\I ISSI\(;S( ||i: COIMNT.
nen- land
lossende-, OQ vrijgesteld
water- ft stand
wcenct I verbonden
km ,1, vim V.-nlo
Nederland Stooiubood
•garine en O.ien
jr iiindeu
I Blokmaker,
13 P/n
fabrikanten.
van der Gijp en de Iongli
ïuketelfabrikanten
i 11 J Koopmau
elfabriek
water cu Oo
am beek en Co
enz
I A P Schotel
nten. Parketvloeren,
Uebouwcu, euz
der Liuden
ieslage a
L Vliegonlhart
1 I
Alle soorten van
Zwijudrecht
en Co
slager
Voogd
gen Brand, enz
iico J J U J Bouvy
J, van Oldcnborg en
Zonen
ate n.
Itnudt en Co,
en monsters
Sande Gz Secretaris.
tegenwoordige, tegen
IENSTBODË benoo-
W. WINKELMAN-
-jote Markt alhier.
en VlisBingen vv
6.30f. 8.—, 9.1 Of 10.—
0,1 2 30, 3.30,15.—, 6.30,f
8..t 9,10.—f II,—
10,f 3,30,4,3016,—, 7,3l),f
rvan de vertrekuren meteen
i de lusscheustutions Abeele
houden
AM DIENST
en Middelburg v.v
5.50 (Itemise) 8.— (Zeilm
2.3.3(i, 5.-, 6.30, 8.=
6.30, (Groote Markt) 8.45
2 45, 4.15, 6.45, 7.15.
iedcrcn morgen een Ar-
5,15.
DIENST
en de Buitensluis,
dags 6.10, 6.35 (naar kecr—
6 45. 9.15 (via keersluis)
1145. Namiddags 1.30 1.52,
i, 3.30, 3.65.4.20,4.55 (via
(via keersluis), 7 45 8.45,
6.20, 7 20, 7.45, 9.05,
1130. Namiddag 12.05.
40. 4.05, 4.,35 b.10, 6.40,
11 ELI) k
*1.— 3,—
1,30 3,30
u 12,37 moet aankom®
ndag, Woensdag
en Zaterdag.
7,45 nin, 2,20
8.15 2 50
io,so 0
6,midd. 12,30
*11 45 5,30
r-,— *12.45 5,53
9,15 1.25 6,101
II,-2,15 6.561
2,15 5.20 *8,18
1,15 6,10
1,401 6,26
2,451 7.—I
beletkenk dat op het
gedeelte vsl het tra-
i lste eu 2de klasse
guat Vrijdag door to
No. 10.
Zondag 1 Fébriian 1885.
23ste Jaargang
BUREAU:
Kleine Markt I N°. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.4U.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Benig agent tooi Brankrijlt, de firma G. L. DATJBB
Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitschland, Engeland en
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
BlftMNLlHB.
Vlissingen, 31 Januari.
Van 24 tot 30 Januari zijn alhier uit Queen-
boro met de mail booten aangekomen 497!
en daarheen vertrokken 482 passagiers.
Het is ons aangenaam onzen lezers te kunnen
mededeelen, dat mej. A. J. Groote vau Am
sterdam, die op 30 Dec. 11. wegens ernstige
ziekte en daarop later gevolgd sterfgeval van
hare zuster,do. toen vastgestelde lezing niet ver
vullen kon, thans op Vrijdag 13 Febrnnvi e. k.
in de zaal van den heer Kuijpers voor de ver-
eeniging /Volksvoordrachten en Volkverma-
ken" zal optreden. Afgaande op het door velen
uitgedrukte leedwezen,dat dien avond de lezing
niet is kuuneu doorgaau, verwachten wij,dat een
volle zaal op den nu bepaalden tijd getuigen
zal, dat het optreden der gevierde lezeres door
velen zal worden gewaardeerd.
Op Woensdag avoud jl. werd in een derlo-
kaleu van de societe.it ,/de Unie" eeiie verga
dering gehouden der alhier bestaaude kies-
veretniging Plicht en Hechtwelke belegd was
tot bespreking der candidatuur eener vacature
in de provinciale staten van dit gewest, out-
staan door bet bedanken en vertrek van den
heer F. D. Spreuger te Middelburg, en om ten
slotte tot de benoeming van den door genoem
de vereeniging te stellen candidaat over te
gaan. Eene nog al getrouwe opkomst, nage
noeg de helft van het ledental, dat uit 43 per-
soueu bestaat, gaf blijk, dat het politiek leven
hier nog niet geheel is uitgebluscht.
Er werden voor de genoemde vacature drie
personen als de geschiktste aangewezen en wel
de heereu J. A. Musquetier, F. G. Sprenger
en J. Verkuyl Quakkelaar.
Na eenige discussie werd met 17 van de 18
stemmen tot candidaat geproclameerd de heer
F. G. Sprenger, lid der firma Spoors Spren
ger, majoor-kommandant der dienstdoende
schutterij, lid van den gemeenteraad en van de
kamer van koophandel en directeur van het
vrijhandels-entrepót, alles te Middelburg.
De ramp op een onzer spoorwegen in Hol
land, in ons vorig nommer voorloopig gemeld,
heeft den omvang niet gehad als bij eerste ge
rucht werd medegedeeld. Het waren twee
goederentreinen, die in de nabijheid van het
station Zwijndrecht kort bij Dordrecht elkau-
der hebben aangereden. Een trein stond stil
die men bezig was met zout te beladen, toen
de laatste goederentrein van Dordt waarschijn
lijk ten gevolge van een verkeerd gesteldeu
stand der lichten op eerstgenoemden trein
liep. Terwijl dit in den nacht gebeurde kan
men zich ter nauwernood voorstellen, de ont
steltenis die door deze ramp werd veroorzaakt.
De stoker van den aankomenden trein die
het ongeluk zag aankomen sprong van de
locomotief en bleef ongedeerd, de machinist
echter geraakte beklemd tusschen de verniel
de machine en werd hem daarbij het eene been
nagenoeg van het lichaam gerukt. De heer
Broeksmit, geneesheer te Zwijndrecht ver
leende hem de eerste hulp, waarna de machi
nist naar het ziekenhuis te Dordrecht werd
overgebracht. De man verkeert in groot ge
vaar zijn leven te verliezen.
Van een der locomotieven sprong spoedig
de ketel, waardoor beide treinen in brand ge
raakten. Met groote inspanning mocht het ge
lukken dezen brand te blusschen, wat groot
gevaar opleverden, daar in een waggon eene
groote menigte patronen waren.
Men schrijft aan het A. v. cl. D.\
Het Noordzee-kanaal zoo schreven de
Hollandsche bladen was, dank zij de goede
zorgen der ijsploeg, voor de scheepvaart open
gebleven. Wanneer de houten schepen van
flinke ijsborden waren voorzien en door een
sleepbootje getrokken werden, konden zij van
IJmuiden Amsterdam bereiken,
De haven te IJmuiden, werd er niet zonder
billijke zelfvoldoening bijgevoegd, bleef geheel
vrij van ijs en heeft hierdoor zijn voortreffe
lijkheid als voorhaven van Arasterdam dag
helder getoond.
Ook de Rotterdamsche Waterweg hield
zich naar omstandigheden goedwel was er
veel en zwaar drijfijs, maar voor ijzeren zee
schepen was de vaart nog open.
Dat een dergelijke betrekkelijk gunstige
toestand een verblijdend verschijnsel is te noe
men, wie zal het ontkennen? Maar toch maken
dergelijke meer of min triomfantelijke berich
ten op iemand, die op Walcheren woont, een
zonderlingen indruk, 't Is vreemd dat nog
door geen der dagbladen de opmerking is ge
maakt, dat ons land uog een zeehaven en nbg
een zeekanaal bezit, en aan die mededeeling
had vastgeknoopt een kleine vergelijking met
de beide hier bovengenoemde waterwegen.
Niet om de loftrompet te steken over de
voortreffelijkheid der havenwerken te Vlissin
gen, maar enkel om de aandacht op het o. i.
vermeldenswaardige feit te vestigen, dat in de
dagen van vrij felle vorst, de haven van Vlis
singen en het kanaal door Walcheren geheel
F 1 ti 6 L L I T
BRAVO TOKO
mi iiET FRANSCH.
Naar het worstelperk teruggedroven, wierp
zich het dier, welks woede steeds toenam, op
de ruiters, dia met de lans iD do vuist, dap-
por op hunne waggelende knollen, op hem
aanreden.
Welke stooten roet zijn hoornen In min
der tijd dan er noodig is om het te beschrij
ven, lagen vijf paarden met opengereten buik
op het worstelperk, terwijl de gowondo pica-
dores zich met moeite voortsleepten naar den
uitgang, waar zij veilig wareD, en in hunne
vlucht beschermd werden door do capeadores,
die, in bet strijdperk teruggekomen, de woede
vrij van ijs zijn gebleven. Het kon een punt
van mededinging onder de beste bril 1 enslij.pers
zijn geweest om voor Vlissingen een ijsschol-
letje, van welke geringe afmeting ook, te ont
dekken, en de tocht langs het gansche kanaal
tot Veere toe was op waterschoenen af te leg
gen. IJsploegen of ijsbrekers zijn dan ook ar
tikelen die daar nog alleen voor een museum
van rariteiten waarde hebben.
Op gevaar af toch beschuldigd te worden van
hetgeen wij juist wilden ontgaan, wenschtsn
wij echter voor deze opmerkingen een plaatsje,
als eene bloote aanvulling der rivier- en ijs-
berichten gedurende den winter van '85.
Het ijs op de Schelde is thans zooveel ver
minderd, dat zeilschepen met behulp vau
sleepbooten de rivier kunnen opvaren. De hier
vertoevende schepen hebben derhalve hunne
reis naar Antwerpen voortgezet.
Het kanaal door Zuid-Beveland en voor
Batli het vaarwater op de Schelde zijn geheel
open.
Niet alleen de uitbreiding van den bestaan-
den oesterput te Colijnsplaat getuigt van do
toenemende welvaart dier visseherij, ook de
aanvraag tot het aanleggen van een nieuwe
oesterbaiik, insgelijks te Colijnsplaat, spreekt
daarvan. Deze aanvraag is thans geschied dooi
de heeren vau den Broek en Co.. De opper
vlakte dier plaats zal nagenoeg 2300 vierk.
Ned. ellen bedragen.
Aan 's rijks werf te Willemsoord is de gou
den medaille en f 100 gratificatie uit gereikt
aan den huistimmermau IC. Tielrooy,
Omtrent de gunning van den bovenbouw
de spoorwegbrug ie Yenloaan eeu Duitsche
firma, ten nadeele van de vaderlandsche nij
verheid, meldt het A'. v. d. O.
,/Bij de aanbesteding schreef de Actienge-
sellschaft enz. te Duisburg in voor f307,800
de kon. fabriek te Amsterdam (v. d. Made)
voor f 328,000. De minister heeft toen aan de
kon. fabriek gevraagd, of zij voor de som, door
de Duitsche firma ingeschreven, het werk op
zich wilde nemen, waarop een afwijzend ant
woord werd gegeven. Inmiddels bood de com
missie voor werkverschaffing f 11,000 (het
verschil tusschen de inschrijving v. d. M. en
de rijksbgrooting) en later f 21,000 (het ver
schil tusschen de Duitsche en v. d. M. aan de
dtrecti e der kon. fabriek aan deze meende
echter beide aanbiedingen te moeten afwijzen,
om haar prestige op de fabriek. Ook de regee
ring meende, deze transactie te moeten weige-
De directie der fabriek moet natuurlijk we
ten, wat haar waardigheid eischt. Dat de
regeering het bijpassen weigerde, komt ons
volkomen correct voor. Een van beiden of
zij moest handelen zooals zij deed en den lang-
sten inschrijver de levering guunen, of zij
had, en dit blijft onze meening, moeten reke
nen met de indirecte factoren, welke ons de
Duitsche levering nu allicht duurder te staan
doen komen dan f 328,000.
De adviezen van de betrokken gedeputeer
de staten der provinciën over de voorgeuomtm
wijziging van de kiestabel, zijn bij bet minis
terie van binnenlandsche zaken ingekomen.
De aanmerkingen of bezwaren zijn thans in
onderzoek,ten einde,zoo noodig, het oorspron
kelijke plan daarmede in overeenstemming te
brengen.
In het ontwerp tot wijziging van de drank
wet moet o. a. de gecombineerdenerig zijn
toegelaten in dien zin, dat niet hot lappen,
maar wel het verkoopen bij de flesch nan an
dere neringen verbonden kan worden. (Z>.)
van don stier op zich zolveu had wetun te
vestigen.
Van do zeven paarden, die tot den wed
strijd waren toegulateu, waren reeds zes dood
en hunne magere lichamen vormden bijüa
een geheel met het ioode zand van den cir
cus. Maar het zevende, dat door don stier
het laatst was aangevallen, leefde nog. Op
den rag liggende, roet de pooten in de lucht,
deed het wanhopige pogingen om overeind te
komen. Dit gelukte hom eindelijk en nu sprong
het dier onder de vreeselijkste smarten het
tooneel rond, tot hot eindelijk nederviol. Het
was vreeselijk om aan te zien 1
Toen gaf do menigte zich aan dolzinnige
vreugde over en van alle zijden hoorde men
de kreten.
Bravo toroleef stiertje Moed, mijn
vriend 1
Naast mij bad eene jeugdige en scboone
Omtrent de landverhuizing naar d| Trans
vaal wordt in een bier te lande ontvangen
brief, het volgeude gezegd
De toostnnd in Zuid-Afrika is tegenwoordig
treurig. Er is geen werk, geen geld, duizenden
lijden armoede. De talrijke werklieden, die uit
Nederland naar de Transvaal, vooral naar Pre
toria komen, vinden daar niet, zooals hun
was voorgespiegeld, ruimschoots gelegen
heid om geld te verdienen. Zij zien zich spoe
dig tot een treurig omzwerven eu gebreklijden
veroordeeld, en een groot aantal hunner trek
ken te voet Natal en den Oranje-Vrijstaat in,
om te trachten daar iets te verdienen.
//Waarschuwt", zoo zegt de briefschrijver,
//toch alle werklieden tegen landverhuizing
naar Zuid-Afrika. Overal treft men hier Ne-
derlandschc werklieden aan, maar in den treu-
rigsten toestand, hongerig, haveloos en v.iak
nog blijde, het vuilste werk te kunnen ver
richten. Zuid-Afrika heeft in dezen tijd geen
Hollanders of Eugelschen meer noodig, en
wie toch de reis wagen, zullen zich bitter te
leurgesteld zien.
vrouw een rooden anjelier uit hare zwarte
haren losgemaakt en dien met een kus naar
het dier toegeworpen.
En nu, zeide mijn vriend tot mij, ver
lies nu geen enkele beweging van den stier
uit het oog. Hij heeft thaus gedaan met de
paarden, nu komen de menschen aan de beurt.
Het was een vreomd ding, maar bij bet
begin van den strijd, voor zelfs het beest ver
scheen, had eene gemengda gewaarwor
ding van geheime aDget en afgrijzen zich van
mij meester gemaakt en had ik wel willen
vluchten. Thans was ik, ondanks het afgrij
zen en de walging, wejko mij het schouwspel
inboezemde, als vastgekluisterd aan mijn stee»
nen zitplaats. Voor alle Velasquez vau het
Prado zou ik op dit oogeublik den circus
niet hebben willen verlaten en reeds had ik
mijzelveu er op betrapt dat ik werktuigelijk
den triomf yan den stier toejuichte.
Met meer zekerheid dan vroeger kan thans
belicht worden, dat in den loop van dit jaar
het aantal werklieden op de rijks-marinewerf
te Arasterdam eeu vermindering zal onder
gaan, eu wel in de voornaamste plaats bij de
blokmakers, de buistimmerlieden, de houtza-
Binnon kort zult gij een uitmuntende afi-
cionodo (liefhebber van stierengevechten) zijn,
zeide miju vriend tot mij.
Dank je wel, beste vriend, het zal wel
voor de laatste maal zijn, dat ik bier kom.
Oudertusscheu hield ik de oogen voortdu
rend op het tooneel gevestigd.
Verwoed door hot gezicht op do schitte-
reud gekleurde sluiers, welke door do capea
dores gezwaaid werden, sloeg de slier naar
allo kanten uit. Maar zijne vlugge tegenstan
ders ontweken hem met een zijsproug en do
den dan weder een aanval, terwijl zij het
woe3te dier, dat, verwoed omdat zijne hoornen
nooit een voorworp raakten, zich op de lijken
der paarden wierp, welke het in stukken
scheurde, tot den hoogsten graad van toorn
prikkelden. Nu Wendde zich het dier, dut
den strijd tegeu levenlooze voorwerpen moede
werd, zich op een galop naar de deur vau