Smééié beriGh GOUDEN LIESBEI Burgerlijke Stand Laatste berichten. Tram-Omüiliüsflieüst-OnöerneiDintt g0ehmig IVeidlich j Ie Winter dienst Staatsspoor. (Green wiehtijd.) Nu. 250. beloften waard zijn en laten zich noch door bedreigingen noch door beloften weerhouden den strijd voort te zetten, die, de laatste berichteD bewijzen het, weer aan de Engelscbe wa; enen niet altjjd succes bezorgt. De Boeren maakten zich n.l. na eene krachtige verde- ing van het garnizoen, van Jacobsdal, dat 30 mijl ten noorden van Kimberiey aan de grens van de Kaapkolonie en den Vrijstaat ligt, meester. Eene koloniale afdeeling verloor daarbij van de 52 inan niet minder dan 34 man, waaruit men kan nagaan hoe hevig er gevochten is. Blijkens latere berichten uit Kaapstad zouden echter tweehonderd Boeren vruchteloos het garnizoen hebben aangevallen en moeten de verliezen zjjn14 gesneuveld en 20 gekwetst. W(j zullen wel spoedig hooren welke de ware lezing is. Dat de Boeren thans stoutmoedig optreden, de berichten van Engelschen oorspiong bevestigen het. Zoo schrijft men uit Durban dat de Boeren weder de kolonie Natal zijn bin nengevallen, het spoorwegstation te Waschbank in brand gestoken en de spooriyn op verschillende plaatsen ver nield hebben. De Boereu zoo gelijktijdig op ver schillende plaatsen optredende, moeten zeker over grooter macht beschikken dan de Engelschen hun toekennen. Een waar succes zou ook door Hans Butha behaald zjjn met het bemach tigen van een Engelschen trein, die verkenningen deed tusschen Heidelberg en Greylingstad. Twee officieren en een zeker aantal mannen vielen onder het moorddadige vuur der Boeren en ten slotte moest het geheele detache ment zich overgeven. Dit gebeurde den 8en October en daarom is het niet onmogelyk dat moet gedacht worden aan de overrompeling van een trein bjj Kaapmuiden, waarvan den lOen door Roberts gewag werd gemaakt. Er zijn echter omstandigheden die doen vermoeden dat de Engelschen het feit van de overrompeling tusschen Heidelberg en Greylingstad verzwegen hebben, 't Is wel eens meer gebeurd. Lord Roberts schijnt tegenwoordig heel wat te stellen te hebben met de vrijwilligers en de hulptroepen uit de koloniën. De vrijwilligers uit Canada schijnen geen lust te hebben den oorlog tot het einde mede te maken die uit Rhodesia eischen eene soldij van zes gul den per dag, terwijl kolonel Plumer, die het bevel over hen voert, slechts drie gulden wil geven. Hieruit kan men dus opmaken hoe het voorstel van zeker Engelsch minister ontvangen zal worden die heelt voorgesteld dat de koloniën een deel der oorlogskosten zullen beta len, maar ook dat het ware oorlogsvuur onder de hulptroepen begint te ontbre ken. ENGELAND. De bekende vurige tegenstander van den oorlog met Trans vaal, Stead, die geen verguizing achtend, zijn landgenooten op het onrechtvaardige van dien oorlog biyft wijzen, heeft nu ook een werk uitgegeven dat hij noemt „Catechismus der Kiezers». Hij noemt daarin de imperialistische candidaten candidaten van Kaïn, omdat zij den «jongen broeder Boer" willen dooden. Onder de vragen verdienen deze de aan dacht Waarom is Chamberlain niet in de gevangenis En waarom Rhodes ook niet? De oorlog mot Transvaal wordt door dezen Engelschman genoemd„de schandelijkste oorlog van den nieuweren tijd." CHINA. Als een belangrijk feit voor de vredesonderhandelingen kan worden gemeld dat de keizer tegen het einde van November te Peking verwacht kan worden, indien hij namelijk in dien tusschentjjd niet tot andere gedachten komt. In ieder geval kunnen de mogend heden op hun gemak neg eens de vredesvoorwaarden nazien en overwegen. Lihoentsjang en prins Ching geven zich door het mededeelen van keizer- lyke besluiten waarbij straf beloofd wordt aan de belhamels in de laatste troebelen, al den schijn, dat ze der mogendheden willen behulpzaam zijn in de bestraffingsquaestie. Er zullen, men kan er volgens deze heeren op rekenen, heel wat hoofden door het zwaard der Chin, gerechtigheid vallen, dat niemand hetzij hij prins of minister of mandarijn zij, zal ontzien. De mogendheden veroorloven zich echter de weelde om niet al te groot geloof te hechten aan deze keizerlijke betuigingen, die al zoo dikwijls herhaald zijn zonder dat het bleek dat zij ook in uitvoering gebracht werden. In den omtrek van Peking is het nog niet zuiver. Daar durven de Boksers convooien aanvallen, wat dus weer geen bewijs is dat de keizerlijke straffen die hun opgelegd zouden zijn, veel geholpen hebben. -Van Vlissingen. Van 24-27 Oct. 1900. ONDERTROUWD: A. Polderman, jm. 23 j. en J. C. Polderman, jd. 21 j. GETROUWD: 0 J. van Gelderen, wedr. 49 j. en G. A. Vergouwe, jd. 31 j. J. J. van Noppen, jm. 24 j. en G. J. Swenne, jd. 23 j.— W. J. Schuld, jm. 24 j. en J. van den Broelre, jd. 26 j. P. Castel, wedr. 65 j. en S. van Soelen, wed, 57. j, BEVALLEN: M. L. Vanmassenhove, g6b. Rubben z, S. M. de Velj, geb. Korff d. M. Meulmeester, geb. de Ridder, d. (levenl.) M. van der Weijde, geb. Vermeulen, d. id. OVERLEDEN- M. van der Eijk, z. 2 j. - J. Barentsen d. 20 w. M. van Opbergen, d. 11 d. Per Telegraaf. 's GRAVENHAGE. Sedert 27 dezer is de invoer van Nederl. melkvee langs de lijn Clinge (station) weder geoorloofd. STOOMTRAMDIENST tnenohen VL1SSISGEN sa HUDDBLBUBS v.v Van VliaeiEgen Remise: vm 4 50 5 55 (alleen op werkdagen) Pan Zeilmarkt.- vm 8— 9 30 11 11 45 om 12 30 1 15 2— 2 45 3 30 4 15 5 10 5 55 6 55 7 45 8 30 915 10 15. Van Middelburg naar Zcttmarh VLissn om: vm 5 20 6 23 (alleen op werkdagei 8 45 10 15 11 50 nrn 12 35 1 20 2 5 2 50 3 35 4 20 5 15 6 7 7 50 8 35 9 20 10 20 11 VLISSINGEN. Van Beursplein n. Station Haven v.v. WINTERDIENST. Dageiyks van Vlissingen Beursplein vm. 11.30, nm. 3.10, 4.20, 6. 10.30. Vertrek Station Haven na aankomst of vertrek der treinen of booten, oorres- pondeerende op bovenstaande dienstre geling. Op verzoek wordt gestopt tot in- of uitstappen van passagiers. VLISSINÖSCHE HAVENDIENST Van Vliasingen vm. 66 20 7 7.. 8 20 8 50 9 10 9 40 10— 1020 mIS 11- 1130 12- nm 1 10 1 30 2-.oS 2 40 3 - 3 20 3 40 4 4 20 5 t «5 6 20 7 10 7 30 7 50 8 20. Van de Bnitenalnis vm 6 1(> 6 30 7 8—, 8 30 9— 9 20 9 50 10)0 10 j, 10 50 11 10 11 50 12 10 rna l 20 I - 2 10 2 30 2 50 3 10 3.30 3 50 410 It 5 10 5 30 6 40 7 20 7 40 8— 8 :w Stoomtram ilreskeii».3Iaïdegilem (Green wichtijd.j Van BreskenB 6.23, 8.25, 10.37 110 4.15. 7.13. '1S| Van DraaibrugSluis 5,31, 6.9 9.35, 11.12, 11.51, 2.35, 5.33, 8.24.9.25 Van Maideghera 7.42, 10.1,38 430 8.32. 1 Van SluisDraaibrug 5.51, 6,29 810 10.55, 11.29, 2.10, 5.6, 8,3,9.5,9.45, y GrootsteXeep-en -ParFumerie-Fabriek i/qnjj fjlDltitschland, (opger. 1807). MO-Perstittnen aart de Fabriek werkzaam Beste en door zuinig Geeft aan de Waseh eene verbruik goedkoopste waschzeep. aangename aromatische geur. GrootCte zuinigheid van tyd, geld en werk. Men neme met deze zeep eene proef, en men zal nooit eene andere meer gebruiken. Alleen echt wauueer op ieder stuk de Firma vermeld staat. Te verkrygen in Origineelo Verpakking van 1 fg Kilo en I Kilo Cartons zoowel als in enkele Stukken Zondag 28 Oct. 3.51 Maandag 29 1) 4,54 Dinsdag 30 n 5,55 Woensdag 31 6,48 Eerste'kwart. Donderdag 1 Nov. 7,53 Vrijdag 2 9, 5 Zaterdag 3 10, 4 m m wssys&mzkumk. October 1900 tot en met Maart 1901. WEST-EUROPEESCHE of SFOORTIJD Vau Van XD-A-O-ELKTBCS Vliss. n. Breskens vm. 57 30, 9 30, m. 1155a) nm 3 30b) Breskens n. Vlissingen 5 30, 810nm 12 20a) ,3 55 Neuzen Borsseie Vlissingen Borssela n. Borsseie vm Vlissingen Boi-Bseie Neuzen W O E van Neuzen b Hoedekenskerke 5 7 30d) vm 5 20 7 50d) 6 10c) 9 10d)e) s> 6 30c) e) Dm KT S X3 _A_ 10 25 10 45 11 55 12 15 C3- nm l 55 2 15 3 30b) b 3 60 naar Hoedekenskerke vm. 8 10 Neuzen 8 40 a) Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt b) Bij vertraging vau trein 3,23 wachten de booten van 3,30 naar Breskens en Neuzen ten aootste 15 minaten. o Des Zondags en Woensdag?, vertrekt de bGot van 6,10 van Vlissingen naar Borsseie e. Neuzen om 6.50. d) Deze reizen worden des ZONDAGS en WOENSDAGS niet gemaakt. e) Op deze reis wordt te BorsHete niet aangelegd. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten ai het spj ir v ircit S" Neuzen. VAx> 9 f l) S) Te 1) 0 D Vlissin^eri Middelburg Araemuiden vfleer Areudukërke Goes K «i pe 1 le- Biezt I i n ge V lake Krn ui ineenlursekf ftrabhecaijke RillandBath WoenedrbCht Bergen op Zoom Wouw Roosendaal Breda Rotterdam (D. P.) 'e-Gravenhage ov. Rotlerd. B.IJ.S. Amsterdam over Rot ter d. U.IJ.S. Arnhem over Nijmegen Utrecht (over den Bosch) Amoterdam(Wp.) over Roti.Gouda Antwerpen (Etat) Brvasel (Nord) Parijs (Nord) Keulen De caorgentreinen van 5 15, 5 23 en 5 44 en 1>. Deze tremen zijn alleen toegankelijk *5 15 *^23 5 4^ 6 17 7 9 15 1 7 4 30 *3 45 7 13 7 35 6 27 7 7 9 24 1 18 4 40 7 22 7 46 6 31 9 31 1 25 4 46 7 53 1) I) 6 45 9 46 1 40 4 58 88 6 52 6 59 7 5 7 11 7 20 7 27 7 40 7 24 9 54 10 5 10 12 10 17 10 27 10 34 1047 1 49 1 57 24 2 9 2 19 2 26 2 39 5 5 5 12 5 18 5 2 5 33 5 40 5 53 7 41 8 17 8 25 8 32 8 37 8 47 8 54 97 7 to 81 10 57 2 52 63 8 16 9 20 7 58 n 6 3 1 6 11 9 22 ♦6 21 6 44 8 i 8 17 11 i5 3 10 621 *7 50 8 30 9 40 8 10 8 86 8 48 11 52 41 6 50 9 10 26 7 54 9 33 9 33 12 36 431 8 18 9 43 11 26 8 42 10 3 10 3 1 9 4 59 95 10 28 9 39 11 14 11 14 2 18 64 10 30 1139 9 29 11 30 11 30 2 29 7 18 112 8 59 10 36 10 36 1 32 5 50 8 30 10 38 9 22 114 11 4 1 57 63 10 35 113 8 34 10 20 10 20 12 43 4 36 7 58 *10 16 11 18 9 37 11 22 •6 11 22 *6 147 5 45 '10 45 94 *1116 *5 42 •12 10 31? 8 10 11 5 *1 43 Van Keulen Parijs /Nord) 0 Brussel (Nord) Antwerpen (Etat) Amsterdam (Wp.) ov, Gouda.Rott. Utrecht, (over den Bosch) y> Arnhem over Nijmegen Amsterdam ov. Rotterd. H.IJ.S. 's-Gr&venhage ov. Rotterd. H.IJ.S. Rotterdam (D. P.) 0 Breda Roosendaal Wouw Bergen op Zoom Woensdrecht RiilandBath 0 Krabbendijke 0 KruiningenIerseke Vlake KapelleBiezelinge Goes 's Heer-Arendskerke Arnemuiden Middelburg Te Vlissiugen 5 45 *5 45 5 50 5 50 9 38 2 25 2 25 *6 23 *6 20 *11 *11 *3 30 *12 40 2 21 62 6 2 9 20 1 19 3 26 6 53 6 53 4 43 7 30 7 30 10 21 2 24 5 4 7 53 8 16 6 50 6 50 7 35 10 12 40 3 45 6 20 6 52 6 52 7 56 10 58 1 13 4 23 6 46 5 50 5 50 7 16 8 56 1134 2 40 5 29 7 33 78 97 12 42 3 46 69 6 33 6 33 8 19 10 17 1 44 53 7 20 8 1 4 30 8 14 8 14 8 58 11 23 2 22 5 54 7 47 8 41 5 52 8 10 8 10 941 12 59 3 10 6 56 8 33 6 50 *9 16 9 27 10 21 1 28 4 10 7 40 9 14 *9 47 10 1 7 - 9 37 137 4 20 7 50 7 13 9 47 10 37 1 46 4 30 8 9 28 D 7 22 9 56 1 54 4 39 89 7 35 10 9 25 4 52 8 22 7 41 10 16 2 11 4 59 8 29 7 53 10 25 2 20 59 8 39 9 55 7 58 10 31 2 25 5 H 8 44 89 10 37 2 35 5 25 8 55 8 19 10 44 11 16 2 44 5 34 94 10 8 8 27 10 51 2 52 5 12 912 8 43 lt 3 37 5 55 9 25 8 53 11 10 11 37 314 6 3 9 34 10 28 *10 48 9 2 *10 20 1118 11 46 323 12 9 43 10 36 112 de namiddagtrein van 7 13 van Vlissingen wachten de aankomst der atoomboot van Queensborough at, - tegen betaling van f 0,60 voor minder dan 150 Kilometer en van f 1,20 voor grooter afstand. -De met een gemerkte treinen vervoeren alleen rerzigera le Van Terneuzen Sluiskil (Brug) D Philippine d Sas van Gent f) Selzaete te Gent (gr. station) a) Woensdag 10 a) 12 3 a) 12 15 a) 12 20 a) 12 29 12 49 1 30 A 12 minuten later. 6) Vrij dat' 13 - 5 35 8 35 5 45 8 45 5 49 8 50 6 8 59 6 20 910 7 10 9 58 5 13 85 5 24 8 15 5 28 8 20 5 37 8 31 5 52 8 50 6 38 9 34 Van Gent (gr. station) Selzaete Sas van Gent Philippine D Sluiskil (Brug) Te Terneuzen uur, 5 24 8 20 b) 12 6 6 17 99 12 51 6 29 921 13 6 37 9 30 1 11 6 41 9 34, 114 6 51 9 43 125 5 2 7 56 Van Terneuzen 7 9 47 128 5 52 Van Antwerpen 619 10 36 24 616 6 8 55 Axel 7 1-1 10 4 1 45 09 Mecheleo 6 38 10 28 125 63 6 15 9 10 Hulst 7 32 10 22 22 6 26 dt. Nioolaas 7 50 11 40 310 7 23 6 78 9 18 Te St. Nioolaas 8 10 10 55 2 35 7 tiulat 8 32 1222 3 50 8b fi 35 9 23 Mecheleri 9 22 1153 44 816 Axel 8 48 12 38 44 8 21 6 50 9 35 Antwerpen 8 54 12 29 3 24 85 L ?<»(!-> i en 95 12 55 4 22 8 38 y-^r^i'CKKVTVJ *ji \iy vr i,n? SS NOL VLI PrQs pei Afzonderlijke n handelaren, Po: F. VAN DE VE Verschijnt dagelijks, n Adres der Vlissingsche Tramcon Door de heeren A. Lantshe Oostkapelle, J. A. Zip, te Middelt J, L. Gruber, alhier, leden der coi tjt voorbereiding van tramwegen volgende adres tot de Provincial! van Zeeland gericht.Wij geven er n aan, omdat het ons te laat gewe ons nummer van Zaterdag j.i. „Geven met verschuldigden eei kennen A. Lantsheer te Oostkapelle, Zip te Middelburg en J. L. Gi Vlissingen, leden der Comma voorbereiding van tramwegen cheren dat in Uwe Zomervergaderii 1899 door U is afgewezen hun I om subsidie voor eene tramvei Vlissingen Zoutelande Westka; Domburg Dat zich daarna te Middelbu tweede Commissie vormde vo aanleg van eenen tram Midde! Oostkapelle Domburg. Ook dez missie vraagt eene Provinciale s I op welke aanvraag door U nc besluit is genomen dat door ondergeteekenden on< I delingen zjjn geopend om door I menvoeging der belangen van d I wmmissiën tot één te komen, I onderhandelingen tot geenresulta I den dat adressanten het ten zeen I treuren dat hun eerste pogen, Istreek langs de duinen tot me Ibloei te brengen, Uwen steun niet Iverwerven dat zij, overtuigd blijvende dat verkeersmiddelen in de door hun b preek hoog noodig zijn, en zij - I wegende, dat aanleg van deze betere ve ■middelen, al zijn zij op eenigen Ivan hunne eerst geprojecteerde lij ■groeten invloed op de ontwikkelt |den bloei van den streek kunnen h Besloten, in studie te nemen lieven eene tramverbinding, die Iwaar niet zoo groot is opgevat a piste plan - (eene ceintuurbi palederen) doch welke geheel jhoudt met de wenken en wenscl M de discussies in de afdeelinj ppenbare vergaderingen der Pror platen hun zijn geworden, en hi nagegeven wordt in het advi jden Provincialen Hoofd-Ingenie lladz, ii van het verhandelde F subsidie-aanvrage Domburg - lerke Middelburg. FEMIILILETQiN, nt' Soorddultsche Earaktei VAN emmy vox DIXCKLAi 2. «Toenik Dinsdag of Woensdag llir en aanspande, slaat Tr~ L aan en z'e et stokken en °men- Een oogenblik JOr mij en zeggen, dat p Slaven zou worden, m,-.-. It tT 'leeD> waarvoor zij ons l;a'en, en dat ik een kon verdienen, als ik hiiddagkost voorzag Kee een man gereedschappen si een dt ruim k het w De later er midden i i ons rui: goede

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1900 | | pagina 2