VLISSINGSCHE COURANT. Photograaf, instantanée. No. 31. Donderdag 16 April 1885. 238te Jaargang, )E 1IEER. BIN NE NL 4 ND. fiytilfTQNl. Eeno herinnering. L 107, it steeds voort Goud ii'logcN, lilokkcu te verkoopen ider, die voor 5 gulden 5 gulden een BON zullen (nit tu ronken oVijfde klasse undo Cadeaux gevon. rcn- of Uiiuics* ige, iianr vcrkie- OcncIi met tui of ceu Iilok verkiezing pi trout te bekomen bij inrborgde Goud- werken worden tolen, wekelijksche bekende Mijn Bo- alon-Cokes, U e t S, alles aan en Vlissingen vv 8.—, 9.1 Of 10.- 2.30, 3.30,+ 5.6.30, _,t 9,-, lO.-f II,— 3,30,4,30+6,—, 7.3U.+ ii dc vertrekuren met een tusschcnstatiuns Abeele I den BNST de Buitensl"*® s 6.10, 6.35 (nnar km- 45. 9.15 (via keersluis) 45. Namiddags 1.30 1.5a, 8.55.4.20,4.55 (vi via keersluis), 7.4 5 8.45 6.20, 7.20, 7.45, 9.0_ 1130. Namiddag 12.05 4.05, 4.,35 5.10, 6.40 'DIENST rg en Rotterdam de plaataen e k i n April. van Vlissingen. 13 voorin. 8.30 iusdng 14 u 8.30 15 v 8 30 onderd. 16 n 8.30 aar Vlissingen. 13 voorm. 9.45 'iusdng 14 9.45 .'oeusd, 15 9,45 16 a 9,45 afvaart van Flissingen barg vertrekken. DIENST en Zierikzee v.v. van zierikzee iidag 12 nam. iaudngl3 v nsdag 14 15 mdei'd '.6 17 11.30 6,30 Vrijdag. vtn. 7 30 nm. 10.30 11.— - 6.— 6.30 12.30 1.— 10.30 11.- BUREAU: Kleine Markt I N°. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE I Co., te Parijs. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTIENVin 1 tot 4 regels f 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Abonnementen voor België, Duitschland, Frankrijk f 1,65 per drie maanden. Vlissingen, 15 April. Tegen 2S April a. is door de directie der stoomvaart-maatschappij Zeeland eeue bui tengewone algemeene vergadering van aan deelhouders, welke te Amsterdam zal gehouden worden, uitgeschreven. Met het oog op de belangrijke beslissingen welke in deze vergadering zullen genomen worden is aan de aandeelhouders eenenota gezonden, waaraan het volgende is ontleend Id 1883 werd reeds namens de Duitsche regeering gewezen op bet groote belong, dat bel postverkeer tossohen JSerlijn en Londen over Vlissingen heeft bij tta uitbreiding van den dienst der Maatschappij Zec- hïi. In de meest vleiende bewoordingen, werd daarbij melding gemaakt van de uitstekende inrichting van den dienst; waardoor tevens bewezen werd, dat de maatschappij 7jeeland die levenskracht bezit, Welke de vorstelijke stichter dier Nedcrlandsche postvanrt daar aan van den aanvang aC beeft toegekend; dat zij, cn door haar Ook opnieuw bet Nederlandsclie grondgebied, een schakel geworden is en blijven kau in de groote verbindingswegen van liet wereldverkeer. Aan liet tot stand brengen van een dagdienst waren evenwel groote bezwaren verbondon, untuarlijk van fi- nauciëelen, maar toch ook van anderen aard. De toestand der stoomvaartlijn bleef eenigszins on zeker, omdat de overeenkomst, welke omtrent bet door-r gaand vervoer der reizigers en goederen met do te Vlissiugen cn trf" Queensborongh aansluitende spoorweg ondernemingen was gesloten en die de gehcelc werk- iW maatschappij behcerscbte, nnur bet oordeel de!' Engclscbc rechtsgeleerden, bijna voetstoots kon worden opgezegd. De moeielijkhcdcn, die tengevolge van het verbrandoD der pier te Queensborough waren gerezen, hadden dien onzekeren toestand en zijne ge varen juist maar al te zeer in het licht gesteld. Ën zoolang hij niet voor meerdere vastheid b«d plaats ge maakt, de samenwerking met dc beidu spoorwegonder nemingen niet op goede voorwaarden voor een rede lijken termijn was verzekerd, kon er mociclijk aan eeno I uitbreiding van den dienst worden gedacht. Toeb mocht dit alles bet verzoek, Hat gedaan was, ikt doen afwijzen. Het-schrijveu der Duitsclio postad ministratie wees met scherpen trek de leemte aan, velkc de Nederlandsclie postvaart thans vertoont. Dat rij. slechts éeuroóal in elke'vier en twintig uren ver- 'jekkendo, niet alle eischeu van het verkeer bevredigt, Kas reeds in menig opzicht afdoende gebleken. Helfs het postvervoer der Nederlandsclie brieven bd druk werken moet thans nog voor een deel over Oslende geschieden. Dat de stoomverbiuding over Vlissingen eerst, wanneer nevens den nachtdienst een dagdienst in werking treedt, voltooid zou wezen, was trouwens reeds bij. de stichting dezer maatschappij eeue uitge maakte zaak Lug bet derhalve van den aanvang af in do bodoeling om, zoodia dc omstandigheden dit zou den toelaten, tot deze uitbreiding over te gaan, nu hiertoe onverwacht van ónze regeoviug, op aaudrang der Duitsche postadministratie, werd aangedrongen, moest het welbegrepen belang ook van de maatschappij er toe nopen, om, zoodra dc voorwaarden, waaronder do opening van den dagdienst mogelijk is, vervuld zouden zijn, niet te dralen maar te handelen. Daartoe schijnt thans het tijdstip gekomen. Het voortbestaan der stoomvaartlijn is voor eeu langdurig tijdvak op vasten en, naar du directie inecDt gezonden grondslag gevestigd. De ondervinding van meerdere ju- ren heeft haar zekerheid verschaft ten aanzien van de geldelijke uitkomsten der exploitatierekening. Daardoor wns zij in slaat gesteld om eene vertrouwbare becijfe ring tc maken ten aanzien der vooruitzichten van den vuorgesteldeu dagdienst en werd het mogelijk omtrent de geldelijke voorwaarden, wuarop unn het verzoek der regeering kon worden voldaan, zonder bezwaar der schatkist eene voor de maatschappij bevredigende over eenkomst te sluiten. Onder dagteekcuing vnu 25 Maart 1885 is tussohen dc stoomvaartmaatschappij Zeeland, de London Cha tham en Dover Railway Company en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen eene uieuwc over eenkomst aangegaan, waardoor alle vroeger geldende Verbintenissen zijn opgegeven. Daardoor hebben de drie genoemde maaLcbappijen zich verbonden (ieder voor zooveel haar betreft) om aanvankelijk gedurende acht- ticu jaren den be^aanden nachtdienst tusscheu Vlis singen en Quccnsborough met dc daaraansluitcnde eindverbindingen op deu bestannden voet iu stand tu houden De grondslagen der personen- en goedcrenta- ricven zijn vastgesteld op eene wijze, die hel mogelijk maakt, om steeds rekening te houden niet de Veran derende omstandigheden .en cischen van het verkeer Do London Chatham en Dover Railway Company heeft zich verbonden, om te Qucen.borough volgens een aan de ovcveeukomst vastgehecht plan een nieuwe pier met stationsinrichtingen in de Medway uit te bouwer.. Dij gebreke daarvan zoude dc geheele overeenkomst op 3t .December 1886 vervollen zijn. Wordt de beoogde dag dienst' tut stand gebracht, dan zullen dc inrichtingen te Quceusborough, overecukomstig datzelfde plan, bin nen den in de overeenkomst bepaaldcu termijn worden uitgebreid. De uitvoering van den dagdieust, waarom trent overigens dezelfde bepalingen nis voor den nacht dienst zullen gelden, is afhunkelijk gemaakt van eene voorafgaande kennisgeving der beide Nvderlaudsclic maatschappijen aan de London Chatham èn Dover Railway Company. Deze kennisgeviug zal zes maanden vuur liet in werking tredeu van deu dagdimst nioeteu, niet vóór l Januari 1886 eu niet later dan 31 De cember ISS6 mogen geschieden. Tot het uitbrengen der kennisgeving zal de maatschappij Zeeland echter niet verplicht zijn, zoolang do postoverceukomst met de NcdeiTiludschc regeering niet de vereisehtc wettelijke bekrachtiging heeft erlangd. Op grond van de guustige resultaten tot nu toe met den nachtdienst verkregen; de toeneming van het per sonenverkeer dat thans tot.ongeveer 70.000 passagiers 's jaars is gestegen, ,en do vermeerdering van hel goe derenvervoer, die van de uitbreiding Vun den dienst kan worden vcïwacht, meent de directie eeu voorstel daartoe te kunnen doen. Door het in het,leven roepen van een dagdienst zul len de tégenwuóvdige beperkingen van dc te verschepen hoeveelheid niet alleen vervallen, maar zal. door ieder etmaal twee afvaarten in tc richten, het schadelijk op onthoud der overpakking in Vlissingen en Qnconsbo- rongh nagenoeg geheel kunnen verdwijnen. Tevens is bij dc nienwe overeenkomst niet de London Chatham en Dover Railway Company bedongen, dat du de in voering van den dagdienst, aan de uitgebreide inrich- tiugen te Queensborough ook steeds lig- eu losplaats voor een goedereuboot beschikbaar moet wezen, door welker evcntueele indienststcllmg zonder noemenswaar dige vermeerdering van exploitatiekosten ook elk bezwaar van te grooten plotselingcu gosdereoaanvoer, zoo noodig, kan worden afgewend. Onder deze omstnndighedeu zal hel tegenwoordige vervoer ongetwijfeld vermeerderen. Om den dagdienst te kunnen aanvangen, zou, vol- gous de berekening, nog slechts een onberekend gedeelte der rente en nflussing van het daarvoor aan te leggen kapitaal van f 1.800.000 h f 2.000.000 moeton worden verkregen. Stond het al aanstonds bij dc-directie vast dat zulks uit de opbrengst van het postvervoer behoorde to geschieden, omdat de in het belang der internatio nale verzendingen van de maatschappij gevraagde hulp niet zonder evenredige belooning kau wordeu verschaft, eene rechistreekschc betaling door de grootste belang hebbende, de postadministratie in den vreemde, was echter nauwelijks denkbaar. Daarom is door de directie vau de Zeeland met de Ncderlnndschc regeering, be houdens guedkiuring van naudeelhouders, overeengeko men omtrent de wijze, waarop zoodanige belaliog middellijk zou kunnen geschieden Voor het postvervoer dut tengevolge van den ontworpen dagdienst over Ne derland wordt geleid, zal de staat het transietport ontvangen, dat bij de inLernatioualo postovercenkomst is bepaald. Reeds nu ontving Nederland voor de vreemde brievenmalen, die met den nachtdienst der maatschappij wordan vervoerd, aan transietporlen in het afgeloopen jaar ongeveer f 50.1)00. De brievenmalen, welker ver voer met deu dagdienst moet geschieden, hebben aan zienlijk grooteren omvang cn zwaarder gewicht cn zul len derhalve ook meerdere ontvangsten afwerpen. De directie wns van oordeel, dat deze baton, welke nou de JCv-IcïIandsohc schatkist, tengevolge van den dieust en anders niet, zouden toevloeien, tot betaling daarvan behoorden tc strekken. Bijaldien dc regeering aan de maatschappij die inkomst wilde overdragen, meende de directie tot de vervulling van haren wcnsch omtrent de inrichting van deu dagdienst te kunnen medewer ken. De directie acht dezen vorm van beluoujn^ te meer billijke, omdat dc omvang der postverzendingen voor een goed deel afhankelijk zal blijven van He voor treffelijkheid van deu dienst der maatschappij en tus scheu dezen en de hoegrootheid zjjner belouning steeds eene rechtstrceksche verhouding zal bestuan. Na tenige onderhandeling verklaarde dc regeering zich bereid, om negentig ten honderd der door den dagdienst aan Ne derland verzekerHc transietporlen aan de maatschappij toe te leggen, op voorwaarde echter, dat het vervoer der Nederlaudschc brievenmalen met den dagdieust ge rekend zoude worden tot de verrichtingen te behooren, waarvoor aan de maatschappij Zeeland bij het post- contract van 3 October 1876, en 21 Februari. 2 Maart 1878 eeue heloouing van f lóI.OUO 's jaars is toege kend, cn dus gedurende den loop dezer overeenkomst kosteloos zou geschieden. Na rijp beraad heeft de directie gemeend deze voor waarden tc moeten aaunemen Het voor den aanbouw vuu drie nieuwe stoomschepen bcnoodigde kapitaal zal. volgens de directie, wel op de voordeeligste voorwaar den kunnen worden verkregen, wanneer omtrent daar voor uit te kiezen tijdstip en vorm aan haar de noo- Zaterd. UIT HET DUIT8CH. 14.) Van daag kan dit niet meor. Wend n morgen vroeg tot mijn adjudantik zul zor gen dat gij bij den gevangene toegelaten wordt. Ik dank u 1« >Wat mjjn beloite betreft, is u mijn woord len borg dat zij vervuld zal worden. Morgen tend ik een verzoekschrift aan den koning j Ik zal een goed woord doen. Gij hebt gelijk, Bt)'ne stem is in dit geval beslissend en zal jehoord worden. Friedrich Bergfeld zal bege- udigd worden.* Er volgde nu eon zwijgen, dat eenige mi nuten lang duurde. Beiden gevoelden dat het onderhoud afgeloopen was en toch bezat geen van beiden den moed het geheel af te breken. Eindeljjk richtte Julie Bergfeld zich op en trad langzaam toe op den generaal, die half 'fan haar afgewend stond. Zij boog zich neder tn eenige seconden lang rustten hare lippen op zijne band, welke hij voor ditmaal niot terugtrok. Hij liet haar zwijgend begaan en toen vertrekken, zonder het woord van vaar- ïïol, dat zjj niet durfde uit te spreken en waarvoor zijne lippen gesloten bleveu. Maar zijü blik volgdo zwaarmoedig en donker de zich verwijderende en bleef nog op do deur gevestigd, toen deze reeds gesloten en bij alleen was. De man had zoo even door eene daad van do grootste zelfverloochening ge toond hoe diep en hartstochtelijk bij bemind had. Woorden vond bij daartoe niet. Den volgenden morgen kwam luitenant Reichenbach reeds zeer vroegtijdig do ontbijt zaal binnen, waar do familie gewoonlijk bijeen kwam. Zijn zoo het heette onherroepelijk be sloten vertrek had vooreerst nog geen plaats gehad. Gisteren avond was hij met bet in pakken niot klaar gekomen, dezen morgen had hij den trein gemist natuurlijk bad hij daar veel spijt van en ten slotte was het hem nog ingevallen dat hij het huis van zijn oom niet zoo zonder plicht plegingen kon verlateD. De jonge officier zag er overigens eenigszins bleek en vermoeid uit, maar veel rustiger dan gisteren. Een slapelooze nacht brengt somtjjds voortrcffeljjken raad aan men denkt na, overlegt en komt eindelijk weder tot het recht gebruik van zjjn verstand. Het uitzicht van Felix bewees dat hjj die beide eerste studiën reeds doorworsteld was en nu aan bet laatste wns gekomen, terwijl bij van tjjd tot tjjd onrustig door zjju kamer op dige vrijheid van handelen wordt gelaten. Natuurlijk kunnen de geldelijke uitkomsten van den ontworpen dagdienst niet vooraf niet stellige zekerheid worden bepaald. Maar de directie acht de grondslagen, waarop die dienst zal rusten, .alleszins voldoende, om na korten tijd ook daaruit een billijke winst voor de maatschappij te mogen verwachtcD. Dat deze, door de ontworpen uitbreiding geheel en -op eeue niet licht te overtreffen wijze beantwoordende aan de cischen van het verkeer, een veel grootere levcuekracbt cn Veel stelliger uitzicht op blijvcude voordeelen zal verkrijgeu, eischt gcenerlci betoog. De voornaamste bepalingen van de overeenkomst, te sluiten tusschen den stuat^en de maatschappij zjjn wei de volgende De Zeeland verbindt zich om voor den dagdienst drie nieuwe stoomschepen onder Nederlandsclie vlag in do vaart te brengen, beantwoordende aan de cischen, die daaromtrent bij art 2 der overeenkomat van 3 Ootobcr 1876 zijn gesteld De plannen dior schepen worden vooraf aan dc goedkeuring van do Ned. regee ring onderworpen De maatschappij zal voor het overbrengen van de brievenpust genieten negentig ten honderd vnu liet be drag der transietrecliten, dat volgcus dc nu bespande of later vast tc stellen internationale bepalingen, door de buitenlundsche postbcstureu auti het NedcrlundscEe postbcstnur zal versctiuldigd zijn, wegens het vervoer ovér zijn grondgebied of wegens dal laugs deu zeeweg zoo daarvoor eventueel be aliug mocht geooteu wurden, van de brievenpost, afkomstig van of bestemd voor builenlandsche postbcsturen, welke met den dagdieust zal worden overgebracht. Het bedrag dor bedoelde transictrecliten wordt door het Nederlandsclie postbestuur aan de maatschappij me en neder liep en met smachtend verlangen Daar de deur staarde, die maar alijjd Diet wilde opengaan. Eindelijk ging zjj toch open en Stephanie vertoonde zich. Het kon wel zjjn dat de nacht voor haar niet rustig voorbijgegaan was, want op haar anders zoo bloeiend gelaat vertoonden zich onloochenbare sporen van tra nen en om den mond teekende zich een sroarteljjke trek in plaats van de gewone vroolijkheid. Zij schrikte terng toen zjj haren neef zag on een halfluide kreet ontsnapte aan bare lippen. »Folix 1 Gjj hier Er lag zulk eene vrooljjke verrassing in den toon, dat de laatste aarzeling van Felix daardoor verdween. Hjj stond reeds naast zjjne nicht en greep bare hand. Is het u onaangenaam dat gjj mjj hier vindt Stephanie bleef bot antwoord op deze zeer overtollige vraag schuldig; haar blijde uitroep had reeds duidelijk genoeg het antwoord ge geven. In groote verwarring onttrok zjj den vrager hare hand. Ik dacht ik geloofde dat gjj reeds lang vertrokken waart. Gisteren avond hoorde ik van onzen bediende dat gij met den eersten trein wildet beengaan,* >Ik heb deu trein gemist,verklaarde Fe* Des verlaogeude zal haar inzage worden verstrekt vau de oorspr.onkelijko stukken vau afrekcuing ter zake der bransictrechtou tusscheu Ncderlund en de be trokken vreemde lauden. De brievenpost vau ol voor Nederland wordt, zoo lang de bij art. 1 vermelde overeonkomsten betrekkelijk den bestaanden nachtdienst van kracht blijven, door de maatschappij kosteloos overgebracht. Bij het vervallen der gemelde overeenkomsten cn haro uiet-vervangiug door eene overeenkomat van ge lijke strekking wat de geldelijke uitkceriug van-de maatschappij Zeeland betreft, zal deze voor hetlover- brengen der Nederlaudsche bricveupost betaliug genie ten. Omtrent het bedrag daarvan zal alsdan nader eene beschikkiug worden getroffcu. De stoat verbindt zich, om binnen achttien maanden het sluiten der overeenkomst tc voorzien in de meerdere ligplaatsen voor dc stoomschepen van do maatschappij, die, tengevolge van de invoering van ceneu dagelijkschen dagdienst, in de haven alhier noo dig zijn. Dc overeenkomst wordt nangegaan voor tien jaren. Gedurende de 2e helft der maand Februari j!i zijn aan het postkantoor alhier de volgende brieven ter verzending ontvangen, geadres seerd aan onbekenden H. J. Ribeau, Alfen Catbarina Meijer, Amsterdam Wed. F. de Moor, Apeldoorn. lix met innige zelfvoldoeniug. Hjj was op dit oogenblik bereid om ook den tweeden en den derden trein mis te loopen.) Het kon wel zijn dat Stephanie begreep hoo het met dat zoogenaamde missen van den trein stond; zij bloosde en maakte zich gereed om voor het outbjjt te zorgen. Felix keek eune poos toe, maar de gedachte dat de generaal elk oogenblik kon binnenko men en aan zjjn ruislustigen neef vragen, waar om hjj zijn reis had uitgesteld, vermaande hem tot spoed. Hij begon daarom op nieuw. Stephanie 1* Meer dan deze drie lettergrepen kon bij voorloopig niet uitbrengen. Stephanie bad zich omgewond, hjj moest dus wel voortgaan, maar er viel hem geen enkel gepast woord of geschikte inleiding in en dus barstte hjj plotseling en naïef met de vraag los Maar waarom wilt ge dan toch eigenlijk niet trouwen Dat was nu eeDe gewetensvraag en de jonge dame was daarop te minder voorbereid, daar zjj zich zelve die vraag nog nooit gedaan bad. Ja, waarom zou zjj dat eigenljjk niot willen VYaarschjjnljjk wel, omdat haar vader deze verbiuteuis vastgesteld had en de dochter zich een geheel ander denkbeeld vormde van liefde, een hoogst romantisch en onduidelijk gevoel, maar iu elk geval niet die oprechte

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1885 | | pagina 1