Zaterdag 22 October. No. 250. 42e Jaargang. 1904. Binnenlandsche berichten. Voorstellen aan den Gemeenteraad. VLISSINGSCHE COIIRAIT Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.50. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr.. Kleine Markt, I. 187. ADVERTENTIËNvan 14 regel» 0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfd® advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groots letters en cliché's naar plaatsruimte. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen. Telepluonnummer 10. Abonnements-Advertentiën op zeer voordeellge voorwaarden. Ba Ovsrijselsche quaestio Het voorloopig verslag der Tweede Kamer is verschenen over de wet be treffende de verkiezing van drie leden van de Eerste Kamer door de Staten van Overijsel. Al naar het standpunt, dat men ten opzichte van de interpretatie van art. 73 tweede lid der Grondwet, innam, beoordeelde men de indiening van dit wetsontwerp en beantwoordde men de yraag, of ten deze wettelijke voorziening niet mocht uitblijven. I)e meesten van hen, die de genoemde bepaling der Grondwet niet meer vonden, dan dat de Staten binnen veertig dagen na het ontbindingsbesluit tot de benoeming van leden van de Eerste Kamer hebben over te gaan, verklaarden het ingediende wetsontwerp geheel onnoodig en over bodig te achten. Huns inziens is dit ontwerp dan ook alleen ingediend om do regeering, meer in het hijzonder den minister van binnenlandsche zaken, te redden uit de verlegenheid waarin plichtsverzuim hem gebracht heeft, toen het nog tijd was om handelend op te treden en zoo de tijdige verkiezing van drie leden van de Eerste Kamer voor Overijsel mogelijk te maken. Aan zijne schuld zijn de gerezen moeilijkheden te wijten. Enkele leden verklaarden, dat zij, afgescheiden van het huns inziens on juiste standpunt, waarop de reg. zich heeft gesteld, hun steun aan dit wets ontwerp zouden verleenen, omdat zij eene gelegenheidswet als deze wel over bodig, maar niet in strijd met Grond wet of wet achtten en zij daarin een geschikt middel zagen om uit de im passe te geraken, waarin men door den niet te voorzienen loop van omstandig heden gekomen is. Naar aanleiding hiervan werd door verscheidene leden opgemerkt, dat het ingediende wetsontwerp niet alleen over bodig en onnoodig is, maar niet onscha delijk ook en uit constitutioneel oogpunt zeer verkeerd. De zienswijze, dat het ingediende wetsontwerp geheel onnoodig en over bodig zou zijn en de indiening niet anders dan een uitvlucht om den mi nister van binnenlandsche zaken te redden uit de verlegenheid, waarin hij door plichtsverzuim gebracht is, vond kraohtige bestrijding bij hen, die met de regeering van oordeel waren, dat er volgens art. 73 tweede lid, slechts één dag voor de verkiezingen en wel in het ontbindingsbesluit zelf kon worden aangewezen. Waar in de G rond wet noch wet Been uitweg openstond, bleef der regeering, naar men dezerzijds meende, niet anders over dan de totstandkoming van een wettelijke regeling te bevor deren. Het voorbeeld in art. 140 der kieswet gegeven ten opzichte van de Tweede Kamer, toonde aan, hoe naai de meening van den wetgever in dezen redres kan worden gezocht en behoorde dus te worden gevolgd. Alleen op deze wijze, door wettelijk voorschrift, kon den art. 82 der Grondwet en art. 66 der Frovinciale Wet met elkaar in verband worden gebracht. De werkwijze der Tweede Kamer. „Utr. Dbl." geeft het volgend schema van reorganisatie, waarbij het af'deeliugsonderzoek zou vervallen en vervangen worden door commissies, naai de werkmethode van den Duitschen Rijksdag. De partijen vergaderen elke voor zich ter bespreking van het ingediende wets ontwerp. j.De Kamer beslist dan of tot onmid dellijke behandeling dan wel tot ver- wijziug naar een commissie zal worden overgegaan. In' dit laatste geval wordt een commissie samengesteld (zooveel mogelijk) met inachtneming van de sterkte dor partijen. Deze wijzen zeiven haar lid (leden) aan. Deze commissie vergadert zelfstandig. Zij kan de regeering uitnoodigen mon deling overleg met haar te plegen. Zij kan amendementen, opstellen waarover^ zoo de regeering ze niet overneemt, in de volle vergadering zal worden beslist. Zij is vrij in de samenstelling van haar rapport en in de beslissing of zij dit mondeling dan wel schriftelijk wil uit brengen. Heeft de commissie haar taak vol bracht, dan heeft de beraadslaging in de openbare vergadering der Kamer plaats. Elke partij wijst haar sprekers aan. Namens iedere partij mogen in het debat over één en hetzelfde onderwerp niet meer dan twee sprekers optreden. Ten slotte wordt in deze vergadering de stemming over het wetsontwerp ge houden. Een derde lezing heeft ten doel voor de eindstemming enkele redactiewijzi gingen mogelijk te makenopenbare discussie heeft daarbij in den regel niet meer plaats. Als voordeelen noemt het blad tijd besparing door het wegnemen der om slachtige schriftelijke instructie en van de veelpraterijMaar niet alleen het vele, ook het verbazend slechte spreken zal verholpen worden. Minister Kuyper kan wel eens lang zijn, maar hij is altijd boeiend en interessant, soms zelfs mee- sleepend. Yan der Ylugt is kort, maar toch diep. Yan Houten en Röell zijn nooit lang. Maar de groote meerderheid is niet aan te hooren, noch (in de met wonderlijk euphemisme zoogenaamde „Handelingen") te lezen door hun gru welijk vervelende onbeduidendheid, lang dradigheid en taaiheid. Bij zeker twee derden der sprekers en bij twee derden van het gesprokene zijn koffiekamer, brieven schrijven, couranten lezen een toevlucht. Dat veel spreken, uit kiezersvrees, propagandalust, ijdelheid, enz. zou op houden door het aanwijzen van sprekers. De vrijz. democr. partij brengt, naar het blad opmerkt, dit stelsel reeds in practijk. De Duitseke Rijksdag leert, dat als gevolg niet slechts enkele voor mannen altijd als protagonisten optreden, maar dat elk lid der club zich op een speciaal onderwerp toelegt en in die specialiteit voor de Kamer optreedt. Ons lange spreken ligt eensdeels aan de natuurlijke lijvigheid onzer sleurige, wauwelende natie, anderdeels aan de gebrekkige voorbereiding. Dat zou ver beteren. Voor den eerepost van spreker zouden de besten, de op eenig gebied best onderlegden, op den voorgrond komen, na in de partij vergadering blijken van hun talent gegeven te hebben. De opdracht zou het gevoel van verant woordelijkheid voor een goed en boeiend, dat is duskort woord doen stijgen. Bond van K. K kieevsraenigingen Aan het bericht omtrent den jl. Zater dag te Utrecht geconstitueei'den Alge- meenen Bond van R.-K. kiesverenigin gen in Nederland voegt het „Centrum" het volgende toe Alle centrale kiesverenigingen, die uitgenoodigd waren, hadden vertegen woordigers gezonden, met uitzondering van Wijk bij Duurstede. Uit het district Zutphen, waar thans twee centrale ver- eenigingen bestaan, werd, ter voorko- min van moeilijkheden, geen afgevaar digde toegelaten. Het debat was zeer geanimeerd. Na mens de Amsterdamscke vereenigingen werd door den centralen voorziter be zwaar gemaakt tegen de oprichting van den Bond, op grond, dat daarmede een geschreven partij -program in 't vooruit zicht werd gesteld en men dit in Am sterdam niet wenschelijk achtte. Dit bezwaar werd echter grootendeels onder vangen door aanneming van een voorstel Leiden, waarbij in de statuten van den Bond enkel vaneen „program van actie," als 't ware een verkiezingsleus, zal worden gesproken. Zooals men weet, zal de Bond bestaan uit centrale kiesvereenigingen (en daar mede gelijk gestelde) die candidaten stellen voor de Tweede Kamer. Vereeni gingen, die zich enkel met plaatselijke of provinciale verkiezingen bezig houden, komen niet in aanmerking. Eeii levendige discussie ontspon zich over een voorstel van de Brabantsche vereenigingen, om in den Bond twee stemmen te geven aan centrale kies vereenigingen van distrieten, die een katholiek afvaardigen ter Tweede Ka mer. Het werd met aanzienlijke meer derheid verworpen. Reeds traden zeven en twintig vereeni gingen tot den Bond toe. De afgevaardig den van verschillende andere vereenigin gen moesten eerst overleg plegen met hun commitenten. Opzichters van fortificatiën. Naar wordt gemeld zal het korps opzichters van fortificatiën, niettegen staande de herhaalde uitbreiding, welke daaraan werd gegeven in 1905 weder met een tweetal opzichters worden ver meerderd. De berichtgever voegt er de opmerking bij, dat de minister Bergansius aanvan kelijk weinig gunstig voor het daartoe strekkend voorstel gestemd was, doch dat hij is gezwicht voor de argumenten, dat het aantal militaire gebouwen voort durend toeneemt, terwijl aan genie officieren meer en meer gebrek komt, door het verlaten van den militairen dienst. De uitvaart van President Eniger. De Z. A. „Post" maakt nu hekend, dat dr. W. J. Leyds het stoffelijk over schot van president Kruger naar Z. A. zal overbrengen en hot daar overgeven aan de vertegenwoordigers van het Transvaalsche volk. Dit is, zegt het blad verder, „de laatste eervolle dienst, dien de vroegere staatssecretaris van de Re publiek bewijzen zal aan den persoon van den staatspresident, van wien hij bijna twintig jaren lang de eerste raads man is geweest. Na afloop van de plechtige overgave zal dr. Leyds en het hem vergezellende gezelschap met de „Batavier YI" bijna onmiddellijk terug- keeren." Yerder deelt het blad mede, dat de „Batavier YI" den 29en dezer van den Hoek van Holland vertrekt. Als verte genwoordiger van de N. Z. A. V. zal de heer G. H. A. Middelberg, de voor zitter van het hoofdbestuur, de reis medemaken. Gelijk men ziet is het plan, waarvan eerst ook sprake was, om het lijk te Rotterdam aan boord te brengen, opge geven. De uittocht uit ons land, van Eik en Duinen per as rechtstreeks naar den Hoek, zal nu wel in alle stilte gebeuren. Gelegenheid voor een laatste uiting van eerbied van het Nederlandsche volk voor den ouden president zal er alzoo niet wezen. Maar men zal in Zuid-Afrika ook zonder dat van onze deelneming in de gevoelens der Afrikaanders o,vertuigd wezen. Het is toch ook op een. Neder- landsch schip, uit naam van hot Neder landsche volk aangeboden, dat de uit vaart geschiedt. „Gentral News" meldt uit Johannes burg dat, volgens door generaal Botha getroffen maatregelen het stoffelijk over schot van wijlen president Kruger ge durende een week in Kaapstad in staatsie zal worden tentoongesteld. Daar na zal het per specialen trein naar Pretoria worden overgebracht, waar den 16en December de begrafenis zal plaats vinden. Ten einde de Afrikaanders in alle deelen des lands in staat te stellen de begrafenis bij te wonen, heeft de regeering beloofd voor die gelegenheid aan de permit-bepalingen minder streng de hand te houden. Generaal Botha en andere Boerenleiders zullen bij de plech tigheid het woord voeren. Dinsdagmorgen bezochten de heeren F. C. Eloff en H. C. Bredell met mevr. Eloff en mej. Nettie Eloff het Zuid- Afrikaansche Museum te Dordrecht, waar verschillende kostbaarheden van wijlen President Kruger voor deze stich ting werden overhandigd. Van deze aanwezigheid werd gebruik gemaakt om aan den heer en mevrouw Eloff een album ter hand te stellen, bevattende alle artikelen in de Nederlandsche bla den verschenen bij het afsterven van President Kruger. Dit album, dat tot opschrift draagt„De Nederlandsche pers bij het overlijden van President S, J. P. Kruger", in zwart glacé Levant kalfslederen band met zilveren beslag en sluiting werd door het Perskantoor van het Alg. Ned. Verbond aangeboden namens de Hollandsehe bladen en met groote ingenomenheid aanvaard. Uit naam der familie stond de heer Eloff het aan het Zuid-Afrikaansche museum in bruikleen af. Heden werden door Burg. en Weth. de volgende stukken aan de leden van den gemeenteraad gezonden, behelzende Ontwerp-Verordeningen op de het- Uiig en Invordering van een boofdelüken omslag in de gemeente Vïlssiugeu, Meer en meer is ons college van de wenschelijkheid overtuigd geworden om bij de heffing van den Hoofdelijken omslag over te gaan tot de zuivere toepas sing van het stelsel van ambtshal- ven aanslag. Wel is waar wordt in art. 12 der vigeerende Verordening reeds gezegd dat de belasting geheven wordt naar het gesch atte inkomen, doch aangezien daarnaast de bepaling bestaat, dat de belastingplichtigen een beschrijvingsbil jet ontvangen dat zij verplicht zijn in te vullen op straffe ais in art. 16 be paald, is er thans een hinken op twee gedachten dat er toe leidde dat in den regel de eigen aangifte werd gevolgd meestal niet omdat de Raad van de juistheid daarvan overtuigd was, maar wegens de onmogelijkheid om in geval van reclame de afwijking van de eigen aangifte te motiveeren. Aan het thans voorgedragen stelsel van den zuiveren ambtshalven aanslag zijn zeer zeker ook bezwaren verbonden, hetgeen wordt bevestigd door de uit komsten van een door ons bij andere gemeentebesturen ingesteld onderzoek. De groote moeilijkheid is gelegen in de weinige hulpmiddelen die degemeente ter harer beschikking heeft om tot de juiste kennis van het inkomen harer ingezetenen te komen en in het verbod om gebruik te maken van de gegevens van de Rijksbelastingen. Ook de zeer verbreide meening, dat op belastinggebied het grootst mogelijk bedrog niet als oneerlijkheid is te be schouwen, speelt hierbij een rol. Het belangrijkste argument tegen het door ons aanbevolen stelsel achten wij dit, dat onbekendheid met sommige belastingschuldigen zou kunnen leiden tot groote moeilijkheden bij hunne clas sificatie. Het wil ons evenwel voorkomen dat dit bezwaar in onze gemeente minder weegt dan elders, omdat een groot getal harer inwoners geëmployeerd zijn bij eenige groote maatschappijen en instellingen die ons allen met de meest mogelijke welwillendheid ter zijde staan in den moeilijken arbeid van het opmaken van het kohier, door eene nauwkeurige opgave te verstrekken van hun personeel. De argumenten die er ons toe leiden om U tot invoering van het zuivere syBteem van ambtshalven aan slag te adviseeren zijn hoofdzakelijk de navolgende lo. Omkeering van den bewijslast in geval van reclame.T hans kan de recla mant volstaan met te verwijzen naar eene door hem gedane opgave waarvan het in vele gevallen aan den Raad niet mogelijk zal zijn de onjuistheid te be wijzen bij zuiveren ambtshalven aan slag echter zal de reclamant in zijn bezwaarschrift geldige motieven moeten aanvoeren tegen de berekening van zijn inkomen door den Raad, het geen hem, indien hij werkelijk in zijn recht is, niet moeilijk zal vallen. 2o. De mogelijkheid om veel vroeger in het dienstjaar tot de vaststelling van het kohier over te gaan. Thans eischt de opmaking van het kohier zéér veel voorbereidenden arbeid die eenige maan den in beslag neemt. Wanneer in Januari de beschrijvingsbiljetten aan alle belas tingplichtigen zijn uitgereikt duurt het dikwijls tot eind Februari eer de meesten zijn teruggehaald of ten stadhuize be zorgd en eerst dan kan worden overgegaan tot rangschikking en orde ning der biljetten noodzakelijk voor de behandeling in de commissie van den hoofdelijken omslag. Het spreekt van zelf dat indien de uitreiking van beschrijvingsbiljetten ver valt, er terstond tot opmaking van het kohier kan worden overgegaan nadat de inlichtingen der verschillende maat schappijen en instellingen zijn ontvan gen en de controle op ingekomen en vertrokken personen heeft plaats gehad. Wij stellen ons voor dat een en ander eind Januari kan zijn geschied, zoodat het kohier waarschijnlijk in begin van Maart den Raad ter vaststelling kan worden aangeboden. De groote voordeelen daaraan, zoo wel voor de belastingplichtigen als vóór de gemeente verbonden, springen aan stonds in het Oog. Niet alleen toch is het voor hen dia met moeite hunne belastingpenningen bijeen brengen wenschelijk, dat er ge legenheid zij om het verschuldigde in maande!ijksche termijnen te kunnen afdoen in plaats van zooals thans, nu zij somtijds eerst in de maand Juli het aanslagbiljet ontvangen, terstond meer dan de helft van hun aanslag verschul digd zijn, doch ook de gemeente dié in de eerste helft van het dienstjaar meermalen tijdelijke geldieeningen moet sluiten om het benoodigde kasgeld ta verkrijgen, zou zeer gebaat zijn indien zij het rentebedrag daarvoor niet meer behoefde te betalen. 3o. De overweging dat de eigen aan gifte blijkbaar niet voldoet aan de wen- schen der belastingschuldigen hetgeen overtuigend blijkt uit het feit dat meer dan de helft der biljetten oningevuld worden terugbezorgd, terwijl de invul ling van de meeste overige biljetten zóóveel te wenschen overlaat, dat men niet te veel zegt door te beweren dat nauwelijks een vierde deel bij het opmaken van het kohier kan wor den gevolgd. Wel staat er in de bestaande Veror dening een strafbepaling op het niet invullen der biljetten, doch waar over treding op zoo groote schaal wordt ge pleegd is het praetisch ondoenlijk om allen te vervolgen die in hun plicht ta kort schieten. Waar dit echter moet worden nagelaten draagt het er toe bjj om op bedenkelijke wijze den eerbied te verzwakken voor de met strafbepaling gesanctioneerde voorschriften van den gemeenteraad. Toen wij op de genoemde gronden tot de overtuiging waren gekomen, dat het gewenscht was om de bestaande verordening te wijzigen en daarin het beginsel van zuiveren ambtshalven aanslag neder te leggen, hebben wij mede in studie genomen het door uw medelid den heer Florschutz, in de zit ting van 3 December 1903 gedaan voorstel betreffende wijziging van de indeeling in klassen, zoomede de in het rapport der raadscommissie tot her ziening der lijsten van de kosteloos schoolgaande leerlingen aangeprezen veranderingen in de verordening op de heffing van een hoofdelijken omslag ten opzichte van den kinderaftrek. Uit de nieuwe artikelen 9 en 8 zal U blijken, dat wij in hoofdzaak met de geopperde denkbeelden zijn medegegaan, hetgeen uit de toelichting op de aan- artikelen nader zal worden uiteengezet. De voor een en ander noodige wijzi ging bracht ons er toe om de bestaande verordening aan eene a 1 g e h e e 1 e herziening te onderwerpen, waarbij dan tevens gelegenheid zou zijn om ieemten aan te vullen, alsmede eene andere redactie te kiezen voor artikelen die onduidelijkheden bevatten of in de toepassing tot moeilijkheden hadden aanleiding gegeven. Het resultaat van dezen arbeid wordt U bij nevensgaande concept-verordening overgelegd, die wij de eer hebben U ter vaststelling aan te bieden. Yoor zooveel noodig volgt hieronder eene toelichting tot de verschillende artikelen. Verordening op de Heffing. Algemeene opmerking Een verdeeling in hoofdstakken wordt voor het raadplegen der Verordening doelmatig geacht.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1904 | | pagina 1