VLISSIMSCHE COURANT Spoelfoedsrea it Üe Pr» vm Kring. ZOON, lLAGE X E fabriek HEULEN. 138. Maandag 25 November 1895. 33ste Jaartr ang. stgebitten. lliteit h> IS Lenstbo&e stbode, [en Bijwiesen-beiastina. B i n n e n I a n d. «HSfi yo. en wordt door he 1 z e n. ,en het Grootste Ge- ste en wordt daaron r gezonden als zieken 15 h 20 minuten toe n vormt daardoor een :Dndspak. .TSEN leren tweeden nd N ZIJN Vlissingen, sten en het plaatsen wste vinding. (Ope- ÏENSBURG, der voort 180, den Haag plaatsen van Kunst- aartjes in etui/? JI i doppen, bij \J\J wli r Branderij straal 9 Achter de Kerk ONEERDE HARING ml ge SERVISCHE UI D E N voldoendt Haringen, a 12'/« a Z-AJSTIDEE, Dokkade. raagd, goed kunnende neden de 20 jaar. 's Boekk., Vlissiugeu. er tegenwoordige, nder kinderen dadelijk voor vast, loon naar evragen bij J. C. TIEL- Kantoorbandel, AIIIDIEOIKT. en Middelburg v lemisc: vm. 4,60 (alleen op narkt: 8,—, 9.30, li.—, 12S0 4.15, 6.10, 5.55. 6.55, 7. Vaar Remise vm. 5.20 ileeo Zeil markt .-8 4a, lo.lt, 11.41 5.15, 6. 7, -7.60, 8.3# B l K KA li Kleine Markt I N°. 187. (Telephoonnummer 10.) Prijs per drie maanden 1,France per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. J w" W'% U 1 TGKVKH: YVA.N D3 VELDE Jr. te VÜKsiugeo. ntlJS BEK ADVERTENTIËN V»» 1 tot 4 regelt- ƒ0.40. Elke regel meer 10 cent. rlicbés en groot e letters worden naar plaatsruimte berekend. Ëonig Agent voor Frankrijk de firma G. L. DAÏÏBE Co,, te Parijs. SBÏnswdiBg-, fifwculre-dliag- en Ziitttrvlitift-avond. Abonnementen voor België, DuiteoLland, Enge land on Frankrijk 1.05 per drie maanden Op liet oogenblik dat wij deze regelen I» het papier stellen, is bet lot van het oorstel, in de Tweede Kamer gedaan bij e behaudeling der wet op de personeele dusting, om namelijk de rijwielen als ieuwe grondslag van beffing op te nemeD, nog onbekend. Verwerping komt ons waarschijnlijk voor. - Doch, dit is slechts bijzaak. De rijwielen-belasting, plaatselijk dan, irovinciaal of algemeen, is eene vraag van jen dag. Immers, in de hoofdstad des Rijks s wel het dagelijksch bestuur ongezind ;ebleken om de kastanjes uit het vuur te ialen en zelf een voorstel tot invoering te oen, maar van een der leden scheen rneD ir wel een met welwillendheid te zullen uiitvangen. Nu hier en daar de eerste stap op den weg is gezet, kunnen we ons alvast op meerdere voorbereiden. De eerste aandrift tot het opleggen dezer lasting moet, dunkt ons, uit een gevoel ,m wrevel ontstaan zijn. 't Zijn lastige lui, lie heeren wielrijders, en wanneer we de lames er buiten laten, dan is dat natuur- ijlc uit pure beleefdheid. Wanneer de rijders er zich toe wilden bepalen, de llollaudsche taal te bederven en zich om hun eigen taaltje belachelijk le maken, dan zou men hun dat genoegen wel gunnenmaar ze bederven bovendien bet genot, van zich rustig en veilig te we ien op 's heeren straten. De straat is eigen lijk niet meer vrij. Ze vliegen er over, of 't geldt een wedren naar een ander hemel lichaam, en ze piepen en toeteren nog naarder dan een versleten draaiorgel op een boerenkermis. Erger dingen nu maar daar gelaten. Volgens eene berekening, die, even als alle andere, den naam heeft van matig te zijn, zouden er nu ongeveer een zestig dui zend vau die vliegmachines in ons goeje landje in gebruik ziju. 't Kan wel waar wezen, en, als 't zoo voort gaat en het loo- pen wezenlijk wordt afgeschaft, dan kan er na verloop van enkele jaren nog wel een nul achter. 't Is om te watertanden voor een minis ter van financiën of een dito wethouder. Daar zitten we nu b v. te tobben met een F i: II 8 L L Si T O iV UIT DE AVONTUREN V/VN EEN WEENER DETECTIVE. 28.) Zonder zijn vrouw Zonder zijn vrouw, want de gravin was in het najaar met haar zuster te Me- ran geweest en leefde vervolgens hier op het kasteel alleen. Toen de graaf in het voorjaar, korten tijd vóór deu oorlog, een paar weken op het kasteel doorbracht, gin- >en zij weinig met elkaar om, en dikwijls ion men het toen de gravin aanzien, dat zij geschreid had. Men schreef dit toe aan haar ongesteldheid, maar ik geloof nog al tijd, dat er dien winter iets is voorgevallen, dat een scheidsmuur tusschen man en vrouw wet op de personeele belasting, waarover precies evenveel meeningen zijn als leden iD de Kamer of dagen in het jaar. Zal ze er komen of niet Hoe* 't zij, we weten de gaten niet te stoppen en sidderen voor 't gevaar van mindere opbrengsten. Endaar komt nu op eenmaal die onwaardeerbare lichtstraal, die verheven gedachte oui een middel aan te grijpen, dat in de toekomst millioenen belooft en aan al onze nooden een einde maakt. Jammer dat er nu concurrentie komt tus schen de verschillende Staatsmachten. Wan neer de rijkswetgever een belasting op de rijwielen invoert, dan mag de gemeentelijke wetgever er af blijven, en wanneer de ge meenten hare rijdende ingezetenen oui des wiels wille gaan belasten, dan is voor de algemeene schatkist het vet van den ketel. Zou 't waar wezen, wat men fluistert, dat de minister Spreuger van Eijk, bij zijn voorgenomen wet tot regeling der gemeeti- te-financiën, aan de gemeenten het recht wil geven, om, nevens eene belasting op houden, er eene op rijwielen te heffen Enfin, als ooit de rijwielbelastiug wordt ingevoerd, dan, 't is zoo klaar als een klontje, is de wezenlijke beweegreden dood eenvoudig 't gemak om te halen. In alle huishoudens die niet uitkomen, omdat ze de tering niet naar de nering wisten te zetten, of omdat de kassier het boekhouden had verleerd, moet het tekort ergens vandaan komen, en dan pakt men het eerste het beste wat men beet kan krijgen aan, zon der nu juist al te kieskeurig te wezen in de manier van grijpen. Maar, waar is dan toch de rechtsgrond voor de belasting? Een rechtsgrond, meneer Ëilieve, praat me niet van rechtsgronden. Waar is de rechtsgrond om mijn stookplaats te be lasten, die ik er op na moet houden voor de vocht enz. Dat ding heeft eigenlijk uit gediend. De rechtsgrond voor de wielbe- lasting is deze, dat de rijdende heer of dame zich vóór een paar honderd gulden de weelde verschaft van niet meer te behoeven te loopen. Weelde, wel zeker en wat is de rechtsgrond voor een weeldebelasting? Wel, dat iemand die een hoop geld betaalt, er altijd nog wat bij kan betalen. En dan vragen we niet of dat altijd we zenlijk opgaat. Dan vragen we niet of er wezenlijk altijd van weelde sprake is of waar de lijn ligt tusschen behoefte en weelde. Dan vragen we niet of de nationale industrie door de nieuwe uitvinding gebaat wordt. Wel neen, we vragen naar niets optrok. Men zeide zelfs Nu, wat zeide men? vroeg de com missaris. Uier, steek een sigaar vau me op, mijnheer Sallailaat ik u een glas wijn inschenken zoo en vertel me nu alles, wat ge omtrent dit huwelijk weet. Ik geef u de verzekering, dat oueeuig heden tusschen den graaf en de gravin voor mij juist van groot belang zijn. Men zeide, dat de graaf gedurende dien winter een liefdesbetrekking had aan geknoopt. Eu daar de gravin haar man werkelijk beminde, zal de jaloerschheid niet meegewerkt hebben om man en vrouw een gelukkig samenleven te bezorgen. U begrijpt me wel, niet waar? Zeer goed. Ge bedoelt, dat tusschen de echtgenooteu heftige tooneelen zijn voor gevallen, waarbij de jaloerschheid de hoofd rol speelde. Nu, dat gebeurt in grafelijke familiën even dikwijls als in burgerlijke. Zoo is het! In den zomer, gedu rende deu oorlog, reisde de gravin naar Weenen. Zij bleef slechts acht dagen uit, en toen zij terugkwam, kon men zeer goed We leggen maar op, kleine middelen, dat is de financiëele politiek van de toekomst, zoolang het kruikje te water gaat. We zijn er nog niet, vrindje.. Rijwieltjes, spoorweg- kaartjes, tabak, piano's Er komt een geheel nieuwe zegelbelasting. Nog meer stuivertjes op het papier dat men bekladt. Er komt, ja wat zullen wij ons naar maken met al wat er komen kan't Is al naar genoeg dat nooit dat ééue komt wat komen moest. Maar, dat punt is nu met aan de orde Dus, geen rijwielenbelastiug Moeten we dan maar niets doen tegen al dat gevlieg en get utter, tegen al dien hinder en dat gevaar Wel zeker, vriend, Jat moet weldegelijk. We zeggen alleen maar, dat ge met uw belasting weer een eind verder den ver keerden weg opgaat. Dat uw belasting- u in elk geval niets baten zal tegen het we zenlijke nadeel van het nieuwe voertuig. Dkt kan alleen de, plaatselijke of provin ciale verordeuiug. likt kan alleeu een streug toezicht, zonder genade en zonder onder scheid gehandhaafd. De taak der politie wordt er uiet gemakkèlijker doorwe stem men het gaaf toealleen, ze wordt er ook ernstiger, gewichtiger door. En juist dat is haar roeping bij het ingewikkeld maat- j schappelijk samenstel van deu nieuwen tijd, dut ze wet ijzeren hand de vaan der orde houdtdat ze haar zelfstandigheid tot eiken •rijs handhaaftdat ze niet blijft leunen op wat misschien eens van hooger hand zal worden gedaau Maar een belasting voor de publieke orde? Braai er me niet van. NASC H RIF T. Eerst ua de sluiting van ons artikel komt het bericht, dat het voorstel van deu heer Rutgers om den grondslag rijwielen afzon derlijk in de wet op het Personeel op te nemen, met vrij groote meerderheid is aangenomen. De verzoeking om door dit gemakkelijk middel eenige tonnen meer te halen, is dus de Tweede Kamer te sterk geweest. Maar het beginsel is nog maar aan - genomen, De nadere regeling moet nog komen eu, als men 't daarover bij deze wet niet eens kon worden, zeide de voor steller, dan kon men vóór de eindstemming nog besluiten om de rijwielen weer uit art. 1 te lichten. Ook de Minister van fiuanciën is er voor de zaak afzonderlijk te regelen maar, er is nog niets van te zeggen, want de Kamer is weer met volle kracht stoomende in de richting van niets tot stand te brengen. zien, dat zij zeer zenuwachtig was. Het trok de aandacht van ons allen, dat zij geen briefwisseling met deu graaf on derhield, ofschoon hij in den oorlog mee vocht en zij reden genoeg hu d om naar zijn toestand te vragen. Toen de vrede getee- kend was, kwam de graaf op het kasteel, doch slechts voor een paar uren. Mij kwam 's avonds en vertrok 's nachts weer, nadat man en vrouw hevig getwist hadden. Den volgenden dag vertoonde de gravin zich nietdien avond werd de dokter ontboden, twee dagen later een geestelijke, en acht dagen later was zij dood. Zij was aan ze nuwkoorts gestorven. Was de graaf aan haar sterfbed? Neen hij kwam eerst toen zij begra ven werd. Wie was de laatste dagen van haar leven bij de gravin Niemand dan haar oude kamenier, die twee jaar geleden gestorven is. Bleef de graaf ua deu dood van zijn vrouw op het kasteel Neen; hij keerde naar Weenen terug. Zooals "men weet, is door de Kamer met 04 tegen 82 stemmen in beginsel aange nomen de regelingjdoor de heeren Rutgers es. ontworpen voor de heffing van eene belas ting op rijwieleu. Zij luidt als volgt )>De belasting wordt geheven ten bedrage van f o per jaar voor elk rijwiel, ingericht voor één persoon, en van f 7.50 voor elk rijwiel, ingericht voor meer dan één persoon »a. wegens het houden hier te lande van rij wielen ter berijding van den openbaren weg door den houder of de leden van zijn gezin, anders dan bij uitsluiting in de uitoefening van eenig beroep of bedrijf ))b. wegens het beschikbaar houden hier te lande, behalve voor zichzelven en de leden van eigen gezin, van rijwielen ter berijding van den openbaren weg door anderen, niet in ae uitoefe ning van eenig beroep of bedrijf. verwisseling van rijwiel staat den belasting plichtigen houder vrij, onder voorwaarde van kennisgeving aan den ontvanger der directe belasting van den dienstkring, binnen welken de houder woont. »Elk rijwiel, op den openbaren weg gebezigd, moet gemerkt zijn met een onuitwi8chbaren stem pel, bevattende een volgnummer, en overigens ingericht naar een door Ons te geven voorschrift. »Bovendien moet elk op den openbaren weg gebezigd rijwiel voorzien zijn van een bordje, vertoonende aan weerskanten of van achteren het in de vorige zinsnede vermeld nummer, dui delijk zichtbaar op een afstand van 50 M., en in een door O113 te bepalen kleur; verschillende voor de naar letter a en voor de naar letter b van het vorig artikel belastbare, en voor de uit sluitend in de uitoefening van een beroep of bedrijf gebruikte rijwielen. »De bepalingen omtrent stempel en nummer bord zijn niet toepasselijk op het rijwiel van militairen, veldwachters, postboden en andere beambten, wanneer zij in dienst zijn en uniform dragen, óf van eenig uitwendig zichtbaar dienst- teeken, van overheidswege vastgesteld, voorzien zijn". Bij de behandeling1 in de Tweede Kamer op Donderdag van het ontwerp op het Personeel viel op te merken, dat deze minister van financiën, wil hij zijn ontwerp aangenomen zien, op verschil lende punten zal moeten toegeven. Voorts werd nog een amendement aangenomen van den heer Roessingh om de mmimum-huurwaarde van 25 op 35 te brengen. Wij hebben die wezenlijke verbetering in de wet te danken aan de heeren Goeman Borgesius, Heemskerk, Rink eu Veegens, die zoo uitnemend voor de belangen van den reeds zoo gedrukten middenstand opkwamen, een stand, die bij Zes weken later kwam hij terug op het kasteel, met die Italiaansche en het meisje, dat hij als zijn eigen kind opvoedde. O, daar komen wij op een andere zaak, die mij niet minder belangstelling inboezemt. Wist men iets omtrent dit kind Men geloofde algemeen, dat dit kind gesproten was uit de bewuste liefdesbetrek king te Weenen maar later is de graaf met haar getrouwd, dus Hm dat is een vreemde zaak, mom pelde de commissaris. Mij wendde zich daarop weder tot Sallai en zeideEr moet toch een kind van den graaf uit dien tijd zijn, want aan dat kind vermaakt hij zijn geheele vermogen. Wat zegt u riep de kamerdienaar verbaasd uit. Wie is dit kind Waar is dat? Dat juist is het raadsel, dat wij nog moeten oplossen. Gelukkig is er nog een middel om tot de oplossing te geraken. Komaan, zeide de commissaris, terwijl hij op stond, breng mij naar het kasteel en dien mij aan bij de gravinzij is dezen morgen uit

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1895 | | pagina 1