van het feit als een bewijs dat de
schatgraver, waarvoor reeds zoo
dikwijls is gewaarschuwd, toch nog
maar steeds doorgaat om te trachten
door oplichterij in het bezit van de
door hem gewenschte som te komen.
Verbindingsweg over de
Oosterscheide.
Ter raadhuize alhier werd heden
middag een vergadering gehouden
van het Comité, dat zich gevormd
heeft tot het verkrijgen van een rijweg
langs den spoorwegdam over de
Oosterscheide.
De vergadering werd geopend door
den heer W. L. Winkelman, voor
zitter van de vereeniging „Vlissingen
Vooruit" en bijgewoond door 12
leden uit verschillende deelen van
onze provincie en Noord-Brabant.
De heer Winkelman zeide dat het
hem een hoogst aangename taak
was de aanwezigen het welkom toe
te roepen.
Hij wees op het doei van de ver
eeniging „Vlissingen Vooruit", waar
toe in de eerste plaats behoort den
bloei van Vlissingen te helpen be
vorderen.
Hij rekende hiertoe ook te behooren
de pogingen die worden aangewend
om Zeeland en Noord-Brabant door
een rijweg te verbinden, waarvan
hij het belang niet behoefde uiteen
te zetten.
De heer Van Niftrik deelde mede
van verschillende personen betuigin
gen van adhaesie met het doei dezer
vergadering te hebben ontvangen.
De heer Winkelman wees er op
dat de vereeniging „Vlissingen Voor
uit" bereid is in de commissie zitting
te nemen, doch wenscht in de eerste
plaats een voorzitter te benoemen.
Hij stelde voor als zoodanig te be
noemen den heer jhr. mr. E. A. O. de
Casembroot, dien hij daarvoor den
aangewezen persoon achtte.
Bij acclamatie werd de heer de
Casembroot benoemd, die zich onder
dankzegging bereid verklaarde deze
functie aan te nemen.
De heer de Casembroot nam
hierna den voorzitterszetel in en sprak
de beste wenschen uit voor de po
gingen om een weg over den spoor
wegdam te verkrijgen.
Hierna moest een secretaris be
noemd worden, waartoe de Voorzitter
den heer Van Niftrik uitnoodigde,
die deze benoeming aanvaardde.
Als vice-voorzitter werd benoemd
de heer W. L. Winkelman.
De heer De Casembroot zette uit
een welke pogingen reeds werden
aangewend om een rijweg te verkrij
gen en dat deze commissie de derde
is die is gevormd.
Volgens een rapport van den
hoofdingenieur van den waterstaat
zouden de kosten wanneer de weg
langs de noordzijde van den dam
werd gemaakt verminderen van
f 100,000 tot f 60.000.
Thans moet van Ged. Staten van
Noord-Brabant en Zeeland mede-
deeling worden gedaan van de op
richting van de commissie.
De heer Hombach zette hierna de
geschiedenis van de vroegere plannen
voor dezen rijweg uiteen, welke plan
nen reeds van 1896 dateeren. Hieruit
blijkt dat de minister bereid was Vs
van de kosten te betalen.
De heer Hombach die daarna wees
op hoevele moeilijkheden het steeds
is afgestuit dezen weg te verkrijgen
zeide dat hij het afkeurde den rijweg
langs den spoorwegdam te maken
en daarvoor geld te vragen aan de
provincie Zeeland.
Hij meende een middel aan de
hand te kunnen doen om den rijweg
op zeer goedkoope wijze te kunnen
verkrijgen en dat wel door een 350
H. A. schorren in te dijken, waarvoor
een dijk van slechts 2 K.M. noodig is.
Als het rijk tot deze indijking
overgaat dan wordt hierdoor zeer
goede grond verkregen, waarmede
het rijk gemakkelijk een ton kan ver
dienen.
De weg zou hierdoor gemaakt
worden langs den Krommen weg bij
Rilland en zou een rijweg verkre
gen worden tusschen Zeeland en
Noord-Brabant, welke in alle opzich
ten zou voldoen aan de eischen van
een verbindingsweg tusschen Zeeland
en Brabant.
De heer Van Niftrik had de uit
eenzetting van het plan van den
heer Hombach met belangstelling
gehoord, doch hij meende dat dit
plan minstens 10 jaren zou vorderen
en intusschen Zeeland niet geholpen
is. Hij is er dus voor te trachten
zoo spoedig mogelijk een verbinding
tot stand te brengen.
De heer Hioolen zeide dat het
voor de commissie hoofddoel is den
weg te verkrijgen en dat het voor de
commissie bijzaak is wie dit betaalt.
De heer Hombach verdedigde nog
nader zijn plan en gaf de verzeke
ring dat de weg spoediger zal tot
stand komen wanneer tot indijking
wordt overgegaan dan door langs
den spoorwegdam een weg te maken.
Dit is bovendien de goedkoopste
wijze, daar het niemand een cent
kost en het rijk door de inpoldering
tevens nog geld verdient.
Bovendien blijft het rijk eischen
deelneming van belanghebbenden
als men langs den spoorwegdam een
weg wel maken en behalve dat
vordert het gecorrespondeer met
twee provinciën zooveel tijd, dat
nog jaren er mee heen zullen gaan
alvorens een begin van uitvoering
kan worden gemaakt.
De heeren Tichelman en Kakebeeke
voelden veel voor het plan van den
heer Hombach.
De heer Van Niftrik zeide dat het
plan van den heer Hombach zeker
zeer aanlokkelijk is. Het eenige be
zwaar dat hij er tegen heeft is of
wij binnen korten tijd geholpen zullen
worden, m. a. w. of de weg hierdoor
wel spoedig verkregen zal worden.
De heer Van Niftrik deed voor
lezing van adhaesiebetuigingen aan
de vereeniging „Vlissingen Vooruit",
o. a. een van de maatschappij „Zee
land", waaruit blijkt dat een spoedige
totstandkoming van dezen weg meer
dan noodzakelijk is.
Hij vroeg ten slotte den heer Hom
bach of hij overtuigd is dat het rijk
uitvoering zal geven aan het door
hem besproken plan. Er zullen daar
tegen allicht bezwaren worden ge
opperd en dan worden Zeeland en
Noord-Brabant intusschen niet ge
holpen.
De heer Hombach zeide dat het
rijk, tenminste als het dit wil, de be
dijking zeker spoediger zal tot stand
komen dan de plannen voor een
rijweg langs den dam.
Daarom achtte hij het wel ge-
wenscht dat daarvoor de kosten-
plannen door de commissie werden
opgemaakt.
Verschillende andere leden waren
er voor het plan van den heer Hom
bach te onderzoeken.
De voorzitter meent dat het voor
stel van den heer Hombach ook het
meest aanbeveling verdient, omdat
nu eenmaal plannen welke het meest
voordeelig zijn verre de voorkeur
verdienen en dit is zeker dit plan.
Ten slotte werd goedgevonden te
onderzoeken welke kosten er aan
verbonden zijn tot het maken vaneen
plan en bestek en zal aan de belang
hebbende gemeentebesturen en aan
de Automobielenclub en de A. N. W.
B. een bijdrage in de kosten worden
verkregen.
Aan het dagelijksch bestuur werd
opgedragen de voorloopige werkzaam
heden verder te regelen en besloten
van de oprichting kennis te geven
aan de nog bestaande commissie en
te vragen of deze tot aaneensluiting
bereid is.
De commissie bestaat nit de heeren
W. H. Martin, H. Tichelman, W. L.
Winkelman en J. G. van Niftrik Jr.,
allen alhier, A. W. Berdenis van Ber-
lekom, jhr. mr. E. A. O. de Ca
sembroot en W. Hioolen, allen te
Middelburg, W. Kakebeeke te Goes,
J. N. Elenbaas te Krabbendijke, H.
G. Hammacher te Groede, G. A. Vor-
stermanvan Oijen te Aardenburg, F.
O. M. Hombach te Hulst, J. j. van
Gorsel te Rilland Bath. B.J. Hulshof,
A. Mollink en W. J. F. Juten, allen
te Bergen op Zoom en W. Koning
Wz. te Rilland.
Het Strand=Hotel.
Heden werden wij op ons verzoek
in de gelegenheid gesteld het Strand-
Hotel, dat binnen! eenige dagen zal
worden geopend, te zien. De gemeen
te-bouwmeester die het Hotel heeft
outworpen en onder zijne leiding deed
bouwen, was zoo welwillend ons rond
te leiden en in te lichten, zoodat wij
in staat zijn onzen lezers een goed
overzicht te geven.
Aan het plein zijn wij langs een
trap van 3 treden hoog op het terras
gegaan dat eene oppervlakte heeft van
170 Ma en 55 cM. boven de bestrating
van den boulevard Evertsen ligt.
De borstweringen van dit terras zijn
gebouwd van witte verbiendsteen en
afgedekt met hardsteenen dekbanden.
Op deze borstweringen zijn in raam
werken van hout spiegelruiten ge
plaatst, die des winters kunnen weg
genomen worden. Boven het terras
wordt aangebracht een zonnescherm
dat het geheele terras overspant en
een voorsprong verkrijgt van 10 M.
De verlichting zal geschieden met
een electrische booglamp (voorloopig
gaslicht).
Onmiddellijk aan dit terras grenst
een ruime open veranda en de hoofd
ingang met een vestibule. De veranda
en vestibule geven door schuivende
deuren toegang tot het café-restaurant
dat 14.50 M. lang en 5.50 M. breed is.
Naast dit café-restaurant is een bil-
jardzaal groot 11.80 X 7.50 M., die
met openslaande deuren met de eetzaal
die 11.50 X 6.50 M. groot is, tot één
zaal kan worden vereenigd.
De eet- en biljardzaa! kunnen van
uit den hoofdgang en den hoofdingang
aan den boulevard Evertsen bezocht
worden.
Deze 3 zalen geven een grootschen
indruk door flinke ruimte en verdie
pingshoogte. Zij hebben prachtige
plafonds, voorzien van zware kroon
lijsten met ornamenten en perklijsten
in paneel. Bijzonder trok het onze
aandacht dat de hoeken van die pla
fonds zijn gevonden door lijstwerken
in plaats van ornamenten. De betim
mering der deuren bestaat uit mooi
bewerkte pilasters met bekroningen,
de lambrizeeringen zijn smaakvol in
paneel betimmerd. De vloeren in deze
zalen die 60 cM. boven de bestrating
liggen, zijn van geolied Amerikaansch
greenen hout. Vorengenoemde zalen
geven door schuivende deuren toegang
naar de langs den boulevard Evert
sen gelegen veranda's en vestibule,
waarin 2 hoofd-toegangsdeuren zijn.
Deze veranda's zijn onderling en ook
van de vestibule gescheiden door
schuivende deuren, waardoor men in
iedere afdeeling zijn vrijheid behoudt.
Deze veranda's hebben keurige pla
fonds met kroon- en perklijsten, lam
brizeeringen en zijwanden als stuc-
marmer bewerkt en naar beneden
schuivende ramen enz.
Het terras, de zalen, en veranda's,
die er vriendelijk uitzien, bieden den
bezoekers een prachtig zeegezicht,
dat door het drukke scheepvaartver
keer en het onmiddellijk uitzicht op
de bedrijvigheid aan het strand, zeer
wordt bevorderd.
Vervolgens kwamen wij van uit het
café in een ruimen hoofdgang. Deze
gang geeft toegang tot de biljard- en
eetzaal, de keuken, de directeurska
mer, de toilets, de traphal met hoofd
trap en diensttrap naar de kelders.
Deze gang is in. overeenstemming
met de aangrenzende zalen, afgewerkt
met in vakken bewerkte plafonds, die
voorzien zijn van kroon- en perklijs
ten. De muren zijn hier evenals in
de vestibule als stucmarmer bewerkt.
In de traphal vindt men de hoofd
trap die toegang geeft tot de verdie
pingen en een diensttrap naar den
kelder.
De hoofdtrap is van blank Ameri
kaansch greenenhopt, met een in pa-
neelbewerkte hoofd-baluster, waarop
een electrische lamp wordt geplaatst.
De leuningen zijn' van iepenhout en
de gegoten ijzeren balusters zijn wit
gelakt met vergulde afzetting.
Tegen de hoofdtrap is het scha
kelbord geplaatst voor de electrische
verlichting. Nabij de hoofdtrap bevindt
zich een damestoilet met een wasch-
tafel van wit aardenwerk en nikkel
kranen en 2 wasdown-closets met
porceleinen reservoirs en nikkel mon
tuur.
In het voorste gedeelte van den
gang, in de onmiddellijke nabijheid
van het café-restaurant en biljardzaal,
is een heerentoilet gebouwd, waarin
een 3-voudig urinoir van wit ver
glaasd aardewerk is opgesteld, met
reservoir en koperen sproeipijpen,
benevens eenzelfde waschtafel als in
het damestoilet. Er zijn 3 privaat
inrichtingen voor heeren met dezelfde
closets als voor het dames-toilet. De
vloeren in deze inrichtingen zijn
van terraso.
De directeurskamer is gelegen naast
de hoofdtrap en het daarop volgende
lokaal is ingericht voor keuken met
flink kookfornuis, 2 aanrechtbanken
met kasten en laden, een dubbele
gootsteen van wit verglaasd aarde
werk met nikkelen kranen, opstaande
randen. Deze keuken is met de eetzaal
verbonden door een loketraam, voor
het aanbrengen van de gereed ge
maakte spijzen, terwijl een doorgang
met deur belet het binnendringen van
keukenlucht in de eetzaal.
Tot bereiking van de kelderafdee-
ling bevindt zich in de keuken een
diensttrap, waarmee wij in een
ruime keldergang kwamen, die toe
gang geeft tot een bijkeuken, provisie
kamer, wijnkelder, koffiekamer, bier
kelder en 2 dienstbodenkamers.
Al deze vertrekken zijn ruim, flink
hoog, goed verlicht, geventileerd en
van plafonds en cemensteenen vloe
ren voorzien.
Hoewel in deze kelderverdieping er
alles keurig netjes en royaal ingericht
uitziet, hebben de talrijke wijnbakken
die gemetseld zijn, door hunne soli
diteit en eenvoudige inrichting, onze
bijzondere aandacht getrokken.
Van uit dezen kelder zijn we, onge
veer in het midden der gang, een
andere diensttrap opgegaan en kwa
men wij weer in de traphal, waarin
een dubbele achterbuitendeur is ge
plaatst, r.rct het doe! om alle bsnoo-
digdheden voor het hotel en café
restaurant te kunnen brengen in den
kelder zonder eenige hinder aan
bezoekers te veroorzaken.
Zoo ook is de remise verbonden
met een trap om alle bagage in het
Hotel te brengen, zonder daarvoor op
den Boulevard te komen. Het licht
valt hierin door een in het terras
gelegen vloerlicht met prisma-glas.
De hoofdtrap opgaande, die door
haar nette afwerking als meubelstuk
is te beschouwen, kwamen we op de
bovengangen. Links en rechts uit
ziende, konden we ons geen voor
stelling maken van de grootte van
dit gebouw.
De gangen, die geheel zijn inge
bouwd en 12 logeerkamers insluiten,
die allen goed verlicht en geventileerd
zijn alle muren in de gangen als
stucmarmer behandeld de plafonds
met vakverdeeling voorzien van kroon-
en perklijsten, de vloeren van blank
Amerikaansch greenenhout en alles
afgeverfd in mat eikenhout.
Behalve de 12 genoemde binnen-
slaapkamers, zijn in den buiten om
trek nog 12 logeerkamers verdeeld
waarvan 5 met balcons die flink
ruim zijn de kleinste van deze kamers
zijn 4.10 bij 4 M., de meeste heb
ben 5.80 bij 4 M. tot afmeting.
Vanuit deze kamers heeft men een
prachtig uitzicht op zee of op de in
de nabijheid gelegen parken, terwijl
het geruststellend is te zien dat het
hotel zoo goed als geheel brandvrij
gebouwd, toch bij eventueele binnen
branden zeer gemakkelijk en zonder
gevaar is te verlaten.
Buiten de 24 logeerkamers heeft
men op deze verdieping nog een
ruime conversatie-zaal met een prach
tig uitzicht. Deze zaal is bewerkt als
van de beneden zalen is gezegd.
Vervolgens heeft men er toilets met
drie closets en 2 handwasch bakken.
Een linnenkamer, een badkamer met
kuipbad-geizer en douche, een closet
en handwaschbak op een gang, een
kast voor berging van schoonmaak-
gereedschappen met gootsteen van
wit verglaasde aardewerk.
Op de oostelijke gang gaan wij
verder de hoofdtrap op en komen
dan op een trapbordes, dat toegang
geeft tot 4 logeerkamers, waarvan 2
uitzicht geven op de zee- en de overige
aan de landzijde.
Van uit de traphal komt men op
het platdak, dat ruim 10 meter boven
de kruin van de bestrating is gelegen.
Dit dak is geconstrueerd van gewa
pend beton en afgedekt met hout-
cement dat met grint is bestrooid.
Rond het dak zijn borstweringen ge
metseld die afgedekt zijn met Morley-
dekbanden. De afwatering van het
dak geschiedt door 14 vierkante in
den muur gewerkte, getrokken ijzeren
regenwater buizen, die loozen in het
gemeente-riool.
Op dit platdak zijn 2 daklantaarns
gebouwd, die licht en lucht ver
schaffen aan de 12 binnengelegen
logeerkamers van de le verdieping.
De constructie van deze lantaarns is
practisch, de afdekking bestaat uit
ondoorzichtig Engelsch gerikt glas,
rustende op een nieuw systeem
dakroeden, die bij een licht aanzien
een groot draagvermogen hebben en
een volkomen waterdichtheid geven
aan de glasbedekking. De zijkanten
der daklantaarns hebben naar binnen
openvallende ramen, waarin aan de
buitenzijde gewoon vensterglas is
geplaatst en aan de binnenzijde direct
tegen deze ruiten glas in lood is aan
gebracht, dat zoowel op het plat als
in de slaapkamers een aangenaam
zicht geeft.
Behalve de reeds genoemde lo
geerkamers zijn op dit plat dak nog
8 kamers gebouwd, waarvan 3 met
loggia's, 1 met 2 balcons en 2 die
gezamenlijk éen balcon hebben.
Van uit deze kamers heeft men een
prachtig vergezicht, zoowei over de
zee als over het land. Wij kunnen de
bezoekers met gerustheid aanbevelen
op het platdak van het Strand-Hotel
aan den Boulevard Evertsen, het pa
norama van Vlissingen te gaan zien,
overtuigd dat een ieder voldaan zal
terugkeeren.
Met de meubileering van het ge
bouw was een aanvang gemaakt. In
sommige kamers waren linoleum
vloerkleeden gelegd, gordijnen ge
hangen en verschillende bedde-
goederen, tafels enz. aangevoerd.
Ook zagen we werklieden van de
gasfabriek druk in de weer met het
aanbrengen van gas-ornamenten.
Op onze vraag of het gebouw dan
niet electrisch verlicht wordt, werd
geantwoord dat dit de bedoeling van
de exploitanten is geweest. De elec
trische leiding is aangebracht en
volledig afgewerkt; doch de orna
menten zijn er nog niet, maar minder
nog de stroom, die door de direc-
tiën van het electrisch bedrijf was
j^egezegd bij de opening te zullen
leveren.
Het Iaat zich aanzien dat er voor
September geen stroom geleverd
wordt. Wil nu de maatsch. „Hotel
Zeeland" hare zaak drijven met suc
ces, dan zal de nu aangelegde nood-
gasleiding onvoldoende blijken, (deze
noodleiding kost f 650) en zal zij
noodgedwongen moeten overgaan tot
aanleggen van een complete gaslei
ding. Maar dan is er f 1700 verloren
aan een electrische leiding mei or-'
nament voor 162 lichten.
Nu nog een kijkje op de gevels en
daarmee eindigen we onze beschrij
ving van dit in elk opzicht fraai en
modern ingericht hotel.
De gevels, waarvan de borstwerin
gen onder de ramen in witte ver-
blendsteenen zijn opgetrokken, zijn
verder gebouwd van kleurige Waal
klinkers. Alle buitenmuren zijn als
tochtmuren bewerkt, waardoor het
doorregenen der muren absoluut is
uitgesloten.
De kolommen op het terras, die
den gevel dragen,de pilasters langs
den hoofdingang van de zeezijde,
raamdrempels en lateien zijn van
Morieysteen.
De naamsteenen, jaartallen en ban
den van Bricoma-letters, evenals de
cijfers behoeven geen onderhoud en
zullen niet verdwijnen.
Zoowel de achter-, ais de voor- en
zijgevel geven een goeden indruk;
de verdeeling is goed gevonden, het
geheel spreekt, zonder opschik, door
zijn lijnen.
Hiermee meenen wij onze lezers
op de hoogte gebracht te hebben met
hetgeen wij gezien hebben in het
Stand-Hotel en kunnen een ieder met
gerustheid aanmoedigen eens een
kijkje te gaan nemen.
Zonder overdrijving kunnen we
zeggen dat dit gebouw toch zeker
een der mooiste van Vlissingen is,
en als hotel alle bestaande overtreft.
Ten slotte drukte de architect zijn
spijt uit dat niet tot de uitvoering in
witte verbiendsteen was besloten, de
lift moest vervallen >n de inrichting
van het platdak niet volgens zijne
bedoeling kon worden gemaakt.
Ook was hij teleurgesteld, bij de
opening geen electrisch licht te
hebben. „Wat ik U afgewerkt heb
kunnen laten zpen", voegde hij er aan
toe, „dat is het werk van de firma
Melis, Hariot en Vader, aannemers
alhier, die dit gebouw in korten tijd
hebben voltooid en trots vele teleur
stellingen het gebouw op tijd hebben
afgeleverd. Zij verdienen allen lof en
hebben door hun solied bouwen de
kroon op mijn werk gezet.
Ik verzoek U beleefd bij uw ver
slag hun dien welverdienden lol niet
te onthouden", waaraan wij bij deze
gaarne voldoen.
Ten slotte melden wij nog op ver
zoek dat de levering van de marquisen
en zonneschermen voor het hotel is op
gedragen aan den heer G. H. Ver-
tregt te Middelburg.
Het past ons zeker wel een afzon
derlijk woord van dank te brengen
aan den heer W..A. de Jong, die ons
strand met zulk een prachtig gebouw
heeft verrijkt, dat zeker de attractie
van onze badplaats niet weinig zal
verhoogen.
In de commissie van advies voor
spoorwegdienstregelingen zijn door
den minister van waterstaat voor het
tijdvak-van 1 Mei 1910 tot 30 April
1911 o.a. benoemd de heeren J. A.
van Rompu, lid van Ged. Staten te
Ter Neuzen en jhr. mr. E. A. 0. de
Casembroot, lid van Ged. Staten te
Middelburg.
Door den minister van landbouw,
nijverheid en handel is op voorstel
van het hoofd van den pnytopatho-
logischen dienst eene commissie van
advies als bedoeld in de artikelen5
en 7 van het Koninklijk besluit van
29 Maart 1909 no. 40 benoemd en
wel tot lid en voorzitter de heer H.
A. Hanken te Wiihelminadorp, t°'
ledende heeren W. J. van den
Bosch te Kloetinge, F. Dominicus
te Wemeldinge, J. Ermerins te Hoe-
dekenskerke, D. A. Land te Goes, A.
van der Poest Clement te Nisse, L
D. Vereeke te Biezelinge, Jac. Welk"
man te Krabbendijke en tot lid en
secretaris de heer L. F. G. Kake
beeke te Goeswelker werkkring
zich zal uitstrekken over Zuid-Beve
land en welker zetel is gevestigd te
Goes.
Heden is op de gedempte Potte;
kade een aanvang gemaakt met he
omploegen van het mulle zand. hei
voornemen moet bestaan daar g'aS'
zaad te zaaien, teneinde het opstuive
van het zand zooveel mogelijk tege
te gaan.
De Deensche schoener »J°n^'l
Ring", welke op de Nollepiaat aa
den grond heeft gezeten, is heden i