Smééié beriGh
GOUDEN LIESBEI
Burgerlijke Stand
Laatste berichten.
Tram-Omüiliüsflieüst-OnöerneiDintt
g0ehmig IVeidlich j
Ie
Winter dienst Staatsspoor. (Green wiehtijd.)
Nu. 250.
beloften waard zijn en laten zich noch
door bedreigingen noch door beloften
weerhouden den strijd voort te zetten,
die, de laatste berichteD bewijzen het,
weer aan de Engelscbe wa; enen niet
altjjd succes bezorgt. De Boeren maakten
zich n.l. na eene krachtige verde-
ing van het garnizoen, van Jacobsdal,
dat 30 mijl ten noorden van Kimberiey
aan de grens van de Kaapkolonie en den
Vrijstaat ligt, meester.
Eene koloniale afdeeling verloor daarbij
van de 52 inan niet minder dan 34
man, waaruit men kan nagaan hoe
hevig er gevochten is. Blijkens latere
berichten uit Kaapstad zouden echter
tweehonderd Boeren vruchteloos het
garnizoen hebben aangevallen en moeten
de verliezen zjjn14 gesneuveld en 20
gekwetst.
W(j zullen wel spoedig hooren welke
de ware lezing is.
Dat de Boeren thans stoutmoedig
optreden, de berichten van Engelschen
oorspiong bevestigen het. Zoo schrijft
men uit Durban dat de Boeren
weder de kolonie Natal zijn bin
nengevallen, het spoorwegstation te
Waschbank in brand gestoken en de
spooriyn op verschillende plaatsen ver
nield hebben.
De Boereu zoo gelijktijdig op ver
schillende plaatsen optredende, moeten
zeker over grooter macht beschikken
dan de Engelschen hun toekennen.
Een waar succes zou ook door Hans
Butha behaald zjjn met het bemach
tigen van een Engelschen trein, die
verkenningen deed tusschen Heidelberg
en Greylingstad. Twee officieren en
een zeker aantal mannen vielen onder
het moorddadige vuur der Boeren en
ten slotte moest het geheele detache
ment zich overgeven.
Dit gebeurde den 8en October en
daarom is het niet onmogelyk dat moet
gedacht worden aan de overrompeling
van een trein bjj Kaapmuiden, waarvan
den lOen door Roberts gewag werd
gemaakt. Er zijn echter omstandigheden
die doen vermoeden dat de Engelschen
het feit van de overrompeling tusschen
Heidelberg en Greylingstad verzwegen
hebben, 't Is wel eens meer gebeurd.
Lord Roberts schijnt tegenwoordig
heel wat te stellen te hebben met de
vrijwilligers en de hulptroepen uit de
koloniën. De vrijwilligers uit Canada
schijnen geen lust te hebben den oorlog
tot het einde mede te maken die uit
Rhodesia eischen eene soldij van zes gul
den per dag, terwijl kolonel Plumer, die
het bevel over hen voert, slechts drie
gulden wil geven. Hieruit kan men dus
opmaken hoe het voorstel van zeker
Engelsch minister ontvangen zal worden
die heelt voorgesteld dat de koloniën
een deel der oorlogskosten zullen beta
len, maar ook dat het ware oorlogsvuur
onder de hulptroepen begint te ontbre
ken.
ENGELAND. De bekende vurige
tegenstander van den oorlog met Trans
vaal, Stead, die geen verguizing achtend,
zijn landgenooten op het onrechtvaardige
van dien oorlog biyft wijzen, heeft nu
ook een werk uitgegeven dat hij noemt
„Catechismus der Kiezers». Hij noemt
daarin de imperialistische candidaten
candidaten van Kaïn, omdat zij den
«jongen broeder Boer" willen dooden.
Onder de vragen verdienen deze de aan
dacht Waarom is Chamberlain niet in
de gevangenis En waarom Rhodes ook
niet?
De oorlog mot Transvaal wordt door
dezen Engelschman genoemd„de
schandelijkste oorlog van den nieuweren
tijd."
CHINA. Als een belangrijk feit voor
de vredesonderhandelingen kan worden
gemeld dat de keizer tegen het einde
van November te Peking verwacht kan
worden, indien hij namelijk in dien
tusschentjjd niet tot andere gedachten
komt. In ieder geval kunnen de mogend
heden op hun gemak neg eens de
vredesvoorwaarden nazien en overwegen.
Lihoentsjang en prins Ching geven
zich door het mededeelen van keizer-
lyke besluiten waarbij straf beloofd
wordt aan de belhamels in de laatste
troebelen, al den schijn, dat ze der
mogendheden willen behulpzaam zijn in
de bestraffingsquaestie. Er zullen, men
kan er volgens deze heeren op rekenen,
heel wat hoofden door het zwaard der
Chin, gerechtigheid vallen, dat niemand
hetzij hij prins of minister of mandarijn
zij, zal ontzien.
De mogendheden veroorloven zich
echter de weelde om niet al te groot
geloof te hechten aan deze keizerlijke
betuigingen, die al zoo dikwijls herhaald
zijn zonder dat het bleek dat zij ook in
uitvoering gebracht werden.
In den omtrek van Peking is het nog
niet zuiver. Daar durven de Boksers
convooien aanvallen, wat dus weer geen
bewijs is dat de keizerlijke straffen die
hun opgelegd zouden zijn, veel geholpen
hebben.
-Van Vlissingen.
Van 24-27 Oct. 1900.
ONDERTROUWD:
A. Polderman, jm. 23 j. en J. C.
Polderman, jd. 21 j.
GETROUWD:
0 J. van Gelderen, wedr. 49 j. en G. A.
Vergouwe, jd. 31 j. J. J. van Noppen,
jm. 24 j. en G. J. Swenne, jd. 23 j.—
W. J. Schuld, jm. 24 j. en J. van den
Broelre, jd. 26 j. P. Castel, wedr.
65 j. en S. van Soelen, wed, 57. j,
BEVALLEN:
M. L. Vanmassenhove, g6b. Rubben z,
S. M. de Velj, geb. Korff d. M.
Meulmeester, geb. de Ridder, d. (levenl.)
M. van der Weijde, geb. Vermeulen, d. id.
OVERLEDEN-
M. van der Eijk, z. 2 j. - J. Barentsen
d. 20 w. M. van Opbergen, d. 11 d.
Per Telegraaf.
's GRAVENHAGE. Sedert 27 dezer is
de invoer van Nederl. melkvee langs de
lijn Clinge (station) weder geoorloofd.
STOOMTRAMDIENST
tnenohen VL1SSISGEN sa HUDDBLBUBS v.v
Van VliaeiEgen Remise: vm 4 50 5 55
(alleen op werkdagen) Pan Zeilmarkt.- vm
8— 9 30 11 11 45 om 12 30 1 15
2— 2 45 3 30 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45
8 30 915 10 15.
Van Middelburg naar Zcttmarh VLissn
om: vm 5 20 6 23 (alleen op werkdagei
8 45 10 15 11 50 nrn 12 35 1 20 2 5
2 50 3 35 4 20 5 15 6 7 7 50 8 35
9 20 10 20 11
VLISSINGEN.
Van Beursplein n. Station Haven v.v.
WINTERDIENST.
Dageiyks van Vlissingen Beursplein
vm. 11.30, nm. 3.10, 4.20, 6. 10.30.
Vertrek Station Haven na aankomst
of vertrek der treinen of booten, oorres-
pondeerende op bovenstaande dienstre
geling. Op verzoek wordt gestopt tot in-
of uitstappen van passagiers.
VLISSINÖSCHE HAVENDIENST
Van Vliasingen vm. 66 20 7 7..
8 20 8 50 9 10 9 40 10— 1020 mIS
11- 1130 12- nm 1 10 1 30 2-.oS
2 40 3 - 3 20 3 40 4 4 20 5 t «5
6 20 7 10 7 30 7 50 8 20.
Van de Bnitenalnis vm 6 1(> 6 30 7
8—, 8 30 9— 9 20 9 50 10)0 10 j,
10 50 11 10 11 50 12 10 rna l 20 I -
2 10 2 30 2 50 3 10 3.30 3 50 410 It
5 10 5 30 6 40 7 20 7 40 8— 8 :w
Stoomtram ilreskeii».3Iaïdegilem
(Green wichtijd.j
Van BreskenB 6.23, 8.25, 10.37 110
4.15. 7.13. '1S|
Van DraaibrugSluis 5,31, 6.9
9.35, 11.12, 11.51, 2.35, 5.33, 8.24.9.25
Van Maideghera 7.42, 10.1,38 430
8.32. 1
Van SluisDraaibrug 5.51, 6,29 810
10.55, 11.29, 2.10, 5.6, 8,3,9.5,9.45,
y GrootsteXeep-en -ParFumerie-Fabriek i/qnjj
fjlDltitschland, (opger. 1807). MO-Perstittnen aart de Fabriek werkzaam
Beste en door zuinig Geeft aan de Waseh eene
verbruik goedkoopste waschzeep. aangename aromatische geur.
GrootCte zuinigheid van tyd, geld en werk.
Men neme met deze zeep eene proef, en men zal nooit eene andere meer gebruiken.
Alleen echt wauueer op ieder stuk de Firma vermeld staat.
Te verkrygen
in Origineelo Verpakking van 1 fg Kilo en I Kilo Cartons zoowel als in enkele Stukken
Zondag 28
Oct.
3.51
Maandag 29
1)
4,54
Dinsdag 30
n
5,55
Woensdag 31
6,48 Eerste'kwart.
Donderdag 1
Nov.
7,53
Vrijdag 2
9, 5
Zaterdag 3
10, 4
m m wssys&mzkumk.
October 1900 tot en met Maart 1901.
WEST-EUROPEESCHE of SFOORTIJD
Vau
Van
XD-A-O-ELKTBCS
Vliss. n. Breskens vm. 57 30, 9 30, m. 1155a) nm 3 30b)
Breskens n. Vlissingen 5 30, 810nm 12 20a) ,3 55
Neuzen
Borsseie
Vlissingen
Borssela
n. Borsseie vm
Vlissingen
Boi-Bseie
Neuzen
W O E
van Neuzen
b Hoedekenskerke
5 7 30d) vm
5 20 7 50d)
6 10c) 9 10d)e) s>
6 30c) e) Dm
KT S X3 _A_
10 25
10 45
11 55
12 15
C3-
nm l 55
2 15
3 30b)
b 3 60
naar Hoedekenskerke vm. 8 10
Neuzen 8 40
a) Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt
b) Bij vertraging vau trein 3,23 wachten de booten van 3,30 naar Breskens en
Neuzen ten aootste 15 minaten.
o Des Zondags en Woensdag?, vertrekt de bGot van 6,10 van Vlissingen naar
Borsseie e. Neuzen om 6.50.
d) Deze reizen worden des ZONDAGS en WOENSDAGS niet gemaakt.
e) Op deze reis wordt te BorsHete niet aangelegd.
Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten ai het spj ir v ircit
S" Neuzen.
VAx>
9
f
l)
S)
Te
1)
0
D
Vlissin^eri
Middelburg
Araemuiden
vfleer Areudukërke
Goes
K «i pe 1 le- Biezt I i n ge
V lake
Krn ui ineenlursekf
ftrabhecaijke
RillandBath
WoenedrbCht
Bergen op Zoom
Wouw
Roosendaal
Breda
Rotterdam (D. P.)
'e-Gravenhage ov. Rotlerd. B.IJ.S.
Amsterdam over Rot ter d. U.IJ.S.
Arnhem over Nijmegen
Utrecht (over den Bosch)
Amoterdam(Wp.) over Roti.Gouda
Antwerpen (Etat)
Brvasel (Nord)
Parijs (Nord)
Keulen
De caorgentreinen van 5 15, 5 23 en 5 44 en
1>. Deze tremen zijn alleen toegankelijk
*5 15
*^23
5 4^
6 17
7
9 15
1 7
4 30
*3 45
7 13
7 35
6 27
7 7
9 24
1 18
4 40
7 22
7 46
6 31
9 31
1 25
4 46
7 53
1)
I)
6 45
9 46
1 40
4 58
88
6 52
6 59
7 5
7 11
7 20
7 27
7 40
7 24
9 54
10 5
10 12
10 17
10 27
10 34
1047
1 49
1 57
24
2 9
2 19
2 26
2 39
5 5
5 12
5 18
5 2
5 33
5 40
5 53
7 41
8 17
8 25
8 32
8 37
8 47
8 54
97
7 to
81
10 57
2 52
63
8 16
9 20
7 58
n 6
3 1
6 11
9 22
♦6 21
6 44
8 i
8 17
11 i5
3 10
621
*7 50
8 30
9 40
8 10
8 86
8 48
11 52
41
6 50
9
10 26
7 54
9 33
9 33
12 36
431
8 18
9 43
11 26
8 42
10 3
10 3
1 9
4 59
95
10 28
9 39
11 14
11 14
2 18
64
10 30
1139
9 29
11 30
11 30
2 29
7 18
112
8 59
10 36
10 36
1 32
5 50
8 30
10 38
9 22
114
11 4
1 57
63
10 35
113
8 34
10 20
10 20
12 43
4 36
7 58
*10 16
11 18
9 37
11 22
•6
11 22
*6
147
5 45
'10 45
94
*1116
*5 42
•12 10
31?
8 10
11 5
*1 43
Van Keulen
Parijs /Nord)
0 Brussel (Nord)
Antwerpen (Etat)
Amsterdam (Wp.) ov, Gouda.Rott.
Utrecht, (over den Bosch)
y> Arnhem over Nijmegen
Amsterdam ov. Rotterd. H.IJ.S.
's-Gr&venhage ov. Rotterd. H.IJ.S.
Rotterdam (D. P.)
0 Breda
Roosendaal
Wouw
Bergen op Zoom
Woensdrecht
RiilandBath
0 Krabbendijke
0 KruiningenIerseke
Vlake
KapelleBiezelinge
Goes
's Heer-Arendskerke
Arnemuiden
Middelburg
Te Vlissiugen
5 45
*5 45
5 50
5 50
9 38
2 25
2 25
*6 23
*6 20
*11
*11
*3 30
*12 40
2 21
62
6 2
9 20
1 19
3 26
6 53
6 53
4 43
7 30
7 30
10 21
2 24
5 4
7 53
8 16
6 50
6 50
7 35
10
12 40
3 45
6 20
6 52
6 52
7 56
10 58
1 13
4 23
6 46
5 50
5 50
7 16
8 56
1134
2 40
5 29
7 33
78
97
12 42
3 46
69
6 33
6 33
8 19
10 17
1 44
53
7 20
8 1
4 30
8 14
8 14
8 58
11 23
2 22
5 54
7 47
8 41
5 52
8 10
8 10
941
12 59
3 10
6 56
8 33
6 50
*9 16
9 27
10 21
1 28
4 10
7 40
9 14
*9 47
10 1
7 -
9 37
137
4 20
7 50
7 13
9 47
10 37
1 46
4 30
8
9 28
D
7 22
9 56
1 54
4 39
89
7 35
10 9
25
4 52
8 22
7 41
10 16
2 11
4 59
8 29
7 53
10 25
2 20
59
8 39
9 55
7 58
10 31
2 25
5 H
8 44
89
10 37
2 35
5 25
8 55
8 19
10 44
11 16
2 44
5 34
94
10 8
8 27
10 51
2 52
5 12
912
8 43
lt 3
37
5 55
9 25
8 53
11 10
11 37
314
6 3
9 34
10 28
*10 48
9 2
*10 20
1118
11 46
323
12
9 43
10 36
112
de namiddagtrein van 7 13 van Vlissingen wachten de aankomst der atoomboot van Queensborough at, -
tegen betaling van f 0,60 voor minder dan 150 Kilometer en van f 1,20 voor grooter afstand.
-De met een gemerkte treinen vervoeren alleen rerzigera le
Van Terneuzen
Sluiskil (Brug)
D Philippine
d Sas van Gent
f) Selzaete
te Gent (gr. station)
a) Woensdag 10
a) 12 3
a) 12 15
a) 12 20
a) 12 29
12 49
1 30
A 12 minuten later. 6) Vrij dat' 13 -
5 35
8 35
5 45
8 45
5 49
8 50
6
8 59
6 20
910
7 10
9 58
5 13
85
5 24
8 15
5 28
8 20
5 37
8 31
5 52
8 50
6 38
9 34
Van Gent (gr. station)
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
D Sluiskil (Brug)
Te Terneuzen
uur,
5 24
8 20
b) 12 6
6 17
99
12 51
6 29
921
13
6 37
9 30
1 11
6 41
9 34,
114
6 51
9 43
125
5 2
7 56
Van Terneuzen
7
9 47
128
5 52
Van Antwerpen
619
10 36
24
616
6
8 55
Axel
7 1-1
10 4
1 45
09
Mecheleo
6 38
10 28
125
63
6 15
9 10
Hulst
7 32
10 22
22
6 26
dt. Nioolaas
7 50
11 40
310
7 23
6 78
9 18
Te St. Nioolaas
8 10
10 55
2 35
7
tiulat
8 32
1222
3 50
8b
fi 35
9 23
Mecheleri
9 22
1153
44
816
Axel
8 48
12 38
44
8 21
6 50
9 35
Antwerpen
8 54
12 29
3 24
85
L ?<»(!-> i en
95
12 55
4 22
8 38
y-^r^i'CKKVTVJ
*ji \iy vr i,n?
SS NOL
VLI
PrQs pei
Afzonderlijke n
handelaren, Po:
F. VAN DE VE
Verschijnt dagelijks, n
Adres der Vlissingsche Tramcon
Door de heeren A. Lantshe
Oostkapelle, J. A. Zip, te Middelt
J, L. Gruber, alhier, leden der coi
tjt voorbereiding van tramwegen
volgende adres tot de Provincial!
van Zeeland gericht.Wij geven er n
aan, omdat het ons te laat gewe
ons nummer van Zaterdag j.i.
„Geven met verschuldigden eei
kennen
A. Lantsheer te Oostkapelle,
Zip te Middelburg en J. L. Gi
Vlissingen, leden der Comma
voorbereiding van tramwegen
cheren
dat in Uwe Zomervergaderii
1899 door U is afgewezen hun
I om subsidie voor eene tramvei
Vlissingen Zoutelande Westka;
Domburg
Dat zich daarna te Middelbu
tweede Commissie vormde vo
aanleg van eenen tram Midde!
Oostkapelle Domburg. Ook dez
missie vraagt eene Provinciale s
I op welke aanvraag door U nc
besluit is genomen
dat door ondergeteekenden on<
I delingen zjjn geopend om door
I menvoeging der belangen van d
I wmmissiën tot één te komen,
I onderhandelingen tot geenresulta
I den
dat adressanten het ten zeen
I treuren dat hun eerste pogen,
Istreek langs de duinen tot me
Ibloei te brengen, Uwen steun niet
Iverwerven
dat zij, overtuigd blijvende dat
verkeersmiddelen in de door hun b
preek hoog noodig zijn, en zij -
I wegende,
dat aanleg van deze betere ve
■middelen, al zijn zij op eenigen
Ivan hunne eerst geprojecteerde lij
■groeten invloed op de ontwikkelt
|den bloei van den streek kunnen h
Besloten, in studie te nemen
lieven eene tramverbinding, die
Iwaar niet zoo groot is opgevat a
piste plan - (eene ceintuurbi
palederen) doch welke geheel
jhoudt met de wenken en wenscl
M de discussies in de afdeelinj
ppenbare vergaderingen der Pror
platen hun zijn geworden, en hi
nagegeven wordt in het advi
jden Provincialen Hoofd-Ingenie
lladz, ii van het verhandelde
F subsidie-aanvrage Domburg -
lerke Middelburg.
FEMIILILETQiN,
nt' Soorddultsche Earaktei
VAN
emmy vox DIXCKLAi
2.
«Toenik Dinsdag of Woensdag
llir en aanspande, slaat Tr~
L aan en z'e
et stokken en
°men- Een oogenblik
JOr mij en zeggen, dat
p Slaven zou worden, m,-.-.
It tT 'leeD> waarvoor zij ons
l;a'en, en dat ik een
kon verdienen, als ik
hiiddagkost voorzag
Kee
een man
gereedschappen
si
een
dt
ruim
k
het w
De
later
er
midden i
i ons rui:
goede