VLISSIMSCHE COMA
men.
11 kli geslaakt.
handel.
1. Eb IS
KOOF
S.
Dinsdag
28 Juli.
ËN.
z.
n- en
tijken,
Ho. 176.
46& Jaargang.
1908.
«>•086
'y isieti.
iq»Q*G
«in
FEUILLETON.
UaHf)
il en per keai.
kanten,
(tit Witg,
3 soortei
•oenewoud
rstui.vp.il-
41.
Prijs pex drie maanden 1 30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent Mm abonneert inch bij alle Bjefc
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever
F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Maikt.
ADVERTENTIËN: tan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eftïo regel
neer 10 eent. Bij directe opgaaf v.in driemaa' plaatsing ftrzelfda
idvertentie wordt de prijs slechts Iweanaai bereke'uL Gwt letters
(D eliehé's naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen.
Teleplioonnnminer 10.
Abonnt ments-Advertentlës op zeer foordeel it r voorwaarden.
LKEL.
,ines behoeven
tanprijzing.
oaken slechte
letten, dat zs
juiste adres
it worden.
Nederland—Venezuela.
Blijkens een bjj het departement van
marine ontvangen berioht is Hr. Ms.
panteerdekeohip .Gelderland* 25 dezer
van Aruba vertrokken naar de havene
van Venezuela,
Men herinnert zich dat onze minis
ter-resident de Reus verzocht had aan
den commandant van de .Gelderland"
zich te begeven naar La Guaira. Hoogst-
waarecbijnljjk deed onze gezant dit ver
zoek, opdat de .Gelderland" hem zou
kunnen afhalen. Blijkens bovenstaand
telegram is het pantsersohip naar de
voorhaven van Caracas vertrokken en
zal onze gezant zioh wel onverwijld
san boord begeven.
Da „N. R. Ct." sohrjjftHet voor
val van 1908 toont hoe langer hoe
meer overeenkomst te hebben met dat
van 1870. Nu, evenals toen, allerlei voor
onze scheepvaart en handel nadeelige
bandelinge-? der regeering van Venezuela
en, als slot, het uitzetten van onzen diplo-
matieken vertegenwoordiger, onder de
verzekering, dat deze handeling slechte
tegen den persoon van dien vertegen
woordiger ia geriobt en dat zij van de
tijde van Venezuela geen verandering
brengt in de vriendschappelijke betrek
kingen.
5 Blijkens de mededeeling door onzen
minister van buitenlandeohe zaken in
de Eerste Kamer gedaan, is onze re
geering zioh ten volle bewust van het
ernstige van den toestand en van het
geen baar eventueel te doen staat. In
dien, wat wij innig hopen, dat niet het
geval zal zijn, inderdaad de onvermijde
lijkheid mocht onts'aan, waarop de
minister doelde, zal er met ai onze
krachten naar geBlreefd moeten worden,
de zaken tot een voor ons beter en
eervoller eind te brengen, dan in 1870
het geval geweest is. De materieele be
langen het vrij geven van twee
aangehouden schepen zijn toen, zij
het onvoldoende door het uitblijven van
schadevergoeding enzgeschikt, doch
onze nationale eer is toenmaals deerlijk
gehavend uit het geschil gekomen.
icta voor laet
vel niet van
SINGER" of
want <1 e k g-
rïag te zeilen.
BOOLJ,
middags 2 tot
dera uren kan belt'
ondags v. 112t
nhuis, Amsterdam
Defensie.
[i Naar het „Centr." verneemt, is het
rapport, opgemaakt door de commissie
nit het bestuur van den Algem. Bond
van R. K. Kiesvereenigingen benoemd
in zake het defeDsievraagetuk gereed,
en kan worden verwacht, dat het over
eeaigen tijd zal vereohijnen.
Middenstandscongres te Weenen.
De Koningin heeft op voordracht van
dea minister van iandbouw, nijverheid
en handel, tot afgevaardigden der Ned.
regaering van het is Ooi a. s, te Wee
nen te houden tweede internationaal
.oongres van den Middenstand benoemd
de haerenP. J. M. Aalberae, ver-
on lagen prij',
AGO
a Teak, Ame-
cbb, en Gree'
Groanharii
,OHEUVELMAS[>„?^ef?0ed' bovenkieeding en wat
Ï>N, Beur8steeg lb
I 28.)
10.
heeren nog sneer op reia meenemen,
kwam voor den dag, en eindelijk een
revolver, benevens een zijden heerendae,
tastin een dasspeld met diamanten stak.
2ij legde het wapen bedaard ter zijde,
«ak de speld uit de das en liet die in
v zonnestralen schitteren. .Dier ken
oog niet Paul 1 Wat een mooie I
rC '1B') ied>e vandaan?'
j Gabori keerde zioh om, stak de handen
zyn zakken en leunde tegen de eeore-
'«re. „Die dasspeld Uit Hamburg.
B ia tamelijk duur maar dat is nu
nmaal zoo in ons vak moet men
«Wke dingen hebben. Bevalt het ding
„Dat zou ik meenen
^Volgens de laatste mode kunnen
«ook zoo'n ding dragen. Als je
tegenwoordiger der Ned. regeering bij
het Instituut international pour l'éture
du problème dee classes moyennes, te
Leiden J. 8. Meuwsen, voorzitter van
den Ned. Bond van vereenigingen van
den Haideldrijvenden en Industrieelen
Middenstand, en R. P. J. Tutein Nol-
thenius, voorzitter der Staatscommissie
voor den llandeldrijvenden en industri
eelen Middenstand, de beide laatsten
te Amsterdam.
Kod. Instituut voor de Marine.
Met ingang van 23 Juli werden bij
het Kon. instituut voor de marine te
Willemsoord bevorderd tot sergeant-
adelborst de navolgende korporaal-adel
borsten 2e kl. 2e afd.8. W. F.Hen
drikse, A. C. Wakerlin, J. H. Yan der
Bel, J. B. Blom, N. Munk, A. C. van
der Sande Laooste, P. D. de Veer, G.
A. Waller, J. J. Zomer, Ch. Zijlstra,
M. J. Kruyt, F. H. van Moorsel, jhr.
G. L. Wiohers, C. Meijer, C. Winkler,
D. De Josselin de JoDg, A. C. C. San-
nes, J. H. de Vey Mestdagh, J. W.
Cohen Stuart, W. Lubberink, H. van
Eeghen, J. P. Seret, J. Haremaker, H.
G. Gerke, J. C. H. H. Mackay, C.
Pantekoek.
Non Nationale Visscherq-Tentoonstelt ng.
De heer C. Brauwer, uitgever van
do .Ned. Zee-Visscherjj en Handele
oourant", zond een schrijven aan het
hoofdbestuur der Vereeniging tot be
vordering van de Nederlandsche Vissebe-
rij en aan het bestuur der hoofdafde9-
ling Zoetwatervissoherg van de Neder-
landsohe Heide Maatschappij, waarin hij
o. a. zeide „Nu de pogingen, om ter
gelegenheid van de opening van het
Vredespaleis een .Internationale Vre-
destoonst6lling" te houden ik laat
in het midden door welke omstandig
heden schipbreuk hebben geleden,
rees bij mij het denkbeeld van een Na
tionale Viseoherij Tentoonstelling, te
houden ter gelegenheid van deze ge
beurtenis, die zonder twijfel uit alle
landen der beschaafde wereld een groot
aantal vreemdelingen naar ons land en
naar de Residentie zal lokkec.
.Van welk een groot nut het houden
in die dagen van zulk een tentoonstel
ling voor onze zout- en zoetwatervie-
soherij nog steeds een belangrijke
tak van bedrijt zal zijn hoe ruim
zij aan reeders, viseehere, nettenfabri-
kanten en handelaren, kortom aan allen
wier handel of bedrijf met de visscherij
verwant is, een gnnatige gelegenheid
zal kunnen bieden tot het aanknoopen
van nieuwe handelsbetrekkingen, het
openen van nieuwe afzetmarkten, ik
meen, mijne heeren, dat het wel niet
noodig zal zijn, u ai de groote voordeelen
van zulk een tentoonstelling te betoo-
gen en uiteen te zetten".
De schrijver Iaat de uitwerking en
uitvoering van zjjn denkbeeld over aan
de besturen tot welko hg zioh richtte
en hoopt, dat zij, indien het in hun
het dus wil hebben
Judith kleurde van genoegen, dooh
toen keek zij haar man tooh weer ietwat
angstig aan. „Dat is werkelijk te veel,
lieve man 1 Mag ik de diamanten later
ook anders laten zetten P"
,Als je wil, kun je het wel dadelijk
laten doen. Of neen doe het liever
later."
Gabori scheen verstrooid van gedaoh-
ten te zijn bij ging naar de tafel, nam
de revolver in handen en bekeek het
wapen aan alle kanten.
„Die zal ik maar dadelijk in de slaap
kamer hangen het is altijd goed, als
men zoo iets bij de hand heeft."
Hg bracht het wapen weg, maar
keerde spoedig terug.
De zon was intussohen ondergegaan
en het avondrood verbleekte meer en
meerhet werd schemerdonker in de
kamers en daardoor ongezellig.
Judith had den koffer weggeruimd
en zat ledig op de sofa. Hare armen
rustten op de tafel, en onder het bereik
harer handen lag de zware koeriertaeoh
met een stevig stalen slot.
De jonge vrouw itaarde voortdurend
uaar de taeeh, doch raakte deze niet aan.
„Maak licht," zei Gabori. „Heb je
vereeniging een gunstig onthaal vindt,
met elkaar de noodige etappen tot be
reiking van het doel zullen doen.
Bij Kon. besluit van 24 dezer ie de
kapitein ter zee G. Fabiua met ingang
van 17 Augustus eervol ortheven van
het bevel over Hr. Ms. pantserdeksohip
„Friesland* en dit bevel alsdan opge
dragen aan den kapitein ter zee W. J.
Cohen Stuart.
Den 22 Augustus vertrekt met het
stoomsohip „Rembrandt* naar OoBt-
fndië, met bestemming voor Batavia,
een detachement aanvullingstroepen,
eterk 3 onderofficieren en 50 minderen,
onder bevel van den le luit. der inf.
jhr. A. D. Laman Trip en met mede-
geleide van de 2e luits. der inf. F. P.
Eibers en L. P. Sormani, welke offioie-
ren allen voor 5 jaren worden gede
tacheerd bij het leger in Ned.-Indië.
Brieven voor de .Piet Hein."
De direoteur generaal der postergen
en telegraphie maakt bekend dat aan
Hr. Ms. pantser8cbip .Piet Hein", te
Bergen (NoorwegeD), de navolgende
brievenmalen zullen worden gezonden
a. 29 Juli e.k. des morgens door het
postkantoor te Rotterdam b. van 29
Juli tot en met 1 Augustus e.k. dage
lijks met den trein van 7.16a van Am
sterdam naar Emmerik.
Indien belanghebbenden hunne brie
ven en andere stukken in de aan ge
noemd sohip te verzenden brievenmalen
wensohen opgenomen ta zien, wórden
zij uiigenoodigd ze voldoende te frankee
ren en te voorzien van twee elkander
snijdende lijnen cv... hut geheele adree,
lcopenda van den eenen hoek naar den
anderen.
Brieven en andere stukken voor meer
genoemd sohip, welke niet aan deze
voorwaarden voldoen, zullen langs den
gewonen weg naar hunne bestemming
worden verzonden.
Vlissingen, 37 Juli.
KAMER TAN KOOFHAADEL.
(S'ot.)
Bi n n en la n d sche Scheepvaart.
De binnenlandsche scheepvaart was
minder levendig dan ten vorigen jare,
hetgeen blijken kan zoowel uit het
kleiner getal eohepen dat door de sluizen
werd gesehut, als uit de mindere ge
zamenlijke scheepsruimte.
Door de Bluizen passeerden namelijk
7.043 binnenschepen met een gezamen-
lijken inhoud van 516.671 M', tegen
7.280 schepen met een inhoud van
540 760 M3 in 1906. Onder de 7.043
schepen kwamen 703 rjjksvaartuigen en
pleizierjachten voor met een inhoud van
30.868 M3.
Van de echeepvaartbeweging in de
de deur goed gesloten
„Met sleutel, grendel en veiligheids
ketting."
„Dat is goed I Voor het overige zal
ik zelf zorgen I"
Hij maakte aan alle venstera de gor
dijnen dicht, terwjjl Judith het elec-
trisch licht ontstak. Het werd nu helder
licht in de woning, maar van buiten
af was daarvan niets te bespeuren, geen
enkele iiohtstraal kon naar buiten drin
gen.
Het was ook zeer stil in de woning.
Beneden op den Graben was het le
vendig genoeg, daar was een druk ver
keer van rijtuigen doch Gabori's wo
ning lag zoo hoog, dat men daarvan
slechts een dof gedruisch kon opvangen.
Gabori zette zioh op de sofa neer en
wenkte Judith, naast hem te komen
zitten. Zij voldeed aan zijn verlangen,
maar eehoof in een hoek 5 hij keek
baar aan, uit zijn blik eprak een ge
mengd gevoel van medelijden en van
minachting.
„Het is goed gegaan," zeide hij ein
delijk, terwijl hij de taseh opende. „Je
vraagt er heelemaal niet naar dat had
je wel eens kunnen doen. Nu zal ik
zelf er maar over beginnen. Het ia
Westerhaven zijn geene cjjfars bekend.
Deze getijhaven wordt uitsluitend ge
bruikt door de garualenvisschars,zoomede
door de vaartuigen van het Hollandsch
en Belgiech loodswezen.
De Middelburgsohe Maatschappij van
Stoomvaart onderhield van hier uit den
dienst op Rotterdam en tuesehecgelegen
plaatsen met twee etoombooten, de
„Middelburg I" en Middelburg II."
Vervoerd werden 18.433 passagiers,
tegen 14.896 in 1906, terwijl 50.379
verzendingen van goederen plaats had
den tegen 51.514 in het vorige jaar.
De Zeeuweehe Stoombootmaatschappij
exploiteerde geregeld etoombootdieneten
met de „Valk I" en Valk II" op Bree-
kens, Dordrecht, Rotterdam en Sohiedam,
hoofdzakelijk voor het vervoer van vracht
goederen. 101 reizen werden gemaakt.
Een wekelijksohe dienst had plaats
door de stoombooten „Zeeland I* en
„Zeeland II" voor het vervoer van
goederen en vee naar Middelburg, Goes,
Dordrecht, Gouda, Amsterdam en Zaan
dam, terwijl de etoombooten „Annie I'
en „Annie II" het verkeer met Gouda,
Utrecht en Amsterdam in stand hiel
den, In den loop van het jaar werd
de „Annie III" in dienst gesteld.
De havendienst van da stad naar de
sluizen en omgekeerd werd uitgeoefend
door een tweetal stoombootjes. Zij voor
zien in eene groote behoefte.
De Bergen-op Zoomsche Pakket-
vaartmaatschappij, wekelijksche dienst
Bergen-op Zoom via Middelburg, Vlie
singer, Neuzen, Sas van Gent naar Gent
en terug per stoomschip „Stad Gent,"
De communicatie met Breskens, Bor-
sele, Terneuzen en Hoedekenekerke werd
onderhouden door den Provincialen
Stoombootdienst op de Wsater Sobslde.
Tuaecheu Vliesingen en Breskens wordt
zesmaal daags heen en terug gevaren
(des Zondags vijf malen) en tusschen
Vlissingen en Terneuzen vijf maal daags
(des Zondags vier maal.)
De zeilvaart voor zooveel betreft
de veer- en beurtschepen blijft in
de behoefte van het verkeer met Zeeuweoh
Vlaanderen en Zuid Beveland, voor goe
derenvervoer voorzien. Het vervoer
geschiedde voornamelijk naar Breskens,
Hoofdplaat, Biervliet, Terneuzen, Elle-
wontedijk, Axel, Hoek en Cadzand.
De garnalenvissoherij werd uitgeoe
fend door een vloot van 63 vaartuigen
dia van hier afvaren. De vangat was
minder dan in 1906.
Buitenlandeche Soheepvaart.
Het getal zeeschepen dat door de
sohuteluizen passeerde was in 1907
eenigszins grooter dan in het jaar te
voren.
Er werden namelijk in totaal 1656
zeeschepen in - en uitgeschut tegen
1648 in 1906. De gezamenlijke inhoud
bedroeg 642,263 M'. tegen 607 658 Ms.
in het voorgaande jaar.
Onder de genoemde cijfers zijn be
grepen 1419 schepen met een inhoud
overal goed gegaan, in Münehen, in
Frankfort en in Hamburg."
„Kunnen we ophouden P" vroeg zij
vol belangstelling, terwijl zij hare hand
op zijn arm legde.
„Je weet, dat wij deelen moeten",
antwoordde bij ontwijkend. „Zie zelf
maar, en maak dan je berekening."
Daarop begon hg de taseh ledig te
maken.
Eerst kwamen er een aantal rollen
goudstukken te voorsohijn. Hg legde
die rollen zorgvuldig naast elkaar elke
rol was voorzien van een lakstempel
en een opsohrift.
„Ik kon niet alles in papier krijgen,"
zeide hij peinzend," maar goud is tooh
ook goed. Het beste komt eohter ach
teraan."
Dat beste bestond uit versoheidene
brieventaseehenop een enkele na
droegen ze alle de sporen van veel
vuldig gebruik. Al die tassehen waren
volgepropt met Duitseh papieren geld,
meest bankbiljetten van dnizend en van
vjjfhonderd mark.
Gabori sorteerde ze op hoopjes, ter-
wijt Jndith de brieventaseh bekeek die
de mesBte biljetten van dnizend mark
had bevat.
ven 195 658 M3., behoorende tot de
Nederlandsche- en buitenlandi-ohe ma
rine, zoomede Nederlandsche- en Bel-
gieohe loodsvaartuigen.
Na aftrek hiervan blijkt dat er 237
handelsschepen en zeeeleepbooten met
een gezamenlijken inhoud van 446,705
Ms. zjjn in- en uitgevaren, tegen 248
met een inhoud van 462,214 M3. in 1906.
De soort van lading der handelssche
pen was als volgt 9 schepen beladen
met hout, waarvan 1 met groenharthout
en de overige met balken en grzisgd
hout, 2 schepen beladen met petrolenm,
11 idem met steenkolen, 2 idem met
teakhout, 5 idem met melasse voor
Bergen-op Zoom, ter overlading in
liohters alhier.
De overige schepen waren geladen
met diversen zij kwamen alhier binnen
wegens averij of voor het aanvullen
van den steenkolenvoorraad.
Verder hebben hier geladen 30 eohe
pen met cokee bestemd voor Engeland,
Zweden en Noorwegen, 11 schepen met
ijzer bestemd voor Engeland. De cokes
waren per waggon uit DuitsohlaDd te
Vlissingen aangevoerd en met behnlp
der kolentip ingeladen. De Bchepen met
ijzer hadden aan de Electrotinfabriek
De stoomeohepen van de Duitsohz
Ooet-Alrika lijn kwamen geregeld al
hier ter ontscheping van passagiers en
post. Er werden in 't geheel 405 pas
sagiers ontscheept tegen 651 in 1906.
Het meerendeel van hen vertrok met
de mailbooten naar Eogeland, de overi
gen met den trein naar Holland of
Duitsohland.
Het Koninklijk Engeleoh jaoht „Vic
toria and Albert" bezocht de haven 3
malen, 2 msal ter in- en ontscheping
van H. Majesteiten den Koning en de
Koningin van England.
Nog werd de haven bezooht door het
Dniteohe Keizerlijks jaoht „Hohenzol-
lern* ter inscheping van H. Majesteiten
den Keizer en de Keizerin van Dniteoh-
land.
De Stoom vaart-Maatsebappg „Zee*
lend", Koninklijke Nederlandsohe Poet
vaart, onderhield dagelijks geregelde
dag- en nachtdiensten voor personen-,
goederen- en postvervoer tusschen Vlis
singen en Queenboro'. Het passagiers
vervoer en bet vervoer van stukgoede
ren bleef op bevredigende wijze voor
uitgaan. Afgelegd werden 730 reizen,
zijnde twee reizen minder dan in het
vorige jaar. Do vloot is voorzien van
inrichtingen voor draadlooze telegrafie,
hetgeen door het publiek zeer wordt
gewaardeerd.
Aan het havenhoofd alhier en aan
de pier te Queenboro zijn door de
Maatschappij onderwater-klokken ge
plaatst alle eohepen zijn of worden
voorzien van inrichtingen voor onder-
zee-mistsignalen.
Het getal reizigers en de hoeveelheid
goederen die vervoerd werd, bedroeg
gedurende de laatste vjjf jarenin
„Deze ken ik nog niet," zeide zij.
„Dat komt er niet op aan", ant
woordde hij eenigszins ongeduldig. „Ik
heb het ding ergens gekocht, ik geloof
in Münohen. Maar wat zeg je ns van
het andere
Met blijkbaren tegenzin dwaalden
hare oogen over den grooten hoop pa
pieren geld, dat voor haar op het groene
tafelkleed lag.
„Vodden I" zei ze op minachtigen
tooo. Gabori lachte luid om die woorden.
„Kostbare vodden, lieveling, wees
daarvan verzekerd Wat doe je daar P
Ah zoo, wil je er ook je plezier vau
hebben P Ga je gang!"
Het pleizier der jonge vrouw was van
ongewonen aard. Zij brak de geldrollen
open en liet de sohittérende goudstuk
ken door hare handen gigden. De hoop
goud werd hoe langer grooter, het
ed :1e metaal flikkerde in de stralen van
het eleotrisoh lioht. Toen de laatste rol
was opgengemaakt, greep zij met de
witte vingers in het gond en woelde
daarin met zichtbaar welbehagen.
Met een spotaehtigen glimlach zat
Gabori naar zjjne vrouw te kjjken.
(Wordt vervolgd.)