\I ISSI\(;S( ||i: COIMNT. nen- land lossende-, OQ vrijgesteld water- ft stand wcenct I verbonden km ,1, vim V.-nlo Nederland Stooiubood •garine en O.ien jr iiindeu I Blokmaker, 13 P/n fabrikanten. van der Gijp en de Iongli ïuketelfabrikanten i 11 J Koopmau elfabriek water cu Oo am beek en Co enz I A P Schotel nten. Parketvloeren, Uebouwcu, euz der Liuden ieslage a L Vliegonlhart 1 I Alle soorten van Zwijudrecht en Co slager Voogd gen Brand, enz iico J J U J Bouvy J, van Oldcnborg en Zonen ate n. Itnudt en Co, en monsters Sande Gz Secretaris. tegenwoordige, tegen IENSTBODË benoo- W. WINKELMAN- -jote Markt alhier. en VlisBingen vv 6.30f. 8.—, 9.1 Of 10.— 0,1 2 30, 3.30,15.—, 6.30,f 8..t 9,10.—f II,— 10,f 3,30,4,3016,—, 7,3l),f rvan de vertrekuren meteen i de lusscheustutions Abeele houden AM DIENST en Middelburg v.v 5.50 (Itemise) 8.— (Zeilm 2.3.3(i, 5.-, 6.30, 8.= 6.30, (Groote Markt) 8.45 2 45, 4.15, 6.45, 7.15. iedcrcn morgen een Ar- 5,15. DIENST en de Buitensluis, dags 6.10, 6.35 (naar kecr— 6 45. 9.15 (via keersluis) 1145. Namiddags 1.30 1.52, i, 3.30, 3.65.4.20,4.55 (via (via keersluis), 7 45 8.45, 6.20, 7 20, 7.45, 9.05, 1130. Namiddag 12.05. 40. 4.05, 4.,35 b.10, 6.40, 11 ELI) k *1.— 3,— 1,30 3,30 u 12,37 moet aankom® ndag, Woensdag en Zaterdag. 7,45 nin, 2,20 8.15 2 50 io,so 0 6,midd. 12,30 *11 45 5,30 r-,— *12.45 5,53 9,15 1.25 6,101 II,-2,15 6.561 2,15 5.20 *8,18 1,15 6,10 1,401 6,26 2,451 7.—I beletkenk dat op het gedeelte vsl het tra- i lste eu 2de klasse guat Vrijdag door to No. 10. Zondag 1 Fébriian 1885. 23ste Jaargang BUREAU: Kleine Markt I N°. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.4U. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Benig agent tooi Brankrijlt, de firma G. L. DATJBB Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en Frankrijk f 1,65 per drie maanden. BlftMNLlHB. Vlissingen, 31 Januari. Van 24 tot 30 Januari zijn alhier uit Queen- boro met de mail booten aangekomen 497! en daarheen vertrokken 482 passagiers. Het is ons aangenaam onzen lezers te kunnen mededeelen, dat mej. A. J. Groote vau Am sterdam, die op 30 Dec. 11. wegens ernstige ziekte en daarop later gevolgd sterfgeval van hare zuster,do. toen vastgestelde lezing niet ver vullen kon, thans op Vrijdag 13 Febrnnvi e. k. in de zaal van den heer Kuijpers voor de ver- eeniging /Volksvoordrachten en Volkverma- ken" zal optreden. Afgaande op het door velen uitgedrukte leedwezen,dat dien avond de lezing niet is kuuneu doorgaau, verwachten wij,dat een volle zaal op den nu bepaalden tijd getuigen zal, dat het optreden der gevierde lezeres door velen zal worden gewaardeerd. Op Woensdag avoud jl. werd in een derlo- kaleu van de societe.it ,/de Unie" eeiie verga dering gehouden der alhier bestaaude kies- veretniging Plicht en Hechtwelke belegd was tot bespreking der candidatuur eener vacature in de provinciale staten van dit gewest, out- staan door bet bedanken en vertrek van den heer F. D. Spreuger te Middelburg, en om ten slotte tot de benoeming van den door genoem de vereeniging te stellen candidaat over te gaan. Eene nog al getrouwe opkomst, nage noeg de helft van het ledental, dat uit 43 per- soueu bestaat, gaf blijk, dat het politiek leven hier nog niet geheel is uitgebluscht. Er werden voor de genoemde vacature drie personen als de geschiktste aangewezen en wel de heereu J. A. Musquetier, F. G. Sprenger en J. Verkuyl Quakkelaar. Na eenige discussie werd met 17 van de 18 stemmen tot candidaat geproclameerd de heer F. G. Sprenger, lid der firma Spoors Spren ger, majoor-kommandant der dienstdoende schutterij, lid van den gemeenteraad en van de kamer van koophandel en directeur van het vrijhandels-entrepót, alles te Middelburg. De ramp op een onzer spoorwegen in Hol land, in ons vorig nommer voorloopig gemeld, heeft den omvang niet gehad als bij eerste ge rucht werd medegedeeld. Het waren twee goederentreinen, die in de nabijheid van het station Zwijndrecht kort bij Dordrecht elkau- der hebben aangereden. Een trein stond stil die men bezig was met zout te beladen, toen de laatste goederentrein van Dordt waarschijn lijk ten gevolge van een verkeerd gesteldeu stand der lichten op eerstgenoemden trein liep. Terwijl dit in den nacht gebeurde kan men zich ter nauwernood voorstellen, de ont steltenis die door deze ramp werd veroorzaakt. De stoker van den aankomenden trein die het ongeluk zag aankomen sprong van de locomotief en bleef ongedeerd, de machinist echter geraakte beklemd tusschen de verniel de machine en werd hem daarbij het eene been nagenoeg van het lichaam gerukt. De heer Broeksmit, geneesheer te Zwijndrecht ver leende hem de eerste hulp, waarna de machi nist naar het ziekenhuis te Dordrecht werd overgebracht. De man verkeert in groot ge vaar zijn leven te verliezen. Van een der locomotieven sprong spoedig de ketel, waardoor beide treinen in brand ge raakten. Met groote inspanning mocht het ge lukken dezen brand te blusschen, wat groot gevaar opleverden, daar in een waggon eene groote menigte patronen waren. Men schrijft aan het A. v. cl. D.\ Het Noordzee-kanaal zoo schreven de Hollandsche bladen was, dank zij de goede zorgen der ijsploeg, voor de scheepvaart open gebleven. Wanneer de houten schepen van flinke ijsborden waren voorzien en door een sleepbootje getrokken werden, konden zij van IJmuiden Amsterdam bereiken, De haven te IJmuiden, werd er niet zonder billijke zelfvoldoening bijgevoegd, bleef geheel vrij van ijs en heeft hierdoor zijn voortreffe lijkheid als voorhaven van Arasterdam dag helder getoond. Ook de Rotterdamsche Waterweg hield zich naar omstandigheden goedwel was er veel en zwaar drijfijs, maar voor ijzeren zee schepen was de vaart nog open. Dat een dergelijke betrekkelijk gunstige toestand een verblijdend verschijnsel is te noe men, wie zal het ontkennen? Maar toch maken dergelijke meer of min triomfantelijke berich ten op iemand, die op Walcheren woont, een zonderlingen indruk, 't Is vreemd dat nog door geen der dagbladen de opmerking is ge maakt, dat ons land uog een zeehaven en nbg een zeekanaal bezit, en aan die mededeeling had vastgeknoopt een kleine vergelijking met de beide hier bovengenoemde waterwegen. Niet om de loftrompet te steken over de voortreffelijkheid der havenwerken te Vlissin gen, maar enkel om de aandacht op het o. i. vermeldenswaardige feit te vestigen, dat in de dagen van vrij felle vorst, de haven van Vlis singen en het kanaal door Walcheren geheel F 1 ti 6 L L I T BRAVO TOKO mi iiET FRANSCH. Naar het worstelperk teruggedroven, wierp zich het dier, welks woede steeds toenam, op de ruiters, dia met de lans iD do vuist, dap- por op hunne waggelende knollen, op hem aanreden. Welke stooten roet zijn hoornen In min der tijd dan er noodig is om het te beschrij ven, lagen vijf paarden met opengereten buik op het worstelperk, terwijl de gowondo pica- dores zich met moeite voortsleepten naar den uitgang, waar zij veilig wareD, en in hunne vlucht beschermd werden door do capeadores, die, in bet strijdperk teruggekomen, de woede vrij van ijs zijn gebleven. Het kon een punt van mededinging onder de beste bril 1 enslij.pers zijn geweest om voor Vlissingen een ijsschol- letje, van welke geringe afmeting ook, te ont dekken, en de tocht langs het gansche kanaal tot Veere toe was op waterschoenen af te leg gen. IJsploegen of ijsbrekers zijn dan ook ar tikelen die daar nog alleen voor een museum van rariteiten waarde hebben. Op gevaar af toch beschuldigd te worden van hetgeen wij juist wilden ontgaan, wenschtsn wij echter voor deze opmerkingen een plaatsje, als eene bloote aanvulling der rivier- en ijs- berichten gedurende den winter van '85. Het ijs op de Schelde is thans zooveel ver minderd, dat zeilschepen met behulp vau sleepbooten de rivier kunnen opvaren. De hier vertoevende schepen hebben derhalve hunne reis naar Antwerpen voortgezet. Het kanaal door Zuid-Beveland en voor Batli het vaarwater op de Schelde zijn geheel open. Niet alleen de uitbreiding van den bestaan- den oesterput te Colijnsplaat getuigt van do toenemende welvaart dier visseherij, ook de aanvraag tot het aanleggen van een nieuwe oesterbaiik, insgelijks te Colijnsplaat, spreekt daarvan. Deze aanvraag is thans geschied dooi de heeren vau den Broek en Co.. De opper vlakte dier plaats zal nagenoeg 2300 vierk. Ned. ellen bedragen. Aan 's rijks werf te Willemsoord is de gou den medaille en f 100 gratificatie uit gereikt aan den huistimmermau IC. Tielrooy, Omtrent de gunning van den bovenbouw de spoorwegbrug ie Yenloaan eeu Duitsche firma, ten nadeele van de vaderlandsche nij verheid, meldt het A'. v. d. O. ,/Bij de aanbesteding schreef de Actienge- sellschaft enz. te Duisburg in voor f307,800 de kon. fabriek te Amsterdam (v. d. Made) voor f 328,000. De minister heeft toen aan de kon. fabriek gevraagd, of zij voor de som, door de Duitsche firma ingeschreven, het werk op zich wilde nemen, waarop een afwijzend ant woord werd gegeven. Inmiddels bood de com missie voor werkverschaffing f 11,000 (het verschil tusschen de inschrijving v. d. M. en de rijksbgrooting) en later f 21,000 (het ver schil tusschen de Duitsche en v. d. M. aan de dtrecti e der kon. fabriek aan deze meende echter beide aanbiedingen te moeten afwijzen, om haar prestige op de fabriek. Ook de regee ring meende, deze transactie te moeten weige- De directie der fabriek moet natuurlijk we ten, wat haar waardigheid eischt. Dat de regeering het bijpassen weigerde, komt ons volkomen correct voor. Een van beiden of zij moest handelen zooals zij deed en den lang- sten inschrijver de levering guunen, of zij had, en dit blijft onze meening, moeten reke nen met de indirecte factoren, welke ons de Duitsche levering nu allicht duurder te staan doen komen dan f 328,000. De adviezen van de betrokken gedeputeer de staten der provinciën over de voorgeuomtm wijziging van de kiestabel, zijn bij bet minis terie van binnenlandsche zaken ingekomen. De aanmerkingen of bezwaren zijn thans in onderzoek,ten einde,zoo noodig, het oorspron kelijke plan daarmede in overeenstemming te brengen. In het ontwerp tot wijziging van de drank wet moet o. a. de gecombineerdenerig zijn toegelaten in dien zin, dat niet hot lappen, maar wel het verkoopen bij de flesch nan an dere neringen verbonden kan worden. (Z>.) van don stier op zich zolveu had wetun te vestigen. Van do zeven paarden, die tot den wed strijd waren toegulateu, waren reeds zes dood en hunne magere lichamen vormden bijüa een geheel met het ioode zand van den cir cus. Maar het zevende, dat door don stier het laatst was aangevallen, leefde nog. Op den rag liggende, roet de pooten in de lucht, deed het wanhopige pogingen om overeind te komen. Dit gelukte hom eindelijk en nu sprong het dier onder de vreeselijkste smarten het tooneel rond, tot hot eindelijk nederviol. Het was vreeselijk om aan te zien 1 Toen gaf do menigte zich aan dolzinnige vreugde over en van alle zijden hoorde men de kreten. Bravo toroleef stiertje Moed, mijn vriend 1 Naast mij bad eene jeugdige en scboone Omtrent de landverhuizing naar d| Trans vaal wordt in een bier te lande ontvangen brief, het volgeude gezegd De toostnnd in Zuid-Afrika is tegenwoordig treurig. Er is geen werk, geen geld, duizenden lijden armoede. De talrijke werklieden, die uit Nederland naar de Transvaal, vooral naar Pre toria komen, vinden daar niet, zooals hun was voorgespiegeld, ruimschoots gelegen heid om geld te verdienen. Zij zien zich spoe dig tot een treurig omzwerven eu gebreklijden veroordeeld, en een groot aantal hunner trek ken te voet Natal en den Oranje-Vrijstaat in, om te trachten daar iets te verdienen. //Waarschuwt", zoo zegt de briefschrijver, //toch alle werklieden tegen landverhuizing naar Zuid-Afrika. Overal treft men hier Ne- derlandschc werklieden aan, maar in den treu- rigsten toestand, hongerig, haveloos en v.iak nog blijde, het vuilste werk te kunnen ver richten. Zuid-Afrika heeft in dezen tijd geen Hollanders of Eugelschen meer noodig, en wie toch de reis wagen, zullen zich bitter te leurgesteld zien. vrouw een rooden anjelier uit hare zwarte haren losgemaakt en dien met een kus naar het dier toegeworpen. En nu, zeide mijn vriend tot mij, ver lies nu geen enkele beweging van den stier uit het oog. Hij heeft thaus gedaan met de paarden, nu komen de menschen aan de beurt. Het was een vreomd ding, maar bij bet begin van den strijd, voor zelfs het beest ver scheen, had eene gemengda gewaarwor ding van geheime aDget en afgrijzen zich van mij meester gemaakt en had ik wel willen vluchten. Thans was ik, ondanks het afgrij zen en de walging, wejko mij het schouwspel inboezemde, als vastgekluisterd aan mijn stee» nen zitplaats. Voor alle Velasquez vau het Prado zou ik op dit oogeublik den circus niet hebben willen verlaten en reeds had ik mijzelveu er op betrapt dat ik werktuigelijk den triomf yan den stier toejuichte. Met meer zekerheid dan vroeger kan thans belicht worden, dat in den loop van dit jaar het aantal werklieden op de rijks-marinewerf te Arasterdam eeu vermindering zal onder gaan, eu wel in de voornaamste plaats bij de blokmakers, de buistimmerlieden, de houtza- Binnon kort zult gij een uitmuntende afi- cionodo (liefhebber van stierengevechten) zijn, zeide miju vriend tot mij. Dank je wel, beste vriend, het zal wel voor de laatste maal zijn, dat ik bier kom. Oudertusscheu hield ik de oogen voortdu rend op het tooneel gevestigd. Verwoed door hot gezicht op do schitte- reud gekleurde sluiers, welke door do capea dores gezwaaid werden, sloeg de slier naar allo kanten uit. Maar zijne vlugge tegenstan ders ontweken hem met een zijsproug en do den dan weder een aanval, terwijl zij het woe3te dier, dat, verwoed omdat zijne hoornen nooit een voorworp raakten, zich op de lijken der paarden wierp, welke het in stukken scheurde, tot den hoogsten graad van toorn prikkelden. Nu Wendde zich het dier, dut den strijd tegeu levenlooze voorwerpen moede werd, zich op een galop naar de deur vau

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1885 | | pagina 1