licht Eduarda. „!LK. OX.AM LOOI S, Vrijdag If Maart. VERHEMDEN Walstraat H No. 30. 36e Jaargang. 1898. 4-els stukjes. >,90 M. breed. Gemeentebestuur. Kachelkolen, W. G. BEKER, ich-tijd.) - F li IJ I L L li T O N. Een Rijwielbelasting. ©©siag Vitrages. Afgepaste Gordijnen. Gordijnstoffen. Lancasters. Koorden en F r a n j e s. Spreienenz. muzm. J. WFJ JENS. SPECIALITEIT VAN VlISSIMSCHE COURANT. Prijs per drie maanden 1.—Franco per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever: F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt, I. 187. ADVERTENTIËNvan 1 4 regels 0.40. Voor eiken regel meer 10 cent. - Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfd» advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groots letters en cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- cn Zaterdagavond. Telephoonnummer ÏO Abonnements-Adrcrtentlën op zeer voordeeligc voorwaarden. MATEN EN GEWICHTEN. fferijk der Maten en Geiviehteri' Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken bekend dat tot den herijk der maten en gewichten in deze gemeente zal worden gevaceerd in een der nleavan het huis voor de besmettelijke ziekten aan de paardenmarkt den 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22,23, 24. 25 en 26 Maart dezes jaars, telkens des yoormiddags van 9'tot 12 en des namiddags van 1 tot 4 uur, als.-'fplgt Voor de ten verkoop bestemde, in magazijnen winkels voorhanden zijnde nieuwe maten en gewichten en voor de gewichten in gebruik bij .thekers, goud- en sjlversmeden (fijnere we- 15 Maart. Wijk A en B 16 Maart. e C 17 p D en E 18 p F 19 n G 21 H 22 en 23 I 24 KLenM25 apot de overige wijken 26 tijd wordt geacht te zijn de middelbare Amsterdamsche (oude tijd.) Voorts wordt herinnerd De lo. dat de voorwerpen schoon en droog ten Ijiêriik aangeboden moeten worden en zich dus in zoodanigen toestand moeten bevinden, dat eene verificatie en stempeling mogelijk is; 2o. dat lengtematenvoorzien van merkteekenen of aanwijzingen van onwettige maten, moeten worden afgekeurd en ten alle tijde in beslag ge komen kunnen worden 3o.dat de onderdeelen van het Gram Milligram IGewichten) uithoofde der daartoe noodige fijne ba liins, uitsluitend aan het ijkkantoor te Middelburg Ikunnen worden geverifieerd. (Ministrieele be- het HUIS op de Bellamykado G j fo. 13, wordt opuieuw gerestaureerd. Adres: aldaar, of aan P. E. DE |UI.JTER, Regentesselaan 132, den Haag. GEREGELDE AANVOER van alle soorten fcelgische en Engelsche Antracit. voor "Vulkachels. F. WIBAUT Zoon. Ondergeteekende beveelt zich aan voor let bezorgen van ASSURANTIËN, op fleurspolis te Rotterdam, op Huizen, In- pedels, Koopmansgoederen, Schepen en and-, Rivier- en Zeetransporten. Coosje Buskenstraat, N. 9a. Mevr. FANOIJ, Badhuisweg no 155, |erlangt eene fatsoenlijke DIENST- O D E. Onnoodig zich aan te melden hdien men niet behoorlijk met de tasch kan omgaan. [schikking van den 16 April 1872, no. 193) 4o. dat belanghebbenden zich bij terugontvangst van hunne voorwerpen moeten overtuigen, dat deze duidelijk de wettige merken dragen, daar een jberoep op verzuimen, die bij den herijk mochten tegaan, later niet zal ontslaan van rechts- [vftrvolging. 5o. dat na het einde van den termijn van den lorijk l(September 1899) het gebruiken of voor landen hebben van maten en gewichten, niet ;ien van het goedkeuringsmerk h verboden m strafbaar is dat het laatst geplaatste goedkeuringsmerk jedurende minstens twee jaren ongeschonden moet ihjven bewaard en dat voorwerpen, waarvan dat nerk onduidelijk wordt,andermaal tot den herijk [moeten worden aangeboden, waartoe belangbeo- inden. zich aan het ijkkantoor te Middelburg mimen vervoegen. Eveneens kunnen maten of gewichten waarvan gebruikers, om welke reden dan ook, het wen selijk achten dat de nauwkeurigheid gedurende inoemd herijktijdvak, voor welke het goedkeu- ngsmerk h dient, meer dan eenmaal door den ijker worden onderzocht, voor dat doel aan het ijkkantoor te Middelburg worden aangeboden. Worden de belanghebbenden herinnerd aan het •ste lid van art. 11 der wet van den 7 April •869 (Staatsblad no. 57], luidendo: „Het bezitten of voorhanden hebben van niet [net de wet of met Koninklijke besluiten ter uit - oering daarvan genomen overeenkomstige maten, jeivichten of weegwerktuigen, op plaatsen bestemd >f gebruikt tot verkoopen, inkoopen, afleveren of ontvangst nemen van waren, of waren die 'oorwerpen tot grondslag van heffingen of an kle ontvangsten strekken, is verboden," alsmede ut. 3, waarin de onderscheidene gewichten wor- |en opgenoemd welke mogen worden gebezigd, 'lende De stoffelijke gewichten zijn stukken van 50, 10, 5, 2 en 1 K.G. [pond], 5, 2 en 1 hecto- [ons] 5, 2 en 1 dekagram [lood], 5, 2 en gram [wichtje] en 500, 200, 100, 50, 20, 10. 5 en 1 milligram. Terwijl voorts nog wordt kenbaar gemaakt dat - verificatie kosteloos geschiedt, doch dat de ln het rijk verschuldigde justeergelden bij de fuggave der gewichten moeten worden voldaan. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 5 Maart 1898. Burg. en Weth. voornoèmd, VAN DOORN VAN KOUDEKERKE. De Secretaris, G.J. BISSCHOP. 10 19 6 14 5 i 7 44 S 4 *7 83 8 2 12 80 3 46 6 5 7 30 *3 10 9 14 1 8 4 27 6 46 8 5 7 25 8 66 11 42 2 40 5 24 7 39 7 12 9 10 12 20 S 46 6 7 8 20 10 20 1 28 5 10 7 16 7 31 9 8 11 80 2 10 A 54 7 52 *8 51 *9 50 11 26 8 10 6 37 8 36 10 21 fl iO 4 10 7 40 9 10 d*9 56 1 20 4 20 7 50 10 87 1 30 4 30 8 9 25 1 19 4 39 89 1 52 4 52 8 22 1 59 4 59 3 29 29 59 8 39 952 2 J 4 5 14 8 44 2 25 6 25 8 56 1116 2 84 5 34 9 4 107 2 42 5 42 9 12 2 57 5 55 9 25 11 37| 3 5 6 3 9 34 1081 11 46i 3 14 6 12 9 48 10 40 10 57 1— Sar Vlissingen cn naar Engeland over Vli«- b Vervoert alleen reizigers voor België en Noord-Kraayert. 52 Van Antwerpen 9 0 Meedelen 26 St. Nicolaas Hulst 16 0 Axel 55 To Terneazaa 6 58 lo 88 2 6 38 10 28 7 5011 40 8 32,14 22 8 48 1238 9 5 I 12 55 1 25 i 10 8 50 »3 >30 9*8 l ld Ike Nu begonnen vat) alle kanten de 'uonnen te bulderen en wij dachten anders of de slag had een aan- Igenomen. Het bleek echter niet ("iers te zijn dan het schoonmaken IJ stukkeD, wijl men vreesde, dat kruit door den gevallen regen ebtig zon zijn geworden. &u ons standpunt op den heuvel utm we een ruim gezicht op het -• Een lijn van roode en blauwe 'urmen liep van hier tot aan een I ung dorp, dat wel twee uren van iimm&wm. Verleenen van vergunningen tot het oprichten van inrichtingenwelke gevaarschade of hinder hunnen veroorzaken. Burgemeester en Wethouders van Vlis singen, gelet op art. 8 der Hinderwet, brengen ter algemeens kennis dat bij hun besluit van heden de onder* volgende vergunningen zijn verleend als lo. aan M. J. Ketting tot het oprich ten van eene bakkerij voor brood enz. in eene door hem te bouwen localiteit aan de Glacisstraat, wijk O no. 15. 2o. aan H. L. Bannet idem van eene vetemelterij en vleeachkokerij in perceel wijk MM 32a aan de Kanaalstraat. Vlissingen den 5 Maart 1898. Burg. en Weth. voorn. VAN DOORN VAN KOUDEKERKE De Secretaris, G. J. BISSCHOP. Out te voldoen aan de steeds groo- tere eischen der schatkist, waaruit tegeuwoordig zooveel geput wordt, zullen de wielrijders in ons land, die tot nu toe vrij en frank op hunne fietsen over 's Heeren wegen en straten rondvlogen inet het zalige bewustzijn dat wat ook in Nederland tol en schatting betaalt, het eerzame korps wielrijders daarvan vrijgesteld is, ook aan de schatkist een offer moeten gaan brengen. De schoone dagen van belasteloosheiii zullen al spoedig voorbij zijn. Eene dreigende walk in den prozaïscheu vorm van eene be lasting op de rijwielen, nadert met bekwamen spoed, nu geen minder man dan de minister van fiuanciën, de heer Pierson, zijn machtig talent heeft aangewend om een wetsont werp samen te stellen, dat veel meer kans heeft bij de Tweede Kamer ge nade te vinden dan dat van zijn voorganger en van eenige Kamerleden. Wij kunnen ons begrijpen dat de aauneming van dat ontwerp voor vele der Nederlandsche wielrijders geen aangename tijding zal zijn, maar het dit wel evenmin zal zjjn voor die uit het buitenland, nu ook deze zullen verplicht zijn in ons land komende, voor hun rijwiel te offeren. Onge twijfeld zullen deze laatste rubriek vau fietsers de toertjes in ons land minder aardig beginnen te vinden dan vroeger, waaruit natuurlijk voort vloeit een verminderd aantal liefheb bers. En in zoover zal de belasting die direct de schatkist met een ton zal stijven, indirect wel eens een na deel voor ons land kunnen blijken te zijn. Niet gemakkelijk is het toch onder cijfers te brengen wat de buiteulandsche fietsers op hun tochtjes in ons land consumeeren of door hen aan logies worde betaald. De minister bereikt echter in zoo ver zijn doel dat zijn budget een hooger cijfer aanwijst, dat als schade vergoeding kan dienen voor het verlies door de schatkist bij het Personeel geleden. Of die ton gouds enkel winst is, zal later wel blijken. En hoe ziet nu dat ontwerp van ons verwijderd lag. Er werd in onze gelederen gefluisterd, dat er te veel blauwe en te weinig roode waren, want de Belgen, die de blauwe uni formen droegen en waarvan er een twintigduizend bij ods waren, hadden zich den vorigen dag niet erg moedig betoond. Bovendien bestonden onze Engelsche troepen ongelukkig voor het grootste gedeelte uit militie en re- cruten waut onze beste regimenten bevonden zich nog op zee, terugko mende van ik weet niet welken dwa zen twist met onze stamgenooten in Amerika. Maar we zagen ook de be renmutsen van onze garde, de kielen van de Hooglanders, de blauwe uni formen van het Duitsclie legioen en de groene en roode van de scherp schutters. Wij wisten, dat deze solda ten, wat er ook mocht gebeuren, zou den standhouden en dat wij een be velhebber bezaten, die hen zou plaat sen waar ze noodig waren. Van de Franschen konden we wei den heer Pierson er uit Juist zooals men het van dezen minister, die ook gewoon is de draagkracht der inge zetenen te raadplegen, verwachten kan. Bevoegden zeggen er van dat het uit ecu practisch oogpunt zeer aan te beveleu is omdat het geen te hooge belasting eischt, nl. 2 voor een enkel en 4 voor een dubbel rijwiel, en verder dat het ook goed gezien is van den minister dat hij piet het rijwiel maar den bezitter er van, of den persoon die het in zijn dienst gebruikt, belast. Daardoor kan de minister ook de financieels draagkracht van den belastingschuldige in aau- inerking nemeu, terwijl in het wets ontwerp van zijn voorganger elk rijwiel belast werd, hetzij't nieuw of halfsleet, duur of goedkoop was. Voor een niet al te fiscaal gemoed eene goede gelegenheid du.- om humaniteit te betoonen jegens mehschen die niet louter voor hun pleizier fietsen of voor wie dus eene belasting al te be zwarend zou zijn. Minister Pierson komt dua de eer toe dat hij e;n groots fout in het ontwerp zijns voorgangers wegge nomen heeft. Volgens dat ontwerp toch was de wielrijder,zelfs in vliegende vaart, verplicht te stoppen, als de met het toezicht belaste dienaar van den fiscus hem vroeg zijn kaart te ver tonnen. Dat zulk een eisch nu juist niet strekte tot bevordering van het verkeer, laat zich begrijpen, maar was zeker nog zoo erg niet als die gedwongen halt slechts voor een enkele keer moest geschieden, terwijl het zich echter lichtelijk kou voordoen dat de wielrijder op verschillende plaatsen om zijn kas' werd gevraagd. Als de wielrijder na zulke ondervin dingen nu kalm bleef, zou het wel pleiteu voor den verzachtenden invloed van het wielrijden op het gemoed van de beoefenaars dezer schoone kunst en van den diepen eerbied, dien zij den dieuareu der belasting toedragen. In het huidige ontwerp is nu echter alle aanleiding tot dergelijke scènes en nog ergere misschien, weggenomen. Des ministers systeem vereischt geene controle, geen aanroepen dus van den cyclist, maar eenvoudig aangifte. Verzuimt hij die, dan betaalt hij boete. En voorts bevat het ontwerp nog tal van vrijstellingen en ontheffingeu en kan dus met grond aangenomen worden dat het in de Kamer weinig bestrijding zal ontmoeten, Al had het voorstel-Pierson geen andere verdienste dan deze, dan is het nog verre te verkiezen boven de vorige voorstellen, wier gebrekkigheid in het oog spriDgt. Thans is reeds gebleken dat bet voorstel van den heer Pierson bij de wielrijders bijval gevonden heeft. Velen hebben daarvan reeds doen blijken door te kennen te geven dat, waar eene belasting onvermijdelijk is, dit ontwerp aannemelijk is omdat het op redelijke gronden steunt en niet te veel vraagt. Dat belanghebbenden zich zoo uiten, zal zeker niet minder tot aanbeveling strekken van het han- nig bespeuren, behalve hun vuren op de heuvels en eenige verspreide afdee- lingen cavalerie. Maar terwijl we daar zoo stonden, hoorden we plotseling hun muziek weerklinken, en het ge- heele leger kwam den heuvel over trekken, waarachter het tot dusverre verborgen was geweest. Regiment na regiment, brigade na brigade, volg den elkander onafgebroken op, totdat de geheele breede helling met Fran- sche uniformen en glinsterende wapens was bedekt. Het was of er geen einde zou komeu aau de soldatenmassa, die boven den heuvel kwam opduiken. Onderwijl rookten onze mannen, op hun geweren geleund, hun pijpje en sloegeü met belangstelling het schouw spel gade, terwijl de oud gedienden den jongen recruten overdreven ver halen opdischten van den moed der Fransche garde. Nadat de infanterie zich op de helling in slagorde had geschaard, verscheen de cavalerie, minstens dertig regimenten sterk, ge- gende ontwerp dan de gunstige indruk, die het allerwege heeft opgewekt. Binnenland. Onderwijzers aan de Middelbare Scholen. Een kapitein der infanterie, de heer M. H. Spruyt, geplaatst bij de ca dettenschool te Alkmaar, hangt in de volgende woorden geen verkwikkelijk beeld op van 't geen sommige onder wijzers aan de middelbare scholen van de tuchteloosheid hunner leerlingen te lijden hebben. „Het kan niet meer geloochend worden, schrijft hij ons middelbaar onderwijs heeft zijne martelaren." Het is er verre van,dat alle leeraars onge- schikten zouden zijn er zijn onder hen slachtoffers van een bandelooze, mee- doogeniooze jeugd, mannen die uitste- keud voor hun taak geschikt zouden zijn, wanneer de leerlingen hun slechts de gelegenheid lieten hun taak te volbreugen. Niet zelden ziet men, dat de leeraar, die in de eene plaats een gevierd man was, het in de andere totaal aflegt. „Niet te groote sympathie voor de leeraren, die hnn gezag niet kunnen handhaven, deed ons een voorstel doen om het kwaad te beteugelen het gemis aan tucht op ouze middelbare scholen maakt dat het onderwijs niet tot zijn recht komtwerkt dus direct ten nadeele der leerlingen. „Er is meer: de bandeloosheid der jeugd drukt haar stempel op den volwassenemag men eerbied voor recht en wet onderstellen bij wien men toeliet met alle gezag den spot te drijven Zijn er in onze letterkunde niet reeds sporeu aanwezig van een geest, wien niets heilig, voor wien alles geoorloofd is De „Standaard" hieruitmunt slaande, beweert dat welke middelen bij een „neutrale" opvoeding aan de hand worden gedaan, het is een pleisteren met looze kalk. Het zal daarentegen meer en meer blijken: zonder God en Zijn Woord kan kan er van eeu ware opvoeding geen sprake zijn. Misschien voor een tijd van een régime van de knoet. Collegiale speldeprikken. 't „Vad.» merkt op, dat de steller van het bericht der „N. Rott. Ct. over de regeeringsplanuen ten aanzien van jeugdige misdadigers „er op be wonderenswaardige wijze in geslaagd „is, in twee en-twintig regels niets te „zeggen." Ofschoon ook wij, zegt de Haagsche Ct., er zijn ingeloopen en de tweeën twintig regels in hunne volheid over namen, kunnen wij niet ontkennen, dat de officieele breedsprakigheid ver diend heeft, aldus er eens te kijk te worden gezet. Want bij aandachtiger beschouwing moet erkend wordeD, dat 't „Vad." gelijk heefter staat eigenlijk niets in, en wat er nog in staat is niet nieuw. pluimd en geharnast, met blinkende sabels en vliegende wimpels aan de lansen. Zij vormden de achterhoede en de vleugels. „Dat zijn de echte vechtersbazen," vertelde onze sergeant. „Die zijn in den oorlog groot gebracht. Zie jelui die hooge mutsen wel, daarginds een weinig ter zijde van die hoeve Dat is de oude garde. Er zijn minstens twin tig duizend mannen duivels met grijze haren en baarden, die hun geheele leven niets anders hebben gedaan dan vechten. Voordat de dag veel ver der is, zul je wel eens kennis met heu makeD, en het is best mogelijk, dat je dan wenscht weer in Schot land te zitten." Onze sergeant was geen man om ons moed in te spreken maar hij had sedert Corunna alle veldslagen mede gemaakt en zijn borst was met ver scheidene medailles versierd. Hij had dus wel recht om mee te praten. Nadat de Franschen zich aldus, Tweede _ner. Bij de debat" de Kamer over bet verleetien v» m renteloos voor schot van f 152,900 ten behoeve van den aanieg van een stoomtramweg NijkerkBeneveldEde werd door den heer Troelslra, die met den heer van Kol en van der Zwaag tegen dit voorstel stemde, de vrees geuit voor hooge dividenden voor de kapitalisten. De minister van waterstaat beant woordde dit bezwaar met de ver klaring, dat dezen slechts een zeer klein dividend zullen verkrijgen. De exploitatie vau dergelijke ondernemin gen staaft dit. De meeste leveren geen groote winsten op, zoodat dit de reden was dat de staat ten slotte tusschen- beide moest komeu om den aanleg van de stoomtramwegen te bevorderen. Hier is de steun des rijks gegeven uitsluitend in het belang van het verkeer om het particulier initiatief dat te kort schoot, te steunen. Ook was geen sprake van afbeuling van het personeel ook een bezwaar van den heer Troelstra waar inge steld is een werktijd en een maxi- mumdiensttijd van 14 uur per dag, berustende op de voorstellen indertijd van de commissie voor de arbeiders- enqufite. Door den heer Smeenge is gisteren eene interpellatie aangekondigd over de aansluiting der spoorwegen en de sluiting der spoorwegbruggen. Na een uitvoerige discussie is met 44 tegen 20 stemmen aangenomen een ontwerp tot bekrachtiging der heffing van tollen op het kanaal HarlingenLeeuwarden DokknmNieuwezijlen. Overige provinciale heffingen zijn goedgekeurd Stoomloodsdienst. De minister van marine heeft een commissie benoemd tot bet instellen van een onderzoek, of het mogelijk ia, dat zonder te groote financieele offers en zonder dat de belangen van den dienst worden geschaad, hetzij te Dun- geness, hetzij te IJmuiden, en aan den Hoek van Holland, door rijksstoom schepen geheel of gedeeltelijk in den loodsdienst kan worden voorzien. Afschaffing van plaatsvangers. Ouder het adres, door een deel der Nederlandsche jongelingschap aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal gezonden en waarin op afschaffing der plaatsvervanging wordt aange drongen, bevinden zich ruim 1800 handteekeniugen. De onderteekenaars behooren voor een deel tot de leerlingen aan univer siteiten, Polytechnische School, Rijks - landbouwschool, kweekscholen voor onderwijzers, Academie voor Beeldende Kunsten enzmaar de meerderheid van handteekeningen is van leerlingen van gymnasia en Hoogere Burger scholen. De geschiedenis eener stoom vaartmaatschappij Gedurende het 25 jarig bestaan der buiten het bereik van ons vuur, in slagorde hadden geschaard, zagen wij een kleinen troep ruiters, schitterend van goud en zilver, snel door de ge lederen rijden, en overal waar ze kwamen, werd een luid gejuich aan geheven en verhieven zich armen en handen om hen toe te juichen. Een oogeublik later verstomden die kreten en de twee legers stonden in doode- lijke stilte tegenover elkander een gezicht, dat ik niet vergeten zal zoo lang ik leef en dat ik nog dikwijls in mijn droomen aanschouw. Plotse ling kwam er ng in de man nen, die tegen'1 stonden een dunne rookwol! up en verspreid de zich tot aan Leve die beneden ons lag. Een SC: uit een Engelsche batterij ter zijae van ons was het antwoord en de slag van Waterloo was begonnen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1898 | | pagina 1