VLISSSNGSCHE COURANT
No. 48.
Zondag 14 Juni 1885,
23,te Jaargang.
GKlBEËMTKHESTPUIi.
ponrïiK.
IETS OVER 'T «11
BUREAU:
Kleine Markt I N®. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissïngen.
PRIJS DER ADYERTENTIENVan 1 tot 4 regels 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote lette» worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
c Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk 1,65 per drie maanden.
Zij, die zich met het vol
gend kwartaal, aanvangende
1° Juli a. s., op de Vlissingsche
Courant abonneeren, ontvangen de
tot dien datum verschijnende num
mers gratis.
VEE,VOER VAN BUSKRUIT.
De burgemeester van Vlissingen maakt.be
kend
dat ingevolge kennisgeving van den heer
commissaris des konings in deze provincie,
vermoedelijk op 17 Juni a. s. van België zal
worden vervoerd een partij van 5000 k. g,
zwart kruit, per stoomboot van Gent naar
Londen.
Vlissingen, 13 Juni 1885.
De burgemeester voornoemd,
Th. VAN UI JE PIETERSE, L. B.
VII.
De firma men levert dus in alle op
zichten vele vergrootglazen. Het kon
wel eene goede' zijde hebben, wanneer
men hiermede de goede eigenschappen
zijner medemenschen, of de diensten,
door hen aan ons bewezen, een weinig
vergrootte en daardoor duidelijker, in
een helderder licht voorstelde. Maar 't
is vreemd, dat de meeste menschen bij
die gelegenheid den kijker omkeeren,
wanneer het datgene geldt, wat anderen
voor ons doen. Of het voortkomt uit het
onaangenaam gevoel, om verplichting
aan iemand te hebben, weet ik niet,
maar wel weet ik, dat men al zeer
genegen is, om die diensten als gering
voor te stellen en zooveel mogelijk te
vergrooten, wat men voor anderen doet.
In 't zoo moeielijk vak der opvoeding
gebeurt het niet zelden, dat de ouders op
eene dwaze wijze van die vergrootglazen
gebruik maken, ten opzichte en ten
nadeele hunner kinderen.
De kleine Willem is geen onaardige
jong'en en heeft ook vrij goede vermogens.
De onderwijzer is zeer over liem tevre
den, en heeft hem reeds een paar malen
tot een voorbeeld voor anderen gesteld.
Meer is er somtijds niet noodig, om de
ouders te wapenen met een vergrootglas,
waardoor zij de groote bekwaamheden
van Willem bekijken. Keken ze nu nog
in 't geheim, zonder hunne bevindingen,
vooral niet aan dien Willem zeiven
mede te deelen, maar alleen om op
eene verstandige wijze den grond te
peilen, te onderzoeken en zoodoende te
bepalen, wat daarin groeien kan, dan
liad het nog* eene goede, nuttige zijde,
maar zoo gaat het niet.
De vader van Willem is een oppassend
timmerman, die zijn vak behoorlijk ver
staat en een net stuk werk kan aileve-
veren, maar van teekenen, van ontwerpen
geen kennis heeft, dus geen genie is.
Wanneer Willem nu een vluggen kop
heeft, dan kan hij, profiteerende van de
velerlei gelegenheden, die de tegenwoor
dige tijd aanbiedt, een door en door
ervaren timmerman worden, die niet
alleen goed kan zagen en schaven en
net en solide werkt, maar meer kan
fian dit.
Nu bekijkt de vader den jongen door
't vergrootglas en dan is hij te groot
voor een timmerman. De jongen kan
zoo goed leeren en zoo goed anthouden
en vader en moeder kijken te zamen
door 't glas en zien hunnen zoon
als ja! als iets; dat men door
studie kan worden, misschien wel een
doctor, of als het glas zeer sterk vergroot,
een professor. Den raad van een ver
standig' menscli, om hunnen jongen de
de noodige zaken voor zijn vak grondig
te laten leeren en dan later een goed,
degelijk handwerksman van hem te
maken, slaat men natuurlijk in den
wind. De studie begint en de jongen'
heeft ook reeds door 't glas zijner ou
ders gekeken en is in eigen oogen grooter
dan hij werkelijk is. Zoo gaat het eenige
jaren voort. Nu is hij veel te goed, om
krullejongen te worden, en toch is hij
in werkelijkheid kleiner dan men denkt,
zoodat er een tussehenweg ingeslagen
wordt, en hij vermeerdert het aantal der
zoogenaamde halfblankheertjes. Een kan
toor neemt hem op.
Een jeugdige rederijkerskamer begroet
hem als een werkend lid en daar hij,
bij ongeluk, vrij goed voordraagt, neemt
hij een zeer werkzaam aandeel aan de
zaak. En dan de openbare uitvoeringen,
bijgewoond door het ouderenpaarDe
toejuichingen, die in den regel nog al
goedkoop zijn, worden in hunne oogen
de verwezenlijking van 't geen zij in
hun vergrootglas hebben gezien, 't Is
waar, de verdiensten zijn gering, en 't
heertje spelen vereischt nog al uitgaven,
maar einde goed, alles goed!
Ik zou hier de stof hebben, om de
geschiedenis te leveren van een mislukt
genie, van iemand, die over 't paard is
getild. Maar 't zou eene variatie op een
oud thema zijn. Te bejammeren is 't,
vooral in onzen tegenwoordigen tijd, dat
er zoovele van die soort gevonden wor
den. Wat zou er menig ouderenhart
minder bedroefd en g'eërgerd, wat zou
er in den stand, waarin men behoort,
meer geluk en welvaart genoten kunnen
worden, wanneer men met goede oogen
en niet door de ongelukkige vergroot
glazen keek.
,/In den vroegen morgen heeft men
't lijk opgevischt van den sedert eenige
dagen vermisten aannemer A. Achteruit
gang in zijne zaken schijnt de oorzaak
van den'zelfmoord geweest te zijn."
Zoo'n bericht is tegenwoordig ook al
geen geïsoleerd feit. Zij, die 't lezen,
beklagen zulke slachtoffers van den
slechten tijd, waarin de woorden dépres-
sie in de wêersberichten, malaise in die,
welke den handel betreffen, aan de orde
zijn, en men haalt de schouders op en
betreurt het, dat die goede, oude tijd,
toen alles zoo goed ging, totaal is
verdwenen.
Ik weet niet of liever gezegd, ik ge
loof niet, dat dit al weer op de rekening
van den tegenwoordigen tijd behoort
gesteld te worden. Het goed gebruiken
zijner oogen komt in elke eeuw te pas,
en wie dit een paar honderd jaren ge
leden verzuimde, zal toen even verkeerd
uitgekomen zijn als thans. Wanneer die
bewuste ongelukkige gebleven was, wat
hij was, namelijk een eenvoudig tim
mermansbaas, die behoorlijk ziju brood
en nog wel iets daarboven verdiende,
dan had hij in zijnen stand gelukkig
kunnen zijn. Ongelukkigerwijze ging
ook hij de zaken en de winsten door
een vergrootglas bekijken, en toen ver
toonden ze zich voor hem o zoo groot!
Dat g-ewone werk werd hem te klein,
te eenvoudig! Hij moest veel hooger op
en in zijne verbeelding zag' hij de groote
winsten, die allerlei aannemingen zouden
afwerpen, 't Eene werk voor en 't an
dere na werd aangenomen, 't Was hem
nu totaal onmogelijk, alles geregeld
zelf na te gaan. Anderen gingen met
de voordeelen strijken en hij vischte
achter 't net; totdat zijne zaken in zoo'n
verwarden toestand geraakten, dat er
aan geen redden meer te denken viel.
Die man handelde dwaas, maar on
vergefelijk slecht handelen zij, die op
zettelijk een soort van vergrootglazen
gebruiken, waardoor hunne ondernemin
gen als winstgevend worden afgeschil
derd, ten einde eenvoudigen te bedriegen;
waarbij de groote cijfers de oogen
moeten verblinden en 't ook werkelijk
doen, tot dat het glas barst en de ware
cijfers, maar te laat, duidelijk en in hare
ware grootte zichtbaar worden. En dit
verschijnsel vertoont zich meer dan
vroeger in onze negentiende eeuw!
Ca s ac ARA.
BINNENLAND.
Vlissingen, 13 Juni.
Heden namiddag werd ten raadhuize, onder
voorzitterschap van den heer mr. JP. R. Tak
van Poortvliet, eene algemeenevergaderiDgge—
houden van deelhebbers der koninklijke Ne-
derlandsche stoompostvaart-maatscbappij Zee
land alhier, waarin door commissarissen het
verslag over het 10de boekjaar werd uitge
bracht.
De voorzitter opent de vergadering en deelt
mede, dat vertegenwoordigd ziju 2376 aaudee-
len, recht gevende op 103 stemmen, waarna
hij den directeur, den heer C. L. van Woelde-
ren, verzoekt het verslag voor te lezen.
Dit verslag luidt, als volgt
z/Wij hebben de eer verslag uit te brengen
over het tiende boekjaar der Maatschappij.
Het is otis aangenaam al dadelijk te kunnen
mededeelen, dat dit jaar voor onze Maatschap
pij ook wederom gunstig is geweest. Vooruit
gang in het vervoer van reizigers was op nieuw
waar te nemen.
Voor het afgeloopen jaar heeft dit te meer
beteekenis, omdat geen tentoonstellingen of
bizondere oorzaken het reizigers-vervoer naar
het vasteland begunstigden; integendeel, de
aanhoudende malaise in handel en industrie,
het heerschen van besmettelijke ziekten, enz.
deden eerder verwachten, dat ook onze Maat
schappij in de gedruktheid zou deelen.
De vooruitgang is dan ook alleen daaraan
toe te schrijven, en mag het zeker een verblij
dend verschijnsel genoemd worden, dat het
publiek hoe langer hoe meer de voorkeur geeft
aan onze route en onze relatiëD met Noord-
Duitschland, Oostenrijk en Rusland gaande
weg toenemen.
Het vervoer van goederen kon niet worden
uitgebreid, omdat wij met den onvoldoenden
toestand van Queenboro' pier aan eene zekere
hoeveelheid per reis gebonden waren. De op
brengst was evenwel hooger dan het vooraf
gaande jaar, terwijl de hoeveelheid der vervoer
de goederen ongeveer dezelfde bleef.
De uitvoering van den dienst door de stoom
schepen liet niets te wenschen over. De geheele
vloot is in uitmuntenden staat.
Eenige averij werd heloopen door het stoom
schip Prins Hendrik bij de aanvaring door de
schroefboot Lord John Russell, welke averij
door ue eigenaren van genoemd schip bij min
nelijke schikking werd vergoed.
Van de 36G reizen, in 1884 afgelegd, is
slechts negen maal eenige vertraging in de
aankomst te Vlissingen voorgekomen, zoodat
de pnst niet met den eersten trein kon doorge
zonden worden. Deze vertragingen ontstonden
door zwaren mist en stormweer, en éen enkele
maal door de hierboven genoemde aanvaring,
toen de gezagvoerder het beter oordeelde, al
vorens de reis voort te zetten, eerst een be
hoorlijk onderzoek naar de geleden schade te
doen instellen.
De pier te Queenboro' was op 31 December
1884 nog niet herbouwd.
De daartegen van de zijden der London
Chatham Dover Railway company gemaakte
bezwaren waren evenwel toen reeds uit den weg
geruimd en wij kunnen met genoegen vermel
den, dat sedert met den herbouw is aangevan
gen, en dat de pier tevens aanmerkelijk wordt
vergroot. Eene uitbreiding van het goederen
vervoer zal, naar wij verwachten, daarvan in de
eerste plaats de vrucht zijn, terwijl eene goede
inrichting van wachtkamers en vermeerderde
geriefelijkheden voor reizigers iu eene lang ge
voelde behoefte zullen voorzien.
Zooals wij de eer hadden U reeds mede te
deelen in de vergadering, gehouden te Amster
dam den 28 April jl., werd door ons met de
London Chatham Dover Railway company
en de maatschappij tot exploitatie van staats
spoorwegen eene nieuwe overeenkomst aange
gaan, aanvankelijk voor eeij. tijdvak van 18
jaren, die alle partijen bevredigt en het ver
trouwen wettigt, dat verdere moeielijkheden
niet zullen voorkomen en dat onze Maatschap
pij er door in bloei zal toenemen.
Van de 5% obligatieleening A° 1875 wer
den in December 1884 28 obligatiën u ƒ1000
en 15 obligatiën 200, te zamen 31.000
uitgeloot; hiervan bevonden zich S stuks a
1000 in portefeuille, en bleef derhalve nog
in omloop voor een bedrag van ƒ549.200.
De in het voorgaande jaar gesloten tijdelijke
leeniDg ad 170.000 werd in den loop van
18S4 afgelost.
Het ketelfonds, onder beheer van de maat
schappij tot exploitatie van staatsspoorwegen
had op 1 Januari 1884 eene waarde van
119.306,18B, daarin werd gedurende het
jaar 1884 gestort en aan rente bijgeschreven
41.105,83*, totaal 160.412,02.
Aan vernieuwing van de ketels enz. van de
stoomschepen Prinses Marie en Prinses Eli
sabeth werd uitgegeven 35.504.87, zoodat
op 31 December 1S84 de bezitting van dit
fonds bedroeg 124.907,15.
Het aflossingfonds van het stoomschip
Willem, Prins van Oranje, mede onder be
heer van de maatschappij tot exploitatie van
staatsspoorwegen, beliep op 1 Januari 1884
jf 81.533,72», daarin werd gedurende het jaar
1884 gestort /"41.033,05, aan rente bijge
schreven 3,420,98 en was er derhalve op 31
December 1884 in dit fonds aanwezig een be
drag van ƒ125.987,756.
Het bedrag der kosten van eersten aanleg
van stoomschepen enz. bedroeg, na afschrij ving
op 31 December 1884, ƒ2.836.353,295.
De resultaten der exploitatie over het afge
loopen jaar zijn de volgenden
Er werden afgelegd door de stoomschepen
Prins Hendrik 7 9, Willem^ Prins van Oranje