iel5, BIJVOEGSEL aimenz. mi Lsums, e n. ïatuarlijk water. G emee ntebestuur Rechtszaken. De sloomtram „Walcheren". VAN DB aisie KA- [NGEN en ik. MOPHONE, jevraagd aan Markt, en M. N. van Maandag 16 April, No. 89. AFSLUITING VAN I)EN ZANDWEG BIJ HET GRAND HOTEL. Burgemeester en Wethouders van Ylissingen gelet op eene beschikking van Ge deputeerde Staten van Zeeland maken bekend dat in verband met de opening van den dieuBt v/d Stoomtram -^jddelbuig Ylissingen Domburg het gedeelte van den Weg naar het Badhuis (no, 9 van den ligger der wegen en voetpaden in deze gemeente) van het begin van den oprit naar het Grand Hotel tot aan de aan sluiting van den Zandweg (no. 10 van genoemden ligger) van af heden voor het verkeer met lij- en voes- tnigen en vee zal zijn afgesloten. Ylissingen, 14 April 1906. Burg. en Weth. voornoemd, VAN DOORN YAN KOUDEKERKE. De Secretaris, WITTE VEEN. VliBsingeu, 14 A.prll. De Commissaris der Koningin in Zeeland, gezien het ambtsbericht van den districtsvéearts van 10 dezer, no. 395, waaruit bljjkt, dat op 8 dezer te Ylissingen een kind is overleden aan hydrophobia (watervrees) nadat het eenigen tyd geleden was gebeten door een hond, die daarna losgebroken en niet meer in de gemeente gezien is besluit lo. voor de gemeenten in Walche ren, gedurende vier maanden, te reke nen van den dag der aanplakking van dit besluit, het bevelschrift uit te vaar digen, dat aile honden, die zich buiten itoningen of vaartuigen (geene open- bus middelen van vervoer zijnde) be vinden en niet binnen een afgesloten erf aan een ketting liggen, moeten vqw'zien zijn van een muilkorf volgens bet ter gemeente-secretarie te bezich tigen model, vastgesteld bij beschik- j kingen van den minister van binnen- I sche zaken, gehandhaafd door den mi nister van waterstaat, handel en nijver heid lij beschikking van 19 Juni 1903. -liddalbarg t.t (Remiss) v.ia rkdagen) 5.50. h. 7.55, 9,30. 11.—. 5 2.-, 2.45. 3.30, 7.50, 8.40, 9.30, (n. Zeilmarkt 6.20*, 8.40, 10.15, 0, 2.05, 2.50, 3.35, L 7.55, 8.45, 9.35, en slechts tot de UVEffiHERST. _a. 6.—, 6.20, 7.—, 10.—, 10.20,10.40, 12.30,1.—*, 1.25*, 4.26, 4.50, 6.10, 3vu,. 6,10, 6.30, 9.50, 10.10, 10.30, Nm. 12.10, 12.45, 10, 3.40, 4.10, 4 ;35 8.—, 8.80. lien Zondags uit B-SC9ELÖS. m. 3,23 g) en 6,10 c) im. 3,50 g) en 6,40 a) en 4,45 23 en 6,10 c) i) ia het vertrek van n. Neuzen vm. 8,30 Borsssle en Neuseu Borssele en Neuze# van 16 April to' Bij besehikking van den minister I van marine zijn, met ingang van den Isa Mei a. e. benoemd tot zeeloods, loodskweekelingen der le klasse J. Schol en A. Swarttot loodskweeke- ling der le klasse, üie der 2e klasse, [H, Engels en J. Ketting tot loods- eekeiing der 2e klasse, de matrozen IJ. L. van Hoebe en B. Spui. De kelonel Buhiman, commandant Dan het 3e reg. infanterie, arriveerde hedoainorgen alhier, ter onderzoek van klachten tegenover een kapitein. Ca sergeant Sitsen, leerling van den Wdcursus, wordt vanaf 1 Juli tot 15 September bjj het bataljon alhier ge detacheerd, lot zijne practische oplei- '™g voor den officiersrang. Van het 2e en 4e bataljon zal van Juli tot 4 Augustus a. s. een deta- 'heoent ter sterkte van 60 onderoffi cieren cn minderen in de legerplaats J Harskamp worden gedetacheerd tot houden van oefeningen in de vuar- pidiag. Afaeïteidsyoprstelling Carré. Jo unheimische aanblik van de tent hot gering aantal bezoekers werken ®1#' mede om nog eenige verwachting hoesteren van eene aan billijke utohen voldoende voorstelling. Daarom is het een genoegen te kunnen --.vien, dat hetgeen gepresteerd L6t(1i wel aan de verwaohting beant- en de medewerkenden zich 11 hunne taak kweten, als speelden '8 voor een talryk publiek. -.na eenige kleine incidenten oenschen zoowel als met dieren, 'li toeschrijven aan eene verklaar- d Sojaagdheid om spoedig opgebro- to zijn, liep ook deze voorstelling 'toidoening af. S waren nog ia de gelegenheid om het bedaarde, taaie geduld te be wonderen van de heeren Albert Carré en Loisset, die niet rustten, alvorens aan hunne eisehen door de niet zeer gedweeë dieren was voldaan. In de roeks van voorstellingen, door Carré gegeven, hebben alle bezoekers opnieuw de macht en het overwicht kunnen be wonderen, die de kleine menseh zelfs over de grootste dieren heeft. De vrorsteilingen van Carré zullen zeker aangename herinneringen na laten. Bij de directe belastingen is met in gang van 1 Mei bevorderd tot rijks klerk le klasse de rijksklerk 2e klasse M. Sanders te Middelburg met gelijk tijdige verplaatsing van de inspectie Middelburg naar de inspectie Rotter dam. Verder is tijdelijk verplaatst de oommies 2e klasse A. J. Spaan van Bruinisse naar Vreeswijk. Van de uitgevers, de heeren Ooster haan Le Cointre te Goes, ontvingen wij een beschrijving over den waters nood in deze provincie, samengesteld door den heer A. Boot te KruiniDgen, Het boekje bevat verschillende fotogra fische opnaaien over den watervloed, o. a. ook enkele kiekjes uit deze ge meente. Verder komen er enkele kaart jes in voor. Eerst wordt een historisch overzicht gegeven van vroegere water vloeden, terwijl het hoekje verder een zeer goede beschrijvinggeeft van de ramp, die 12 Maart onze provincie heeft ge troffen. Wij zijn er zeker van dat het boekje, dat slechts 50 cents kost, veel koopers zal vinden. De netto opbrengst is bestemd voor de noodlijdenden, zoodat men bij aan koop nog een nuttig werk verricht. Het water in den len Engelsehen polder onder Rilland-Bath begint nu van dag tot dag Jager te staan. De ringdijk nadert zijne voltooiing, zoodat geen toevoer van water meer plaats heeft. Wegens de voortdurende droogte krijgt men daar veel gebrek aan drink water. In het klooster der Capucijner- menniken wordt in den nood kosteloos Het is opmerkelijk, hoe in verband met de doorbraak aan den Wilhelmus polder onder Walzoorden het diepe vaarwater van de Schelde zich meer naar den wal verplaatst. De groote zeeschepen, die van en naar Antwerpen varen, blijven geen 100 meter meer van den wal verwijderd. De groote zandplaat nadert al meer en meer den oever. Dat deze verlegging van den stroom niet gunstig is voor de oever verdediging behoeft geen betoog. Waarschijnlijk zal men na het dich ten van den zeedijk zoo de toestand alsdan niet verandert genoodzaakt zijn pogingen aan te wenden door zinkstukken den stroom te breken en te verleggen. Donderdag is te Amsterdam een straatcolleete gehouden voor de nood lijdenden in Zeeland. Met 220 busjes werd de stad rondgegaan en aan stad genoot en vreemdeling werden zij voor gehouden. Bij telling is gebleken dat de opbrengst van de collecte f 11.649.45 beliep. Niet onbelangrijk is de specificatie van de giften. Er werd ontvangen 1 biljet van f 100, 1 van f40, 15 van f10, 13 gouden tientjes, f835 aan rijksdaalders, f 2539 aan guldens, f 9 aan halve guldens, f3017 aan kwart jes, f3860 aan dubbeltjes, f949.45 aan centen, aan vreemd geïd f20, met nog zekere hoeveelheid aan kleine vreemde pasmunt. Aan het rijksproefstation te Goes worden op het oogenblik grondmonsters uit de verdronken polders onderzocht, teneinde het zoutgehalte te kennen. Bij Va schijnt het kweeken van land- bouwvruchten zoo goed als onmogelyk. Heden zijn door het kantongerecht te Middelburg veroordeeld wegens nachtrumoerJ. J. Q., A, v. O., tot f 1 b. s. 1 d. h. overtreding arbeids wetW. v. B,, tot f 3 b. s, 2 d. h., L. T. O., tot f 10 b. s. 3 d. h.loopen langs den spoorweg H. A. H., Oost en West-Souburg, tot f 2 b. s. 1 d. h. des nachts rijden met een voertuig niet voorzien van eenelichtgevende lan taarn P. S., tot f 1 b. s. 1 d. h. loopen op den keermuur van het droog dok H. O. L., A. L. "v. d. C., tot f 0,50 b. s. 1 d. h.wateren buiten de bakken P. C. P., K. W. M., tot f 1 b. s. 1 d. h.zich vermomd ver- toonen op den openbaren wegG. V., Middelburg, tot f 1 kt. 1 d. h.en wegens dronkenschap A. v. O., tot f 1 b. s. 1 d. h„ J. V., M. P. W., J. J. d. H., P. A. T.O. N., M. Z zonder bekende woon of verblijfplaats, tot f 2 b. s. 2 d. h., H. J. M., P. E., tot f5 b. s. 3 d. b., A. v. d. M., tot f 10 b. s. 3 d. h. achter wier uamen geen woonplaats staat, wonen te Ylissingen. Negen jaar geleden werd door de heeren C. L van Woelderen en J. L. Gruber de wenschelijkheid besproken of men den Waloherschen landbouwer niet een stukje gereedschap zou kunnen geven, waardoor hem de strijd om het bestaan gemakkelijker zou worden ge maakt. Genoemde heeren beoogden hiermede den landbouwer op beter en vlugger manier gelegenheid te geven zijn producten te vervoeren en markt waarts te brengen. Het resultaat van deze besprekingen was dat bovengenoemde heeren zich enkele andere heeren assumeerden en werd opgericht de commissie tot voorY bereiding van tramwegen op Walcheren. In die commissie h^dden-zltting de heeren A. Lantsheer, C. L. van Woel deren, J. L. Gruber, Jos. van Raalte, E. Wibaut en J. A. Zip. Deze commissie verrichtte geheel be langeloos alle voorbereidende werkzaam heden om de totstandkoming van een tramweg op Walcheren mogelijk te uiakeD. Den 15 Mei 1903 werd de commissie veranderd in een naamlooze vennootschap en toen opgericht de ven nootschap „Stoomtram Walcheren", en bracht de commissie tot voorbereiding van tramwegen op Walcheren al hare rechten over bij de stoomtram Walche ren, zonder eenige vergoeding. De commissie tot voorbereiding van tramwegen op Walcheren had te voren alle werkzaamheden verricht, welke noodwendig aan de totstandkoming der lijn waren verbonden. Uit het dagboek blijkt ten duidelijkste welk een eindeloos gecorrespondeer hieraan verbonden was. Gelukkig mocht de commissie van rijk, provincie, gemeente en ook van den polder Walcheren den steun ondervinden, dien zij tot verwezenlijking van haar plannen noodig had. Wij achten het niet noodig al de data's te vermelden waarop subsidies enz. werden toegekend, doch wel vinden wij het interessant genoeg om mede te deelen dat niet minder dan 569 per- ceelen moesten worden onteigend, alvo rens met den aanleg der tram kon worden begonnen. Dank zij de mede werking van landeigenaren konden ai deze perceelen met minnelijke schikking worden aangekocht en is sleohts 1 proces gevoerd moeten worden, dat ten genoege van de stoomtram Walcheren werd beslist. Zooals reeds gezegd werd de commis sie van voorbereiding vervormd in een naamlooze vennootschap en werden als commissarissen voor de eerste maal benoemd de heeren A. Lantsheer te Oostkapelle, J. A Zip te Middelburg, J. L. Gruber te Vliesingen. Jos. van Raalte te Vlissingen, rar. M. Jacq. de Witt Hamer te Middelburg, W. H. de Bruijn van Melis- en Mariekerke te Veip. Ook werd wijlen de heer C. L. van Woelderen to'commissaris benoemd, in wiens plaats iotusschen werd gekozen de heer J. G. Ecmerins te Middelburg, Het dagelijksch bestuur der vennoot schap werd gevormd uit de heeren Lantsheer, voorzitterGruber, secretaris on Zip, penningmeester, terwijl werd bepaald dat de zetel der maatschappij te Vlissingc-n zou gevestigd zijn. Als directeur werd benoemd de heer G. O. Op ten Noort, die, zooals bekend, in Juni deze betrekking reeds zal ne- derleggen, welk besluit door het perso neel met leedwezen is vernomen. Wij dienen met het oog op de uit gebreidheid van dit verslag ons te be perken en releveeren verder, dat aan den ingenieur J. Sohotel te Rotterdam werd opgedragen het opmaken van plannen, bestekken, teekeningen enz., voor de aardenbaan, kunstwerken en gebouwen, terwijl de andere werken in eigen beheer werden ontworpen. De gehouden aanbesteding had tot resultaat dat het leggen van den weg en de kunstwerken werd opgedragen aan de heeren J. van Noordenne Oo. te Utrecht, terwijl het maken der gebouwen werd aangenomen door den heer P. M. Panny te Zierikzee. Mat het dagelijksch teezicht werd door den heer Schotel belast de heer D. Bakkes, terwijl verder nog als op zichters bij den aanleg zijn werkzaam geweest de heeren J. Loois, A. Loois, de Bree, de Vieze, J. Pluijmers en J. de Witte, de laatste speciaal bij het plaatsen der seintoestellen. Dank zij het gunstige weer slaagden de werkzaamheden in den beginne geheel naar wenseb, doch de voortdu rende regen in het gebeeie najaar ver traagde de oplevering der baan gerui- men tijd. Aan de machine-fabriek „Hohenzol- lern" te Dusseldorf werden de machines vervaardigd, terwijl de personen- en goederenwagens zijn geleverd door de firma Allan Co. te Rotterdam. De geheele installatie van de werk plaats is geleverd en ook geïnstalleerd door gebr. Polak alhier, en ook is door deze firma voor het perron te Koude kerke een spoorwegweegbrug van 20.000 Kg. draagvermogen opgesteld. En zoo werd heden de dienst op deze lijn geopend. Wij maakten gisteran met genoegen gebruik van de beleefde uitnoodiging om alvorens de dienst officieel werd geopend, een tochtje naar Domburg mede te maken. Wij vertrokken met de tram van 9.23 uit Middelburg. Bij het binnenkomen in den wagen viel ons dadelijk de nette afwerking hiervan op. Het spreekt van zelf dat een nieuw vervoermiddel er op is ingericht dat aan de eisehen van comfort wordt beantwoord, doch bij deze tram is er op gerekend dat men het den passagiers zoo aangenaam mogelijk moet maken, aangezien natuurlijk hier van veel afhangt om van de tram ais een gelegenheid tot het maken van een uitBtapje te profiteeren. En dan moeten wij gerust verklaren, dat het bestuur hierin zeer gelukkig geslaagd is. De afwerking, betimmering en in richting van de rijtuigen is van dien aard dat Jan Nurksch zich een ritje naar Domburg niet zou beklagen. De wagens bieden plaats aan 12 pas sagiers eerste klasse, 21 tweede klasse (voor niet rookers) en 14 voor passagiers die bij een ritje door Walcheren ook wel het genot van een lekkere sigaar willen voegen. Echter kunnen de rookers dan alleen hun hart ophalen als de niet-rookafdeeling plaats genoeg aan biedt voor niet-dampende passagiers. Doeh de maatschappij weet wel dat het voor velen een opoffering is om het genot van een sigaar te moeten ontberen en daarom heeft zij op de baloons, waar plaats is voor 10 personen waarvan 4 zitplaatsen het rooken onvoor waardelijk toegestaan. Doch wat de maatschappij en zeer terecht met kracht wil tegengaan, dat is het spuwen en daarom is overal met duidelijk lees bare letters geschilderd „Niet spuwen" en ook den conducteurs is speciaal op gedragen dit verbod onverbiddelijk te handhaven. Wie de wagens ziet zal het wel op prijs stellen dat deze maatregel is ge nomen, want niet alleen dat uit een hygiënisch oogpunt deze bepaling te waardeeren valt, ook en vooral om de zoo zeer bekende Hollandsche zindelijk heid te betrachten is het een eiseh dat wordt zorg gedragen dat de rijtuigen goed worden onderhouden. Da geheele afwerking is van dien aard dat het werkelijk zonde zou zijn, als men de personenwagens liet verwaarloozen. Wij zouden nog wel wat over de betimmering enz. van de wagens willen zeggen, doch de plaatsruimte dwingt ons wat beknopter te worden. Alleen vermelden wij ook nog dat in de rij tuigen noodremmen zijD aangebracht. Evenals de personen-rijtuigen zijn ook de goederen-wagens en de locomo tieven, alzoo het geheel rollend mate rieel, flink en degelijk. De locomotief wordt door een persoon bediend. Echter is de inrichting van de inaenine zoo danig dat dit niet het minste bezwaar oplevert. Het bestuur van deze stoomtram heeft begrepen dat de zuinigheid de wijsheid niet mag bedriegen. Trouwens overal blijkt het dat men dit spreek woord voor oogen heeft gehouden, want op ons tochtje naar Domburg hadden wij volop gelegenheid dit te kunnen eonstateeren. Van Middelburg door een aardige landstreek rijdende bemerkt men dit ook direot bij aankomst te Koudekerke. Hier is het vereenigingspunt van de lijnen van Vlissingen en Middelburg en men ziet daar een net van lijnen dat men denkt aan een spoorwegstation te arriveeren. Bewijs aiweer dat men, al zullen niet dadelijk al die lijnen noodig zijn, op de toekomst heeft gerekend. Daar op Koudekerke, vindt men de remises, workplaatseu, woningen voor directeur eu personeel, alle aan de lijn gelegen. Men heeft daar eveneens putten geboord, waaruit grondwater wordt op gepompt gedistilleerd en zoo naar de kranen geperst om de machines van het meest noodzakelijke voedsel te voorzien. De treinen uit Vlissingen en Middel burg komen hier bjcen. In het drukke seizoen moeten de passagiers niet over stappen, daar de rijtuigen dan doorloopen naar Domburg. Ais men echter meent met één rijtuig te kunnen volstaan dan moet men hier overstappen en het be stuur bepaalde dat de passagiers uit de minst bezette tram dit zullen moeten doen. Komt dus bjjv. de tram uit Vlis singen met 10 en die uit Middelburg met 20 passagiers dan zullen die uit Vlissingen de coupé moeten verlaten en in een ander rijtuig hebben plaats te nemen. Wij merken echter maar al te goed dat „l'appétit vient en man ge an t" want ons verslag wordt veel grooter dan wij oorspronkelijk voor nemens waren. Wij zullen Koudekerke dus maar direct verlaten en onze reis naar Dom burg vervolgen. Langs de duinenrij aan de eene zijde en het vlakke land, waar tal van landbouwers van het prachtig weer profiteerend, doende waren wat hun hand vond om te doen, aan den anderen kant, kwamen wij na en kele minuten te Biggekerke. Na daar even gestopt te hebben aan bet kleine, doch geriefelijk ingerichte station, reden wij naar Zoutelande-Meliskerke, (één station) ook daar vindt men weer een uitstekend wachtlokaal. Zoutelande ver latende nadert men weldra Westkapelie. De groote plomp i vuurtoren ziet men al heel spoedig en eveneens krijgt men den zeedijk den dijk die zien tegen woordig zoo goed, houdt in het ge zicht. Men blijft echter op eenigen af stand van het dorp en komt achter den vuurtoren aan. Van Westkapelle snort men verder door prachtig bouwland naar Aagte- kerke en nog een zuchtje en men be reikt het eindstation, Domburg. Hier komt men in bet dorp aan. Een flink station is daar gebouwd, echter bad men,'waar zooveel kosten gemaakt zyn nog wel enkele guldens kunnen offeren om de wachtkamer eerste klasse wat netter in te richten. De daar staande banken van kussens te voorzien zou geen overtollige weelde geweest zijn. Evenals te Koudekerke heeft men te Domburg ook een flink emplace ment. Men vindt daar eveneens een reinise en is er gelegenheid voor het personeel dat gedurende de zomermaan den des nachts aankomt, om daar te logeeren. Verder vindt men hier een zuig- su perspomp om het hoogwaterreservoir te vullen en de machines van water te voorzien. En zoo zijn wij aan het einde van ans ritje door Walcheren genaderd. Wij moeten gulweg bekennen dat de tocht ons uitstekend heeft voldaan. De weg ligt zoo uitstekend en de wagens rijden zuo zacht dat het werkelijk alleraan genaamst is een uitstapje naar Domburg te doen eu wij zijn er zeker van dat menigeen die een reisje zal medemakeu veel lust zal gevoelen dit te hernieuwen. Hedenmorgen toen de eerste tram te Domburg binnenkwam tot nu had het stoompaard nog slechts door proefritten zijn entree in de gemeente gedaan was het station met groen en vlaggen versierd, terwijl ook uit vele woningen de driekleur wapperde. Ook op andere dorpen gaf men zijn ingenomenheid ie kennen dat het nieuwe vervoermiddel in dienst werd gesteld. Nu is er zeker alleszins redeu voor de inwoners van deze streek op Wal cheren om verheugd te zijn nu zij uit hnn isolement verlost zyn en aange sloten aan het wereldnes. Vooral in de zomermaanden heeft Domburg een communicatie gekregen die premier is. Ja zelfs de hoofdstad onzer provincie komt dan in zeker opzieht nog achter aan. Immers van af 15 Mei tot 15 Sep tember zal men te Vlissingen aanko mend met den Hoiiandsohen maiitrein van 11,1)2 nog naar Domburg kunnen vertrekken, terwijl men voor Middel burg van dezen trein geen gebruik kan maken, tenzij men zelf een gelegenheid schept om huiswaarts te keeren 1 Ja, Domburg heeft wel reden om heden verheugd en blij van geest den 14 April 1906 met gulden letteren in de annalen te vermeiden. Eerst gaslicht en nu een tramweg wat zal de toekomst nog voor Domburg opleveren Pessimisten verwachten van de tram niet veel voordeel voor Domburg als badplaats, optimisten zien in hun ver beelding reeds een Scheveuingen in miniatuur. Wy aohten het beter den gulden middenweg te kiezen en daarom zeggen wij „Laat ons er het beste van hopen Het is zeker niet ongepast hier een woord van hulde te brengen aau den beer J. L, Grabar, caamisians sscre-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1906 | | pagina 5