Oe oude Uniform
Woensdag
1 December.
No. 282
47e Jaargang.
1909.
Feuilleton.
Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel.
'"BINNENLAND."'
VL1SS1NGSCHE
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever
F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENTIËN van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote
letters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
TELEFOONNUMMER 10.
Tweede Kamer
Bij de voortzetting der replieken
over het algemeen begrootingsdebat
stelde de minister Heemskerk in zijn
nader antwoord in het licht, dat de
regeering volstrekt niet bedoelt kies
rechtregeling op de lange baan te
schuiven.
De regeering wil al het mogelijke
doen om verzekeringswetten tot stand
te brengen en tegelijkertijd voorbe
reiden, met aanwijzing van de grond
slagen voor het kiesrecht.
Geenszins is het echter de bedoe
ling dit op te houden door een ge
nerale grondwetsherziening. Indien
de commissie met haar taak gereed
is, zal kunnen worden nagegaan
welke zaken tot stand zijn te brengen.
Op dit oogenblik verleent de regee
ring wel aan sociale wetgeving pri
oriteit, maar dit behoeft geene wet
van Meden en Perzen te zijn, want
het is goede Staatsmanskunst de
handen niet te veel te binden.
Vervolgens verdedigde de minister
Kolkman nader zijn beleid, betoo-
gende belastingverhooging niet te
kunnen uitstellen.
In de avondvergadering werd
hoofdstuk 1 (hooge colleges van staat)
behandeld.
Uit de mededeelingen van de mi
nisters Heemskerk enRegout bleek,
dat de toedracht van de aanbieding
van vrijkaarten aan de ministers
gansch anders is geweest dan dezer
dagen aan „de Tijd" werd gemeld.
In de eerste plaats is het door alle
drie de spoorwegmaatschappijen ge
schied, niet door een enkele. In de
2e plaats heeft het vroegere commis
sarisschap der Staatsspoor van den
heer Regout met de aanbieding niets
te maken, maar vindt deze haar aan
leiding in een gehouden bespreking
over de vergemakkelijking van het
treinenverkeer tusschen Den Haag
en Het Loo, waarvan de leden der
regeering een geregeld en tijdroovend
gebruik maken. In de derde plaais
hebben tot nu toe bijna alle ministers
van waterstaat vrijkaarten aanvaard,
slechts voor de overige ministers is
het iets nieuws.
Het sociaal-democratisch amende
ment om f 4000 van den post voor
ridderorden te schrappen, is met bijna
algemeene stemmen verworpen. Ge
heel kon men het bedrag niet van de
begrooting verwijderen,wijl hetdaarop
voorkomt krachtens de wet.
Kamerverkiezing Wijk-bij-Duurstede.
De minister van binnenlandsche
zaken, overwegende dat ten gevolge
van het overlijden van mr. N. de
Ridder, in het kiesdistrict Wijk-bij-
Duurstede eene verkiezing moet plaats
hebben voor een lid van de Tweede
Kamer der Staten Generaal, heeft
bepaald dat die verkiezing zal plaats
hebben op Vrijdag 17 December,
de stemming zoo noodig, op Don
derdag 30 December en de herstem
ming zoo noodig, op Dinsdag 11
Januari 1910.
37.)
Den volgenden morgen was Hans
Görgel al vroeg bij de hand, en bij
het eerste hanengekraai verliet hij
het huis om den tocht naar Beuren-
hof te ondernemen. Hij had nog niet
lang geloopen, toen hij Grates aan
trof, die zich aanbood om hem als
gids te dienen. Hans Görgel maakte
gaarne gebruik van dit aanbod en
weldra waren zij in een belangwek
kend gesprek gewikkeld, terwijl zij
langs heuvel en bosch voorstapten.
Zij hadden het over den kapitein
Von Beuren en zijn oppasser Wenz,
hie op zoo geheimzinnige wijze het
leven verloor.
VIJFTIENDE HOOFDSTUK.
Denzelfden Zondagochtend, waarop
het slot Beurenhof zulk een onge
woon bezoek te wachten stond, zat
De vacature te Wijk-bij-Duurstede.
Het „Centrum" schrijftDe vacature
te Wijk-bij-Duurstede ontstaan, doet
dezelfde vragen rijzen, welke reeds bij
een vorige tusschentijdsche verkiezing
zich opdeden. Wij hebben, zoolang
het stoffelijk overschot van den be
treurden afgevaardigde boven aarde
stond, niet over deze vacature willen
spreken en wij zullen ook thans niet
op de gebeurtenissen vooruitloopen.
Slechts wepschen wij de hoop uit te
spreken, dat te Wijk zal verkregen
worden, wat te Breukelen, jammer
genoeg, niet bereikt werdovereen
stemming tusschen de partijen van
rechts omtrent den te stellen candi-
daat. Ook al meent men, dat ditmaal
evenmin als in Breukelen, de zetel
voor rechts gevaar loopt, zou het
toch ongewenscht zijn indien de
christelijke partijen wederom tegen
over in plaats van naast elkander
kwamen te staan.
Wij vertrouwen, dat zulks niet het
geval zal zijn en dat de ervaring, bij
de Breukelensche campagne opge
daan, heilzaam werken zal. Dat toen
het misverstand een rol speelde, valt
niet te ontkennen. Maar dat men dit
en de daaruit ontstane verwarring
thans zal weten te vermijden, mag
met reden worden verondersteld. Be
vestiging der coalitie moet wederom
de leuze zijn, en deze leuze leidt
vanzelf tot overleg.
De geruchten, welke tot dusver tot
ons kwamen, en waarover wij thans
niet verder willen uitweiden, luiden
moedgevend en doen de hoop koes
teren, dat de vraag van een liberaal
orgaan „of de hechtheid der rechter-
coalitie opnieuw op de proef gesteld
zal moeten worden", in een voordat
blad minder gewenschten zin zal wor
den beantwoord.
Onder het opschrift „Te veel uit
afgeleid" schrijft „de Standaard"
De liberale pers, steeds op het
stoken van twist tusschen de partijen
van rechts belust, heeft uit onze uit
lating, dat het moeielijkzai zijn onzen
betreurden afgevaardigde De Ridder
te vervangen door een man die zijn
evenknie is, afgeleid, dat wij in 'elk
geval een eigen candidaat zullen
stellen, Tot deze gevolgtrekking miste
men elk recht, daar we ons met geen
enkel woord over de in Wijk-bij-
de heer Von Beuren in gedachten
verzonken bij zijn schrijftafel. Hij
had zich als eigenlijke woonruimten
de beide kamers in den zijvleugel
gekozen, waar ook de vroegere be
zitter gewoond had die vertrekken
waren het eenvoudigst ingericht.
Sedert den nacht, waarin de
stoutmoedige vreemdeling zoo onver
wacht in zijn afzondering was door
gedrongen, had zich een onrust van
hem meester gemaakt, die hij tever
geefs trachtte te overwinnen. Twin
tig jaren lang had hij zich heer en
meester gevoeld. Die oude gebeurte
nissen zouden wel vergeten zijn
wie kon nu nog iets met hem uit
te staan hebben Zoo dacht hij
en tochToch voelde hij zich
ongewoon angstig en ongerust.
Bij de onverwachte verschijning
van den vreemdeling was nog een
andere omstandigheid gekomen, die
hem opwond. Terwijl hij vroeger
meest alleen in zijn slot en in den
tuin had rondgewandeld en nooit
naar Ammi had gevraagd, al kreeg
hij haar een geheelen dag niet te
zien, had hij gisteren meermalen
naar haar gevraagd, steeds ongedul-
flbonnements-ftduertentiën op zeer uoordeelige uooriuaarden
Duurstede aan te nemen houding
hebben uitgelaten.
Vooral in zake verkiezingen heb
ben we nooit een besluit te ne
men, dan na den stand van zaken
nauwkeurig te hebben overzien. Dit nu
eischt tijd. Vooral in een district,
waar soms zelfs niel eens stemming
plaats had. Men behoort dan den
stand der partijen nauwkeurig op te
nemen, liefst zelfs overleg te plegen.
En in elk geval zorg te dragen, dat
onverkwikkelijkheden als onlangs in
Breukelen, niet meer voorkomen.
Vooral dit laatste is blijkbaar de
overtuiging van alle partijen rechts.
Hebbe men daarom geduld.
Te zijner tijd zullen we spreken,
maar niet voor onze beurt. De pers
gaat ten deze niet voor, maar volgt
de besluiten der organisatie.
Isherwood constructie.
Zaterdag vertoefde hier een groot
aantal ingenieurs, door de directie
der maatschappij „De Schelde" uit-
genoodigd tot het bezichtigen van
het in aanbouw zijnde stoomschip
„Sophie H", een vrachtboot voor den
heer N. Haas, te Rotterdam. Om 12
uur kwamen de genoodigden hier
aan, waarna per Walchersche tram
gereden werd naar het Grand Hotel
des Bains, alwaar geluncht werd.
En 70-tal personen zat aan.
Na tafel hield de heer L. J. K.
van Waveren een voordracht over
het Isherwoodsysteem: waarnaar het
stoomschip „Sophie H" gebouwd
wordt, welke zaakrijke rede met aan
dacht werd gevolgd.
Om kwart over twee begaf het
gezelschap zich te voet naar de
genoemde werf alwaar het stoom
schip voor zoover het klaar was, in
oogenschouw werd genomen.
Met belangstelling werd voorts
kennis genomen van de werking
der 4 reuzen-torendraaikranen, ter
wijl eenige klinkers hun werkzaam
heden met de luchtdrukmachine ver
richtten.
Over deze Isherwood-constructie
het volgende
Zooals bekend, werden reeds se
dert vele jaren pogingen gedaan
door verschillende scheepsbouw
meesters om een scheepsconstructie
toe te passen, waarbij het langsver-
band een hoofdrol vervullen moest;
echter steeds met weinig gunstig
gevolg. Aan den heerj. W. Isher
wood komt de eer toe thans een in
alle deelen practische oplossing van
dit vraagstuk gevonden te hebben
en door goed doordachte en een
voudige constructiën, hetlangsscheep-
sche systeem aannemelijk gemaakt te
hebben. Ook is hij er in geslaagd
de voornaamste bureaux van classi
ficatie van schépen van de deugde
lijkheid van zijn systeem te overtui-
diger naar haar verlangd. Zijn die
naar Nickei had eerst ontwijkend
geantwoord, toen echter een vruch-
telooze poging gedaan om het meisje
in den grooten tuin op te zoeken.
Ten laatste kreeg hij van zijn steeds
heftiger wordenden heer de opdracht;
haar ook buiten te gaan zoeken en
haar zoo spoedig mogelijk bij hem
te brengen.
Nickel was dus heengegaan en
de slotheer wachtteuur na uur
verliep zonder dat de uitgezonden
dienaar terugkeerde. Dat Ammi zon
der zijn toestemming het slot ver
laten had, maakte hem woedend
doch zijn vloeken en verwenschen
veranderden niets in den toestand.
Het bleef stil om hem heen. Voor
het eerst in vele jaren voelde hij de
eenzaamheid als een zwaren last op
hem drukken. Toen het eindelijk
avond werd, zonder dat Ammi te
rugkeerde, werd hij stil, Met gebo
gen hoofd en wankelende schreden
ging hij naar zijn slaapvertrek. Ein
delijk hoorde hij het openen en
sluiten van deuren, gevolgd door
lichte voetstappen in de gangen
de wegloopster was weer thuis.
gen. In het kort komt deze construc
tie op het volgende neer.
De dwarsscheepsche sterkte van
het schip wordt verkregen door een
serie van sterke raamspanten en
raambaiken op onderling groote af
standen aan te brengen. Deze dwars
scheepsche constructies, transverses
genaamd, welke waar mogelijk ge
heel doorloopen langs den dwars-
omtrek van het schip, zijn van vol
doende sterkte om den totalen water
druk op de huid van het schip te
weerstaan en wat het gedeelte onder
het dek betreft, om een evengroot
gewicht aan deklading te dragen als
het grootere aantal dekbalken in een
gewoon schip.
De huid en dekbeplating tusschen
de transverses wordt gesteund door
doorgaande langsliggers, waartoe de
transverses van gaten voorzien zijn
om de langsliggers door te laten.
De langsliggers tegen de huid of
wel de langsspanten worden berekend
als balken, die door de transverses
worden ondersteund en belast zijn
door den waterdruk, terwijl de lang-
liggers onder de dekken of langs-
balken op dezelfde wijze worden
berekend, doch als belast door dek
lading. In schepen met dubbelen
bodem worden ter plaatse der trans
verses vrangen aangebracht en waar
de afstanden der transverses groot
zijn, ook nog tusschengevoegde vran
gen.
Men ziet hieruit, dat de beplating
van het schip gesteund wordt door
op langsliggers in de richting, waarin
de grootste krachten voorkomen, wat
vooral met het oog op de langs-
scheepsche sterkte der dekken van
het grootste belang is. Dit nieuwe
systeem eigent zich zeer goed en
brengt zelfs direct met zich mede,
dat de ruimstutten op groote afstanden
komen te staan en men dus goed
toegankelijke ruimen verkrijgt.
De constructie is eenvoudig en
alle deelen zijn goed toegankelijk iets,
waarin dit systeem vooral wat den
dubbelen bodem betreft, ook uitmunt
boven de gewone constructie. Op de
werf van de Koninklijke Maatschap
pij „De Schelde", alhier, wordt thans
volgens dit nieuwe systeem onder
toezicht van Bureau Veritas een
vrachtboot gebouwd voor den heer
N. Haas, te Rotterdam. Dit schip,
„Sophie H." genaamd, is 325' lang
47' breed en 24'3 hol. Het heeft
een brug van 70' lang en een
bak. De transverses zijn geplaatst
zooals dit het beste uitkwam met de
indeeling van het schip en hun on
derlinge afstand varieert van 9 tot
13'/2 voet. Zij bestaan uit een plaat
van 14/32" dik en een hoekbulbstaal
langs den binnenomtrek van 8X3 l/a
X 20'32, zijn aan huid en dekbe
plating verbonden door korte einden
Nogmaals kwam zijn toorn op,
maar het was nu te laat morgen
zou hij Ammi tot rede brengen
en nu eenigszins gerustgesteld, om
dat hij nu niet het eenige levende
wezen in het groote gebouw was,
poogde hij te gaan slapen.
Tevergeefs! De slaap, waaraan
zijn lichaam groote behoefte had,
ontvluchtte hem en terwijl hij ruste
loos in zijn bed woelde, kwam hem
voor het eerst sedert vele jaren zijn
vroeger leven in schrille kleuren
voor den geest.
Wat had hij op het spel gezet
en wat had hij bereikt?
Voor geen-misdaad was hij terug
gedeinsd en door een waarlijk dui-
velsch geluk begunstigd, meende hij
aan het doel zijner zondige wenschen
te zijn gekomen en nu moest hij er
varen, dat plotseling het geheele
gebouw van zijn gedroomd geluk
ineenstortte door zijn eigen schuld,
zijn eigen zwakheid. En hij had zoo
lang gemeend, dat hij tegen alles
gewapend was
Hij stiet een hoonlach uitHij zag
zich weer aan het begin van zijn
loopbaan als Heer von Beuren!
hoekstaal, die tusschen de langslig
gers zijn ingevoerd en hebben een
breedte van 24" in het spangedeêlte
en van 13" onder het dek. De kant
plaats van den dubbelen bodem wordt
door de transverses afgebroken, zoo
dat laatstgenoemde één doorloopend
geheel met de vrangen vormen. Om
den dubbelen bodem voldoende sterk
te te geven, wordt tusschen iedere
twee opeenvolgende transverses een
vrang aangebracht.
Doordat aldus de vrangen op een
afstand van ongeveer 6 voet komen
te staan, verkrijgt men in den dub
belen bodem veel vrije ruimte. Waar
bij een gewoon schip de inspectie
en het onderhoud van den dubbelen
bodem altijd moeilijk en daardoor
vaak gebrekkig zijn, kan dit alles bij
het nieuwe systeem veel beter en vol
lediger geschieden, wat zeker voor
de reeders een welkom feit zal zijn. De
langsliggers zijn alle hoekbulbstalen
en behoeven niet gezweid te worden.
De brug en de bak zijn op dezelfde
wijze geconstrueerd als het beneden
schip, doch hier kan natuurlijk de
breedte van het staande gedeelte der
transverses belangrijk minder zijn.
De huid van het schip wordt ruim
1 u" lichter dan een dergelijk schip
van gewone constructie. De bouw
van schepen van dit type eischt zeker
niet meer, doch eer minder tijdver
mogen dan voor het gewone type.
Wanneer de verticale kiel is opge
steld en geklonken, kan direct be
gonnen worden met het opstellen der
transverses. Deze transverses werden
voorde „Sophie H" op den wal ge
klonken en in hun geheel opgesteld.
Hun gewicht was voor het midden
schip ongeveer 4 ton. Ook kunnen
zij bij gedeelten opgesteld worden,
zooals het beste overeenkomt met de
capaciteit der hijschmiddelen. De lan
ge verbanden die volgens den uitslag
van het schip geheel gereedgemaakt
en geponst kunnen worden, worden
daarna tegen de transverses aange
hangen, waartoe de verbindingshoek-
stlanen reeds van de voren aan de
transverses waren vastgeklonken. De
verdere opbouw van het schip ge
schiedt op de gewone wijze.
Het stalen rompgewicht van dit
schip zal ongeveer 180 ton minder
bedragen dan wanneer het volgens
de gewone constructie waie gebouwd.
Dit wil dus zeggen, dat het laadver
mogen of de deadweight, dat voor
dit schip volgens oude constructie
5000 ton bedragen, ruim 3l/a pet.
grooter geworden is. Neemt men
voorts in aanmerking, dat de prijs
van het schip door het mindere
staalgewicht ook lager wordt, zoo
vindt men dat de prijs per ton laad
vermogen ongeveer 9 pet. minder
wordt, waarbij hier bedoeld wordt
de prijs van schip met machine com
pleet.
Nickel, dien hij geheel vertrouwd
achtte, had hij zonder lang bezin
nen het beheer van het kasteel en
alles overgegeven. Goed voorzien
van geld was hij te paard gestegen
en de wijde wereld ingereden om in
eene of andere groote stad eens goed
van het leven te genieten. Trotsch
en vol stouten overmoed had hij
Beurenhof verlaten, maar na eenige
maanden was hij teruggekeerd, ver
ouderd, knorrig en naar lichaam en
geest verouderd. Naar Weenen, de
groote keizerstad, was hij gegaan,
en daar al aardig op weg geraakt
om den naam Von Beuren in aan
zien te brengen in de levenslustige
en verkwistende kringen der edellie
den. Plotseling had er toen iets plaats,
dat hem met geweld, als met een
ijzeren vuist, weer terugslingerde
in het niet', in een eeuwige, pijnlijke
verlatenheid.
Maarschalk Mauritz van Saksen,
de veroveraar van Maastricht, was
na het sluiten van den vrede met
verscheidène zijner officieren weer
in Weenen aangekomen.
(Wordt vervolgd).