VLISSIMSCHE COURANT
Spoelfoedsrea
it
Üe Pr» vm Kring.
ZOON,
lLAGE
X E
fabriek
HEULEN.
138.
Maandag 25
November 1895.
33ste Jaartr
ang.
stgebitten.
lliteit h>
IS
Lenstbo&e
stbode,
[en Bijwiesen-beiastina.
B i n n e n I a n d.
«HSfi
yo.
en wordt door he
1 z e n.
,en het Grootste Ge-
ste en wordt daaron
r gezonden als zieken
15 h 20 minuten toe
n vormt daardoor een
:Dndspak.
.TSEN
leren tweeden
nd
N ZIJN
Vlissingen,
sten en het plaatsen
wste vinding. (Ope-
ÏENSBURG,
der voort 180, den Haag
plaatsen van Kunst-
aartjes in etui/? JI i
doppen, bij \J\J wli
r Branderij straal
9 Achter de Kerk
ONEERDE HARING ml
ge SERVISCHE
UI D E N voldoendt
Haringen, a 12'/« a
Z-AJSTIDEE,
Dokkade.
raagd, goed kunnende
neden de 20 jaar.
's Boekk., Vlissiugeu.
er tegenwoordige,
nder kinderen dadelijk
voor vast, loon naar
evragen bij J. C. TIEL-
Kantoorbandel,
AIIIDIEOIKT.
en Middelburg v
lemisc: vm. 4,60 (alleen op
narkt: 8,—, 9.30, li.—, 12S0
4.15, 6.10, 5.55. 6.55, 7.
Vaar Remise vm. 5.20 ileeo
Zeil markt .-8 4a, lo.lt, 11.41
5.15, 6. 7, -7.60, 8.3#
B l K KA li
Kleine Markt I N°. 187. (Telephoonnummer 10.)
Prijs per drie maanden 1,France per post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Men abonneert zich bij
alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
J
w" W'%
U 1 TGKVKH:
YVA.N D3 VELDE Jr. te VÜKsiugeo.
ntlJS BEK ADVERTENTIËN V»» 1 tot 4 regelt-
ƒ0.40. Elke regel meer 10 cent. rlicbés en groot e
letters worden naar plaatsruimte berekend.
Ëonig Agent voor Frankrijk de firma G. L. DAÏÏBE
Co,, te Parijs.
SBÏnswdiBg-, fifwculre-dliag- en Ziitttrvlitift-avond.
Abonnementen voor België, DuiteoLland, Enge
land on Frankrijk 1.05 per drie maanden
Op liet oogenblik dat wij deze regelen
I» het papier stellen, is bet lot van het
oorstel, in de Tweede Kamer gedaan bij
e behaudeling der wet op de personeele
dusting, om namelijk de rijwielen als
ieuwe grondslag van beffing op te nemeD,
nog onbekend.
Verwerping komt ons waarschijnlijk voor.
- Doch, dit is slechts bijzaak.
De rijwielen-belasting, plaatselijk dan,
irovinciaal of algemeen, is eene vraag van
jen dag. Immers, in de hoofdstad des Rijks
s wel het dagelijksch bestuur ongezind
;ebleken om de kastanjes uit het vuur te
ialen en zelf een voorstel tot invoering te
oen, maar van een der leden scheen rneD
ir wel een met welwillendheid te zullen
uiitvangen.
Nu hier en daar de eerste stap op den
weg is gezet, kunnen we ons alvast op
meerdere voorbereiden.
De eerste aandrift tot het opleggen dezer
lasting moet, dunkt ons, uit een gevoel
,m wrevel ontstaan zijn. 't Zijn lastige lui,
lie heeren wielrijders, en wanneer we de
lames er buiten laten, dan is dat natuur-
ijlc uit pure beleefdheid.
Wanneer de rijders er zich toe wilden
bepalen, de llollaudsche taal te bederven
en zich om hun eigen taaltje belachelijk
le maken, dan zou men hun dat genoegen
wel gunnenmaar ze bederven bovendien
bet genot, van zich rustig en veilig te we
ien op 's heeren straten. De straat is eigen
lijk niet meer vrij. Ze vliegen er over, of
't geldt een wedren naar een ander hemel
lichaam, en ze piepen en toeteren nog
naarder dan een versleten draaiorgel op een
boerenkermis. Erger dingen nu maar daar
gelaten.
Volgens eene berekening, die, even als
alle andere, den naam heeft van matig te
zijn, zouden er nu ongeveer een zestig dui
zend vau die vliegmachines in ons goeje
landje in gebruik ziju. 't Kan wel waar
wezen, en, als 't zoo voort gaat en het loo-
pen wezenlijk wordt afgeschaft, dan kan
er na verloop van enkele jaren nog wel
een nul achter.
't Is om te watertanden voor een minis
ter van financiën of een dito wethouder.
Daar zitten we nu b v. te tobben met een
F i: II 8 L L Si T O iV
UIT DE AVONTUREN V/VN EEN WEENER
DETECTIVE.
28.)
Zonder zijn vrouw
Zonder zijn vrouw, want de gravin
was in het najaar met haar zuster te Me-
ran geweest en leefde vervolgens hier op
het kasteel alleen. Toen de graaf in het
voorjaar, korten tijd vóór deu oorlog, een
paar weken op het kasteel doorbracht, gin-
>en zij weinig met elkaar om, en dikwijls
ion men het toen de gravin aanzien, dat
zij geschreid had. Men schreef dit toe aan
haar ongesteldheid, maar ik geloof nog al
tijd, dat er dien winter iets is voorgevallen,
dat een scheidsmuur tusschen man en vrouw
wet op de personeele belasting, waarover
precies evenveel meeningen zijn als leden
iD de Kamer of dagen in het jaar. Zal ze
er komen of niet Hoe* 't zij, we weten
de gaten niet te stoppen en sidderen voor
't gevaar van mindere opbrengsten. Endaar
komt nu op eenmaal die onwaardeerbare
lichtstraal, die verheven gedachte oui een
middel aan te grijpen, dat in de toekomst
millioenen belooft en aan al onze nooden
een einde maakt.
Jammer dat er nu concurrentie komt tus
schen de verschillende Staatsmachten. Wan
neer de rijkswetgever een belasting op de
rijwielen invoert, dan mag de gemeentelijke
wetgever er af blijven, en wanneer de ge
meenten hare rijdende ingezetenen oui des
wiels wille gaan belasten, dan is voor de
algemeene schatkist het vet van den ketel.
Zou 't waar wezen, wat men fluistert,
dat de minister Spreuger van Eijk, bij zijn
voorgenomen wet tot regeling der gemeeti-
te-financiën, aan de gemeenten het recht
wil geven, om, nevens eene belasting op
houden, er eene op rijwielen te heffen
Enfin, als ooit de rijwielbelastiug wordt
ingevoerd, dan, 't is zoo klaar als een
klontje, is de wezenlijke beweegreden dood
eenvoudig 't gemak om te halen. In alle
huishoudens die niet uitkomen, omdat ze de
tering niet naar de nering wisten te zetten,
of omdat de kassier het boekhouden had
verleerd, moet het tekort ergens vandaan
komen, en dan pakt men het eerste het
beste wat men beet kan krijgen aan, zon
der nu juist al te kieskeurig te wezen in
de manier van grijpen.
Maar, waar is dan toch de rechtsgrond
voor de belasting?
Een rechtsgrond, meneer Ëilieve,
praat me niet van rechtsgronden. Waar is
de rechtsgrond om mijn stookplaats te be
lasten, die ik er op na moet houden voor
de vocht enz. Dat ding heeft eigenlijk uit
gediend. De rechtsgrond voor de wielbe-
lasting is deze, dat de rijdende heer of dame
zich vóór een paar honderd gulden de
weelde verschaft van niet meer te behoeven
te loopen. Weelde, wel zeker en wat is
de rechtsgrond voor een weeldebelasting?
Wel, dat iemand die een hoop geld betaalt,
er altijd nog wat bij kan betalen.
En dan vragen we niet of dat altijd we
zenlijk opgaat. Dan vragen we niet of er
wezenlijk altijd van weelde sprake is of
waar de lijn ligt tusschen behoefte en
weelde. Dan vragen we niet of de nationale
industrie door de nieuwe uitvinding gebaat
wordt. Wel neen, we vragen naar niets
optrok. Men zeide zelfs
Nu, wat zeide men? vroeg de com
missaris. Uier, steek een sigaar vau me
op, mijnheer Sallailaat ik u een glas
wijn inschenken zoo en vertel me
nu alles, wat ge omtrent dit huwelijk weet.
Ik geef u de verzekering, dat oueeuig
heden tusschen den graaf en de gravin
voor mij juist van groot belang zijn.
Men zeide, dat de graaf gedurende
dien winter een liefdesbetrekking had aan
geknoopt. Eu daar de gravin haar man
werkelijk beminde, zal de jaloerschheid
niet meegewerkt hebben om man en vrouw
een gelukkig samenleven te bezorgen. U
begrijpt me wel, niet waar?
Zeer goed. Ge bedoelt, dat tusschen
de echtgenooteu heftige tooneelen zijn voor
gevallen, waarbij de jaloerschheid de hoofd
rol speelde. Nu, dat gebeurt in grafelijke
familiën even dikwijls als in burgerlijke.
Zoo is het! In den zomer, gedu
rende deu oorlog, reisde de gravin naar
Weenen. Zij bleef slechts acht dagen uit,
en toen zij terugkwam, kon men zeer goed
We leggen maar op, kleine middelen, dat
is de financiëele politiek van de toekomst,
zoolang het kruikje te water gaat. We zijn
er nog niet, vrindje.. Rijwieltjes, spoorweg-
kaartjes, tabak, piano's Er komt een geheel
nieuwe zegelbelasting. Nog meer stuivertjes
op het papier dat men bekladt. Er komt,
ja wat zullen wij ons naar maken met al
wat er komen kan't Is al naar genoeg
dat nooit dat ééue komt wat komen moest.
Maar, dat punt is nu met aan de orde
Dus, geen rijwielenbelastiug Moeten we
dan maar niets doen tegen al dat gevlieg
en get utter, tegen al dien hinder en dat
gevaar
Wel zeker, vriend, Jat moet weldegelijk.
We zeggen alleen maar, dat ge met uw
belasting weer een eind verder den ver
keerden weg opgaat. Dat uw belasting- u
in elk geval niets baten zal tegen het we
zenlijke nadeel van het nieuwe voertuig.
Dkt kan alleen de, plaatselijke of provin
ciale verordeuiug. likt kan alleeu een streug
toezicht, zonder genade en zonder onder
scheid gehandhaafd. De taak der politie
wordt er uiet gemakkèlijker doorwe stem
men het gaaf toealleen, ze wordt er ook
ernstiger, gewichtiger door. En juist dat is
haar roeping bij het ingewikkeld maat- j
schappelijk samenstel van deu nieuwen tijd,
dut ze wet ijzeren hand de vaan der orde
houdtdat ze haar zelfstandigheid tot eiken
•rijs handhaaftdat ze niet blijft leunen
op wat misschien eens van hooger hand
zal worden gedaau
Maar een belasting voor de publieke
orde? Braai er me niet van.
NASC H RIF T.
Eerst ua de sluiting van ons artikel komt
het bericht, dat het voorstel van deu heer
Rutgers om den grondslag rijwielen afzon
derlijk in de wet op het Personeel op te
nemen, met vrij groote meerderheid is
aangenomen. De verzoeking om door dit
gemakkelijk middel eenige tonnen meer te
halen, is dus de Tweede Kamer te sterk
geweest.
Maar het beginsel is nog maar aan -
genomen, De nadere regeling moet nog
komen eu, als men 't daarover bij deze
wet niet eens kon worden, zeide de voor
steller, dan kon men vóór de eindstemming
nog besluiten om de rijwielen weer uit art.
1 te lichten.
Ook de Minister van fiuanciën is er voor
de zaak afzonderlijk te regelen maar, er
is nog niets van te zeggen, want de Kamer
is weer met volle kracht stoomende in de
richting van niets tot stand te brengen.
zien, dat zij zeer zenuwachtig was. Het
trok de aandacht van ons allen, dat
zij geen briefwisseling met deu graaf on
derhield, ofschoon hij in den oorlog mee
vocht en zij reden genoeg hu d om naar zijn
toestand te vragen. Toen de vrede getee-
kend was, kwam de graaf op het kasteel,
doch slechts voor een paar uren. Mij kwam
's avonds en vertrok 's nachts weer, nadat
man en vrouw hevig getwist hadden. Den
volgenden dag vertoonde de gravin zich
nietdien avond werd de dokter ontboden,
twee dagen later een geestelijke, en acht
dagen later was zij dood. Zij was aan ze
nuwkoorts gestorven.
Was de graaf aan haar sterfbed?
Neen hij kwam eerst toen zij begra
ven werd.
Wie was de laatste dagen van haar
leven bij de gravin
Niemand dan haar oude kamenier,
die twee jaar geleden gestorven is.
Bleef de graaf ua deu dood van zijn
vrouw op het kasteel
Neen; hij keerde naar Weenen terug.
Zooals "men weet, is door de Kamer met
04 tegen 82 stemmen in beginsel aange
nomen de regelingjdoor de heeren Rutgers es.
ontworpen voor de heffing van eene belas
ting op rijwieleu.
Zij luidt als volgt
)>De belasting wordt geheven ten bedrage van
f o per jaar voor elk rijwiel, ingericht voor één
persoon, en van f 7.50 voor elk rijwiel, ingericht
voor meer dan één persoon
»a. wegens het houden hier te lande van rij
wielen ter berijding van den openbaren weg door
den houder of de leden van zijn gezin, anders
dan bij uitsluiting in de uitoefening van eenig
beroep of bedrijf
))b. wegens het beschikbaar houden hier te
lande, behalve voor zichzelven en de leden van
eigen gezin, van rijwielen ter berijding van den
openbaren weg door anderen, niet in ae uitoefe
ning van eenig beroep of bedrijf.
verwisseling van rijwiel staat den belasting
plichtigen houder vrij, onder voorwaarde van
kennisgeving aan den ontvanger der directe
belasting van den dienstkring, binnen welken de
houder woont.
»Elk rijwiel, op den openbaren weg gebezigd,
moet gemerkt zijn met een onuitwi8chbaren stem
pel, bevattende een volgnummer, en overigens
ingericht naar een door Ons te geven voorschrift.
»Bovendien moet elk op den openbaren weg
gebezigd rijwiel voorzien zijn van een bordje,
vertoonende aan weerskanten of van achteren
het in de vorige zinsnede vermeld nummer, dui
delijk zichtbaar op een afstand van 50 M., en
in een door O113 te bepalen kleur; verschillende
voor de naar letter a en voor de naar letter b
van het vorig artikel belastbare, en voor de uit
sluitend in de uitoefening van een beroep of
bedrijf gebruikte rijwielen.
»De bepalingen omtrent stempel en nummer
bord zijn niet toepasselijk op het rijwiel van
militairen, veldwachters, postboden en andere
beambten, wanneer zij in dienst zijn en uniform
dragen, óf van eenig uitwendig zichtbaar dienst-
teeken, van overheidswege vastgesteld, voorzien
zijn".
Bij de behandeling1 in de Tweede
Kamer op Donderdag van het ontwerp
op het Personeel viel op te merken, dat
deze minister van financiën, wil hij zijn
ontwerp aangenomen zien, op verschil
lende punten zal moeten toegeven.
Voorts werd nog een amendement
aangenomen van den heer Roessingh om
de mmimum-huurwaarde van 25 op
35 te brengen. Wij hebben die wezenlijke
verbetering in de wet te danken aan de
heeren Goeman Borgesius, Heemskerk, Rink
eu Veegens, die zoo uitnemend voor de
belangen van den reeds zoo gedrukten
middenstand opkwamen, een stand, die bij
Zes weken later kwam hij terug op het
kasteel, met die Italiaansche en het meisje,
dat hij als zijn eigen kind opvoedde.
O, daar komen wij op een andere
zaak, die mij niet minder belangstelling
inboezemt. Wist men iets omtrent dit kind
Men geloofde algemeen, dat dit kind
gesproten was uit de bewuste liefdesbetrek
king te Weenen maar later is de graaf
met haar getrouwd, dus
Hm dat is een vreemde zaak, mom
pelde de commissaris. Mij wendde zich
daarop weder tot Sallai en zeideEr
moet toch een kind van den graaf uit dien
tijd zijn, want aan dat kind vermaakt hij
zijn geheele vermogen.
Wat zegt u riep de kamerdienaar
verbaasd uit. Wie is dit kind Waar
is dat?
Dat juist is het raadsel, dat wij nog
moeten oplossen. Gelukkig is er nog een
middel om tot de oplossing te geraken.
Komaan, zeide de commissaris, terwijl hij op
stond, breng mij naar het kasteel en dien
mij aan bij de gravinzij is dezen morgen uit