DE VERLOOFDEN. Dinsdag 13 Februari. No. 37 S8e Jaargang. 1900. Gemeentebestuur. HOOFDELIJKS OMSLAG. Kleinhandel ii tóen Draai. Waar komt t rat m öaaa gesloten. De telling ten no, omen in den el. Heden n e van 50 bei n regen van Macdonald ia wegens m0( zijn plan niet Volgens particu douanen wapen 1 beslag genoii ',43 Voilé Maat .22 Springtij n, ,54 Sl.OTEIU O en hooger. ;e kl. 16 trekt 724 5837 O» 309 17174 200 0587 f200. 400. Nos. 59 o. 14538 flOf 00. Nos. 101 kl. 17 trekk. f 100. Nos. 56 Prijs per drie maanden 1.30. Franco per post 1.60. Afzonderlijke nummers 6 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bjj den Uitgever F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt, I. 187. ADVËKTKNTIËNvan 1 4 regeis 0.40. Voor eiken regei meer 10 cent. - Bfj directe opgaaf van driemaai plaatsing derzeifde advertentie wordt do prjjs slechts tweern aal berekend. Groots Jotters en cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zon- en feestdagen. Telephoomvnmmer ÏO. Abonnements-Advertöntiiin op zeer voordeellge voorwaarden. Burgemeester en Wethouders van VJis- siegen herinneren de belastingplichtige ingezetenen aan hunne verplichtingen om: de biljetten die niet afgehaald zijn, ten spoedigste ter secretarie in te leveren. Vlissingen, den 12 Februari 1900. Burg. en Weth. voornoemd, VAN DOORN VAN KOUBEKERKE. De Secretaris, G. J. BISSCHOP. Verzoek om vergunning tot verkoop van sterken drank in 't klein. Burg. en Weth. van Vlissingen gelet op art 5 der wet van 28 Juni 1881 (staatsblad no. 97), zooals die is gewijzigd bij de wetten van 23 April 1884 (Staatsblad no. 54) en 16 April 1885 (Staatsblad no. 78) doen te weten dat bij hen is ingekomen een ver zoekschrift van PAUL MAX WILHELM SCHRüDER, te Vlissingen, om vergunning den verkoop van sterken drank in het klein in perceel wijk H 48 aan de Pot- tenkade te mogen voortzetten. Vlissingen, den 12 Februari 1900. Burg. en Weth. voornoemd, VAN DOORN VAN KOUDEKERKE. De Secretaris, G. J. BISSCHOP. Bij de behandeling der Staatsbegroo- ting, Afd. Spoorwegen, werd, schrijft de Nederl. Werkman, indertijd, onder meer andere dingen, door den heer Heldt ge wezen op het plan, om in de tweede klasse wachtkamers niet meer toe te laten reizigers derde klassedit zou natuurljjk een groot ongerief zijn voor die menschen, die niet bjj machte zijn, om tweede klasse te reizen, maar die toch in den wachttijd fatsoenlijk geher bergd willen zijn. We weten wel bij ondervinding, dat het over het algemeen niet is, om zich van andere menschen te scheiden, ze zitten ook bij hen in de wagons maar omdat de wachtkamers derde klasse in de meeste gevallen meer op beestenstallen gelijken dan op eene fatsoenlijke verblijfplaats. Nu, ja, een enkel geval mag zich eens voordoen van iemand, die besmet is met hoogmoedswaanzin, maar overigens wil len de meeste menschen zich nog wel tevreden stellen met de wachtkamer derde klasse, wanneer het daar maar werkelijk uit te houden is. De Minister acht toegang voor de derde-klas-reizigers tot de 2e kl. wacht kamers niet geraden. Men moet de wachtkamers derde klas dan liever ver beteren. Zoolang er verschil van klas sen is, dient men die ook by de wacht kamers in acht te nemen. De wagons derde klasse zijn over het PliïLLITM. Een -verhaal uit de -vierde eeuw na Christus. Naar MORA T II O E I, E. 6). Celsus zocht een drogere plek onder een boom op, en hier gingen zij zitten. algemeen vuil, koud en slecht verlicht en verwarmd. Daarbij komt, dat de menschen dikwijls, als gepakte haring zitten en er vaak geen rekening wordt gehouden met de ruimte, die er nog in andere wagons is. Die toestand wordt natuurlijk in den zomer niet beter. En betere verdeeling zou verlichting geven, maar geeft natuurlijk meer moeite aan de treinbegeleiders, de conducteurs, aan de verschillende stations, waar de por tieren moeten geopend worden. Is het wonder, dat de passagiers 3de klas hunkeren naar een fatsoenlijke ver blijfplaats in den tijd van oponthoud En de slechte inrichting van de wacht kamers derde klas, én de ellendige ver blijfplaats in den trein leiden er hen toe, om in de wachtkamers tweede klas een veilig toevluchtsoord te zoeken. Overi gens behoeven zij dit waarlijk niet voor hun plezier te doen, want alles wat zij daar gebruiken, moeten zij duurder be talen, dan in de andere wachtkamer.— "We zouden hier nog willen vragen, waarom de maatschappijen nog winsten moeten halen uit de consumptie dei- passagiers, vanwie zij reeds winsten hebben door hun toegangsbiljetten en wijl de wachtkamers er toch moeten zijn. Ook de wachtkamers derde klas zijn over het algemeen vuil en koud,en slecht verlicht en verwarmd, vooral sedert de Staatsspoorwegmaatschappij de verlichting en verwarming aan zich ge trokken heeft, en niet meer tegen een geringe vergoeding oveil iat aan de pachters der buffetten. Daardoor is het er niet beter op geworden de verlich ting wordt minder en de steenkolen worden met mondjesmaat verstrekthet premiestelsel heeft hier ook zijn uit werking. Daarbij komt nog, dat het er in die lokalen alles behalve gezellig uit ziet, dat er soms stukken worden ver toond en taal wordt uitgebraakt, welke walgingwekkend zijn vooral voor vrouwen en dat het er zelfs soms alles behalve veilig is. Terwijl er by de gemeente- en rijkspolitie een vreemde opvatting schijnt te zijn omtrent de handhaving van de orde. De gemeentepolitie meent, dat zij het niet behoeft te doen en de rijks politie meent op haar beurt ook, dat ook zij het niet behoeft te doen. En zoo blijft men op groote stations dikwijls van hulp verstoken, terwijl die zoo noodig is. Wat wordt in die lokalen gedaan voor de gezelligheid der passagiers? In de tweede klassen liggen couranten en nieuwsbladen, die meestal gratis en ruimschoots worden verspreid. Ze zijn voor het publiek en moeten daar voor de passagiers op de leestafels ter lezing liggen, zij mogen niet worden wegge nomen Maar wat ligt er ter lezing in de derde klas-wachtkamers Niets en wanneer er nog iets is, dan zijn het oude couranten van den vorigen dag. Het is, of de derde-klasse-reizigers niet lezen, of geen behoefte hebben en voor hen alles goed genoeg is. Boekenkasten Hij leval een der slaven wacht te houden en na te gaan, of zij ook van den weg af te zien waren. Tevens voelde hij zich verplicht, het meisje te bemoedigen en troost in te spreken, en zoo vertelde hij haar van het heerlijke zuiden, van het gelukkige leven, dat zij zouden leiden en van de pracht der keizerlijke residen tie. „Wat was dat?" zei hij opspringend. Hij had een half onderdrukten uitroep gehoord en het scheen hem de stem van den slaaf. En thans er was geen twijfel mogelijk, hij hoorde stemmen hij greep zijn zwaard. Om den hoek van de kloof moest het zijn van daar kwamen de stemmen worden daar niet geplaatst en zelden of nooit komt daar een agent zich aan melden, om iets ter lezing te verkoopen. Daarbij komt, dat terwjjl een passagier, voorzien van een geldige plaatskaart, op het perron moet worden toegelaten, men den toegang tot het perron zorgvuldig gesloten houdt voor de 3de klas. al is de lucht daar nog zoo vunzig en be nauwd, terwijl men het den passagiers tweede klas gemakkelijk maakt. Boven dien laat de reinheid der privaten voor de derde klasse reizigers veel te wenscben over, moeten ook HO 5 centen betalen voor iets beters, terwijl hun door de gesloten deur de toegang niet gemakkelijk wordt gemaakt. Zijn er geen redenen le over, dat zij hun toevlucht zoeken in het heiligdom der tweede klasse Waarlijk het wordt hoog tijd, dat er verbetering wordt aangebracht. En een verbetering zal ook de reizigers verbeteren, die dat noodig hebben, in dien zin, dat de mensch eerder door netheid net wordt, dan door slordigheid en door vuilheid. De bewijzen zijn er van openbare gebouwen, die zeer goed en netjes gemeubileerd zijn, maar die met de meubeleering zeer goed gespaard woiden door menschen, vanwie men het anders niet verwachten zou. Wil dus de Minister de klassen handha ven ook in de wachtkamers en geen 3e klas reizigers toelaten tot de 2e klas, goed, maar laat hii zich dan haasten,de betrokken spoorwegmaatschappijen te noodzaken aan de- wachtkamers der 3e klasse die verbeteringen aan te brengen die zoo dringend noodzakelijk zijn. En dat te meer omdat de reizigers daar recht op hebben, en wel in de eerste plaats, als zijnde de personen die de winst aanbren gen, als er van winst sprake is. Wanneer men weet, hoeveel treinen er een heel jaar geloopen hebben, uit welke soort rijtuigen (A.B.C. rijtui gen le, 2e en Be klasse) die bestaan hebben en hoeveel de afgelegde weg is over het geheele jaar, met andere woorden het aantal kilometers dat zij doorloopen hebben, dan is het gemakkelijk om uit te rekenen hoevee! elk rijtuig ge middeld opbrengt per dag en per kilom. m.a.w. wat elk rijtuig opbrengt per dag kilometer. Welnu dan, uit de spoorweg verslagen die telken jare worden uitge geven, blijkt telkens weder dat de opbrengst per dagkilometer het grootste is van de rijtuigen derde klas. En om de winst is het toch maar te doen, niet waar Inlusschen, wie nu denken zou, dat de reizigers derde klasse wat minder stiefmoederlijk zouden worden bedeeld, die vergist zich. Och, ze weten dat toch niet en ze zjjn nog al geduldig 1 Een treurig bedrijf, De naaisterbond, afdeeling Amsterdam hield Woensdag aldaar eene vergadering, de schreden kwamen naderhij zag wapens blinken en daarop dook een reusachtige gestalte van achter een rotsblok op, een man met een langen, blonden baard daarachter anderen altijd meer. „De Allemannen 1schreeuwde Lucia ontzet. „Wij zjjn verloren." Celsus voelde, dat hij verbleekte. Er waren er meer dan zestig. Weerstand scheen nutteloos. Toch lieten zijne hooghartigheid als Romein en zijne minachting voor de barbaren niet toe, dat hij zich zonder weerstand overgaf. Hij sprong op den voorsten toe en stiet hem het zwaard door den arm, maar kreeg zelf zulk een knodsslag op den aan welke een drukker bezoek ten deel viel dan de vorige en der presidente dan ook een juichtoon ontlokte over de drukke opkomst. Juffrouw Vos kreeg het woord en maakte weer ijverig propaganda voor aaneensluiting onder de naaisters, waar van alleen verbetering van haar niet benijdenswaardig lot te wachten is. In dieD geest sprak ook de heer Sweres, die o.a. opmerkte dat als liet bewustzijn bij de vrouwen sterker was, n.lJdat als zij beter hare kracht kenden, eene betere positie in de maatschappij zouden in nemen, niet langer geëxploiteerd worden en er voor bedanken dienstpaard te zijn. En is die toestand van de naaisters dan werkelijk zoo onhoudbaar Volgens juffr. Vos is het loon van bekwame naaisters 4 a 5 gulden in de week en kunnen zij dus daarmede onmogelijk rondkomen. Dit deed spreekster den raad geven om bij nieuwe modellen zoo langzaam mogelijk te werken, want daarnaar wordt het loon geregeld. (Wel een gevaarlijke raad, als hij slechts door enkelen gevolgd wordt). Ook moesten de jonge meisjes zich niet afsloven, zij maakten zich daardoor slechts ziek en het voordeel van hard werken kwam alleen aan de patroons ten goede. Van de patroons is geen verbetering te verwachten, door hunne concurrentie die tot laag loon dwingt en de oorzaak is van de hongerloonen. Aannemende dat de toestand der naaisters zeker met niet te zachte kleuren geschetst is, zooals wel eens meer bij oraties het geval is, is het toch genoeg zaam bekend dat haar lot en in't bijzonder van die, welke voor confectie- en andere magazijnen in het werk zijn, de huisnaaisters zijn in veel betere conditie eene groote verbetering vereischt, maar dat ook het publiek daarvan de schuld is door zijn overdreven jacht naar goedkoope kleeren. Appeltem. De Zutph. Cfc. heeft aan den ritueelen moord te Appeltem door dwepers van de ergste soort gepleegd, een artikel gewijd, waarvan het slot aldus luidt Laten wij het dan ook niet ontken nen de leervrijheid in geloofszaken kan leiden tot dezelfde afdwalingen, tot de zelfde bandeloosheid als de vrijheid op het gebied der gedachte. Maar zal iemand toornen op den man, die ons het vuur en zijne zegeningen gegeven heeft, omdat het vuur wel eens bandeloos uitslaat en verwoest En zal men de vrijheid vervloeken, omdat zij in het staatkundige een uitwas heeft die het anarchisme, in het godsdienstige een rituale moord heet Tegenover beide staat, zoodra de ge meenschap gevaar loopt, de eischende justitie, die de misdaad tegen de maat schappelijke orde straft. Of zjj dit doet door de gevaarlijke sectarissen in een rechterarm, dat hij het zwaard liet valleneen tweede knodsslag wierp hem zonder bewustzijn ter neder. Toen hjj weer tot zich zeiven kwam, lag hij gebonden op den grond, niet ver van hem zat Lucia zonder banden, en ook een zijner slaven de andere was gedood. De Allemannen stonden rondom de gevangenen en keken grijn zend naar hen. De aanvoerder onder handelde met twee kooplieden, die sla venhandel dreven met Binnen-Duitsch- land. Die, welke Gelsus wilde koopen, had veel op hem aan te merken en bood slechts een geringen prijs. Hjj beweerde, dat de man verwend was, onbruikbaar voor dan arbeid, dat zjjn krankzinnigengesticht of in een gevan genis op te sluiten, is intusschen voor de gemeenschap niet onverschillig. "Wan neer men de anarchisten als gevaarlijke staatsmisdadigers straft, dan kan er dunkt ons geen reden zjjn om de bedrjjvers van ritueele moorden als krankzinnigen en niet als misdadigers te behandelen. Ambachtslieden naar de Parijsche tentoonstelling. De Haagache gemeenteraad heeft ge weigerd een subsidie van 1000 toe te staan aan de commissie die eenige werklieden aldaar tot „hun leering en onderricht» derwaarts wilde zenden. In dien gemeenteraad wa3 het de heer Van Mulsen, directeur van een timmer fabriek, dus bevoegd hierin mee te spieken, en bekend dat hij volstrekt niet ongenegen is iets voor de minderbedeel den in onze maatschappij te doen, die zulk een reisje van ambachtslieden als van geenerlei practisch nut verklaarde. De heer Mulsen zeide nader dat het volslagen ongegrond is te meenen dat de werkman iets hoegenaamd voor zijn vak aan zulk een uitstapje heefthij had 't zelf een half dozijn malen met zjjn beste werklui geprobeerd, maar 't had niets gegevenen hij noemde 't daarom een meedoen naar de mode, die tegenwoordig gelooft, dat men den werkman niets weigeren mag. Nog sterker in de kamer van arbeid, waar deze zaak ook aan de orde kwam, verklaarden zich een groot deel der arbeiders en der patroons evenzeer tegen de uitzending. De proef op de som levert het bezoek aan het kostbare, mooie Zondags gratis toegankelijke Museum van Kunstnijverheid, waar meer te leeren valt dan op een wereldkennis te Parijs, waar niet één werkman komt, behalve om te schuilen voor eene neervallende regenbui. Dat de raad met 19 tegen 9 stemmen dit subsidie als een artikel van weelde beschouwde, is dus geen wonder. De rijkscommissie voor de examens ter verkrijging van een diploma als machinist aan boord van koopvaardij schepen, zal, aanvangende 27 dezer, te 9 '/2 uur voormiddags, zitting houden in het Nutsgebouw te Amsterdam. Postdienst op Zondag. Ook uit Leeuwarden is door het hoofd bestuur van den Ned. Bond tot bestrijding van overdreven Zondagsrust een schrijven gericht aan den directeur-generaal der posterijen tegen eene verdere inkrimping van den dienst der posterijen op Zon en feestdagen. Volgens het hoofdbestuur moet niet uit het oog worden verloren, dat de verlangde inkrimping niet alleen belem merend zou werken op Zon- en feest dagen zeiven, maar dat men daarmede arm lam zou zijn en zoo meer. Na tuurlijk werd men het eindelijk eens dat wil zeggen, de Allemannen werden verschrikkelijk bedrogen. Men hielp Cel sus opstaan en de kooplieden gingen hun weg. Lucia sprong op om hem een laatsten afscheidskus te geven. Hjj keerde zich woedend af. Daarop sloeg de koopman hem met de zweep, en eenige oogenblikken later was Celsus aan de blikken van Lucia onttrokken zij hoorde echter nog meermalen uit de verte het knallen van de zweep. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1900 | | pagina 1