Woensdag
8 September.
1909.
binnenland.
Gemeenteraad.
No. 210
47e Jaargang,
IAIEÜ VAN KOOPHANDEL.
VLISSINGSCHE COURANT
Prijs per drie maanden L30. Franco per post 1.50,
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever
F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58.
ADVERTENT1ËNvan 14 regels ƒ0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde
advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote
letters en clichés naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen.
TELEFOONNUMMER 10. fibonnemenfs-fidoerfentiën op zeer uoordeelige voorwaarden.
Gouden tientjes met de beeltenis
van de Koningin.
Zooals bekend, waren er betrek
kelijk weinig gouden tientjes met de
beeltenis van de Koningin in omloop
en hadden zich handelaars in en
liefhebbers van zeldzaamheden van
een groot deel der in omloop zijnde
stukken meester gemaakt, tengevolge
wnarvan deze geldstukken zeer
schaarsch waren en een meer of
minder belangrijk opgeld deden.
Gegronde redenen voor een zoo
danig opgeld waren er evenwel niet,
baar er een vrij belangrijk bedrag
van deze muntsoort was aangemunt,
maar de Nederlandsche Bank, in
overeenstemming met de door haar
sedert jaren gevolgde politiek om
zoo min mogelijk goud in de cir
culatie te brengen, geen gereede
afgeefster van gouden tientjes in het
algemeen en dus ook niet van die
met de beeltenis van de Koningin
was.
Vermoedelijk, in verband met het
feit dat de goudvoorraad van de
Bank in de laatste maanden zeer aan
zienlijk is toegenomen, schijnt de
Bank thans minder angstvallig te zijn
met het afgeven van goudgeld. En
zoodoende is zij in de laatste dagen
ook vrije afgeefster geweest van
gouden tientjes met de beeltenis van
de Koningin, waardoor het opgeld,
dat deze muntstukken deden, ook
wel spoedig verdwijnen zal.
Middenstandsenquête.
De „Zutph. Ct." critiseert de wijze,
waarop te Zutfen namens de Staats
commissie voor den middenstand de
enquête gehouden wordt. Tal van in
gezetenen, die, ruim genomen tot
den middenstand worden gerekend,
hebben lange vragenlijsten ter in
vulling gekregen, welke dienen te
worden teruggezonden aan den en
quêteur voor Zutfen, mr. Max Molt-
zer. Het blad denkt niet dat hij veel
antwoorden krijgen zal. Weliswaar
worden de gedane mededeelingen
als vertrouwelijk beschouwd en wordt
de strengste geheimhouding bewaard,
maar zonder daartoe door de wet
verplicht te worden, geven kooplie
den evenmin als particulieren gaarne
opening van boeken. Daar zijn toch
vragen bij die de perken van alle
bescheidenheid te buiten gaan, die
men hoogstens van den fiscus zou
verwachten en dan nog liefst onbe
antwoord zou laten. Hier volgen
eenige voorbeelden
Hoeveel kapitaal bezat gij toen gij
u als patroon gevestigd hebt
Blijkbaar heeft de steller dezer
vraag wel gevoeld dat dit toch wel
wat al te onbescheiden was en er
daarom in éen adem bijgevoegd „of
indien gij bezwaren hebt deze vraag
te beantwoordenhoeveel kapitaal
a£ht gij noodig om een bedrijf als
bet uwe te beginnen
Verder: „Hoeveel verdient ieder
van het personeel per jaar of per
uur?" In een andere lijst wordt dat
gevraagd voor elk der rubrieken van
bet personeel afzonderlijk.
Dan nog deze dringende toelich-
„Het aantal van uw eigen kin
deren, die in het bedrijf werkzaam
jU]n, moet ook genoemd worden."
Uat moet is al heel aanlokkelijk
Maar de ergste vragen zijn toch
deze aan de boekdrukkers gesteld
«Welke winst leveren deze (uw eigen
uitgavenu op? Hoe maakt gij uwe
uevekeningen En zoo zijn er meer.
Mackay, j. W. Cohen Stuart, J. J.
Zomer en C. H. Zijlslra, die 18 dezer
worden geplaatst aan boord van Hr.
Ms. pantserschip Piet Hein, komen
dan te Willemsoord in station.
De directeur-generaal der staats
spoorwegen heeft de volgende dienst
order uitgevaardigd
Ter kennis van het personeel
wordt gebracht, dat bij een van den
commandant van het regiment ge
nietroepen ontvangen schrijven wordt
medegedeeld, dat het getal der vrij
willigers, die bij de exploitatiecom
pagnie van genoemd regiment kun
nen worden aangenomen, van 800
is gebracht op 1600, en dat dienten
gevolge nog personeel in onder
scheidene categorieën kan worden
aangenomen.
Door den minister van oorlog, is
epaald dat, ten opzichte van het
Meenen van verlof aan militairen
aar de gemeenten Utrecht, Gorin-
u®!, Halsteren, Pernis, Middelburg,
r®a, Rotterdam, Uithoorn en Hoog-
let, de daaromtrent bestaande ver-
otlsbepalingen van toepassing zijn.
adelborsten le kl. C. Winkler,
n„ de Vey Mestdagh, J. C. H. H.
Zitting van Maandag 6 September,
dés avonds 8 uur.
Voorzitter de lieer Jos. van Raalte.
Tegenwoordig 8 leden. Afwezig de
heer Polak met kennisgeving.
De notulen van het verhandelde in
de vorige vergadering werden gelezen
en goedgekeurd.
Mededeeling wordt gedaan van een
schrijven van den diiecteur van den
prov. stoombootdienst op deWester-
schelde, waarin naar aanleiding van
een schrijven van de Kamer betref
fende het tarief voor het bestellen
van goederen, wordt kennis gegeven,
dat dit schrijven nog in behandeling
is bij de commissie van toezicht op
den prov. stoombootdienst en waar
schijnlijk mettertijd een nieuw tarief
betreffende het besteilen van goede
ren van den prov. stoombootdienst,
in werking zal treden.
Van den minister van waterstaat
waren ontvangen 3 exemplaren van
een overzicht van de voornaamste
bepalingen eener ontworpen stuwa
doorswet, terwijl de minister het op
prijs zou stellen in kennis te worden
gesteld met de opmerkingen, waartoe
deze stukken aan deze Kamer aan
leiding mochten geven.
Daar de minister echter bij de
vaststelling van het ontwerp bezwaar
lijk rekening zal kunnen houden met
opmerkingen welke hem na 15 Juli
mochten bereiken, heeft deze Kamer
overeenkomstig hef door den heer
P. F. Auer daarover uitgebrachte rap
port geadviseerd.
Dat rapport luidde als volgt
Uit de toelichtingen blijkt dat de
wet niet terstond voor alle Neder
landsche havens zal gelden en Vlis-
singen er nog buiten valt, doch is
het te verwachten indien het ontwerp
wet werd, het later ook voor onze
haven zou worden toegepast.
Orn in details te treden over dit
ontwerp kan de Kamer zich veilig
onthouden, deze zijn door verschil
lende belanghebbenden in haven
plaatsen waar de wet na aanneming
reeds dadelijk zal worden toegepast,
reeds geleverd, doch meen ik dat de
Kamer als hare meening diene uit te
spreken, wat door den heer B. Nier-
strasz in het ochtendblad A van de
„Nieuwe Rott. Ct." van 4 Juli wordt
gezegd, na de algemeene strekking
van het ontwerp breedvoering te
hebben behandeld.
„Summa summarum" zal de wet
zijn een groote belemmering voor de
vrijheid van bedrijf en al de last, de
omslag en de kosten zullen in geen
verhouding staan tot de resultaten
die zullen worden bereikt. Wat het
ontwerp in werkelijkheid aan posi
tiefs zal bereiken, kan veel eenvou
diger geschieden door de aanvulling
der Arbeidswet en der Veiligheidswet
resp. door uitbreiding der bevoegd
heid aan de commissiën van onder
zoek voor het havenbedrijf."
Mijn inzien is dan ook, vervolgt
de heer Auer, dat de wet geen voor
deden biedt, die eenigermate op
wegen tegen de groote nadeden die
daarvan voor het havenbedrijf het
gevolg kunnen zijn, hoofdzakdijk
voor de havenplaats Vlissingen, die
rekening heeft te houden met de na
burige Belgische havenplaatsen, waar
die belemmerende bepalingen niet
bestaan en onze haven dan, wegens
de door de wet veroorzaakte hoogere
kosten, met die havens onmogelijk
kan concurreeren.
Van den minister van landbouw
was ontvangen een exemplaar van
het Staatsblad no. 219, waarin de
Schepenwet is opgenomen.
De Commissaris der Koningin
heeft aan de Kamer doen toekomen
een afschrift van het gedeelte van den
Belgischen Moniteur van 6 Juni jl.,
houdende een Koninklijk besluit van
28 Mei 1909 tot wijziging van het
reglement voor de vaart en de sein
lichten op het Belgische deel der
Schelde, beneden het bovenste einde
der reede van Antwerpen, onder
intrekking van het Kon. besluit van
25 Januari 1909.
Van de handelsvereeniging te Soe-
rabaia was ontvangen een verslag
over het jaar 1908, terwijl ook nog
was ingekomen een verslag, mede
over 1908 van de werkzaamheden van
het bureau voor den industrieelen
eigendom.
AL deze stukken werden voor ken
nisgeving aangenomen.
De directeur-generaal der Staats
spoorwegen heeft, naar aanleiding
van een verzoek van deze Kamer
over het bestellen van goederen in
de Kerkhoflaan en op den Koude-
kerkschen weg, medegedeeld, dat de
Staatsspoorwegen Ivreid ziin aan dit
verzoek te voldoen en maatregelen
worden genomen om voorloopig ook
in genoemde stadswijken de goederen
"voor zooverre deze niet van den
besteldienst zijn uitgesloten aan
de woning van geadresseerden te
doen bezorgen.
In antwoord op het verzoek van
de Kamer betreffende verlichting van
den havendam te Breskens hebben
Ged. Staten medegedeeld
dat de provincie niet verplicht is,
voor de verlichting van den haven-
dam te Breskens te zorgen
dat door een der manschappen
reeds ten gerieve van de passagiers
voor verlichting van den havendam
met een lantaarn wordt gezorgd en
dat bezwaar bestaat, om in dezen
verdere stappen te doen.
Van Burg. en Weth. was ontvan
gen een exemplaar van de door den
gemeenteraad goedgekeurde admini
stratie der Kamer voor het jaar 1910
van de rekening over het jaar 1908.
De minister van waterstaat, be
schikkende op een verzoek van de
Kamer van Koophandel alhier dd.
25 November 1907, dat van Rijks
wege een brug over het kanaal door
Walcheren alhier worde gebouwd
nabij de schutsluizen, ter verbinding
van het spoorwegstation en het zoo
genaamde Eiland
gezien de ingekomen ambtsberich
ten
geeft aan adressanten te kennen
dat, met het oog o.a. op de scheep-
vaartbelangen, aan het verzoek niet
kan worden voldaan
De heer Auer vroeg of geen inzage
zou kunnen worden verkregen van
de ambtsberichten, wat de voorzitter
ontkende.
De heer de Jonge meende dat het
wel aanbeveling zou verdienen toch
nog bij een voorkomende gelegenheid
op het maken van deze brug aan te
dringen, vooral waar alles wat Vlis
singen vraagt steeds wordt geweigerd,
terwijl groote plaatsen als Amsterdam
altijd van Staatswege worden ge
holpen.
De heer Dommisse vroeg of het
gemeentebestuur nog niet eens kan
trachten ter plaatse een brug te
krijgen.
De heer Van Nifttik geloofde dat
dit verzoek zou kunnen worden ge
daan bij een voorkomende gunstige
gelegenheid als bijv. een tram (cein
tuurbaan) door de stad gemaakt
wordt.
Hierna werd het schrijven van den
minister voor kennisgeving aange
nomen.
Een verslag van de Staatscommissie
van weegwerktuigen dat was inge
komen, werd in dank aanvaard.
De vereeniging „Scheepvaart en
Handel" te Meppel, heeft zich onlangs
met een adres tot den minister van
financiën gewend, inzake de bedrijfs
belasting van de schipperij.
De vereeniging verzoekt aan den
minister wel te willen bevorderen dat
de schipperij voortaan wordt vrijge
steld van r het betalen van bedrijfs
belasting.
De redenen, die deze vereeniging
tot dit verzoek hebben geleid worden
in het adres nader uiteengezet.
De vereeniging verzoekt nu aan de
Kamers van Koophandel dit verzoek
wel te willen ondersteunen.
Dit adres werd voor kennisgeving
aangenomen.
De Ned. Vereeniging tot bevorde
ring van Zondagsrust heeft aan de
Kamer van Koophandel een adres
gezonden, waarin inlichtingen verzocht
worden en het advies der Kamer te
doen kennen, omtrent de pogingen
door bovengenoemde vereeniging in
liet werk gesteld om Zondagsrust te
verkrijgen voor het personeel van Van
Gend Loos.
Zij verzoekt aan de Kamer te willen
mededeelen welke stappen door haar
vereeniging, naar het oordeel der
Kamer c.q. in verbintenis met an
deren zouden te doen zijn ter
bereiking van het boven omschreven
doel.
De heer Van Niftrik geloofde dat
het niet op den weg der Kamer van
Koophandel ligt het verzoek der adres-
seerende vereeniging te ondersteunen.
De heer Dudok van Heel wees er
op dat hier ter stede geen late Zon
dagsbestelling bestaat en meende hij
dat in dien geest aan de vereeniging
voor Zondagsrust kan worden bericht.
De heer De Jonge was van een
ander gevoelen. Hij geloofde dat één
bestelling op Zondag, bijv. in den
morgen, voldoende was en daarom
meende hij dat 't wel op den weg dei-
Kamer ligt de Zondagsrust voor het
personeel van Van Gend Loos te
beperken.
De heer Dommisse is eveneens
een voorstander van Zondagsrust,
doch hij geloofde dat het niet op den
weg der Kamer ligt in deze richting
werkzaam te zijn, daarvoor dient de
hulp te worden ingeroepen van
neringdoenden enz.
Besloten werd ten slotte dat de
Kamer in dezen geest aan de vereeni
ging voor Zondagsrust zal schrijven.
De minister van landbouw, nijver
heid en handel heeft aan de Kamers
van Koophandel verzocht hem vóór
15 October van advies te dienen op
een in studie genomen wettelijke rege
ling van den Zondagsarbeid.
Dit schrijven van den minister heb
ben wij gisteren in zijn geheel in ons
blad opgenomen, zoodat wij belang
stellende lezers daarnaar verwijzen.
Dit verzoek werd gesteld in handen
van de commissie voor de algemeene
zaken, bestaande uit de heeren Van
Niftrik en Polak.
Aan de commissie werd verzocht
tijdig van antwoord te dienen, althans
vóór 15 October.
De heer Van Niftrik vestigde bij
de rondvraag de aandacht er op dat
binnen korten tijd de Nieuwe Kol-
venierstraat zal worden afgesloten
en dat dan heel groote kans bestaat
dat de Tonnenbrug zal verdwijnen.
Daardoor zal het mogelijk zijn dat
het verkeer dikwijls zeer langen tijd
zal worden gestremd.
Daarom zou hij willen voorstellen
aan den minister van waterstaat te
verzoeken een veerpont te maken
tusschen de Houtkade en Dokkade.
De Voorzitter vroeg of het de be
doeling is van den heer Van Niftrik
die pont te laten bedienen door het
rijk, wat de heer Van Niftrik beaamde.
De heer De Jonge juichte dit denk
beeld toe en vroeg of het dan be
doeld wordt de pont te gebruiken
als de brug open is. Hij deed deze
vraag omdat het verzoek aan den
minister wel behoorlijk gemotiveerd
mag worden, daar wij anders van te
voren al op een afwijzende beschik
king kunnen rekenen.
De heer Beijerman vroeg of het
personeel van de Schipbrug die pont
niet zou kunnen bedienen, wat de
Voorzitter betwijfelde, omdat het per
soneel altijd voor de Schipbrug zelf
noodig is.
De heer Dudok van Heel meende
dat wij al heel wat verder waren als
aan den nieuwen kaaimuur een aan
legplaats gemaakt kon worden waar
aan een roeiboot kon aanleggen. Hij
vreesde dat als in plaats van de
Tonnebrug geen andere gelegenheid
gemaakt wordt om over het kanaal te
komen voor iedere tram menschen
te laat zullen komen.
De Voorzitter vond het beter dat deze
zaak eerst bij den ingenieur ter sprake
te brengen en kan intusschen bij
den minister gerequestreerd worden.
De heer de Jonge vroeg of niet
getracht kon worden bij de aanleg
plaats van de pennyboot aan de
buitenhaven een gebouwtje te ver
krijgen, waar de passagiers tegen
weer en wind beschut zijn.
De Voorzitter vroeg tot wien hij
dit verzoek wenschte te richten.
De heer De Jonge meende tot de-
directie van de „Zeeland", waarop
de Voorzitter antwoordde dat deze
reeds kort geleden bericht heeft aan
dergelijke verzoeken niet te kunnen
voldoen.
Hierna werd de vergadering ge
sloten.
Zitting van Dinsdag 7 September,
des namiddags 2l/2 uur.
Voorzitter de heer jhr. mr. Van
Doorn van Koudekerke.
Tegenwoordig alle leden. 1 va
cature.
Het eerst werd aan de orde gesteld
de beëediging en installatie van de
herkozen raadsleden, de heeren W.
L. Winkelman, F. van der Meer, W.
N. Rottier en P. F. Auer.
De leden werden door den secre
taris binnengeleid en legden daarna
in handen van den voorzitter de
vereischte eeden af en namen vervol
gens, na een gelukwensch met hun
herbenoeming zitting.
De notulen van het verhandelde in
de vorige zitting werden goedgekeurd.
Vervolgens werden verschillende
mededeelingen gedaan In de eerste
plaats van dankbetuigingen en be
richt van aanneming hunner benoe
ming van de in de vorige zitting be
noemde leeraren en onderwijzers.
Verder wordt mededeeling gedaan
van de goedkeuring door Ged. Staten
van genomen raadsbesluiten, o.a. dat
houdende aanwijzing van de plaats
van vestiging van twee nieuw te
bouwen scholen voor lager onderwijs.
Ged. Staten hebben hun goedkeu
ring onthouden aan het besluit van
den raad van 13 Aug. tot betaling van
een som van f 141.10 aan de erven
C. Hendrikse, omdat de bedoelde
vorderingen niet binnen den wettelij-
ken termijn zijn ingediend en dus
verjaard zijn.
Eindelijk wordt nog mededeeling
gedaan dat bij circulaire den 26 Aug.
is besloten tot het aangaan van een
tijdelijke geldleening ter voorziening-
in de behoefte aan kasgeld, tot een
bedrag van hoogstens f 38000, hetzij
onderhands tegen eén rente van ten
hoogste 5 pet., hetzij door beieening
bij de Ned, Bank.