VLISSliVGSGHE GOUHANT.
rkvrouw
.ensfbo&e.
No. 61.
Zondag '31 Juli 1887.
253te Jaargang.
Binnenland.
OS, Kerkstraat.
he VELDEMeslikr,
Irafigt terstond eene
\nint ksï
p en Middel burg w
Middelburg vm. 5 (Remise),
9 30, 1 nm. 1230. Van
is 1 15, 2. 2 45, 3 30, 415,
15, 9 30, 10 15.
ïlissingen (Zeilmarkt) \oottu.
11 45. Naar Zeilraarkt en
,5, 3 30. 4 15. 5, 5 45, 6 30.
Naar Zcilmaikt IV.
irkt) naar Hadhuis nm. 1 15,
- c nn n 1 fi O m
5 45,
7 15, 8, 9 30
iinpen (Zeilmaikt) nra. 1 40,
6 25, C 10, 6 55, 7 20, 8 25,
van Vlissingen i
op werkdagen
llGED I E N S f
ire en VlisBiogsn v v
m 6,30+, 8,—, 9.'5+ 10-
1,85+, 2,30, 8,30+, 4,30, 5,30
8,—+, 9,—. 10,—+, U,-,
30+, 3,30. 4,30+, 5 30, 6,80+
Middelburg *s avonda 10.15
de Keersluis aan
arvan de vertrekuren met t«
aan de Abeele en Soubnrg
-
NDIENST
an en de Buiteneluis
- 6 20 (via Keersluis), 6 40,
40 9—, 9 20 (naar keersluis)
11 II 20, 1140 Namiddag
Keersluis), 2 2 20, 2 40,
U, 6 -, 5 20, 5 40. 6 6
s) 8-, 8 20, 8 40. 9
6 10, 0 30, C50. 7 10, 7,!
30 (via keersluis) 9,50, 10,
11,60, Namiddag 12,10, I,
10, 3,30, 3.50,4,10,4 80, 5,10,
50. 7,10, 7.30, 8,10,8,30. 8,1"
BUREAU:
Kleine Markt I N°.
187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post ƒ1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENT1ËNVan 1 tot 4 regels ƒ0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk 1,65 per drie maanden.
gpDe persoon van JO HAN
KS JACOBUS DE B RUU NE, laat-
ilijk woonachtig te Amsterdam,
rinoedelijk werkzaam aan de Ko-
nklijke Maatschappy DE SCHEL-
g", wordt in ziju belang dringend
igemaand zich ten spoedigste aan
melden ten Baadbuize (afdeeling
iïolking)alhier, teneinde vervolging
voorkomen.
ikcns-Maldcghei
6.43, 8,37, 10.35, nam.
lg veïtïekV bovendien een trein
H 10.30.
BOOÏDIENSI
lascben
elburg en Botterdam
liggende plaatsen
Hweetrek in Juli.
n Middelburg van Rotterdam
vm. 9 45 i vm. 45
9 45 9 45
a 9 45 I 9 45
JOOTDIENST
ïrg en Zierikzee
IJ U l i.
VAN
T, V.
Z1KRIKZE1E
Donderd 28 vm. 6 -
V iij dag
10 30
v 11.—
a t,-
D nm 2,20 nm 6,39
2,50 7.-
„12,-
1-
yelkc ook geldig zijn
6
*12 401 5 25
6 20
1 4 545
6 40
1 26| 68
7 30
2 151 6 65
*8 34
1215 *8 24
*9 15
1 151 915
*9 25
1 26 9 22
10
2— (10
beteekent dat op het
viidc gedeelte van het tra-
gen
late en 2de klasao
XVII.
Onze geachte vriend was reeds vóór
'ag, waarop hij deze stichtelijke
eenspraak hield, meer en meer een
itrouweling van den rentenier gewor-
Tot nu toe mocht hij nog maar
het paard besturen, wanneer Jan
iter verhindering' had, maar hij was
aardig op weg, om meer te besturen,
alleen het rijtuig. Hij wist zeer
iwkeurig wat de zwakke zijde van
aheer was't karakter van mevrouw
:kte een meer nauwgezette studie;
ir daarom was de ontcijfering voor
and als Westing geen onmogelijke
k. Door de meer en meer vertrouwe-
i gesprekken was hij tot de ontdek-
j gekomen, dat de nieuwe levens-
:e, wat het geldelijke betrof, eer
:n dan meeviel en, al was mevrouw
trotsch, om dit ronduit te bekennen,
hij toch zoo nu en dan aan mijn-
bemerken, dat deze niet bijzonder
enomen was met de prachtliefde zijner
aw. Duidelijk was 't hem gebleken,
eene vermeerdering der inkomsten
de beide echtgenooten ten zeerste
4 gewenscht. Met dit lokaas hoopte
de visschen te vangen.
Is zonderling in 't leven, maarniet
en schijnt eene onzichtbare macht
juist daarheen te voeren, waar 't
lerf dreigt, terwijl wij alsdan als
blindheid schijnen geslagen te zijn.
lardheid, kalm overleg, hebben ons
aten, om plaats te maken voor on-
nnenheid en roekeloosheid,
esting is, als naar gewoonte, ko-
theedrinken. Reeds dadelijk bemerkt
met de hem eigene scherpzinnigheid,
er iets niet in den haak is. Hij heeft
de beleefdheid, om te doen, alsof
t niet opmerkte, maar mevrouw heeft
'prechtheid, om te zeggen
Mijnheer is niet in zijn humeur. Hij
et goed te spreken vandaag."
'laagt u de rheumatiek, mijnheer
oliano?" vraagt Westing belang
end.
fas het dat nog maar! Neen! daar
ik in den laatsten tijd geen last
Ik heb een brief gekregen, waar-
je kippevel zoudt krijgen."
II dan zal 't nog wel schikken
Westing lachend. /,Dat zijn van
voorbijgaande onaangename zaken,
iaan men een paar dagen later zelfs
eens meer denkt."
Is niet voorbijgaand, maar wel
Hjk blijvend," antwoordt de huis-
op zoo mogelijk nog knorriger
Jvrouw begrijpt,
voor den t
dat mijnheer
ag wil komen en
zegt daarom tot Westing
„Gij hebt toch zeker ook reeds ge
hoord, dat men den intrest der effecten
verminderen wil
„U bedoelt de conversie der staats
schuld
„Geef het voor mijn part den mooi-
sten en deftigsten naam, dien gij be
denken kunt" roept nn Pedroliano uit,
„ik noem 't een diefstal, een afzetterij.
Ze verkoopen iemand papieren, waar
achtig niet voor een appel of een ei,
en beloven je 4 percent van je geld.
Welk recht hebben ze dan, om dien
intrest zoo maar op eens op 3 percent
te brengen Ik vraag je, is dat geen
bedriegerij
„Nu neemt g-ij 't wat al te hoog op.
Wanneer het land geld noodig heeft, dan
moeten de ministers wel uitzien naar
middelen, om al die te korten ten min
ste een weinig te dekken, Men bezui
nigt tegenwoordig zooveel men kan,
vermindert de traktementen van vele
ambtenaren en nu zal men de voor
name couponknippers ook wat laten
„En dan dat schatrijke Nederland
Als ze dat nog in Duitschland of
Spanje deden, maar bij ons is dat een
schande."
„Gij vergeet, waarde heerdat die
ongelukkige oorlog met de Atchineezen
ons zooveel millioenen heeft gekost en
nog kost."
„Laten die kerels naar de pomp loo-
penWat hebben we met dat volk te
maken. Wanneer men zijn hand in een
wespennest steekt, moet men naderhand
niet over de pijn klagen. Maar al dat
redeneeren helpt niet veel, Ik word er
niet beter door. Wie had dat van de
Hollandsche papieren gedacht. Daarop
kon men altijd vast rekenen
„Herinner u eens, wat ik u, weken
geleden, omtrent die papieren gezegd
heb. Ik heb er u toen reeds op gewezen,
dat de prijs veel te hoog was en men
er al zeer weinig rente van trok. Ik
hen verzekerd, dat mevrouw 't zich nog
wel zal herinneren, te meer, daar die
't in beginsel met mij eens was."
„Ja, dat weet ik nog wel. Gij hebt
toen mijn man nog aangeraden, om an
dere effecten te koopen."
„Maar elk land kan die streken uit
halen, zei Pedroliano vandaag doet de
een het en morgen volgt een ander dat
prachtige voorbeeld, want de dieven
helpen elkander altijd. Is men in zijn
zaken, dan kan men nog heter een
verlies lijden, wanneer 't niet al te groot
is, maar wanneer men eenmaal zijn za
ken aan kant heeft gedaan en zoo
doende van een bepaald inkomen door
de rente van zijn kapitaal, moet leven,
dan wordt het iets anders. Dan lijdt
men veel grooter schade, zonder die te
kunnen herstellen. Wanneer ik u nu
eens vroeg, welke papieren ik voor die
Hollanders nemen moet, want ik wil ze
kwijt, wat zou dan nn daaromtrent
uwe meening zijn Misschien zoudt gij
't met al uw knapheid zelf niet weten I"
„Ik heb geen effectenik ben nog
maar een notarisklerk, maar dit weet ik
wel, dat de zoogenaamde papieren hun
tijd gehad hebben. Men vertrouwt de
schatkisten der landen hoe langer hoe
minder en men begint eindelijk te begrij
pen, dat de vorderingen der beschaving
en de meerdere ontwikkeling voor de
kapitalen eenen anderen weg aanwijzen.
Juist de meerdere kennis stelt ons in
staat, om van het geld veel hoogere
rente te maken dan door die ellendige
staatsschuld, die op de meest eigendun
kelijke wijze de percenten wel verlaagt,
maar nimmer verhoogt. Bij de hooge
vlucht, die de industrie in alle landen
neemt, plaatsen verstandige menschen
hun geld hoe lang-er hoe meer in indus-
trieele ondernemingen. Er worden schat
ten verdiend. Wie spreekt bij zulke za
ken van een armzalige 3percent Minstens
6 of 7, om nog niet eens van een divi
dend te spreken.
De echtgenooten en vooral mevrouw
hadden met onverholen verbazing naar
den spreker geluisterd, wiens veelzijdige
kennis zij bewonderden en in vergelij
king van wien de voorname villabe
woner niet meer dan een hals was.
Westing, die den indruk bemerkte, dien
hij gemaakt had, ging aldus voort
,,'t Is niet gemakkelijk, om in zulke
goede ondernemingen aandeelen te be-
keiïien. Daar heb je bv. 't Nieuws van
den Dag. Meer dan 50 of 60 percent,
wat blief je! Kom dan maar eens bij.
Daaruit ziet men alweer, dat als men maar
den moed heeft, om bij 't beginnen der
zaak meê te doen, en misschien de eerste
twee jaren zonder eenig belangrijk voor
deel zijn geld er in te plaatsen, men er
later de kolossale voordeelen van geniet
en rijk wordt. Men moet het geluk
hebben, om onder de oprichters of eerste
aandeelhouders te hehooren. 't Is niet
onmogelijk, dat er nog kans voor u is.
Gaarne wil ik u een g'enoegen doen en
voor u informeeren. In alle gevallen
doet gij zeer verstandig, met die Hol
landsche effecten op te ruimen."
CASACARA.
Vlissingen, 30 Juli.
J. 1. Donderdag eindigde de reeks van proef
tochten met Z. M. stoomschip Ceram, vervaar
digd, zoowel schip als werktuigen aan de kon.
maatsch. „de Schelde" alhier.
Dit stoomschip verdient meer dan gewone
aandacht, omreden het met haar zusterschip
Flores, gebouwd aan de kon. fabr. van stoom-
en andere werktuigen,het eerste is, dat bij onze
marine eene machine heeft van het triple-
compound systeem.
De hoofdafmetingen zijn lengte 48, wijdte
7.80 en diepte 4.17 M,, waterverplaatsing
550 ton. Het schip is geheel van staal met
teakhouten bekleediug en koperen huid, terwijl
de geheele binnenbetimmering mede van teak
hout is. De achtersteven en roerraam zijn van
massief brons als ook de schroef en schroef-
koker.
Het schip is getuigd als schoenerbrik en
voorzien vau stoomstuurwerk en stoomanker-
spil. Het voert 4 Krupp's-achterlaatkanonnen
en is geheel als oorlogstoomschip uitgerust en
bestemd voor de Indische militaire marine.
De longroom, verblijf van den commandant,
alsmede de hutten, zijn zeer ruim,hetgeen voor
den dienst in de tropen van groot belang is,ter
wijl er eene machinale ventilatie bestaat door al
die verblijven.
De werktuigen zijn in verhouding tot het
schip zeer groot, doch uiterst lioht geconstru
eerd, zoodat zij in staat zijn het schip eene
flinke vaart to geven, niettegenstaande zij in
eene zeer beknopte ruimte, die daarvoor op
dergelijke werktuigen slechts kan gegeven wor
den, geplaatst zijn.
Het totale gewicht der werktuigen met ge
vulde ketels, waarloödeelen en hulpmachines
bedraagt slecht 86 ton, zijnde 6 ton beneden
het gecontracteerde gewicht.
De afmetingen der 3 cylinders zijn 20, 29
en 46 Eng. duim middellijn. De zuigerslag
27".
De geheele machine, uitgezonderd het bui
tenste gedeelte der cylinders, is van gesmeed
of gegoteu staal of vau brons vervaardigd.
Er zijn twee stoomketels, werkende op een
druk van 120 lbs, geheel van zacht staal ver
vaardigd. Iedere ketel heeft 2 vuren van het
corrugated systeem.
"Verder bevindt zich in de machinekamer
een groote ventilateur, waarmede kunstmatige
trek wordt verkregen, om bij windstilte en
buitengewone gelegenheden een maximum
stoom te kunnen produceeren. De noodige
stoompompen voor voeding, lens en brandspui
ten, als ook eene zeer complete distilleerma-
chine om zoet water voor de reis te maken,
zoomede eeu speciaal distilleerloestel om bet
water, dat uit de stoomketel verloren gaat
dagelijks aan te vullen ziju mede aan boord.
Deze laatste bevindt zich in den schoorsteen en
wordt door de zich daarin bevindende gassen
in werking gebracht en kost dus geeu extra
brandstof.
De thans voleindigde proefvaarten hebben
bewezen, dat de marine in de Ceram eeno
uiterst zuinige, lichte en krachiige machine
heeft.
Het kolenverbruik is per ind. pk. per uur
slechts 0.69 kg., terwijl een maximum vermo
gen van 850 pk. werd ontwikkeld met kunst-
matigen trek en eene vaartsnelheid van 12.87
knoopen.
Met natuurlijke trek gedurende 4 uur werd
eene snelheid verkregen van 12.19 knoopen
bij een gemiddeld aantal slagen van 1171/.;,
zoodat de snelheid 1.19 mijl grooter was dan
volgens het contract aangenomen.
Alle proeven werden zonder eeuige stoornis
door warmloopen als anderszins volbracht tot
groote tevredenheid van de marineautoriteiten.
Op 16 Augustus a. s. wordt de Ceram in
dienst gesteld om tegen begin September naar
Indie te vertrekken, onder commando van den
luit. ter zee le klasse De Bruijne.
Morgen (Zondag) ochtend te ongeveer zeven
uren wordt, per extra HarwichbootCam5rid^e,
van Engeland alhier verwacht H. K. K. M. de
keizerin van Oostenrijk met gevolg.
De vorstin komt van Cromo, eene Engelsche
badplaats, waar zij eenige weken heeft vertoefd
en reist, als gewoonlijk, incognito onder den
titel van graviu van Hohenembs.
De boot waarmede H. M. hier arriveert, zal
aan den zuiderpouton in de buitenhaven aan
leggen.
Met een extra trein, bestaande uit een vijftal
salon- en audere rijtuigen van de Oosten-
rij ksch-Hongaarsche staatsspoorwegen en reeds
hier aangekomen, zal de keizerin en gevolg te
ongeveer acht uren van het havenstation ver
trekken naar Ischl (Oostenrijk).
Met de dagmailboot Engeland der maatsch.
„Zeeland" arriveerde alhier jl. Donderdag na
middag, Z. D. H. de groothertog van Hessen
met gevolg, bestaande uit zijn adjudant od drie
bedienden. Z. D. H. vervolgde zijne reis naar
Darmstadt, met den aansluitendeu sneltrein
van 5 u. 2 m-, over Keulen.