VLISSINfiSCHE Mlffl No. 149. Woensdag 19 December 1894. 32s,e Jaargang. LLIT Zij, die zich met het volgend kwartaal, aanvangende 1° Januari a. s., op de Vlissingsche Courant abonneer en, ontvangen de nog tot dien datum ver schijnende nummers gratis. Pensioensverzekering voor werk lieden. Met Vaderland zegt dat, wat men over Staatsbemoeiing in sociale vraagstukken denken moge, het allen hierover wel eens zullen zijn dat het eene beleediging voor ons rechtsgevoel is als oude gedienden, die 30, 40, 50 jaar hun beste krachten aan eene onderneming hebben gewijd, ten slotte, als zij oud of invalide zijn geworden, óf zonder eenige tegemoet koming óf met een geheel onvoldoende gratificatie naar huis worden gezonden met het heerlijke vooruitzicht om na zooveel jaren slavens bij het armbestuur terecht te komen. In de practijk biedt echter de pensio neering van Staatswege groote bezwaren aan. Is het de bedoeling der regeering door haar instelling, waar tegen billijke premien, onder verantwoordelijkheid van den Staat, tot een zeker bedrag pen sioenen kunnen verzekerd worden, de pensioneering algemeen te makener zijn inderdaad gronden om te vermoeden dat dit doel geenszins zal worden be reikt. De oorzaken, die pensioneering bij particuliere instellingen verhinderen, zullen ook hier van kracht zijn. De onvoorwaardelijke garantie moge iets uit- lokkends hebben, er staat tegenover, dat de premie niet lager zal kunnen zijn, eer hooger zal moeten wezen dan bij parti culiere maatschappijen. Niet omdat deze worden gewantrouwd, maar omdat de premiën betrekkelijk hoog zijn, is de toetreding gering. Toch zijn inderdaad de premiën uit een wetenschappelijk oog punt eer te laag dan te hoog. Immers ze zijn niet hooger dan 20 jaar geleden, ofschoon lo de rente-standaard veel lager is geworden en 2o. de sterfte onder alle kringen der bevolking zeer is afgenomen. Daarom is er alle reden om het par ticulier initiatief niet te laten insluime ren, integendeel tot krachtiger werkzaam heid te prikkelen. Ook de verzekerings maatschappijen kunnen meer doen dan beden. Het zijn uit den aard der zaak industrieele ondernemingen, waar van de agenten in den kortst mogelijken tijd de grootst mogelijke provisie wen- schen te verdienen. En uit den aard der zaak zijn de provisies bij arbeidersver zekeringen van kleine bedragen het ge ringst. Ook hier ligt dus nog een groot veld voor propaganda open. Maar vooral in de polis is verbetering mogelijk. De gewone polis voor pen sioensverzekering is onvoldoende. De maatschappij verbindt zich daarbij, om Naar het Italiaamch door H. C. 17.) In mij, begrijp ik nu, had deze zon derlinge opeenvolging van gemoedsaan doeningen plaats, uit hoofde van een nieuwe orde van denkbeelden die ik toen niet in staat wras te ontleden, zoo snel en zoo onverwacht rezen ze in mij op. Ik begon gejaagd en ongeduldig heen en weer te loopen. De klok zweeg een oogenblik, daarna begon het somber gelui op nieuw. Ik viel zuchtende op de sofa. Krijgt gij een flauwte", sprak Giulia. et is toch niet de eerste maal dat zulk bij regelmatige betaling van dezelfde premie op zekeren leeftijdindien de verzekerde nog in leven is, een zeker pensioen uit te keeren. In den laatsten tijd worden nu ook door de meeste maatschappijen polissen afgegeven, waar bij bepaald is, dat bij vroeger overlijden de gestorte gelden na aftrek meestal van de eerste jaarpremie worden teruggegeven en dat bij staking van premiebetaling aanspraak kan worden gemaakt op een vrije polis. Dit is onge twijfeld reeds eene verbetering, ofschoon natuurlijk door die bedingen de premiën iets hooger worden. Ten slotte wijst het blad op eene groote maatschappij hier te lande, die een nieuwe verzekering instelde, waarbij men geheel vrij is in de keuze van het tijdstip voor de storting der premie en van het bedrag, dat men als premie wil geboekt hebben. Op deze wijze Ieder verzekerde ontvangt een pen sioenboekje, waarin zijn stortingen wor den aangeteekend, met vermelding van het pensioenbedrag, waarop elke storting op 60 of 65jarigen leeftijd aanspraak geeft. Daardoor kan ieder, die voor den ouden dag voor zijn werklieden of dienst boden wil zorgen en hen daarvoor in de betaling der premie te hulp komt, deze hulp tijdelijk of voor goed staken, wan neer óf zijn middelen hem niet toelaten daarmede voort te gaan, óf de verzeker de zich verdere hulp niet meer waardig toont. De eenmaal gestorte premiën zijn dan nooit verloren, want elke storting geeft op zichzelf aanspraak op het daar nevens in het boekje vermelde pensioens bedrag. Aan deze wijze van verzekering is ook het groote voordeel verbonden, dat een werkman, van den eenen patroon naar den anderen overgaan, en met hulp van den nieuwen patroon met de stor tingen kan voortgaan, zonder dat deze daarbij aan een vaste storting gebonden is. Ook kunnen deze contracten zoo worden gesloten, dat bij overlijden alle stortingen worden teruggegeven, zoodat men hier tot op zekere hoogte een ver binding heeft van levens- met pensioens verzekering. Eet Vaderland acht deze regeling leerzaam voor andere maatschappijen het hoorde slechts van éene maatschappij en voor den Staat- Binnenland. Vlissingen, 18 December. Bij de begrooting van Marine is aan genomen dat de nieuwe kruisers hier te lande zullen vervaardigd worden, een op 's Rijks marinewerf te Amsterdam, de twee overige op particuliere werven. Het is zoo goed als zeker, meldt men ons, dat een zal vervaardigd worden door de Ned. Stoombootmaatschappij te Feijen- een schouwspel zich huiten voordoet." Ik sloeg de oogen op en was op het punt haar te antwoorden. Maar wat zou ik gezegd hebben Het was al een uur geleden dat de knecht weggegaan was en nog was er niets van hem te zien. «Hoe nul" zeide mijn moeder. «Dat kan niets goeds beteekenen" antwoordde Giacomo. De brand verminderde merkbaar. Wij hoorden stemmen. »Ha eindelijk!" riep mama,- en wij haastten ons allen naar de deur. Daar kwamen zij aande apotheker, de knecht en de arbeider, die den heer Francis den weg gewezen had. »Waar is mijnheer Francis F" vroeg mijne moeder heftig. Ziehier wat er gebeurd was. Ingenieur Francis had den weg zoo spoedig mogelijk afgelegd, en bereikte het terrein der ramp terwijl men daar uit alle macht schreeuwde om Water 1 oord en een door de Kon. maatschappij de Schelde alhier. Bevestigt zich dit ge rucht, dan isgedureDde twee of driejaren het werk aan de Schelde verzekerd. Bij beschikking van den minister van Marine is met ingang van den len Januari 1895 eervol ontslag uit den loodsdienst in bet Ge district verleend aan denloods- schipper der 2e klter standplaats Ant werpen, L. de Vries, en met gelijken datum als zoodanig benoemd de te Antwerpen bij bet loodswezen gedetacheerde matroos, L. P. van Gelder. Door het Belgische gouvernement is, naar wij vernemen, aan den ankervisscher B. alhier opgedragen de Belgische zeil- sloep, die bij de onlangs plaats gehad hebbende overvaring door het s s. Seagull gezonken is, op te visschen. Het een en ander staat ongetwijfeld in verband met het hangende proces. Zaterdagavond kwamen alhier met den sneltrein uit Dresden aan de Hertog en de Hertogin van Connaught, die met de aansluitende nachtboot Prinses Elisabeth der Maatschappij Zeeland hunne reis via Queenboro naar Londen vervolgden. Volgens de Java-Bode werd, vóórdat de eigenlijke schatkist van den radja werd ontdekt, dus onmiddellijk na de bezetting van de poen, reeds voor eene waarde van acht ton gevonden en in onze oorlogschepen overgebracht. Bij de verovering van Tjakra- Negara raoct heldhaftig door de Bah'èrs gestreden zijn, men maakt zelfs melding van een aanval met de lans door Balische vrou wen op onze troepen. Zoo iets dus als indertijd de Haar- 4>msche vrouwen onder aanvoering van Kenau Simons Hasselaer De quaestie of tusschen de maatschappij Zeeland en de Maatschappij tot exploi tatie van Staatsspoorioegen eenerzijds en de (Preat Eastern Railway Co. ander zijds onderhandelingen zijn gevoerd tot eene fusie van genoemde maatschappijen wat betreft de stoomvaartlijnen Vlissin genQueenboro en Hoek van Holland Harwich wordt in de pers veel besproken. Zooals men weet, werd o. a. door den heer Forbes, directeur van de Chattam en Dover-spoorweg ontkend dat van wege de Great Eastern verzoenende voorstellen zouden gedaan zijn. Thans heeft de Rot- terdarasche correspondent van het Man- delsblad zich rechtstreeks gewend tot den heer W. Pieters, lid van de firma Hudig en Pieters, vertegenwoordigers van de Great Eastern Railway te Rotterdam, en van dezen tot antwoord bekomen dat de directeur-generaal der Great Eastern den 19en November - 3 weken vóór de ver gadering van aandeelhouders een schrijven heeft gericht aan den directeur Water t" Een troep menschen, onverschrokke- nen zoowel als verbaasden, stonden in aanschouwing van het vreeselijk en aan grijpend tooneel. De brand was ontstaan binnen in den hooiberg, had in een ommezien de aan grenzende houtmijt aangetast, zich op het dak verspreid, de deel en het daar aan bijgebouwd stulpje van een daglooner aangetast, waar in een aan de houtloods belendend vertrekje twee kleine kinderen wareD opgesloten. Niemand was in huis. Toen de lieden den brand in het ge- houw gewaar werden, was hunne eerste gedachte naar den stal te ijlen om het vee te redden, daarna gingen zij de be woonster der hut opzoeken. Maar deze was nergens te vinden. De deur was op slot, Men verloor den moed, want wolken rook en vlammen drongen door de reten. Twee of drie van de omstanders had den beproefd het raam in te klimmen, van de M. t. E. v. S., waarin gewezen werd op het groot belang van eene vriend schappelijke overeenkomst tusschen heide Maatschappijen en dat het evenzeer in het belang der betrokken Maatschappijen zou zijn den tegenwoordigen dagdienst tus schen Vlissingen en Queenboro te ver leggen naar RotterdamHoek van Hol land—Harwich, terwijl de Great Eastern in dat geval bereid zou gevonden worden mee te werken om te Rotterdam voor die stoombooten volle ladingen te ver krijgen, en uniformiteit in de tarieven. Genoemde berichtgever zeide dat het hem onbekend was dat indertijd door de Vlissingsche lijn verzoeningsvoorstellen zijn gedaan en bepaaldelijk dat bij de Great Eastern sprake zou geweest zijn van Smashing the Zeeland. Hoe welwil lend de Great PJastem steeds tegenover haar concurrent gezind was, blijkt o. a. uit het feit, dat toen de pier te Queenboro vernield was, zij aan de Zeeland onmid- delijk de haven van Harwich ter be schikking stelde, en zelfs in bet jaar 1883 op initiatief van de Gr. East, met de S S. onderhandelingen werden gevoerd tot amalgatie van de belangen van de twee routes, die leidden tot een voorloo- pig contract tusschen de S.S, en de G. E doch waaraan de goedkeuring van de Zeeland niet verleend werd. Zeer eigenaardig was wat de vertegen woordiger van de Great Eastern van de Vlissiugsche lijn zeide. Hij noemde haar zoogenaamd nationaal omdatde stoom booten allen in Engeland gebouwd zijn, de nieuwe booten weder te Glasgow be steld worden en zij bijna uitsluitend vreemdelingen en buitenlandsche goede ren vervoert. Alsof dus het vervoer de nationaliteit van een vervoermiddel bepaalt. De lijn Hoek van Holland, die toch ook niet uitsluitend Engelsche reizigers en goe deren vervoert, zal dan ook wel volgens deze nationaliteits-eischen niet nationaal kunnen genoemd worden. Wat onze Vlis singsche lijn tot eene nationale stempelt, is. niet het vervoer, maar het feit, dat zij door Nederlandsch geld is opgericht en on derhouden wordt, en de vruchten er van in Nederland genoten worden. De ver tegenwoordiger der G. E. had van dit feit ook moeten melding maken. In de zitting der Tweede. Kamer va n gisteren bespraken de heeren Karne- beeke, Sanders en Van Vlijmen de nieuwe kruisers, die met het oog op de finan ciën des lands slechts 2 inplaats van 3 dezer schepen noodig achtten. De min. van marine verdedigde de noodzakelijk heid der kruisers; hij beweerde dat eeue groote snelheid noodig was en verklaarde zich bereid eene Staatscommissie te be noemen tot herziening van het Marine- beheer, waarvan getuigd werd dat het doch het dreigend gevaar had hen af geschrikt. Gelijktijdig met de komst van den heer Francis, kwam een vrouw aauloopen die zich een weg door de menigte baande, zich de haren uit het hoofd trok en schreeuwde «Wie redt mijne arme kindertjes?" »Ik", riep de heer Francis, en sprong naar voren, hoed en jas op den grond werpende. Hij greep de ladder die een ander op zette, plaatste die tegen den brandenden muur aan en was in twee sprongen de sporten op. «Hij loopt groot gevaar, het raam is dicht, het dak kan instorten 1" gilden verscheidene stemmen dooreen. Overeind staande op de laatste sport van de ladder, verbrijzelde de heer Francis met zijn krachtige vuist de dunne kozij nen en ruiten. Houdt u gereed", riep hij met dui delijke stem zonder naar omlaag te zien. Hij klom over de vensterbank heen en

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1894 | | pagina 1