VLISSliVGSGHE GOUHANT. rkvrouw .ensfbo&e. No. 61. Zondag '31 Juli 1887. 253te Jaargang. Binnenland. OS, Kerkstraat. he VELDEMeslikr, Irafigt terstond eene \nint ksï p en Middel burg w Middelburg vm. 5 (Remise), 9 30, 1 nm. 1230. Van is 1 15, 2. 2 45, 3 30, 415, 15, 9 30, 10 15. ïlissingen (Zeilmarkt) \oottu. 11 45. Naar Zeilraarkt en ,5, 3 30. 4 15. 5, 5 45, 6 30. Naar Zcilmaikt IV. irkt) naar Hadhuis nm. 1 15, - c nn n 1 fi O m 5 45, 7 15, 8, 9 30 iinpen (Zeilmaikt) nra. 1 40, 6 25, C 10, 6 55, 7 20, 8 25, van Vlissingen i op werkdagen llGED I E N S f ire en VlisBiogsn v v m 6,30+, 8,—, 9.'5+ 10- 1,85+, 2,30, 8,30+, 4,30, 5,30 8,—+, 9,—. 10,—+, U,-, 30+, 3,30. 4,30+, 5 30, 6,80+ Middelburg *s avonda 10.15 de Keersluis aan arvan de vertrekuren met t« aan de Abeele en Soubnrg - NDIENST an en de Buiteneluis - 6 20 (via Keersluis), 6 40, 40 9—, 9 20 (naar keersluis) 11 II 20, 1140 Namiddag Keersluis), 2 2 20, 2 40, U, 6 -, 5 20, 5 40. 6 6 s) 8-, 8 20, 8 40. 9 6 10, 0 30, C50. 7 10, 7,! 30 (via keersluis) 9,50, 10, 11,60, Namiddag 12,10, I, 10, 3,30, 3.50,4,10,4 80, 5,10, 50. 7,10, 7.30, 8,10,8,30. 8,1" BUREAU: Kleine Markt I N°. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post ƒ1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENT1ËNVan 1 tot 4 regels ƒ0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en Frankrijk 1,65 per drie maanden. gpDe persoon van JO HAN KS JACOBUS DE B RUU NE, laat- ilijk woonachtig te Amsterdam, rinoedelijk werkzaam aan de Ko- nklijke Maatschappy DE SCHEL- g", wordt in ziju belang dringend igemaand zich ten spoedigste aan melden ten Baadbuize (afdeeling iïolking)alhier, teneinde vervolging voorkomen. ikcns-Maldcghei 6.43, 8,37, 10.35, nam. lg veïtïekV bovendien een trein H 10.30. BOOÏDIENSI lascben elburg en Botterdam liggende plaatsen Hweetrek in Juli. n Middelburg van Rotterdam vm. 9 45 i vm. 45 9 45 9 45 a 9 45 I 9 45 JOOTDIENST ïrg en Zierikzee IJ U l i. VAN T, V. Z1KRIKZE1E Donderd 28 vm. 6 - V iij dag 10 30 v 11.— a t,- D nm 2,20 nm 6,39 2,50 7.- „12,- 1- yelkc ook geldig zijn 6 *12 401 5 25 6 20 1 4 545 6 40 1 26| 68 7 30 2 151 6 65 *8 34 1215 *8 24 *9 15 1 151 915 *9 25 1 26 9 22 10 2— (10 beteekent dat op het viidc gedeelte van het tra- gen late en 2de klasao XVII. Onze geachte vriend was reeds vóór 'ag, waarop hij deze stichtelijke eenspraak hield, meer en meer een itrouweling van den rentenier gewor- Tot nu toe mocht hij nog maar het paard besturen, wanneer Jan iter verhindering' had, maar hij was aardig op weg, om meer te besturen, alleen het rijtuig. Hij wist zeer iwkeurig wat de zwakke zijde van aheer was't karakter van mevrouw :kte een meer nauwgezette studie; ir daarom was de ontcijfering voor and als Westing geen onmogelijke k. Door de meer en meer vertrouwe- i gesprekken was hij tot de ontdek- j gekomen, dat de nieuwe levens- :e, wat het geldelijke betrof, eer :n dan meeviel en, al was mevrouw trotsch, om dit ronduit te bekennen, hij toch zoo nu en dan aan mijn- bemerken, dat deze niet bijzonder enomen was met de prachtliefde zijner aw. Duidelijk was 't hem gebleken, eene vermeerdering der inkomsten de beide echtgenooten ten zeerste 4 gewenscht. Met dit lokaas hoopte de visschen te vangen. Is zonderling in 't leven, maarniet en schijnt eene onzichtbare macht juist daarheen te voeren, waar 't lerf dreigt, terwijl wij alsdan als blindheid schijnen geslagen te zijn. lardheid, kalm overleg, hebben ons aten, om plaats te maken voor on- nnenheid en roekeloosheid, esting is, als naar gewoonte, ko- theedrinken. Reeds dadelijk bemerkt met de hem eigene scherpzinnigheid, er iets niet in den haak is. Hij heeft de beleefdheid, om te doen, alsof t niet opmerkte, maar mevrouw heeft 'prechtheid, om te zeggen Mijnheer is niet in zijn humeur. Hij et goed te spreken vandaag." 'laagt u de rheumatiek, mijnheer oliano?" vraagt Westing belang end. fas het dat nog maar! Neen! daar ik in den laatsten tijd geen last Ik heb een brief gekregen, waar- je kippevel zoudt krijgen." II dan zal 't nog wel schikken Westing lachend. /,Dat zijn van voorbijgaande onaangename zaken, iaan men een paar dagen later zelfs eens meer denkt." Is niet voorbijgaand, maar wel Hjk blijvend," antwoordt de huis- op zoo mogelijk nog knorriger Jvrouw begrijpt, voor den t dat mijnheer ag wil komen en zegt daarom tot Westing „Gij hebt toch zeker ook reeds ge hoord, dat men den intrest der effecten verminderen wil „U bedoelt de conversie der staats schuld „Geef het voor mijn part den mooi- sten en deftigsten naam, dien gij be denken kunt" roept nn Pedroliano uit, „ik noem 't een diefstal, een afzetterij. Ze verkoopen iemand papieren, waar achtig niet voor een appel of een ei, en beloven je 4 percent van je geld. Welk recht hebben ze dan, om dien intrest zoo maar op eens op 3 percent te brengen Ik vraag je, is dat geen bedriegerij „Nu neemt g-ij 't wat al te hoog op. Wanneer het land geld noodig heeft, dan moeten de ministers wel uitzien naar middelen, om al die te korten ten min ste een weinig te dekken, Men bezui nigt tegenwoordig zooveel men kan, vermindert de traktementen van vele ambtenaren en nu zal men de voor name couponknippers ook wat laten „En dan dat schatrijke Nederland Als ze dat nog in Duitschland of Spanje deden, maar bij ons is dat een schande." „Gij vergeet, waarde heerdat die ongelukkige oorlog met de Atchineezen ons zooveel millioenen heeft gekost en nog kost." „Laten die kerels naar de pomp loo- penWat hebben we met dat volk te maken. Wanneer men zijn hand in een wespennest steekt, moet men naderhand niet over de pijn klagen. Maar al dat redeneeren helpt niet veel, Ik word er niet beter door. Wie had dat van de Hollandsche papieren gedacht. Daarop kon men altijd vast rekenen „Herinner u eens, wat ik u, weken geleden, omtrent die papieren gezegd heb. Ik heb er u toen reeds op gewezen, dat de prijs veel te hoog was en men er al zeer weinig rente van trok. Ik hen verzekerd, dat mevrouw 't zich nog wel zal herinneren, te meer, daar die 't in beginsel met mij eens was." „Ja, dat weet ik nog wel. Gij hebt toen mijn man nog aangeraden, om an dere effecten te koopen." „Maar elk land kan die streken uit halen, zei Pedroliano vandaag doet de een het en morgen volgt een ander dat prachtige voorbeeld, want de dieven helpen elkander altijd. Is men in zijn zaken, dan kan men nog heter een verlies lijden, wanneer 't niet al te groot is, maar wanneer men eenmaal zijn za ken aan kant heeft gedaan en zoo doende van een bepaald inkomen door de rente van zijn kapitaal, moet leven, dan wordt het iets anders. Dan lijdt men veel grooter schade, zonder die te kunnen herstellen. Wanneer ik u nu eens vroeg, welke papieren ik voor die Hollanders nemen moet, want ik wil ze kwijt, wat zou dan nn daaromtrent uwe meening zijn Misschien zoudt gij 't met al uw knapheid zelf niet weten I" „Ik heb geen effectenik ben nog maar een notarisklerk, maar dit weet ik wel, dat de zoogenaamde papieren hun tijd gehad hebben. Men vertrouwt de schatkisten der landen hoe langer hoe minder en men begint eindelijk te begrij pen, dat de vorderingen der beschaving en de meerdere ontwikkeling voor de kapitalen eenen anderen weg aanwijzen. Juist de meerdere kennis stelt ons in staat, om van het geld veel hoogere rente te maken dan door die ellendige staatsschuld, die op de meest eigendun kelijke wijze de percenten wel verlaagt, maar nimmer verhoogt. Bij de hooge vlucht, die de industrie in alle landen neemt, plaatsen verstandige menschen hun geld hoe lang-er hoe meer in indus- trieele ondernemingen. Er worden schat ten verdiend. Wie spreekt bij zulke za ken van een armzalige 3percent Minstens 6 of 7, om nog niet eens van een divi dend te spreken. De echtgenooten en vooral mevrouw hadden met onverholen verbazing naar den spreker geluisterd, wiens veelzijdige kennis zij bewonderden en in vergelij king van wien de voorname villabe woner niet meer dan een hals was. Westing, die den indruk bemerkte, dien hij gemaakt had, ging aldus voort ,,'t Is niet gemakkelijk, om in zulke goede ondernemingen aandeelen te be- keiïien. Daar heb je bv. 't Nieuws van den Dag. Meer dan 50 of 60 percent, wat blief je! Kom dan maar eens bij. Daaruit ziet men alweer, dat als men maar den moed heeft, om bij 't beginnen der zaak meê te doen, en misschien de eerste twee jaren zonder eenig belangrijk voor deel zijn geld er in te plaatsen, men er later de kolossale voordeelen van geniet en rijk wordt. Men moet het geluk hebben, om onder de oprichters of eerste aandeelhouders te hehooren. 't Is niet onmogelijk, dat er nog kans voor u is. Gaarne wil ik u een g'enoegen doen en voor u informeeren. In alle gevallen doet gij zeer verstandig, met die Hol landsche effecten op te ruimen." CASACARA. Vlissingen, 30 Juli. J. 1. Donderdag eindigde de reeks van proef tochten met Z. M. stoomschip Ceram, vervaar digd, zoowel schip als werktuigen aan de kon. maatsch. „de Schelde" alhier. Dit stoomschip verdient meer dan gewone aandacht, omreden het met haar zusterschip Flores, gebouwd aan de kon. fabr. van stoom- en andere werktuigen,het eerste is, dat bij onze marine eene machine heeft van het triple- compound systeem. De hoofdafmetingen zijn lengte 48, wijdte 7.80 en diepte 4.17 M,, waterverplaatsing 550 ton. Het schip is geheel van staal met teakhouten bekleediug en koperen huid, terwijl de geheele binnenbetimmering mede van teak hout is. De achtersteven en roerraam zijn van massief brons als ook de schroef en schroef- koker. Het schip is getuigd als schoenerbrik en voorzien vau stoomstuurwerk en stoomanker- spil. Het voert 4 Krupp's-achterlaatkanonnen en is geheel als oorlogstoomschip uitgerust en bestemd voor de Indische militaire marine. De longroom, verblijf van den commandant, alsmede de hutten, zijn zeer ruim,hetgeen voor den dienst in de tropen van groot belang is,ter wijl er eene machinale ventilatie bestaat door al die verblijven. De werktuigen zijn in verhouding tot het schip zeer groot, doch uiterst lioht geconstru eerd, zoodat zij in staat zijn het schip eene flinke vaart to geven, niettegenstaande zij in eene zeer beknopte ruimte, die daarvoor op dergelijke werktuigen slechts kan gegeven wor den, geplaatst zijn. Het totale gewicht der werktuigen met ge vulde ketels, waarloödeelen en hulpmachines bedraagt slecht 86 ton, zijnde 6 ton beneden het gecontracteerde gewicht. De afmetingen der 3 cylinders zijn 20, 29 en 46 Eng. duim middellijn. De zuigerslag 27". De geheele machine, uitgezonderd het bui tenste gedeelte der cylinders, is van gesmeed of gegoteu staal of vau brons vervaardigd. Er zijn twee stoomketels, werkende op een druk van 120 lbs, geheel van zacht staal ver vaardigd. Iedere ketel heeft 2 vuren van het corrugated systeem. "Verder bevindt zich in de machinekamer een groote ventilateur, waarmede kunstmatige trek wordt verkregen, om bij windstilte en buitengewone gelegenheden een maximum stoom te kunnen produceeren. De noodige stoompompen voor voeding, lens en brandspui ten, als ook eene zeer complete distilleerma- chine om zoet water voor de reis te maken, zoomede eeu speciaal distilleerloestel om bet water, dat uit de stoomketel verloren gaat dagelijks aan te vullen ziju mede aan boord. Deze laatste bevindt zich in den schoorsteen en wordt door de zich daarin bevindende gassen in werking gebracht en kost dus geeu extra brandstof. De thans voleindigde proefvaarten hebben bewezen, dat de marine in de Ceram eeno uiterst zuinige, lichte en krachiige machine heeft. Het kolenverbruik is per ind. pk. per uur slechts 0.69 kg., terwijl een maximum vermo gen van 850 pk. werd ontwikkeld met kunst- matigen trek en eene vaartsnelheid van 12.87 knoopen. Met natuurlijke trek gedurende 4 uur werd eene snelheid verkregen van 12.19 knoopen bij een gemiddeld aantal slagen van 1171/.;, zoodat de snelheid 1.19 mijl grooter was dan volgens het contract aangenomen. Alle proeven werden zonder eeuige stoornis door warmloopen als anderszins volbracht tot groote tevredenheid van de marineautoriteiten. Op 16 Augustus a. s. wordt de Ceram in dienst gesteld om tegen begin September naar Indie te vertrekken, onder commando van den luit. ter zee le klasse De Bruijne. Morgen (Zondag) ochtend te ongeveer zeven uren wordt, per extra HarwichbootCam5rid^e, van Engeland alhier verwacht H. K. K. M. de keizerin van Oostenrijk met gevolg. De vorstin komt van Cromo, eene Engelsche badplaats, waar zij eenige weken heeft vertoefd en reist, als gewoonlijk, incognito onder den titel van graviu van Hohenembs. De boot waarmede H. M. hier arriveert, zal aan den zuiderpouton in de buitenhaven aan leggen. Met een extra trein, bestaande uit een vijftal salon- en audere rijtuigen van de Oosten- rij ksch-Hongaarsche staatsspoorwegen en reeds hier aangekomen, zal de keizerin en gevolg te ongeveer acht uren van het havenstation ver trekken naar Ischl (Oostenrijk). Met de dagmailboot Engeland der maatsch. „Zeeland" arriveerde alhier jl. Donderdag na middag, Z. D. H. de groothertog van Hessen met gevolg, bestaande uit zijn adjudant od drie bedienden. Z. D. H. vervolgde zijne reis naar Darmstadt, met den aansluitendeu sneltrein van 5 u. 2 m-, over Keulen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1887 | | pagina 1