Woensdag 8 September. 1909. binnenland. Gemeenteraad. No. 210 47e Jaargang, IAIEÜ VAN KOOPHANDEL. VLISSINGSCHE COURANT Prijs per drie maanden L30. Franco per post 1.50, Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENT1ËNvan 14 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. fibonnemenfs-fidoerfentiën op zeer uoordeelige voorwaarden. Gouden tientjes met de beeltenis van de Koningin. Zooals bekend, waren er betrek kelijk weinig gouden tientjes met de beeltenis van de Koningin in omloop en hadden zich handelaars in en liefhebbers van zeldzaamheden van een groot deel der in omloop zijnde stukken meester gemaakt, tengevolge wnarvan deze geldstukken zeer schaarsch waren en een meer of minder belangrijk opgeld deden. Gegronde redenen voor een zoo danig opgeld waren er evenwel niet, baar er een vrij belangrijk bedrag van deze muntsoort was aangemunt, maar de Nederlandsche Bank, in overeenstemming met de door haar sedert jaren gevolgde politiek om zoo min mogelijk goud in de cir culatie te brengen, geen gereede afgeefster van gouden tientjes in het algemeen en dus ook niet van die met de beeltenis van de Koningin was. Vermoedelijk, in verband met het feit dat de goudvoorraad van de Bank in de laatste maanden zeer aan zienlijk is toegenomen, schijnt de Bank thans minder angstvallig te zijn met het afgeven van goudgeld. En zoodoende is zij in de laatste dagen ook vrije afgeefster geweest van gouden tientjes met de beeltenis van de Koningin, waardoor het opgeld, dat deze muntstukken deden, ook wel spoedig verdwijnen zal. Middenstandsenquête. De „Zutph. Ct." critiseert de wijze, waarop te Zutfen namens de Staats commissie voor den middenstand de enquête gehouden wordt. Tal van in gezetenen, die, ruim genomen tot den middenstand worden gerekend, hebben lange vragenlijsten ter in vulling gekregen, welke dienen te worden teruggezonden aan den en quêteur voor Zutfen, mr. Max Molt- zer. Het blad denkt niet dat hij veel antwoorden krijgen zal. Weliswaar worden de gedane mededeelingen als vertrouwelijk beschouwd en wordt de strengste geheimhouding bewaard, maar zonder daartoe door de wet verplicht te worden, geven kooplie den evenmin als particulieren gaarne opening van boeken. Daar zijn toch vragen bij die de perken van alle bescheidenheid te buiten gaan, die men hoogstens van den fiscus zou verwachten en dan nog liefst onbe antwoord zou laten. Hier volgen eenige voorbeelden Hoeveel kapitaal bezat gij toen gij u als patroon gevestigd hebt Blijkbaar heeft de steller dezer vraag wel gevoeld dat dit toch wel wat al te onbescheiden was en er daarom in éen adem bijgevoegd „of indien gij bezwaren hebt deze vraag te beantwoordenhoeveel kapitaal a£ht gij noodig om een bedrijf als bet uwe te beginnen Verder: „Hoeveel verdient ieder van het personeel per jaar of per uur?" In een andere lijst wordt dat gevraagd voor elk der rubrieken van bet personeel afzonderlijk. Dan nog deze dringende toelich- „Het aantal van uw eigen kin deren, die in het bedrijf werkzaam jU]n, moet ook genoemd worden." Uat moet is al heel aanlokkelijk Maar de ergste vragen zijn toch deze aan de boekdrukkers gesteld «Welke winst leveren deze (uw eigen uitgavenu op? Hoe maakt gij uwe uevekeningen En zoo zijn er meer. Mackay, j. W. Cohen Stuart, J. J. Zomer en C. H. Zijlslra, die 18 dezer worden geplaatst aan boord van Hr. Ms. pantserschip Piet Hein, komen dan te Willemsoord in station. De directeur-generaal der staats spoorwegen heeft de volgende dienst order uitgevaardigd Ter kennis van het personeel wordt gebracht, dat bij een van den commandant van het regiment ge nietroepen ontvangen schrijven wordt medegedeeld, dat het getal der vrij willigers, die bij de exploitatiecom pagnie van genoemd regiment kun nen worden aangenomen, van 800 is gebracht op 1600, en dat dienten gevolge nog personeel in onder scheidene categorieën kan worden aangenomen. Door den minister van oorlog, is epaald dat, ten opzichte van het Meenen van verlof aan militairen aar de gemeenten Utrecht, Gorin- u®!, Halsteren, Pernis, Middelburg, r®a, Rotterdam, Uithoorn en Hoog- let, de daaromtrent bestaande ver- otlsbepalingen van toepassing zijn. adelborsten le kl. C. Winkler, n„ de Vey Mestdagh, J. C. H. H. Zitting van Maandag 6 September, dés avonds 8 uur. Voorzitter de lieer Jos. van Raalte. Tegenwoordig 8 leden. Afwezig de heer Polak met kennisgeving. De notulen van het verhandelde in de vorige vergadering werden gelezen en goedgekeurd. Mededeeling wordt gedaan van een schrijven van den diiecteur van den prov. stoombootdienst op deWester- schelde, waarin naar aanleiding van een schrijven van de Kamer betref fende het tarief voor het bestellen van goederen, wordt kennis gegeven, dat dit schrijven nog in behandeling is bij de commissie van toezicht op den prov. stoombootdienst en waar schijnlijk mettertijd een nieuw tarief betreffende het besteilen van goede ren van den prov. stoombootdienst, in werking zal treden. Van den minister van waterstaat waren ontvangen 3 exemplaren van een overzicht van de voornaamste bepalingen eener ontworpen stuwa doorswet, terwijl de minister het op prijs zou stellen in kennis te worden gesteld met de opmerkingen, waartoe deze stukken aan deze Kamer aan leiding mochten geven. Daar de minister echter bij de vaststelling van het ontwerp bezwaar lijk rekening zal kunnen houden met opmerkingen welke hem na 15 Juli mochten bereiken, heeft deze Kamer overeenkomstig hef door den heer P. F. Auer daarover uitgebrachte rap port geadviseerd. Dat rapport luidde als volgt Uit de toelichtingen blijkt dat de wet niet terstond voor alle Neder landsche havens zal gelden en Vlis- singen er nog buiten valt, doch is het te verwachten indien het ontwerp wet werd, het later ook voor onze haven zou worden toegepast. Orn in details te treden over dit ontwerp kan de Kamer zich veilig onthouden, deze zijn door verschil lende belanghebbenden in haven plaatsen waar de wet na aanneming reeds dadelijk zal worden toegepast, reeds geleverd, doch meen ik dat de Kamer als hare meening diene uit te spreken, wat door den heer B. Nier- strasz in het ochtendblad A van de „Nieuwe Rott. Ct." van 4 Juli wordt gezegd, na de algemeene strekking van het ontwerp breedvoering te hebben behandeld. „Summa summarum" zal de wet zijn een groote belemmering voor de vrijheid van bedrijf en al de last, de omslag en de kosten zullen in geen verhouding staan tot de resultaten die zullen worden bereikt. Wat het ontwerp in werkelijkheid aan posi tiefs zal bereiken, kan veel eenvou diger geschieden door de aanvulling der Arbeidswet en der Veiligheidswet resp. door uitbreiding der bevoegd heid aan de commissiën van onder zoek voor het havenbedrijf." Mijn inzien is dan ook, vervolgt de heer Auer, dat de wet geen voor deden biedt, die eenigermate op wegen tegen de groote nadeden die daarvan voor het havenbedrijf het gevolg kunnen zijn, hoofdzakdijk voor de havenplaats Vlissingen, die rekening heeft te houden met de na burige Belgische havenplaatsen, waar die belemmerende bepalingen niet bestaan en onze haven dan, wegens de door de wet veroorzaakte hoogere kosten, met die havens onmogelijk kan concurreeren. Van den minister van landbouw was ontvangen een exemplaar van het Staatsblad no. 219, waarin de Schepenwet is opgenomen. De Commissaris der Koningin heeft aan de Kamer doen toekomen een afschrift van het gedeelte van den Belgischen Moniteur van 6 Juni jl., houdende een Koninklijk besluit van 28 Mei 1909 tot wijziging van het reglement voor de vaart en de sein lichten op het Belgische deel der Schelde, beneden het bovenste einde der reede van Antwerpen, onder intrekking van het Kon. besluit van 25 Januari 1909. Van de handelsvereeniging te Soe- rabaia was ontvangen een verslag over het jaar 1908, terwijl ook nog was ingekomen een verslag, mede over 1908 van de werkzaamheden van het bureau voor den industrieelen eigendom. AL deze stukken werden voor ken nisgeving aangenomen. De directeur-generaal der Staats spoorwegen heeft, naar aanleiding van een verzoek van deze Kamer over het bestellen van goederen in de Kerkhoflaan en op den Koude- kerkschen weg, medegedeeld, dat de Staatsspoorwegen Ivreid ziin aan dit verzoek te voldoen en maatregelen worden genomen om voorloopig ook in genoemde stadswijken de goederen "voor zooverre deze niet van den besteldienst zijn uitgesloten aan de woning van geadresseerden te doen bezorgen. In antwoord op het verzoek van de Kamer betreffende verlichting van den havendam te Breskens hebben Ged. Staten medegedeeld dat de provincie niet verplicht is, voor de verlichting van den haven- dam te Breskens te zorgen dat door een der manschappen reeds ten gerieve van de passagiers voor verlichting van den havendam met een lantaarn wordt gezorgd en dat bezwaar bestaat, om in dezen verdere stappen te doen. Van Burg. en Weth. was ontvan gen een exemplaar van de door den gemeenteraad goedgekeurde admini stratie der Kamer voor het jaar 1910 van de rekening over het jaar 1908. De minister van waterstaat, be schikkende op een verzoek van de Kamer van Koophandel alhier dd. 25 November 1907, dat van Rijks wege een brug over het kanaal door Walcheren alhier worde gebouwd nabij de schutsluizen, ter verbinding van het spoorwegstation en het zoo genaamde Eiland gezien de ingekomen ambtsberich ten geeft aan adressanten te kennen dat, met het oog o.a. op de scheep- vaartbelangen, aan het verzoek niet kan worden voldaan De heer Auer vroeg of geen inzage zou kunnen worden verkregen van de ambtsberichten, wat de voorzitter ontkende. De heer de Jonge meende dat het wel aanbeveling zou verdienen toch nog bij een voorkomende gelegenheid op het maken van deze brug aan te dringen, vooral waar alles wat Vlis singen vraagt steeds wordt geweigerd, terwijl groote plaatsen als Amsterdam altijd van Staatswege worden ge holpen. De heer Dommisse vroeg of het gemeentebestuur nog niet eens kan trachten ter plaatse een brug te krijgen. De heer Van Nifttik geloofde dat dit verzoek zou kunnen worden ge daan bij een voorkomende gunstige gelegenheid als bijv. een tram (cein tuurbaan) door de stad gemaakt wordt. Hierna werd het schrijven van den minister voor kennisgeving aange nomen. Een verslag van de Staatscommissie van weegwerktuigen dat was inge komen, werd in dank aanvaard. De vereeniging „Scheepvaart en Handel" te Meppel, heeft zich onlangs met een adres tot den minister van financiën gewend, inzake de bedrijfs belasting van de schipperij. De vereeniging verzoekt aan den minister wel te willen bevorderen dat de schipperij voortaan wordt vrijge steld van r het betalen van bedrijfs belasting. De redenen, die deze vereeniging tot dit verzoek hebben geleid worden in het adres nader uiteengezet. De vereeniging verzoekt nu aan de Kamers van Koophandel dit verzoek wel te willen ondersteunen. Dit adres werd voor kennisgeving aangenomen. De Ned. Vereeniging tot bevorde ring van Zondagsrust heeft aan de Kamer van Koophandel een adres gezonden, waarin inlichtingen verzocht worden en het advies der Kamer te doen kennen, omtrent de pogingen door bovengenoemde vereeniging in liet werk gesteld om Zondagsrust te verkrijgen voor het personeel van Van Gend Loos. Zij verzoekt aan de Kamer te willen mededeelen welke stappen door haar vereeniging, naar het oordeel der Kamer c.q. in verbintenis met an deren zouden te doen zijn ter bereiking van het boven omschreven doel. De heer Van Niftrik geloofde dat het niet op den weg der Kamer van Koophandel ligt het verzoek der adres- seerende vereeniging te ondersteunen. De heer Dudok van Heel wees er op dat hier ter stede geen late Zon dagsbestelling bestaat en meende hij dat in dien geest aan de vereeniging voor Zondagsrust kan worden bericht. De heer De Jonge was van een ander gevoelen. Hij geloofde dat één bestelling op Zondag, bijv. in den morgen, voldoende was en daarom meende hij dat 't wel op den weg dei- Kamer ligt de Zondagsrust voor het personeel van Van Gend Loos te beperken. De heer Dommisse is eveneens een voorstander van Zondagsrust, doch hij geloofde dat het niet op den weg der Kamer ligt in deze richting werkzaam te zijn, daarvoor dient de hulp te worden ingeroepen van neringdoenden enz. Besloten werd ten slotte dat de Kamer in dezen geest aan de vereeni ging voor Zondagsrust zal schrijven. De minister van landbouw, nijver heid en handel heeft aan de Kamers van Koophandel verzocht hem vóór 15 October van advies te dienen op een in studie genomen wettelijke rege ling van den Zondagsarbeid. Dit schrijven van den minister heb ben wij gisteren in zijn geheel in ons blad opgenomen, zoodat wij belang stellende lezers daarnaar verwijzen. Dit verzoek werd gesteld in handen van de commissie voor de algemeene zaken, bestaande uit de heeren Van Niftrik en Polak. Aan de commissie werd verzocht tijdig van antwoord te dienen, althans vóór 15 October. De heer Van Niftrik vestigde bij de rondvraag de aandacht er op dat binnen korten tijd de Nieuwe Kol- venierstraat zal worden afgesloten en dat dan heel groote kans bestaat dat de Tonnenbrug zal verdwijnen. Daardoor zal het mogelijk zijn dat het verkeer dikwijls zeer langen tijd zal worden gestremd. Daarom zou hij willen voorstellen aan den minister van waterstaat te verzoeken een veerpont te maken tusschen de Houtkade en Dokkade. De Voorzitter vroeg of het de be doeling is van den heer Van Niftrik die pont te laten bedienen door het rijk, wat de heer Van Niftrik beaamde. De heer De Jonge juichte dit denk beeld toe en vroeg of het dan be doeld wordt de pont te gebruiken als de brug open is. Hij deed deze vraag omdat het verzoek aan den minister wel behoorlijk gemotiveerd mag worden, daar wij anders van te voren al op een afwijzende beschik king kunnen rekenen. De heer Beijerman vroeg of het personeel van de Schipbrug die pont niet zou kunnen bedienen, wat de Voorzitter betwijfelde, omdat het per soneel altijd voor de Schipbrug zelf noodig is. De heer Dudok van Heel meende dat wij al heel wat verder waren als aan den nieuwen kaaimuur een aan legplaats gemaakt kon worden waar aan een roeiboot kon aanleggen. Hij vreesde dat als in plaats van de Tonnebrug geen andere gelegenheid gemaakt wordt om over het kanaal te komen voor iedere tram menschen te laat zullen komen. De Voorzitter vond het beter dat deze zaak eerst bij den ingenieur ter sprake te brengen en kan intusschen bij den minister gerequestreerd worden. De heer de Jonge vroeg of niet getracht kon worden bij de aanleg plaats van de pennyboot aan de buitenhaven een gebouwtje te ver krijgen, waar de passagiers tegen weer en wind beschut zijn. De Voorzitter vroeg tot wien hij dit verzoek wenschte te richten. De heer De Jonge meende tot de- directie van de „Zeeland", waarop de Voorzitter antwoordde dat deze reeds kort geleden bericht heeft aan dergelijke verzoeken niet te kunnen voldoen. Hierna werd de vergadering ge sloten. Zitting van Dinsdag 7 September, des namiddags 2l/2 uur. Voorzitter de heer jhr. mr. Van Doorn van Koudekerke. Tegenwoordig alle leden. 1 va cature. Het eerst werd aan de orde gesteld de beëediging en installatie van de herkozen raadsleden, de heeren W. L. Winkelman, F. van der Meer, W. N. Rottier en P. F. Auer. De leden werden door den secre taris binnengeleid en legden daarna in handen van den voorzitter de vereischte eeden af en namen vervol gens, na een gelukwensch met hun herbenoeming zitting. De notulen van het verhandelde in de vorige zitting werden goedgekeurd. Vervolgens werden verschillende mededeelingen gedaan In de eerste plaats van dankbetuigingen en be richt van aanneming hunner benoe ming van de in de vorige zitting be noemde leeraren en onderwijzers. Verder wordt mededeeling gedaan van de goedkeuring door Ged. Staten van genomen raadsbesluiten, o.a. dat houdende aanwijzing van de plaats van vestiging van twee nieuw te bouwen scholen voor lager onderwijs. Ged. Staten hebben hun goedkeu ring onthouden aan het besluit van den raad van 13 Aug. tot betaling van een som van f 141.10 aan de erven C. Hendrikse, omdat de bedoelde vorderingen niet binnen den wettelij- ken termijn zijn ingediend en dus verjaard zijn. Eindelijk wordt nog mededeeling gedaan dat bij circulaire den 26 Aug. is besloten tot het aangaan van een tijdelijke geldleening ter voorziening- in de behoefte aan kasgeld, tot een bedrag van hoogstens f 38000, hetzij onderhands tegen eén rente van ten hoogste 5 pet., hetzij door beieening bij de Ned, Bank.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1909 | | pagina 1