VLISSINGSCHE COURANT. No. 61. Donderdag 30 Juli 1885, 23*te Jaargang. BUREAU: Kleine Markt I N*. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTLENVan 1 tot 4 regels f 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote lettere worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en Frankrijk 1,65 per drie maanden. CEMIiENTHBIiSTW, Keuring van rij- en voertuigen. De burgemeester en wethouders van Vlis singen. maken bekend dat ingevolge het bepaalde bij art. 67 der verordening van algemeene plaatselijke politie in deze gemeente (gemeenteblad n° 68 van 1876) op Dinsdag den 4 Augustus a. s. eene keuring van rij- of voertuigen cn sleden, in ge bruik bij verhuurders, zal plaats hebben. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort. Vlissingen, den 28 Juli 1885. De burgemeester en wethouders voornoemd, Th. VAN UI JE PÏETERSE L. B. De secretaris, F. N. VAN DER BILT L. S. Vlissingen, 29 Juli. VERSLAG DER GEMEENTE OVER 1884. {Slol.) De handelsbetrekkingen met het bui tenland bleven op dezelfde hoogte. De doorvoerhandel bleef toenemen. Het vervoer van goederen zoo uit het binnenland als uit andere landen, voor namelijk Duitschland, krijgt gaandeweg meer beteekenis. De voornaamste artikelen van direc- ten doorvoer,die meestal langs den spoorweg werden aangevoerd om met de booten van de maatschappij Zeeland te worden verscheept, bestonden in ert sen, metalen, wol, katoen, landbouw- en veeteeltprodncten, enz. De artikelen van invoer, die het meest beteekenden, waren: aardewerk, fabrieks werktuigen, garen, granen, erts, smeer, garnalen, mosselen en oesters. Omtrent den doorvoer zijne geene statistieke opgaven ingekomen. Het aantal binnenvaartuigen, dat deze havens bezocht, kan niet worden opge geven toch kan worden aangenomen dat de binnenlandsche scheepvaartbe- weging niet is verminderd, maar in eene tamelijke mate van bloei verkeerde. Het lichten van hier lossende schepen, vroeger van belangrijken invloed op het verkeer te water, was gedurende dit jaar van geene beteekenis. Ook het ver- F I B I L L I T N. MARIA ROSA. Notille uit iiet Franscü Het meisje verloor toon alle vertrouwen. Hut bloed in bare aderen werd ijskoud en een verschrikkelijk voorgevoel beangstigde baar. Als een pijl uit de boog loopende, vertraagde zij weldra haar tred, want bet was alsof eene stem in baar oor fluisterde Gij zult de beurs niet vinden." Helaas, het was maar al te waar. Te ver geefs zoebt zij zoover mogelijk; de grond was niot omgewoeld, het gras nergens vertruden. Leon zal sterven 1 Bjjna verloor do ongelukkigo bot bowust- voer van goederen ten behoeve van de koninklijke maatschappij de Schelde was, door verminderde werkzaamheden, min der beduidend dan vroeger. Het stoomvaartverkeer breidde zich uit. De Middelburgsche maatschappij van stoomvaart deed hare booten van Rot terdam via Middelburg', met voldoend gevolg geregeld op Vlissingen varen. De stoomboot Zeeland onderhield met bevredigende uitkomst den dienst op Am sterdam. Op Rotterdam en Schiedam werd een geregelde dienst onderhouden door de vrachtbooten Arend en Valk. Een dezer booten deed wekelijks ook Breskens aan. De stoombargedienst op Middelburg werd geregeld uitgeoefend door de nieuwe salonboot, Luctor et Emergo, en twee barges. In weerwil van de sterke con currentie met den stoomtram, nam het personen-vervoer nog steeds toe. Het verkeer tusschen de binnen- en buitenhavens werd zeer vergemakkelijkt door de in dit jaar tot stand gekomen havendienst, die wordt uitgeoefend door twee havenbooten, en tevens correspon deert op de aan het lokaalstation ver trekkende treinen. Aanvankelijk wordt van dezen dienst tamelijk druk gebruik gemaakt. De gemeenschap met de verschillende aan de Scheldeoevers gelegene plaatsen werd als gewoonlijk onderhouden door den provincialen stoomhootdienst op de Westerschelde met drie booten. Deze dienst voorziet in eene groote behoefte en draagt niet weinig hij tot verlevendiging van het verkeer. Het bestaande ongerief, veroorzaakt door den aanzienlijken afstand van de aanlegplaats alhier, werd niet wegge nomen; het vooruitzicht op verbetering ten deze werd niet verwezenlijkt. Met zeilschepen werd eene geregelde communicatie onderhouden met Amster dam, Rotterdam, Gorinchem, Terneuzen, Ellewoutsdijk en Bergen op Zoom. In weerwil der concurreerende stoomvaart schenen deze diensten met bevredigende uitkomst te kunnen blijven bestaan. Ook met Antwerpen werd eene recht- streeksche gemeenschap onderhouden door een zeilvaartuig, dat om de 14 dagen deze plaats bezocht. De garnalenvisscherij verschafte nu zijn, maar weldra de* d eene nieuwe gedachte haar weder tot zicb zelve komen. Zij treedt Nomi weder binnen en begeeft zicb weder naar Mettina. Al9 het mij gelukt hen te misleiden, zeide zij bij zicb zeiven, terwijl zjj hare schrede verhaastte, winnen wjj acht en veertig uren, waarin God ods helpen kan. Na van Mettina alles gekregen te hebben wat zij noodig had om te schrijven, schreef zjj met veranderde baud de volgende woorden op een papier »De som kan niet voor Maandag onder do platanen bezorgd worden." Dit gedaan zijnde, haastte Maria Rosa zich naar bare mooder terug te keeren. Ik heb, zeide zij tot deze, geeno beurs gevonden, maar wel dit. En zij gaf aan Teta wat zjj gescbroven bad, tonder dat iets 'n baar stem of op bnar ga- ook weder aan vele handen werk. Op nieuw werd het aantal vaartuigen voor die vangst, dat toch reeds in de laatste jaren was toegenomen, weer ver- meerderd, zoodat hun aantal tot 36 is gestegen. Bij de groote afname op de markt te Londen, zoo gemakkelijk door mid del van den maildienst te 'bereiken, be looft deze tak van nijverheid voortdu rend voor velen in Vlissingen een goed bestaan. De buitenlandse he scheepvaart nam wel geen grootere verhoudingen aan, maar was minder levendig dan in het vorige jaar. Yoor rekening van hier gevestigde reederijen waren nog in de vaart: Joliny gezagv. de Breed, bark 3261. Lvcie, Olsen, 455 u LouiseBruin, 3/m. sch. 309 Margaretliade Jong, 124 De stoomvaartmaatschappij Zeeland koninklijke Nederlandsche postvaart, nam blijkens de van harentwege bekomen opgaven, ook weder in 1884 in bloei toe. Het vaste personeel bij de maatschap pij op 31 December 1884 werkzaam, bedroeg 230 personen. Hare schepen zijn: Prinses Elisabeth 2400 KM.mach.3500 p.k. Prinses Marie 2423 3500 Prins Hendrik 2430 3500 Will.Pr.v.Oranje2449 3500 Aurora 2205 2000 Er werden in 1884 vervoerd 72.416 reizigers en 31.645988 ton goederen. Het vervoer van Vlissingen, loco, be stond voor het grootste gedeelte uit garnalen en oesters, en nam ook we derom veel toe. Omtrent de exploitatie der havenwer ken door de meergenoemde koninklijke maatschappij de Scheldewerd het vol gende medegedeeld //Ofschoon het verkeer op de havens in 1884 nog niet in die mate is toege nomen, als aanvankelijk was gedacht, is toch het verkeer eenigszins drukker geweest dan het jaar te voren. //Voornamelijk heeft dit oorzaak in de meerdere averijschepen, welke in het voor- en najaar de havens zijn binnen- geloopen om hunne schade te herstel len,waarvan verscheidene verplicht waren hunne ladingen geheel of gedeeltelijk te lossen öm die na volbrachte repara tie weder in te nemen. Het aantal schepen hier binnengekomen om te lich ten, hij te laden of geheel te lossen was ongeveer hetzelfde als het vorige jaar, daarentegen zijn meer schepen van hier geheel beladen' geworden. //Onder deze waren er twee, welke in ballast van Antwerpen kwamen, en van hier uit geheel met Duitsche kolen voor Indië, per staatsspoor aangevoerd, zijn geladen. z/Dat 11a die beide schepen de export van Duitsche kolen via Vlissingen eens klaps ophield, bleek bij nader onder zoek het gevolg' te zijn van de hoogere kosten van vervoer van Difitsckland naar Vlissingen dan die naar Rotterdam en andere zeehavens. z/In de helft van dit jaar kwam het eerste petroleumschip hier binnen, be stemd om zijne lading in de aan de 2e binnenhaven opgerichte petroleum-pak- huizen te lossen. Dit schip bracht circa 8177 vaten petroleum mede, welke di rect uit het schip in de magazijnen werden opgeslagen óm van daaruit, 'het zij per spoor, hetzij per lichter uitge voerd te wórden. z-In aanmerking nemende de grootte dier pakhuizen en het aantal vaten, dat daarin kan worden opgeslagen, is de aanvoer dit jaar nog gering te noemen, hetwelk hoofdzakelijk daaraan is toe te schrijven, dat slechts kleine partijen naar het binnenland, doch nog' geene groote naar het buitenland, voorname lijk Duitschland, werden uitgevoerd zoodat de aangebrachte voorraad slechts langzaam verminderde en daardoor geene behoefte ontstond aan meerdere aanvoer. //Wij vertrouwen echter, dat de hee- ren de Monchy er spoedig in zullen slagen ook groote partijen naar het bui tenland af te leveren, waardoor de be hoefte tot aanvoer zich spoedig'er zal doen gevoelen, de invoer toenemen en meer verkeer op de havens zal ten ge volge hebben." Met_ betrekking tot de scheepvaart beweging op het kanaal werd de vol gende opgaaf ontvangen Schepen die gedurende 1884 het ka naal van Walcheren hebben bevaren. Buitenhavens van Vlissingen: 4258 stoomschepen met 2.130.635 Ms, 5 zeil- laat aantoonde, dat zij do oerate leugen van haar leven uitsprak. Het ia goed, antwoordde de oude vrouw, Ascanio zal zoo komen: bij doe, wat bjj goed vindt. xn. Daar zij verplicht was voor het huishouden te zorgen, was het Maria Roaa onmogelijk iets te booron van hetgeen de beide eebtge- nooten tot elkander spraken; maar toon zij zich eindelijk aan tafel kon zetten, waren zjj niet van gesprek veranderd en men kan zich gemakkeljjk verbeelden hoezeer hare aandacht gespannen was. Dat is een zaak, die, naar het mij voor komt, slecht aangelegd is, zeide Tuta. Hoe drommels, zondt gij ze beter aan gevat hebben antwoordde Ascanio. Do brief, dien wjj door den jongen mao aan Marco hebben doen schrijven, was duideljjk geno°g; bij bevatte het briefje, dat Marco naar den bankier moest brengen om het geld to ont vangen. Het komt mjj voor dat dit alles in orde is. Maar zjjt gij wel zeker van dien.Marco Wel zeker, hij is al meer dan een jaar bjj ons opgenomen. Hij dient ons uitmuntend zoolang zijn leven geen gevaar loopt, en daar de- lafaard hier niets te vreezen heeft en ik hem gezegd heb dat hij zijn deel van de som zou krijgen, ben ik zekor dat hij Maandag de vier honderd ducateu zal brengen. Dus wilt gij deu vogel niet laten vliegen? Zonder twijfel. Men moet op ons woord kunnen rekenen en het goeft niets dat wij hom nog een paar dagen in 't leven houden. Overigens kost ons zijn voeding heel weinig, antwoordde de oude lachende. Maria Rosa begreep uit het gesprok dat er sprake was van een uitstel en schepte

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1885 | | pagina 1