Zaterdag
22 October.
No. 250.
42e Jaargang.
1904.
Binnenlandsche berichten.
Voorstellen aan den Gemeenteraad.
VLISSINGSCHE COIIRAIT
Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever
F. VAN DE VELDE Jr.. Kleine Markt, I. 187.
ADVERTENTIËNvan 14 regel» 0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfd®
advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groots letters
en cliché's naar plaatsruimte.
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen.
Telepluonnummer 10.
Abonnements-Advertentiën op zeer voordeellge voorwaarden.
Ba Ovsrijselsche quaestio
Het voorloopig verslag der Tweede
Kamer is verschenen over de wet be
treffende de verkiezing van drie leden
van de Eerste Kamer door de Staten
van Overijsel.
Al naar het standpunt, dat men ten
opzichte van de interpretatie van art.
73 tweede lid der Grondwet, innam,
beoordeelde men de indiening van dit
wetsontwerp en beantwoordde men de
yraag, of ten deze wettelijke voorziening
niet mocht uitblijven. I)e meesten van
hen, die de genoemde bepaling der
Grondwet niet meer vonden, dan dat
de Staten binnen veertig dagen na het
ontbindingsbesluit tot de benoeming
van leden van de Eerste Kamer hebben
over te gaan, verklaarden het ingediende
wetsontwerp geheel onnoodig en over
bodig te achten. Huns inziens is dit
ontwerp dan ook alleen ingediend om
do regeering, meer in het hijzonder den
minister van binnenlandsche zaken, te
redden uit de verlegenheid waarin
plichtsverzuim hem gebracht heeft, toen
het nog tijd was om handelend op te
treden en zoo de tijdige verkiezing van
drie leden van de Eerste Kamer voor
Overijsel mogelijk te maken. Aan zijne
schuld zijn de gerezen moeilijkheden te
wijten.
Enkele leden verklaarden, dat zij,
afgescheiden van het huns inziens on
juiste standpunt, waarop de reg. zich
heeft gesteld, hun steun aan dit wets
ontwerp zouden verleenen, omdat zij
eene gelegenheidswet als deze wel over
bodig, maar niet in strijd met Grond
wet of wet achtten en zij daarin een
geschikt middel zagen om uit de im
passe te geraken, waarin men door den
niet te voorzienen loop van omstandig
heden gekomen is.
Naar aanleiding hiervan werd door
verscheidene leden opgemerkt, dat het
ingediende wetsontwerp niet alleen over
bodig en onnoodig is, maar niet onscha
delijk ook en uit constitutioneel oogpunt
zeer verkeerd.
De zienswijze, dat het ingediende
wetsontwerp geheel onnoodig en over
bodig zou zijn en de indiening niet
anders dan een uitvlucht om den mi
nister van binnenlandsche zaken te
redden uit de verlegenheid, waarin hij
door plichtsverzuim gebracht is, vond
kraohtige bestrijding bij hen, die met
de regeering van oordeel waren, dat er
volgens art. 73 tweede lid, slechts één
dag voor de verkiezingen en wel in
het ontbindingsbesluit zelf kon worden
aangewezen. Waar in de G rond wet noch
wet Been uitweg openstond, bleef der
regeering, naar men dezerzijds meende,
niet anders over dan de totstandkoming
van een wettelijke regeling te bevor
deren. Het voorbeeld in art. 140 der
kieswet gegeven ten opzichte van de
Tweede Kamer, toonde aan, hoe naai
de meening van den wetgever in dezen
redres kan worden gezocht en behoorde
dus te worden gevolgd. Alleen op deze
wijze, door wettelijk voorschrift, kon
den art. 82 der Grondwet en art. 66
der Frovinciale Wet met elkaar in
verband worden gebracht.
De werkwijze der Tweede Kamer.
„Utr. Dbl." geeft het volgend
schema van reorganisatie, waarbij het
af'deeliugsonderzoek zou vervallen en
vervangen worden door commissies, naai
de werkmethode van den Duitschen
Rijksdag.
De partijen vergaderen elke voor zich
ter bespreking van het ingediende wets
ontwerp.
j.De Kamer beslist dan of tot onmid
dellijke behandeling dan wel tot ver-
wijziug naar een commissie zal worden
overgegaan. In' dit laatste geval wordt
een commissie samengesteld (zooveel
mogelijk) met inachtneming van de
sterkte dor partijen. Deze wijzen zeiven
haar lid (leden) aan.
Deze commissie vergadert zelfstandig.
Zij kan de regeering uitnoodigen mon
deling overleg met haar te plegen. Zij
kan amendementen, opstellen waarover^
zoo de regeering ze niet overneemt, in
de volle vergadering zal worden beslist.
Zij is vrij in de samenstelling van haar
rapport en in de beslissing of zij dit
mondeling dan wel schriftelijk wil uit
brengen.
Heeft de commissie haar taak vol
bracht, dan heeft de beraadslaging in
de openbare vergadering der Kamer
plaats. Elke partij wijst haar sprekers
aan. Namens iedere partij mogen in het
debat over één en hetzelfde onderwerp
niet meer dan twee sprekers optreden.
Ten slotte wordt in deze vergadering
de stemming over het wetsontwerp ge
houden.
Een derde lezing heeft ten doel voor
de eindstemming enkele redactiewijzi
gingen mogelijk te makenopenbare
discussie heeft daarbij in den regel niet
meer plaats.
Als voordeelen noemt het blad tijd
besparing door het wegnemen der om
slachtige schriftelijke instructie en van
de veelpraterijMaar niet alleen het
vele, ook het verbazend slechte spreken
zal verholpen worden. Minister Kuyper
kan wel eens lang zijn, maar hij is altijd
boeiend en interessant, soms zelfs mee-
sleepend. Yan der Ylugt is kort, maar
toch diep. Yan Houten en Röell zijn
nooit lang. Maar de groote meerderheid
is niet aan te hooren, noch (in de met
wonderlijk euphemisme zoogenaamde
„Handelingen") te lezen door hun gru
welijk vervelende onbeduidendheid, lang
dradigheid en taaiheid. Bij zeker twee
derden der sprekers en bij twee derden
van het gesprokene zijn koffiekamer,
brieven schrijven, couranten lezen een
toevlucht.
Dat veel spreken, uit kiezersvrees,
propagandalust, ijdelheid, enz. zou op
houden door het aanwijzen van sprekers.
De vrijz. democr. partij brengt, naar
het blad opmerkt, dit stelsel reeds in
practijk. De Duitseke Rijksdag leert,
dat als gevolg niet slechts enkele voor
mannen altijd als protagonisten optreden,
maar dat elk lid der club zich op een
speciaal onderwerp toelegt en in die
specialiteit voor de Kamer optreedt.
Ons lange spreken ligt eensdeels aan
de natuurlijke lijvigheid onzer sleurige,
wauwelende natie, anderdeels aan de
gebrekkige voorbereiding. Dat zou ver
beteren. Voor den eerepost van spreker
zouden de besten, de op eenig gebied
best onderlegden, op den voorgrond
komen, na in de partij vergadering blijken
van hun talent gegeven te hebben. De
opdracht zou het gevoel van verant
woordelijkheid voor een goed en boeiend,
dat is duskort woord doen stijgen.
Bond van K. K kieevsraenigingen
Aan het bericht omtrent den jl. Zater
dag te Utrecht geconstitueei'den Alge-
meenen Bond van R.-K. kiesverenigin
gen in Nederland voegt het „Centrum"
het volgende toe
Alle centrale kiesverenigingen, die
uitgenoodigd waren, hadden vertegen
woordigers gezonden, met uitzondering
van Wijk bij Duurstede. Uit het district
Zutphen, waar thans twee centrale ver-
eenigingen bestaan, werd, ter voorko-
min van moeilijkheden, geen afgevaar
digde toegelaten.
Het debat was zeer geanimeerd. Na
mens de Amsterdamscke vereenigingen
werd door den centralen voorziter be
zwaar gemaakt tegen de oprichting van
den Bond, op grond, dat daarmede een
geschreven partij -program in 't vooruit
zicht werd gesteld en men dit in Am
sterdam niet wenschelijk achtte. Dit
bezwaar werd echter grootendeels onder
vangen door aanneming van een voorstel
Leiden, waarbij in de statuten van den
Bond enkel vaneen „program van actie,"
als 't ware een verkiezingsleus, zal
worden gesproken.
Zooals men weet, zal de Bond bestaan
uit centrale kiesvereenigingen (en daar
mede gelijk gestelde) die candidaten
stellen voor de Tweede Kamer. Vereeni
gingen, die zich enkel met plaatselijke
of provinciale verkiezingen bezig houden,
komen niet in aanmerking.
Eeii levendige discussie ontspon zich
over een voorstel van de Brabantsche
vereenigingen, om in den Bond twee
stemmen te geven aan centrale kies
vereenigingen van distrieten, die een
katholiek afvaardigen ter Tweede Ka
mer. Het werd met aanzienlijke meer
derheid verworpen.
Reeds traden zeven en twintig vereeni
gingen tot den Bond toe. De afgevaardig
den van verschillende andere vereenigin
gen moesten eerst overleg plegen met
hun commitenten.
Opzichters van fortificatiën.
Naar wordt gemeld zal het korps
opzichters van fortificatiën, niettegen
staande de herhaalde uitbreiding, welke
daaraan werd gegeven in 1905 weder
met een tweetal opzichters worden ver
meerderd.
De berichtgever voegt er de opmerking
bij, dat de minister Bergansius aanvan
kelijk weinig gunstig voor het daartoe
strekkend voorstel gestemd was, doch
dat hij is gezwicht voor de argumenten,
dat het aantal militaire gebouwen voort
durend toeneemt, terwijl aan genie
officieren meer en meer gebrek komt,
door het verlaten van den militairen
dienst.
De uitvaart van President Eniger.
De Z. A. „Post" maakt nu hekend,
dat dr. W. J. Leyds het stoffelijk over
schot van president Kruger naar Z. A.
zal overbrengen en hot daar overgeven
aan de vertegenwoordigers van het
Transvaalsche volk. Dit is, zegt het blad
verder, „de laatste eervolle dienst, dien
de vroegere staatssecretaris van de Re
publiek bewijzen zal aan den persoon
van den staatspresident, van wien hij
bijna twintig jaren lang de eerste raads
man is geweest. Na afloop van de
plechtige overgave zal dr. Leyds en het
hem vergezellende gezelschap met de
„Batavier YI" bijna onmiddellijk terug-
keeren."
Yerder deelt het blad mede, dat de
„Batavier YI" den 29en dezer van den
Hoek van Holland vertrekt. Als verte
genwoordiger van de N. Z. A. V. zal
de heer G. H. A. Middelberg, de voor
zitter van het hoofdbestuur, de reis
medemaken.
Gelijk men ziet is het plan, waarvan
eerst ook sprake was, om het lijk te
Rotterdam aan boord te brengen, opge
geven. De uittocht uit ons land, van Eik
en Duinen per as rechtstreeks naar den
Hoek, zal nu wel in alle stilte gebeuren.
Gelegenheid voor een laatste uiting van
eerbied van het Nederlandsche volk voor
den ouden president zal er alzoo niet
wezen. Maar men zal in Zuid-Afrika
ook zonder dat van onze deelneming in
de gevoelens der Afrikaanders o,vertuigd
wezen. Het is toch ook op een. Neder-
landsch schip, uit naam van hot Neder
landsche volk aangeboden, dat de uit
vaart geschiedt.
„Gentral News" meldt uit Johannes
burg dat, volgens door generaal Botha
getroffen maatregelen het stoffelijk over
schot van wijlen president Kruger ge
durende een week in Kaapstad in
staatsie zal worden tentoongesteld. Daar
na zal het per specialen trein naar
Pretoria worden overgebracht, waar den
16en December de begrafenis zal plaats
vinden. Ten einde de Afrikaanders in
alle deelen des lands in staat te stellen
de begrafenis bij te wonen, heeft de
regeering beloofd voor die gelegenheid
aan de permit-bepalingen minder streng
de hand te houden. Generaal Botha en
andere Boerenleiders zullen bij de plech
tigheid het woord voeren.
Dinsdagmorgen bezochten de heeren
F. C. Eloff en H. C. Bredell met mevr.
Eloff en mej. Nettie Eloff het Zuid-
Afrikaansche Museum te Dordrecht,
waar verschillende kostbaarheden van
wijlen President Kruger voor deze stich
ting werden overhandigd. Van deze
aanwezigheid werd gebruik gemaakt om
aan den heer en mevrouw Eloff een
album ter hand te stellen, bevattende
alle artikelen in de Nederlandsche bla
den verschenen bij het afsterven van
President Kruger. Dit album, dat tot
opschrift draagt„De Nederlandsche
pers bij het overlijden van President
S, J. P. Kruger", in zwart glacé Levant
kalfslederen band met zilveren beslag
en sluiting werd door het Perskantoor
van het Alg. Ned. Verbond aangeboden
namens de Hollandsehe bladen en met
groote ingenomenheid aanvaard.
Uit naam der familie stond de heer
Eloff het aan het Zuid-Afrikaansche
museum in bruikleen af.
Heden werden door Burg. en Weth.
de volgende stukken aan de leden van
den gemeenteraad gezonden, behelzende
Ontwerp-Verordeningen op de het-
Uiig en Invordering van een
boofdelüken omslag in de
gemeente Vïlssiugeu,
Meer en meer is ons college van de
wenschelijkheid overtuigd geworden om
bij de heffing van den Hoofdelijken
omslag over te gaan tot de zuivere toepas
sing van het stelsel van ambtshal-
ven aanslag.
Wel is waar wordt in art. 12 der
vigeerende Verordening reeds gezegd
dat de belasting geheven wordt naar het
gesch atte inkomen, doch aangezien
daarnaast de bepaling bestaat, dat de
belastingplichtigen een beschrijvingsbil
jet ontvangen dat zij verplicht zijn in
te vullen op straffe ais in art. 16 be
paald, is er thans een hinken op twee
gedachten dat er toe leidde dat in den
regel de eigen aangifte werd gevolgd
meestal niet omdat de Raad van de
juistheid daarvan overtuigd was, maar
wegens de onmogelijkheid om in geval
van reclame de afwijking van de eigen
aangifte te motiveeren.
Aan het thans voorgedragen stelsel
van den zuiveren ambtshalven aanslag
zijn zeer zeker ook bezwaren verbonden,
hetgeen wordt bevestigd door de uit
komsten van een door ons bij andere
gemeentebesturen ingesteld onderzoek.
De groote moeilijkheid is gelegen in
de weinige hulpmiddelen die degemeente
ter harer beschikking heeft om tot de
juiste kennis van het inkomen harer
ingezetenen te komen en in het verbod
om gebruik te maken van de gegevens
van de Rijksbelastingen.
Ook de zeer verbreide meening, dat
op belastinggebied het grootst mogelijk
bedrog niet als oneerlijkheid is te be
schouwen, speelt hierbij een rol.
Het belangrijkste argument tegen
het door ons aanbevolen stelsel achten
wij dit, dat onbekendheid met sommige
belastingschuldigen zou kunnen leiden
tot groote moeilijkheden bij hunne clas
sificatie.
Het wil ons evenwel voorkomen dat
dit bezwaar in onze gemeente
minder weegt dan elders, omdat een
groot getal harer inwoners geëmployeerd
zijn bij eenige groote maatschappijen
en instellingen die ons allen met de
meest mogelijke welwillendheid ter zijde
staan in den moeilijken arbeid van het
opmaken van het kohier, door eene
nauwkeurige opgave te verstrekken van
hun personeel.
De argumenten die er ons toe leiden
om U tot invoering van het zuivere
syBteem van ambtshalven aan
slag te adviseeren zijn hoofdzakelijk
de navolgende
lo. Omkeering van den bewijslast in
geval van reclame.T hans kan de recla
mant volstaan met te verwijzen naar
eene door hem gedane opgave waarvan
het in vele gevallen aan den Raad niet
mogelijk zal zijn de onjuistheid te be
wijzen bij zuiveren ambtshalven aan
slag echter zal de reclamant in
zijn bezwaarschrift geldige motieven
moeten aanvoeren tegen de berekening
van zijn inkomen door den Raad, het
geen hem, indien hij werkelijk in zijn
recht is, niet moeilijk zal vallen.
2o. De mogelijkheid om veel vroeger
in het dienstjaar tot de vaststelling van
het kohier over te gaan. Thans eischt
de opmaking van het kohier zéér veel
voorbereidenden arbeid die eenige maan
den in beslag neemt. Wanneer in Januari
de beschrijvingsbiljetten aan alle belas
tingplichtigen zijn uitgereikt duurt het
dikwijls tot eind Februari eer de meesten
zijn teruggehaald of ten stadhuize be
zorgd en eerst dan kan worden
overgegaan tot rangschikking en orde
ning der biljetten noodzakelijk voor de
behandeling in de commissie van den
hoofdelijken omslag.
Het spreekt van zelf dat indien de
uitreiking van beschrijvingsbiljetten ver
valt, er terstond tot opmaking van het
kohier kan worden overgegaan nadat
de inlichtingen der verschillende maat
schappijen en instellingen zijn ontvan
gen en de controle op ingekomen en
vertrokken personen heeft plaats gehad.
Wij stellen ons voor dat een en ander
eind Januari kan zijn geschied, zoodat
het kohier waarschijnlijk in begin van
Maart den Raad ter vaststelling kan
worden aangeboden.
De groote voordeelen daaraan, zoo
wel voor de belastingplichtigen als vóór
de gemeente verbonden, springen aan
stonds in het Oog.
Niet alleen toch is het voor hen dia
met moeite hunne belastingpenningen
bijeen brengen wenschelijk, dat er ge
legenheid zij om het verschuldigde in
maande!ijksche termijnen te kunnen
afdoen in plaats van zooals thans, nu
zij somtijds eerst in de maand Juli het
aanslagbiljet ontvangen, terstond meer
dan de helft van hun aanslag verschul
digd zijn, doch ook de gemeente dié
in de eerste helft van het dienstjaar
meermalen tijdelijke geldieeningen moet
sluiten om het benoodigde kasgeld ta
verkrijgen, zou zeer gebaat zijn indien
zij het rentebedrag daarvoor niet meer
behoefde te betalen.
3o. De overweging dat de eigen aan
gifte blijkbaar niet voldoet aan de wen-
schen der belastingschuldigen hetgeen
overtuigend blijkt uit het feit dat meer
dan de helft der biljetten oningevuld
worden terugbezorgd, terwijl de invul
ling van de meeste overige biljetten
zóóveel te wenschen overlaat, dat men
niet te veel zegt door te beweren dat
nauwelijks een vierde deel bij
het opmaken van het kohier kan wor
den gevolgd.
Wel staat er in de bestaande Veror
dening een strafbepaling op het niet
invullen der biljetten, doch waar over
treding op zoo groote schaal wordt ge
pleegd is het praetisch ondoenlijk om
allen te vervolgen die in hun plicht ta
kort schieten. Waar dit echter moet
worden nagelaten draagt het er toe bjj
om op bedenkelijke wijze den eerbied te
verzwakken voor de met strafbepaling
gesanctioneerde voorschriften van den
gemeenteraad.
Toen wij op de genoemde gronden
tot de overtuiging waren gekomen, dat
het gewenscht was om de bestaande
verordening te wijzigen en daarin het
beginsel van zuiveren ambtshalven
aanslag neder te leggen, hebben wij
mede in studie genomen het door uw
medelid den heer Florschutz, in de zit
ting van 3 December 1903 gedaan
voorstel betreffende wijziging van de
indeeling in klassen, zoomede de in
het rapport der raadscommissie tot her
ziening der lijsten van de kosteloos
schoolgaande leerlingen aangeprezen
veranderingen in de verordening op de
heffing van een hoofdelijken omslag ten
opzichte van den kinderaftrek.
Uit de nieuwe artikelen 9 en 8 zal
U blijken, dat wij in hoofdzaak met de
geopperde denkbeelden zijn medegegaan,
hetgeen uit de toelichting op de aan-
artikelen nader zal worden
uiteengezet.
De voor een en ander noodige wijzi
ging bracht ons er toe om de bestaande
verordening aan eene a 1 g e h e e 1 e
herziening te onderwerpen, waarbij
dan tevens gelegenheid zou zijn om
ieemten aan te vullen, alsmede eene
andere redactie te kiezen voor artikelen
die onduidelijkheden bevatten of in de
toepassing tot moeilijkheden hadden
aanleiding gegeven.
Het resultaat van dezen arbeid wordt
U bij nevensgaande concept-verordening
overgelegd, die wij de eer hebben U
ter vaststelling aan te bieden.
Yoor zooveel noodig volgt hieronder
eene toelichting tot de verschillende
artikelen.
Verordening op de Heffing.
Algemeene opmerking
Een verdeeling in hoofdstakken wordt
voor het raadplegen der Verordening
doelmatig geacht.