VLISSINGSCHE COURANT. No. 101. Donderdag 17 December 1885, 23ste Jaargang, Op den Rümmingsburg. BUREAU: Kleine Markt I N#. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren. en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.40. Elba regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Eenig agent voor Frankrijk; de firma G. L. DAUBE i Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en Frankrijk f 1,65 per drie maanden. Wie zich met 1° Januari a. s- op deÏTLISS1NGSCHÊ COURANT abonneertontvangt de van 15 Decern,' her af verschijnende nummers gr at i s. BINIUKLAM. Vlissingen, 16 December. Tot ons leedwezen kunnen wij het voor Vlissingen zoo teleurstellend bericht uit Ber lijn, dat ingevolge den wensch van de Bre mer Lloyd, de rijkskanselier heeft goedge keurd, dat de schepen van de nieuwe Duitsche stoomvaartlijnen Antwerpen zullen aandoen, ook onzen lezers niet onthouden. Doch het feit ligt er toe. Nog kwamen slechts in aanmerking Rotterdam en Vlissin gen; evenwel had Rotterdam het bezwaar van met de zee te zijn verbonden door een kanaal, dat door ijsgang onbevaarbaar wordt en van te geringen diepgang voor de schepen der Bremer Lloyd. Vlissingen daarentegen, waarvoor de Duitsche regeering bepaald moet gezind zijn, bood groote voordeeleu aan. En ondanks dat alles, werd Antwerpen door loven en bieden verkozen. Zelfs moet, naar men mededeelt, door de Belgische regeering belangrijke gelde lijke voordeelen zijn toegezegd. En daaronder zelfs de toezegging van vrij stelling van de betaling van loods- en haven gelden voor de schepen der Bremer Lloyd. Is dit werkelijk het geval, dan rijst de vraag, of hiermede de op 20 Mei 1S43 motNcderland en Belgie gesloten overeenkomst niet feitelijk wordt geschonden Hoe het zij, het is te hopen, dat de Neder- landsche regeering dit alsdan niet met een Jantje van Leiden zal laten afloopen. Uit het verslag der Duitsche rijksdag-zitting van Zaterdag, blijkt, omtrent de redenen die geleid hebben tot bovengenoemde keuze, nog y het volgende Eerstens, dat Antwerpen slechts gekozen is voor een jaar bij wijze van proef, en vervolgens dat de Norddeutsche Lloyd, aan wie door Bel gië bijzondere voordeelen zijn toegestaan, er zeer op heeft aangedrongen. Een grondig onderzoek, zeide minister von Bötticher, is aan het besluit voorafgegaan. Drie plaatsen kwamen in aanmerking Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen. Rotterdam, dat door de kooplieden in Zuid- Duitschlaud zeer werd aanbevolen, kon niet in aanmerking komen wegens den grooten diep rinuiT@n. 15. Uit het Duitsch. Eou oogenblik zweefde om haar moud een trek van onuitsprekelijke smart, toen ant" woordde zij »Ge gelooft dat niet; jarenlange dienstbaarheid, ik beb mijne ouder9 reeds vroeg verloren en moest toen alleen mijn brood verdienou, het rondtrekken van de eene familie naar de andere, oer ik hier een rust oord vond, heeft éeu sluier geworpen over mijn gemoedsleven, waarin het soms ook brui sen knn, Gelooft gij ook met dat men shoMs gang der booten. De haven is ten allen tijde slechts te bereiken door schepen van hoogstens 19 voeten diepgang, en de Duitsche postboo- ten, welke minstens 3000 tonnen moeten kun nen bevatten, hebben een diepgang van 21 vt. Voor Vlissingen pleitte de gunstige ligging. Door de vaart naar Antwerpen verliezen de booten met uit- en inladen 12 tot 18 uren, en daarbij scheen het wenschelijk om Vlissiugen te kiezen, wegens redenen, welke de minister kou aanduiden, maarniet uitvoerig bespreken. Het betrof het belang van enkele takken van nijverheid, welke door de keuze van Antwer pen met grootere mededinging zouden te kam pen hebben, dan wanneer de booten een Hol- landscbe haven aandoen. Evenwel konden deze voordeelen niet opwe gen tegen den wensch der Nordd. Lloyd, die beslissende stem in dezen had. De rijkskanse lier heeft wel bet recht om zijn bekrachtiging te onthouden, maar van dat recht wenscht hij alleen in het uiterste geval gebruik te:inaken. Daaibij kwam, dat ook in-Zuid-Üuitschlaud stemmen ter gunste van Antwerpen opgingen, dat Antwerpen een levendiger handelsverkeer heeft dan Vlissingen, en dat de havenwerken te Antwerpen meer aan de eischen beant woordden. In de hoop, dat de Belgische regee ring der Lloyd gunstige voorwaarden zal toe staan, heeft de kanselier deze keuze voor een jaar bekrachtigd. Mocht het later blijken, dat het belang van Duitschland's handel en nijverheid een andere keuze noodig maakte dus eindigde de mi nister dan kan zoowel de Lloyd als de Duit sche regeering later daartoe overgaan. Namens de Lloyd zeide de Bremer afge vaardigde Meier, dat de volgende redenen de maatschappij tot haar besluit hadden gebracht. Eerstens kunnen de schepen te Rotterdam niet aauloopen, omdat bij eenen diepgang der schepen van 21 voet daar niet genoeg water te vinden is, waardoor Rotterdam buiteugesloten wordt, ofschoon men aan den Rijn, vooral aan den Bovenrijn, deze keuze levendig heeft ge- wensebt. Wij bevorderen zeide Meier te Bremen onze belangen het best, wanneer wij zooveel mogelijk te gemoet komen aan de belangen van bet verkeer in bet binnenland van het Duitsche rijk. Gelukt het ons, de onderneming in het rechte spoor te leiden, dan zullen wij van zelf het aantal onzer schepen vermeerderen. Men heeft gezegd dat Antwerpen niet zoo beschut is tegen ijs als Vlissingen; maar reeds sedert langen tijd laten wij onze schepen naar datgene haat, wat men haton wil, ja, dat ook de hartstoehteljjkste liefde zich laat bedwin gen, wanneer meu bij zich zelve het besluit neemt zich niet door haar te laten ovorbeer- schon.* Weder had zij hare blikken op haar work gericht, om ze in hot volgend oogenblik we der op to slaan bij het luide, spottende ge lach, dat Watida liet booren. >Dat noem ik nn recht burgerlijk denken, papa* zeide het jonge meisje, met het schooue hoofd op den schouder van haar vader ge leund misschien dacht zij wel dat de rit meester dit met haar een3 was- Toon zijn gezicht integendeel plotseling een hoogst ern stige uitdrukking aannam, zoo ernstig dat zij er van schrikte, giDg zij voort, terwijl zij een naar beueden hangenden tak van den vlierboom met zenuwachtige haast brak en de stakken voor zich wierp »Miju God, wat bobt gij de Brazilië en La Plata driemaal per maand gaan. Sedert tien jaren zijn wij slechts drie keeren niet in staat geweest te Antwerpen aan te loopeD; wij moesten toen de goederen, van eene andere haven uit, over landwegen, naar hunne bestemming verzenden. Het vervoer per spoorweg naar Bremen moet, wat de berekening der vrachten aangaat, even goedkoop gemaakt worden als dat van Bremen naar Rotterdam en Antwerpen. Dat is overeenkomstig de belangen van den Duit- schen handel. Na deze verklaringen werd de begrootings— post van 4.400.000 mark aangenomen. Bij kon. bestuit is benoemd tot ontvan ger der dir. bel. en ace. alhier, de heer M. P. Troelstra, ontvanger derzelfde mid delen te Joure c. a. Met ingang van 1 Januari a. s. is aan den Nederlandschen binnenloods C. Dronkers met aanspraak op pensioen eervol ontslag uit den loodsdienst verleend en zijn benoemd tot binnenloods te dezer standplaats, de hulp- binnenloods L. van der Ploeg; tot hulpbinnen- loods ter standplaats Ter Neuzen, de zeeva- •ïfcmie L. P. van Oppen. Omtrent het verongelukken van het stoom- baggervaartuig Margaux worden nog de vol gende bijzonderheden gemeld Nadat bet vaartuig, gesleept door de Belgi sche sleepboot President Kindt, gez. Marshall, den 2eu Dec. de haven alhier verlaten had, passeerde ineu den Sen Dec. 's morgens 9 uren Dover en kwam men te 4 uren des middags van dien dag in de bocht van Dungeness ten anker, omdat het niet mogelijk was tegen de stijve Z. W. koelte en hooge zee in te sleepeu. Den 5 Dec., des middags te 4 uren, kwam de wind met eene matige koelte uit het Z.O. en vervolgde men de reis, die zich zeer voorspoe dig liet aanzien, tot 7 Dec. 's morgens, nadat men Portland gepasseerd was, wind en zee gaandeweg heviger werden, zoodat men ge noodzaakt was zeer zacht aan te stoomen. Te 10 uren 's morgens brak de sleeptros; ua veel iuspanuinggelukte het des middags 2 uren dien weder vast te krijgen; de zee werd gedurig woester zoodat men slechts zeer zacht stoomde en zich er toe bepaalde om het baggervaartuig op de zee te houden. Des avonds circa 6 uren brak de sleeptros andermaal; tengevolge der diepe duisternis en de hemel hooge zee bestond er geen gelegen- menschenkinderen toch verschillend geschapen 1 Ik, bij voorbeeld, wie zal ooit van mij kunnen zeggen Hier wil ik niet liefhebben en daar wil ik niet haten. Ik bemin juist dan, waar mjjn hart bet mjj leert en mot den baat gaat het my even eens geloof, ik en zoo gaat het met alle meuscheu, het komt er niet op aan tot welken stand zij behooren; of is'net een bijzonder voorrecht van het burgerlijke element, dat mea zjjue diepste aandoeningen bedwingen kan Zij keek hare gouvernante uitdagend aan doch deze bleef over haar werk gebogen; geen spier vertrok zich op haar gelaat en het was alsof bare gansche ziel verzonken was in haar work, en bedaard trok de zwakke hand den zijden draad door de lichte stof. Warda wist dat zjj haar schoonen, vermoeienden ar beid verrichtte om aan een lang gekoester- tovdou wensch haars veders te voldoen en hot beid een anderen tros op de Margaux vast te maken. Men hield den geheelen nacht het vaartuig in 't gezicht op een afstand van naar gissing 2 a 3 scheepslengten en maakte met het aanbreken van den dag toebereidselen om bet vaartuig weder op sleeptouw te nemen,toen bet te 7 uren eensklaps in de diepte verdween. Hoewel de sleepboot nog volle drie uren op de plaats bleef en vele losse voorwerpen van het vaartuig in het rond drijvende werden gezien, werd van de bemanning, bestaande uit twee persouen, niets meer ontwaard, zoodat het zeker is, dat beiden bun graf in de golven ge vonden hebben. Het baggervaartuig was ver zekerd. Jbr. mr. P. Boddaert, vroeger rechter in de rechtbank te Middelburg, is Maandag te 's IIage overleden. Z. M. beeft mr. J. Van der Lek de Clercq, te Koudekerke, met ingang van 1 Jan. a. s. benoemd tot schoolopziener in 't arrondissement Middelburg. Naar men verneemt, is er ernstig sprake van bet tot stand brengen eener stoom tram van Walsoorden op Hulst. In ver vanging van den thans bestaanden wagen - dienst, zouden de heeren Smit Y. en" Co. wanneer zij de noodige subsidie kunnen verkrijgen, deze tramlijn tot stand willen brengen langs den provincialen kunstweg. Naar men meent, zou de grond der bermen langs den weg alleszins geschikt zijn, om zonder beduidende kosten de lijn aan te Plakzegels. Voor bet zegelen van qui— tantiën en van handelspapier wordt met 1 Januari 1886 een nieuw model vau plakzegel ingevoerd. Dit zegel is vau rechthoekigen vorm en heeft eene lengte van 29 millimeters bij eene breedte van 22 millimeters. De kleur is paarsck voor bet zegel van vijf cent en rood voor de zegels van boogere be dragen. Het draagt aan bet hoofd 's rijks wapen, vastgehouden door twee gekroonde leeuwen, boven eon lint met do spreuk: uJe Main- tiendrai"alles op een gebloemden achter grond. Een ongekleurd rechthoekig vak onder het lint behelst de aanwijzing van den prijs, die aan den voet van het zegel nog eens vermeld vonkelde de toorn in hare oogen, toen Kurt RÜmming, misschien om aau het gesprek eeu andnro wending te geren, zich over het bor duurwerk boog en zeide: >Wat een prachtige roos dat is een waar meesterstuk, juffrouw Martha1, c Eu met oprechte bewondering voegde hij er hij: »Ik bewonder uwe bekwame hand, en daarbij zijt gij steeds bezig, juist zooals het een Duitsch huismoedertje betaamt.* Wat was het dat het hart der jonge baro nes zulk eene pijn veroorzaakte dat zjj het wel luid had kunnen uitschreeuwen Was zij soms een beetje ijverzuchtig op den lot van den ma», dien zij toch zoo gloeiend haatte Waarom had bij zich in dit huis ge drongen on haar zielevrede gestoord waar om maakte hij dat zjj zoo ontovredeu was met zichzelve, in plaats van baar te vergoden zooals haar vader haar aanbad Zjj had kun nen weeneD nis oen kind en reeds kwamen

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1885 | | pagina 1