licht Eduarda.
„!LK.
OX.AM
LOOI S,
Vrijdag
If Maart.
VERHEMDEN
Walstraat H
No. 30.
36e Jaargang.
1898.
4-els stukjes.
>,90 M. breed.
Gemeentebestuur.
Kachelkolen,
W. G. BEKER,
ich-tijd.)
- F li IJ I L L li T O N.
Een Rijwielbelasting.
©©siag
Vitrages.
Afgepaste Gordijnen.
Gordijnstoffen.
Lancasters.
Koorden en F r a n j e s.
Spreienenz.
muzm.
J. WFJ JENS.
SPECIALITEIT VAN
VlISSIMSCHE
COURANT.
Prijs per drie maanden 1.—Franco per post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek
handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever:
F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt, I. 187.
ADVERTENTIËNvan 1 4 regels 0.40. Voor eiken regel
meer 10 cent. - Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfd»
advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Groots letters
en cliché's worden naar plaatsruimte berekend.
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- cn Zaterdagavond.
Telephoonnummer ÏO
Abonnements-Adrcrtentlën op zeer voordeeligc voorwaarden.
MATEN EN GEWICHTEN.
fferijk der Maten en Geiviehteri'
Burgemeester en Wethouders van Vlissingen,
maken bekend
dat tot den herijk der maten en gewichten in
deze gemeente zal worden gevaceerd in een der
nleavan het huis voor de besmettelijke ziekten aan de
paardenmarkt den 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22,23,
24. 25 en 26 Maart dezes jaars, telkens des
yoormiddags van 9'tot 12 en des namiddags van
1 tot 4 uur, als.-'fplgt
Voor de ten verkoop bestemde, in magazijnen
winkels voorhanden zijnde nieuwe maten en
gewichten en voor de gewichten in gebruik bij
.thekers, goud- en sjlversmeden (fijnere we-
15 Maart.
Wijk A en B 16 Maart.
e C 17
p D en E 18
p F 19
n G 21
H 22 en 23
I 24
KLenM25
apot
de overige wijken 26
tijd wordt geacht te zijn de middelbare
Amsterdamsche (oude tijd.)
Voorts wordt herinnerd
De
lo. dat de voorwerpen schoon en droog ten
Ijiêriik aangeboden moeten worden en zich dus in
zoodanigen toestand moeten bevinden, dat eene
verificatie en stempeling mogelijk is;
2o. dat lengtematenvoorzien van merkteekenen
of aanwijzingen van onwettige maten, moeten
worden afgekeurd en ten alle tijde in beslag ge
komen kunnen worden
3o.dat de onderdeelen van het Gram Milligram
IGewichten) uithoofde der daartoe noodige fijne ba
liins, uitsluitend aan het ijkkantoor te Middelburg
Ikunnen worden geverifieerd. (Ministrieele be-
het HUIS op de Bellamykado G j
fo. 13, wordt opuieuw gerestaureerd.
Adres: aldaar, of aan P. E. DE
|UI.JTER, Regentesselaan 132, den Haag.
GEREGELDE AANVOER
van alle soorten
fcelgische en Engelsche Antracit.
voor "Vulkachels.
F. WIBAUT Zoon.
Ondergeteekende beveelt zich aan voor
let bezorgen van ASSURANTIËN, op
fleurspolis te Rotterdam, op Huizen, In-
pedels, Koopmansgoederen, Schepen en
and-, Rivier- en Zeetransporten.
Coosje Buskenstraat, N. 9a.
Mevr. FANOIJ, Badhuisweg no 155,
|erlangt eene fatsoenlijke DIENST-
O D E. Onnoodig zich aan te melden
hdien men niet behoorlijk met de
tasch kan omgaan.
[schikking van den 16 April 1872, no. 193)
4o. dat belanghebbenden zich bij terugontvangst
van hunne voorwerpen moeten overtuigen, dat deze
duidelijk de wettige merken dragen, daar een
jberoep op verzuimen, die bij den herijk mochten
tegaan, later niet zal ontslaan van rechts-
[vftrvolging.
5o. dat na het einde van den termijn van den
lorijk l(September 1899) het gebruiken of voor
landen hebben van maten en gewichten, niet
;ien van het goedkeuringsmerk h verboden
m strafbaar is
dat het laatst geplaatste goedkeuringsmerk
jedurende minstens twee jaren ongeschonden moet
ihjven bewaard en dat voorwerpen, waarvan dat
nerk onduidelijk wordt,andermaal tot den herijk
[moeten worden aangeboden, waartoe belangbeo-
inden. zich aan het ijkkantoor te Middelburg
mimen vervoegen.
Eveneens kunnen maten of gewichten waarvan
gebruikers, om welke reden dan ook, het wen
selijk achten dat de nauwkeurigheid gedurende
inoemd herijktijdvak, voor welke het goedkeu-
ngsmerk h dient, meer dan eenmaal door den
ijker worden onderzocht, voor dat doel aan het
ijkkantoor te Middelburg worden aangeboden.
Worden de belanghebbenden herinnerd aan het
•ste lid van art. 11 der wet van den 7 April
•869 (Staatsblad no. 57], luidendo:
„Het bezitten of voorhanden hebben van niet
[net de wet of met Koninklijke besluiten ter uit -
oering daarvan genomen overeenkomstige maten,
jeivichten of weegwerktuigen, op plaatsen bestemd
>f gebruikt tot verkoopen, inkoopen, afleveren of
ontvangst nemen van waren, of waren die
'oorwerpen tot grondslag van heffingen of an
kle ontvangsten strekken, is verboden," alsmede
ut. 3, waarin de onderscheidene gewichten wor-
|en opgenoemd welke mogen worden gebezigd,
'lende
De stoffelijke gewichten zijn stukken van 50,
10, 5, 2 en 1 K.G. [pond], 5, 2 en 1 hecto-
[ons] 5, 2 en 1 dekagram [lood], 5, 2 en
gram [wichtje] en 500, 200, 100, 50, 20, 10. 5
en 1 milligram.
Terwijl voorts nog wordt kenbaar gemaakt dat
- verificatie kosteloos geschiedt, doch dat de
ln het rijk verschuldigde justeergelden bij de
fuggave der gewichten moeten worden voldaan.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het
behoort, den 5 Maart 1898.
Burg. en Weth. voornoèmd,
VAN DOORN VAN KOUDEKERKE.
De Secretaris,
G.J. BISSCHOP.
10 19
6 14
5 i
7 44
S 4
*7 83
8 2
12 80
3 46
6 5
7 30
*3 10
9 14
1 8
4 27
6 46
8 5
7 25
8 66
11 42
2 40
5 24
7 39
7 12
9 10
12 20
S 46
6 7
8 20
10 20
1 28
5 10
7 16
7 31
9 8
11 80
2 10
A 54
7 52
*8 51
*9 50
11 26
8 10
6 37
8 36
10 21
fl iO
4 10
7 40
9 10
d*9 56
1 20
4 20
7 50
10 87
1 30
4 30
8
9 25
1 19
4 39
89
1 52
4 52
8 22
1 59
4 59
3 29
29
59
8 39
952
2 J 4
5 14
8 44
2 25
6 25
8 56
1116
2 84
5 34
9 4
107
2 42
5 42
9 12
2 57
5 55
9 25
11 37|
3 5
6 3
9 34
1081
11 46i
3 14
6 12
9 48
10 40 10 57
1—
Sar Vlissingen cn naar Engeland over Vli«-
b Vervoert alleen reizigers voor België en
Noord-Kraayert.
52
Van Antwerpen
9
0 Meedelen
26
St. Nicolaas
Hulst
16
0 Axel
55
To Terneazaa
6 58 lo 88 2
6 38 10 28
7 5011 40
8 32,14 22
8 48 1238
9 5 I 12 55
1 25
i 10
8 50
»3
>30
9*8 l
ld Ike
Nu begonnen vat) alle kanten de
'uonnen te bulderen en wij dachten
anders of de slag had een aan-
Igenomen. Het bleek echter niet
("iers te zijn dan het schoonmaken
IJ stukkeD, wijl men vreesde, dat
kruit door den gevallen regen
ebtig zon zijn geworden.
&u ons standpunt op den heuvel
utm we een ruim gezicht op het
-• Een lijn van roode en blauwe
'urmen liep van hier tot aan een
I ung dorp, dat wel twee uren van
iimm&wm.
Verleenen van vergunningen tot het oprichten
van inrichtingenwelke gevaarschade
of hinder hunnen veroorzaken.
Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen, gelet op art. 8 der Hinderwet,
brengen ter algemeens kennis
dat bij hun besluit van heden de onder*
volgende vergunningen zijn verleend als
lo. aan M. J. Ketting tot het oprich
ten van eene bakkerij voor brood enz. in
eene door hem te bouwen localiteit aan
de Glacisstraat, wijk O no. 15.
2o. aan H. L. Bannet idem van eene
vetemelterij en vleeachkokerij in perceel
wijk MM 32a aan de Kanaalstraat.
Vlissingen den 5 Maart 1898.
Burg. en Weth. voorn.
VAN DOORN VAN KOUDEKERKE
De Secretaris,
G. J. BISSCHOP.
Out te voldoen aan de steeds groo-
tere eischen der schatkist, waaruit
tegeuwoordig zooveel geput wordt,
zullen de wielrijders in ons land, die
tot nu toe vrij en frank op hunne
fietsen over 's Heeren wegen en straten
rondvlogen inet het zalige bewustzijn
dat wat ook in Nederland tol en
schatting betaalt, het eerzame korps
wielrijders daarvan vrijgesteld is, ook
aan de schatkist een offer moeten
gaan brengen. De schoone dagen van
belasteloosheiii zullen al spoedig
voorbij zijn. Eene dreigende walk in
den prozaïscheu vorm van eene be
lasting op de rijwielen, nadert met
bekwamen spoed, nu geen minder
man dan de minister van fiuanciën,
de heer Pierson, zijn machtig talent
heeft aangewend om een wetsont
werp samen te stellen, dat veel meer
kans heeft bij de Tweede Kamer ge
nade te vinden dan dat van zijn
voorganger en van eenige Kamerleden.
Wij kunnen ons begrijpen dat de
aauneming van dat ontwerp voor vele
der Nederlandsche wielrijders geen
aangename tijding zal zijn, maar het
dit wel evenmin zal zjjn voor die uit
het buitenland, nu ook deze zullen
verplicht zijn in ons land komende,
voor hun rijwiel te offeren. Onge
twijfeld zullen deze laatste rubriek
vau fietsers de toertjes in ons land
minder aardig beginnen te vinden
dan vroeger, waaruit natuurlijk voort
vloeit een verminderd aantal liefheb
bers. En in zoover zal de belasting
die direct de schatkist met een ton
zal stijven, indirect wel eens een na
deel voor ons land kunnen blijken te
zijn. Niet gemakkelijk is het toch
onder cijfers te brengen wat de
buiteulandsche fietsers op hun tochtjes
in ons land consumeeren of door hen
aan logies worde betaald.
De minister bereikt echter in zoo
ver zijn doel dat zijn budget een
hooger cijfer aanwijst, dat als schade
vergoeding kan dienen voor het verlies
door de schatkist bij het Personeel
geleden. Of die ton gouds enkel
winst is, zal later wel blijken.
En hoe ziet nu dat ontwerp van
ons verwijderd lag. Er werd in onze
gelederen gefluisterd, dat er te veel
blauwe en te weinig roode waren,
want de Belgen, die de blauwe uni
formen droegen en waarvan er een
twintigduizend bij ods waren, hadden
zich den vorigen dag niet erg moedig
betoond. Bovendien bestonden onze
Engelsche troepen ongelukkig voor
het grootste gedeelte uit militie en re-
cruten waut onze beste regimenten
bevonden zich nog op zee, terugko
mende van ik weet niet welken dwa
zen twist met onze stamgenooten in
Amerika. Maar we zagen ook de be
renmutsen van onze garde, de kielen
van de Hooglanders, de blauwe uni
formen van het Duitsclie legioen en
de groene en roode van de scherp
schutters. Wij wisten, dat deze solda
ten, wat er ook mocht gebeuren, zou
den standhouden en dat wij een be
velhebber bezaten, die hen zou plaat
sen waar ze noodig waren.
Van de Franschen konden we wei
den heer Pierson er uit Juist zooals
men het van dezen minister, die ook
gewoon is de draagkracht der inge
zetenen te raadplegen, verwachten
kan. Bevoegden zeggen er van dat
het uit ecu practisch oogpunt zeer
aan te beveleu is omdat het geen te
hooge belasting eischt, nl. 2 voor
een enkel en 4 voor een dubbel
rijwiel, en verder dat het ook goed
gezien is van den minister dat hij piet
het rijwiel maar den bezitter er van,
of den persoon die het in zijn dienst
gebruikt, belast. Daardoor kan de
minister ook de financieels draagkracht
van den belastingschuldige in aau-
inerking nemeu, terwijl in het wets
ontwerp van zijn voorganger elk
rijwiel belast werd, hetzij't nieuw of
halfsleet, duur of goedkoop was. Voor
een niet al te fiscaal gemoed eene
goede gelegenheid du.- om humaniteit
te betoonen jegens mehschen die niet
louter voor hun pleizier fietsen of
voor wie dus eene belasting al te be
zwarend zou zijn.
Minister Pierson komt dua de eer
toe dat hij e;n groots fout in het
ontwerp zijns voorgangers wegge
nomen heeft. Volgens dat ontwerp
toch was de wielrijder,zelfs in vliegende
vaart, verplicht te stoppen, als de met
het toezicht belaste dienaar van den
fiscus hem vroeg zijn kaart te ver
tonnen. Dat zulk een eisch nu juist
niet strekte tot bevordering van het
verkeer, laat zich begrijpen, maar
was zeker nog zoo erg niet als die
gedwongen halt slechts voor een
enkele keer moest geschieden, terwijl
het zich echter lichtelijk kou voordoen
dat de wielrijder op verschillende
plaatsen om zijn kas' werd gevraagd.
Als de wielrijder na zulke ondervin
dingen nu kalm bleef, zou het wel
pleiteu voor den verzachtenden invloed
van het wielrijden op het gemoed van
de beoefenaars dezer schoone kunst
en van den diepen eerbied, dien zij den
dieuareu der belasting toedragen. In
het huidige ontwerp is nu echter alle
aanleiding tot dergelijke scènes en nog
ergere misschien, weggenomen. Des
ministers systeem vereischt geene
controle, geen aanroepen dus van den
cyclist, maar eenvoudig aangifte.
Verzuimt hij die, dan betaalt hij boete.
En voorts bevat het ontwerp nog tal
van vrijstellingen en ontheffingeu en
kan dus met grond aangenomen
worden dat het in de Kamer weinig
bestrijding zal ontmoeten,
Al had het voorstel-Pierson geen
andere verdienste dan deze, dan is
het nog verre te verkiezen boven de
vorige voorstellen, wier gebrekkigheid
in het oog spriDgt.
Thans is reeds gebleken dat bet
voorstel van den heer Pierson bij de
wielrijders bijval gevonden heeft.
Velen hebben daarvan reeds doen
blijken door te kennen te geven dat,
waar eene belasting onvermijdelijk is,
dit ontwerp aannemelijk is omdat het
op redelijke gronden steunt en niet te
veel vraagt. Dat belanghebbenden zich
zoo uiten, zal zeker niet minder tot
aanbeveling strekken van het han-
nig bespeuren, behalve hun vuren op
de heuvels en eenige verspreide afdee-
lingen cavalerie. Maar terwijl we daar
zoo stonden, hoorden we plotseling
hun muziek weerklinken, en het ge-
heele leger kwam den heuvel over
trekken, waarachter het tot dusverre
verborgen was geweest. Regiment
na regiment, brigade na brigade, volg
den elkander onafgebroken op, totdat
de geheele breede helling met Fran-
sche uniformen en glinsterende wapens
was bedekt. Het was of er geen einde
zou komeu aau de soldatenmassa, die
boven den heuvel kwam opduiken.
Onderwijl rookten onze mannen, op
hun geweren geleund, hun pijpje en
sloegeü met belangstelling het schouw
spel gade, terwijl de oud gedienden
den jongen recruten overdreven ver
halen opdischten van den moed der
Fransche garde. Nadat de infanterie
zich op de helling in slagorde had
geschaard, verscheen de cavalerie,
minstens dertig regimenten sterk, ge-
gende ontwerp dan de gunstige indruk,
die het allerwege heeft opgewekt.
Binnenland.
Onderwijzers aan de Middelbare
Scholen.
Een kapitein der infanterie, de heer
M. H. Spruyt, geplaatst bij de ca
dettenschool te Alkmaar, hangt in de
volgende woorden geen verkwikkelijk
beeld op van 't geen sommige onder
wijzers aan de middelbare scholen van
de tuchteloosheid hunner leerlingen
te lijden hebben.
„Het kan niet meer geloochend
worden, schrijft hij ons middelbaar
onderwijs heeft zijne martelaren." Het
is er verre van,dat alle leeraars onge-
schikten zouden zijn er zijn onder hen
slachtoffers van een bandelooze, mee-
doogeniooze jeugd, mannen die uitste-
keud voor hun taak geschikt zouden
zijn, wanneer de leerlingen hun slechts
de gelegenheid lieten hun taak te
volbreugen. Niet zelden ziet men, dat
de leeraar, die in de eene plaats een
gevierd man was, het in de andere
totaal aflegt.
„Niet te groote sympathie voor de
leeraren, die hnn gezag niet kunnen
handhaven, deed ons een voorstel doen
om het kwaad te beteugelen het
gemis aan tucht op ouze middelbare
scholen maakt dat het onderwijs niet
tot zijn recht komtwerkt dus direct
ten nadeele der leerlingen.
„Er is meer: de bandeloosheid der
jeugd drukt haar stempel op den
volwassenemag men eerbied voor
recht en wet onderstellen bij wien
men toeliet met alle gezag den spot
te drijven Zijn er in onze letterkunde
niet reeds sporeu aanwezig van een
geest, wien niets heilig, voor wien
alles geoorloofd is
De „Standaard" hieruitmunt slaande,
beweert dat welke middelen bij een
„neutrale" opvoeding aan de hand
worden gedaan, het is een pleisteren
met looze kalk. Het zal daarentegen
meer en meer blijken: zonder God en
Zijn Woord kan kan er van eeu ware
opvoeding geen sprake zijn. Misschien
voor een tijd van een régime van
de knoet.
Collegiale speldeprikken.
't „Vad.» merkt op, dat de steller
van het bericht der „N. Rott. Ct.
over de regeeringsplanuen ten aanzien
van jeugdige misdadigers „er op be
wonderenswaardige wijze in geslaagd
„is, in twee en-twintig regels niets te
„zeggen."
Ofschoon ook wij, zegt de Haagsche
Ct., er zijn ingeloopen en de tweeën
twintig regels in hunne volheid over
namen, kunnen wij niet ontkennen,
dat de officieele breedsprakigheid ver
diend heeft, aldus er eens te kijk te
worden gezet. Want bij aandachtiger
beschouwing moet erkend wordeD,
dat 't „Vad." gelijk heefter staat
eigenlijk niets in, en wat er nog in
staat is niet nieuw.
pluimd en geharnast, met blinkende
sabels en vliegende wimpels aan de
lansen. Zij vormden de achterhoede
en de vleugels.
„Dat zijn de echte vechtersbazen,"
vertelde onze sergeant. „Die zijn in
den oorlog groot gebracht. Zie jelui
die hooge mutsen wel, daarginds een
weinig ter zijde van die hoeve Dat is
de oude garde. Er zijn minstens twin
tig duizend mannen duivels met grijze
haren en baarden, die hun geheele
leven niets anders hebben gedaan
dan vechten. Voordat de dag veel ver
der is, zul je wel eens kennis met
heu makeD, en het is best mogelijk,
dat je dan wenscht weer in Schot
land te zitten."
Onze sergeant was geen man om
ons moed in te spreken maar hij had
sedert Corunna alle veldslagen mede
gemaakt en zijn borst was met ver
scheidene medailles versierd. Hij had
dus wel recht om mee te praten.
Nadat de Franschen zich aldus,
Tweede _ner.
Bij de debat" de Kamer over
bet verleetien v» m renteloos voor
schot van f 152,900 ten behoeve van
den aanieg van een stoomtramweg
NijkerkBeneveldEde werd door
den heer Troelslra, die met den heer
van Kol en van der Zwaag tegen dit
voorstel stemde, de vrees geuit voor
hooge dividenden voor de kapitalisten.
De minister van waterstaat beant
woordde dit bezwaar met de ver
klaring, dat dezen slechts een zeer
klein dividend zullen verkrijgen. De
exploitatie vau dergelijke ondernemin
gen staaft dit. De meeste leveren geen
groote winsten op, zoodat dit de reden
was dat de staat ten slotte tusschen-
beide moest komeu om den aanleg
van de stoomtramwegen te bevorderen.
Hier is de steun des rijks gegeven
uitsluitend in het belang van het
verkeer om het particulier initiatief
dat te kort schoot, te steunen.
Ook was geen sprake van afbeuling
van het personeel ook een bezwaar
van den heer Troelstra waar inge
steld is een werktijd en een maxi-
mumdiensttijd van 14 uur per dag,
berustende op de voorstellen indertijd
van de commissie voor de arbeiders-
enqufite.
Door den heer Smeenge is gisteren
eene interpellatie aangekondigd over
de aansluiting der spoorwegen en de
sluiting der spoorwegbruggen. Na een
uitvoerige discussie is met 44 tegen
20 stemmen aangenomen een ontwerp
tot bekrachtiging der heffing van tollen
op het kanaal HarlingenLeeuwarden
DokknmNieuwezijlen. Overige
provinciale heffingen zijn goedgekeurd
Stoomloodsdienst.
De minister van marine heeft een
commissie benoemd tot bet instellen
van een onderzoek, of het mogelijk ia,
dat zonder te groote financieele offers
en zonder dat de belangen van den
dienst worden geschaad, hetzij te Dun-
geness, hetzij te IJmuiden, en aan den
Hoek van Holland, door rijksstoom
schepen geheel of gedeeltelijk in den
loodsdienst kan worden voorzien.
Afschaffing van plaatsvangers.
Ouder het adres, door een deel der
Nederlandsche jongelingschap aan de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
gezonden en waarin op afschaffing
der plaatsvervanging wordt aange
drongen, bevinden zich ruim 1800
handteekeniugen.
De onderteekenaars behooren voor
een deel tot de leerlingen aan univer
siteiten, Polytechnische School, Rijks -
landbouwschool, kweekscholen voor
onderwijzers, Academie voor Beeldende
Kunsten enzmaar de meerderheid
van handteekeningen is van leerlingen
van gymnasia en Hoogere Burger
scholen.
De
geschiedenis eener stoom
vaartmaatschappij
Gedurende het 25 jarig bestaan der
buiten het bereik van ons vuur, in
slagorde hadden geschaard, zagen wij
een kleinen troep ruiters, schitterend
van goud en zilver, snel door de ge
lederen rijden, en overal waar ze
kwamen, werd een luid gejuich aan
geheven en verhieven zich armen en
handen om hen toe te juichen. Een
oogeublik later verstomden die kreten
en de twee legers stonden in doode-
lijke stilte tegenover elkander een
gezicht, dat ik niet vergeten zal zoo
lang ik leef en dat ik nog dikwijls
in mijn droomen aanschouw. Plotse
ling kwam er ng in de man
nen, die tegen'1 stonden een
dunne rookwol! up en verspreid
de zich tot aan Leve die beneden
ons lag. Een SC: uit een Engelsche
batterij ter zijae van ons was het
antwoord en de slag van Waterloo
was begonnen.
(Wordt vervolgd.)