Maandag
5 September
gemeentebestuur.
No. 208
48e Jaargang.
1910.
Verantwoordelijk of niet
BINNENLAND»
geven.
Woonhuizei,
o.
or werkplaats
Ppervl. 90 CA
ird De Ruyter>
n slaapkamer
hter- er. slaap,
keuken, closet-
oor- en achter-
o.
len voorkamer,
twee kamers,
eschikt om tot
inkelstand.
vinkei, 2 alco-
^je met wasch-
achterkamer,
|stad, b. n. o,
ceuken en bij-
tmers, keuken, j
rkamer, alcoof,
er, flinke lucht,
opblijven.
erkoop aan!
genaren zelve»
;lft van boven-
doorloopend
ersoon zag
Zetkastelei" I
otel, een goede
n en niet otign
te nemen. d<
KMAN, Scheve-
-Schelde
3 e) sa 6,35 d)
10 c) on 7,0»
a) en 5,05
1&.43 an 6.35 4)
i het vertrek
i.Nenzan vut-8'5®
Aens, Borse»'6"
asten hoog»'6
^achten.
1'
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever
F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENT1ËN van 14 regels ƒ0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts /weemaal berekend. Groote
letters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijkSj uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
TELEFOONNUMMER 10.
ftbonnemenfs-flduertenfiën op zeer uoordeeiige ooortuaarden
BEKENDMAKING.
Aangifte voor leerlingen voor de
UertaaliugsenrsiiïBeu
voor jongens en voor meisjes.
ea Wethouders van Vlis-
ter kennis van belanghebbende
„'of voogden, die hunne kinderen
Tpapillen wensehen toegelaten te zien
tot sen der beide herhalingscursussen in
jeM Gemeente
d,t vanaf Maandag 5 tot en met Don
derdag I5 September a.s. uitsluitend ter
Gemeente Secretaris (Griffie) iederen werk-
dee van des voormiddaga 9 tot 12 uren
eigenheid tot aangifte van leerlingen
,oor die cursussen gegeven word
dat ingeschreven kunnen worden zij
ie het gewoon lager ouderwijs genoten
lebben
en dat de cursussen zullen aanvangen
den 1 October a.s.
Het onderwijs zal worden gegeven
behoudens nadere goedkeuring door den
„emeenteraad, a. aan den cursus voor
jongensop Maandag, Dinsdag, Donder
dag en Vrijdag, des avonAs van 6 tot 8%
uur' in de volgende vakken lezen, echrij-
NederlandBch, rekenen, kennis der
natuur, aardrijkskunde, vaderlandsche ge-
echiedénis en Engelseh b. aan den cursus
voor meisjesop Woensdag en Zaterdag
namiddag van 2 tot 5 uur in de volgende
valkenNederlandscb, rekenen, kennis
natuur, nuttige handwerken en koken.
X B. Zij, die in bet bezit van een
trouwboekje zijn worden verzocht dit bij
e aangifte mede te brengen.
Vlissingen, 3 September 1910.
Burg. en Weth. voornoemd,
0. A. KALBFLEISCH, L. B.
De Secretaris,
J, H, LOMMISSE, L. S.
SCHIETOEFENINGEN.
Onveiligheid vaarwater.
De Burgemeester van Vlissingen
brengt ter kennis van zeevarenden,
die daarbij belang kunnen hebben
dat op 7 en zoo noodig ook op
3 Augustus a. s. schietoefeningen
zullen gehouden worden van het fort
Pampus, Zuiderzee
dat omtrent de regeling dier schiet
oefeningen inlichtingen zijn te be
komen ter gemeente-secretarie op
eiken werkdag van des voormiddags
9 tot des namiddags 4 uren.
Vlissingen, 3 September 1910.
De Burgemeester voornoemd,
C. A. KALBFLEISCH, L. B.
BEKENDMAKING.
<e stremming der scheepvaart
Dordsche Kil.
De Burgemeester van Vlissingen
brengt ter kennis van zeevarenden,
die daarbij belang kunnen hebben
dat op 7 September a. s. door de
pontonniers een schipbrug zal wor
den gebouwd over de Dordsche Kil.
Inlichtingen zijn te bekomen ter
gemeente-secretarie op eiken werkdag
|e boot
16 April W1
27.)
»lk schafte het noodigsfe voor de
'«houding aan, en toen betrokken
''1 onze woning hier in het huis van
'-""dammer."
«Toen gij geboren werdt, liefkind,
JV begreep, wat ouderliefde be-
„ent,. werd ook het gevoel voor
jn huisgenooten weder levendiger
.""l- Mijn vurig verlangen naar de
8 poorteplaats, naar den zegen van
la vader, werd steeds grooter en
I™1! ,0t heden met onverminderde
heb -V kjigebleven. Meer en meer
vari '"gezien, hoe zwaar ik mijn
ld wenkte, en dat ik geen goed
geweest ben. Bij ons is het
Sa"de. wanneer een rijke boeren-
'er trouwt, zonder dat er een
zona gevierd wordt en zij
liilm-l' ,muziek en zang, het ouder
huis verlaat. Door in stilte te
van des voormiddags 9 tot des na
middags 4 uren.
Vlissingen, 3 September 1910.
De Burgemeester voornoemd,
C. A. KALBFLEISCH, L. B.
PERSONEELE BELASTING.
Afkondiging van het kohier der
Personeele Belasting no. 6
dienst 1910.
De Burgemeester van Vlissingen
maakt bekend
dat op heden bij hem ontvangen
en aan den Rijksontvanger is ge
zonden een executoir verklaard ko
hier wegens de Personeele Belasting
no 6 dienstjaar 1910
de daarop voorkomende belasting
schuldigen worden uitgenoodigd om
hunne aanslagen op den bepaalden
tijk aan te zuiveren, ook ter voor
koming van vervolgingen
en herinnert
dat de bezwaarschriften binnen zes
weken na heden behooren te worden
ingediend, terwijl de aangiften ter
bekoming van ontheffing, ingeval van
verhuizing moeten worden gedaan
bij den directeur der directe belas
tingen in wiens directie de aanslag
is vastgesteld, binnen zes weken, na
het verlaten van het perceel.
En is hiervan afkondiging geschied
waar het behoort, den 3 September
1910.
De Burgemeester voornoemd,
C. A. KALBFLEISCH L. B.
Een onzer callegas gaf in de vorige
week, in het blad waaraan hij werk
zaam is, een eenigszins opgewonden
verslag over den laatsten vliegdag
van Olieslagers te Utrecht. Toen ont
ving hij van een der lezers van het
blad een schrijven, waarin deze
zinsneden voorkwamen „Ik heb zoo
danige vliegdemonstratie tot dusver
niet bijgewoond en denk ook niet
dat ik er later gebruik van zal maken.
De vliegtocht van Olieslagers te
Utrecht is goed afgeloopenmaar
het had ook anders kunnen zijn. De
dood van Van Maasdijk, het zeven
tiende of achttiende geval in drie
jaar tijds, wijst op het lot dat ook
Olieslagers vroeg of iaat moet tref
fen. Zou U, wanneer hij verongelukt
was, daarvan niet een onuitwischba-
ren indruk hebben overgehouden, ja
zelfs, U zeiven er geen verwijt van
gemaakt hebben, dat uwe aanwezig
heid op het vliegterrein, mede den
man tot zijn waagstuk had verlokt
Onze collega bleef het antwoord
op die vraag natuurlijk niet schuldig
maar wij moeten bekennen dat hij
ons daarbij niet gehee! heeft kunnen
bevredigen.
Het is, dunkt ons, niet in de eerste
vertrekken, had ik vaders trots ge
kwetst.
In de volgende jaren kwamen uren,
waarin ik mij schaamde, het geld
aangenomen te hebben, dat mij los
kocht, uit de familie, die ik toch
niet loslaten wiide. Had ik daarmee
ingewilligd, dat vader dood voor mij
was Gaf ik, evenals Esau, voor een
oogenblikkelijke winst, heilige rech
ten prijs Een welkome hulp was
ons het geld toch geweest. Nu kon
den wij ons, wanneer wij vlijtig
waren, met onze eigen zaak zoo
goed en kwaad als het ging door
het leven slaan. Na dit alles troostte
ik mij met de wet, die in de geheele
wereld geldtDe vrouw zal vader en
moeder verlaten en den man aan
hangen.
Al mijn redeneeren, dat ik toch
wel goed gehandeld had, hielp mij
echter weinig tegen mijn leed. Ik
had een goeden man, dien ik liefhad,
een gezond kind en voldoende ver
diensten, maar van binnen knaagde
mijn geweten.
Het drukte mij en liet mij geen
rust, en zoodoende schreef ik nog
eens aan mijn zuster; ik vertelde
plaats de vraag, zooals hij meent, of
het de moeite waard is, dat het ver
keer in de lucht vooruit gaat en
allengs bruikbaar wordt voor ieder
een.
Ook wij zijn, met hem, van mee
ning, dat de belangen der luchtvaart
groot zijn en dat niemand wensehen
kan haar voortgang te belemmeren.
De mogelijkheid toch, dat de lucht
vaart nog eens een werkelijk, volko
men veilig (voor zoover hier van
veiligheid sprake kan wezen) en ge
regeld vervoermiddel wotde, is
geenszins uitgesloten. Evenals de
vogel zich volkomen- veilig en zeker
in de lucht beweegt, doet het de
visch in het water en mensch en
dier te land. En daar wij veel ver
trouwen hebben en veilig kunnen
hebben in de vorderingen der weten
schap, is het aannemelijk dat, na
herhaalde en toenemende verbeterin
gen en proefnemingen, dit doel zal
bereikt worden.
Maar men zal ons aan den anderen
kant toestemmen dat dit een zuiver
wetenschappelijke quaestie is en dat
ook behoort te blijven. Het nemen
der proeven geschiedt, alles behalve
wetenschappelijk, In het publiek, dat
er dadelijk een pretje, een soort van
kermis van maakt.
Maar het publiek heeft betrekkelijk
weinig schuld. Men organiseert vlieg
tochten, zooals men een wedren or
ganiseert waarbij het behalen van
winst volstrekt niet is uitgesloten.
Men stelt het publieK in staat, tegen
betaling, de zeker zeer interessante
vertooning bij te wonen maar het
publiek, dat betaalt, wil waarde voor
zijn geld hebben, wil zien vliegen
en oefent pressie uit op den aviateur,
die toch alleen beoordeelen kan of
liet waagstuk bijzonder groot is. Na
tuurlijk hunkert hij zelf naar het
oogenblik om toegejuicht te worden
en het publiek heeft niet al te veel
moeite om hem op het eerste ge
schikte oogenblik tot vliegen te be
wegen.
Het is volkomen waar, dat de
commissies, die vliegtochten organi-
seeren, zich onzijdig houden. Ook is
het waar dat Olieslagers in Utrecht
en Van Maasdijk in Den Haag heb
ben getoond dat zij voor een mop
perend publiek niet bang zijn. Toch
staat het vast dat zij gaarne vliegen
dat het vliegen hen animeert, tot een
soort van hartstocht wordt, die de
gevaren minder groot doen schijnen,
dan ze in werkelijkheid zijn. Toen
Van Maasdijk een oogenblik vóór
zijn dood opsteeg, was dat absoluut
onnoodig. Toch nam hij een voor-
loopige proef en had er geen bezwaar
in, zijn beminde op den tocht mede
te nemen. Wanneer het hart hem op
de rechte plaats zat, wat wij geens
zins betwijfelen, dan was dat meisje
haar van u, lieve Marie, en hoe ik
vurig naar vader verlangde. Buiten
op den omslag schreef ik mijn adres
en wachtte nu als een veroordeelde,
die op begenadiging hoopt. De brief
kwam terug met het poststempel
Geweigerd.
Dat trof mij als een dolkstoot in
het hart, het scheen mij toe, alsof
er iets van binnen gebroken was, en
ik voelde, dat ik door heimwee ge
folterd en rusteloos voortgedreven
werd. Had ik nu zelf maar er heen
kunnen gaanmaar ik durfde het
niet, vader is zoo streng.
In dien tijd, ongeveer een jaar ge
leden, toen ik ziek begon te worden,
trof ik toevallig een meisje op de
straat aan, uit mijn geboorteplaats.
Zij dient hier, en al is zij ook jon
ger dan ik, en al hadden wij elkaar
slechts een paar malen gezien, zoo
herkenden wij elkaar toch dadelijk.
Lina moest mij van alles vertellen.
Ik hield niet op, haar uit te vragen.
Mijn vader leefde nog, hij moest
tegen de zeventig zijn, de goede
Rika was bij hem gebleven. Zij
woonden op de kleine hofstee, en
Trina met haar gezin op onze boer
het liefste wat hij op aarde bezat en
toch was er een verstandig verbod
van hare ouders noodig om haar
terug te houdeneen verbod dat
haar wellicht het leven heeft gered
en in ieder geval heeft kunnen
redden.
Waar zulke verschijnselen duidelijk
spreken, kan men toch niet zeggen
Dat is het belang der wetenschap
De wetenschap heeft hiermede be
trekkelijk heel weinig te maken. Deze
is alleen aan het woord, waar in
alle stilte en in allen ernst, ver van
alle publiek en feestelijk vertoon, met
zoo min mogelijk gevaar, de proeven
geschieden.
In zeker opzicht is daarom het
publiek en zijn vooral zij die de vlieg
tochten organtseeren, wel degelijk
verantwoordelijk; want het is niette
ontkennen dat de zaak, hoe schoon
zij op zich zelf wezen moge, den
verkeerden kant uitgaat en terecht
komt op het sportterrein, waar zij
niet te huis behoort.
Hierbij komt nog iets anders. De
publieke veiligheid is ook wel degelijk
bij de zaak betrokken. Bij de minste
uitbreiding die de luchtvaart verkrijgt,
ontstaat werkelijk gevaar voor leven
en eigendom van personen, die met
het geheele geval niets te maken
hebben. Tegen de dwaasheden der
bestuurders van automobielen, heeft
de overheid maatiegelen moeten
nemen en sedert is het aantal onge
lukken vrij wat verminderd. Daarom
is ook hier een optreden der overheid
in den eenen of anderen zin gewenscht,
ja noodzakelijk. Gaat de luchtvaart
door, wat wij niet betwijfelen, dan zal
toch de tijd niet ver meer wezen,
waarin de overheid verplicht is de
zaak wettelijk te regelen. Het zou
onredelijk zijn, wanneer iemand zich
verzette tegen het rijden van een
spoortrein, die zich over vaste banen
beweegt, en waarbij niemand een
ongeluk behoeft te hebben, die zich
van de baan verwijderd houdtmaar
het is volstrekt niet onredelijk, wan
neer wij er ons tegen verzetten,
wanneer een vliegmachine zich vrij
over onze hoofden en over onze daken
beweegt, met de zeer groote moge
lijkheid dal het gevaarte op zeker
oogenblik neerstort en ons en onze
bezittingen verplettert
Ontzettend overdreven vinden wij
de bewering, dat aan het publiek geen
verwijl mag worden gemaakt over
zijn tegenwoordigheid, omdat het juist
door die tegenwoordigheid de lucht
vaart indirect bevoordeelt. Men mag
zeggen wat men wil, maar dat publiek
komt er eenvoudig om wat te zien en
te genieten. Op zich zelf is daar niets
tegen te zeggenmaar men ga niet
verder en iioude er de wetenschap
buitenwant die heeft er absoluut
niets mee te maken.
derij, die nu de Beermansnof heet.
Trinas man was echter het vorige
jaar gestorven zij wist zich er flink
door te siaan, daar haar zonen goed
aanpakten, deze konden reeds in de
twintig jaar zijn dit en nog veei
meer, dat sinds al die jaren bij ons
was voorgevallen, moest Lina mij
vertellen.
Aanvankelijk scheen het, dat dit
gesprek mij goed gedaan had, als
een, die tang dorst heeft geleden en
eindelijk gedronken heeftde dorst
echter kwam terug, en daar ik in
mijn opwinding vergeten had aan
Lina te vragen, bij welke familie zij
diende, en mij ook niet haar familie
naam kon herinneren, zoo was mijn
bron uitgeput. Door angst en onrust
gedreven, heb ik haar dikwijls ge
zocht ik liep telkens heen en weer
in de straat, waar ik haar eenmaal
ontmoette, doch ik vond haar niet
meer.
Ik werd zieker en zieker en kon
niet uitgaan, en toen dacht ikschrijf
alles op voor Marie, een brief van
haar, waarin de mijne ligt, zal vader
aannemen, en als zijn verstooten
kind dood is, zal hij het geen wrok
Dat verheerlijken van die helden
der lucht heeft ook iets ziekelijks.
Men zegtzij hebben niet te vergeefs
geleefd zij hebben de eerste wankele
pogingen gedaan om een pad te
betreden, dat de menschen kan voeren
tot grooter geluk.
't is best mogelijk maar wij kunnen
bezwaarlijk aannemen, dat het den
aviateur louter om het geluk der
menschheid te doen is. Hij moge,
noodeloos vroeg stervende, niet te
vergeefs hebben geleefd, het gezond
verstand zegt ons toch, dat hij waar
schijnlijk langer had kunnen leven,
indien hij wat voorzichtiger ware
geweest, en dan zou hij naar aiie
waarschijnlijkheid meer voor ae
menschheid hebben kunnen doen.
Er zijn er die meenen, dat wij
nimmer een luchtverkeer zullen be
reiken, dat redelijke waarborgen voor
veiligheid oplevert. Zij gelooven dat
nooit iemand er aan denken zal, per
vliegmachine op reis te gaan en zijn
er van overtuigd dat het vliegen altijd
acrobatiek zal blijven van enkele
waaghalzen.
In beginsel deelen wij die
meening nietaan de resultaten der
wetenschap wanhopen wij nooit
maar wij zijn tevens innig overtuigd
dat het hoogste woord in deze niet
aan de wetenschap gelaten wordt, dat
de geheele zaak den verkeerden kant
uitgaat en, mocht dat zóó blijven,
dan, ja dan zijn wij ook overtuigd,
dat hoogstens het resultaat van een
zeer gevaarlijke soort van sport zal
worden bereikt.
Groene Kruis JubÜeums-Gongres.
Gisterenmiddag werd het congres,
te halftien geopend en o.a. bijge
woond door den wethouder mr. D.
W. A. van Zijst. Na een kort openings
woord van den voorzitter ds. F. C.
Fleischer, leidde de heer dr. H. G,
Hamaker hei onderwerp in„weiken
arbeid heeft het Groene Kruis op het
platteland en welken in de steden
te verrichten"? Met spreker kwam
in debat de heer dr. E. J. Abrahams,
die duidelijk deed uitkomen het ver
schil dat bestaat tusschen de afdee-
ling in de groote steden en ten plat-
telande. In tegenstelling met dr. Tijns,
uit Huizen, wilde spr. een tubercu-
iosevereeriiging naast een Groene-
Kruisvereeniging doen bestaan. Dr.
Tijns wekte vooral op tot bestrijding
der kwakzalverij. Dr. Besselaar, achtte
het 't meest aanbevelenswaard om
deze misstanden, vooral in de pro
vinciale pers te bespreken; dan be
reikt men de metste lezers van het
platteland. De volgende spreker be
antwoordde beslist bevestigend de
vraag of er aanleiding is om een ai-
meer nadragen.
Misschien kunt gij, lieve dochter,
eens naar Haiddorf reizen, en wan
neer gij daar komt, moet gij voor
uwe arme moeder bij grootvader
om vergiffenis vragen. Wanneer hij
mij dan eindelijk nog zijn zegen
geeft, zoo geloof ik dan, dat de
eeuwige rust daardoor volkomener
zai worden.
U echter, Marie, wensch ik eert
ongestoord geluk, zoo als het mij
ten deel is gevallen. Ik hoop, da;
ik je zoo opgevoed heb, dat je door
de wereld kunt komen, en dat je
degelijkheid je voor den nood des
levens moge beschutten. Moge de
volle rijke zegen, dien ik voor Gods
troon voor je wil afsmeeken, je det!
wordenmoge uwe liefde bevrija
zijn van al de ellende, die de mijne
over mij gebracht heeftLeef geluk
kig, Marie, en vergeet nooit uw
moeder.
Dora Liebreich, geboren Kruse,"
(Wordt vervolgd.)