VLISSINGSCHE C0I1UM.
Zondag 12 April 1885.
23ste Jaargang,
flEMEENTRBKSTIM.
't Paaschfeest.
No. BO.
BUREAU:
Kleine Markt I N°. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVin 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letten worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- er. ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
UITLOTING
Uitloting Obligation geldleeningen van
1880 en 1883.
Do burgemeester en wethouders van Vlis
singen,
brengen ter kennis van belanghebbenden,
dat io eono openbare vergadering van den ge
in een ter aad zij u uitgeloot:
lo ééne obligatie groot f 1000, der gelii-
leeuing van 1880, groot f 88.000, nummer
zeven en twintig (derde uitloting
2o ie obligatie groot f 1000, der geld-
leening van 188'3, groot f 45,000, nummer
vier (tweede uilloting.)
3o ééne obligatie, groot f 1000, dor geld-
leeuing van 1883, groot f 112,000, uummer
drie en vijftig (tweede uitloting), en dat mits
dien die obligation van af 1 Juli e. k. ont
vangbaar zullen zijn.
Vlissingen, 8 April 1885.
De burgemeester ou wethouders voor
noemd,
A. SMIT.
De secretaris,
P. FORBES WELS.
AANKONDIGING.
Burgemeester en wethouders dor gemeente
Vlissingen,
brengen ter kennis van belanghebbenden
dat overeenkomstig 1 van art. 1 van het
reglement op do wegen en Voet paden in Zeeland,
provinciaal blad no. 85 van 1881, gedurende
veertien werkdagen en wel van 11 April tot
en met 27 Apiil 1885, dagelijks op do werk
uren audermaal ten gemeuntobuize voor ieder
kosteloos ter inzage ligt, <lc Liggci* met
de Kaart in zijn geheel; alsmede dat binnen
dien tormijn schriftelijk bezwaren kunnen wor
den ingebracht bij gedeputeerde staten, zoo door
ben, die gereclameerd hebben bij den raad, als
door die belanghebbenden, welke zich door
wijziging, 'tzij ambtshalve, 't zij naar aan
leiding van door anderen ingediende reclames,
in hunua belangen benadeeld aebten.
Vlissingen, 10 April 1885.
Burgemeester en wethouders voor
noemd,
A. SMIT.
De secretaris,
P. FORBES WELS.
BEKENDMAKING.
Stremming Passage.
De burgemeester en wethouders van Vlis
singen,
brengen ter algemeeno kennis, dat het ver
keer over de brug over het kauaul door Wal
cheren bij Oost- cu West-Souburg, we
gens herstelling, Vi'ijdag; 17 dezer van
des voormiddngs vijf uur tot dus namid
dags vijf uur, zul zijn gestremd.
Voetgangers kunnen te Oost-en West-Sou
burg met oone roeiboot worden overgezet.
En is biorvun afkondiging geschied waar
hetbeboort dou 9 April 1885.
Do burgemeester en wethouders voor
noemd,
A. SMIT.
De secretaris,
P. FORBES WELS.
PERRONEELE BELASTING.
Afkondiging van het kohier der personeele
belasting no. 7, dienst 188t/s5
De burgemeester van Vlissingen,
maakt bekend
dat op beden bij hem ontvangen en aan
dou rijks-ontvauger is gezondeu bet executoir
verklaarde kohier wegens do personeele belas
ting no. 7, dienstjaar 188t/asï (lü daarop
voorkomende belastingschuldigen worden uit-
genoodigd, om bunoo aanslagen op dun be
paalden tijd aan te zuiveren, ook ter voor-
komiug van vervolgingen
on herinnert:
dat de bezwaarschriften binnen drie maan
den na beden bebooron te worden ingediend,
terwijl de aangiften ter bekoming van ont
heffing, ingeval van verhuizingop grond van
art, 27 2, der personeele wet, moeten wor
den gedaan bij den rijks-ontvanger, binnen
ééne maandvolgende op die, waarin het per
ceel is ontruimd.
Eu is hiervan afkondiging geschied waar
hot behoort, don 9 April 1885
Do burgemoester voornoemd,
A. SMIT.
PERSONEELE BELASTING EN
PATENTEN.
Beschrijving der personeele belasting en
het patentrecht.
De burgemeester en wethouders Tan Vlis
singen;
gezien de circulaire van den commissaris
des konings in de provincie Zeeland van den
30 Maart 1885 A, no. 2821, le afdeeling,
(provinciaal blad no. 45,)
maken bekend:
lo. dal met bot primitief bescbrijvingswerk
voor de belasting op het personeel en voor
bet patentrecht dienstjaar 1885/sa zal worden
aangevangen op Woensdag den 6 Mei 1885;
dat de boscbrijvings-biljetton voor de per
soneele belasting op dou achtsten dag na de
uitgifte zullen worden opgehaald, doch in
geen geval vóór den 15n Mei;
dut door het gemeente-bestuur, om, in go-
val eener herziening van bet aangegeven be
drag der huurwaarde of van bet aantal deuren,
vensters en haardsteden, als tegonscbatters
van de zijde der belastingschuldigen te dienen,
zijn aangesteld de heeren L. H. Heijblom,
P. Laernoes, A- M. Luitwieler en L. F. Mul
ler, dat voorts vooral de aandacht wordt ge
vestigd op de wijziging die een der vrijstel
lingen van vrouwelijke bedienden bij urt. 5
der wet van 9 April 1869, (staatsblad no.
59) heeft ondergaan; en ten andere op art. 9
derzelfde wet, waarbij vooral is bepaald dat
tot verkrijging van ontheffing van personeele
belasting wegens verhuizing, binnen den tijd
van eene maand schriftelijke aangifte moet
worden gedaau ten kautore van den rjjks-
outvauger op een aldaar kosteloos verkrijg
baar biljet;
2o. dat de aangiften of verklaringen ter
verkrijging van patent zullen worden uitge
geven van den 6 tot en met den 15 Mei en
ingezameld moeten zijn op den 30n dier maand,
teiwjjl de registers van puteutplichtigen, wat
deze gemeente betreit, op den 16u Juni a-s.
zullen worden gesloten.
Tevens worden de ingezetenen indachtig
gemaakt op de verplicktiug om bij bunno
bezwaarschriften, ingevolge art 1 der wet
van 4 April 1870 (staatsblad no 60), over
te leggen een duplicaat van bun aanslagbiljet,
tegen betaliug van 5 cent bij deu rijks-out-
vanger Verkrijgbaar gesteld.
Eu is hiervan afkondiging geschied waar
het behoort, den 9 April 1885.
De burg. en weth. voornoemd,
A. SMIT.
De secretaris,
P. FORBES WELS.
II.
In geheel Noord-Duitsckland, zoo ver
de Saksers eens gewoond hebben, zijn de
paaschvuren evenzeer bekend. Op vele
plaatsen boudèn de boeren langs de bui
zen inzameling voor de negen brandstapels
die zij oprichten. Zij nemen zoowel brand
stof, als geld om brandstof te koopen,
aan. Aan de rivier de Wezer, vooral in 't
Schaumburgsche, beeft men de gewoonte,
om eene teerton boven op een' met stroo
ómwondenen denneboom te plaatsen en in
den paascbnaebt in brand te steken. Jon
gens en meisjes dansen zingend en jube
lend om de vlam; men zwaait met de boe
den en .de bonte zakdoeken werpt men in
de vlammen.
Op alle heuvelen in den omtrek ziet men
paaschvuren. Wie van een hooggelegen
punt in dien stillen paaschnacht al die vu
ren ziet flikkeren en de rook ten hemel stij
gen, behoudt daarvan een onverge tel ijken
indruk.En in ons vaderland ziet men ook
iets dergelijks. Wie in Gelderland en niet
ver van de grenzen woont,bijv. te Beek bij
Nijmegen en daaronder meer andere heu
vels,den Sterreberg of denDuivelsberg be
klimt, alwaar zijn blik een horizont van
-e^nige uren in omtrek bebeersebt, die ziet
op den laten Paascbavond ook die vuren
in ontelbare menigte. Ook daar doen de
kinderen eene collecte en halen overal
brandstof op. Dat ziet men ook in Over
ijssel en enkele gedeelten van Drenthe,
maar niet in dien overvloed.
Zoo is die gewoonte der beidenscbe
voorvaderen door het nageslacht nog -in
eere gehouden, al zijn daaraan ook geene
geldelijke voordeelen verbonden, die som
tijds kannen gelden als motief voor 't be
houden eener gewoonte.
In 't Oldenburgsche hecht men zeer
groot gewicht aan het eten van eieren.
Vooral op den avond van den eersten
Paascbdag geschiedt dit.Het spreekwoord
aldaar luidtTwintig kippeneieren en een
ganzenei en dan nog een kippenei met
schaal en al tot besluit opeten, is een ver-
eischte voor een fermen kerel.
Op de meeste plaatsen heeft men in de
nabijheid een heuvel of berg, welke ge-
woonlijkPaaschberg wordt genoemd, wer-
waarts de kinderen gaan, om aldaar met t
bontkleurige eieren te spelen. Een derge-
lijken vindt men nog bij Terborg in Gel
derland.
In Munsterland brengt men op eene
hoogte een grooten brandstapel bijeen. De
huisvaders vormen daaromheen een wijden
kring, terwijl knapen en meisjes geeste
lijke, op 't Paaschfeest toepasselijke liede
ren zingen en met gespannen aandacht het
instorten van den stapel verbeiden. Zoodra
dit is geschied nemen twee knapen een
meisje in bun midden en springen juichend
met baar over de gloeiende kolen en hou
den zich op deze wijze aan eene zeer, zeer
oude gewoonte.
In Brandenburg bestaat nog een zeer
oud spel, het balspel genaamd en dat voor
deze gelegenheid bestemd is. In de kleine
plaatsen trekken de zoogenaamde leerjon
gens na den middaggodsdienst naar eene
bijzondere, daarvoor aangewezene plek,
en zingen dan een lied ter eere van ben,
die in 't afgeloopene jaar gehuwd zijn.
De laatste regels zijn
Groen loof. binnen en buiten,
Jouge vrouw, werpt den bal naar buitea
Daarop worden tien, twintig of dertig
kleine lederen kinderballen en eindelijk
ook een zeer groote, met fijne spaanders
gevulde bal, de bruidegomsbal genaamd,
naar buiten geworpen, om welken laatst
genoemden bal de leerjongens gaan vech
ten. Sierlijke ballen, met gekleurde lapjes
versierd, schenkt de jonggehuwde vrouw
aan bare nog ongehuwde kennissen. Na
afloop van den optocht wordt er in een na
burig boscbje met de ballen gespeeld en
zoolang den bal geslagen, tot de groote
bal barst. Dan tracht ieder een stukje van
't gekleurde leder machtig te worden en
bewaart dit als eene herinnering aan 't
feest.
In 't oosten van Duitschland heerscht
daarenboven nog de wel wat vreemde ge
woonte, dat de kinderen op den eersten
Paaschdag zeer vroeg aan de bedden hun
ner ouders of bloedverwanten komen, met
groene berkentakjes in de band, en dan
om geld of eieren vragen. Wanneer bet
paaschfeest zeer vroeg invalt, dan tracht
men op kunstmatige wijze bet groen aan
de berkenrijsjes te voorschijn te roepen.
Zoo zien we bijna overal dezelfde ge
bruiken, die denzelfden oorsprong verra
den en alleen bier en daar wat gewijzigd
zijn, maar overal vertoont zich dezelfde
opvattinghet feest wordt beschouwd als
de verjonging der natuur en het beeld van
een nieuw ontwaakt leven. Onze voorou
ders waren ongeletterde, onbeschaafde
menschen, maar boe we ook op ben uit de
hoogte mogen nederzien met betrekking
tot onze groote geleerdheid en ontwikke
ling, toch kunnen we niet ontkennen, dat
ze een fijn gevoel hadden en de kunst ver
stonden, om dat gevoel in beelden weer te
geven.
Wanneer we nu de opvatting aannemen -
van die vernieuwde kracht en werking in
de natuur, dan moeten we erkennen, dat
men in bet ei daarvoor een zeer goed beeld
bad gevonden. Wat is dat anders dan eene
voorstelling van de onuitputtelijk wer
kende kracht der aarde, waaruit een vroo-
lijk leven op eene zoo geheimzinnige wijze
ontstaat. En dan de kleurHet ei moest
rood zijn, daar rood ook weder de kleur
des levens is.
Wij menschen van den nieuweren tijd,
levende te midden van honderde gemak
ken en geriefelijkheden, waardoor we ons
den barren winter niet alleen minder bar,
maar zelfs zeer gezellig en genoegelijk
kunnen maken, zoodat de winteravonden
bij velen voor de aangenaamste van 't ge-
heele jaar doorgaan,wij kunnen ons tegen
woordig zeker niet meer duidelijk voor-
slellen, met welke innige,dankbare vreug
de onze voorvaderen dè terugkomst der
lente begroettenDaarom toonde vroeger
jubelend de eene buurman den ander 't
eerste viooltje; daarom werd dit eenvoudige
bloempje op een staak geplaatst en danste
men er om been; daaromwerd de eerste
meikever feestelijk ingehaald; daarom be
groette men de eerste zwaluw met liede
ren; daarom werd bier en daar, onder ande
ren te Rostock,de eerste ooievaar met trom
petgeschal ontvangen.
Gemakkelijk kan men de paaschvuren
verklaren. Steeds is de heldere offervlam
en als een offervuur moet men bet
paaschvuur beschouwen, zooals ook blijkt
uit bet springen over de kolen een beeld
van zonnevuur, dat reinigt, zuivert, zegen
verwekt en de aarde verjongt.
De stroopop, die men verbrandde, was
oorspronkelijk 't beeld van den vrinter; la
ter gaf men daaraan de christelijke betee-
kenis van een Judas.
We hebben beknopt nagegaan, boe
vroegere volkeren het feest in booge eere
hielden. Acher is ons maar weinig meer
overgebleven dan hier en daar een paasch
vuur en een kinderpret met paascbeieren.
Mocht echter dit ééne voor ons allen over
blijven en nooit verloren gaan: bet paasch-
geïoof, dat een hooger leven wekt.
CASACARV