i; iden. sje tbode Meid. Maandag 26 April. Gemeente Viissingen. Iets over „Socialisme". FEUILLETON. No. 49 35e Jaargang. 1897. burg wisje (e. >ode m. Gemeentebestuur. Jaarmarkt 1897. BEKEKGBftAKiHG. Binnenland. Kost „Ylissing. buwenhuis voonplaats gevraagd ■ragen bur. Lange Wal- buitenshuis. I Courant. N. 29a. he Courant. likt. ENST ELB'JBG v. V I. 4,50 (alleen I'Imarkt.- vm. 12,30, 1,15 5,55, 6,55, karl:t Vlissin- 1 werkdagen.) 12,35, 1,20 0,-, 7,- iDIENST. 6,30, 7,- |10,10,20 i. 12,10, 1,20 3,20, 3,40 6,40, 7,20 -, 6,50, 7,20. 110,10, 10,30, |2,04, 12,20 1 3,15, 3,30 6,—, 6,50 1.25 en 6.20* (.55 6.50 8.10 8.40 i Bresksns en ag. vLissimeseiE courant. Prijs per drie maanden 1. Franco per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boek handelaren, Postdirecteuren of rechtstreeks bij den Uitgever: F. VAN DE VELDE Jr., Kleine Markt, I. 187. Yersehflnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. Telephoonnunimer ÏO. ADVERTENTIËNvan 1—4 regel» 0.40. Voor »lke« regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal pl&ataiag datzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. 8-roote letter» en cliché's worden naar plaatsruimte berekend. Abonnements-Advertenüën op aeer voordeelige voorwaarden. (Maandag 1? Juli—Zaterdag 17 Juli). Burgemeester en Wethouders van Viissingen brengen ter kennis van hen, die de a. s. kermis of jaarmarkt met hun caroussels, tenten, kramen eDZ. wenschen te bezoeken, dat zij biervan vóór den lsten Mei e. k. schriftelijk en fra/nco bericht moeten zenden aan den marktmeester aldaar. De marktmeester zal in het begin van Mei aan de eigenaren van carous- sels, tenten en andere inrichtingen de noodige inlichtingen verstrekken om trent de wijze, waarop de plaatsen zullen worden toegewezen. Opening Wegen en Voetpaden met de Kunstwerken. De Burgem. en Weth. van Viissingen maken bekend dat, te beginnen met Woensdag 5 Mei a. s., eene algemeene opneming zal plaats hebben van de we gen en voetpaden met de kunstwerken in die gemeente. Viissingen, den 23 April 1897. De Burgem. en Weth. voornoemd, TUTEJN NOKTHEMjnS De Secretaris, O. J. BISSCHOP. III. (Slot). Wij zagen hoe het socialisme zich in vorige eeuwen in ons ivaderland heeft geopenbaard als eene uiting van den drang naar verbetering van den toestand der arbeidende volksklassen, als een gevolg van minder gunstige maatschappelijke verhoudingen. Van eene zoogenaamde democratie, van een streven om eene volksregeering te scheppen, was nog geen sprake. Werkelijke stelsels, algemeene samen werking tot een bepaald doel vinden wij nog niet. Het socialisme, zoo men het dien naam geven mag, had nog niets van het buitensporige en her senschimmige, waardoor het zich later zou kenmerken. Er was geen sprake van een zoogenaamd communisme, zooals we dat in deze eeuw, vooral in Engeland en Frankrijk zagen predi ken, een stelsel dat den bijzonderen eigendom verwerpt en een samenle 25) '/Ik begrijp u daaromtrentmaar wat vermoogt gij daartegen «Dat zal Ramanoff u spoedig zeggen.» «Ramanoff I» riep zij verheugd uit. //Is hij dan hier?» //Neen, maar hij zal er spoedig komen.» //Toch hij ons, niet waar?» Dat geloof ik niet, hij schrijft mij, zijn volle vrijheid te willen behouden.» «Alsof hij hier aan banden zou "worden gelegd.» //Misschien vreest hij wel den drang, ving met volkomen gelijkheid najaagt waarin, zooals wij het in ons eerste artikel reeds uitdrukten, allen voor ieder en ieder voor allen leeft en arbeidt. Maar in één opzicht moet dit laatste toch met eenig voorbehoud worden gezegd. Men heeft namelijk niet altijd den weg van maatschappelijke her vormingen willen inslaan, men heeft somtijds ook het doel trachten te be reiken langs den zedelijk-godsdienstigen weg, en, waar dit het geval was, nam het socialisme nog al eens buitenspo rige vormen aan en helde het meer bepaald tot het communisme over. Dit lag trouwens in den aard der zaakwant er vormde zich dan eene bijzondere secte, die in afzondering heil zocht en een soort van heilstaat trachtte te scheppeD, om van daaruit de geheele maatschappij als met een zuurdeeg te doen doortrekken. Die pogingen zijn steeds en zonder uitzondering mislukt. Ook ons vaderland wijst daarvan een merkwaardig voorbeeld aan, en het is daarop dat wij ten slotte nog even de aandacht wenschen te vestigen. Wij hebben het oog op de zooge naamde Labadisten of volgelingen van Jeau de la Badie, een Franschman van geboorte en te Bordeaux opge voed. Hij was eerst voor de Rechtsge leerdheid bestemd, doch toonde al V. neiging v oor den geestelijken stand. Hij was katholiek, maar voelde weldra de zucht in zich ontbranden, om een genootschap of gemeente te stichten, samengesteld zooals de eerste christengemeente. Hij trok het land door op de wijze als Johannes de Doo- per het deed, alom vermanende tot boetedoening. Eerst ging hij over tot de Jansenisten, daarna tot de Fransche protestanten. Hij predikte ook te Genève, waar duizenden uit alle oorden tot hem gingen. Ook Zeeland is het tooneel zijner werkzaamheid geweest, want hij werd te Middelburg tot Waalsch predikant beroepen. Hij vestigde zich dus in de Nederlanden, waar hij vooral onder de vrouwen grooten aanhang ver wierf. Bekend is het feit, dat de ge leerde Anna Maria van Schurman te Utrecht onder zijn beste vriendinnen behoorde. Hier kwam het plan tot rijpheid om een godsdienstige gemeenschap te stichten, die feitelijk de invoering van het communisme was. Op 58-jarigen leeftijd werd de la Badie als eengevolg van de prediking zijner beginselen door de Synode als predikant afgezet. Juist hierdoor werd de bereiking van dien zijne echtgenoote hem zou willen opleggen,» antwoordde Kistowsky glimlachend. „O 1 zie mij zoo verbaasd niet aan. Alex is nog veel meer dan ik vervuld van het gevoel van ver gelding, dat gij in mij laakt. Ia Siberië reeds werd hij verteerd door den brandenden dorst, zoowel zichzel- ven als ons vaderland te wreken, en verdenk ik hem vandaar te Genève niet stil te hebben gezeten en hier alleen om staatkundige redenen heen te komen. Het kan zijn dat ik mij vergis, maar ik geloof het zeker.» «En zijn vrouw Zou zij daar vrede mee nemen?» //Het zal wel moeten, als hij het wil. In elk geval komt bij slechts voor kort, want zij blijft hem in Zwit serland opwachten.» Zij zetten zich daarop aan tafel, doch het gesprek over alledaagsche zaken wilde niet vlotten, en beiden vreesden evenzeer nogmaals het onder werp aan te roeren, dat toch hun het doel verhaast. Eerst werd het be proefd te Veere, waar de geloovigen heenstroomden en spoedig alle be schikbare ruimte bezet was, in af wachting van de dingen die komen zouden. De Staten van Zeeland wa ren echter beducht voor ongeregeld heden en drongen de la'Badie om vrij willig heen te gaan. tiet eerste toe vluchtsoord was toen Amsterdam, waar de stichting werkelijk tot stand kwam, waartoe ook A una Maria van Schurman behoorde. Men noemde de nieuwe gemeenschap, „de gemeen schap der heiligen». Ook in Amsterdam vervolgd, ver trokken een aantal Labadisten, met de la Badie als papa, en Anna Maria van Schurman als mama, zooals het heette, naar Herford, waar prinses Elisa beth van de Paltz ze gastvrij ont ving in het jaar 1670. In 1672 werd de stichting weer naar Altona over gebracht, waar de la Badie zelf in 1674 overleeddoch vanwaar de Dieuwe gemeente, die nergens een blijvende plaats kon vinden, in 1675 weer naar Nederland, en wel naar Wienwerd in Friesland werd overge bracht. Daar is, in 1732, de gemeen schap der heiligen of zoogenaamde „huisgemeente» een natuurlijke dood gestorven. De denkbeelden, gewoonten en gebruiken der communisten kwamen op het volgende Alle leden gaveD zich onvoorwaardelijk over aan de hoofden, die alles leidden en be stuurden. Ieders werk werd aange wezen, zooals elk rad zijn werk heeft in een machine. Niemand mocht eigen dom hebben. Alles werd door het be stuur genaast. Aan ieder werd ver strekt wat hij noodig had; maar ook niet meer. Er waren dikwijls honderd perso nen, die tot de vereeniging behoorden. Zij leefden eenvoudig van de goede ren, welke zij, die tot de gemeenschap toetraden, aan haar moesten afstaan wel trachtten zij landbouw en veeteelt, en verschillende ambachten te beoe fenen maar deze bron van bestaan was geheel onvoldoende. De kiem der ontbinding lag juist in die hooggeprezen gemeenschap van goederen. Zij die het meest geld voor de stichting verdienden, kwamen zeer natuurlijk in opstand tegen den on- voorwaardelijken afstand aan hen die niets bijdroegen. Reeds in 1688 werd besloten om de gemeenschap van goe deren op te heffen. Dat was natuur lijk de eerste plank voor de doodkist. Een communisme zonder gemeenschap is nog grooter onding dan het com gedachten het meest vervulde. Dezelfde week nog kwam hun vriend te Nizza aan hij bracht reeds den eersten avond hij hen door, maar weigerde ten stelligste hun gastvrij beid. Voor het overige was hij bij zonder opgewekt en vertelde huD, dat hij naar de kust was gekomen, ten einde er een professor te spreken, die hem inlichtingen moest verstrekken, noodig voor een werk, dat hij bezig was te schrijven. «En hoe draagt uw vrouw de een zaamheid vroeg Stella glimlachend." „O I zeer moedig zij heeft daarbij geen tijd, zich met mijn politieke za ken in te laten.» «Waarom niet?» vroeg Stella snel. «Is het dan niet mogelijk rustig af te wachten, of de Voorzienigheid ons land geen betere dagen zendt „Indien wij daar werkeloos naar bleven uitzien, zouden zij nooit aan breken. Maar ik ben hier niet geko men om u met politiek te vermoeien. munisme zelf. Er volgde feitelijk een boedelscheiding, maar, volstrekt niet met gelijke deelen. Men vorderde on geveer terug wat men ingebracht had Van dat oogenhlik verloor de stich ting het ééne lid na het andere. In het midden der 18e eeuw was de schep ping van de la Badie sinds lang van de aarde verdwenen. Ook in andere landen heeft de er varing geleerd dat het communisme een droom is. Alleen het socialisme, maar dan zonder communistische be ginselen, kan van werkelijken invloed zijn op het gezonde leven der maat schappij. Zullen volgende eeuwen getuigen, dat dit inderdaad het geval is geweest En zoo ja, in welken zin dan? De „Standaard» vindt in het con servatieve program, dezer dagen door het Haagsche Dagblad opgemaakt, veel goeds. Het getuigt van een nobelen geest die eerbied afdwingt. Had, zegt het blad, dit orgaan twin tig jaar geleden over de talenten van zijn tegenwoordigen redacteur beschikt, allicht had men met zulk een program en zulk eene toelichting nog een toe komst gehad. Maar ook hier dient op de klok te worden gekeken. Zelfs toen de zop voor deze heeren reeds onderging, had men vóór middernacht nog een dag taak kunnen afwerken. Maar nu ze lang na middernacht komen, komt men, ter nieuwe partij formatie, met zijn program en sier lijke toelichting te laat. Voor hen, die meenen mochten dat bij het invoeren van beschermende rechten de tegenwoordige malaise zou verdwijnen en weer algemeen welvaart heerschen, is de verklaring door den heer Méline, een bekend voorstander van protectie, onlangs in de Fransche Kamer afgelegd, van groote beteeke- nis. Hij zuide nl. dat, ondanks alle protectie, de malaise in Frankrijk groot was. De heer Goeman Borgesius wees op deze uitspraak van den Franschen minister in een vergadering van de kiesvereeniging „Vooruitgang» te Amsterdam. De soeiaal-democratische Arbeiders partij, onder leiding van mr. P. J. Troelstra, heeft met Paschen eene goedbezochte vergadering te Arnhem gehouden. Uit het jaarverslag blijkt dat de bond thans 1500 tegen 1000 leden in 't vorige jaar telt. Het verkiezingsprogram werd met enkele wijzigingen in de redactie aan Laat ons over iets aangenamer» spre ken.» De jonge vrouw drong niet verder aan. Zij was echter in haar vermoe den versterkt en haar angst veranderde in zekerheid, toen zij, den volgenden morgen huiswaarts keerende, beide heeren met twee vreemdelingen in gesprek vond gewikkeld voor een met papieren overdekte tafel. „Stella,» sprak haar echtgenoot haas tig zoodra zij zich op den drempel vertoonde „ik verzoek u vriendelijk niet op mij te wachtendeze heeren vertrekken over een half uur, en wij hebben nog iets af te handelen, alvo rens ik hen naar den trein breng. Laat slechts wat eten voor mij staan.» Zwijgend beantwoordde zij de bui ging der onbekenden en verwijderde zich toen met den dood in het hart. Ongeveer drie kwartier later zag zij het viertal de villa verlaten en nog staarde zij hen somber na, toen Ra manoff op zijn schreden terug keerde genomen. Het bevat de volgende hoofd punten Grondwetsherziening om te komen tot algemeen kiesrechtpensionneering van werklieden op kosten van den Staatuitvoering van Rijkswerken in eigen beheer maximum arbeidstijd en minimum loon in bestekken van Rijkswerkenafschaffing van nacht arbeid van bakkersschadeloosstelling aan onschuldig veroordeelden en dito preventief gevangenenkostelooze rechtsplegingbezuiniging op de uitgaven voor leger en vlootkoste loos verplicht lager onderwijs tot het 14e jaar; herhahngs- en ambachtsou- derwijs betere regeling van het pachtcontract ten bate van boeren en arbeidersuitbreiding van het onteigeningsrecht der gemeente, ter verbetering van de woningtoestanden en ter voorziening in de werkloos heid verbetering der bestaande ar beiderswetgeving en uitbreiding tot veldarbeid en huisindustrie bestrijding van het drankmisbruik door aan de meerderjarige mannen en vrouwen van iedere gemeente het recht te geven hij meerderheid van stemmen den drankverkoop in de gemeente te beperken of te verbieden. De grond en de arbeidsmiddelen, dit stelde mr. Troelstra op den voor grond, móeten in handen der ge meenschap komen. Het einddoel moet zijn, het proletariaat te helpen de maGht der bourgeoisie te overwinnen. Maar daartoe moet dadelijk gestreden worden tot verbetering van den stof- felijken en geestelijken toestand des volks. Bij de beraadslaging werden aan dat program nog toegevoegd af schaffing van het militair stelsel en invoering van algemeenen weerplicht handhaving van de vrijheid van den ken en spreken, van drukpers, van vereeniging en vergadering, ook voor ambtenaren en militairen vrije openstelling bij gebleken bekwaamheid van de inrichtingen van middelbaar en hooger onderwijsmeerdere vrij heid van de klasseonderwijzers binnen de schoolkostelooze voeding en kleeding voor minvermogende school kinderen. Vervolgens werd besloten, bij de aanstaande verkiezingen niet te steunen candidaten, die protectionist of tegen kiesrechtuitbreiding zijn. Voorts werd nog eene motie van den heer van der Goes aangenomen, waarbij verklaard wordt, dat het de taak der partij is, de politieke en economische macht der Kerk te breken, zonder binnen of buiten haren kring de godsdienstige meening van iemaud te willen kwetsen, en instemming betuigd met het beginsel om door de wetgeving het drankmisbruik te be teugelen. In eene te 's Hage gehouden verga dering van slijters en bierhuishouders werd een paar dagen geleden door den heer A. van Asdonk gesproken over de Drankwet en haar invloed op het Nederlandsche volk. en haastig aanschelde. Gehoor gevende aan een plotselinge opwelling des harten, opende zijzelve hem de voordeur. „Heeft Bolislav u gezonden vroeg zij kortaf. „Neen. Ik heb een portefeuille laten liggen op tafel en kwam haar halen. Vergeef mij de moeite, die ik u ver oorzaakte.» i,0dat is niets, ik ben zelfs blij, u alleen te zien, want ik moet u spreken.» „Later, later, thans moet ik onze vrienden begeleiden.» «Hebt gij nog iets daarginds met hen te bepraten „Dat niet, maar de beleefdheid «Zal er niet onder lijden, want Bo lislav brengt hen weg, en datgene wat ik u te zeggen heb, duldt geen uitstel.» „Maar, mevrouw riep Alex onbeslist. „Gij denkt, misschien, dat vrouwen

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1897 | | pagina 1