i Teint CURSUS 13 Juli. x Stand. Feuilleton. 47e Jaargang. Gemeentebestuur en Feestdagen, j TELEFOONNUMMER 10. BINNENLAND. 3e Pudding! ftbonnernents-ftduerfenfiën op zeer uoordeelige uoorutaarden. door hem begin :men tot opvolger ander wie Panama anuari 1905 werd zijn benoeming [mber 1912. Maar het land verlaten :n begeven, vast- gres bij zijn bij- Juli zijn aftreden Panamabeweging Esidenzetei dankte, len. Hij wilde in mstemming komen Staten en Panama, na erkend. Maar kwam het tot een |odat hij 13 Maart neerlegde, hder strijd door de weg geruimd. Uit gisteren bleek dat tot president is uit- mdelingen moeten Savanila en Santa hebben. Volgens heden breidt de wordt de toestand en verwacht zelfs ge dagen geheel opstand zal zijn. lolon heeft een cen- jrammen ingesteld. :en Amerikaansche No. 161 1909. 10 Juli. ROUWD: jm. 26 j. en M. H. j. J. J. Bijlaard, Krul, jd. 21 j. - |m. 20 j. en H. van 19 j. W. van j. en M. Bliek, wed. ten Hoopen, jm. 25 jd. 22 j. IOUWD: agh, jm.22j. en R. 20 j. E. P. A. j. en C. M. Blonde, uwema, jm. 21 j. en i j" >LLEN: Igeb. Pattenier, d. :b. Jaspetse, z. j. >en Hollander, z. geb. Brijs, d. N. geb. Kooman, z. [Linde, geb. Van de J. Minne, geb. Van- E. du Pont, geb. A. M. S. Groenen den Berg, d. M. E. eb. Schrier, z. j. eijs, z. LEDEN: er, man van A. Jas- idverlenfiën. gelaat» bloeiende blanke, fluweel- de wenscli van alle krijgt men door de in Co., Rade- per stuk bijB. DE fON SALET. LISSiNGSCHE Dinsdag1 Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever f. van de velde Jr., Kleine Markt 58. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd brandweer. Brandpiket. De Opperbrandmeester van Vlis- singen gelet op art. 444 laatste gedeelte van de algemeene verordening van politie in deze gemeente, brengt ter kennis van de manschappen van spuit D, dat die spuit tot ultimo December 1909 met het piket belast Vlissingen, 12 Juli 1909. De Opperbrandmeester voornoemd, P. J. WEMELSFELDER. De „Frisia". Over den Zaterdag gehouden proef tocht van het stoomschip „Frisia" orhi^nen wij de volgende beschrij ving a3Ïii|de „Tel." Het is een mooie dag geweest Za terdag. Niet door zonneschijn of hel dere lucht, doch door het feit, dat de Hollandsche scheepvaart en scheeps- bouw-industrie weer een sport hoo- ger zijn geklommen op de ladder, waartegen ze, al vechtend met bui- tenlandsche concurrenten, opklaute ren. De „Frisia", het nieuwe en achtste schip van de Koninklijke Hol landsche Lloyd, stoomde n.l. proef op den Texelstroom en leverde bij deze proef het bewijs, dat de Ko ninklijke maatschappij „De Schelde", te Vlissingen, in staat is schepen te bouwen, die niet behoeven onder te doen voor buitenlandsch fabrikaat, in geen enkel opzicht. Dat zegt veel, als men bedenkt, dat dit schip het grootste is, hetwelk tot dusver in Nederland werd gebouwd. De afme tingen doen zien, wat dit beteekent de lengte is 420 voet, de breedte 54 voet en de diepte 37,6 voet en de inhoud 7441 bruto registertonnen. Die afmetingen geven een denk beeld aan wien met afmetingen ver trouwd is, maar het gezicht op dit Hollandsche zeekasteel, zooals het Zaterdag de nieuwe sluis vanljmui- den kwam binnenstoomen hoog en grijs dat gezicht vertelde, meer dan cijfers dat kunnen, dat er iets machtigs gebouwd is in de lage Hol landsche landen. Om ongeveer kwart voor tien stoom de de „Frisia" de haven van IJmui- den uit, om zich naar den Texel stroom te begeven. Op de reede ten westen van Texel zijn n.l. een twee tal bakens geplaatst op een halve mijl afstand van elkaar, en in het verlengde van elk van die bakens, op de kust, bevinden zich twee palen, zoodat de schepen, die moeten proef- stoomen, daar de gelegenheid heb ben, dit op de gemeten mijl te doen. be. Middelbiirg lag van af 2 uur in ion" te spreken. MT Pr.R PAKJE tit per 5 PAKJES DLAKsGRort!rtQE$ US COENEN. o— Leerlingen kan steeds idhuisstraat 59. o—o 38.) Zoo was het ook heden. De kof fers stonden gepakt, den volgenden morgen reeds vroeg zou het jonge Paa$ affeizen. daar vond Hilde gard haar man in het halfduister op de sofa zitten, in diep gepeins ver zonken. Zij kwam naast hem zitten greep zijne hand en zei i 'S d6 'iets °"aangenaams over komen Paul, of heb je zorgen, die je drukken Ach, iaat dit onverkwikkelijke punt rusten, Hildegard, antwoordde hij ongeduldig. Men moet zich het hoofd niet breken met dingen, waar aan toch niets valt te veranderen. Maar Paul, ik moet je toch eens spreken over een vrees, die mij reeds lang kwelt. Je weet, hoe wei nig verstand ik heb van geldzaken Aan boord van de „Frisia" kwa men in IJmuiden een flink aantal ge- noodigden, die ontvangen werden door de directeuren van de Holland sche Lloyd, de heeren Meurs en Wil mink. Zoolang de proefmijl niet gestoomd was, zwaaide de directie van „De Schelde", vertegenwoordigd door de heeren Jos. van Raalte en W. H. Martin, nog den scepter aan boord. Verder bevonden zich op de „Fri sia" de heeren Op ten Noort, Reh- bock en Nierstrasz, commissarissen van de Hollandsche Lloydde heer Fenenga, directeur van de Amster- damsche Doogdok-Mij.de heer Van Waveren, scheepsbouwkundig inge nieur; de ingenieur De Bruyn Kops, scheepsbouwkundig adviseur van de Lloyd de heer Foudraine, inspecteur van de Lloyd de heer Hoefnagel, van de firma Allan Co., welke Rotterdamsche firma voor de inrich ting van de salons zorgdede heer Korthals Altes, van de firma Mijnsse Co., die de electrische installatie voor licht en kracht aanbracht. Kapitein van het nieuwgebouwde dubbelschroefstoomschip „Frisia", be stemd voor de vaart tusschen Am sterdam, Brazilië en Argentië, is de heerWijtsma, en het is zeker als een bijzondere eer te beschouwen kapi tein van zoo'n schip te zijn. Laten we nog even wat bijzonder heden opsommen de „Frisia" is in gericht voor ie, 2e en 3e klasse passagiers; de bemanning telt 130 a 140 koppen. Het schip kan ruim 1400 man bergen, waarvan 1280 3e klasse (hiervan 120 vrouwen), 160 verbeterde 3e klasse en 80 le klasse. Er bevinden zich in het schip 2 luxe- hutten, bestaande uit zit-, slaap- en badkamer, ingericht in empire-stijl, zooals het geheele schip. De inrich ting van deze hutten is zoo volko men, dat we met dat woord kunnen volstaan. De „dining-saloon", in empire-stijl uitgevoerd in roomkleurige beschil dering met gouden decoratie, ont vangt licht door 22 patrijspoorten met „sliding-windows". Deze soort ramen, 45 c.M. in diameter, werden nog niet gemaakt, en hebben het voordeel, dat ze in geen enkel op zicht gevaar opleveren door toe- of neerslaan. Daarvoor kunnen jaloezieën en ook fijn gedecoreerde gebaande glazen aangebracht worden. De acht ventilatoren en de ruime inrichting maken vooral deze eetzaal voor de tropen zeer comfortabel. Nabij deze eetzaal bevindt zich een breede vestibule met gemakke lijke hoekjes en loopen de ruime en hooge corridors 9 a 10 Eng. voet hoog naar de hutten. De vloeren van het le en 2e dek zijn vervaardigd van gutta-percha en maar toch meen ik, dat wij op een te kostbaren voet leven en dat wij meer geld uitgeven dan wij op ver standige wijze zouden mogen doen. De graaf keek haar verwonderd aan. Hoe kom je aan zulke gedach ten, vrouwtje vroeg hij op een toon die voor schertsend moest doorgaan. Ik zag, dat je gisteren een dikken brief met geldswaarde ver zond en hoorde je daarbij zuchten. Het is altijd aangenamer geld te ontvangen dan het af te zenden, luidde het luchthartige antwoord. Hiidegard hernam Je ontwijkt me, Paul, en je hebt me toch beloofd, altijd open hartig tegenover mij te zijn. Ach, ik vrees dat je weer gespeeld en groote verliezen geleden hebt. In den laatsten tijd was je zoo dikwijls afwezig en droevig gestemd. Zeg mij toch eens openhartig Paul, hoe het met ons vermogen staat, en of wij niet beter deden met onze uitgaven te beperken en 't dure winterver blijf te Nizza te vermijden. De graaf sprong van de sofa op, dragen door de stroefheid het hunne bij tot de zeewaardigheid van de passagiers. De rooksalon, in het ach terschip, is in Ameriaansche notenhout uitgevoerd en ontvangt licht o.a. door een schoone lantaarn van gebrand glas. En ook hier... alle eer voor de Rotterdamsche firma Allan Co. De electrische lampen en ventilatoren enz. van de firma Mijnssen Co. maken hierbij een evenredigen indruk first class. Mogen er zieken aan boord komen alles is er op bedacht. Voor besmettelijke zieken zijn aparte hospitalen. De machines, triple com pound, kunnen ruim 5000 paarde- krachten ontwikkelen en ze maken 85 a 86 slagen. Verder moeten we den dubbelen bodem noemen.de waterdichte deuren, van de brug af in 21 sec. hydraulisch te sluiten, (Stone Lloyd system.) Een onder-zee-kloksignaal is er aan boord. Vergeef ons het mengelmoes: over 18 sloepen 12 naadlooze stalen, 4 opvouwbare en 2 van teakhout kan men be schikken. Het proefstoomen slaagde schitte rend. Gecontracteerd was 13,5 mijl te maken in het uur, en de „Frisia" liep er 15 in prachtige conditie En het is geen wonder, dat de heeren Wilmink en Meurs na het proefstoo men met trots de vlag van de Ko ninklijke Hollandsche Lloyd in top zagen hijschen. Aan het diner aan boord gaf de heer Wilmink dan ook de gevoelens van de directie weer. Hij zeide, een feest te vieren van scheepvaart en industrie, reden waarom hij zich van zelf wendde tot het symbool van Neerland's eenheid en een dronk in stelde op H. M. de Koningin, een dronk, die door allen met enthusiasme werd beantwoord. Uit naam van de directie en de commissarissen van de Kon. Hollandsche Lloyd bracht hij verder dank aan de directie van „De Schelde" voor het bouwen van een schip als de „Frisia". Het is een zware taak geweest, want het groot ste schip van Nederland kwam daar door gereed, doch het is volkomen gelukt en het schip zal dan ook met eere een eerste plaats innemen tus- achen de schepen, varende van Europa op Zuid-Amerika. In hooge mate voelt de Lloyd zich verplicht aan „De Schelde", en men is gelukkig met het schip en geluk kig met de gedachte dat hiermede bewezen is, dat de Nederlandsche scheepsbouw op een standpunt is gekomen, waarmede ze kan mededin gen met het buitenland. Met een dronk op „de Schelde" en den Nederlandschen scheepsbouw in het algemeen besloot de heer Wil mink onder applaus. De heer Jos. van Raalte antwoordde. COURANT ADVERTENTIËNvan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. liep in de kamer rond en riep in onafgebroken zinnen Ik behoef me dat toch niet te la ten welgevallen, zoo in verhoor ge nomen te worden Ik ben oud en wijs genoeg om op mij zelf te pas sen En wat je vrees omtrent het dure winterverblijf te Nizza betreft, daaromtrent kun je gerust zijn. Daar voor hebben we nog geld genoeg, voegde hij er met een gedwongen lach bij. Hildegard begreep wel, dat zij haar doel niet zou bereiken, dat zij de waarheid niet zou vernemen; zij schikte zich maar weer in haar lot, zweeg en hoopte het beste. Den volgenden morgen reisden graaf en gravin Orlowsky af en kwamen drie dagen later te Nizza aan. Voorloopig namen zij hun intrek in het „Hotel des Etrangers", doch dienzelfden dag gingen zij uit om in de voorstad Croix de Mabre, waar vele villa's zijn, een passend verblijf voor den winter te zoeken. Op Hildegard, die zeer gevoelig was voor natuurschoon, maakte het gezicht op de Zee-Alpen, den Mont Deze gaf de gevoelens weer, onder vonden op dezen dag, en zeide bui- gewoon gevleid te zijn door het feit, dat de directie de 24-uurs-proef na het proefstoomen niet meer noodig had geoordeeld. In het belang van de Nederlandsche nijverheid is getoond, dat men in Nederland thans kan bou wen, wat men tot dusver niet kon. De heer Van Raalte bracht bijzon dere hulde aan jten ontwerper van het schip, den heer De Bruyn Kops, en aan den heer Foudraine, die advi seerde wat de werktuigen enz. be treft. Met de hoop, dat het schip een succes mag worden voor de Konink lijke Hollandsche Lloyd, en met den wensch, dat deze maatschappij mag voortgaan op den ingeslagen weg, eindigde de directeur van „De Schelde". Het weer hield zich uitstekend, al was er nu bepaald geen zon, en al waren op de terugreis enkele heeren minder wel. Maar de indruk bij allen, ook bij de laatstgenoemden, zal zijn dat de keuken en de wijnkelder aan boord van de „Frisia" onovertreffeiijk zijn en dat het Zaterdag een onver getelijke dag was voor de Hollanders, die nog zoo vaak op de Gouden Eeuw terugzien. Laten we ten siotte na al de op sommingen wellicht hebben we wat vergetennog even melden, dat op het oogenblik te Glasgow de „Zeelandia", het negende schip van de Lloyd, op stapel staat bij de firma Stephenson, en dat men met dit schip in juni 1910 gereed hoopt te zijn. Dr. A. Kuyper, Het weekblad „De Amsterdammer" geeft nogmaals uiting aan zijn ver ontwaardiging over het feit, dat door sommigen van „lintjeshandel" werd gesproken op een oogenblik, dat ieder bewijs ontbrak. Zijn beschouwing be sluit het echter als volgt: Nu zullen wij, heet het, heelemaal geen bewijs meer krijgen. De heer Kuyper poetste reeds de plaat in 't ergste gevalom zijn schuld te vluchten anders om 't schandaal den tijd te laten, dat het tot rust komt. Wij lezen brieven, waaruit blijkt dat dr. Kuyper bleekerijen bezichtigde, en dat hij juffr. Westmeyer schreef over nog andere landsbelangen dan de verkiezingen zijn. Intusschen heeft de abdicatie reeds plaats gehad, op de onoprechte manier, die de „Standaard" kenmerkt. En reeds,als een kleine don derkop boven den politieken gezicht einder, vertoont zich 'n zacht afgerond dreigement, dat Kuyper, niet meer mi- nistrabel, zou kunnen weerkeeren als de man van vroeger, als de opposant met het leger der trouwe „kleine luyden" achter zich. Daar ligt mijn ministerjas, heeft hij bitter gezegd. Maar toen, de oude plunje te voorschijn halend, den strop das omdoend, met dreiging kijkend, heeft hij zich weer omgekleed tot den „kleinen man." Wie weet hoe gevaarlijk hij zóó nog wordt Wie zou niet eens dezen Kuyper, zooals hij wellicht op dit oogen blik, ergens in 't buitenland aan een hotel-tafeltje, de handen gevouwen, donker voor zich uitblikt, in de ziel willen lezen De wekelijksche plaat van „De Amsterdammer" stelt dr.Kuyper voor, evenals Karei V afstand doende van zijn waardigheden, voor de laatste maal omringd van zijn getrouwen, en deze woorden van Karei V tot Filips II nasprekende „Mijn geliefde zoon, ik doe vrij willig afstand ten uwen behoeve, ik ga in vrome gepeinzen mij begeven en in eenzaamheid boete doen voor mijn zonden. Voor mij zelf al het wereldsche verzakend, zegen ik u." De „Tijd" merkt nog naar aan leiding van dr. Kuypers laatste schrij ven op Nu dr. Kuyper in zijn briefje in de „Stand." den op hem rustenden zede lijken plicht tot het geven van nadere verklaringen heeft erkend, zij de keuze van den geschikten tijd en van den vorm dier verklaringen aan hem over gelaten. Te geruster kan dit geschieden daar het bijeenkomen van de nieuwe Tweede Kamer vanzelf aan den ter mijn van uitstel een vaste grens stelt. Kamerverkiezing Harlingen. De Centrale Vrijzinnig Kiesvereeni- ging te Harlingen stelde den heer A. Plate, van Rotterdam, candidaat voor de Tweede Kamer. Deze nam de candidatuur aan. Alban en de blauwe zee een diepen indruk. De lucht was zuiver en zoel, de zonsondergang prachtigaan den arm van haar man wandelde zij nog lang aan het strand. De zorgen, die haar thuis zoo zwaar gedrukt hadden, voelde zij op dit oogenblik minder zij gevoelde zich lichter van hart en verheugde zich, toen Paul zei Wel, Hildegard, je ziet er van daag weer zoo jong en frisch uit ais op den dag van onze verloving'. Een klein kwartier, bestaande uit drie kamers, was spoedig gevonden het lag zeer bekoorlijk, half verscho len in een tuin, omgeven door cy- pressen, mirten en laurierboomen, en toch gaf het een mooi uitzicht op de zee en de Alpen. De huis juffrouw, madame Pelletier, bewoon de met hare dochter de benedenver trekken der villa zij was weduwe haar eenig kind, de zestienjarige Clétnence, was geheel lam, alleen in een rolstoel icon zij verplaatst wor den. De arme moeder had slechts éen levensdoelhet bestaan van haar kind zooveel mogelijk op te vroolij- Nutsspaarbanken. Vanwege de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen is een boekwerk uit gegeven, behandelende„De Nuts- spaarbanken in Nederland van 1817 1908," samengesteld door J. Bruin- wold Riedel. Het overzicht zit goed in elkaar en geeft de gelegenheid een juisten blik te werpen op de ontwikkeling van de Nutsspaarbanken, welke naast de rijksinstelling een reden van bestaan hebben. Van de op 3 Juni gehouden ver gadering met bestuurders van de Nuts spaarbanken noemt de schrijver de uitkomsten bevredigend. „De 105 afgevaardigden van 67 Nutsspaarbanken, welke aldaar tegen woordig waren, hebben zich bijeen gevoeld als beheerders van een der voornaamste instellingen van de kin deren eener moeder, die als Maat schappij tot Nut van 't Algemeen reeds 124 jaren lang met ijver werkzaam ken. Hildegard gevoelde zich zeer aangetrokken tot de weduwe, die door haar stille zachtaardigheid haar sterk aan tante Brinken herinnerde De lieve bleeke Clémence boezem de haar ook levendige belangstel ling en oprechte deelneming in. Wel dra was Hildegard met madame Pelletier en hare dochter geheel op voet van vriendschapzij lazen en musiceerden met elkaar, zoodat Hil degard zich niet verlaten gevoelde, als haar man soms groote wande lingen ondernam, die haar te veel zouden inspannen. Na zes jaren getrouwd geweest te zijn, nadat zij de hoop had laten varen, scheen eindelijk haar zoete wensch in vervulling te zullen gaan. Hoe gelukkig stemde haar deze blijde verwachting Hare vrees betreffende de finan- cieële zorgen van haar man was echter helaas maar al te gegrond geweest. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1909 | | pagina 1