoodigd om hunne aanslagen op den bepaalden tijk aan te zuiveren, ook ter voor koming van vervolgingen en herinnert dat de bezwaarschriften binnen zes weken na heden behooren te worden ingediend, terwijl de aangiften ter bekoming van ontheffing, ingeval van verhuizing moeten worden gedaan bij den directeur der directe belas tingen in wiens directie de aanslag is vastgesteld, binnen zes weken, na het verlaten van het perceel. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort, den 3 September 1910. De Burgemeester voornoemd, C. A. KALBFLEISCH L. B. Een onzer callegas gaf in de vorige week, in het blad waaraan hij werk zaam is, een eenigszins opgewonden verslag over den laatsten vliegdag van Olieslagers te Utrecht. Toen ont ving hij van een der lezers van het blad een schrijven, waarin deze zinsneden voorkwamen „Ik heb zoo danige vliegdemonstratie tot dusver niet bijgewoond en denk ook niet dat ik er later gebruik van zal maken. De vliegtocht van Olieslagers te Utrecht is goed afgeloopenmaar het had ook anders kunnen zijn. De dood van Van Maasdijk, het zeven tiende of achttiende geval in drie jaar tijds, wijst op het lot dat ook Olieslagers vroeg of iaat moet tref fen. Zou U, wanneer hij verongelukt was, daarvan niet een onuitwischba- ren indruk hebben overgehouden, ja zelfs, U zeiven er geen verwijt van gemaakt hebben, dat uwe aanwezig heid op het vliegterrein, mede den man tot zijn waagstuk had verlokt Onze collega bleef het antwoord op die vraag natuurlijk niet schuldig maar wij moeten bekennen dat hij ons daarbij niet gehee! heeft kunnen bevredigen. Het is, dunkt ons, niet in de eerste vertrekken, had ik vaders trots ge kwetst. In de volgende jaren kwamen uren, waarin ik mij schaamde, het geld aangenomen te hebben, dat mij los kocht, uit de familie, die ik toch niet loslaten wiide. Had ik daarmee ingewilligd, dat vader dood voor mij was Gaf ik, evenals Esau, voor een oogenblikkelijke winst, heilige rech ten prijs Een welkome hulp was ons het geld toch geweest. Nu kon den wij ons, wanneer wij vlijtig waren, met onze eigen zaak zoo goed en kwaad als het ging door het leven slaan. Na dit alles troostte ik mij met de wet, die in de geheele wereld geldtDe vrouw zal vader en moeder verlaten en den man aan hangen. Al mijn redeneeren, dat ik toch wel goed gehandeld had, hielp mij echter weinig tegen mijn leed. Ik had een goeden man, dien ik liefhad, een gezond kind en voldoende ver diensten, maar van binnen knaagde mijn geweten. Het drukte mij en liet mij geen rust, en zoodoende schreef ik nog eens aan mijn zuster; ik vertelde plaats de vraag, zooals hij meent, of het de moeite waard is, dat het ver keer in de lucht vooruit gaat en allengs bruikbaar wordt voor ieder een. Ook wij zijn, met hem, van mee ning, dat de belangen der luchtvaart groot zijn en dat niemand wensehen kan haar voortgang te belemmeren. De mogelijkheid toch, dat de lucht vaart nog eens een werkelijk, volko men veilig (voor zoover hier van veiligheid sprake kan wezen) en ge regeld vervoermiddel wotde, is geenszins uitgesloten. Evenals de vogel zich volkomen- veilig en zeker in de lucht beweegt, doet het de visch in het water en mensch en dier te land. En daar wij veel ver trouwen hebben en veilig kunnen hebben in de vorderingen der weten schap, is het aannemelijk dat, na herhaalde en toenemende verbeterin gen en proefnemingen, dit doel zal bereikt worden. Maar men zal ons aan den anderen kant toestemmen dat dit een zuiver wetenschappelijke quaestie is en dat ook behoort te blijven. Het nemen der proeven geschiedt, alles behalve wetenschappelijk, In het publiek, dat er dadelijk een pretje, een soort van kermis van maakt. Maar het publiek heeft betrekkelijk weinig schuld. Men organiseert vlieg tochten, zooals men een wedren or ganiseert waarbij het behalen van winst volstrekt niet is uitgesloten. Men stelt het publieK in staat, tegen betaling, de zeker zeer interessante vertooning bij te wonen maar het publiek, dat betaalt, wil waarde voor zijn geld hebben, wil zien vliegen en oefent pressie uit op den aviateur, die toch alleen beoordeelen kan of liet waagstuk bijzonder groot is. Na tuurlijk hunkert hij zelf naar het oogenblik om toegejuicht te worden en het publiek heeft niet al te veel moeite om hem op het eerste ge schikte oogenblik tot vliegen te be wegen. Het is volkomen waar, dat de commissies, die vliegtochten organi- seeren, zich onzijdig houden. Ook is het waar dat Olieslagers in Utrecht en Van Maasdijk in Den Haag heb ben getoond dat zij voor een mop perend publiek niet bang zijn. Toch staat het vast dat zij gaarne vliegen dat het vliegen hen animeert, tot een soort van hartstocht wordt, die de gevaren minder groot doen schijnen, dan ze in werkelijkheid zijn. Toen Van Maasdijk een oogenblik vóór zijn dood opsteeg, was dat absoluut onnoodig. Toch nam hij een voor- loopige proef en had er geen bezwaar in, zijn beminde op den tocht mede te nemen. Wanneer het hart hem op de rechte plaats zat, wat wij geens zins betwijfelen, dan was dat meisje haar van u, lieve Marie, en hoe ik vurig naar vader verlangde. Buiten op den omslag schreef ik mijn adres en wachtte nu als een veroordeelde, die op begenadiging hoopt. De brief kwam terug met het poststempel Geweigerd. Dat trof mij als een dolkstoot in het hart, het scheen mij toe, alsof er iets van binnen gebroken was, en ik voelde, dat ik door heimwee ge folterd en rusteloos voortgedreven werd. Had ik nu zelf maar er heen kunnen gaanmaar ik durfde het niet, vader is zoo streng. In dien tijd, ongeveer een jaar ge leden, toen ik ziek begon te worden, trof ik toevallig een meisje op de straat aan, uit mijn geboorteplaats. Zij dient hier, en al is zij ook jon ger dan ik, en al hadden wij elkaar slechts een paar malen gezien, zoo herkenden wij elkaar toch dadelijk. Lina moest mij van alles vertellen. Ik hield niet op, haar uit te vragen. Mijn vader leefde nog, hij moest tegen de zeventig zijn, de goede Rika was bij hem gebleven. Zij woonden op de kleine hofstee, en Trina met haar gezin op onze boer het liefste wat hij op aarde bezat en toch was er een verstandig verbod van hare ouders noodig om haar terug te houdeneen verbod dat haar wellicht het leven heeft gered en in ieder geval heeft kunnen redden. Waar zulke verschijnselen duidelijk spreken, kan men toch niet zeggen Dat is het belang der wetenschap De wetenschap heeft hiermede be trekkelijk heel weinig te maken. Deze is alleen aan het woord, waar in alle stilte en in allen ernst, ver van alle publiek en feestelijk vertoon, met zoo min mogelijk gevaar, de proeven geschieden. In zeker opzicht is daarom het publiek en zijn vooral zij die de vlieg tochten organtseeren, wel degelijk verantwoordelijk; want het is niette ontkennen dat de zaak, hoe schoon zij op zich zelf wezen moge, den verkeerden kant uitgaat en terecht komt op het sportterrein, waar zij niet te huis behoort. Hierbij komt nog iets anders. De publieke veiligheid is ook wel degelijk bij de zaak betrokken. Bij de minste uitbreiding die de luchtvaart verkrijgt, ontstaat werkelijk gevaar voor leven en eigendom van personen, die met het geheele geval niets te maken hebben. Tegen de dwaasheden der bestuurders van automobielen, heeft de overheid maatiegelen moeten nemen en sedert is het aantal onge lukken vrij wat verminderd. Daarom is ook hier een optreden der overheid in den eenen of anderen zin gewenscht, ja noodzakelijk. Gaat de luchtvaart door, wat wij niet betwijfelen, dan zal toch de tijd niet ver meer wezen, waarin de overheid verplicht is de zaak wettelijk te regelen. Het zou onredelijk zijn, wanneer iemand zich verzette tegen het rijden van een spoortrein, die zich over vaste banen beweegt, en waarbij niemand een ongeluk behoeft te hebben, die zich van de baan verwijderd houdtmaar het is volstrekt niet onredelijk, wan neer wij er ons tegen verzetten, wanneer een vliegmachine zich vrij over onze hoofden en over onze daken beweegt, met de zeer groote moge lijkheid dal het gevaarte op zeker oogenblik neerstort en ons en onze bezittingen verplettert Ontzettend overdreven vinden wij de bewering, dat aan het publiek geen verwijl mag worden gemaakt over zijn tegenwoordigheid, omdat het juist door die tegenwoordigheid de lucht vaart indirect bevoordeelt. Men mag zeggen wat men wil, maar dat publiek komt er eenvoudig om wat te zien en te genieten. Op zich zelf is daar niets tegen te zeggenmaar men ga niet verder en iioude er de wetenschap buitenwant die heeft er absoluut niets mee te maken. derij, die nu de Beermansnof heet. Trinas man was echter het vorige jaar gestorven zij wist zich er flink door te siaan, daar haar zonen goed aanpakten, deze konden reeds in de twintig jaar zijn dit en nog veei meer, dat sinds al die jaren bij ons was voorgevallen, moest Lina mij vertellen. Aanvankelijk scheen het, dat dit gesprek mij goed gedaan had, als een, die tang dorst heeft geleden en eindelijk gedronken heeftde dorst echter kwam terug, en daar ik in mijn opwinding vergeten had aan Lina te vragen, bij welke familie zij diende, en mij ook niet haar familie naam kon herinneren, zoo was mijn bron uitgeput. Door angst en onrust gedreven, heb ik haar dikwijls ge zocht ik liep telkens heen en weer in de straat, waar ik haar eenmaal ontmoette, doch ik vond haar niet meer. Ik werd zieker en zieker en kon niet uitgaan, en toen dacht ikschrijf alles op voor Marie, een brief van haar, waarin de mijne ligt, zal vader aannemen, en als zijn verstooten kind dood is, zal hij het geen wrok Dat verheerlijken van die helden der lucht heeft ook iets ziekelijks. Men zegtzij hebben niet te vergeefs geleefd zij hebben de eerste wankele pogingen gedaan om een pad te betreden, dat de menschen kan voeren tot grooter geluk. 't is best mogelijk maar wij kunnen bezwaarlijk aannemen, dat het den aviateur louter om het geluk der menschheid te doen is. Hij moge, noodeloos vroeg stervende, niet te vergeefs hebben geleefd, het gezond verstand zegt ons toch, dat hij waar schijnlijk langer had kunnen leven, indien hij wat voorzichtiger ware geweest, en dan zou hij naar aiie waarschijnlijkheid meer voor ae menschheid hebben kunnen doen. Er zijn er die meenen, dat wij nimmer een luchtverkeer zullen be reiken, dat redelijke waarborgen voor veiligheid oplevert. Zij gelooven dat nooit iemand er aan denken zal, per vliegmachine op reis te gaan en zijn er van overtuigd dat het vliegen altijd acrobatiek zal blijven van enkele waaghalzen. In beginsel deelen wij die meening nietaan de resultaten der wetenschap wanhopen wij nooit maar wij zijn tevens innig overtuigd dat het hoogste woord in deze niet aan de wetenschap gelaten wordt, dat de geheele zaak den verkeerden kant uitgaat en, mocht dat zóó blijven, dan, ja dan zijn wij ook overtuigd, dat hoogstens het resultaat van een zeer gevaarlijke soort van sport zal worden bereikt. Groene Kruis JubÜeums-Gongres. Gisterenmiddag werd het congres, te halftien geopend en o.a. bijge woond door den wethouder mr. D. W. A. van Zijst. Na een kort openings woord van den voorzitter ds. F. C. Fleischer, leidde de heer dr. H. G, Hamaker hei onderwerp in„weiken arbeid heeft het Groene Kruis op het platteland en welken in de steden te verrichten"? Met spreker kwam in debat de heer dr. E. J. Abrahams, die duidelijk deed uitkomen het ver schil dat bestaat tusschen de afdee- ling in de groote steden en ten plat- telande. In tegenstelling met dr. Tijns, uit Huizen, wilde spr. een tubercu- iosevereeriiging naast een Groene- Kruisvereeniging doen bestaan. Dr. Tijns wekte vooral op tot bestrijding der kwakzalverij. Dr. Besselaar, achtte het 't meest aanbevelenswaard om deze misstanden, vooral in de pro vinciale pers te bespreken; dan be reikt men de metste lezers van het platteland. De volgende spreker be antwoordde beslist bevestigend de vraag of er aanleiding is om een ai- meer nadragen. Misschien kunt gij, lieve dochter, eens naar Haiddorf reizen, en wan neer gij daar komt, moet gij voor uwe arme moeder bij grootvader om vergiffenis vragen. Wanneer hij mij dan eindelijk nog zijn zegen geeft, zoo geloof ik dan, dat de eeuwige rust daardoor volkomener zai worden. U echter, Marie, wensch ik eert ongestoord geluk, zoo als het mij ten deel is gevallen. Ik hoop, da; ik je zoo opgevoed heb, dat je door de wereld kunt komen, en dat je degelijkheid je voor den nood des levens moge beschutten. Moge de volle rijke zegen, dien ik voor Gods troon voor je wil afsmeeken, je det! wordenmoge uwe liefde bevrija zijn van al de ellende, die de mijne over mij gebracht heeftLeef geluk kig, Marie, en vergeet nooit uw moeder. Dora Liebreich, geboren Kruse," (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1910 | | pagina 1