VLISSINGSCHE COURANT.
No. 61.
Donderdag 30 Juli 1885,
23*te Jaargang.
BUREAU:
Kleine Markt I N*. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTLENVan 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote lettere worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk 1,65 per drie maanden.
CEMIiENTHBIiSTW,
Keuring van rij- en voertuigen.
De burgemeester en wethouders van Vlis
singen.
maken bekend
dat ingevolge het bepaalde bij art. 67 der
verordening van algemeene plaatselijke politie
in deze gemeente (gemeenteblad n° 68 van
1876) op Dinsdag den 4 Augustus a. s. eene
keuring van rij- of voertuigen cn sleden, in ge
bruik bij verhuurders, zal plaats hebben.
En is hiervan afkondiging geschied
waar het behoort.
Vlissingen, den 28 Juli 1885.
De burgemeester en wethouders voornoemd,
Th. VAN UI JE PÏETERSE L. B.
De secretaris,
F. N. VAN DER BILT L. S.
Vlissingen, 29 Juli.
VERSLAG DER GEMEENTE OVER 1884.
{Slol.)
De handelsbetrekkingen met het bui
tenland bleven op dezelfde hoogte.
De doorvoerhandel bleef toenemen.
Het vervoer van goederen zoo uit het
binnenland als uit andere landen, voor
namelijk Duitschland, krijgt gaandeweg
meer beteekenis.
De voornaamste artikelen van direc-
ten doorvoer,die meestal langs den
spoorweg werden aangevoerd om met
de booten van de maatschappij Zeeland
te worden verscheept, bestonden in ert
sen, metalen, wol, katoen, landbouw-
en veeteeltprodncten, enz.
De artikelen van invoer, die het meest
beteekenden, waren: aardewerk, fabrieks
werktuigen, garen, granen, erts, smeer,
garnalen, mosselen en oesters.
Omtrent den doorvoer zijne geene
statistieke opgaven ingekomen.
Het aantal binnenvaartuigen, dat deze
havens bezocht, kan niet worden opge
geven toch kan worden aangenomen
dat de binnenlandsche scheepvaartbe-
weging niet is verminderd, maar in
eene tamelijke mate van bloei verkeerde.
Het lichten van hier lossende schepen,
vroeger van belangrijken invloed op het
verkeer te water, was gedurende dit
jaar van geene beteekenis. Ook het ver-
F I B I L L I T N.
MARIA ROSA.
Notille uit iiet Franscü
Het meisje verloor toon alle vertrouwen.
Hut bloed in bare aderen werd ijskoud en een
verschrikkelijk voorgevoel beangstigde baar.
Als een pijl uit de boog loopende, vertraagde
zij weldra haar tred, want bet was alsof eene
stem in baar oor fluisterde Gij zult de beurs
niet vinden."
Helaas, het was maar al te waar. Te ver
geefs zoebt zij zoover mogelijk; de grond was
niot omgewoeld, het gras nergens vertruden.
Leon zal sterven 1
Bjjna verloor do ongelukkigo bot bowust-
voer van goederen ten behoeve van de
koninklijke maatschappij de Schelde was,
door verminderde werkzaamheden, min
der beduidend dan vroeger.
Het stoomvaartverkeer breidde zich uit.
De Middelburgsche maatschappij van
stoomvaart deed hare booten van Rot
terdam via Middelburg', met voldoend
gevolg geregeld op Vlissingen varen.
De stoomboot Zeeland onderhield met
bevredigende uitkomst den dienst op Am
sterdam.
Op Rotterdam en Schiedam werd een
geregelde dienst onderhouden door de
vrachtbooten Arend en Valk. Een dezer
booten deed wekelijks ook Breskens aan.
De stoombargedienst op Middelburg
werd geregeld uitgeoefend door de nieuwe
salonboot, Luctor et Emergo, en twee
barges. In weerwil van de sterke con
currentie met den stoomtram, nam het
personen-vervoer nog steeds toe.
Het verkeer tusschen de binnen- en
buitenhavens werd zeer vergemakkelijkt
door de in dit jaar tot stand gekomen
havendienst, die wordt uitgeoefend door
twee havenbooten, en tevens correspon
deert op de aan het lokaalstation ver
trekkende treinen. Aanvankelijk wordt
van dezen dienst tamelijk druk gebruik
gemaakt.
De gemeenschap met de verschillende
aan de Scheldeoevers gelegene plaatsen
werd als gewoonlijk onderhouden door
den provincialen stoomhootdienst op de
Westerschelde met drie booten.
Deze dienst voorziet in eene groote
behoefte en draagt niet weinig hij tot
verlevendiging van het verkeer.
Het bestaande ongerief, veroorzaakt
door den aanzienlijken afstand van de
aanlegplaats alhier, werd niet wegge
nomen; het vooruitzicht op verbetering
ten deze werd niet verwezenlijkt.
Met zeilschepen werd eene geregelde
communicatie onderhouden met Amster
dam, Rotterdam, Gorinchem, Terneuzen,
Ellewoutsdijk en Bergen op Zoom. In
weerwil der concurreerende stoomvaart
schenen deze diensten met bevredigende
uitkomst te kunnen blijven bestaan.
Ook met Antwerpen werd eene recht-
streeksche gemeenschap onderhouden
door een zeilvaartuig, dat om de 14
dagen deze plaats bezocht.
De garnalenvisscherij verschafte nu
zijn, maar weldra de* d eene nieuwe gedachte
haar weder tot zicb zelve komen.
Zij treedt Nomi weder binnen en begeeft
zicb weder naar Mettina.
Al9 het mij gelukt hen te misleiden,
zeide zij bij zicb zeiven, terwijl zjj hare schrede
verhaastte, winnen wjj acht en veertig uren,
waarin God ods helpen kan.
Na van Mettina alles gekregen te hebben
wat zij noodig had om te schrijven, schreef
zjj met veranderde baud de volgende woorden
op een papier
»De som kan niet voor Maandag onder do
platanen bezorgd worden."
Dit gedaan zijnde, haastte Maria Rosa zich
naar bare mooder terug te keeren.
Ik heb, zeide zij tot deze, geeno beurs
gevonden, maar wel dit.
En zij gaf aan Teta wat zjj gescbroven bad,
tonder dat iets 'n baar stem of op bnar ga-
ook weder aan vele handen werk.
Op nieuw werd het aantal vaartuigen
voor die vangst, dat toch reeds in de
laatste jaren was toegenomen, weer ver-
meerderd, zoodat hun aantal tot 36 is
gestegen.
Bij de groote afname op de markt
te Londen, zoo gemakkelijk door mid
del van den maildienst te 'bereiken, be
looft deze tak van nijverheid voortdu
rend voor velen in Vlissingen een goed
bestaan.
De buitenlandse he scheepvaart nam
wel geen grootere verhoudingen aan,
maar was minder levendig dan in het
vorige jaar.
Yoor rekening van hier gevestigde
reederijen waren nog in de vaart:
Joliny gezagv. de Breed, bark 3261.
Lvcie, Olsen, 455 u
LouiseBruin, 3/m. sch. 309
Margaretliade Jong, 124
De stoomvaartmaatschappij Zeeland
koninklijke Nederlandsche postvaart, nam
blijkens de van harentwege bekomen
opgaven, ook weder in 1884 in bloei toe.
Het vaste personeel bij de maatschap
pij op 31 December 1884 werkzaam,
bedroeg 230 personen.
Hare schepen zijn:
Prinses Elisabeth 2400 KM.mach.3500 p.k.
Prinses Marie 2423 3500
Prins Hendrik 2430 3500
Will.Pr.v.Oranje2449 3500
Aurora 2205 2000
Er werden in 1884 vervoerd 72.416
reizigers en 31.645988 ton goederen.
Het vervoer van Vlissingen, loco, be
stond voor het grootste gedeelte uit
garnalen en oesters, en nam ook we
derom veel toe.
Omtrent de exploitatie der havenwer
ken door de meergenoemde koninklijke
maatschappij de Scheldewerd het vol
gende medegedeeld
//Ofschoon het verkeer op de havens
in 1884 nog niet in die mate is toege
nomen, als aanvankelijk was gedacht,
is toch het verkeer eenigszins drukker
geweest dan het jaar te voren.
//Voornamelijk heeft dit oorzaak in
de meerdere averijschepen, welke in het
voor- en najaar de havens zijn binnen-
geloopen om hunne schade te herstel
len,waarvan verscheidene verplicht waren
hunne ladingen geheel of gedeeltelijk
te lossen öm die na volbrachte repara
tie weder in te nemen. Het aantal
schepen hier binnengekomen om te lich
ten, hij te laden of geheel te lossen
was ongeveer hetzelfde als het vorige
jaar, daarentegen zijn meer schepen van
hier geheel beladen' geworden.
//Onder deze waren er twee, welke in
ballast van Antwerpen kwamen, en van
hier uit geheel met Duitsche kolen voor
Indië, per staatsspoor aangevoerd, zijn
geladen.
z/Dat 11a die beide schepen de export
van Duitsche kolen via Vlissingen eens
klaps ophield, bleek bij nader onder
zoek het gevolg' te zijn van de hoogere
kosten van vervoer van Difitsckland
naar Vlissingen dan die naar Rotterdam
en andere zeehavens.
z/In de helft van dit jaar kwam het
eerste petroleumschip hier binnen, be
stemd om zijne lading in de aan de 2e
binnenhaven opgerichte petroleum-pak-
huizen te lossen. Dit schip bracht circa
8177 vaten petroleum mede, welke di
rect uit het schip in de magazijnen
werden opgeslagen óm van daaruit, 'het
zij per spoor, hetzij per lichter uitge
voerd te wórden.
z-In aanmerking nemende de grootte
dier pakhuizen en het aantal vaten, dat
daarin kan worden opgeslagen, is de
aanvoer dit jaar nog gering te noemen,
hetwelk hoofdzakelijk daaraan is toe te
schrijven, dat slechts kleine partijen
naar het binnenland, doch nog' geene
groote naar het buitenland, voorname
lijk Duitschland, werden uitgevoerd
zoodat de aangebrachte voorraad slechts
langzaam verminderde en daardoor geene
behoefte ontstond aan meerdere aanvoer.
//Wij vertrouwen echter, dat de hee-
ren de Monchy er spoedig in zullen
slagen ook groote partijen naar het bui
tenland af te leveren, waardoor de be
hoefte tot aanvoer zich spoedig'er zal
doen gevoelen, de invoer toenemen en
meer verkeer op de havens zal ten ge
volge hebben."
Met_ betrekking tot de scheepvaart
beweging op het kanaal werd de vol
gende opgaaf ontvangen
Schepen die gedurende 1884 het ka
naal van Walcheren hebben bevaren.
Buitenhavens van Vlissingen: 4258
stoomschepen met 2.130.635 Ms, 5 zeil-
laat aantoonde, dat zij do oerate leugen van
haar leven uitsprak.
Het ia goed, antwoordde de oude vrouw,
Ascanio zal zoo komen: bij doe, wat bjj goed
vindt.
xn.
Daar zij verplicht was voor het huishouden
te zorgen, was het Maria Roaa onmogelijk
iets te booron van hetgeen de beide eebtge-
nooten tot elkander spraken; maar toon zij
zich eindelijk aan tafel kon zetten, waren zjj
niet van gesprek veranderd en men kan zich
gemakkeljjk verbeelden hoezeer hare aandacht
gespannen was.
Dat is een zaak, die, naar het mij voor
komt, slecht aangelegd is, zeide Tuta.
Hoe drommels, zondt gij ze beter aan
gevat hebben antwoordde Ascanio. Do brief,
dien wjj door den jongen mao aan Marco
hebben doen schrijven, was duideljjk geno°g;
bij bevatte het briefje, dat Marco naar den
bankier moest brengen om het geld to ont
vangen. Het komt mjj voor dat dit alles in
orde is.
Maar zjjt gij wel zeker van dien.Marco
Wel zeker, hij is al meer dan een jaar
bjj ons opgenomen. Hij dient ons uitmuntend
zoolang zijn leven geen gevaar loopt, en daar
de- lafaard hier niets te vreezen heeft en ik
hem gezegd heb dat hij zijn deel van de som
zou krijgen, ben ik zekor dat hij Maandag
de vier honderd ducateu zal brengen.
Dus wilt gij deu vogel niet laten vliegen?
Zonder twijfel. Men moet op ons woord
kunnen rekenen en het goeft niets dat wij
hom nog een paar dagen in 't leven houden.
Overigens kost ons zijn voeding heel
weinig, antwoordde de oude lachende.
Maria Rosa begreep uit het gesprok dat
er sprake was van een uitstel en schepte