VLISSSNGSCHE COURANT No. 48. Zondag 14 Juni 1885, 23,te Jaargang. GKlBEËMTKHESTPUIi. ponrïiK. IETS OVER 'T «11 BUREAU: Kleine Markt I N®. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissïngen. PRIJS DER ADYERTENTIENVan 1 tot 4 regels 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote lette» worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE c Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en Frankrijk 1,65 per drie maanden. Zij, die zich met het vol gend kwartaal, aanvangende 1° Juli a. s., op de Vlissingsche Courant abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende num mers gratis. VEE,VOER VAN BUSKRUIT. De burgemeester van Vlissingen maakt.be kend dat ingevolge kennisgeving van den heer commissaris des konings in deze provincie, vermoedelijk op 17 Juni a. s. van België zal worden vervoerd een partij van 5000 k. g, zwart kruit, per stoomboot van Gent naar Londen. Vlissingen, 13 Juni 1885. De burgemeester voornoemd, Th. VAN UI JE PIETERSE, L. B. VII. De firma men levert dus in alle op zichten vele vergrootglazen. Het kon wel eene goede' zijde hebben, wanneer men hiermede de goede eigenschappen zijner medemenschen, of de diensten, door hen aan ons bewezen, een weinig vergrootte en daardoor duidelijker, in een helderder licht voorstelde. Maar 't is vreemd, dat de meeste menschen bij die gelegenheid den kijker omkeeren, wanneer het datgene geldt, wat anderen voor ons doen. Of het voortkomt uit het onaangenaam gevoel, om verplichting aan iemand te hebben, weet ik niet, maar wel weet ik, dat men al zeer genegen is, om die diensten als gering voor te stellen en zooveel mogelijk te vergrooten, wat men voor anderen doet. In 't zoo moeielijk vak der opvoeding gebeurt het niet zelden, dat de ouders op eene dwaze wijze van die vergrootglazen gebruik maken, ten opzichte en ten nadeele hunner kinderen. De kleine Willem is geen onaardige jong'en en heeft ook vrij goede vermogens. De onderwijzer is zeer over liem tevre den, en heeft hem reeds een paar malen tot een voorbeeld voor anderen gesteld. Meer is er somtijds niet noodig, om de ouders te wapenen met een vergrootglas, waardoor zij de groote bekwaamheden van Willem bekijken. Keken ze nu nog in 't geheim, zonder hunne bevindingen, vooral niet aan dien Willem zeiven mede te deelen, maar alleen om op eene verstandige wijze den grond te peilen, te onderzoeken en zoodoende te bepalen, wat daarin groeien kan, dan liad het nog* eene goede, nuttige zijde, maar zoo gaat het niet. De vader van Willem is een oppassend timmerman, die zijn vak behoorlijk ver staat en een net stuk werk kan aileve- veren, maar van teekenen, van ontwerpen geen kennis heeft, dus geen genie is. Wanneer Willem nu een vluggen kop heeft, dan kan hij, profiteerende van de velerlei gelegenheden, die de tegenwoor dige tijd aanbiedt, een door en door ervaren timmerman worden, die niet alleen goed kan zagen en schaven en net en solide werkt, maar meer kan fian dit. Nu bekijkt de vader den jongen door 't vergrootglas en dan is hij te groot voor een timmerman. De jongen kan zoo goed leeren en zoo goed anthouden en vader en moeder kijken te zamen door 't glas en zien hunnen zoon als ja! als iets; dat men door studie kan worden, misschien wel een doctor, of als het glas zeer sterk vergroot, een professor. Den raad van een ver standig' menscli, om hunnen jongen de de noodige zaken voor zijn vak grondig te laten leeren en dan later een goed, degelijk handwerksman van hem te maken, slaat men natuurlijk in den wind. De studie begint en de jongen' heeft ook reeds door 't glas zijner ou ders gekeken en is in eigen oogen grooter dan hij werkelijk is. Zoo gaat het eenige jaren voort. Nu is hij veel te goed, om krullejongen te worden, en toch is hij in werkelijkheid kleiner dan men denkt, zoodat er een tussehenweg ingeslagen wordt, en hij vermeerdert het aantal der zoogenaamde halfblankheertjes. Een kan toor neemt hem op. Een jeugdige rederijkerskamer begroet hem als een werkend lid en daar hij, bij ongeluk, vrij goed voordraagt, neemt hij een zeer werkzaam aandeel aan de zaak. En dan de openbare uitvoeringen, bijgewoond door het ouderenpaarDe toejuichingen, die in den regel nog al goedkoop zijn, worden in hunne oogen de verwezenlijking van 't geen zij in hun vergrootglas hebben gezien, 't Is waar, de verdiensten zijn gering, en 't heertje spelen vereischt nog al uitgaven, maar einde goed, alles goed! Ik zou hier de stof hebben, om de geschiedenis te leveren van een mislukt genie, van iemand, die over 't paard is getild. Maar 't zou eene variatie op een oud thema zijn. Te bejammeren is 't, vooral in onzen tegenwoordigen tijd, dat er zoovele van die soort gevonden wor den. Wat zou er menig ouderenhart minder bedroefd en g'eërgerd, wat zou er in den stand, waarin men behoort, meer geluk en welvaart genoten kunnen worden, wanneer men met goede oogen en niet door de ongelukkige vergroot glazen keek. ,/In den vroegen morgen heeft men 't lijk opgevischt van den sedert eenige dagen vermisten aannemer A. Achteruit gang in zijne zaken schijnt de oorzaak van den'zelfmoord geweest te zijn." Zoo'n bericht is tegenwoordig ook al geen geïsoleerd feit. Zij, die 't lezen, beklagen zulke slachtoffers van den slechten tijd, waarin de woorden dépres- sie in de wêersberichten, malaise in die, welke den handel betreffen, aan de orde zijn, en men haalt de schouders op en betreurt het, dat die goede, oude tijd, toen alles zoo goed ging, totaal is verdwenen. Ik weet niet of liever gezegd, ik ge loof niet, dat dit al weer op de rekening van den tegenwoordigen tijd behoort gesteld te worden. Het goed gebruiken zijner oogen komt in elke eeuw te pas, en wie dit een paar honderd jaren ge leden verzuimde, zal toen even verkeerd uitgekomen zijn als thans. Wanneer die bewuste ongelukkige gebleven was, wat hij was, namelijk een eenvoudig tim mermansbaas, die behoorlijk ziju brood en nog wel iets daarboven verdiende, dan had hij in zijnen stand gelukkig kunnen zijn. Ongelukkigerwijze ging ook hij de zaken en de winsten door een vergrootglas bekijken, en toen ver toonden ze zich voor hem o zoo groot! Dat g-ewone werk werd hem te klein, te eenvoudig! Hij moest veel hooger op en in zijne verbeelding zag' hij de groote winsten, die allerlei aannemingen zouden afwerpen, 't Eene werk voor en 't an dere na werd aangenomen, 't Was hem nu totaal onmogelijk, alles geregeld zelf na te gaan. Anderen gingen met de voordeelen strijken en hij vischte achter 't net; totdat zijne zaken in zoo'n verwarden toestand geraakten, dat er aan geen redden meer te denken viel. Die man handelde dwaas, maar on vergefelijk slecht handelen zij, die op zettelijk een soort van vergrootglazen gebruiken, waardoor hunne ondernemin gen als winstgevend worden afgeschil derd, ten einde eenvoudigen te bedriegen; waarbij de groote cijfers de oogen moeten verblinden en 't ook werkelijk doen, tot dat het glas barst en de ware cijfers, maar te laat, duidelijk en in hare ware grootte zichtbaar worden. En dit verschijnsel vertoont zich meer dan vroeger in onze negentiende eeuw! Ca s ac ARA. BINNENLAND. Vlissingen, 13 Juni. Heden namiddag werd ten raadhuize, onder voorzitterschap van den heer mr. JP. R. Tak van Poortvliet, eene algemeenevergaderiDgge— houden van deelhebbers der koninklijke Ne- derlandsche stoompostvaart-maatscbappij Zee land alhier, waarin door commissarissen het verslag over het 10de boekjaar werd uitge bracht. De voorzitter opent de vergadering en deelt mede, dat vertegenwoordigd ziju 2376 aaudee- len, recht gevende op 103 stemmen, waarna hij den directeur, den heer C. L. van Woelde- ren, verzoekt het verslag voor te lezen. Dit verslag luidt, als volgt z/Wij hebben de eer verslag uit te brengen over het tiende boekjaar der Maatschappij. Het is otis aangenaam al dadelijk te kunnen mededeelen, dat dit jaar voor onze Maatschap pij ook wederom gunstig is geweest. Vooruit gang in het vervoer van reizigers was op nieuw waar te nemen. Voor het afgeloopen jaar heeft dit te meer beteekenis, omdat geen tentoonstellingen of bizondere oorzaken het reizigers-vervoer naar het vasteland begunstigden; integendeel, de aanhoudende malaise in handel en industrie, het heerschen van besmettelijke ziekten, enz. deden eerder verwachten, dat ook onze Maat schappij in de gedruktheid zou deelen. De vooruitgang is dan ook alleen daaraan toe te schrijven, en mag het zeker een verblij dend verschijnsel genoemd worden, dat het publiek hoe langer hoe meer de voorkeur geeft aan onze route en onze relatiëD met Noord- Duitschland, Oostenrijk en Rusland gaande weg toenemen. Het vervoer van goederen kon niet worden uitgebreid, omdat wij met den onvoldoenden toestand van Queenboro' pier aan eene zekere hoeveelheid per reis gebonden waren. De op brengst was evenwel hooger dan het vooraf gaande jaar, terwijl de hoeveelheid der vervoer de goederen ongeveer dezelfde bleef. De uitvoering van den dienst door de stoom schepen liet niets te wenschen over. De geheele vloot is in uitmuntenden staat. Eenige averij werd heloopen door het stoom schip Prins Hendrik bij de aanvaring door de schroefboot Lord John Russell, welke averij door ue eigenaren van genoemd schip bij min nelijke schikking werd vergoed. Van de 36G reizen, in 1884 afgelegd, is slechts negen maal eenige vertraging in de aankomst te Vlissingen voorgekomen, zoodat de pnst niet met den eersten trein kon doorge zonden worden. Deze vertragingen ontstonden door zwaren mist en stormweer, en éen enkele maal door de hierboven genoemde aanvaring, toen de gezagvoerder het beter oordeelde, al vorens de reis voort te zetten, eerst een be hoorlijk onderzoek naar de geleden schade te doen instellen. De pier te Queenboro' was op 31 December 1884 nog niet herbouwd. De daartegen van de zijden der London Chatham Dover Railway company gemaakte bezwaren waren evenwel toen reeds uit den weg geruimd en wij kunnen met genoegen vermel den, dat sedert met den herbouw is aangevan gen, en dat de pier tevens aanmerkelijk wordt vergroot. Eene uitbreiding van het goederen vervoer zal, naar wij verwachten, daarvan in de eerste plaats de vrucht zijn, terwijl eene goede inrichting van wachtkamers en vermeerderde geriefelijkheden voor reizigers iu eene lang ge voelde behoefte zullen voorzien. Zooals wij de eer hadden U reeds mede te deelen in de vergadering, gehouden te Amster dam den 28 April jl., werd door ons met de London Chatham Dover Railway company en de maatschappij tot exploitatie van staats spoorwegen eene nieuwe overeenkomst aange gaan, aanvankelijk voor eeij. tijdvak van 18 jaren, die alle partijen bevredigt en het ver trouwen wettigt, dat verdere moeielijkheden niet zullen voorkomen en dat onze Maatschap pij er door in bloei zal toenemen. Van de 5% obligatieleening A° 1875 wer den in December 1884 28 obligatiën u ƒ1000 en 15 obligatiën 200, te zamen 31.000 uitgeloot; hiervan bevonden zich S stuks a 1000 in portefeuille, en bleef derhalve nog in omloop voor een bedrag van ƒ549.200. De in het voorgaande jaar gesloten tijdelijke leeniDg ad 170.000 werd in den loop van 18S4 afgelost. Het ketelfonds, onder beheer van de maat schappij tot exploitatie van staatsspoorwegen had op 1 Januari 1884 eene waarde van 119.306,18B, daarin werd gedurende het jaar 1884 gestort en aan rente bijgeschreven 41.105,83*, totaal 160.412,02. Aan vernieuwing van de ketels enz. van de stoomschepen Prinses Marie en Prinses Eli sabeth werd uitgegeven 35.504.87, zoodat op 31 December 1S84 de bezitting van dit fonds bedroeg 124.907,15. Het aflossingfonds van het stoomschip Willem, Prins van Oranje, mede onder be heer van de maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen, beliep op 1 Januari 1884 jf 81.533,72», daarin werd gedurende het jaar 1884 gestort /"41.033,05, aan rente bijge schreven 3,420,98 en was er derhalve op 31 December 1884 in dit fonds aanwezig een be drag van ƒ125.987,756. Het bedrag der kosten van eersten aanleg van stoomschepen enz. bedroeg, na afschrij ving op 31 December 1884, ƒ2.836.353,295. De resultaten der exploitatie over het afge loopen jaar zijn de volgenden Er werden afgelegd door de stoomschepen Prins Hendrik 7 9, Willem^ Prins van Oranje

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1885 | | pagina 1