Oe oude Uniform Woensdag 1 December. No. 282 47e Jaargang. 1909. Feuilleton. Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel. '"BINNENLAND."' VL1SS1NGSCHE Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENTIËN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. Tweede Kamer Bij de voortzetting der replieken over het algemeen begrootingsdebat stelde de minister Heemskerk in zijn nader antwoord in het licht, dat de regeering volstrekt niet bedoelt kies rechtregeling op de lange baan te schuiven. De regeering wil al het mogelijke doen om verzekeringswetten tot stand te brengen en tegelijkertijd voorbe reiden, met aanwijzing van de grond slagen voor het kiesrecht. Geenszins is het echter de bedoe ling dit op te houden door een ge nerale grondwetsherziening. Indien de commissie met haar taak gereed is, zal kunnen worden nagegaan welke zaken tot stand zijn te brengen. Op dit oogenblik verleent de regee ring wel aan sociale wetgeving pri oriteit, maar dit behoeft geene wet van Meden en Perzen te zijn, want het is goede Staatsmanskunst de handen niet te veel te binden. Vervolgens verdedigde de minister Kolkman nader zijn beleid, betoo- gende belastingverhooging niet te kunnen uitstellen. In de avondvergadering werd hoofdstuk 1 (hooge colleges van staat) behandeld. Uit de mededeelingen van de mi nisters Heemskerk enRegout bleek, dat de toedracht van de aanbieding van vrijkaarten aan de ministers gansch anders is geweest dan dezer dagen aan „de Tijd" werd gemeld. In de eerste plaats is het door alle drie de spoorwegmaatschappijen ge schied, niet door een enkele. In de 2e plaats heeft het vroegere commis sarisschap der Staatsspoor van den heer Regout met de aanbieding niets te maken, maar vindt deze haar aan leiding in een gehouden bespreking over de vergemakkelijking van het treinenverkeer tusschen Den Haag en Het Loo, waarvan de leden der regeering een geregeld en tijdroovend gebruik maken. In de derde plaais hebben tot nu toe bijna alle ministers van waterstaat vrijkaarten aanvaard, slechts voor de overige ministers is het iets nieuws. Het sociaal-democratisch amende ment om f 4000 van den post voor ridderorden te schrappen, is met bijna algemeene stemmen verworpen. Ge heel kon men het bedrag niet van de begrooting verwijderen,wijl hetdaarop voorkomt krachtens de wet. Kamerverkiezing Wijk-bij-Duurstede. De minister van binnenlandsche zaken, overwegende dat ten gevolge van het overlijden van mr. N. de Ridder, in het kiesdistrict Wijk-bij- Duurstede eene verkiezing moet plaats hebben voor een lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal, heeft bepaald dat die verkiezing zal plaats hebben op Vrijdag 17 December, de stemming zoo noodig, op Don derdag 30 December en de herstem ming zoo noodig, op Dinsdag 11 Januari 1910. 37.) Den volgenden morgen was Hans Görgel al vroeg bij de hand, en bij het eerste hanengekraai verliet hij het huis om den tocht naar Beuren- hof te ondernemen. Hij had nog niet lang geloopen, toen hij Grates aan trof, die zich aanbood om hem als gids te dienen. Hans Görgel maakte gaarne gebruik van dit aanbod en weldra waren zij in een belangwek kend gesprek gewikkeld, terwijl zij langs heuvel en bosch voorstapten. Zij hadden het over den kapitein Von Beuren en zijn oppasser Wenz, hie op zoo geheimzinnige wijze het leven verloor. VIJFTIENDE HOOFDSTUK. Denzelfden Zondagochtend, waarop het slot Beurenhof zulk een onge woon bezoek te wachten stond, zat De vacature te Wijk-bij-Duurstede. Het „Centrum" schrijftDe vacature te Wijk-bij-Duurstede ontstaan, doet dezelfde vragen rijzen, welke reeds bij een vorige tusschentijdsche verkiezing zich opdeden. Wij hebben, zoolang het stoffelijk overschot van den be treurden afgevaardigde boven aarde stond, niet over deze vacature willen spreken en wij zullen ook thans niet op de gebeurtenissen vooruitloopen. Slechts wepschen wij de hoop uit te spreken, dat te Wijk zal verkregen worden, wat te Breukelen, jammer genoeg, niet bereikt werdovereen stemming tusschen de partijen van rechts omtrent den te stellen candi- daat. Ook al meent men, dat ditmaal evenmin als in Breukelen, de zetel voor rechts gevaar loopt, zou het toch ongewenscht zijn indien de christelijke partijen wederom tegen over in plaats van naast elkander kwamen te staan. Wij vertrouwen, dat zulks niet het geval zal zijn en dat de ervaring, bij de Breukelensche campagne opge daan, heilzaam werken zal. Dat toen het misverstand een rol speelde, valt niet te ontkennen. Maar dat men dit en de daaruit ontstane verwarring thans zal weten te vermijden, mag met reden worden verondersteld. Be vestiging der coalitie moet wederom de leuze zijn, en deze leuze leidt vanzelf tot overleg. De geruchten, welke tot dusver tot ons kwamen, en waarover wij thans niet verder willen uitweiden, luiden moedgevend en doen de hoop koes teren, dat de vraag van een liberaal orgaan „of de hechtheid der rechter- coalitie opnieuw op de proef gesteld zal moeten worden", in een voordat blad minder gewenschten zin zal wor den beantwoord. Onder het opschrift „Te veel uit afgeleid" schrijft „de Standaard" De liberale pers, steeds op het stoken van twist tusschen de partijen van rechts belust, heeft uit onze uit lating, dat het moeielijkzai zijn onzen betreurden afgevaardigde De Ridder te vervangen door een man die zijn evenknie is, afgeleid, dat wij in 'elk geval een eigen candidaat zullen stellen, Tot deze gevolgtrekking miste men elk recht, daar we ons met geen enkel woord over de in Wijk-bij- de heer Von Beuren in gedachten verzonken bij zijn schrijftafel. Hij had zich als eigenlijke woonruimten de beide kamers in den zijvleugel gekozen, waar ook de vroegere be zitter gewoond had die vertrekken waren het eenvoudigst ingericht. Sedert den nacht, waarin de stoutmoedige vreemdeling zoo onver wacht in zijn afzondering was door gedrongen, had zich een onrust van hem meester gemaakt, die hij tever geefs trachtte te overwinnen. Twin tig jaren lang had hij zich heer en meester gevoeld. Die oude gebeurte nissen zouden wel vergeten zijn wie kon nu nog iets met hem uit te staan hebben Zoo dacht hij en tochToch voelde hij zich ongewoon angstig en ongerust. Bij de onverwachte verschijning van den vreemdeling was nog een andere omstandigheid gekomen, die hem opwond. Terwijl hij vroeger meest alleen in zijn slot en in den tuin had rondgewandeld en nooit naar Ammi had gevraagd, al kreeg hij haar een geheelen dag niet te zien, had hij gisteren meermalen naar haar gevraagd, steeds ongedul- flbonnements-ftduertentiën op zeer uoordeelige uooriuaarden Duurstede aan te nemen houding hebben uitgelaten. Vooral in zake verkiezingen heb ben we nooit een besluit te ne men, dan na den stand van zaken nauwkeurig te hebben overzien. Dit nu eischt tijd. Vooral in een district, waar soms zelfs niel eens stemming plaats had. Men behoort dan den stand der partijen nauwkeurig op te nemen, liefst zelfs overleg te plegen. En in elk geval zorg te dragen, dat onverkwikkelijkheden als onlangs in Breukelen, niet meer voorkomen. Vooral dit laatste is blijkbaar de overtuiging van alle partijen rechts. Hebbe men daarom geduld. Te zijner tijd zullen we spreken, maar niet voor onze beurt. De pers gaat ten deze niet voor, maar volgt de besluiten der organisatie. Isherwood constructie. Zaterdag vertoefde hier een groot aantal ingenieurs, door de directie der maatschappij „De Schelde" uit- genoodigd tot het bezichtigen van het in aanbouw zijnde stoomschip „Sophie H", een vrachtboot voor den heer N. Haas, te Rotterdam. Om 12 uur kwamen de genoodigden hier aan, waarna per Walchersche tram gereden werd naar het Grand Hotel des Bains, alwaar geluncht werd. En 70-tal personen zat aan. Na tafel hield de heer L. J. K. van Waveren een voordracht over het Isherwoodsysteem: waarnaar het stoomschip „Sophie H" gebouwd wordt, welke zaakrijke rede met aan dacht werd gevolgd. Om kwart over twee begaf het gezelschap zich te voet naar de genoemde werf alwaar het stoom schip voor zoover het klaar was, in oogenschouw werd genomen. Met belangstelling werd voorts kennis genomen van de werking der 4 reuzen-torendraaikranen, ter wijl eenige klinkers hun werkzaam heden met de luchtdrukmachine ver richtten. Over deze Isherwood-constructie het volgende Zooals bekend, werden reeds se dert vele jaren pogingen gedaan door verschillende scheepsbouw meesters om een scheepsconstructie toe te passen, waarbij het langsver- band een hoofdrol vervullen moest; echter steeds met weinig gunstig gevolg. Aan den heerj. W. Isher wood komt de eer toe thans een in alle deelen practische oplossing van dit vraagstuk gevonden te hebben en door goed doordachte en een voudige constructiën, hetlangsscheep- sche systeem aannemelijk gemaakt te hebben. Ook is hij er in geslaagd de voornaamste bureaux van classi ficatie van schépen van de deugde lijkheid van zijn systeem te overtui- diger naar haar verlangd. Zijn die naar Nickei had eerst ontwijkend geantwoord, toen echter een vruch- telooze poging gedaan om het meisje in den grooten tuin op te zoeken. Ten laatste kreeg hij van zijn steeds heftiger wordenden heer de opdracht; haar ook buiten te gaan zoeken en haar zoo spoedig mogelijk bij hem te brengen. Nickel was dus heengegaan en de slotheer wachtteuur na uur verliep zonder dat de uitgezonden dienaar terugkeerde. Dat Ammi zon der zijn toestemming het slot ver laten had, maakte hem woedend doch zijn vloeken en verwenschen veranderden niets in den toestand. Het bleef stil om hem heen. Voor het eerst in vele jaren voelde hij de eenzaamheid als een zwaren last op hem drukken. Toen het eindelijk avond werd, zonder dat Ammi te rugkeerde, werd hij stil, Met gebo gen hoofd en wankelende schreden ging hij naar zijn slaapvertrek. Ein delijk hoorde hij het openen en sluiten van deuren, gevolgd door lichte voetstappen in de gangen de wegloopster was weer thuis. gen. In het kort komt deze construc tie op het volgende neer. De dwarsscheepsche sterkte van het schip wordt verkregen door een serie van sterke raamspanten en raambaiken op onderling groote af standen aan te brengen. Deze dwars scheepsche constructies, transverses genaamd, welke waar mogelijk ge heel doorloopen langs den dwars- omtrek van het schip, zijn van vol doende sterkte om den totalen water druk op de huid van het schip te weerstaan en wat het gedeelte onder het dek betreft, om een evengroot gewicht aan deklading te dragen als het grootere aantal dekbalken in een gewoon schip. De huid en dekbeplating tusschen de transverses wordt gesteund door doorgaande langsliggers, waartoe de transverses van gaten voorzien zijn om de langsliggers door te laten. De langsliggers tegen de huid of wel de langsspanten worden berekend als balken, die door de transverses worden ondersteund en belast zijn door den waterdruk, terwijl de lang- liggers onder de dekken of langs- balken op dezelfde wijze worden berekend, doch als belast door dek lading. In schepen met dubbelen bodem worden ter plaatse der trans verses vrangen aangebracht en waar de afstanden der transverses groot zijn, ook nog tusschengevoegde vran gen. Men ziet hieruit, dat de beplating van het schip gesteund wordt door op langsliggers in de richting, waarin de grootste krachten voorkomen, wat vooral met het oog op de langs- scheepsche sterkte der dekken van het grootste belang is. Dit nieuwe systeem eigent zich zeer goed en brengt zelfs direct met zich mede, dat de ruimstutten op groote afstanden komen te staan en men dus goed toegankelijke ruimen verkrijgt. De constructie is eenvoudig en alle deelen zijn goed toegankelijk iets, waarin dit systeem vooral wat den dubbelen bodem betreft, ook uitmunt boven de gewone constructie. Op de werf van de Koninklijke Maatschap pij „De Schelde", alhier, wordt thans volgens dit nieuwe systeem onder toezicht van Bureau Veritas een vrachtboot gebouwd voor den heer N. Haas, te Rotterdam. Dit schip, „Sophie H." genaamd, is 325' lang 47' breed en 24'3 hol. Het heeft een brug van 70' lang en een bak. De transverses zijn geplaatst zooals dit het beste uitkwam met de indeeling van het schip en hun on derlinge afstand varieert van 9 tot 13'/2 voet. Zij bestaan uit een plaat van 14/32" dik en een hoekbulbstaal langs den binnenomtrek van 8X3 l/a X 20'32, zijn aan huid en dekbe plating verbonden door korte einden Nogmaals kwam zijn toorn op, maar het was nu te laat morgen zou hij Ammi tot rede brengen en nu eenigszins gerustgesteld, om dat hij nu niet het eenige levende wezen in het groote gebouw was, poogde hij te gaan slapen. Tevergeefs! De slaap, waaraan zijn lichaam groote behoefte had, ontvluchtte hem en terwijl hij ruste loos in zijn bed woelde, kwam hem voor het eerst sedert vele jaren zijn vroeger leven in schrille kleuren voor den geest. Wat had hij op het spel gezet en wat had hij bereikt? Voor geen-misdaad was hij terug gedeinsd en door een waarlijk dui- velsch geluk begunstigd, meende hij aan het doel zijner zondige wenschen te zijn gekomen en nu moest hij er varen, dat plotseling het geheele gebouw van zijn gedroomd geluk ineenstortte door zijn eigen schuld, zijn eigen zwakheid. En hij had zoo lang gemeend, dat hij tegen alles gewapend was Hij stiet een hoonlach uitHij zag zich weer aan het begin van zijn loopbaan als Heer von Beuren! hoekstaal, die tusschen de langslig gers zijn ingevoerd en hebben een breedte van 24" in het spangedeêlte en van 13" onder het dek. De kant plaats van den dubbelen bodem wordt door de transverses afgebroken, zoo dat laatstgenoemde één doorloopend geheel met de vrangen vormen. Om den dubbelen bodem voldoende sterk te te geven, wordt tusschen iedere twee opeenvolgende transverses een vrang aangebracht. Doordat aldus de vrangen op een afstand van ongeveer 6 voet komen te staan, verkrijgt men in den dub belen bodem veel vrije ruimte. Waar bij een gewoon schip de inspectie en het onderhoud van den dubbelen bodem altijd moeilijk en daardoor vaak gebrekkig zijn, kan dit alles bij het nieuwe systeem veel beter en vol lediger geschieden, wat zeker voor de reeders een welkom feit zal zijn. De langsliggers zijn alle hoekbulbstalen en behoeven niet gezweid te worden. De brug en de bak zijn op dezelfde wijze geconstrueerd als het beneden schip, doch hier kan natuurlijk de breedte van het staande gedeelte der transverses belangrijk minder zijn. De huid van het schip wordt ruim 1 u" lichter dan een dergelijk schip van gewone constructie. De bouw van schepen van dit type eischt zeker niet meer, doch eer minder tijdver mogen dan voor het gewone type. Wanneer de verticale kiel is opge steld en geklonken, kan direct be gonnen worden met het opstellen der transverses. Deze transverses werden voorde „Sophie H" op den wal ge klonken en in hun geheel opgesteld. Hun gewicht was voor het midden schip ongeveer 4 ton. Ook kunnen zij bij gedeelten opgesteld worden, zooals het beste overeenkomt met de capaciteit der hijschmiddelen. De lan ge verbanden die volgens den uitslag van het schip geheel gereedgemaakt en geponst kunnen worden, worden daarna tegen de transverses aange hangen, waartoe de verbindingshoek- stlanen reeds van de voren aan de transverses waren vastgeklonken. De verdere opbouw van het schip ge schiedt op de gewone wijze. Het stalen rompgewicht van dit schip zal ongeveer 180 ton minder bedragen dan wanneer het volgens de gewone constructie waie gebouwd. Dit wil dus zeggen, dat het laadver mogen of de deadweight, dat voor dit schip volgens oude constructie 5000 ton bedragen, ruim 3l/a pet. grooter geworden is. Neemt men voorts in aanmerking, dat de prijs van het schip door het mindere staalgewicht ook lager wordt, zoo vindt men dat de prijs per ton laad vermogen ongeveer 9 pet. minder wordt, waarbij hier bedoeld wordt de prijs van schip met machine com pleet. Nickel, dien hij geheel vertrouwd achtte, had hij zonder lang bezin nen het beheer van het kasteel en alles overgegeven. Goed voorzien van geld was hij te paard gestegen en de wijde wereld ingereden om in eene of andere groote stad eens goed van het leven te genieten. Trotsch en vol stouten overmoed had hij Beurenhof verlaten, maar na eenige maanden was hij teruggekeerd, ver ouderd, knorrig en naar lichaam en geest verouderd. Naar Weenen, de groote keizerstad, was hij gegaan, en daar al aardig op weg geraakt om den naam Von Beuren in aan zien te brengen in de levenslustige en verkwistende kringen der edellie den. Plotseling had er toen iets plaats, dat hem met geweld, als met een ijzeren vuist, weer terugslingerde in het niet', in een eeuwige, pijnlijke verlatenheid. Maarschalk Mauritz van Saksen, de veroveraar van Maastricht, was na het sluiten van den vrede met verscheidène zijner officieren weer in Weenen aangekomen. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1909 | | pagina 1