Geld of Liefde. Draagt Piouvier s Schoenwerk. Vrijdag' 26 Maart. Gemeentebestuur. Feuilleton. No. 72. 47e Jaargang. 1909. 'BINNENLAND. VLISSINGSCHE COURANT. Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt 58. ADVERTENTIËNvan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de prijs slechts twee maal berekend. Groote letters en clichés naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en Feestdagen. TELEFOONNUMMER 10. SCHOOLWEZEN. De Plaatselijke Commissie van toe zicht op het lager onderwijs maakt bekend, dat Vrijdag 26 Maart a, s. des avonds van 7—9 uur eene OPENBARE LES zal gehouden worden aan den Her- haiings-cursus voor jongens in school B (Hoofd de heer Op den Zieke.) Ouders, voogden of verzorgers van leerlingen en belangstellenden worden uitgenoodigd deze les bij te wonen. De commissie voornoemd, JOS. VAN RAALTE, Voorzitter. G. H. VüRTHEIM, Secretaris. Raderen, Turbine of Zuigermachine. De directie van de maatschappij „Zeeland" zond aan het „Nederland- sche Zeewezen" een schrijven betref fende de motieven, die haar er toe leidden, waar zij de keuze had tus- schen het bestaande radertype, dub- belschroefschip met zuigermachines of turbines, de zuigermachines voor haar in aanbouw zijnde stoomschepen te verkiezen, waarop wij reeds in het kort hebben gewezen. Persoonlijke bezoeken aan verschil lende typen van schepen gebracht, alsmede besprekingen met tal van deskundigen, bouwmeesters enz., schonken haar de overtuiging, dat het radertype practisch niet meer mogelijk was, waar bij den voor den dienst toelaatbaren grootsten diepgang daar mee geen grootere snelheid dan 20 mijl te bereiken is, terwijl minstens 22 1/2 mijl vereischt werd. Bleef dus de keuze tusschen het dubbelschroefschip met zuigermachi nes en het turbineschip. Na medegedeeld te hebben, dat er twee jaar geleden aanleiding scheen te bestaan om maar ineens naar het turbinesysteem over te stappen, gezien de enorme reclame welke daarvoor gemaakt werd, zegt het schrijven o.a. „Onzerzijds dienden echter in hoofd zaak drie punten overwogen te wor den, nl.le. snelheid, 2e. betrouw baarheid in de behandeling en 3e exploitatiekosten. Wat punt 1 betreft, bestaat er geen oogenblik twijfel of met turbines een vaart van 22 1/2 mijl bij een diepgang van 12' 6" maximum kan worden bereikt. Evenwel leerde ons een per soonlijk onderzoek, dat onder de gegeven omstandigheden ook voor dubbelschroefschepen met zuigerma chines deze vaart zeer wel te bereiken is. Verschillende schepen, varende tusschen Engeland en Ierland en het eiland Man, werden bezocht, alle min of meer overeenkomende met 't door ons gewenschte type. Wij noemen o.m. 0—0 6.) Van tijd tot tijd bleef hij staan, trad aan het venster en blikte langs bon straatweg, die voorbij het huis en de fabriek naar het nabijgelegen stadje Elmsleben voerde. Als hij zich z°o uit het venster boog, lag op zijn gelaat de uitdrukking van gespannen opmerkzaamheid het scheen, alsof 00g en oor als om strijd een lang verwacht voorwerp zochten te ont dekken. En wanneer hij dan zijn eentonigea tocht door de kamer weer begon, scheen het Marie, dat de zor gelijke trek op zijn gelaat nog ster- uitkwam dan tevoren. Zij wist, dat haar broeder, van het oogenblik af dat hij de fabriek had overgeno- men, met zware zorgen had te kam- Pen. Het district was eerst sedert or' een deel der Duitsche Rijkslan- de s.s. „Anglia", „Antrim", met 12' diepgang en ongeveer 21 mijl snelheid en het s.s. „Munster", dat zelfs meer loopt, doch bij meer diepgang.... Dit vaststaande, kwam punt 2 aan de orde, nl, betrouwbaarheid in de behandeling. Alle door ons ingewonnen berichten wezen er beslist op, dat het turbine schip hier achter staat bij 't dubbel schroefschip. Het feit, dat van de zeer kleine schroeven, welke het turbine systeem meebrengt, slechts de beide buitenliggende ingericht worden voor achteruitwerken, brengt al noodzake lijk mede, dat het doen stilliggen dezer schepen veel tijd moet nemen, waarvan wij trouwens gelegenheid hadden ons persoonlijk te overtuigen. Waar men met een dubbelschroef- machine met grootere schroeven met 100 pCt. van de kracht achteruit kan slaan, in vergelijking van slechts 66 pCt. met, de turbines, is het eerste type beslist in het voordeel. Hebben bovendien in een turbinemachine de betrekkelijke zware rotors eenmaal een groote snelheid in een zekere richting, dan duurt het betrekkelijk lang voor zij tot stilstand zijn ge bracht, en weder zal er een aan merkelijk tijdsverloop noodig zijn vóór de schroeven in tegengestelde richting voldoende vermogen ont wikkelen. Telt dit bezwaar minder op lange, ononderbroken reizen, in den Crosschanneldienst is zulks van groot belang. Ook bij het manoeuvreeren in nauwe en korte vaarwaters staat de turbine achter bij de dubbelschroefmachine. Bij langzaam werken der zeer kleine schroeven en bij den betrekkelijk hoogen bouw der tegenwoordige schepen, blijkt het turbineschip zeer moeilijk te regeeren juist voor de schepen, die met enkele urentusschen- ruimte van haven tot haven loopen, geeft dit groote bezwaren. Deze min dere manoeuvreervaardigheid wordt bij meerdere turbineschepen zoodanig gevoeld, dat men steeds met het achterschip vooruit de haven inloopt, om althans (met de drie schroeven vooruit werkende) spoedig te kunnen stoppen. Dat door dit ronddraaien voor de haven het voordeel van meerdere vaart verloren gaat, behoeft wel geen nader betoog. Verder schijnt de ondervinding geleerd te hebben, dat bij het opstoomen in hooge zee bij zwaren tegenwind de turbine schepen spoediger vaart verliezen. De kleine, verbazend snel ronddraaiende schroeven schijnen bij verhoogden tegenstand veel van hun nuttig effect te verliezen. Bij dit alles komt nog, dat alle den. De bevolking had nog geen tijd gehad, om zich in de nieuwe orde van zaken te leeren schikken. Zij verzette zich zooveel ze kon, en zocht door eene tot het uiterste opgedre- vene oppositie van haar onwil te getuigen. Een even vijandige houding nam men aan tegen hen, die zich in het nieuwe Rijksland hadden neerge zet, en met name waren het onder deze de Pruisen, die met verbitterden haat werden vervolgd. Max Reinhard had zich, evenals vele anderen, daardoor niet laten af schrikken. Hij had eene der veie fa brieken gekocht, wier bezitters, om niet in aanraking te komen met de gehate overheid, de zaken liever had den neergelegd. Tot dusverre was zijn leven een onafgebroken strijd geweest tegen den geest van verzet bij zijne arbeiders, een verzet, dat steeds opnieuw werd gevoed door de afwijzende houding ook van de hoogere klassen die den „vreemden indringer" niet konden uitstaan. Ook Marie had, wat dit betreft, menige onaangename ondervinding opgedaan. Overal had zij koelheid en wantrou wen ontmoet, zoodat zij het zoeken flbonnements-flduertentiën op zeer uoordeelige uooruiaarden. inlichtingen er ons op wezen, en de ondervinding ons bevestigde, dat het hinderlijke trillen van de turbine schepen weinig bevorderlijk is aan het comfort der passagiers. Men schijnt wat dit betreft steeds naar verbetering te zoeken en wij vertrouwen, dat men daarin ook wel slagen zal, doch thans bestaat dit euvel nog op verre weg de meeste turbineschepen. Met de tegenwoordige zorgvuldige wijze van balanceeren der machines en schroeven en na de ondervinding daaromtrent met andere schepen op gedaan, is voor de dubbelschroef machine het ontstaan van belangrijke trillingen zoo goed als uitgesloten. Hiermede komen wij tot het 3e punt, n.l. de exploitatiekosten. Bij een stoomvaartlijn met snel varende schepen weegt vooral het kolenverbruik zwaar op deze kosten. Nu wordt het steenkolenverbruik van turbinemachines nog steeds gehuld in een mysterieuzen sluier. Men krijgt officieel prachtige, doch dikwijls ingewikkelde berekeningen en yage antwoorden, waarbij b.v. niet duidelijk blijkt, of rekening is gehou den met het bij het turbinesysteem steeds grooter wordend aantal hulp werktuigen. Uit privé-inlichtingen bleek echter nog steeds, dat het kolenverbruikt tot nu toe voor turbi neschepen grooter, soms zeer veel grooter was dan voor schroefschepen met zuigermachines, waaraan dezelfde eischen worden gesteld. Komt men tot snelheden, die men wellicht niet met zuigermachines en wel met turbinemaèTiines kan bereiken, dan stapt men over dat bezwaar heen, doch een particuliere stoomvaart maatschappij heeft uit den aard der zaak hiermede wel degelijk rekening te houden. Ook het onderhoud van de turbines schijnt nog altijd ernstige bezwaren op te leveren, niet alleen bij de particuliere maatschappijen, doch ook b.v. bij de Engelsche Marine... Kan bij een zuigermachine het gewone onderhoud voor onbepaalden tijd door het in dienst zijnde machi- nepersoneel der Maatschappij geschie den, en is er slechts bij ernstige averij sprake van reparatie aan een fabriek, bij turbines schijnt dit volko men uitgesloten te zijn. Het periodiek openen der machines (turbines) kan door het eigen perso neel niet geschiedenhet is noodig daarvoor naar een werf te gaan, die specialiteit is in turbine-constructie. Wat dit beteekent voor een Neder- landsche Maatschappij, zal duidelijk worden, als men in 't oog houdt, dat bedoelde reparaties steeds aan naar een geschikten omgang spoedig had opgegeven. Dit was echter niet haar grootste verdriet. Haar voor naamste zorg bleven steeds de om standigheden haars broeders. Wel was het niet zijne gewoonte over zijne zorgen te spreken, maar zij ver moedde het toch dat ook bij hem, gelijk bij zoovele anderen reeds, de onrurt en ontevredenheid onder de arbeiders tot openlijk verzet zou aan groeien. Zij had gehoord, dat in eenige fabrieken van het district, die eveneens in handen van Duitschers waren overgegaan, het werk was gestaakt, omdat de bezitters aan de hun gestelde eischen niet hadden kunnen voldoen. De geheele omge ving was geschokt door het bericht, dat in de naburige Wiidungen de groote kantoenfabriek van den heer Bergentin eveneens een Duitscher verwoest en op den fabrieksheer in zijn eigen huis was geschoten. Al deze beangstigende feiten kwamen Marie in de gedachten, toen zij aarzelend op den drempel stond. Zij kon zich niet herinneren, haren broeder ooit zoo somber, zoo be zorgd gezien te hebben. Hij was een Engelsche fabriek zouden moeten geschieden. Men moet bovendien niet vergeten, dat nog absoluut geen ondervinding is opgedaan betreffende den levens duur van een turbine. Zal deze 10 jaar, zal deze 15 jaar zijn of langer? Nie mand kan dit bij ondervinding zeggen. Een en ander is reden geweest, dat de directie der Maatschappij „Zee land" gemeend heeft voor haar nieuwe schepen, welke de grootste zullen zijn die tusschen Engeland en het vasteland varen, nl. 365 voet lang bij 42.6 breed en 2700 ton maat, voor alsnog niet over te mogen gaan tot het turbinesysteem dat haar niet de zelfde groote mate van zekerheid gaf als met de zuigermachine het geval is. Eigenaardig met het oog op boven staande is zeker het feit, dat steeds meer turbineschepen, en wel voor namelijk voor diensten op korten af stand, besteld worden en in de vaart komen. Tweede Kamer. De Memorie van Antwoord is ver schenen nopens het voorstel van wet van den heer Drucker c.s., strekkende tot het in overweging nemen van veranderingen in het derde en het vierde hoofdstuk der Grondwet. De aanleiding tot de beantwoording van het op 23 September 1904 ver schenen Voorloopig Verslag vonden de voorstellers in de staatkundige omstandigheden. „Waar eenerzijds schrijven zij van de zijde der regeering voor eerst geen voorstel tot grondwetswij ziging is te wachten, en allerminst een voorstel, dat aan ondergeteeken- den bevrediging kan schenken, en anderzijds de bondgenooten van on- dergeteekenden in den verkiezings strijd van 1905 zich sedert genoopt hebben gezien belangrijke stappen te doen in de richting van hun voorstel van 20 Februari 1903, daar is voor hen de tijd gekomen, hun destijds genomen initiatief verder voort te zetten door de beantwoording van het Voorloopig Verslag." De voorstellers (de heeren Drucker, Bos, Ketelaar, Marchant, Nolting en Smidt de heeren Focker, Pijnacker Hordijk en Van Raalte zijn geen lid der Kamer meer zetten nogmaals uiteen, dat het hun bedoeling is ge weest vasten vorm te geven aan de wijzigingen, welke door hen en hun geestverwanten verlangd worden ten aanzien van de grondwettelijke be palingen omtrent de samenstelling der Staten-Generaal. In plaats van ontijdig, beschouwen zij hun voorstel als den grondslag gewoon, zijne gemoedsbewegingen te beheerschen, en zoo had hij zich te genover haar wel juist niet opge ruimd, maar dan toch altijd kalm en bedaard kunnen toonen. Er moest het een of ander ongeluk dreigen deze overtuiging stond plotseling bij haar vast. En thans viel haar in, dat zij was gekomen met het voor nemen, om zijne zorg nog te ver- grooten onwillekeurig zocht haar hand den zak van haar kleed. Zij voelde daarin den brief, die haar heden tranen van verdriet had ont lokt, Maar hoe dringend hij ook om hulp vroeg, zij kon het niet over haar hart krijgen, het op dit oogen blik aan haren broeder te toonen. Zware schreden, die van de andere zijde der kamer naderden, deden haar opschrikken. Het was de opzichter der fabriek, die na geëindigd dag werk de sleutels bracht. „Welnu, Kramer vroeg Max. „Alles in orde, mijnheer. Zij zijn rustig heengegaan," antwoordde de man, in wien men aan zijne uitspraak dadelijk den Oostpruis herkende. „Ik heb de ronde gedaan door hof en tuin nergens heb ik iets ver van een behandeling, die de flinke oplossing van het kiesrechtvraagstuk kan brengen. Ook wordt uitvoerig bestreden de meening, als zou de be handeling van het voorstel storend werken op den voortgang der parle mentaire werkzaamheden. Overgaande tot de bespreking der onderdeelen van hun voorstel be- toogen de voorstellers op verschil lende gronden de wenschelijkheid en noodzakelijkheid van de invoering van het algemeen kiesrecht, verde digen zij nader de door hen gewensch te gewijzigde samenstelling van de Eerste Kamer, bestrijden zij het denk beeld van de instelling van een volks referendum over de beslissingen der Tweede Kamer, en zetten hun denk beelden omtrent vrouwenkiesrecht en evenredige vertegenwoordiging nog maals kortelijk ineen. Het door den heer Lohman inge diend voorstel tot wijziging van het reglement van orde der Kamer om te geraken tot een betere behandeling der wetsontwerpen, werd gesteld in handen eener commissie van voorbe reiding. Aan de agenda werd toegevoegd een ontwerp betreffende wijnaccijns en schepenwet. Voortgezet werd het debat over de interpellatie van den heer Bos inzake de vereenvoudigde schrijfwijze, waar bij o.a. de heer Kuyper betoogde dat de overheid niet kan of mag terug dringen een uit het volk opkomend taalproces. Aan eene eventueele staatscommis sie moest z.i. worden opgedragen te onderzoeken, welke ;houding de re geering moet aannemen tegen de ver groeiing en vervorming onzer taal, zoowel wat spreek- als schrijfwijze aangaat. Aan het wisselend inzicht van op volgende Ministers mag niet worden overgelaten welke spelling op school zal worden gevolgd. Tienurigen werkdag. Mr. Van Houten behandelt in zijn 7den Staatkundigen Brief den tien urigen arbeidsdag. Ten opzichte van den gewonen arbeid als regel te stellen, dat hij door volwassenen niet gedurende meer dan tien uren per etmaal mag worden verricht dan bij dringend noodzakelijke uitzondering, is, vol gens mr. v. H., eene poging om de geheele arbeidende maatschappij on der curateele te stellen en het be drijf van de volstrekt noodige vrijheid te berooven. Het zou een diep verval van onzen volksgeest verraden, als daartegen bij de verkiezingen geen reactie ontstond. Voor algemeen ingrijpen der over heid kan geen sanitair belang worden aangevoerd. Het krachtverbruik hangt dachts ontdekt. Mij dunkt, mijnheer, de dreigbrief heeft u alleen bang moeten maken, opdat gij spoedig hunne eischen zoudt inwilligen." „'t Is mogelijk I Wij zullen intus- schen voorzichtig zijn. Huis en fa briek schijnen mij heden nog veilig, maar ik heb zorg over de nieuwe machines. Ik wou dat de wagens eerst goed en wel terug waren." „Het zullen wel twee flinke vrach ten zijn, en de weg gaat steeds bergop. Jantsen zal de paarden willen ontzien." Toch dunkt mij, dat ze reeds hier konden zijn. Blijf op het erf, Kra mer en houd scherp de wacht 1 Ik wil tot aan den dam gaan, misschien dat ik ze op den weg zie aankomen." „Neem mij mee, mijnheer! Het is zeer mistig buiten, ook begint het reeds donker te worden. Bovendien is de dam aan weerszijden met struikgewas beplant. Daar kunnen zich wel een half dozijn kerels ver bergen, die bij u zijn, eer ge nog niets hebt vernomen." „Wij kunnen het huis niet zonder bescherming laten. Hebt ge de honden los gemaakt (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1909 | | pagina 1