van het feit als een bewijs dat de schatgraver, waarvoor reeds zoo dikwijls is gewaarschuwd, toch nog maar steeds doorgaat om te trachten door oplichterij in het bezit van de door hem gewenschte som te komen. Verbindingsweg over de Oosterscheide. Ter raadhuize alhier werd heden middag een vergadering gehouden van het Comité, dat zich gevormd heeft tot het verkrijgen van een rijweg langs den spoorwegdam over de Oosterscheide. De vergadering werd geopend door den heer W. L. Winkelman, voor zitter van de vereeniging „Vlissingen Vooruit" en bijgewoond door 12 leden uit verschillende deelen van onze provincie en Noord-Brabant. De heer Winkelman zeide dat het hem een hoogst aangename taak was de aanwezigen het welkom toe te roepen. Hij wees op het doei van de ver eeniging „Vlissingen Vooruit", waar toe in de eerste plaats behoort den bloei van Vlissingen te helpen be vorderen. Hij rekende hiertoe ook te behooren de pogingen die worden aangewend om Zeeland en Noord-Brabant door een rijweg te verbinden, waarvan hij het belang niet behoefde uiteen te zetten. De heer Van Niftrik deelde mede van verschillende personen betuigin gen van adhaesie met het doei dezer vergadering te hebben ontvangen. De heer Winkelman wees er op dat de vereeniging „Vlissingen Voor uit" bereid is in de commissie zitting te nemen, doch wenscht in de eerste plaats een voorzitter te benoemen. Hij stelde voor als zoodanig te be noemen den heer jhr. mr. E. A. O. de Casembroot, dien hij daarvoor den aangewezen persoon achtte. Bij acclamatie werd de heer de Casembroot benoemd, die zich onder dankzegging bereid verklaarde deze functie aan te nemen. De heer de Casembroot nam hierna den voorzitterszetel in en sprak de beste wenschen uit voor de po gingen om een weg over den spoor wegdam te verkrijgen. Hierna moest een secretaris be noemd worden, waartoe de Voorzitter den heer Van Niftrik uitnoodigde, die deze benoeming aanvaardde. Als vice-voorzitter werd benoemd de heer W. L. Winkelman. De heer De Casembroot zette uit een welke pogingen reeds werden aangewend om een rijweg te verkrij gen en dat deze commissie de derde is die is gevormd. Volgens een rapport van den hoofdingenieur van den waterstaat zouden de kosten wanneer de weg langs de noordzijde van den dam werd gemaakt verminderen van f 100,000 tot f 60.000. Thans moet van Ged. Staten van Noord-Brabant en Zeeland mede- deeling worden gedaan van de op richting van de commissie. De heer Hombach zette hierna de geschiedenis van de vroegere plannen voor dezen rijweg uiteen, welke plan nen reeds van 1896 dateeren. Hieruit blijkt dat de minister bereid was Vs van de kosten te betalen. De heer Hombach die daarna wees op hoevele moeilijkheden het steeds is afgestuit dezen weg te verkrijgen zeide dat hij het afkeurde den rijweg langs den spoorwegdam te maken en daarvoor geld te vragen aan de provincie Zeeland. Hij meende een middel aan de hand te kunnen doen om den rijweg op zeer goedkoope wijze te kunnen verkrijgen en dat wel door een 350 H. A. schorren in te dijken, waarvoor een dijk van slechts 2 K.M. noodig is. Als het rijk tot deze indijking overgaat dan wordt hierdoor zeer goede grond verkregen, waarmede het rijk gemakkelijk een ton kan ver dienen. De weg zou hierdoor gemaakt worden langs den Krommen weg bij Rilland en zou een rijweg verkre gen worden tusschen Zeeland en Noord-Brabant, welke in alle opzich ten zou voldoen aan de eischen van een verbindingsweg tusschen Zeeland en Brabant. De heer Van Niftrik had de uit eenzetting van het plan van den heer Hombach met belangstelling gehoord, doch hij meende dat dit plan minstens 10 jaren zou vorderen en intusschen Zeeland niet geholpen is. Hij is er dus voor te trachten zoo spoedig mogelijk een verbinding tot stand te brengen. De heer Hioolen zeide dat het voor de commissie hoofddoel is den weg te verkrijgen en dat het voor de commissie bijzaak is wie dit betaalt. De heer Hombach verdedigde nog nader zijn plan en gaf de verzeke ring dat de weg spoediger zal tot stand komen wanneer tot indijking wordt overgegaan dan door langs den spoorwegdam een weg te maken. Dit is bovendien de goedkoopste wijze, daar het niemand een cent kost en het rijk door de inpoldering tevens nog geld verdient. Bovendien blijft het rijk eischen deelneming van belanghebbenden als men langs den spoorwegdam een weg wel maken en behalve dat vordert het gecorrespondeer met twee provinciën zooveel tijd, dat nog jaren er mee heen zullen gaan alvorens een begin van uitvoering kan worden gemaakt. De heeren Tichelman en Kakebeeke voelden veel voor het plan van den heer Hombach. De heer Van Niftrik zeide dat het plan van den heer Hombach zeker zeer aanlokkelijk is. Het eenige be zwaar dat hij er tegen heeft is of wij binnen korten tijd geholpen zullen worden, m. a. w. of de weg hierdoor wel spoedig verkregen zal worden. De heer Van Niftrik deed voor lezing van adhaesiebetuigingen aan de vereeniging „Vlissingen Vooruit", o. a. een van de maatschappij „Zee land", waaruit blijkt dat een spoedige totstandkoming van dezen weg meer dan noodzakelijk is. Hij vroeg ten slotte den heer Hom bach of hij overtuigd is dat het rijk uitvoering zal geven aan het door hem besproken plan. Er zullen daar tegen allicht bezwaren worden ge opperd en dan worden Zeeland en Noord-Brabant intusschen niet ge holpen. De heer Hombach zeide dat het rijk, tenminste als het dit wil, de be dijking zeker spoediger zal tot stand komen dan de plannen voor een rijweg langs den dam. Daarom achtte hij het wel ge- wenscht dat daarvoor de kosten- plannen door de commissie werden opgemaakt. Verschillende andere leden waren er voor het plan van den heer Hom bach te onderzoeken. De voorzitter meent dat het voor stel van den heer Hombach ook het meest aanbeveling verdient, omdat nu eenmaal plannen welke het meest voordeelig zijn verre de voorkeur verdienen en dit is zeker dit plan. Ten slotte werd goedgevonden te onderzoeken welke kosten er aan verbonden zijn tot het maken vaneen plan en bestek en zal aan de belang hebbende gemeentebesturen en aan de Automobielenclub en de A. N. W. B. een bijdrage in de kosten worden verkregen. Aan het dagelijksch bestuur werd opgedragen de voorloopige werkzaam heden verder te regelen en besloten van de oprichting kennis te geven aan de nog bestaande commissie en te vragen of deze tot aaneensluiting bereid is. De commissie bestaat nit de heeren W. H. Martin, H. Tichelman, W. L. Winkelman en J. G. van Niftrik Jr., allen alhier, A. W. Berdenis van Ber- lekom, jhr. mr. E. A. O. de Ca sembroot en W. Hioolen, allen te Middelburg, W. Kakebeeke te Goes, J. N. Elenbaas te Krabbendijke, H. G. Hammacher te Groede, G. A. Vor- stermanvan Oijen te Aardenburg, F. O. M. Hombach te Hulst, J. j. van Gorsel te Rilland Bath. B.J. Hulshof, A. Mollink en W. J. F. Juten, allen te Bergen op Zoom en W. Koning Wz. te Rilland. Het Strand=Hotel. Heden werden wij op ons verzoek in de gelegenheid gesteld het Strand- Hotel, dat binnen! eenige dagen zal worden geopend, te zien. De gemeen te-bouwmeester die het Hotel heeft outworpen en onder zijne leiding deed bouwen, was zoo welwillend ons rond te leiden en in te lichten, zoodat wij in staat zijn onzen lezers een goed overzicht te geven. Aan het plein zijn wij langs een trap van 3 treden hoog op het terras gegaan dat eene oppervlakte heeft van 170 Ma en 55 cM. boven de bestrating van den boulevard Evertsen ligt. De borstweringen van dit terras zijn gebouwd van witte verbiendsteen en afgedekt met hardsteenen dekbanden. Op deze borstweringen zijn in raam werken van hout spiegelruiten ge plaatst, die des winters kunnen weg genomen worden. Boven het terras wordt aangebracht een zonnescherm dat het geheele terras overspant en een voorsprong verkrijgt van 10 M. De verlichting zal geschieden met een electrische booglamp (voorloopig gaslicht). Onmiddellijk aan dit terras grenst een ruime open veranda en de hoofd ingang met een vestibule. De veranda en vestibule geven door schuivende deuren toegang tot het café-restaurant dat 14.50 M. lang en 5.50 M. breed is. Naast dit café-restaurant is een bil- jardzaal groot 11.80 X 7.50 M., die met openslaande deuren met de eetzaal die 11.50 X 6.50 M. groot is, tot één zaal kan worden vereenigd. De eet- en biljardzaa! kunnen van uit den hoofdgang en den hoofdingang aan den boulevard Evertsen bezocht worden. Deze 3 zalen geven een grootschen indruk door flinke ruimte en verdie pingshoogte. Zij hebben prachtige plafonds, voorzien van zware kroon lijsten met ornamenten en perklijsten in paneel. Bijzonder trok het onze aandacht dat de hoeken van die pla fonds zijn gevonden door lijstwerken in plaats van ornamenten. De betim mering der deuren bestaat uit mooi bewerkte pilasters met bekroningen, de lambrizeeringen zijn smaakvol in paneel betimmerd. De vloeren in deze zalen die 60 cM. boven de bestrating liggen, zijn van geolied Amerikaansch greenen hout. Vorengenoemde zalen geven door schuivende deuren toegang naar de langs den boulevard Evert sen gelegen veranda's en vestibule, waarin 2 hoofd-toegangsdeuren zijn. Deze veranda's zijn onderling en ook van de vestibule gescheiden door schuivende deuren, waardoor men in iedere afdeeling zijn vrijheid behoudt. Deze veranda's hebben keurige pla fonds met kroon- en perklijsten, lam brizeeringen en zijwanden als stuc- marmer bewerkt en naar beneden schuivende ramen enz. Het terras, de zalen, en veranda's, die er vriendelijk uitzien, bieden den bezoekers een prachtig zeegezicht, dat door het drukke scheepvaartver keer en het onmiddellijk uitzicht op de bedrijvigheid aan het strand, zeer wordt bevorderd. Vervolgens kwamen wij van uit het café in een ruimen hoofdgang. Deze gang geeft toegang tot de biljard- en eetzaal, de keuken, de directeurska mer, de toilets, de traphal met hoofd trap en diensttrap naar de kelders. Deze gang is in. overeenstemming met de aangrenzende zalen, afgewerkt met in vakken bewerkte plafonds, die voorzien zijn van kroon- en perklijs ten. De muren zijn hier evenals in de vestibule als stucmarmer bewerkt. In de traphal vindt men de hoofd trap die toegang geeft tot de verdie pingen en een diensttrap naar den kelder. De hoofdtrap is van blank Ameri kaansch greenenhopt, met een in pa- neelbewerkte hoofd-baluster, waarop een electrische lamp wordt geplaatst. De leuningen zijn' van iepenhout en de gegoten ijzeren balusters zijn wit gelakt met vergulde afzetting. Tegen de hoofdtrap is het scha kelbord geplaatst voor de electrische verlichting. Nabij de hoofdtrap bevindt zich een damestoilet met een wasch- tafel van wit aardenwerk en nikkel kranen en 2 wasdown-closets met porceleinen reservoirs en nikkel mon tuur. In het voorste gedeelte van den gang, in de onmiddellijke nabijheid van het café-restaurant en biljardzaal, is een heerentoilet gebouwd, waarin een 3-voudig urinoir van wit ver glaasd aardewerk is opgesteld, met reservoir en koperen sproeipijpen, benevens eenzelfde waschtafel als in het damestoilet. Er zijn 3 privaat inrichtingen voor heeren met dezelfde closets als voor het dames-toilet. De vloeren in deze inrichtingen zijn van terraso. De directeurskamer is gelegen naast de hoofdtrap en het daarop volgende lokaal is ingericht voor keuken met flink kookfornuis, 2 aanrechtbanken met kasten en laden, een dubbele gootsteen van wit verglaasd aarde werk met nikkelen kranen, opstaande randen. Deze keuken is met de eetzaal verbonden door een loketraam, voor het aanbrengen van de gereed ge maakte spijzen, terwijl een doorgang met deur belet het binnendringen van keukenlucht in de eetzaal. Tot bereiking van de kelderafdee- ling bevindt zich in de keuken een diensttrap, waarmee wij in een ruime keldergang kwamen, die toe gang geeft tot een bijkeuken, provisie kamer, wijnkelder, koffiekamer, bier kelder en 2 dienstbodenkamers. Al deze vertrekken zijn ruim, flink hoog, goed verlicht, geventileerd en van plafonds en cemensteenen vloe ren voorzien. Hoewel in deze kelderverdieping er alles keurig netjes en royaal ingericht uitziet, hebben de talrijke wijnbakken die gemetseld zijn, door hunne soli diteit en eenvoudige inrichting, onze bijzondere aandacht getrokken. Van uit dezen kelder zijn we, onge veer in het midden der gang, een andere diensttrap opgegaan en kwa men wij weer in de traphal, waarin een dubbele achterbuitendeur is ge plaatst, r.rct het doe! om alle bsnoo- digdheden voor het hotel en café restaurant te kunnen brengen in den kelder zonder eenige hinder aan bezoekers te veroorzaken. Zoo ook is de remise verbonden met een trap om alle bagage in het Hotel te brengen, zonder daarvoor op den Boulevard te komen. Het licht valt hierin door een in het terras gelegen vloerlicht met prisma-glas. De hoofdtrap opgaande, die door haar nette afwerking als meubelstuk is te beschouwen, kwamen we op de bovengangen. Links en rechts uit ziende, konden we ons geen voor stelling maken van de grootte van dit gebouw. De gangen, die geheel zijn inge bouwd en 12 logeerkamers insluiten, die allen goed verlicht en geventileerd zijn alle muren in de gangen als stucmarmer behandeld de plafonds met vakverdeeling voorzien van kroon- en perklijsten, de vloeren van blank Amerikaansch greenenhout en alles afgeverfd in mat eikenhout. Behalve de 12 genoemde binnen- slaapkamers, zijn in den buiten om trek nog 12 logeerkamers verdeeld waarvan 5 met balcons die flink ruim zijn de kleinste van deze kamers zijn 4.10 bij 4 M., de meeste heb ben 5.80 bij 4 M. tot afmeting. Vanuit deze kamers heeft men een prachtig uitzicht op zee of op de in de nabijheid gelegen parken, terwijl het geruststellend is te zien dat het hotel zoo goed als geheel brandvrij gebouwd, toch bij eventueele binnen branden zeer gemakkelijk en zonder gevaar is te verlaten. Buiten de 24 logeerkamers heeft men op deze verdieping nog een ruime conversatie-zaal met een prach tig uitzicht. Deze zaal is bewerkt als van de beneden zalen is gezegd. Vervolgens heeft men er toilets met drie closets en 2 handwasch bakken. Een linnenkamer, een badkamer met kuipbad-geizer en douche, een closet en handwaschbak op een gang, een kast voor berging van schoonmaak- gereedschappen met gootsteen van wit verglaasde aardewerk. Op de oostelijke gang gaan wij verder de hoofdtrap op en komen dan op een trapbordes, dat toegang geeft tot 4 logeerkamers, waarvan 2 uitzicht geven op de zee- en de overige aan de landzijde. Van uit de traphal komt men op het platdak, dat ruim 10 meter boven de kruin van de bestrating is gelegen. Dit dak is geconstrueerd van gewa pend beton en afgedekt met hout- cement dat met grint is bestrooid. Rond het dak zijn borstweringen ge metseld die afgedekt zijn met Morley- dekbanden. De afwatering van het dak geschiedt door 14 vierkante in den muur gewerkte, getrokken ijzeren regenwater buizen, die loozen in het gemeente-riool. Op dit platdak zijn 2 daklantaarns gebouwd, die licht en lucht ver schaffen aan de 12 binnengelegen logeerkamers van de le verdieping. De constructie van deze lantaarns is practisch, de afdekking bestaat uit ondoorzichtig Engelsch gerikt glas, rustende op een nieuw systeem dakroeden, die bij een licht aanzien een groot draagvermogen hebben en een volkomen waterdichtheid geven aan de glasbedekking. De zijkanten der daklantaarns hebben naar binnen openvallende ramen, waarin aan de buitenzijde gewoon vensterglas is geplaatst en aan de binnenzijde direct tegen deze ruiten glas in lood is aan gebracht, dat zoowel op het plat als in de slaapkamers een aangenaam zicht geeft. Behalve de reeds genoemde lo geerkamers zijn op dit plat dak nog 8 kamers gebouwd, waarvan 3 met loggia's, 1 met 2 balcons en 2 die gezamenlijk éen balcon hebben. Van uit deze kamers heeft men een prachtig vergezicht, zoowei over de zee als over het land. Wij kunnen de bezoekers met gerustheid aanbevelen op het platdak van het Strand-Hotel aan den Boulevard Evertsen, het pa norama van Vlissingen te gaan zien, overtuigd dat een ieder voldaan zal terugkeeren. Met de meubileering van het ge bouw was een aanvang gemaakt. In sommige kamers waren linoleum vloerkleeden gelegd, gordijnen ge hangen en verschillende bedde- goederen, tafels enz. aangevoerd. Ook zagen we werklieden van de gasfabriek druk in de weer met het aanbrengen van gas-ornamenten. Op onze vraag of het gebouw dan niet electrisch verlicht wordt, werd geantwoord dat dit de bedoeling van de exploitanten is geweest. De elec trische leiding is aangebracht en volledig afgewerkt; doch de orna menten zijn er nog niet, maar minder nog de stroom, die door de direc- tiën van het electrisch bedrijf was j^egezegd bij de opening te zullen leveren. Het Iaat zich aanzien dat er voor September geen stroom geleverd wordt. Wil nu de maatsch. „Hotel Zeeland" hare zaak drijven met suc ces, dan zal de nu aangelegde nood- gasleiding onvoldoende blijken, (deze noodleiding kost f 650) en zal zij noodgedwongen moeten overgaan tot aanleggen van een complete gaslei ding. Maar dan is er f 1700 verloren aan een electrische leiding mei or-' nament voor 162 lichten. Nu nog een kijkje op de gevels en daarmee eindigen we onze beschrij ving van dit in elk opzicht fraai en modern ingericht hotel. De gevels, waarvan de borstwerin gen onder de ramen in witte ver- blendsteenen zijn opgetrokken, zijn verder gebouwd van kleurige Waal klinkers. Alle buitenmuren zijn als tochtmuren bewerkt, waardoor het doorregenen der muren absoluut is uitgesloten. De kolommen op het terras, die den gevel dragen,de pilasters langs den hoofdingang van de zeezijde, raamdrempels en lateien zijn van Morieysteen. De naamsteenen, jaartallen en ban den van Bricoma-letters, evenals de cijfers behoeven geen onderhoud en zullen niet verdwijnen. Zoowel de achter-, ais de voor- en zijgevel geven een goeden indruk; de verdeeling is goed gevonden, het geheel spreekt, zonder opschik, door zijn lijnen. Hiermee meenen wij onze lezers op de hoogte gebracht te hebben met hetgeen wij gezien hebben in het Stand-Hotel en kunnen een ieder met gerustheid aanmoedigen eens een kijkje te gaan nemen. Zonder overdrijving kunnen we zeggen dat dit gebouw toch zeker een der mooiste van Vlissingen is, en als hotel alle bestaande overtreft. Ten slotte drukte de architect zijn spijt uit dat niet tot de uitvoering in witte verbiendsteen was besloten, de lift moest vervallen >n de inrichting van het platdak niet volgens zijne bedoeling kon worden gemaakt. Ook was hij teleurgesteld, bij de opening geen electrisch licht te hebben. „Wat ik U afgewerkt heb kunnen laten zpen", voegde hij er aan toe, „dat is het werk van de firma Melis, Hariot en Vader, aannemers alhier, die dit gebouw in korten tijd hebben voltooid en trots vele teleur stellingen het gebouw op tijd hebben afgeleverd. Zij verdienen allen lof en hebben door hun solied bouwen de kroon op mijn werk gezet. Ik verzoek U beleefd bij uw ver slag hun dien welverdienden lol niet te onthouden", waaraan wij bij deze gaarne voldoen. Ten slotte melden wij nog op ver zoek dat de levering van de marquisen en zonneschermen voor het hotel is op gedragen aan den heer G. H. Ver- tregt te Middelburg. Het past ons zeker wel een afzon derlijk woord van dank te brengen aan den heer W..A. de Jong, die ons strand met zulk een prachtig gebouw heeft verrijkt, dat zeker de attractie van onze badplaats niet weinig zal verhoogen. In de commissie van advies voor spoorwegdienstregelingen zijn door den minister van waterstaat voor het tijdvak-van 1 Mei 1910 tot 30 April 1911 o.a. benoemd de heeren J. A. van Rompu, lid van Ged. Staten te Ter Neuzen en jhr. mr. E. A. 0. de Casembroot, lid van Ged. Staten te Middelburg. Door den minister van landbouw, nijverheid en handel is op voorstel van het hoofd van den pnytopatho- logischen dienst eene commissie van advies als bedoeld in de artikelen5 en 7 van het Koninklijk besluit van 29 Maart 1909 no. 40 benoemd en wel tot lid en voorzitter de heer H. A. Hanken te Wiihelminadorp, t°' ledende heeren W. J. van den Bosch te Kloetinge, F. Dominicus te Wemeldinge, J. Ermerins te Hoe- dekenskerke, D. A. Land te Goes, A. van der Poest Clement te Nisse, L D. Vereeke te Biezelinge, Jac. Welk" man te Krabbendijke en tot lid en secretaris de heer L. F. G. Kake beeke te Goeswelker werkkring zich zal uitstrekken over Zuid-Beve land en welker zetel is gevestigd te Goes. Heden is op de gedempte Potte; kade een aanvang gemaakt met he omploegen van het mulle zand. hei voornemen moet bestaan daar g'aS' zaad te zaaien, teneinde het opstuive van het zand zooveel mogelijk tege te gaan. De Deensche schoener »J°n^'l Ring", welke op de Nollepiaat aa den grond heeft gezeten, is heden i

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1910 | | pagina 2