VLISSINGSCHE COURANT.
No. 101.
Donderdag 17 December 1885,
23ste Jaargang,
Op den Rümmingsburg.
BUREAU:
Kleine Markt I N#. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren. en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.40.
Elba regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Eenig agent voor Frankrijk; de firma G. L. DAUBE
i Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
Wie zich met 1° Januari a. s-
op deÏTLISS1NGSCHÊ COURANT
abonneertontvangt de van 15 Decern,'
her af verschijnende nummers gr at i s.
BINIUKLAM.
Vlissingen, 16 December.
Tot ons leedwezen kunnen wij het voor
Vlissingen zoo teleurstellend bericht uit Ber
lijn, dat ingevolge den wensch van de Bre
mer Lloyd, de rijkskanselier heeft goedge
keurd, dat de schepen van de nieuwe Duitsche
stoomvaartlijnen Antwerpen zullen aandoen,
ook onzen lezers niet onthouden.
Doch het feit ligt er toe. Nog kwamen
slechts in aanmerking Rotterdam en Vlissin
gen; evenwel had Rotterdam het bezwaar van
met de zee te zijn verbonden door een kanaal,
dat door ijsgang onbevaarbaar wordt en van te
geringen diepgang voor de schepen der Bremer
Lloyd. Vlissingen daarentegen, waarvoor de
Duitsche regeering bepaald moet gezind zijn,
bood groote voordeeleu aan. En ondanks dat
alles, werd Antwerpen door loven en bieden
verkozen. Zelfs moet, naar men mededeelt,
door de Belgische regeering belangrijke gelde
lijke voordeelen zijn toegezegd.
En daaronder zelfs de toezegging van vrij
stelling van de betaling van loods- en haven
gelden voor de schepen der Bremer Lloyd.
Is dit werkelijk het geval, dan rijst de vraag,
of hiermede de op 20 Mei 1S43 motNcderland
en Belgie gesloten overeenkomst niet feitelijk
wordt geschonden
Hoe het zij, het is te hopen, dat de Neder-
landsche regeering dit alsdan niet met een
Jantje van Leiden zal laten afloopen.
Uit het verslag der Duitsche rijksdag-zitting
van Zaterdag, blijkt, omtrent de redenen die
geleid hebben tot bovengenoemde keuze, nog
y het volgende
Eerstens, dat Antwerpen slechts gekozen is
voor een jaar bij wijze van proef, en vervolgens
dat de Norddeutsche Lloyd, aan wie door Bel
gië bijzondere voordeelen zijn toegestaan, er
zeer op heeft aangedrongen.
Een grondig onderzoek, zeide minister von
Bötticher, is aan het besluit voorafgegaan. Drie
plaatsen kwamen in aanmerking Rotterdam,
Vlissingen en Antwerpen.
Rotterdam, dat door de kooplieden in Zuid-
Duitschlaud zeer werd aanbevolen, kon niet in
aanmerking komen wegens den grooten diep
rinuiT@n.
15.
Uit het Duitsch.
Eou oogenblik zweefde om haar moud een
trek van onuitsprekelijke smart, toen ant"
woordde zij »Ge gelooft dat niet; jarenlange
dienstbaarheid, ik beb mijne ouder9 reeds
vroeg verloren en moest toen alleen mijn brood
verdienou, het rondtrekken van de eene
familie naar de andere, oer ik hier een rust
oord vond, heeft éeu sluier geworpen over
mijn gemoedsleven, waarin het soms ook brui
sen knn, Gelooft gij ook met dat men shoMs
gang der booten. De haven is ten allen tijde
slechts te bereiken door schepen van hoogstens
19 voeten diepgang, en de Duitsche postboo-
ten, welke minstens 3000 tonnen moeten kun
nen bevatten, hebben een diepgang van 21 vt.
Voor Vlissingen pleitte de gunstige ligging.
Door de vaart naar Antwerpen verliezen de
booten met uit- en inladen 12 tot 18 uren, en
daarbij scheen het wenschelijk om Vlissiugen
te kiezen, wegens redenen, welke de minister
kou aanduiden, maarniet uitvoerig bespreken.
Het betrof het belang van enkele takken van
nijverheid, welke door de keuze van Antwer
pen met grootere mededinging zouden te kam
pen hebben, dan wanneer de booten een Hol-
landscbe haven aandoen.
Evenwel konden deze voordeelen niet opwe
gen tegen den wensch der Nordd. Lloyd, die
beslissende stem in dezen had. De rijkskanse
lier heeft wel bet recht om zijn bekrachtiging
te onthouden, maar van dat recht wenscht hij
alleen in het uiterste geval gebruik te:inaken.
Daaibij kwam, dat ook in-Zuid-Üuitschlaud
stemmen ter gunste van Antwerpen opgingen,
dat Antwerpen een levendiger handelsverkeer
heeft dan Vlissingen, en dat de havenwerken
te Antwerpen meer aan de eischen beant
woordden. In de hoop, dat de Belgische regee
ring der Lloyd gunstige voorwaarden zal toe
staan, heeft de kanselier deze keuze voor een
jaar bekrachtigd.
Mocht het later blijken, dat het belang van
Duitschland's handel en nijverheid een andere
keuze noodig maakte dus eindigde de mi
nister dan kan zoowel de Lloyd als de Duit
sche regeering later daartoe overgaan.
Namens de Lloyd zeide de Bremer afge
vaardigde Meier, dat de volgende redenen de
maatschappij tot haar besluit hadden gebracht.
Eerstens kunnen de schepen te Rotterdam
niet aauloopen, omdat bij eenen diepgang der
schepen van 21 voet daar niet genoeg water te
vinden is, waardoor Rotterdam buiteugesloten
wordt, ofschoon men aan den Rijn, vooral aan
den Bovenrijn, deze keuze levendig heeft ge-
wensebt. Wij bevorderen zeide Meier
te Bremen onze belangen het best, wanneer
wij zooveel mogelijk te gemoet komen aan de
belangen van bet verkeer in bet binnenland
van het Duitsche rijk. Gelukt het ons, de
onderneming in het rechte spoor te leiden, dan
zullen wij van zelf het aantal onzer schepen
vermeerderen.
Men heeft gezegd dat Antwerpen niet zoo
beschut is tegen ijs als Vlissingen; maar reeds
sedert langen tijd laten wij onze schepen naar
datgene haat, wat men haton wil, ja, dat ook
de hartstoehteljjkste liefde zich laat bedwin
gen, wanneer meu bij zich zelve het besluit
neemt zich niet door haar te laten ovorbeer-
schon.*
Weder had zij hare blikken op haar work
gericht, om ze in hot volgend oogenblik we
der op to slaan bij het luide, spottende ge
lach, dat Watida liet booren.
>Dat noem ik nn recht burgerlijk denken,
papa* zeide het jonge meisje, met het schooue
hoofd op den schouder van haar vader ge
leund misschien dacht zij wel dat de rit
meester dit met haar een3 was- Toon zijn
gezicht integendeel plotseling een hoogst ern
stige uitdrukking aannam, zoo ernstig dat zij
er van schrikte, giDg zij voort, terwijl zij een
naar beueden hangenden tak van den vlierboom
met zenuwachtige haast brak en de stakken
voor zich wierp »Miju God, wat bobt gij de
Brazilië en La Plata driemaal per maand gaan.
Sedert tien jaren zijn wij slechts drie keeren
niet in staat geweest te Antwerpen aan te
loopeD; wij moesten toen de goederen, van eene
andere haven uit, over landwegen, naar hunne
bestemming verzenden.
Het vervoer per spoorweg naar Bremen
moet, wat de berekening der vrachten aangaat,
even goedkoop gemaakt worden als dat van
Bremen naar Rotterdam en Antwerpen. Dat
is overeenkomstig de belangen van den Duit-
schen handel.
Na deze verklaringen werd de begrootings—
post van 4.400.000 mark aangenomen.
Bij kon. bestuit is benoemd tot ontvan
ger der dir. bel. en ace. alhier, de heer
M. P. Troelstra, ontvanger derzelfde mid
delen te Joure c. a.
Met ingang van 1 Januari a. s. is aan den
Nederlandschen binnenloods C. Dronkers met
aanspraak op pensioen eervol ontslag uit den
loodsdienst verleend en zijn benoemd tot
binnenloods te dezer standplaats, de hulp-
binnenloods L. van der Ploeg; tot hulpbinnen-
loods ter standplaats Ter Neuzen, de zeeva-
•ïfcmie L. P. van Oppen.
Omtrent het verongelukken van het stoom-
baggervaartuig Margaux worden nog de vol
gende bijzonderheden gemeld
Nadat bet vaartuig, gesleept door de Belgi
sche sleepboot President Kindt, gez. Marshall,
den 2eu Dec. de haven alhier verlaten had,
passeerde ineu den Sen Dec. 's morgens 9 uren
Dover en kwam men te 4 uren des middags van
dien dag in de bocht van Dungeness ten anker,
omdat het niet mogelijk was tegen de stijve
Z. W. koelte en hooge zee in te sleepeu.
Den 5 Dec., des middags te 4 uren, kwam
de wind met eene matige koelte uit het Z.O. en
vervolgde men de reis, die zich zeer voorspoe
dig liet aanzien, tot 7 Dec. 's morgens, nadat
men Portland gepasseerd was, wind en zee
gaandeweg heviger werden, zoodat men ge
noodzaakt was zeer zacht aan te stoomen. Te
10 uren 's morgens brak de sleeptros; ua veel
iuspanuinggelukte het des middags 2 uren dien
weder vast te krijgen; de zee werd gedurig
woester zoodat men slechts zeer zacht stoomde
en zich er toe bepaalde om het baggervaartuig
op de zee te houden.
Des avonds circa 6 uren brak de sleeptros
andermaal; tengevolge der diepe duisternis en
de hemel hooge zee bestond er geen gelegen-
menschenkinderen toch verschillend geschapen 1
Ik, bij voorbeeld, wie zal ooit van mij
kunnen zeggen Hier wil ik niet liefhebben
en daar wil ik niet haten. Ik bemin juist dan,
waar mjjn hart bet mjj leert en mot den baat
gaat het my even eens geloof, ik en zoo gaat
het met alle meuscheu, het komt er niet op
aan tot welken stand zij behooren; of is'net
een bijzonder voorrecht van het burgerlijke
element, dat mea zjjue diepste aandoeningen
bedwingen kan
Zij keek hare gouvernante uitdagend aan
doch deze bleef over haar werk gebogen; geen
spier vertrok zich op haar gelaat en het
was alsof bare gansche ziel verzonken was in
haar work, en bedaard trok de zwakke hand
den zijden draad door de lichte stof. Warda
wist dat zjj haar schoonen, vermoeienden ar
beid verrichtte om aan een lang gekoester-
tovdou wensch haars veders te voldoen en hot
beid een anderen tros op de Margaux vast te
maken. Men hield den geheelen nacht het
vaartuig in 't gezicht op een afstand van naar
gissing 2 a 3 scheepslengten en maakte met
het aanbreken van den dag toebereidselen om
bet vaartuig weder op sleeptouw te nemen,toen
bet te 7 uren eensklaps in de diepte verdween.
Hoewel de sleepboot nog volle drie uren op de
plaats bleef en vele losse voorwerpen van het
vaartuig in het rond drijvende werden gezien,
werd van de bemanning, bestaande uit twee
persouen, niets meer ontwaard, zoodat het
zeker is, dat beiden bun graf in de golven ge
vonden hebben. Het baggervaartuig was ver
zekerd.
Jbr. mr. P. Boddaert, vroeger rechter
in de rechtbank te Middelburg, is Maandag
te 's IIage overleden.
Z. M. beeft mr. J. Van der Lek de
Clercq, te Koudekerke, met ingang van 1
Jan. a. s. benoemd tot schoolopziener in 't
arrondissement Middelburg.
Naar men verneemt, is er ernstig sprake
van bet tot stand brengen eener stoom
tram van Walsoorden op Hulst. In ver
vanging van den thans bestaanden wagen -
dienst, zouden de heeren Smit Y. en" Co.
wanneer zij de noodige subsidie kunnen
verkrijgen, deze tramlijn tot stand willen
brengen langs den provincialen kunstweg.
Naar men meent, zou de grond der bermen
langs den weg alleszins geschikt zijn, om
zonder beduidende kosten de lijn aan te
Plakzegels. Voor bet zegelen van qui—
tantiën en van handelspapier wordt met 1
Januari 1886 een nieuw model vau plakzegel
ingevoerd.
Dit zegel is vau rechthoekigen vorm en
heeft eene lengte van 29 millimeters bij eene
breedte van 22 millimeters.
De kleur is paarsck voor bet zegel van vijf
cent en rood voor de zegels van boogere be
dragen.
Het draagt aan bet hoofd 's rijks wapen,
vastgehouden door twee gekroonde leeuwen,
boven eon lint met do spreuk: uJe Main-
tiendrai"alles op een gebloemden achter
grond.
Een ongekleurd rechthoekig vak onder het
lint behelst de aanwijzing van den prijs, die
aan den voet van het zegel nog eens vermeld
vonkelde de toorn in hare oogen, toen Kurt
RÜmming, misschien om aau het gesprek eeu
andnro wending te geren, zich over het bor
duurwerk boog en zeide: >Wat een prachtige
roos dat is een waar meesterstuk, juffrouw
Martha1, c Eu met oprechte bewondering voegde
hij er hij: »Ik bewonder uwe bekwame hand,
en daarbij zijt gij steeds bezig, juist zooals
het een Duitsch huismoedertje betaamt.*
Wat was het dat het hart der jonge baro
nes zulk eene pijn veroorzaakte dat zjj het
wel luid had kunnen uitschreeuwen Was
zij soms een beetje ijverzuchtig op den lot
van den ma», dien zij toch zoo gloeiend
haatte Waarom had bij zich in dit huis ge
drongen on haar zielevrede gestoord waar
om maakte hij dat zjj zoo ontovredeu was
met zichzelve, in plaats van baar te vergoden
zooals haar vader haar aanbad Zjj had kun
nen weeneD nis oen kind en reeds kwamen