OPENING UITVERKOOP Morgen Zaterdag 16 juli aankomende Smidsknecht 6000 gulden ÏCE-VEBL0TI1 Laatste Berichten. AdvertentiëiL P. v. d. Boogaert, van alle goederen Ingezonden Stokken. BUITENLAND. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. De groei Sink Pillen WEERBERICHT. De Kleine Winst". met groote prijsoermindering. LIENSKOK in contanten. 1. DERTIG KOEIEN, waarde ruim 16000. 2. UTRECHTSCH WAGENTJE met 2 Paarden. 3. KAASBRIK met één Paard. Trekking 7 Sept. 1910. cniegels en schilderijen vielen van den wand en plafonds en schoor- cteenen stortten naar beneden zoo dat de bewoners in doodangst hunne huizen ontvluchtten. De stad Campbelltown (Nieuw Rrunswijk) is geheel door brand verwoest. Het was de voornaamste houthandelplaats der provincie. De lommen uitgebroken in een hout vrij achter in de stad verspreid den zich, aangewakkerd door een levigen wind, met groote snelheid en vernielden alle gebouwen, kerken, banken, schouwburgen en alle hui- ,en op een paar na. Snoortreinen, die door den brand werden gestuit, deden dienst om de verschrikte inwoners in veiligheid te hreneen Zoo werden 500 menschen „aar Dalhouisie gebracht en vele an- Sere vluchtten in booten en op vlot ten de rivier Restigouche over. De ramp die nabij Leichlingen nlaats greep, is nog verschrikkelijker dan die der Fransche „Patric", waarbij viet personen het leven heten. Zoo als bekend vallen bij Leichlingen vijf menschenlevens te betreuren. De ballon „Erbslöh" is van een hoogte van ongeveer 600 meter ne- dergestort. De oorzaak schijnt ut het springen van de ballonhuls gezocht te moeten worden. Qoggetuigen hoorden twee ontploffingen en beweren, een scheur in de huls gezien te hebben, toen de ballon nog in de hoogte zweefde. Met duizelingwekkende vaart kwam het gevaarte omlaag. De zware ma- chineriën en de gondel bedolven en verpletterden de luchtschippers. Het scheuren van den ballon is waar schijnlijk te wijten aan de omstan digheid, dat hij na geruimen tijd in een natte damplaag vertoefd te heb ben, overging in het brandend zon licht. Het gas zal zich vermoedelijk zoo snel uitgezet hebben, dat noch door de werking der kiep, noch door 't vieren van het ballonnet, de over matige druk overwonnen kon wor den. Aan de machinerieën was niets defect, want de motor werkte nog voort, toen de ballon reeds neder- stortte. De noodlottige tocht was des morgens om negen uur begonnen. Weliswaar hing er een zware mist, maar overegins was het weder zeer gunstig en de ballon steeg zeer hoog waarschijnlij k om boven de dampplaats te komen! Weinige minuten na het opstijgen had de ramp plaats, en de ballon stortte neer op betrekkelijk geringen afstand van de loods. De plaats des onheils biedt eeu troosfeloozen aanblik. In de nabijheid van een boschje liggen de overblijf selen van een luchtschip. De motor heeft zich drie meter diep in den grond gewerkt, een bewijs, met hoe groote snelheid het luchtschip omlaag stortte. De ruïne van het luchtschip is een verwarde opeenhooping van stangen, koorden, raderen, aluminium-bladen en dergelijke voorwerpen. Over deze vormlooze massa heen ligt de gele ballonhuis, gedeeltelijk met bloed bevlekt. Sporen van bloed dragen ook vele van den ballon afkomstige voor werpen, die in breeden kring ver strooid-liggen. De lijken zijn naar het lijkenhuis te Leichlingen overgebracht, waar zij onder toezicht van een geneesheer op baren werden nedergelegd. Zij zijn op de vreeselijkste wijze verminkt. Alle ledematen der slachtoffers zijn zwaar gekneusd en hebben open wonden. Bij alle vijf werd schedelbreuk gecon stateerd en bij de meesten ook been breuk. Het gelaat der dooden is niet ver wrongen, van sommigen zelfs kalm. Men besluit hieruit, dat de luchtschip pers geen zwaren doodstrijd hebben gehad. Men kan aannemen, dat zij het bewustzijn reeds verloren hadden, voor zij door den ballon verpletterd werden. Het kostte groote moeite de lijken onder het wrak uit te halen. Slechts een der slachtoffers, de fabrikant loile uit Barmen, was gehuwd. Op het oogenblik, dat de ramp plaats greep, was slechts één persoon in de nabijheid van de plaats des on heils. Het was een boer, die op het and zijn arbeid verrichtte. Hij zag ne luchtschip tegen de aarde slaan, anderen, die in de omgeving aren, hoorden de twee ontploffingen, door het ontsnappen van het gas veroorzaakt en zagen, hoe de schroef door bleef werken, terwijl het lucht schip viel. Van heinde en ver stroomden gisteren nieuwsgierigen naar het too rn,/ /an de ramP en de straatweg niLi e." naar Rurscheid, waaraan de Piaats ligt, was zwart van voetgan_ I rs, rijtuigen en fietsers. Men hoopte ln 'e slagen gisteren voor midder nacht de ballonhuls naar Leichlingen terug te voeren. ln de Oostelijke staten van Ame rika duurt de buitengewone hitte nog steeds voort en maakt zij tal van slachtoffers onder de armen en de kinderen. Op den hoek van Wallstreet te genover de kantoren van Pierpont Morgan, zoo verhaalt de New-York- sche berichtgever van „The Daily Telegraph" zag ik een geestelijke van de Episcopaalsche kerk, die bekend is onder den naam van den „bis schop van Wallstreet" een groote menigte puffende makelaars den raad geven zich niet warm te maken. Vrees,opgewondenheid, begeerigheid en ergernis", zoo zeide hij, „verhoo- gen de lichaamstemperatuur, maar goede gedachten, kalmte en tevreden heid werken als een zomersch briesje." Te Waterbury, Connecticut, hield een predikant Woensdag zijn preek in hemdsmouwen. „Mijne broeders", zoo ving hij zijn toespraak aan „het is heet" De kerkbezoekers knikten toestemmend. „Is er iemand onder u, die er iets onbetamelijks in zou zien, indien de geestelijke geen toga aanhad gedu rende den dienst? Geen antwoord. „Ik verzoek hen, die wenschen, dat ik het mij bij deze warmte niet moeilijker maak dan bepaald noodig is, hunne handen op te steken. Een groot aantal handen, grootendeels van dames, rees omhoog. De presi dent telde de handen en zeide toen „Overeenkomstig uwen wensch zal ik den dienst leiden in mijn hemds mouwen". En na zijn toga te hebben uitge trokken begon hij de preek. (Buiten verantwoordelijkheid der redact ie.) (De copie wordt nimmer teruggegeven.) De Tram. Mijnheer de Redacteur Door een uwer lezers werd on langs geklaagd over het ontbreken van wachtlokalen, waarmede ieder een het wel eens zal zijn. Er zijn echter, dunkt mij, veel erger tekort komingen in het bedrijf, waarvan ons zulke schoone beloften en groote ge makken zijn voorgespiegeld. Ik weet niet wat men het meest moet bewonderen, het onuitputtelijk geduld van ons publiek of de bru taliteit, waarmede door den exploi tant van dezen „zeer geregelden" dienst, met dat publiek wordt ge sold. Behalve de eerste tram des mor gens, is er geen wagen die op tijd vertrekt, of het moet, bij toeval, zoo eens uitkomen. Ik hoorde beweren dat de tijd verloren wordt met het rangeeren op de eindstations en dat dit zou verbeteren als er centuur- banen werden aangelegd. Aangeno men dat dit zoo is, is het dan billijk dat eene maatschappij die een ge- regelden dienst moet exploiteeren, dit kalm, (nu reeds een maand lang,) aanziet, zonder iets te doen. Andere ondernemingen zorgen in de eerste plaats voor geregelden dienst, zelfs met groote geldelijke opofferingen deze onderneming zorgt alleen voor eigen zak. Indien er meer wagens werden ingelegd of aan de eindpun ten een vaste aanhangwagen werd geplaatst, zooals dat in andere plaat sen gedaan wordt, dan zou daardoor de nu met wisselen verloren tijd, grootendeels uitgespaard kunnen worden. Door aan de eindpunten een aan hangwagen gereed te zetten behoeft de motorwagen de omslachtige wis seling niet te doen. De motorwagen laat de medegebrachte wagen los en haakt den gereedstaanden wage.r direct aan. De onophoudelijke, tijd- roovende omzetting van den beugel wordt daardoor voorkomen. Staat er altijd een volgwagen gereed, dan be hoeven altans de reizigers niet einde loos in den regen te staan aan de eind stations, tenrniniste als men*- de allerzotste bepaling, dat er niet mag ingestapt worden voor het oogenblik van vertrek, veranderen wil. Of eene dergelijke bepaling ergens anders ter wereld bestaat betwijfel ik zeerhet moet eene nieuwe, doch onpraktische uitvinding zijn. Een der laatste regendagen bevond ik mij onder eenige vreemdelingen, die op tijd aanwezig waren om in te stappen, doch gedurende tien minuten in ge- stadigen regen hadden te wachten, vóór dat er een wagen verscheen. Blijde eindelijk onder dak te kunnen komen, wilden zij den bijwagen be klimmen, doch werd toegang gewei gerd totdat alle omslachtige mani- pulatiën tusschen aankomst en vertrek, hadden plaats gevonden. ln dien tijd waren zij nu allen kletsnat. Waarom de maatschappij hare passagiers zoo vriendschappelijk gezind is, begreep niemand, doch eene „prettige" herinnering namen die vreemdelingen zeker mede. Of de Maatschappij bij de con cessie tot hare handelwijzen het recht gegeven is, weet ik niet en hoop ik niet, wel hoop ik dat er, als dit zoo voortgaat, van alle kanten stemmen zullen opgaan om een publiek middel van vervoer op haar plicht te wijzen, desnoods middelen te beramen op welke wijze pressie kan worden uitgeoefend. Ik mag zeker van deze gelegenheid ook gebruik maken om het Vreemde lingenverkeer er eens op te wijzen, dat er reeds reizigers zijn ge weest die misleid geworden zijn door de oude dienstregelingen, die nog op de aanplakborden aanwezig zijn. De Vereeniging heeft verleden jaar door de plaatsing dier borden aan velen een dienst bewezen zooals zij nu er uit zien zou het evenwel beter zijn dat zij werden weggenomen. Met dankzegging voor de plaatsing, Uw getrouwe lezer, A. B. C. Wie helpt, wie geeft er mee? Gij hebt geachte lezer, dit jaar her haaldelijk blijk gegeven van uw be langstelling in het Centraal Genoot schap en uw bereidwilligheid om te steunen. Veel, zéér veel is tot stand gekomenechter nog niet genoeg. 16.000 gulden moet het Centraal Genootschap nog veroveren, wil het dit jaar zijn heerlijk doel bereiken Wilt gij, die dezen zomer naar buiten gaat, uw steen of steentje bijdragen om ons erin te doen slagen dit be drag bijeen te brengen op „een kin derdag in 't volle seizoen", zooals de heer A. C. Bos van Egmond den dag in zijn berichtje doopte Voor U zelf zoudt gij daarmede de kroon zetten op wat gij dit jaar voor het Centraal Genootschap deedt en ons zoudt gij doen besluiten om, dank baar en voldaan, U voorloopig niet weer lastig te vallen Wie van de jonge vrouwen in Nederland moch ten besluiten mee te werken tot het organiseeren van een strand-collecte, inzameling in huis, uitvoering, ver koop van bloemen en prentbrief kaarten, of iets anders ten einde dien eenen zomerdag, bijv. 2 Augus tus „ter wille van het kind" te doen slagen, verzoeken wij vriendelijk daar van kennis te geven aan mej. Munnik directrice van het Kerdijkhuis in Eg- mond aan Zee, die verdere inlichtingen verstrekt. Wie mochten besluiten dien dag een ruime bijdrage te geven „ter wille van het kind" dat zwak en arm naar zon en lucht en goede verple ging hunkert, die vragen we even vriendelijk om zonder kennisgeving hun voornemen om te willen zetten in een daad! Als slechts in ieder pension en in ieder hotel e n per soon te vinden is, die mee wil col lecteeren in de plaats, waar hij of zij logeert, dan is reeds het halve succes verzekerd Wilt gij lezeres of lezer die éene persoon zijn En als dan nog in alle pensions en hotels te zamen niet e n persoon te vin den is die weigert tegeven dan kan een volslagen succes niet niet uitblijven! „Een kinderdag in 't volle seizoen" moet slagen. Wie helpt, wie geeft er mee Wie 's zomers buiten zich bevindt, Waar vreugd en rust hem wacht, Wie aan het zonnig strand herwint, Moed, levenslust en kracht, Die geev' „ter wille van het kind". Dat naar gezondheid smacht, lets van zijn liefd' en geld dan [wint Zijn eigen zomervreugd En 't schuchter, bleeke kind hervindt Zijn levenskracht en jeugd Namens het dames-comité „Ter wille van het Kind". Mej. J. PECK, presidente Mej. L. M. N. WERTHEIM penningmeesteresse, adres Egmond aan Zee. Mej. W. MUNNIK, 2e secretar.sse, adres Egmond aan Zee. FRANKRIJK. Na een schitterend militair schouwspel had gisteren te Parijs het noenmaal plaats, waarbij de koning der Belgen in een toespraak het Fransche leger herdacht als een leerschool van vurige vaderlands liefde, moed en zelfverlooching. Ko ning Albert sprak zijn bewondering uit voor de prachtige houding der troepen en dankte voor het indruk wekkend schouwspel, dat hem onver getelijk zal zijn, In zijn antwoord op de koninklijke toespraak, zegt presideni Fallières dat de Fransche troepen nimmer de eer zuilen vergeten, hun door de Belgi sche koninklijke gasten bewezen en hij hiet zijn glas omhoog ter eere van de schitterende en soliede hoe danigheden van het dappere Bel gische leger. President Fallières richtte vervol gens tot den Minister van Oorlog ge- lukwenschen met de prachtige hou ding, waarmede de troepen hadden gedefileerd voorbij de geëerbiedigde majesteiten van een bevriende mo gendheid. ENGELAND. Bij de behandeling van de voorstellen omtrent den aan bouw van schepen, stelde Dillon gisteren in het Lagerhuis voor het gevraagde krediet te verminderen met twee milioen, waarbij hij verklaarde, dat de verhoogde uitgaven niet ge rechtvaardigd waren. De eerste mi nister Asquith, die de begrooting verdedigde, wees met klem op het hartelijk karakter van de betrekkingen tusschen Engeland en Duitschland en sprak daarbij de verwachting uit, dat deze betrekkingen elk jaar inniger zouden worden. Een vergelijking tusschen de vloot- sterkte van Engeland en Duitschland wees geenszins op vijandelijke gevoe lens en de minister ontkende beslist dat de uitbreiding van de vloot van eenig land geschiedde met vijandelij ke bedoelingen jegens een ander. „Wij moeten", zoo zeide toen de eerste minister „zorgen meer dan ver zekerd te zijn tegen elk waarschijnlijk of zelfs mogelijk gevaar. In het jaar 1913 zouden wij vijf en twintig dreadnoughts bezitten en twee koloniale dreadnoughts en Duitschland een en twintig, terwijl er tegen dien tijd waarschijnlijk dread noughts gebouwd zullen zijn door Italië en Oostenrijk. De uitgaven zijn dus niet buitensporig." Hij herhaalde ten slotte nog eens, dat wanneer thans een beperking der oorlogstoerustingen mogelijk zou zijn, niemand zich daarover zoo zou ver heugen als de Britsche regeering, die gretig gebruik zou maken van iedere gelegenheid om in die richting werk zaam te zijn. Balfour kon tot zijn genoegen ver klaren, dat de ergste vrees van de oppositie gebleken was ongegrond te zijn geweest, maar hij beschouwde toch de geboden zekerheid alsnog niet voldoende. De motie tot vermindering van de kredietaanvraag werd verworpen met 298 stemmen tegen 70. De minder heid bestond uit nationalisten, leden van de arbeiderspartij en eenige ra dicalen. De begrooting werd daarna aangenomen. CORRESPONDENTIE. Een „bestendig belangstellende" zij medegedeeld dat wij het niet noodig achten zijn stuk op te nemen. Hij zou gaarne zien dat een stopplaats voor de tram aan de Van Dishoeck- straat werd gemaakt en bindt daar aan eenige beschouwingen vast, waarop heel wat zou zijn aan te merken, vtaarom wij het beter vinden zijn betoog in deze enkele regels samen te vatten. Red. De groei ontneemt aan de kinde. ren te veel van hunne krachten, en heel wat ouders weten niet, by het aanzien van de toenemende ver zwakking die zich tusschen de 8 en 14 jaren voordoet, hoe zy die verzwak king moeten tegenhouden. Het kind gaat aan bloedarmoede lyden, de jonge meisjes doen het aan bleekzucht, by velen geraakt het zenuwstelsel in de war. Het is noodzakelyk de kin deren in het tydperk van den groei te ondersteunen, hen te helpen, en hen weer te geven wat hen op een andere wyze in te groote hoevelheid Wordt ontnomen. Het is het bloed dat te voldoen heeft aan die ontwikkeling van het kind. Dikwyls wordt daarvan te veel geëischt en zoo verarmt het. Men moet het dan verryken. De Pink Pillen verryken het bloed. Zy zullen het kind ondersteunen, het krachten geven, zyn eetlust en zyn spysverte- ring onderhouden. De Pink Pillen worden in het byzonder aanbevolen voor kinderen die gedurende den vacantietyd geen luchtkuur kunnen ondergaan. De kuur met de Pink Pillen staat gelyk met een luchtkuur. De heer P. W. van Oppen, leer ling van de De Ruyterschool, is ge slaagd voor het examen van derden stuurman voor de groote stoomvaart. Hoogwater te Vllsslngen. Juli vm. nm. Zaterdag 16 8.31 8.51 Zondag 17 9.39 9.59 Maandag 18 10.40 11 Dinsdag 19 11.30 11.50 Woensdag 20 12.12.20 Donderdag 21 12.34 12.54 Vrijdag 22 1.13 1.33;t t Volle maan 's morg. 8.57. Springtij voormiddag. Overzicht en verwachting. (opgemaakt 15 Juli 1910.) Hoogste barometerstand 772.3 te Seydisfjord. Laagste barometerstand 752.3 te Haparanda. Verwachting tot den avond van 16 |uliMeest zwakke veranderlijke wind. Veranderlijke bewolking. Waar schijnlijk regenbuien met kans op onweer. Koeler in het noorden. De leerlingen der hoogste klassen van School F betuigen, ook na mens hunne ouders, hun welgemeen- den dank aan het Comité voor de schoolreisjes en aan hunne onderwij zers, voor de zorgen en moeite aan hen besteed, om den dag van hun uitstapje naar Rotterdam een voor hen onvergetelijken dag te maken. Vlissingen, 15 Juli 1910. van den Specialiteit voor het repareeren van alle soorten Parapluies en Parasols. Overtrekken in den kortst mogelijken tijd. Men zie Prijzen en kwaliteit. Zoekt nu eerst oude Parapluies en laat ze repareeren. Aanbevelend, „De Kleine Winst". Kleine Markt 11, Vlissingen. EMMASTRAAT 22. Terstond een flinke, gevraagd. AdresG. J. WONDER- GEM, Mr. Smid, Walstraat 3. Groote Woerdensche Goedgekeurd bij Kon. besl. van 16 Sept. 1909, No. 48. HOOFDPRIJZEN Voorts3 Paarden, 2 Veulens, 8 Koeien, 100 Schapen, 4 Rijtuigen, minstens 12 Rijwielen, enz. Totaal 1500 prijzen. 1^" De Hoofdprijs wordt des- verlangd teruggekocht voor f 6000 aan contanten. Loten a 60 cent per stuk alom verkrijgbaar. Te Vlissingen bij M. C. BRAAT, Oude Markt, J. BARENTSEN, Oude Vlissingsche weg 14 en M.VAN HALTEREN, Walstraat.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1910 | | pagina 3