I
VL1SSINGSCHE COlitAVr.
I
CORNS. J. REKKERS,
,1011131*:
[No. 66.
in&ermeisie
Meid
Zondag 15 Augustus 1886,
24ste Jaargang,
itimuAiui.
1 SOORTEN
binnen-en .buitenlandse))
3 en LIKEUREN, bij
DAILLON, met vrouwen-
eg BadhotelMiddelburg
er die het aan het bureau
ugbezovgt, zal beloond wor-
ZUIVERINGSZOUT.
flgemeen gunstig bekende
veringszout, een zeker
\agkwalen, Zuur, Braking-
I is thans echt verkrijgbaar
5 cent, Vs patjes a 371/,
ikjes a 50 cent, te Vlis-
!RDER.
iTlissingen, Middelburg
IGAREN.
motto „Sigaren", aan bet
urant.
ejufvr. H. LOOIS, Korte
c vrouw KALBFLEISCH,
ARGEUIËNKT
elburg ea Vlissingen w
voorin 6,30-f, 8,—9,lUf 10—,
,35f, 2,30, 3,30t, 4.30. 5,30),
orm, 8,—f, 8,45,10,—f, II,-,
2,30f, 3,30, 4,30f, 5,40, 6,30f,
9 avonds 10.— uur van Mid-
Vlissingen.
ii waarvan de vertrekuren meteen
t aan de tusschenstations Abeeli
stilgehouden.
iRimniENST
ingan en Middelburg v v.
oovm 5,(remise; 6.30,
12,30, 1,15, 2,—, 2,45, i
0, 7 15, 8.-. 8.45, 9.30. 10.
voorin 5,30 7.15, 8.45, 10.1
2,45, 3.30, 4.15, 5.—, c
9.30, 10,15, II,-.
uur van Vlissingen en 5.30
:chts op werkdagen,
den rechtstreeks van Middelburg
liiuis.
OMBOOTDIENST
tusschen
ddelburg en Rotterdam
ihenliggende plaatsen
veetkek in augustus.
Middelburg: van Rotterdam,
9
ORBOOTDIENST
alburg en Zierikzee v. v.
Augustus
VAN ZIERIKZEE
Donderil 12 nam 3.i
Vrijdag 13 12.-
Zaterdag 14 voorm 7.-
Maandag 16 7 30
Dinsdag 17 7.30
Woensdag 18 7.
Donderd 19 6.
Neuzen
v Gent
t
6,—
6,20
6,40
7,25
*12,40
1,4
1,2b
'2,15
5,30
5,50
6,8
6,56
*8,34
12,15
8,13
ele
*9,15
1,1 5|
9,15
Gent
*9,25
1,201
9,22
Neuzen
10,—
2.-1
0,—
Iet teeken be teeken t dat op het
e aangeduide
edeelte
van hot tn-'
eu rijtuigen
late ei
2de klasse
BUREAU:
Kleine Markt I N°. 187.
Prijs per drie maanden 1,Eranco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
Verschijnt "WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
ii.
Waarom?
Ik zou kunnen beginnen met het voor
leid aan te halen van een liond. Mijn
huurman had eenen hond, die trouw en
volstrekt niet valsch was. Na verloop
van eenigen tijd verhuisde hij en kwam
te wonen aan eenen weg, waar langs
nog al zeer veel mensclien en onder deze
alle dagen veel schooljongens voorbij
gingen. Sommige kinderen zijn ware die
renliefhebbers, maar er zijn, helaas ook
veel jongens, die er. liun grootste ge
noegen in schijnen te vinden, om beesten
te plagen en te sarren. Ook hier gebeurde
dat. In 't. eerst scheen de hond er weinig
notitie van te nemen en liet hij 't zich
aaPjjgunen, maar het plagen werd hoe
langer hoe erger. De jongens wilden eu
zouden den hond valsch en kwaad maken.
De goede, deftige hond bezweek en toonde
dat hij een dier was. Hij werd zóó valsch,
dat mijn huurman, hoe 't hem ook speet,
verplicht was, hem weg te doen. Me
nigmaal betuigde hij later zijn spijt,
maar als de eenige reden voor de ver
andering van den aard van zijnen hond
voerde hij altijd aan het onophoudelijke
sarren en tergen, waardoor de anders zoo
goedaardige Azor een eerste bijtersbaas
was geworden, en ik geloof, dat de man
in zijn vermoeden volkomen juist was.
't Was zoo klaar als de dag.
Dat was maar een hond, een dier zon
der verstand, zooals men dat noemt;
met wien men niet kan redeneeren. Toch
zijn er honden, van wie men wel eens
beweert, dat ze menschenverstand heb
ben en daarom is de overgang, de sprong
van een' hond op een mensch zoo heel
groot niet.
Hebben nu alle menschen werkelijk
verstand? In zoo verre ze geen idioten
zijn, kan die vraag bevestigend beant
woord worden. Een tweede vraag is even
wel of bij alle menschen dat vèrstand
behoorlijk is ontwikkeld en zelfs, wan
neer dit zoo is, of het dan behoorlijk
wordt gebruikt.
Ieder, die veel met menschen van min
der zoogenaamde beschaving heeft om
gegaan, zal ondervonden hebben, dat bet
meestal uiterst moeielijk valt, met hen te
redeneeren en hun 't een of ander te be
wijzen, duidelijk te maken. Praat bij
zoo'n gelegenheid zooveel gij wilt, gij
wint het niet; misschien zullen ze uit
eerbied of waarom dan ook, zwijgen,
maar het is u duidelijk, dat ze toch niet
overtuigd zijn, en men moet inderdaad
al een onuitputtelijken voorraad van ge
duld bezitten, om dat niet te verliezen,
om uwe kalmte en bedaardheid te be
houden, en wat ons in zulke gevallen
nog 't meest hindert, is, dat wij 't waar
lijk met de goede bedoeling doen, om
ontevredenheid weg te nemen, om de
menschen te overtuigen, dat men het
goed met hen meent en dat wij inder
daad er niet op uit zijn, om eigen voor
deel op den voorgrond te plaatsen.
Nu zijn er in de maatschappelijke in
richting eenige raadselachtige punten,
die al eeuwen lang bestaan hebben en
nog niet opgelost zijn.
Een enkel voorbeeld alweêr om het
duidelijk te maken.
I JJenigeiu tijd geleden was ik op veis.
Op zekeren dag maakte ik een toer in
't gebergte, "t Was een brandend heete
dag. Heerlijke zonneschijn, g*een wolkje
aan den blauwen hemel; 't mooiste weer,
dat men bedenken kan, maar gloeiend
en verzengend; 't was een steile bergweg,
dien we opreden en stapvoets konden de
ferme bergpaarden vooruit komen, 't Was
een eenzame streek, g'een woning, geen
mensch was er te zien. Maar ja, einde
lijk vertoonde zich eene menschelijke ge
daante. Toen wij eenen hoek omsloegen,
lag daar aan den kant van den weg een
man op zijn knieën. Een man met een
blauwen bril voor de oogen. Was 'teen
plantenzoeker Neen't was eenvoudig
iemand, die een zeer prozaïsch werk ver
richtte. Hij klopte de steenen stuk, waar
mede men gedurig* den weg* herstelde.
Die man met zijn door en door gebruind
gelaat, kwam me daar zoo verlaten, zoo
eenzaam, zoo ong'elukkig voor. Me dunkt,
dat ik hem een vriendelijker groet toe
riep, dan ik anders zou gedaan hebben.
Hij richtte 't hoofd op, nam zijn pet af,
en beantwoordde mijnen groet zoo vrien
delijk, dat ik er verwonderd over was.
En waarom was ik verwonderd?
Omdat er op dat oogenblik een zee
van gedachten door mijn hoofd ging.
Ik vergeleek mijn lot hij dat van dien
man. Er waren ook wel eens oogenblik-
ken geweest, waarin ik over mijn eigen
lot had geklaagd; waarin ik het vond,
dat anderen het beter hadden dan ik en
als ik nu eens naging, hoe ik daar ge
makkelijk in mijn rijtuig lag, mij voor
mijn geld liet voorttrekken, louter voor
mijn genoegen reisde, terwijl die man
daar in de brandende zon een ellendig
werk verrichtte. Wat dan?
Ik vroeg mijnen Kutscher, wat zoo'n
man op eenen dag verdiende en hij ant
woordde mij, zooals ik trouwens ook wel
had Vermoed, dat het loon maar eenige
stuivers bedroeg. De man woonde in een
hutje, diep in 't gebergte en had nog
een vrouw en een paar kinderen.
De man had mijnen groet vriendelijk
beantwoord. Er lag' geen zweem van on
tevredenheid, van afgunst op dat gelaat.
En nu dacht ik zoozou 't nu zoo ge
heel en al te verwonderen zijn, wanneer
die man dachtwaarom moet ik zoo
hard werken en zoo weinig verdienen
en die heer daar doet niets, loopt niet
eens; waarom is toch het geld zoo on
gelijk verdeeld? En er kwam zoo'n ge
dachte bij mij op, of ik het recht wel
had, om dat te doen; 't was of ik er me
voor schaamde. Kinderachtig gedacht,
niet waar? Ik betaalde immers mijn
rijtuig, en om aan dat geld te komen,
had ik ook maanden laDg g-ewerkt Zou
ik dan het recht niet hebben, om te doen,
wat ik wilde casacara.
Vlissingen, 14 Augustus.
Van 7 tot 13 Aug. zijn alhier uit Queen,,
iboro niet de mailbooten aangekomen 9S3
ren daarheen vertrokken 965 passagiers.
De extra personentrein, welke de maatscb.
tot exploitatie van staatsspoorwegen sedert
medio Juli doet rijden, van Roosendaal naar
Vlissingen (Stad) iederen Zaterdag en in
omgekeerde richting iederen Maandag, in
aansluiting mot den Nederlandsch-Bolgisohon
treinendienst en ten gerieve van reizigers, die
mochten wcDschen den Zondag aan de zee
badplaats "Vlissingen door te brengen, zijn
met ingang van beden opgeheven, om reden
van die extra reisgelegenheden zoo goed als
niet wordt gebruik gemaakt.
Aanvankelijk was bepaald, dat de bedoelde
treinen zouden rijden tot nan het einde van
bet badseizoen.
Naar aanleiding van de overplaatsing op
2'5 Aug. a. s. van deu beer L. F. Boekel-
mnu, officier van gezondheid der le klasse
van Naarden naar hier, wordt uit Naarden
aan het Nieuws- en advertentieblad de Gooi
en Eemlanderbet volgende geschreven
„De tijdiug, dat de heer Boekelman, chef
van bet militair hospitaal, ons spoedig zal
verlaten, is bier algemeen met groot leed-
wezeu vernomen, en het verlies, dat door
zijn vertrek wordt geleden, zal dan ook lang
en diep worden gevoeld.
„Gedurende een bijna vijfjarig verblijf heeft
dokter Boekelman zich niet alleen bij mili
tairen en burgers eene bijzondere sympathie
verworven, doch ook zijne groote verdien
sten als geneesheer en als mensch worden
wijd en zijd hoog gewaardeerd en luide ge
prezen.
Waar zijn hulp werd ingeroepen, toonde
hij zich steeds de immer deelnemende arts
met een onwaardeerbaar goed humeur en eene
onverstoorbare kalmte, terwijl zijn onbaat
zuchtigheid haast spreekwoordelijk is ge
worden.
Menige wonde is door liera geheeld, menige
traan in stilte gedroogd, en nog lang, nog
heel lang zal de naam van dokter Boekelman
bij honderden uit Naarden en uit de om
streken blijven voortleven als die van waar
achtig vriend en een voorbeeldig geneesheer.''
Benoemd tot ontvanger der directe belas
tingen te Colijnsplaat jhr. W. J. de Jonge,
thans te Muiden; tot ontvanger der registratie
en domeinen te Bergen op Zoom D. E. C.
Frankamp, thans teHeerenveen; en teDokkum
F. Bartelink, thans te Tholen.
In den toestand van het in het natte dok
te Nieuwediep gezonken ramschip Schorpioen
is geene verandering gekomen. "Verschillende
op het schip aanwezige losse goedereD zijn
geborgen.
De groote oorlogsbodems, die aan 's rijks
werf te Nieuwediep liggen, zullen naar de ha
ven worden verhaald, daar het natte dok ge
deeltelijk afgetapt zal worden, om op die wijze
de Schorpioen boven water te brengen. Het
groote droogdok zal disponibel blijven om
daarin het ramschip oogenblikkolijk te kunnen
opnemen. De Hercules zal in het kleine dok
gerepareerd worden.
De Schorpioen behoort, naar de Amst.
schrijft, tot het type der gepantserde ramsche-
pen. Het vaartuig werd te Toulon bij de Com-
paguie des Forges et chantiers de la Méditer-
ranée in 1S67 op stapel gezet en liep het
volgende jaar te water.
Het was toen voorzien van een brikstuig
met ijzeren rnasteD, welk tuig evenwel, na
aankomst in Nederland, door twee signaal mas
ten werd vervangen. De wapening bestaat uit
een kanon vau 28 cM. A (Krupp), opgesteld
in een gepantserden draaibaren toren, waarin
oorsproukelijk twee voorlaadkanonnen van 23
cM. (Armstrong) waren geplaatst. De lengte
van het schip tusschen de loodlijnen bedraagt
59.98 M., de grootste breedte 11.03 M., de
diepgang 4,85 M. en de waterverplaatsing
2175 tonnenhet gordelpantser heeft eene
maxiroumdikte van 152 roM., verminderende
naar de einden tot 101 mM., op een houten
ruggesteun van 300 mM. dikte. De machines,
welke twee schroeven drijven, ontwikkelen een
vermogen van 2226 paardekracht en kunnen
aan het schip eene snelheid van 12 mijlen ge
ven. De bemanning bestaat uit 130 koppen.
Onder de zeeofficieren geldt de Schorpioen als
het beste onzer ramschepen.
Dat een gepantserd schip door een vaartuig
als de Hercules dwars ingeloopen, in den regel
buiten gevecht zal worden gesteld, is voor den
deskundige een onbetwistbaar feit, zegt het
blad verder. Dat de aanvaring het gevolg is
van eene verkeerde manoeuvre, ligt evenzeer
voor de hand. Aan wie de schuld kan slechts
een onderzoek uitmaken. Doch hoe dit ook
moge uitvallen, het begaan van een ongeluk,
van eene misgissing van vaart en afstand bij
het ten uitvoer brengen eeuer manoeuvre,blijft
altijd menschelijk en het beste paard strui
kelt wel eens.
Het is niet daarom, dat het voorgevallene
zoo algemeen de aandacht trekt, doch het is
omdat daarbij eene slechte eigenschap voor
den dag is gekomen, die het vertrouwen van
ons marine-materieel dat toch al aan het
wankelen is geducht zal schokken. Geble
ken is toch, dat de waterdichte schotten van de
Schorpioen ongeschikt zijn voor het doel,
waarmede zij uitsluitend zijn aangebracht, na
melijk om het compartiment, waarin een lek
is ontstaan, van de overige atdeulingpn van
het schip af te sluiten eu het aldus voor zin
ken te behoeden. Had de aanvaring op grooter
afstand van den havenmond plaats gehad,
waarschijnlijk lag de Schorpioen thans ergens
op de reede in diep water gezonken.
De waterdichte schotten van de sleepboot
Hercules hebben echter hun plicht gedaan.
Daarom rijst thans de vraag Zijn de water
dichte schotten in onze overige rammen en
mouitoirs alle van dezelfde sterkte als die van
de Schorpioen alzoo onvoldoende en zoo
ja, weet men dan niet, dat die schotten te
zwak zijn, en is een ongeluk als het zinken
van de Schorpioen noodig, om tot die ontdek
king te komen
Hoe zeer het voorgevallene ook te betreuren
is, heeft het althans toch ééoe ]ichtzijde} nl.
van op onwederlegde wijze het in zeker op-
zicht gebrekkige van het materieel onzer zee
macht voor een ieder te hebben s
Uit het door het departement van finan
ciën openbaar gemaakt overzicht van de op
brengst der middelen (hoofdsom en rijks-op-
centen) over de maand 1886 blijkt, dat die
opbrengst heeft bedragen f 9,156,615.44 te
gen f 7,733,305.41,/2 in 't zelfde tijdvak van
1885.
Do raming voor één maand is f 8,846,017.83
De raming voor 1886 alzoo f106,152,315.00
Opbrengst over de zeven eerste maanden
van '86 f60,465,980.65 tegen f57.254,706,68
over 1885.
Yan het instructiebataljon te Kampen zul
len op 17 Aug. naar de korpsen vertrek
ken 33 korporaals tit., om in den effectieven
graad over te gaan.
Bij de regimenten ontbraken op 1 Aug. jl.
172 korp.-tit. Niet miudev dan 66 sergeants-
tit., en 191 korp. waren op dien datum ge
schikt ter bevordering tot sergeant of fourier.
maar konden wegens gebrek aan vacaturen
niet geplaatst worden.
AaDgaande de staking van de betalingen