VLISSINGSCHE C0ÜRANT.
MS
OOPD.
Middelburg
dienst
OEDERS!
loeder,
irk
No. 87.
Donderdag 30 October 1884.
22ste Jaargang
BI NP KL A fill.
EEN ONGELUKKIGE MEDEIIMAAR.
GEDIENST
ende plaatsen.
"VERTREK.
VAN VLISSINGEN.
Voormiddag 8.—f
9-
10.—t
I 11-
12,—t
1-
2.30f
3.30
4.3ljf
6,
7.S0t
9.-
•n waarvan de vertrek-
gemerkt, wordt aau
Souburg en Keersluis
Middag
Namiddag
uk met gebruik 10 Ct.
Ct. Depót bij VAN
ilstraat.
DIK.
flbleeken, zonder hetzelve
lor verkregen, bijzonder
Alleen en uitsluitend
Iburg bij A. W.BAS-
ingsche straat.
Hark bedraagt event,
•rij. die van de Ilani-
j is. Tezamen bevat
0,500 prijzen
zeer aanzienlijk, want
seurige indeeling van
lit nevenstaande lijst
fdeelingen of klassen
De hoofdprijs der
•k, tweede klasse M
®,000, vijfde M 90,000,
se ev. 500,000 Mark,
;tc. etc.
se verwachten wij
Spaald en hosten voor
A. 3,60 Cts.
1,80
90
irders in muntbiljets,
den.
Iinhouder de officiëele
dt terstond uitbetaald,
ter woonplaats des
'der gewonnen
.woordelijk,
ineellot in handen en
ifficiëele trekkingsplan
.tvangst van hetzelve
len, nemen wij deze
geld geretourneerd,
atis toegezonden,
adresseeren aan het
BUREAU:
Kleine Markt I N®. 187.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
Verschijnt "WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitscbland, Engeland en
Frankrijk 1,65 per drie maanden.
GEMEENTEBESTUUR,
BEKENDMAKING.
De burgemeester en wethouders van Vlis
singen brengen ter kennis van bet algemeen,
dat voortaan, te beginnen met November a. s.
steeds ten raadhuize zal worden aangeplakt:
een Staat, aanwijzende de uren, waarop de
straatverlichting zal ontstoken zijn.
Vlissingen, 27 October 18S4.
De burg. en weth. voornoemd,
A. SMIT.
De secretaris,
P. FORBES WELS.
Vlissingen, 29 October.
Voor de verkiezing van twee leden voor de
2e kamer werden door 226 van 272 kiezers
stembiljetten ingeleverd te Middelburg 443
yau de 498 kiezers.
In 1883 namen te Vlissingen 180 en te
Middelburg 4-28 kiezers aan de stemming deel.
De uitslag der stemming zed morgen per bulletin
tri de stad worden medegedeeld
Aan de navolgende officieren en minderen
der dd. schutterij alhier en te Middelburg,
is het ingesteld eereteeken tot belooning van
eer vollen langilurigen werkelijken dienst bij
de schutterijen toegekend: A. J. van Ockeu-
burg, kapitein, J. van Raalte, kapitein a la
suite, en J. Daalhuijzen, sergeant, allen alhier;
F. G. Sprenger, majoor-kommandant en P. J.
Bos, tamboer, beiden te Middelburg.
De Londenscbe correspondent der N. R. Ct.
schreef jl. Maandag avond omtrent den ouden
en nieuwen maildienst via Vlissingen, bet
volgende
v Na mijn onderhoud met den beheerenden
directeur der London-Chattam Dover Sp.
maats, op Zaterdag namiddag, trachtte ik een
onderhoud te hebben met den continentalen
directeur der Great Eastern sp. maats., tenein
de de inlichtingen te Victoria ingewonnen, aan
te vullen. Maar ik trof het slecht: de man, dien
ik spreken wilde, was naar het vasteland ver
trokken. Heden middag laat heb ik de schade
echter kunnen inhalen.
Den korten inhoud van een belangerijk on
derhoud heb ik u geseind. Ofschoon de heer
Gooday zeer omzichtig was, (en dit verklaart
de omstandigheid dat de onderhandelingen
tusschen de Great Eastem-spoorwegmaatschap-
pij en de stoomvaartmaatschappij Zeeland nog
loopende zijn,) vernam ik genoeg om met ze-
uit het Engelsch
5.) DOOR
FRANK PARK.
Wij bereikten do plaats en keken naar de
massa schuimend water die van do rotsen
viel, totdat wij nat waren van de droppels;
toen wendden wij ons naar do andere zijde
der brug en staarden in den donkeren poel,
die met vlokken wit schuim bedekt was.
Tusschen de steenen der brug groeide mos
en varens daar de laatste tot een zeldzaam
Boort behoorden, trokken zij dadelijk Charlie's
aandacht en hij boog zich over de lage leu
ning oto ze meester te worden.
Hij kon ze nog niet met zijn hand grijpen
en leunde zoo ver voorover, dat een enkel
kerheid te kunnen melden, dat de bedoelde on
derhandelingenvér gevorderd zijn,zóó ver dat
behoudens onvoorziene omstandigheden de
zaak als beklonken kan worden beschouwd.
Krachtens de te sluiten overeenkomst wordt
de maildienst via Queenboro Vlissingen op
geheven en vervangen door een maildienst over
Parkeston (Harwich)Vlissingen. Wanneer
deze metamorphose zal plaats vinden kan na
tuurlijk nog niet worden vermeld, doch het be
zwaar, tegen vervroegden aanvang van den
nieuwen dienst, door den heer Mortimer Har-
ris van de London Chatham Dover sp. maatsch.
geopperd met het oog op de retourkaarten die
nog zekeren tijd te loopen hebben, verklaarde
de heer Gooday niet te deelen. De Great Eas
tern sp. maatsch. zal de bedoelde retourkaarten
via Queenboro afgegeven, als geldig erkennen
en toelaten via Parkeston (Harwich.) Het kan
zeker gebeuren, dat een halstarrig passagier,
wiens kaart bv. Ludgate Hill als eindbestem
mingsstation aanwijst, geen genoegen er mee
neemt dat de Great Eastern sp. maatsch. hem
in de Liverpoolstreet neerzet, doch indien hij
werkelijk schade hierdoor mocht lijden, is de
Great Eastern sp. maatsch genegen hem die te
vergoeden.
Gelijk ik u per draad meldde, bestaat het
plan een dagelijkschen dubbelen dienst in beide
richtingen over Parkeston (Harwich)—Vlissin
gen tot stand te brengen. Des namiddags ten
één uur zal eene mailboot Vlissingen verlaten
en de daarmede in verband loopende sneltrein
uit Parkeston (Harwich) zal omstreeks tien
uur in den avond hier aankomen. De tweede
of nachtboot zal ten tien uur des avonds uit
Vlissingen vertrekken en decorrespondeerende
mailtrein den volgenden morgen ten zeven uur
uit Parkeston (Harwich) bier aankomen.
In omgekeerde richting varen de mailbooten
ongeveer ten tien uur des morgens en ten elf
uur des avonds uit Parkeston (Harwich) en
kunnen zij ten circa vijf uur in den namiddag,
respectievelijk zes uur des ochtends te Vlissin
gen worden verwacht.
De Great Eastern sp. maatsch. zal het passa
giers-verkeer voornamelijk over Parkeston
Vlissingen leiden. De routen ParkestonRot
terdam, Parkeston—Antwerpen en Parkeston-
Hamburg (de laatste met booten, welke aan de
maatschappij niet toebehooren) blijven behou
den, voornamelijk voor het goederenverkeer.
Niettemin zullen ook reizigers er op vervoerd
worden. De maildienst voor goederen zal over
Aan de stoomvaartmaatschappij Zeeland bie
den deze schikkingen geriefelijkheden en voor-
deelen, die twijfeloos en tastbaar zyu.
In de eerste plaats wordt bestaande en toe
komstige mededinging vooreerst belet. Immers
de Great Eastern sp. maatsch. had reeds plan
eenige
stootje hem in de diepte bad doen tuimelen.
Asbton deed een stap achteruit. Ik zag om,
by stond achter Charlie gelyk een hongerige
tijger die goroed is zyn prooi te bespringen.
»Pas op, Charlie I* riep ik uit, terwijl ik
hem by den schouder greep.
Ashton keerde zich om en begon te flui
ten. Maar de gloed was steeds in zijne oogeD.
Dien nocht toen wy on3 naar onze kamers
begaven en alles in het hotel in diepe rust
was, opende ik zachtjes myn deur en sloop
den gang door naar Charlie's slaapkamer. De
deur stond op een kier. »Dat iö weer zoo'n
onvoorzichtigheid en onbedachtzaamheid van
Charlie om in een hotel zyn deur open te
laten staan,dacht ik. Ik duwde ze open en
ging bet vertrek binnen.
Uit zyn regelmatige ademhaling maakte ik
op dat hy sliep, maar toen ik hem by zyn
naam noemde, word hy dadelyk wakker.
afleiding te geven door de oprichting eener
nieuwe stoomvaartlijn tusschen Parkeston
(Harwich) en Vlissingen, waartoe haar charter
haar in staat stelt Deze, voor de stoomvaart-
maatschappy Zeeland meerdere concurrentie
zal alzoo vermeden kunnen worden.
Ten tweede verkrijgt laatsgenoemde einde-
lyk een dagdienst, waarop zy tot dusverre
vruchteloos heeft aangedrongen by de 6hattam
4' Dover sp- maatsch. Deze wilde en wil van een
dagdienst niets weten, dewijl zy ducht dat hare
betrekkingen met Frankrijk en België daar
door nog meer lijden zullen dan thans reeds
onder den nachtdienst het geval is. Men weet
dat de maildienst over QueenboroVlissingen
ook de -South-Eastern immer een doorn in het
oog was, dewijl zy daarna een breuk ontwaarde
van het p o o I-contract, volgens hetwelk de
ontvansten uit den maildienst met het vaste
land naar zekere verhouding tusschen South-
Eastern en de London, Ghat/iam sp. maatsch.
zouden worden verdeeld.
Ten derde vervangt Parkeston, met al de
nieuwe verbeteringen en geriefelijkheden al
daar, het thans zoo ellendig voorziene Queen
boro. Daérover echter meer, aangezien ik mg,
op uitnoodiging der Great Eastern sp. maatsch.
naar Harwich begeven zal, om er de nieuwe in
richtingen in oogenschouw te nemen.
Dezelfde voordeelen, die der stoomvaart-
maatschappy Zeeland uit de nieuwe overeen
komst met de Great Eastern zullen ten deel val
len, zullen ook grootendeels het reizende pu
bliek ten goede komen. Doch daarbij kunnen
nog andere geriefelijkheden worden gevoegd.
De voornaamste daaronder is de kortere reis te
water. ,die ruim een uur zal kunnen ingekort
worden. Niet alleen zal de zeereis tusschen
Parkeston en Vlissingen sneller zyn dan tus
schen Queenboro en Vlissingen, maar ook in
vele opzichten veiliger. De booten der Zeeland
hebben herhaaldelyk oponthoud en schade on
dervonden, die het gevolg waren van nevels en
het drukke waterverkeer aan den Theemsmond.
Daarentegen behooren ongelukken met deGreat
Easternhooten tot de hooge zeldzaamheden.
De Great Eastern sp. maatsch heeft aange
nomen, de sneltreinen tusschen Londen (Bis-
hopsgate) en Parkeston (Harwich) dien afstand
te doen afleggen binnen één uur en veertig mi
nuten, zoodat alzoo ook het traject te land
eenige bespoediging zou ondergaan en, wat
spoed betreft, slechts luttel zou achterstaan bij
dat tusschen Victoria en Queenboro. Men zal
ook des avonds veel later van hier kunnen ver
trekken dan thans via Queenboro en vroeger
des ochtends aankomen. Dit is ook gewichtig
voor de posteryen. De te verkrijgen voordeelen
voor de reizigers van en naar Londen zullen
verre overtroffen worden door die voor de pas
sagiers tusschen de centrale graafschappen en
het Noorden des koninkryks en het vaste land.
•Charlieze'ide ik, >ik bon bier gekomen
om gewichtige zaken niet u te bespreken.
Zgt gij gonoeg wakker om naar my te luis
teren
Wol zeker; maar welke gewichtige zaken
nopen u op dit uur hier te komen Is bet
over een moord of over een diefstal en waar
om waart gy zoolang in de kamer zonder te
spreken
Zoolang in de kamer zonder te sprekon?«
herhaalde ik, »ik ben nog geen vyf minuten
hier; je hebt zeker gedroomd Charlie.*
Dat is best mogelijk, want ik heb nog nl
zwaar gesoupeerd, maar ik meende duidelyk
de deur te hooren openen, en ik zou er by-
na op durven zwoeren dat ik uw adem op
myn wang voelde.*
Liet gy üe deur open?*
Ik geloof het niet, maar ik weet het niet
zeker; het ban zyn.*
Komt de dienst tusschen Vlissingen en Parke
ston tot stand, dan zal de koopman te Manches
ter binnen 31 uren Berlijn kunnen bereiken,
hetgeen thans onmogelyk is. Liverpool, Bir
mingham en andere groote steden zullen in ge-
lyke mate profiteeren. Hetgeldigste bezwaar
tegen den nieuwen maildienst is de ligging
van het eindstation der Great-Eastern, sp
maatsch. Voor West-Londen ligt Bishopsgate
natuurlijk minder gunstig dan Victoria
dit moest de beer Gooday tot op zekere hou -te
erkennen Dit bezwaar schijnt dan ook het
zwaarst te wegen, zoo te Utrecht als te Vlissin
gen Om zooveel daaraan te gemoet te komen
heeft de Great Estaern sp. maatsch. het station
te Sint-Pancras aangeboden Dit ligt veel wes
telijker dan Bishopsgate en in de onmiddellyke
nabijheid van King's-Cross. Voor Kensington,
westelijk en zuid-westelyk Londen ligt Sint-
Pancras nog immer ongunstiger dan Victoria,
doch het bezwaar, aan Bishopsgate en Sint-
Pancras verbondön, kan in elk geval niet op
wegen tegen de voordeelen der nieuwe route,
zou ik meenen.
Het plan der Great-Eastern sp- maatsch.
is sneltreinen te laten loopen zoowel van en
naar Bishopsgate (Livei'pool-street) als van en
naar Sint-Pancras.
Binnen weinige weken, wellicht dagen, kan
deze voor ons vaderland zoo gewichtige aan
gelegenheid voor langen tijd beklonken zyn.
Naar ik verneem, vertrekt de heer Gooday deze
week weder naar Nederland, om de laatste
schikkingen te treffen, dié het teekenen der
overeenkomst moeten voorafgaan.
Men schrijft uit Tholen Sedert 8 Sept.
was in deze gemeente geen besmettelijke
keelziekte meet voorgekomen, maar was zij in
andere gemeenten op het eiland uitgebroken
deze week evenwel werd weder een geval ge
constateerd en wel met doodelijken afloop.
De rivier de Eendracht was Zondag avond
zoo hoog gewassen, dat de post onmogelijk
naar den Noord-Brabantschen wal overge
bracht kon worden.
Nog wordt als een bijzonderheid uit Tholen
gemeld dat een schipper aldaar bij het oester
korren een stuk zeildoek en een schoenzool
opving, waarop zich 8 en 13 levende oester-
broedjes bevonden.
Bij 's rijks werf te Willemsoord is de gou
den medaille met f 100 uitgereikt aan den
opzichter J. Dekkers en den werfsjouwer S.
Sloot bij 's rijks werf te Amsterdam aan de
ketelscheepmakers W. A. Spits en J. F. Fleur-
Ik stak het gas op, sloot de deur, zocht
in allo hoeken van het vertrek, zette mij
toen op het bed en zeide
Ik wilde je spreken over Ashton's onver
klaarbaar gedrag.*
Je bedoelt van daag op den Croig-y.
Barneszeide Charlie. »Ik stem toe, dat het
vreemd was. Maar wat beteekende dat toen
gij mij by den arm greept en my zoo angstig
aanzaagt, toen Ashton my vroeg om te komen
kijken
Omdat ik, Charlie, bevreesd was dat gy
nooit terugkeeren zoudt.*
Hy sproug eensklaps np t»i riep ui»
Wat bedoelt go Bob? boe komt gy
zulke dingen? zyt gy gek?«
Neen Charlie, maar ik ben wantrouwoud
en ik zal jo zeggen waarom.*
Ik vertelde hem toen alles wat ik gezien
had en deelde hom myne vermoedens mede.