OPENING
UITVERKOOP
Morgen Zaterdag 16 juli
aankomende Smidsknecht
6000 gulden
ÏCE-VEBL0TI1
Laatste Berichten.
AdvertentiëiL
P. v. d. Boogaert,
van alle goederen
Ingezonden Stokken.
BUITENLAND.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
De groei
Sink Pillen
WEERBERICHT.
De Kleine Winst".
met groote prijsoermindering.
LIENSKOK
in contanten.
1. DERTIG KOEIEN, waarde ruim 16000.
2. UTRECHTSCH WAGENTJE met 2 Paarden.
3. KAASBRIK met één Paard.
Trekking 7 Sept. 1910.
cniegels en schilderijen vielen van
den wand en plafonds en schoor-
cteenen stortten naar beneden zoo
dat de bewoners in doodangst hunne
huizen ontvluchtten.
De stad Campbelltown (Nieuw
Rrunswijk) is geheel door brand
verwoest. Het was de voornaamste
houthandelplaats der provincie. De
lommen uitgebroken in een hout
vrij achter in de stad verspreid
den zich, aangewakkerd door een
levigen wind, met groote snelheid
en vernielden alle gebouwen, kerken,
banken, schouwburgen en alle hui-
,en op een paar na.
Snoortreinen, die door den brand
werden gestuit, deden dienst om de
verschrikte inwoners in veiligheid te
hreneen Zoo werden 500 menschen
„aar Dalhouisie gebracht en vele an-
Sere vluchtten in booten en op vlot
ten de rivier Restigouche over.
De ramp die nabij Leichlingen
nlaats greep, is nog verschrikkelijker
dan die der Fransche „Patric", waarbij
viet personen het leven heten. Zoo
als bekend vallen bij Leichlingen vijf
menschenlevens te betreuren.
De ballon „Erbslöh" is van een
hoogte van ongeveer 600 meter ne-
dergestort. De oorzaak schijnt ut het
springen van de ballonhuls gezocht te
moeten worden. Qoggetuigen hoorden
twee ontploffingen en beweren, een
scheur in de huls gezien te hebben,
toen de ballon nog in de hoogte
zweefde.
Met duizelingwekkende vaart kwam
het gevaarte omlaag. De zware ma-
chineriën en de gondel bedolven en
verpletterden de luchtschippers. Het
scheuren van den ballon is waar
schijnlijk te wijten aan de omstan
digheid, dat hij na geruimen tijd in
een natte damplaag vertoefd te heb
ben, overging in het brandend zon
licht. Het gas zal zich vermoedelijk
zoo snel uitgezet hebben, dat noch
door de werking der kiep, noch door
't vieren van het ballonnet, de over
matige druk overwonnen kon wor
den. Aan de machinerieën was niets
defect, want de motor werkte nog
voort, toen de ballon reeds neder-
stortte.
De noodlottige tocht was des
morgens om negen uur begonnen.
Weliswaar hing er een zware mist,
maar overegins was het weder zeer
gunstig en de ballon steeg zeer hoog
waarschijnlij k om boven de dampplaats
te komen! Weinige minuten na het
opstijgen had de ramp plaats, en de
ballon stortte neer op betrekkelijk
geringen afstand van de loods.
De plaats des onheils biedt eeu
troosfeloozen aanblik. In de nabijheid
van een boschje liggen de overblijf
selen van een luchtschip. De motor
heeft zich drie meter diep in den
grond gewerkt, een bewijs, met hoe
groote snelheid het luchtschip omlaag
stortte.
De ruïne van het luchtschip is een
verwarde opeenhooping van stangen,
koorden, raderen, aluminium-bladen
en dergelijke voorwerpen. Over deze
vormlooze massa heen ligt de gele
ballonhuis, gedeeltelijk met bloed
bevlekt. Sporen van bloed dragen ook
vele van den ballon afkomstige voor
werpen, die in breeden kring ver
strooid-liggen.
De lijken zijn naar het lijkenhuis te
Leichlingen overgebracht, waar zij
onder toezicht van een geneesheer op
baren werden nedergelegd. Zij zijn op
de vreeselijkste wijze verminkt. Alle
ledematen der slachtoffers zijn zwaar
gekneusd en hebben open wonden.
Bij alle vijf werd schedelbreuk gecon
stateerd en bij de meesten ook been
breuk.
Het gelaat der dooden is niet ver
wrongen, van sommigen zelfs kalm.
Men besluit hieruit, dat de luchtschip
pers geen zwaren doodstrijd hebben
gehad. Men kan aannemen, dat zij het
bewustzijn reeds verloren hadden,
voor zij door den ballon verpletterd
werden.
Het kostte groote moeite de lijken
onder het wrak uit te halen. Slechts
een der slachtoffers, de fabrikant
loile uit Barmen, was gehuwd. Op
het oogenblik, dat de ramp plaats
greep, was slechts één persoon in
de nabijheid van de plaats des on
heils. Het was een boer, die op het
and zijn arbeid verrichtte. Hij zag
ne luchtschip tegen de aarde slaan,
anderen, die in de omgeving
aren, hoorden de twee ontploffingen,
door het ontsnappen van het gas
veroorzaakt en zagen, hoe de schroef
door bleef werken, terwijl het lucht
schip viel.
Van heinde en ver stroomden
gisteren nieuwsgierigen naar het too
rn,/ /an de ramP en de straatweg
niLi e." naar Rurscheid, waaraan de
Piaats ligt, was zwart van voetgan_
I rs, rijtuigen en fietsers. Men hoopte
ln 'e slagen gisteren voor midder
nacht de ballonhuls naar Leichlingen
terug te voeren.
ln de Oostelijke staten van Ame
rika duurt de buitengewone hitte nog
steeds voort en maakt zij tal van
slachtoffers onder de armen en de
kinderen.
Op den hoek van Wallstreet te
genover de kantoren van Pierpont
Morgan, zoo verhaalt de New-York-
sche berichtgever van „The Daily
Telegraph" zag ik een geestelijke van
de Episcopaalsche kerk, die bekend
is onder den naam van den „bis
schop van Wallstreet" een groote
menigte puffende makelaars den raad
geven zich niet warm te maken.
Vrees,opgewondenheid, begeerigheid
en ergernis", zoo zeide hij, „verhoo-
gen de lichaamstemperatuur, maar
goede gedachten, kalmte en tevreden
heid werken als een zomersch briesje."
Te Waterbury, Connecticut, hield
een predikant Woensdag zijn preek
in hemdsmouwen. „Mijne broeders",
zoo ving hij zijn toespraak aan „het
is heet" De kerkbezoekers knikten
toestemmend.
„Is er iemand onder u, die er iets
onbetamelijks in zou zien, indien de
geestelijke geen toga aanhad gedu
rende den dienst? Geen antwoord.
„Ik verzoek hen, die wenschen,
dat ik het mij bij deze warmte niet
moeilijker maak dan bepaald noodig
is, hunne handen op te steken. Een
groot aantal handen, grootendeels
van dames, rees omhoog. De presi
dent telde de handen en zeide toen
„Overeenkomstig uwen wensch zal
ik den dienst leiden in mijn hemds
mouwen".
En na zijn toga te hebben uitge
trokken begon hij de preek.
(Buiten verantwoordelijkheid der redact ie.)
(De copie wordt nimmer teruggegeven.)
De Tram.
Mijnheer de Redacteur
Door een uwer lezers werd on
langs geklaagd over het ontbreken
van wachtlokalen, waarmede ieder
een het wel eens zal zijn. Er zijn
echter, dunkt mij, veel erger tekort
komingen in het bedrijf, waarvan ons
zulke schoone beloften en groote ge
makken zijn voorgespiegeld.
Ik weet niet wat men het meest
moet bewonderen, het onuitputtelijk
geduld van ons publiek of de bru
taliteit, waarmede door den exploi
tant van dezen „zeer geregelden"
dienst, met dat publiek wordt ge
sold.
Behalve de eerste tram des mor
gens, is er geen wagen die op tijd
vertrekt, of het moet, bij toeval, zoo
eens uitkomen. Ik hoorde beweren
dat de tijd verloren wordt met het
rangeeren op de eindstations en dat
dit zou verbeteren als er centuur-
banen werden aangelegd. Aangeno
men dat dit zoo is, is het dan billijk
dat eene maatschappij die een ge-
regelden dienst moet exploiteeren,
dit kalm, (nu reeds een maand lang,)
aanziet, zonder iets te doen. Andere
ondernemingen zorgen in de eerste
plaats voor geregelden dienst, zelfs
met groote geldelijke opofferingen
deze onderneming zorgt alleen voor
eigen zak. Indien er meer wagens
werden ingelegd of aan de eindpun
ten een vaste aanhangwagen werd
geplaatst, zooals dat in andere plaat
sen gedaan wordt, dan zou daardoor
de nu met wisselen verloren tijd,
grootendeels uitgespaard kunnen
worden.
Door aan de eindpunten een aan
hangwagen gereed te zetten behoeft
de motorwagen de omslachtige wis
seling niet te doen. De motorwagen
laat de medegebrachte wagen los en
haakt den gereedstaanden wage.r
direct aan. De onophoudelijke, tijd-
roovende omzetting van den beugel
wordt daardoor voorkomen. Staat er
altijd een volgwagen gereed, dan be
hoeven altans de reizigers niet einde
loos in den regen te staan aan de eind
stations, tenrniniste als men*- de
allerzotste bepaling, dat er niet
mag ingestapt worden voor het
oogenblik van vertrek, veranderen
wil.
Of eene dergelijke bepaling ergens
anders ter wereld bestaat betwijfel
ik zeerhet moet eene nieuwe, doch
onpraktische uitvinding zijn. Een der
laatste regendagen bevond ik mij
onder eenige vreemdelingen, die op
tijd aanwezig waren om in te stappen,
doch gedurende tien minuten in ge-
stadigen regen hadden te wachten,
vóór dat er een wagen verscheen.
Blijde eindelijk onder dak te kunnen
komen, wilden zij den bijwagen be
klimmen, doch werd toegang gewei
gerd totdat alle omslachtige mani-
pulatiën tusschen aankomst en vertrek,
hadden plaats gevonden.
ln dien tijd waren zij nu allen
kletsnat. Waarom de maatschappij
hare passagiers zoo vriendschappelijk
gezind is, begreep niemand, doch
eene „prettige" herinnering namen
die vreemdelingen zeker mede.
Of de Maatschappij bij de con
cessie tot hare handelwijzen het recht
gegeven is, weet ik niet en hoop ik
niet, wel hoop ik dat er, als dit zoo
voortgaat, van alle kanten stemmen
zullen opgaan om een publiek middel
van vervoer op haar plicht te wijzen,
desnoods middelen te beramen op
welke wijze pressie kan worden
uitgeoefend.
Ik mag zeker van deze gelegenheid
ook gebruik maken om het Vreemde
lingenverkeer er eens op te wijzen,
dat er reeds reizigers zijn ge
weest die misleid geworden zijn door
de oude dienstregelingen, die nog op
de aanplakborden aanwezig zijn. De
Vereeniging heeft verleden jaar door
de plaatsing dier borden aan velen
een dienst bewezen zooals zij nu er
uit zien zou het evenwel beter zijn
dat zij werden weggenomen.
Met dankzegging voor de plaatsing,
Uw getrouwe lezer,
A. B. C.
Wie helpt, wie geeft er mee?
Gij hebt geachte lezer, dit jaar her
haaldelijk blijk gegeven van uw be
langstelling in het Centraal Genoot
schap en uw bereidwilligheid om te
steunen. Veel, zéér veel is tot stand
gekomenechter nog niet genoeg.
16.000 gulden moet het Centraal
Genootschap nog veroveren, wil het
dit jaar zijn heerlijk doel bereiken
Wilt gij, die dezen zomer naar buiten
gaat, uw steen of steentje bijdragen
om ons erin te doen slagen dit be
drag bijeen te brengen op „een kin
derdag in 't volle seizoen", zooals
de heer A. C. Bos van Egmond den
dag in zijn berichtje doopte Voor
U zelf zoudt gij daarmede de kroon
zetten op wat gij dit jaar voor het
Centraal Genootschap deedt en ons
zoudt gij doen besluiten om, dank
baar en voldaan, U voorloopig niet
weer lastig te vallen Wie van de
jonge vrouwen in Nederland moch
ten besluiten mee te werken tot het
organiseeren van een strand-collecte,
inzameling in huis, uitvoering, ver
koop van bloemen en prentbrief
kaarten, of iets anders ten einde
dien eenen zomerdag, bijv. 2 Augus
tus „ter wille van het kind" te doen
slagen, verzoeken wij vriendelijk daar
van kennis te geven aan mej. Munnik
directrice van het Kerdijkhuis in Eg-
mond aan Zee, die verdere inlichtingen
verstrekt.
Wie mochten besluiten dien dag
een ruime bijdrage te geven „ter
wille van het kind" dat zwak en arm
naar zon en lucht en goede verple
ging hunkert, die vragen we even
vriendelijk om zonder kennisgeving
hun voornemen om te willen zetten
in een daad! Als slechts in ieder
pension en in ieder hotel e n per
soon te vinden is, die mee wil col
lecteeren in de plaats, waar hij of
zij logeert, dan is reeds het halve
succes verzekerd Wilt gij lezeres of
lezer die éene persoon zijn En als
dan nog in alle pensions en hotels
te zamen niet e n persoon te vin
den is die weigert tegeven
dan kan een volslagen succes niet
niet uitblijven! „Een kinderdag in
't volle seizoen" moet slagen.
Wie helpt, wie geeft er mee
Wie 's zomers buiten zich bevindt,
Waar vreugd en rust hem wacht,
Wie aan het zonnig strand herwint,
Moed, levenslust en kracht,
Die geev' „ter wille van het kind".
Dat naar gezondheid smacht,
lets van zijn liefd' en geld dan
[wint
Zijn eigen zomervreugd
En 't schuchter, bleeke kind hervindt
Zijn levenskracht en jeugd
Namens het dames-comité „Ter wille
van het Kind".
Mej. J. PECK, presidente
Mej. L. M. N. WERTHEIM
penningmeesteresse,
adres Egmond aan Zee.
Mej. W. MUNNIK,
2e secretar.sse,
adres Egmond aan Zee.
FRANKRIJK. Na een schitterend
militair schouwspel had gisteren te
Parijs het noenmaal plaats, waarbij de
koning der Belgen in een toespraak
het Fransche leger herdacht als een
leerschool van vurige vaderlands
liefde, moed en zelfverlooching. Ko
ning Albert sprak zijn bewondering
uit voor de prachtige houding der
troepen en dankte voor het indruk
wekkend schouwspel, dat hem onver
getelijk zal zijn,
In zijn antwoord op de koninklijke
toespraak, zegt presideni Fallières dat
de Fransche troepen nimmer de eer
zuilen vergeten, hun door de Belgi
sche koninklijke gasten bewezen en
hij hiet zijn glas omhoog ter eere
van de schitterende en soliede hoe
danigheden van het dappere Bel
gische leger.
President Fallières richtte vervol
gens tot den Minister van Oorlog ge-
lukwenschen met de prachtige hou
ding, waarmede de troepen hadden
gedefileerd voorbij de geëerbiedigde
majesteiten van een bevriende mo
gendheid.
ENGELAND. Bij de behandeling
van de voorstellen omtrent den aan
bouw van schepen, stelde Dillon
gisteren in het Lagerhuis voor het
gevraagde krediet te verminderen met
twee milioen, waarbij hij verklaarde,
dat de verhoogde uitgaven niet ge
rechtvaardigd waren. De eerste mi
nister Asquith, die de begrooting
verdedigde, wees met klem op het
hartelijk karakter van de betrekkingen
tusschen Engeland en Duitschland
en sprak daarbij de verwachting uit,
dat deze betrekkingen elk jaar inniger
zouden worden.
Een vergelijking tusschen de vloot-
sterkte van Engeland en Duitschland
wees geenszins op vijandelijke gevoe
lens en de minister ontkende beslist
dat de uitbreiding van de vloot van
eenig land geschiedde met vijandelij
ke bedoelingen jegens een ander.
„Wij moeten", zoo zeide toen de
eerste minister „zorgen meer dan ver
zekerd te zijn tegen elk waarschijnlijk
of zelfs mogelijk gevaar.
In het jaar 1913 zouden wij vijf en
twintig dreadnoughts bezitten en
twee koloniale dreadnoughts en
Duitschland een en twintig, terwijl er
tegen dien tijd waarschijnlijk dread
noughts gebouwd zullen zijn door
Italië en Oostenrijk. De uitgaven zijn
dus niet buitensporig."
Hij herhaalde ten slotte nog eens,
dat wanneer thans een beperking der
oorlogstoerustingen mogelijk zou zijn,
niemand zich daarover zoo zou ver
heugen als de Britsche regeering, die
gretig gebruik zou maken van iedere
gelegenheid om in die richting werk
zaam te zijn.
Balfour kon tot zijn genoegen ver
klaren, dat de ergste vrees van de
oppositie gebleken was ongegrond
te zijn geweest, maar hij beschouwde
toch de geboden zekerheid alsnog
niet voldoende.
De motie tot vermindering van de
kredietaanvraag werd verworpen met
298 stemmen tegen 70. De minder
heid bestond uit nationalisten, leden
van de arbeiderspartij en eenige ra
dicalen. De begrooting werd daarna
aangenomen.
CORRESPONDENTIE.
Een „bestendig belangstellende" zij
medegedeeld dat wij het niet noodig
achten zijn stuk op te nemen. Hij
zou gaarne zien dat een stopplaats
voor de tram aan de Van Dishoeck-
straat werd gemaakt en bindt daar
aan eenige beschouwingen vast,
waarop heel wat zou zijn aan te
merken, vtaarom wij het beter vinden
zijn betoog in deze enkele regels
samen te vatten. Red.
De groei ontneemt aan de kinde.
ren te veel van hunne krachten, en
heel wat ouders weten niet, by het
aanzien van de toenemende ver
zwakking die zich tusschen de 8 en 14
jaren voordoet, hoe zy die verzwak
king moeten tegenhouden. Het kind
gaat aan bloedarmoede lyden, de
jonge meisjes doen het aan bleekzucht,
by velen geraakt het zenuwstelsel in
de war. Het is noodzakelyk de kin
deren in het tydperk van den groei
te ondersteunen, hen te helpen, en
hen weer te geven wat hen op een
andere wyze in te groote hoevelheid
Wordt ontnomen. Het is het bloed dat
te voldoen heeft aan die ontwikkeling
van het kind. Dikwyls wordt daarvan
te veel geëischt en zoo verarmt het.
Men moet het dan verryken. De Pink
Pillen verryken het bloed. Zy zullen
het kind ondersteunen, het krachten
geven, zyn eetlust en zyn spysverte-
ring onderhouden. De Pink Pillen
worden in het byzonder aanbevolen
voor kinderen die gedurende den
vacantietyd geen luchtkuur kunnen
ondergaan. De kuur met de Pink
Pillen staat gelyk met een luchtkuur.
De heer P. W. van Oppen, leer
ling van de De Ruyterschool, is ge
slaagd voor het examen van derden
stuurman voor de groote stoomvaart.
Hoogwater te Vllsslngen.
Juli vm. nm.
Zaterdag 16 8.31 8.51
Zondag 17 9.39 9.59
Maandag 18 10.40 11
Dinsdag 19 11.30 11.50
Woensdag 20 12.12.20
Donderdag 21 12.34 12.54
Vrijdag 22 1.13 1.33;t
t Volle maan 's morg. 8.57.
Springtij voormiddag.
Overzicht en verwachting.
(opgemaakt 15 Juli 1910.)
Hoogste barometerstand 772.3 te
Seydisfjord. Laagste barometerstand
752.3 te Haparanda.
Verwachting tot den avond van 16
|uliMeest zwakke veranderlijke
wind. Veranderlijke bewolking. Waar
schijnlijk regenbuien met kans op
onweer. Koeler in het noorden.
De leerlingen der hoogste klassen
van School F betuigen, ook na
mens hunne ouders, hun welgemeen-
den dank aan het Comité voor de
schoolreisjes en aan hunne onderwij
zers, voor de zorgen en moeite aan
hen besteed, om den dag van hun
uitstapje naar Rotterdam een voor
hen onvergetelijken dag te maken.
Vlissingen, 15 Juli 1910.
van den
Specialiteit voor het repareeren van
alle soorten Parapluies en Parasols.
Overtrekken in den kortst mogelijken
tijd.
Men zie Prijzen en kwaliteit. Zoekt
nu eerst oude Parapluies en laat ze
repareeren.
Aanbevelend,
„De Kleine Winst".
Kleine Markt 11, Vlissingen.
EMMASTRAAT 22.
Terstond een flinke,
gevraagd. AdresG. J. WONDER-
GEM, Mr. Smid, Walstraat 3.
Groote
Woerdensche
Goedgekeurd bij Kon. besl. van
16 Sept. 1909, No. 48.
HOOFDPRIJZEN
Voorts3 Paarden, 2 Veulens, 8
Koeien, 100 Schapen, 4 Rijtuigen,
minstens 12 Rijwielen, enz. Totaal
1500 prijzen.
1^" De Hoofdprijs wordt des-
verlangd teruggekocht voor
f 6000 aan contanten.
Loten a 60 cent per stuk alom
verkrijgbaar. Te Vlissingen bij M. C.
BRAAT, Oude Markt, J. BARENTSEN,
Oude Vlissingsche weg 14 en M.VAN
HALTEREN, Walstraat.