'der 6j. Uit 20 Augustus. Woensdag Mo. 195. 40e Jaargang 1902. ijn wg ift 8J t soort Ga] waarde yj bieden yj talage in .aslabrieli I contract qJ 28 54 21 47 7 25 7 58 8 47 10 1 ]48 112*U eu vervoer®11 40 28 28 1 25 40 3 10 22 8 50 38, 4 6 55 4 82 VLISSINGSCKE COURANT. PrRs per drie maanden 1.30. Franco per post 1. 0. Afzonderlijke nummers 6 cent. Men abonneert zich bQ alle Boek bandelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks by den Uitgever F. YAM BB VELBB Jr., Kleine Markt, I. 187. ADVERTENTIÈNvan 1—4 regel» 0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. B'J directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prjjs slechts tweemaal berekend. Groots letters en cliché's naar plaatsruimte. ?ersek|at iageif kï, ailg;en»s4«r4 op Ion- ca Isssidsgen. Tclcphoormttmmcr IO. Aboimcmeüis-idrerientlSn op «eer voordeelige voorwaarden. |er kinderen, riiVG Tooikamer, ai®, [gen Lange V; j :dïensï HIJSBEX-EUaj J jJ.-Yia 4 5G(sllJ [on Zailmarkt na 12 30 SJ 15. |l5 3 45 4 15 Ztümarh Pjj, werkdggcai f 1 20 2 £0 4i 136 2 5 3 35 sJ iVEHDIEM.I 5— 6 20 7-1 ao— 1020 to 10 1 30 2 4 20 5 5 Ie 8 10 8 30 7 9 60 1010 10 10 na 1 20 3 50 410 4 8 8 80, IHELG2. 1902. lm 3 30 en f 3 55 o 6 50 t g) eu 4 45 l 5 05 I '3 30» 6 20o)k) 3 50 6 40h) a, Borsalen ei Ins ten hoogste inuten. naar Borsselen 55 van Neuzen vordt op den oorwegatitiee Vereeniging yan Scholen en evenredig schoolgeld. Het voorstel van Burgem. en Weths. tot V8reenlging van de scholen C en eD b. tot invoering van de hefüog na eveniedig schoolgeld op school E, jat morgen in den gemeenteraad wordt ihandeld, luidt als volgt In uwe vergadering van 20 December 1, werd 6ene nieuwe regeling vastge- iteld van de jaarwedden van het onder- i personeel aan de openbare lagere Holen in deze gemeente. Daardoor is op afdoende wijze de sedert leruimen tjjd hangende kwestie van lene betere salarieering van het onder zend personeel opgelost, dank zij de Hoogde rijksbijdrage in de jaarwedden Ier onderwijzers. Thans komen wy een voorstel op |ou(lerw(jsgebied aan uwe beslissing onder - waardoor, naar wij stellig Lgen verwachten, eene belangrijke bate 'ioor de gemeentekas zal worden ver kregen, zonder dat bet onderwijs hier- ook slechts eenigermate zal worden De hoofdpunten van dit voorstel be treffen,: I, Be vereeniging van de scholen C idroenewoud) en D (Groote Markt) tot eene school voor jongens en meisjes, te vestigen in het schoolgebouw D onder ig van bet hoofd mej. J. W. Beyer man, II. De invoering van de heffing van n evenredig schoolgeld op school E Wagenaarstraat). aanleiding tot deze voorstellen is enerzijds te zoeken in de vervulling der vacature, ontstaan door het over- van den heer van Kamer, door ie benoeming van den heer J. F. Op Zieke, tot dusver hootd van school doch anderzijds in het belangrijke ort, ons bij schrijven van 7 Mei j.l. lo, 106 door de Commissie van Toezicht bet Lager Onderwijs ingediend. Daarin wordt het voorstel gedaan tot ine nieuwe indeeling van de scholen -F en tot het invoeren van de heffing tan een evenredig schoolgeld op alle scholen. wenschen de Commissie hier een voord van dank te brengen voorde moeite z(j zich in dezen heeft getroost en een duidelijk getuigenis geeft van s warme belangstelling voor het lager orwijs, dat mede aan hare zorgen is aewrtrouwd. bedoeld rapport hebben wij ge- Mud het gevoelen te moeten inwinnen tan de hoofden der scholen en van de districts- en arrondissement» schoolopzieners. Al deze stukken, die te omvaDgrjJk n om in afdruk aan dit voorstel toe voegen, liggen ter visie en wij ver- ronwen dat daarvan door U kennis zal 'orden genomen, hetgeen in het belang gewichtige zaak, waaromtrent wij PSU1LLBT0N. 25.) En daarom ook wilde zij hare zwak- :15 overwinnen met vaste hand 1111 zij den brief op, en sneed het Jdjvert open. Toen begon zij te lezen. sakte rust heerschte om haar heen, geluid liet zich hooren, het was of zij zelve door de stilte van het was omgeven. „Mijn geheim. 5®ze regelen heb ik voor u bestemd, vb lieve kind, wat m(j daartoe ik weet het niet. Maar dit e6I> weet ik, dat juist g(j den rech- weg zUit vinden, die hier alleen ^wandelen is. En misschien heeft die m(j genadig moge z(jn, mjj Slachten ingegeven, wi dus met mijn verhaal begin U thans een voorstel doen, o.i. bepaald noodzakelijk is. Wij zullen U thans -allereerst de gronden mededeelen,waarop wij meenen dat eene vereeniging van de schjlen C en D weDScheiyk is en U vervolgens het tweede deel van ons voorstel toe lichten, natn ei ijk dve heffing van even redig echcolgeld op school E. Ad. I. Reeds in December 1898 werd door U het besluit genomen tot ver- eemging van de destijds bestaande scholen E (jongensschool) en F (meisjes school) tot ééoe school E onder het hoofd den heer Frijling. Hiermede werd beoogd de toepassing van het beginsel der coëducatie, terwijl daarvan tevens een floanciëel voordeel voor de gemeente werd tegemoet gezien. Sedert is een tijdvak van circa 31/} jaar verloopen, waarin nimmer van eenig bezwaar tegen de vereenlgiDg dier scholen is gebleken. Integendeel, het stelsel der coëducatie is door de ervaring doeltreffend bevonden. Trouwens de groote voordeelen van dit systeem worden tegenwoordig door bjjna alle deskundigen op het gebied van onderwijszaken beaamd. Slechts in de groote steden eiscben verhoudingen, afwijkende van de hier voorkomende, het bestaan van afzon derlijke scholen voor meisjes. Wanneer uwe vergadering zich in theorie met dit stelsel vereenigt, blijlt slechts de practische vraag ter beant woording over, of het zonder al te groote bezwaren mogelijk is dit consequent door te voeren door te besluiten tot vereeniging der twee scholen, die thans nog alléén door jongens of meisjes worden bevolkt. En nu komt het ons voor, dat thans het meest geschikte tijdstip voor eene samensmelting der bedoelde scholen aanwezig is. Evenals toch in 1898 de ontslagaanvrage van het hoofd der toen bestaande school F, mej. Schuurman, een der hoofdaanleidingen was tot het vereenigen der scholen E en F, zoo is thans in de overplaatsing van het hoofd van school C, den heer Op den Zieke naar school B, eene even gereede aan leiding tot de combinatie der scholen O en D, beiden behoorende tot de tus- scbenscholen, waarop een schoolgeld van f 9.60 geheven wordt. Eene vraag die daarbij allereerst te beantwoorden valt, is de kwestie van plaatsruimte op de nieuw in te richten school D. Dienaangaande dealen wij U mede, dat volgens de ons laatstelijk verstrekte opgaven het getal leerlingen in de ver schillende klassen der scholen C en D was als volgt School C, le kl. 35, 2e 45, 3e 38, 4e 37, 5e 23, 6e 33, totaal 211. School D, le kl. 53, 2e 48, 3e 49, 4e a 29, 4e b 30, 5e 36, 6e 30, totaal 275, terwql het getal beschikbare plaatsen in de verschillende klassen van school D bedraagtle kl. 48, 2e 48, 3e 48, 4e a 40, 4e b 40, 5e 40, 6e 40, totaal 304. nen, zoo duidelijk als mijn verstand zich slechts weet uit te drukken, en mijne oude vingers het kunnen neerschrijven. En opdat gij de reden van mijne handelwijze volkomen zult begrijpen, moet ik reeds beginnen by de jaren myner jeugd. Myn volle naam is Constant Goed- berg en ik ben de eenige zoon van brave en niet arme ouders. Als zoon van vry welgestelde burgers van Wee- nen ontving ik een goede en volgens de toenmalige begrippen zelfs uitstekende opvoeding. Het vak myner voorouders zij waren allen bekwame smidsbazen kon my niet behagen. Myn illusiëa gingen hooger en God moge het haar vergeven, als het een zonde was myne goede, zwakke moeder hielp mede om .iets* van my te maken. Ik had een opgewekten geest, een levendige verbeelding en te veel vryheid en geld, waarvan ik maar al te gaarne gebruik wilde maken. Allerlei plannen woelden my door het hoofd gedachten aan een vlucht. aan een vlucht uit het ouderiyk huis, dat my eens zoo dierbaar was geweest. En weken gingen voorby. De winter Het zal derhalve noodig zyn ingeva van combinatie der scholen tot eene bybouw aan school D op de Groote Markt ov6r te gaan, waartoe trouwens zeer goed gelegenheid bestaat. Deze school telt thans 10 leslokalen en het is zonder groote kosten mogeiyk dit getal tot 12 uit te breiden. Alsdan zal er eene voldoende 'ruimte zyn tot plaatsing van de leerlingen der beide scholen C 6n D, daar tevens de drie thans ongebruikte lokalen kunnen wor den bezet. Voor die twee by te bouwen lokalen zullen dan nieuwe banken noodig zyn, van betere constructie en daarby ook ruimer, hetgeen echter tengevolge zal hebben dat het getal beschikbare plaat sen vermindert en dat dit voor de ver schillende klassen (met inbegrip der thans ongebruikte en der nieuw te bouwen lokalen) zal zyn als volgtle kl. a 44, le b 44, 2e a 44, 2e b 44, 3e a 44, 3e b 44, 4e a 40, 4e b 40, 5e a 40, 5e b 40, 6e a 40, 6e b 40, totaal 504. De vereenigde schoolbevolking van C en D bedraagt 211 en 275, totaal 486 leerlingen, terwyi beschikbaar zullen komen 504 plaatsen, zoodat aanvankeiyk 18 plaatsen over zullen zyn, hetgeen met het oog op de te verwachten mu tatie by den aanvang van den nieuwen cursus noodzakeiyk is. Eenige bijkomstige veranderingen zul len noodig zyn in de inrichting der pri vaten, terwyi ook de aanleg van water leiding naar de verbouwde school ons wenscheiyk voorkomt. Overigens kan de in gebruikneming van school D mode door leerlingen van school C, o.i. zonder veruore kosten ge schieden. Tot de inrichting van twee nieuwe lokalen voltooid is zouden twee klassen van school C daarin tydeiyk gevestigd moeten biyven. Het hootd van school D (mej. Bayer- man) wier gevoelen wy in dezen hebben ingewonnen, is van oordeel dat het ge- wensebt is de coëdueatie reeds terstond, zoo mogeiyk by den aanvang van den nieuwen cursus op 1 September a. b. voor de 3 laagste klassen in te voeren, doch adviseert om in de 3 hoogste klas sen het onderwys te geven volgens het leerplan der school waar zy reeds 3 jaren deel hebben uitgemaakt. Het leer plan van school C zou dus h. i. voor een tijdperk van drie jaren voor de hoogste jongensklassen moeten worden bestendigd. Wy kunnen ons daarmede geheel ver eenigen en meenen dat op deze wyze aan mogeiyke paedagogische bezwaren, die tegen de combinatie der scholen zouden kunnen geopperd worden, op af doende wyze wordt tegemoet gekomen. Thans wenschen wy de finantieele gevolgen van ons voorstel na te gaan. Vooreerstwelke meerdere uitgaven zullen noodig zyn Daar mej. Beyerman aan het hoofd zal komen te staan eener twaalfklassige was verstreken, de sneeuw weggesmolten en onder de zachte, levenswekkende stralen der voorjaarszon ontwikkelde zich weder de liefeiyke lente in al hare heeriykheid. Toen de heldere zonnestralen door de kleine vensters in onze werk plaats vielen en zoo vrooiyk langs de roetzwarte muren dansten, toen de hemel weder zyn vlekkeloos blauw ver toonde en een zachte atmosteer geheel de natuur vervulde toen o, toen kon ik het niet langer uithouden. Met een ruk wierp ik de teugels af en vloog de wereld in. En slechts met een huivering dacht ik terug aan de zwarte muren van onze heete werkplaats, aan de ruwe gezellen en dan stonden de gestalten myner ouders voor mij de strenge, onverbid- deiyke vader, en de zwakke, helaas te goede moeder en dan dreigde ik week te worden. En ik vond een uit weg ik stelde my met haar in ver binding en ontving geld van haar. Maar op zekeren dag kwam er een brief nauweiyks leesbaar, zooveel tranen waren er op gevallen. „Myn arme lieveling dit is het laatste geld, dat ik u kan zendeD. Uw vader heeft uwe brieven in ban school, moet hare jaarwedde volgens de verordening met f 100 worden verhoogd. Ook zal zy niet kunnen voortgaan met het houden van geregeld toezxht op het onderwys in de handwerken, daar bare administratieve werkzaamheden zeer zullen toenemen. Aanstelling van eene onderwyzeres in de handwerken le klasse (met akte) is derhalve noodig, doch vol gens de meenicg van mej. Beyerman voorloopig ook voldoende. De totale verhooging der jaariyksche uitgaven voor het onder wy zend perso neel zal dus niet meer bedragen dan de geringe som van f 25C. Daarnaast staat eene uitgave voor eens voor de verbou wing der school die zal omvatten: by bouw van twee lokalen, verandering der privaten, aanleg van waterleiding en aanschaffing van schoolmeubelen. In de kosten der verbouwing wordt echter door het Ryk 25 pet. vergoeding verleend. Welke finantieele voordeelen staan tegenover de genoemde uitgaven Vooreerst eene bezuiniging van f 1550 per jaar wegens opheffing der betrekking van hoofd van school C, waarvan echter eene verminderde ryksbijdrage ad f 260 het gevolg zal zijn. Dan het beschikbaar komen van het schoolgebouw en de woning van bet hoofd in het Groenewoud. Het schoolgebouw zal voorloopig kun nen dienen om een twee- ot zoo noodig een drietal klassen van de nieuw in te richten school D ts plaatsen tydens de verbouwing van deze laatste school en bovendien zullen een tweetal klassen van school F (Eiland) daarin tijdelijk kun nen worden ondergebracht. Deze laatst genoemde school telt thans zes klassen, zoodat alle beschikbare lokalen zyn bezet. Met zekerheid is thans reeds te be palen dat op 1 September a.s. aan de nieuw te vormen le klasse eene paral lelklasse zal moeten worden toegevoegd, zoodat alsdan op school F twee lokalen te kort komen. Het in gebruik nemen van twee lokalen van school C zal, althans voorloopig, in het gebrek aan plaatsruimte voorzien voor de leerlingen der school op het Eiland, waardoor de bybouw van lokalen aan deze school nog tot het volgend jaar kan worden verschoven. Nu zouden wy één lokaal van school C zoo noodig willen gebruiken om verbe tering te brengen in dsn ongewenschten toestand die in de eerste klassen der scholen A, B en F bestaat en die ver oorzaakt wordt door het buitengewoon groot aantal leerlingen. Volgens de opgave van 1 Juli waren respectieveiyk de volgende leerlingen op de scholen A, B en F, n.l. School A. Ie kl. a 52, le b 54. School B. le kl. a 55, le b 51. School F. le kl. a 51, 2e b 52, totaal 315. Deze zyn geplaatst in 6 lokalen zoo dat de gemiddelde bevolking per klasse bedraagt ruim 52 leerlingen. Op dit bezwaar wordt in den aanhef den gekregen en er is een vreeselijke scène voorgevallen. Hy hoeft gezworen, dat hy my het huis zal uitjagen, als ik dien ach, beste jongen. Ik durt niet zeggen, welk een leeiyk woord bij heett genoemd nog een enkele penning zend. En al het geld en al myn sie raden heeft hy goed opgeborgen, dus kan ik u voortaan nog slechts zanden, wat ik bespaar. Och, kind, kom toch liever weer tehuis. Thuis? Ik? In die gevangenis-atmos feer Myn geest in banden laten knel len Neen 1 dan liever de wyde wereld in I Arme moeder 1 Ik was toch zoo slecht niet ik snakte slechts naar vryheid. En alles kookte en bruiste in my. En nog eenmaal schreef ik myne moeder, dat zy toch om my niet moest treuren. Ik was een echte „dolende ridder", en jongelui, zooals ik kwamen altyd wel terecht. Dat was mijn laatste brief aan myne lieve moeder. Vier maanden later werd zy weggedragen naar de plaats, waar men ons allen brengt, wanneer de heilige stem des Heeren ons roept. Van nu af vierde ik aan myn wilde en ontatuimige hartstochten den vrijen van het rapport der schoolcommissie en in dat van de hoofden van scholen da aaDdacht gevestigd. Wanneer wy nu aannemen dat het getal leerlingen der nieuw te vormen eerste klassen by het begin van den cursus 1902-1903 stellig 336 zal be dragen, zou de klassecsterkte meer nor maal worden, wanneer in plaat3 van een zestal, een zevental lokalen in ge bruik werd genomen. De klassen zouden dan 336 7 48 leerliDgen tellen. Deze gewy'zigde indeeling zal het aan stellen van een onderwyzer of onder wyzeres noodzakeiyk maken, doch wy vertrouwen dat uwe vergadering bereid zal zyn, ter wille van het groote voordeel dat wy hiervan voor het onderwys tege moet zien, zich d6ze finantieele opoffe ring te getroosten. Nu wy hiermede meenen te hebben aangetoond, dat de vereeniging der scholen C en D wenscheiyk, practisch uitvoerbaar en ftnantieel voordeelig is, rest ons nog slechts de mededeeling, dat mej. Beyerman, met wie wy in dezen overleg hebben gepleegd, bereid is om de taak van hoofd der vereenigde school op zich te nemen. Wy zyu volkomen overtuigd dat de leiding der nieuwe school D by haar in goede handen zal zyn en durven ook op dezen grond met gerustheid tot de com binatie der scholen O en D adviseeren. Ad II. Wy gaan thans over tot de behandeling van het tweede gedeelte van ons voorstel, nameiyk de invoering van de heffing van evenredig BCboolgeld op school E. Daarmede komen wy tot het hoofdpunt ia het rapport der Commissie van Toe zicht op het Lager Onderwys. Dit toch is, om door vereeniging van de scholen A, B, D en F tot ééne categorie, waarop een schoolgeld wordt geheven, evenredig met het inkomen der ouders, vooreerst den aanbouw van eene nieuwe school overbodig te maken. Ook voor de scholen C en E wordt de invoering van evenredig schoolgeld bepleit. Aangezien wy met het denkbeeld der commissie ten opzichte van school Ein hoofdzaak medegaan en de school C by aanneming van ons voorstel als zoodanig zal worden opgeheven, kunnen wy er ons toe bepalen met uiteen te zetten, waarom de Invoering van evenredig schoolgeld op de overige scholen ons althans voorloopig niet gewenscht voorkomt. Ten volle onderschtyven wy indezen de meening van den districtsschoolop ziener „dat invoering van evenreafg schoolgeld zal leiden tot ophefflog van de verkeerdheid, dat aan personen van verschillende draagkracht geiyke lasten worden opgelegd en dat, voor een deel althans, de minder door de fortuin be voorrechte ingezetenen der gemeente voor de meer gegoeden de kosten van het onderwys moeten helpen betalen,* doch wij voegen daaraan toe, dat die verschillende draagkracht het meest be teugel aan terugkeeren van den inge slagen weg was nu voor my niet meer te denken. Ik was destyds in Duitsch- land en had als „dolend ridder* reeds menig avontuur beleefdmyn beurs werd ledig en ik zag geen kans ze spoedig weder te vullen. Afgemat trad ik op een heeriyken zomeravond voor de schoonheden der natuur heb ik alty i een open oog gehad een kleine herberg binnen, met het doel daar te overnachten. Ik zette my aan de tafel voor het geopend venster om het uitzicht te ge nieten op het schoone woud aan gene zyde van het dorpje. De vriendeiyke waard kwam naar my toeik liet mij een glas bier brengen en begon een gesprek met hem. Misschien had ik er ongeveer een uur gezeten, toen weder een bezoeker de gelagkamer binnentrad. Toen ik opzag en den vreemdeling aankeek, vond ik, dat ik nog niet dikwyis iemand had gezien met zulk een flinke gestalte en kaap uiteriyk. {Wvrdt vervolgd)i

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1902 | | pagina 1