Ie Gouvernante. lilSEH. Zaterdag 24 October. No. 252 46s Jaargang. 1908. IfiieakiisÉij lerleMii mriLLEiois. IIENST Gemeenteraad» «sas ïnhem. ?<E& eeren, of flag 29 bezoeken, taillemsat iSS VAT 12. edste adreg DMEH van e goederen. a 6 dagen. fd aanbevelend, jiddelbnrg t„t lüf 5.50f 7.55' if* 1.15§ 2. L* 5.50§ 6.55* Keiaise. i Zeilinarkt. Badhuis. Jlöf 6.25f 8.40* 15* 2.2.45* 6.55§ 7.50* XO.f dan tot Se Re- markt, huis. vertrekken a liet Bad- jalehoresai tij A i—Domburg. 15, 9.23, 12.18, tioo 8.8.) 9.20, 0, 10.40, 1.35, loudekerke. PMEÜST. 5.—, 6.20, 6,45 10.20,10.40, 1.30, 1.30* 1.30, 4.50, 5.20 na,, 6,10, 6.S0, 10,10, 10.80, 12.10, 12.45, 1.40, 4.10, 4,40 7.25, 8.—. 8.W leg Zondags uit, ■SCHELOS 23 e) en 6,15 <D 1,50 e) en 6,45 5 a) en 4,45 Sen 6.15 d)h). liet vertrek van lenzen vm. 8,30 i-asele en Neuzen Borsselen ®B Ivan 10.25 a" van 16 Aprü VLISSIItdSCHE COURANT. Prijs per mie maande® 3,30. Franco per post 1.50. Afzonderlijks nummers 5 cent. M m abonneert aieh bij a'le Boek» handelaren, .Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Maikt. M ADYEHTENTIËNvan 1—4 regefe 0.40. Voor e hm regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemanplaatsing rterzelfde fxlvertentie wordt de prijs slechts twaoaal bevekemL Groei. letters n eliché's naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen. De mionwe imalDjootem vam de 210. „Seeland". Zooals wij reeds niet een enkel woord hebban medegedeeld, heeft een der leden ven de redactie der „N. Ct." een on derhoud gehad met de directie van de Bloomvaartmaatscbappy „Zeeland." Wat de direoteur der Maatschappij hem omtrent de quaeotie, waarover wij dezef dagen eenige mededeelingen van andere zijde opnamen, vertelde, geeft de medewerker van bovengenoemd blad hier als volgt weer Niets zou commissarissen en directie der Maatschappij „Zeeland" aangenamer ijjn dan de drie henoodigde schroef» (fooasehepen op een Nederiandsehe werf te kunnen deen bouwen en daarmee de vier millioen die deze ongeveer zullen Men in eigen land te doen verwerken. Zulks zou geheel in hun lijn liggen, m» 80 immers zelve een nationale onderneming is, voor welke zoo vaak in en buiten 's lands vergaderzaal sym pathie is gevraagd met een beroep cp geveelens van nationalen aard. Ook voor hun moet eohter wat het zwaarste is het zwaarste wegen en dat ia natuurlijk bet belang der Maatschappij, tegeaover welke commissarissen en di rectie de groote verantwoordelijkheid dragen. Vitale belangen staan op dit oogen- blik voor de Maatschappij „Zeeland" cp het spel. Na jaren van afwisselende voos- ®n tegenspoed, ren „ups" en downs® in passagiers- en goederen vervoer, maar in 't algemeen toch van «n niet bijster florissant bestaan, is 20 thans na de totstandkoming van het nieuwe postoontraet met den Staat der Nederlanden, op een keerpunt gekomen en is het voor haar„to be or not to he" in den scherpen strijd tussohen de verschillende eoneurreerende lijnen. Wil de „Zeeland" de gestadige toe neming van het passagiersvervoer, welk® in de laatste jaren is waargeno men, behouden, dan is het voor baar vaa het grootste belang zoo spoedig mogeiyk haar vloot te verrijken met »en drietal nieuwe mailstoomers die aan de hoogste eieohen van snelheid, zekerheid en oomfort voldoen en waar mee zjj dus aan de concurrentie ten volle het hoofd kan b'eden. Liet zij het juiste oogenbük daartoe ongebruikt voorbijgaan, de kans ware groot dat weder verloren zou gaan wat mot zoo veel moeite en inspanning is wrkregen, ook al zou zij, zioh houdende san de verplichtingen haar bij het oieawopostoontraot opgelegd, geleidelijk tot uitbreiding van haar vloot met het Wreiaohte aantal aan de voorwaarden Mn de overeenkomst beantwoordende mailschepen overgaan. Waar het dus in bet belang der Maat- schappij beslist noodig is, dat de drie nieuws booten binnen een bepaalden Naar het Duitaoh, 42.) Waar denkt ga aan P riep Edgar hjj brgk in luid gelach uit, doch Mgkertyd parelden groote zweetdrop- Wb op zijn voorhoofd en zijn gelaat "'ried, dat hij in groote spanning "'keerde. Om Godswil, bljjf bedaard, Edgar, JP'ak O.i.snela, terwijl ze zjjn ijskoude 'Nes in de hare nam. Dat viel me uit den mond, maar dat doet niet, ze is veel te vroom van Moed. Hoor eens, mijn vriend, laten dadelijk beengaan en haar zoeken JJ gaan allebei, niet waar P Wij heb haar Hef, zuilen haar wel Ga gij dezen kant het strand sij wees in de richting naar de das ga ik den anderen kant 'Sc- Zie overal goed rond, vraag w termijn, liefst zoo kort mogelijk, allen geheel gereedkomen en in de vaart worden gebracht, daar is het tevens van overwegende beteekenie, dat zjj ook op ééne werf worden gebouwd. Van den aanvang af hebben oom mis sarissen en directie der Zeeland zieh dan ook niets anders voorgeste'd het scheen hun ais een axioma dat dit moest geschieden tenzij er al zeer bijzondere redenen mochten zijn om van dezen regel en eiseh der practijk af te De voornaamste gronden, waarop deze overtuiging steunt, zijn de volgende Wanneer een maatschappij als de Zeeland tegelijkertijd drie schepen op stapel laat zetten bestemd voor den zelfden Kanaaldieust, dan moeten die sehepan als het ware „aus einem Gusz" gebouwd wordenmen moet ze ten slotte niet uit elkander kunnen kennen van lijnen, van machines, van inrichting moeten zij tot in de kleinste onderdeelen volkomen gelijk zijn. Dit is niet alleen noodig met bet oog op het veeieischende reizend publiek, maar ook en vooral om teobniseh-eoonomisohe redenen. Bij een scheepvaartbedrijf als dat van de Zeeland is het een onafwijsbare eiseh, dat men, zoo noodig, onderdeelen van het eens sohip binnen een minimam van tijd kan overplaatsen in het andere. Steeds heeft men bij de Zeeland dit systeem in praktijk gebracht en men ia er wel bij gevaren, want zoo doende was het vaak, bij plotselinge defecten, mogelijk in een korte spanne tijds een voorziening aan te brengen en de onderbreking of vertraging in den dienst tot de kleinste proporties terug te brengen. Dat hierin ook een econo misch voordeel gelegen is, laat z:eh getnakkeljjk begrijpen, Zuik een pijnlijke gelijk» en gelijk- vonnigheid tot in de kleinste onderdeelen waarbij alles over en weer in elkaar past en sluit als een bus, acht de directie van de Zeeland eohter alleen verkrijg baar wanneer de drie booten naast eikaar op een en dezelfde werf gebouwd worden. En zij beroept zioh daarbij op het oordeel van alle deskundigen op het gebied van scheepsbouw die in staat zijn om objectief in deze te oordeeleu. In theorie toch moge het doenljjk gijn om op drie verschillende werven drie booten te bouwen naar éen ontwerpen in alle onderdeelen geiijk, in de praotijk achten de technici het onuitvoerbaar en zij verklaren hierbij de ervaring aan bnn zijde te hebben. Immers, als een sprekend voorbeeld halen zij o.m. aan de geschiedenis onzer drie ooriogeohe pen de „Piet Hein", de „Kortenaer" en de „Evertsan*. Deze drie bodems zouden ook in alle onderdeelen volko men gelijk zijn en gebouwd worden op drie verschillende werven op de rijks- marinewerf te Amsterdam zou het stamtype gebouwd worden, de beide andere zonden op particuliere werven gebouwd worden en getrouwe kopieën naar haar en kom hier dan terug. Hg was weg, eer zij uitgesproken had. Zij verloor ook geen tijd. Ze sloeg een donkeren mantel om en ging denzelfden weg langs, dien Elisabeth een paar uren geleden ingeslagen had. Zij bedacht niet, dat het beter geweest zou zjjn, als Edgar naar hst eenzame gedeelte aan het strand was gegaan, maar stapte moedig voort in de stellige hoop, dat zij Elisabeth wel zou vinden. Gelukkig is Elisabeth nog al kalm van aard, dacht ze. De wanhoop zal haar niet zoo gemakkelijk tot een overijlde daad brengen 1 Ik kom zeker nog vroeg genoeg om zoo iets te voor komen. Naar alle kanten keek ze scherp rond en bij elke vissohershut de 3d ze navraag. Een kind had Elisabeth op den straatweg gezien, maar dat was al een geruimen poos geleden. Het begon donker te worden. Bij eeDige woningen kreeg ze geen ant woord meer, omdat allen reeds in diepe rust lagen. Bij een eenzame hut gekomen en zoekende naar den ingang der woning, deed een oude vrouw het venster open en dreigde, dat zij de honden op Oarmela zou aanhitsen, als Telephooiiiiiimmep 10. van het model zijn. Zoo geschiedde het ook, maar, ofschoon de plannen van het éene centrale bureau aan het de partement van marine uitgingen en die voor twee van de drie schepen als 't ware slechts calques waren van die van bet stoomschip, verschilden da drie schepen, toen zij eenmaal gereed waren een oppervlakkige expertise was voldoende om het op te merken op tal van punten, van een absolute ge lijkheid was in de verste verte geen sprake. Naast de technische, rjjzen eohter nog andere bezwaren tegen het doen bouwen van de schepen op drie ver- versobillende werven. Immers, zoo zou een drievoudig toezicht noodig zijn, de taak van de experts van Lloyd zou omvangrjjker worden en dit alles zou de kosten voor de Maatschappij niet onbelangrijk verhoogen. Maar daarbij komt nog ditWanneer de drie sohe- pen op éen werf gebouwd worden en éen deugt ten slotte niet, dan ligt hef voor de hand, dat zij alle drie niet deugen en moeten worden afgekeurd. Worden de drie schepen eohter op ver schillende werven gebouwd, dan bestaat de mogelijkheid, dat b.v. twee der sche pen worden goedgekeurd en het derde af. gekeurd. In dat geval wordt de maat schsppjj de dupe van de geschiedenis,want dan zit zy met twee sohepen, waarmee z|j niets kan uitvoeren, omdat dit on voldoende getal niet past in het kader barer organisatie en den dienst in de war zou sturen. Maar al stelde men deze bijkomende bezwaren nu nog eens ter zjjdc, de technische acht de directie van de „Zee land" onoverkomelijk. Selfs, wanneer men de oplossing daarin mocht meenam te vinden, dat bijv. éen der werven éen schip en de drie machines zou bouwen en de beide andere werven eik éen schip zonder machine, dan nog zou zjj daarin geen voldoenden waarborg aanwezig achten, dat de drie schepen beantwoordden aan de eisohen welke sij moet stellen in het welbegrepen belang der Maatschappij, in de eerste plaats aan dien der volkomen gelijk» en gelijkvormigheid. Op dit standpunt heaft de directie van de „Zeeland" zioh dan ook van het eerste oogenbrik af geplaatst toen de di- reetie van de drie werven in Nederland, die door haar uitganoodigd waren om mee te dingen naar de levering waarmede de directie meent genoegzaam bet bewjjs geleverd te hebbeD, dat zjj, wel verre van da Neferlandsche industrie te willen voorbjjgaan, deze a fair ohanco heeft geschonken en we! de Kon. Mij. de Schelde" te Ylissingen, de Neder). 8oheepsbouw-Mjj. te Amsterdam en de Maa'eohappjj voor Scheeps- en Werk tuigbouw „Feijenoord", te Rotterdam, haar in een onderhoud van zeer officieus j karakter het voorstel kwamen doen om op elk der drie werven binnen den gestelden tjjd één sohip te bouwen. De Abonnraients-Advertentiën op zeer voordeel Jee voorwaarden. ze niet op staanden voet heenging. Carmela was ver van huis en begon alie hoop reeds op te geven, want de toenemende duisternis zou weldra al haar zoeken vruchteloos maken. Eer ze weer thuis was, zou het pikdonker zjjn daarom aanvaardde sij den terug tocht. Daar bleef haar japon aan een doorn - struik haken, waarvan de twjjgen over den weg uitstaken. Toen zjj zioh bukte om haar japon los te maken, kreeg ze een stuk geweven stof in handen, grijs met witte bloemen. Ze herkende die stof. Elisabeth moest hier langs gegaan zjjn en aan dezelfde struik met de kleeren gehaakt hebben. Het ongelukkige meisje was due nog niet lang hier vandaan met nieuwe hoop bezield, snelde Carmela weer verder, steeds eoherp rondkjjkende om in de schemering Elisabeth niet voorbjj te loopen. Eindeljjk, ver van den weg, zag ze een vreuweljjk wezen ineengedoken zitten. Voorzichtig kwam Oarmela na der om haar niet te doen sohrikken. Elisabeth zat op een grooten steen zoo dicht bg het water, dat het haar voeten nat maakte. Heur lang haar directie erkende dan ook wat de hoofd zaken betreft de juistheid van het re laas omtrent den gang van de onder handelingen tussohen baar en de drie soheepsbouw-ondernemingen, zooals dat in ons blad van andere zjjde is gegeven. Zjj stelde er eohter prjjs op, tot recht begrip vaa aard en omvang dezer „on derhandelingen", bg deze gelegenheid te doen uitkomen», dat het bg dit ééne onderhoud, waarbg zij haar overwegende bezwaren tegen het voorstel duidelgk en krachtig kenbaar maakte, gebleven is en dat zjj tot dusver sohriftelgk niets naders van de drie werf directies heeft vernomen. Hoewel de termgn van insehrgving einde dezer maand voor alle werven buitenlacdeche zoowel sla binnenland8che gesloten wordt, omdat de tijd dringt om een besluit te nemen en de order te geven, is noch eenige insehrgving van een Nederiand sehe werf (tegenover vele uit bet bui tenland, speciaal uit Eageland) ontvan gen, noch een of ander verzoek om nadere inliohtingen ingekomen en dkt niettegenstaande dezer "dagen nadere meer gedetailleerde plannen aan de werven zjjn verzonden met de tege moetkomende mededeeling de directie wilde zoover gaan als maar eenigszins mogelgk was, hoewel zjj over aanbie dingen beschikt om de drie booten nog op één werf te bouwen binnen den oorspronkelgk gesteldes termgn van 1 Augustus 1909 dat de termgn van oplevering wordt verlengd tot 1 April 1910. Wanneer dan ook de directie van de Zeeland ten slotte genoodzaakt mooht zijn den bouw der diie nieuwe snelva rende mailstoomers op te dragen aan een buiteniansehe werf, dan zal het niet zijn, omdat zy de Nederiandsehe industrie voorbgzag, maar omdat geen der drie in aanmerking komende wer ven in staat was althans op dit oogenbük niet om de order uit te vosren op de wgze als de Zeeland dit moet eisohen op straffe van bet schaden barer belangen en bet in de waagsohaal stellen eener veelbelovende toekomst. Al zon de Maatschappg er de voor keur aan geven om haar sohepen te doen bouwen door een der werven, die haar sporen op dit gebied hebben ver diend, om te kunnen profitseren van de jongste en beste vruohten dezer voortgaande „experience" in bet be lang van haar concurrentiestrijd on der welke de Nederiandsehe werven die, ook bijjkens hef uitzenden eener oom- mitoie van deskundigen naar Eageland en bet inroepen van het advies van prof Blies te Londen, over een derge lijke ervaring op het zeer aparte en moeilijke terrein van Cross-Channei- booten met groote snelheid en aan een beperkten diepgang gebonden niet be schikken, hoe verdienstelgk ook bun praestaties met betrekking tot andere sobeepstypen overigens mogen zgn, door haar niet kunnen worden gerekend hing ios neder, deoh geen teere kin derhand had nu schertsend de dikke vlechten losgemaakt. De storm had ze ruw uit elkaar gerukt, zoodat ze in groote wanorde het diep gebogen hoofd bedekten. Haar gelaat had nu geen blosje en geen vrooljjk lachende trek ken, neen, het had een doodsbleeks kleur en de oogen misten alle uitdruk king. Wat doe je hier, Elisabeth P vroeg Carmela en legde vriendelgk de band op haar schouder. Kom, sta op en ga met mg mee I Ik kan niet, antwoordde Elisa beth zacht zonder op te zien. Ik wacht 1 Waar waoht je op P vroeg Oarmela. Zg ontstelde vsn de uitdrukking van zinsverbgsteriDg, die op het gelaat van baar vriendin te zien was. Stil, klonk het terug, ik wacht op den vloed hg zal wel spoedig ko men, want ik heb al lang gewacht. En ik ben dicht bg het water gaan zitten 1 Ik heb Lili vroeger geleerd over eb en vloed, nu ben ik zelf vergeten, hoe het isl Maar wanneer de vl ïed komt, dan neemt hg alles mee dat weet ik daarom zit ik hier en waoht 1 de mogelijkheid zou geenszins uit gesloten zgn dat zg, alle vóór en tegen wéloverwogen, indien de prijs aanne- melijk ware de sohepen tóch op één Nederiandsehe werf liet bouwen maar die keuze zou eerst aan de ordz kunnen komen, wanneer 30 een zoo danige aanbieding van een der drie Nederiandsehe werven ontving, hetgeen tot haar leedwezen, zooals gezegd, tot dusver nog niet het geval is, terwjjl de le November met rassohe schreden nadert. Da B.-E. sa M kiesrecht. Op de vergadering van des Bond van r.-k. kiesverenigingen in Neder land, den 28en September te Utrecht gehouden, hebben eenige afgevaardigden niet gestemd overeenkomstig dé hit- spraak hnnner kiesvereniging. Ga' noemd werd reeds Grave. Than* wordt nit Oellt bericht, dat het bestuur der r.-k. kiesvereniging aldaar oolleotief ontslag heeft genomen, omdat de af gevaardigde der vereniging te Ütréehf voor organisch kiesrecht stemde, tervrjjl de vereniging zioh voor algemeen kiesreeht heeft uitgesproken. Het blijkt dus meer eu meer, dat de stemming op dit punt onzuiver is geweest, althans de meaning der kiezers niet juist weergeeft. 1 Hdsvljjt tentcssstslliogsB. Een 12ial afdeelingen vei den, Yolksbond tegen drankmisbruik hebbën plannen ontworpen voor een tentoon stelling van huievljjt. Het zgnAl melo, Bsarn, Breda, Groningen, Her ringen, Middelburg, Nymegen, Yeén- dam, Wildervank, Winterswjjk, Zeist, en Zierikzee. Oe havens en reeden van Hellevoet- sluis en Ter Neuzen zgn door den Min. van binnenlandsohe zaken aangewezen als havens en reeden die sohippers van vaartuigen, komende uit besmet ver klaarde lauden of plaatsen, of aan boord waarvan een geval dier ziekte tgdéns de jongste zeereis is voorgekomen, mogen aandoen, alvorens bun sobip het gezond heidsonderzoek, 'voorgeschreven by de wet van 28 Maart 1877, te hebben doen ondergaan. Uit Rotterdam meldt men ons, dat aldaar van 19 Hei tot 1 Juni 1909 ee® internationale tentoonstelling van mu ziekinstrumenten zal gehonden wor<iéh, met een daaraan verbonden nationalen wedstrgd van harmonie- en fanfare korpsen. Zitting van 23 Oet. des middags l1/, nur. Yoorzitter da heer jhr. mr. Yan Doorn van Koudekerke. Tegenwoordig 14 leden. Afwezig da Carmela's vermoeden was dus juist geweest. Elisabeth's wanfioop was diép maar stil. Ze stortte zich niet in het water, doch wachtte tot hét water haar haalde» Wil je dan sterven, Elisabeth f En wasrons Ze hebben me weggejaagd, antwoord de zg op smartelgken toon, terwjjl zjj klappertandde van de koude. Ik wist niet, waar ik heen moest. Allen hatën mg, alleen Hector niét, die was vriendelgk. Ik zooht hem op in sgn hok, en wjj konden het goed mét el kaar vinden. Maar toen kwam baren Edgar, bg nam mg mee den tain in, en daar zeide hjj„Zjjt ge het, die sleutels laat maken om 'e naehts naar vreemde mannen te gasnP" Of néén, dat dacht hg heimelgk, maar hjj Troeg mg beleefd„Had ik niet het genoe gen, u gisterenavond in den manesohgn te zien P" En toen ik dat hoorde, ben ik heengegaan. (Wordt vervolgd)»

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1908 | | pagina 1