VLISSINGSCHE COURANT.
Photograaf,
instantanée.
No. 31.
Donderdag 16 April 1885.
238te Jaargang,
)E 1IEER.
BIN NE NL 4 ND.
fiytilfTQNl.
Eeno herinnering.
L 107,
it steeds voort Goud
ii'logcN, lilokkcu
te verkoopen
ider, die voor 5 gulden
5 gulden een BON
zullen (nit tu ronken
oVijfde klasse
undo Cadeaux gevon.
rcn- of Uiiuics*
ige, iianr vcrkie-
OcncIi met
tui of ceu Iilok
verkiezing
pi trout te bekomen bij
inrborgde Goud-
werken worden
tolen, wekelijksche
bekende Mijn Bo-
alon-Cokes,
U e t S, alles aan
en Vlissingen vv
8.—, 9.1 Of 10.-
2.30, 3.30,+ 5.6.30,
_,t 9,-, lO.-f II,—
3,30,4,30+6,—, 7.3U.+
ii dc vertrekuren met een
tusschcnstatiuns Abeele
I den
BNST
de Buitensl"*®
s 6.10, 6.35 (nnar km-
45. 9.15 (via keersluis)
45. Namiddags 1.30 1.5a,
8.55.4.20,4.55 (vi
via keersluis), 7.4 5 8.45
6.20, 7.20, 7.45, 9.0_
1130. Namiddag 12.05
4.05, 4.,35 5.10, 6.40
'DIENST
rg en Rotterdam
de plaataen
e k i n April.
van Vlissingen.
13 voorin. 8.30
iusdng 14 u 8.30
15 v 8 30
onderd. 16 n 8.30
aar Vlissingen.
13 voorm. 9.45
'iusdng 14 9.45
.'oeusd, 15 9,45
16 a 9,45
afvaart van Flissingen
barg vertrekken.
DIENST
en Zierikzee v.v.
van zierikzee
iidag 12 nam.
iaudngl3 v
nsdag 14
15
mdei'd '.6
17
11.30
6,30
Vrijdag.
vtn.
7 30
nm.
10.30
11.—
-
6.—
6.30
12.30
1.—
10.30
11.-
BUREAU:
Kleine Markt I N°. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE I
Co., te Parijs.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVin 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Abonnementen voor België, Duitschland,
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
Vlissingen, 15 April.
Tegen 2S April a. is door de directie der
stoomvaart-maatschappij Zeeland eeue bui
tengewone algemeene vergadering van aan
deelhouders, welke te Amsterdam zal gehouden
worden, uitgeschreven.
Met het oog op de belangrijke beslissingen
welke in deze vergadering zullen genomen
worden is aan de aandeelhouders eenenota
gezonden, waaraan het volgende is ontleend
Id 1883 werd reeds namens de Duitsche regeering
gewezen op bet groote belong, dat bel postverkeer
tossohen JSerlijn en Londen over Vlissingen heeft bij
tta uitbreiding van den dienst der Maatschappij Zec-
hïi. In de meest vleiende bewoordingen, werd daarbij
melding gemaakt van de uitstekende inrichting van
den dienst; waardoor tevens bewezen werd, dat de
maatschappij 7jeeland die levenskracht bezit, Welke de
vorstelijke stichter dier Nedcrlandsche postvanrt daar
aan van den aanvang aC beeft toegekend; dat zij, cn
door haar Ook opnieuw bet Nederlandsclie grondgebied,
een schakel geworden is en blijven kau in de groote
verbindingswegen van liet wereldverkeer.
Aan liet tot stand brengen van een dagdienst waren
evenwel groote bezwaren verbondon, untuarlijk van fi-
nauciëelen, maar toch ook van anderen aard.
De toestand der stoomvaartlijn bleef eenigszins on
zeker, omdat de overeenkomst, welke omtrent bet door-r
gaand vervoer der reizigers en goederen met do te
Vlissiugen cn trf" Queensborongh aansluitende spoorweg
ondernemingen was gesloten en die de gehcelc werk-
iW maatschappij behcerscbte, nnur bet oordeel
de!' Engclscbc rechtsgeleerden, bijna voetstoots kon
worden opgezegd. De moeielijkhcdcn, die tengevolge
van het verbrandoD der pier te Queensborough waren
gerezen, hadden dien onzekeren toestand en zijne ge
varen juist maar al te zeer in het licht gesteld. Ën
zoolang hij niet voor meerdere vastheid b«d plaats ge
maakt, de samenwerking met dc beidu spoorwegonder
nemingen niet op goede voorwaarden voor een rede
lijken termijn was verzekerd, kon er mociclijk aan eeno
I uitbreiding van den dienst worden gedacht.
Toeb mocht dit alles bet verzoek, Hat gedaan was,
ikt doen afwijzen. Het-schrijveu der Duitsclio postad
ministratie wees met scherpen trek de leemte aan,
velkc de Nederlandsclie postvaart thans vertoont. Dat
rij. slechts éeuroóal in elke'vier en twintig uren ver-
'jekkendo, niet alle eischeu van het verkeer bevredigt,
Kas reeds in menig opzicht afdoende gebleken. Helfs
het postvervoer der Nederlandsclie brieven bd druk
werken moet thans nog voor een deel over Oslende
geschieden. Dat de stoomverbiuding over Vlissingen
eerst, wanneer nevens den nachtdienst een dagdienst
in werking treedt, voltooid zou wezen, was trouwens
reeds bij. de stichting dezer maatschappij eeue uitge
maakte zaak Lug bet derhalve van den aanvang af in
do bodoeling om, zoodia dc omstandigheden dit zou
den toelaten, tot deze uitbreiding over te gaan, nu
hiertoe onverwacht van ónze regeoviug, op aaudrang
der Duitsche postadministratie, werd aangedrongen,
moest het welbegrepen belang ook van de maatschappij
er toe nopen, om, zoodra dc voorwaarden, waaronder
do opening van den dagdienst mogelijk is, vervuld
zouden zijn, niet te dralen maar te handelen.
Daartoe schijnt thans het tijdstip gekomen. Het
voortbestaan der stoomvaartlijn is voor eeu langdurig
tijdvak op vasten en, naar du directie inecDt gezonden
grondslag gevestigd. De ondervinding van meerdere ju-
ren heeft haar zekerheid verschaft ten aanzien van de
geldelijke uitkomsten der exploitatierekening. Daardoor
wns zij in slaat gesteld om eene vertrouwbare becijfe
ring tc maken ten aanzien der vooruitzichten van den
vuorgesteldeu dagdienst en werd het mogelijk omtrent
de geldelijke voorwaarden, wuarop unn het verzoek der
regeering kon worden voldaan, zonder bezwaar der
schatkist eene voor de maatschappij bevredigende over
eenkomst te sluiten.
Onder dagteekcuing vnu 25 Maart 1885 is tussohen
dc stoomvaartmaatschappij Zeeland, de London Cha
tham en Dover Railway Company en de Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen eene uieuwc over
eenkomst aangegaan, waardoor alle vroeger geldende
Verbintenissen zijn opgegeven. Daardoor hebben de drie
genoemde maaLcbappijen zich verbonden (ieder voor
zooveel haar betreft) om aanvankelijk gedurende acht-
ticu jaren den be^aanden nachtdienst tusscheu Vlis
singen en Quccnsborough met dc daaraansluitcnde
eindverbindingen op deu bestannden voet iu stand tu
houden De grondslagen der personen- en goedcrenta-
ricven zijn vastgesteld op eene wijze, die hel mogelijk
maakt, om steeds rekening te houden niet de Veran
derende omstandigheden .en cischen van het verkeer Do
London Chatham en Dover Railway Company heeft zich
verbonden, om te Qucen.borough volgens een aan de
ovcveeukomst vastgehecht plan een nieuwe pier met
stationsinrichtingen in de Medway uit te bouwer.. Dij
gebreke daarvan zoude dc geheele overeenkomst op 3t
.December 1886 vervollen zijn. Wordt de beoogde dag
dienst' tut stand gebracht, dan zullen dc inrichtingen
te Quceusborough, overecukomstig datzelfde plan, bin
nen den in de overeenkomst bepaaldcu termijn worden
uitgebreid. De uitvoering van den dagdieust, waarom
trent overigens dezelfde bepalingen nis voor den nacht
dienst zullen gelden, is afhunkelijk gemaakt van eene
voorafgaande kennisgeving der beide Nvderlaudsclic
maatschappijen aan de London Chatham èn Dover
Railway Company. Deze kennisgeviug zal zes maanden
vuur liet in werking tredeu van deu dagdimst nioeteu,
niet vóór l Januari 1886 eu niet later dan 31 De
cember ISS6 mogen geschieden. Tot het uitbrengen der
kennisgeving zal de maatschappij Zeeland echter niet
verplicht zijn, zoolang do postoverceukomst met de
NcdeiTiludschc regeering niet de vereisehtc wettelijke
bekrachtiging heeft erlangd.
Op grond van de guustige resultaten tot nu toe met
den nachtdienst verkregen; de toeneming van het per
sonenverkeer dat thans tot.ongeveer 70.000 passagiers
's jaars is gestegen, ,en do vermeerdering van hel goe
derenvervoer, die van de uitbreiding Vun den dienst
kan worden vcïwacht, meent de directie eeu voorstel
daartoe te kunnen doen.
Door het in het,leven roepen van een dagdienst zul
len de tégenwuóvdige beperkingen van dc te verschepen
hoeveelheid niet alleen vervallen, maar zal. door ieder
etmaal twee afvaarten in tc richten, het schadelijk op
onthoud der overpakking in Vlissingen en Qnconsbo-
rongh nagenoeg geheel kunnen verdwijnen. Tevens is
bij dc nienwe overeenkomst niet de London Chatham
en Dover Railway Company bedongen, dat du de in
voering van den dagdienst, aan de uitgebreide inrich-
tiugen te Queensborough ook steeds lig- eu losplaats
voor een goedereuboot beschikbaar moet wezen, door
welker evcntueele indienststcllmg zonder noemenswaar
dige vermeerdering van exploitatiekosten ook elk bezwaar
van te grooten plotselingcu gosdereoaanvoer, zoo noodig,
kan worden afgewend. Onder deze omstnndighedeu zal
hel tegenwoordige vervoer ongetwijfeld vermeerderen.
Om den dagdienst te kunnen aanvangen, zou, vol-
gous de berekening, nog slechts een onberekend gedeelte
der rente en nflussing van het daarvoor aan te leggen
kapitaal van f 1.800.000 h f 2.000.000 moeton worden
verkregen. Stond het al aanstonds bij dc-directie vast
dat zulks uit de opbrengst van het postvervoer behoorde
to geschieden, omdat de in het belang der internatio
nale verzendingen van de maatschappij gevraagde hulp
niet zonder evenredige belooning kau wordeu verschaft,
eene rechistreekschc betaling door de grootste belang
hebbende, de postadministratie in den vreemde, was
echter nauwelijks denkbaar. Daarom is door de directie
vau de Zeeland met de Ncderlnndschc regeering, be
houdens guedkiuring van naudeelhouders, overeengeko
men omtrent de wijze, waarop zoodanige belaliog
middellijk zou kunnen geschieden Voor het postvervoer
dut tengevolge van den ontworpen dagdienst over Ne
derland wordt geleid, zal de staat het transietport
ontvangen, dat bij de inLernatioualo postovercenkomst
is bepaald. Reeds nu ontving Nederland voor de vreemde
brievenmalen, die met den nachtdienst der maatschappij
wordan vervoerd, aan transietporlen in het afgeloopen
jaar ongeveer f 50.1)00. De brievenmalen, welker ver
voer met deu dagdienst moet geschieden, hebben aan
zienlijk grooteren omvang cn zwaarder gewicht cn zul
len derhalve ook meerdere ontvangsten afwerpen. De
directie wns van oordeel, dat deze baton, welke nou de
JCv-IcïIandsohc schatkist, tengevolge van den dieust en
anders niet, zouden toevloeien, tot betaling daarvan
behoorden tc strekken. Bijaldien dc regeering aan de
maatschappij die inkomst wilde overdragen, meende de
directie tot de vervulling van haren wcnsch omtrent
de inrichting van deu dagdienst te kunnen medewer
ken. De directie acht dezen vorm van beluoujn^ te
meer billijke, omdat dc omvang der postverzendingen
voor een goed deel afhankelijk zal blijven van He voor
treffelijkheid van deu dienst der maatschappij en tus
scheu dezen en de hoegrootheid zjjner belouning steeds
eene rechtstrceksche verhouding zal bestuan. Na tenige
onderhandeling verklaarde dc regeering zich bereid, om
negentig ten honderd der door den dagdienst aan Ne
derland verzekerHc transietporlen aan de maatschappij
toe te leggen, op voorwaarde echter, dat het vervoer
der Nederlaudschc brievenmalen met den dagdieust ge
rekend zoude worden tot de verrichtingen te behooren,
waarvoor aan de maatschappij Zeeland bij het post-
contract van 3 October 1876, en 21 Februari. 2 Maart
1878 eeue heloouing van f lóI.OUO 's jaars is toege
kend, cn dus gedurende den loop dezer overeenkomst
kosteloos zou geschieden.
Na rijp beraad heeft de directie gemeend deze voor
waarden tc moeten aaunemen Het voor den aanbouw
vuu drie nieuwe stoomschepen bcnoodigde kapitaal zal.
volgens de directie, wel op de voordeeligste voorwaar
den kunnen worden verkregen, wanneer omtrent daar
voor uit te kiezen tijdstip en vorm aan haar de noo-
Zaterd.
UIT HET DUIT8CH.
14.)
Van daag kan dit niet meor. Wend n
morgen vroeg tot mijn adjudantik zul zor
gen dat gij bij den gevangene toegelaten wordt.
Ik dank u 1«
>Wat mjjn beloite betreft, is u mijn woord
len borg dat zij vervuld zal worden. Morgen
tend ik een verzoekschrift aan den koning j
Ik zal een goed woord doen. Gij hebt gelijk,
Bt)'ne stem is in dit geval beslissend en zal
jehoord worden. Friedrich Bergfeld zal bege-
udigd worden.*
Er volgde nu eon zwijgen, dat eenige mi
nuten lang duurde. Beiden gevoelden dat het
onderhoud afgeloopen was en toch bezat geen
van beiden den moed het geheel af te breken.
Eindeljjk richtte Julie Bergfeld zich op en
trad langzaam toe op den generaal, die half
'fan haar afgewend stond. Zij boog zich neder
tn eenige seconden lang rustten hare lippen
op zijne band, welke hij voor ditmaal niot
terugtrok. Hij liet haar zwijgend begaan en
toen vertrekken, zonder het woord van vaar-
ïïol, dat zjj niet durfde uit te spreken en
waarvoor zijne lippen gesloten bleveu. Maar
zijü blik volgdo zwaarmoedig en donker de
zich verwijderende en bleef nog op do deur
gevestigd, toen deze reeds gesloten en bij
alleen was. De man had zoo even door eene
daad van do grootste zelfverloochening ge
toond hoe diep en hartstochtelijk bij bemind
had. Woorden vond bij daartoe niet.
Den volgenden morgen kwam luitenant
Reichenbach reeds zeer vroegtijdig do ontbijt
zaal binnen, waar do familie gewoonlijk bijeen
kwam. Zijn zoo het heette onherroepelijk be
sloten vertrek had vooreerst nog geen plaats
gehad. Gisteren avond was hij met bet in
pakken niot klaar gekomen, dezen morgen
had hij den trein gemist natuurlijk bad
hij daar veel spijt van en ten slotte was
het hem nog ingevallen dat hij het huis van
zijn oom niet zoo zonder plicht plegingen kon
verlateD. De jonge officier zag er overigens
eenigszins bleek en vermoeid uit, maar veel
rustiger dan gisteren. Een slapelooze nacht
brengt somtjjds voortrcffeljjken raad aan
men denkt na, overlegt en komt eindelijk
weder tot het recht gebruik van zjjn verstand.
Het uitzicht van Felix bewees dat hjj die
beide eerste studiën reeds doorworsteld was en
nu aan bet laatste wns gekomen, terwijl bij
van tjjd tot tjjd onrustig door zjju kamer op
dige vrijheid van handelen wordt gelaten.
Natuurlijk kunnen de geldelijke uitkomsten van den
ontworpen dagdienst niet vooraf niet stellige zekerheid
worden bepaald. Maar de directie acht de grondslagen,
waarop die dienst zal rusten, .alleszins voldoende, om
na korten tijd ook daaruit een billijke winst voor de
maatschappij te mogen verwachtcD. Dat deze, door de
ontworpen uitbreiding geheel en -op eeue niet licht te
overtreffen wijze beantwoordende aan de cischen van
het verkeer, een veel grootere levcuekracbt cn Veel
stelliger uitzicht op blijvcude voordeelen zal verkrijgeu,
eischt gcenerlci betoog.
De voornaamste bepalingen van de overeenkomst, te
sluiten tusschen den stuat^en de maatschappij zjjn wei
de volgende
De Zeeland verbindt zich om voor den dagdienst
drie nieuwe stoomschepen onder Nederlandsclie vlag
in do vaart te brengen, beantwoordende aan de cischen,
die daaromtrent bij art 2 der overeenkomat van 3
Ootobcr 1876 zijn gesteld De plannen dior schepen
worden vooraf aan dc goedkeuring van do Ned. regee
ring onderworpen
De maatschappij zal voor het overbrengen van de
brievenpust genieten negentig ten honderd vnu liet be
drag der transietrecliten, dat volgcus dc nu bespande
of later vast tc stellen internationale bepalingen, door
de buitenlundsche postbcstureu auti het NedcrlundscEe
postbcstnur zal versctiuldigd zijn, wegens het vervoer
ovér zijn grondgebied of wegens dal laugs deu zeeweg
zoo daarvoor eventueel be aliug mocht geooteu wurden,
van de brievenpost, afkomstig van of bestemd voor
builenlandsche postbcsturen, welke met den dagdieust
zal worden overgebracht.
Het bedrag dor bedoelde transictrecliten wordt door
het Nederlandsclie postbestuur aan de maatschappij me
en neder liep en met smachtend verlangen
Daar de deur staarde, die maar alijjd Diet
wilde opengaan.
Eindelijk ging zjj toch open en Stephanie
vertoonde zich. Het kon wel zjjn dat de
nacht voor haar niet rustig voorbijgegaan
was, want op haar anders zoo bloeiend gelaat
vertoonden zich onloochenbare sporen van tra
nen en om den mond teekende zich een
sroarteljjke trek in plaats van de gewone
vroolijkheid. Zij schrikte terng toen zjj haren
neef zag on een halfluide kreet ontsnapte
aan bare lippen.
»Folix 1 Gjj hier
Er lag zulk eene vrooljjke verrassing in
den toon, dat de laatste aarzeling van Felix
daardoor verdween. Hjj stond reeds naast
zjjne nicht en greep bare hand.
Is het u onaangenaam dat gjj mjj hier
vindt
Stephanie bleef bot antwoord op deze zeer
overtollige vraag schuldig; haar blijde uitroep
had reeds duidelijk genoeg het antwoord ge
geven. In groote verwarring onttrok zjj den
vrager hare hand.
Ik dacht ik geloofde dat gjj reeds
lang vertrokken waart. Gisteren avond hoorde
ik van onzen bediende dat gij met den eersten
trein wildet beengaan,*
>Ik heb deu trein gemist,verklaarde Fe*
Des verlaogeude zal haar inzage worden verstrekt
vau de oorspr.onkelijko stukken vau afrekcuing ter
zake der bransictrechtou tusscheu Ncderlund en de be
trokken vreemde lauden.
De brievenpost vau ol voor Nederland wordt, zoo
lang de bij art. 1 vermelde overeonkomsten betrekkelijk
den bestaanden nachtdienst van kracht blijven, door de
maatschappij kosteloos overgebracht.
Bij het vervallen der gemelde overeenkomsten cn
haro uiet-vervangiug door eene overeenkomat van ge
lijke strekking wat de geldelijke uitkceriug van-de
maatschappij Zeeland betreft, zal deze voor hetlover-
brengen der Nederlaudsche bricveupost betaliug genie
ten. Omtrent het bedrag daarvan zal alsdan nader eene
beschikkiug worden getroffcu.
De stoat verbindt zich, om binnen achttien maanden
het sluiten der overeenkomst tc voorzien in de
meerdere ligplaatsen voor dc stoomschepen van do
maatschappij, die, tengevolge van de invoering van
ceneu dagelijkschen dagdienst, in de haven alhier noo
dig zijn.
Dc overeenkomst wordt nangegaan voor tien jaren.
Gedurende de 2e helft der maand Februari
j!i zijn aan het postkantoor alhier de volgende
brieven ter verzending ontvangen, geadres
seerd aan onbekenden
H. J. Ribeau, Alfen Catbarina Meijer,
Amsterdam Wed. F. de Moor, Apeldoorn.
lix met innige zelfvoldoeniug. Hjj was op
dit oogenblik bereid om ook den tweeden
en den derden trein mis te loopen.)
Het kon wel zijn dat Stephanie begreep
hoo het met dat zoogenaamde missen van
den trein stond; zij bloosde en maakte zich
gereed om voor het outbjjt te zorgen.
Felix keek eune poos toe, maar de gedachte
dat de generaal elk oogenblik kon binnenko
men en aan zjjn ruislustigen neef vragen, waar
om hjj zijn reis had uitgesteld, vermaande
hem tot spoed. Hij begon daarom op nieuw.
Stephanie 1*
Meer dan deze drie lettergrepen kon bij
voorloopig niet uitbrengen. Stephanie bad
zich omgewond, hjj moest dus wel voortgaan,
maar er viel hem geen enkel gepast woord
of geschikte inleiding in en dus barstte hjj
plotseling en naïef met de vraag los
Maar waarom wilt ge dan toch eigenlijk
niet trouwen
Dat was nu eeDe gewetensvraag en de jonge
dame was daarop te minder voorbereid, daar
zjj zich zelve die vraag nog nooit gedaan bad.
Ja, waarom zou zjj dat eigenljjk niot willen
VYaarschjjnljjk wel, omdat haar vader deze
verbiuteuis vastgesteld had en de dochter
zich een geheel ander denkbeeld vormde van
liefde, een hoogst romantisch en onduidelijk
gevoel, maar iu elk geval niet die oprechte