VLISSIMSCHE COMA men. 11 kli geslaakt. handel. 1. Eb IS KOOF S. Dinsdag 28 Juli. ËN. z. n- en tijken, Ho. 176. 46& Jaargang. 1908. «>•086 'y isieti. iq»Q*G «in FEUILLETON. UaHf) il en per keai. kanten, (tit Witg, 3 soortei •oenewoud rstui.vp.il- 41. Prijs pex drie maanden 1 30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent Mm abonneert inch bij alle Bjefc handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Maikt. ADVERTENTIËN: tan 1—4 regels ƒ0.40. Voor eftïo regel neer 10 eent. Bij directe opgaaf v.in driemaa' plaatsing ftrzelfda idvertentie wordt de prijs slechts Iweanaai bereke'uL Gwt letters (D eliehé's naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen. Teleplioonnnminer 10. Abonnt ments-Advertentlës op zeer foordeel it r voorwaarden. LKEL. ,ines behoeven tanprijzing. oaken slechte letten, dat zs juiste adres it worden. Nederland—Venezuela. Blijkens een bjj het departement van marine ontvangen berioht is Hr. Ms. panteerdekeohip .Gelderland* 25 dezer van Aruba vertrokken naar de havene van Venezuela, Men herinnert zich dat onze minis ter-resident de Reus verzocht had aan den commandant van de .Gelderland" zich te begeven naar La Guaira. Hoogst- waarecbijnljjk deed onze gezant dit ver zoek, opdat de .Gelderland" hem zou kunnen afhalen. Blijkens bovenstaand telegram is het pantsersohip naar de voorhaven van Caracas vertrokken en zal onze gezant zioh wel onverwijld san boord begeven. Da „N. R. Ct." sohrjjftHet voor val van 1908 toont hoe langer hoe meer overeenkomst te hebben met dat van 1870. Nu, evenals toen, allerlei voor onze scheepvaart en handel nadeelige bandelinge-? der regeering van Venezuela en, als slot, het uitzetten van onzen diplo- matieken vertegenwoordiger, onder de verzekering, dat deze handeling slechte tegen den persoon van dien vertegen woordiger ia geriobt en dat zij van de tijde van Venezuela geen verandering brengt in de vriendschappelijke betrek kingen. 5 Blijkens de mededeeling door onzen minister van buitenlandeohe zaken in de Eerste Kamer gedaan, is onze re geering zioh ten volle bewust van het ernstige van den toestand en van het geen baar eventueel te doen staat. In dien, wat wij innig hopen, dat niet het geval zal zijn, inderdaad de onvermijde lijkheid mocht onts'aan, waarop de minister doelde, zal er met ai onze krachten naar geBlreefd moeten worden, de zaken tot een voor ons beter en eervoller eind te brengen, dan in 1870 het geval geweest is. De materieele be langen het vrij geven van twee aangehouden schepen zijn toen, zij het onvoldoende door het uitblijven van schadevergoeding enzgeschikt, doch onze nationale eer is toenmaals deerlijk gehavend uit het geschil gekomen. icta voor laet vel niet van SINGER" of want <1 e k g- rïag te zeilen. BOOLJ, middags 2 tot dera uren kan belt' ondags v. 112t nhuis, Amsterdam Defensie. [i Naar het „Centr." verneemt, is het rapport, opgemaakt door de commissie nit het bestuur van den Algem. Bond van R. K. Kiesvereenigingen benoemd in zake het defeDsievraagetuk gereed, en kan worden verwacht, dat het over eeaigen tijd zal vereohijnen. Middenstandscongres te Weenen. De Koningin heeft op voordracht van dea minister van iandbouw, nijverheid en handel, tot afgevaardigden der Ned. regaering van het is Ooi a. s, te Wee nen te houden tweede internationaal .oongres van den Middenstand benoemd de haerenP. J. M. Aalberae, ver- on lagen prij', AGO a Teak, Ame- cbb, en Gree' Groanharii ,OHEUVELMAS[>„?^ef?0ed' bovenkieeding en wat Ï>N, Beur8steeg lb I 28.) 10. heeren nog sneer op reia meenemen, kwam voor den dag, en eindelijk een revolver, benevens een zijden heerendae, tastin een dasspeld met diamanten stak. 2ij legde het wapen bedaard ter zijde, «ak de speld uit de das en liet die in v zonnestralen schitteren. .Dier ken oog niet Paul 1 Wat een mooie I rC '1B') ied>e vandaan?' j Gabori keerde zioh om, stak de handen zyn zakken en leunde tegen de eeore- '«re. „Die dasspeld Uit Hamburg. B ia tamelijk duur maar dat is nu nmaal zoo in ons vak moet men «Wke dingen hebben. Bevalt het ding „Dat zou ik meenen ^Volgens de laatste mode kunnen «ook zoo'n ding dragen. Als je tegenwoordiger der Ned. regeering bij het Instituut international pour l'éture du problème dee classes moyennes, te Leiden J. 8. Meuwsen, voorzitter van den Ned. Bond van vereenigingen van den Haideldrijvenden en Industrieelen Middenstand, en R. P. J. Tutein Nol- thenius, voorzitter der Staatscommissie voor den llandeldrijvenden en industri eelen Middenstand, de beide laatsten te Amsterdam. Kod. Instituut voor de Marine. Met ingang van 23 Juli werden bij het Kon. instituut voor de marine te Willemsoord bevorderd tot sergeant- adelborst de navolgende korporaal-adel borsten 2e kl. 2e afd.8. W. F.Hen drikse, A. C. Wakerlin, J. H. Yan der Bel, J. B. Blom, N. Munk, A. C. van der Sande Laooste, P. D. de Veer, G. A. Waller, J. J. Zomer, Ch. Zijlstra, M. J. Kruyt, F. H. van Moorsel, jhr. G. L. Wiohers, C. Meijer, C. Winkler, D. De Josselin de JoDg, A. C. C. San- nes, J. H. de Vey Mestdagh, J. W. Cohen Stuart, W. Lubberink, H. van Eeghen, J. P. Seret, J. Haremaker, H. G. Gerke, J. C. H. H. Mackay, C. Pantekoek. Non Nationale Visscherq-Tentoonstelt ng. De heer C. Brauwer, uitgever van do .Ned. Zee-Visscherjj en Handele oourant", zond een schrijven aan het hoofdbestuur der Vereeniging tot be vordering van de Nederlandsche Vissebe- rij en aan het bestuur der hoofdafde9- ling Zoetwatervissoherg van de Neder- landsohe Heide Maatschappij, waarin hij o. a. zeide „Nu de pogingen, om ter gelegenheid van de opening van het Vredespaleis een .Internationale Vre- destoonst6lling" te houden ik laat in het midden door welke omstandig heden schipbreuk hebben geleden, rees bij mij het denkbeeld van een Na tionale Viseoherij Tentoonstelling, te houden ter gelegenheid van deze ge beurtenis, die zonder twijfel uit alle landen der beschaafde wereld een groot aantal vreemdelingen naar ons land en naar de Residentie zal lokkec. .Van welk een groot nut het houden in die dagen van zulk een tentoonstel ling voor onze zout- en zoetwatervie- soherij nog steeds een belangrijke tak van bedrijt zal zijn hoe ruim zij aan reeders, viseehere, nettenfabri- kanten en handelaren, kortom aan allen wier handel of bedrijf met de visscherij verwant is, een gnnatige gelegenheid zal kunnen bieden tot het aanknoopen van nieuwe handelsbetrekkingen, het openen van nieuwe afzetmarkten, ik meen, mijne heeren, dat het wel niet noodig zal zijn, u ai de groote voordeelen van zulk een tentoonstelling te betoo- gen en uiteen te zetten". De schrijver Iaat de uitwerking en uitvoering van zjjn denkbeeld over aan de besturen tot welko hg zioh richtte en hoopt, dat zij, indien het in hun het dus wil hebben Judith kleurde van genoegen, dooh toen keek zij haar man tooh weer ietwat angstig aan. „Dat is werkelijk te veel, lieve man 1 Mag ik de diamanten later ook anders laten zetten P" ,Als je wil, kun je het wel dadelijk laten doen. Of neen doe het liever later." Gabori scheen verstrooid van gedaoh- ten te zijn bij ging naar de tafel, nam de revolver in handen en bekeek het wapen aan alle kanten. „Die zal ik maar dadelijk in de slaap kamer hangen het is altijd goed, als men zoo iets bij de hand heeft." Hg bracht het wapen weg, maar keerde spoedig terug. De zon was intussohen ondergegaan en het avondrood verbleekte meer en meerhet werd schemerdonker in de kamers en daardoor ongezellig. Judith had den koffer weggeruimd en zat ledig op de sofa. Hare armen rustten op de tafel, en onder het bereik harer handen lag de zware koeriertaeoh met een stevig stalen slot. De jonge vrouw itaarde voortdurend uaar de taeeh, doch raakte deze niet aan. „Maak licht," zei Gabori. „Heb je vereeniging een gunstig onthaal vindt, met elkaar de noodige etappen tot be reiking van het doel zullen doen. Bij Kon. besluit van 24 dezer ie de kapitein ter zee G. Fabiua met ingang van 17 Augustus eervol ortheven van het bevel over Hr. Ms. pantserdeksohip „Friesland* en dit bevel alsdan opge dragen aan den kapitein ter zee W. J. Cohen Stuart. Den 22 Augustus vertrekt met het stoomsohip „Rembrandt* naar OoBt- fndië, met bestemming voor Batavia, een detachement aanvullingstroepen, eterk 3 onderofficieren en 50 minderen, onder bevel van den le luit. der inf. jhr. A. D. Laman Trip en met mede- geleide van de 2e luits. der inf. F. P. Eibers en L. P. Sormani, welke offioie- ren allen voor 5 jaren worden gede tacheerd bij het leger in Ned.-Indië. Brieven voor de .Piet Hein." De direoteur generaal der postergen en telegraphie maakt bekend dat aan Hr. Ms. pantser8cbip .Piet Hein", te Bergen (NoorwegeD), de navolgende brievenmalen zullen worden gezonden a. 29 Juli e.k. des morgens door het postkantoor te Rotterdam b. van 29 Juli tot en met 1 Augustus e.k. dage lijks met den trein van 7.16a van Am sterdam naar Emmerik. Indien belanghebbenden hunne brie ven en andere stukken in de aan ge noemd sohip te verzenden brievenmalen wensohen opgenomen ta zien, wórden zij uiigenoodigd ze voldoende te frankee ren en te voorzien van twee elkander snijdende lijnen cv... hut geheele adree, lcopenda van den eenen hoek naar den anderen. Brieven en andere stukken voor meer genoemd sohip, welke niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen langs den gewonen weg naar hunne bestemming worden verzonden. Vlissingen, 37 Juli. KAMER TAN KOOFHAADEL. (S'ot.) Bi n n en la n d sche Scheepvaart. De binnenlandsche scheepvaart was minder levendig dan ten vorigen jare, hetgeen blijken kan zoowel uit het kleiner getal eohepen dat door de sluizen werd gesehut, als uit de mindere ge zamenlijke scheepsruimte. Door de Bluizen passeerden namelijk 7.043 binnenschepen met een gezamen- lijken inhoud van 516.671 M', tegen 7.280 schepen met een inhoud van 540 760 M3 in 1906. Onder de 7.043 schepen kwamen 703 rjjksvaartuigen en pleizierjachten voor met een inhoud van 30.868 M3. Van de echeepvaartbeweging in de de deur goed gesloten „Met sleutel, grendel en veiligheids ketting." „Dat is goed I Voor het overige zal ik zelf zorgen I" Hij maakte aan alle venstera de gor dijnen dicht, terwjjl Judith het elec- trisch licht ontstak. Het werd nu helder licht in de woning, maar van buiten af was daarvan niets te bespeuren, geen enkele iiohtstraal kon naar buiten drin gen. Het was ook zeer stil in de woning. Beneden op den Graben was het le vendig genoeg, daar was een druk ver keer van rijtuigen doch Gabori's wo ning lag zoo hoog, dat men daarvan slechts een dof gedruisch kon opvangen. Gabori zette zioh op de sofa neer en wenkte Judith, naast hem te komen zitten. Zij voldeed aan zijn verlangen, maar eehoof in een hoek 5 hij keek baar aan, uit zijn blik eprak een ge mengd gevoel van medelijden en van minachting. „Het is goed gegaan," zeide hij ein delijk, terwijl hij de taseh opende. „Je vraagt er heelemaal niet naar dat had je wel eens kunnen doen. Nu zal ik zelf er maar over beginnen. Het ia Westerhaven zijn geene cjjfars bekend. Deze getijhaven wordt uitsluitend ge bruikt door de garualenvisschars,zoomede door de vaartuigen van het Hollandsch en Belgiech loodswezen. De Middelburgsohe Maatschappij van Stoomvaart onderhield van hier uit den dienst op Rotterdam en tuesehecgelegen plaatsen met twee etoombooten, de „Middelburg I" en Middelburg II." Vervoerd werden 18.433 passagiers, tegen 14.896 in 1906, terwijl 50.379 verzendingen van goederen plaats had den tegen 51.514 in het vorige jaar. De Zeeuweehe Stoombootmaatschappij exploiteerde geregeld etoombootdieneten met de „Valk I" en Valk II" op Bree- kens, Dordrecht, Rotterdam en Sohiedam, hoofdzakelijk voor het vervoer van vracht goederen. 101 reizen werden gemaakt. Een wekelijksohe dienst had plaats door de stoombooten „Zeeland I* en „Zeeland II" voor het vervoer van goederen en vee naar Middelburg, Goes, Dordrecht, Gouda, Amsterdam en Zaan dam, terwijl de etoombooten „Annie I' en „Annie II" het verkeer met Gouda, Utrecht en Amsterdam in stand hiel den, In den loop van het jaar werd de „Annie III" in dienst gesteld. De havendienst van da stad naar de sluizen en omgekeerd werd uitgeoefend door een tweetal stoombootjes. Zij voor zien in eene groote behoefte. De Bergen-op Zoomsche Pakket- vaartmaatschappij, wekelijksche dienst Bergen-op Zoom via Middelburg, Vlie singer, Neuzen, Sas van Gent naar Gent en terug per stoomschip „Stad Gent," De communicatie met Breskens, Bor- sele, Terneuzen en Hoedekenekerke werd onderhouden door den Provincialen Stoombootdienst op de Wsater Sobslde. Tuaecheu Vliesingen en Breskens wordt zesmaal daags heen en terug gevaren (des Zondags vijf malen) en tusschen Vlissingen en Terneuzen vijf maal daags (des Zondags vier maal.) De zeilvaart voor zooveel betreft de veer- en beurtschepen blijft in de behoefte van het verkeer met Zeeuweoh Vlaanderen en Zuid Beveland, voor goe derenvervoer voorzien. Het vervoer geschiedde voornamelijk naar Breskens, Hoofdplaat, Biervliet, Terneuzen, Elle- wontedijk, Axel, Hoek en Cadzand. De garnalenvissoherij werd uitgeoe fend door een vloot van 63 vaartuigen dia van hier afvaren. De vangat was minder dan in 1906. Buitenlandeche Soheepvaart. Het getal zeeschepen dat door de sohuteluizen passeerde was in 1907 eenigszins grooter dan in het jaar te voren. Er werden namelijk in totaal 1656 zeeschepen in - en uitgeschut tegen 1648 in 1906. De gezamenlijke inhoud bedroeg 642,263 M'. tegen 607 658 Ms. in het voorgaande jaar. Onder de genoemde cijfers zijn be grepen 1419 schepen met een inhoud overal goed gegaan, in Münehen, in Frankfort en in Hamburg." „Kunnen we ophouden P" vroeg zij vol belangstelling, terwijl zij hare hand op zijn arm legde. „Je weet, dat wij deelen moeten", antwoordde bij ontwijkend. „Zie zelf maar, en maak dan je berekening." Daarop begon hg de taseh ledig te maken. Eerst kwamen er een aantal rollen goudstukken te voorsohijn. Hg legde die rollen zorgvuldig naast elkaar elke rol was voorzien van een lakstempel en een opsohrift. „Ik kon niet alles in papier krijgen," zeide hij peinzend," maar goud is tooh ook goed. Het beste komt eohter ach teraan." Dat beste bestond uit versoheidene brieventaseehenop een enkele na droegen ze alle de sporen van veel vuldig gebruik. Al die tassehen waren volgepropt met Duitseh papieren geld, meest bankbiljetten van dnizend en van vjjfhonderd mark. Gabori sorteerde ze op hoopjes, ter- wijt Jndith de brieventaseh bekeek die de mesBte biljetten van dnizend mark had bevat. ven 195 658 M3., behoorende tot de Nederlandsche- en buitenlandi-ohe ma rine, zoomede Nederlandsche- en Bel- gieohe loodsvaartuigen. Na aftrek hiervan blijkt dat er 237 handelsschepen en zeeeleepbooten met een gezamenlijken inhoud van 446,705 Ms. zjjn in- en uitgevaren, tegen 248 met een inhoud van 462,214 M3. in 1906. De soort van lading der handelssche pen was als volgt 9 schepen beladen met hout, waarvan 1 met groenharthout en de overige met balken en grzisgd hout, 2 schepen beladen met petrolenm, 11 idem met steenkolen, 2 idem met teakhout, 5 idem met melasse voor Bergen-op Zoom, ter overlading in liohters alhier. De overige schepen waren geladen met diversen zij kwamen alhier binnen wegens averij of voor het aanvullen van den steenkolenvoorraad. Verder hebben hier geladen 30 eohe pen met cokee bestemd voor Engeland, Zweden en Noorwegen, 11 schepen met ijzer bestemd voor Engeland. De cokes waren per waggon uit DuitsohlaDd te Vlissingen aangevoerd en met behnlp der kolentip ingeladen. De Bchepen met ijzer hadden aan de Electrotinfabriek De stoomeohepen van de Duitsohz Ooet-Alrika lijn kwamen geregeld al hier ter ontscheping van passagiers en post. Er werden in 't geheel 405 pas sagiers ontscheept tegen 651 in 1906. Het meerendeel van hen vertrok met de mailbooten naar Eogeland, de overi gen met den trein naar Holland of Duitsohland. Het Koninklijk Engeleoh jaoht „Vic toria and Albert" bezocht de haven 3 malen, 2 msal ter in- en ontscheping van H. Majesteiten den Koning en de Koningin van England. Nog werd de haven bezooht door het Dniteohe Keizerlijks jaoht „Hohenzol- lern* ter inscheping van H. Majesteiten den Keizer en de Keizerin van Dniteoh- land. De Stoom vaart-Maatsebappg „Zee* lend", Koninklijke Nederlandsohe Poet vaart, onderhield dagelijks geregelde dag- en nachtdiensten voor personen-, goederen- en postvervoer tusschen Vlis singen en Queenboro'. Het passagiers vervoer en bet vervoer van stukgoede ren bleef op bevredigende wijze voor uitgaan. Afgelegd werden 730 reizen, zijnde twee reizen minder dan in het vorige jaar. Do vloot is voorzien van inrichtingen voor draadlooze telegrafie, hetgeen door het publiek zeer wordt gewaardeerd. Aan het havenhoofd alhier en aan de pier te Queenboro zijn door de Maatschappij onderwater-klokken ge plaatst alle eohepen zijn of worden voorzien van inrichtingen voor onder- zee-mistsignalen. Het getal reizigers en de hoeveelheid goederen die vervoerd werd, bedroeg gedurende de laatste vjjf jarenin „Deze ken ik nog niet," zeide zij. „Dat komt er niet op aan", ant woordde hij eenigszins ongeduldig. „Ik heb het ding ergens gekocht, ik geloof in Münohen. Maar wat zeg je ns van het andere Met blijkbaren tegenzin dwaalden hare oogen over den grooten hoop pa pieren geld, dat voor haar op het groene tafelkleed lag. „Vodden I" zei ze op minachtigen tooo. Gabori lachte luid om die woorden. „Kostbare vodden, lieveling, wees daarvan verzekerd Wat doe je daar P Ah zoo, wil je er ook je plezier vau hebben P Ga je gang!" Het pleizier der jonge vrouw was van ongewonen aard. Zij brak de geldrollen open en liet de sohittérende goudstuk ken door hare handen gigden. De hoop goud werd hoe langer grooter, het ed :1e metaal flikkerde in de stralen van het eleotrisoh lioht. Toen de laatste rol was opgengemaakt, greep zij met de witte vingers in het gond en woelde daarin met zichtbaar welbehagen. Met een spotaehtigen glimlach zat Gabori naar zjjne vrouw te kjjken. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1908 | | pagina 1