VLISSINGSCHE C0ÜRANT. MS OOPD. Middelburg dienst OEDERS! loeder, irk No. 87. Donderdag 30 October 1884. 22ste Jaargang BI NP KL A fill. EEN ONGELUKKIGE MEDEIIMAAR. GEDIENST ende plaatsen. "VERTREK. VAN VLISSINGEN. Voormiddag 8.—f 9- 10.—t I 11- 12,—t 1- 2.30f 3.30 4.3ljf 6, 7.S0t 9.- •n waarvan de vertrek- gemerkt, wordt aau Souburg en Keersluis Middag Namiddag uk met gebruik 10 Ct. Ct. Depót bij VAN ilstraat. DIK. flbleeken, zonder hetzelve lor verkregen, bijzonder Alleen en uitsluitend Iburg bij A. W.BAS- ingsche straat. Hark bedraagt event, •rij. die van de Ilani- j is. Tezamen bevat 0,500 prijzen zeer aanzienlijk, want seurige indeeling van lit nevenstaande lijst fdeelingen of klassen De hoofdprijs der •k, tweede klasse M ®,000, vijfde M 90,000, se ev. 500,000 Mark, ;tc. etc. se verwachten wij Spaald en hosten voor A. 3,60 Cts. 1,80 90 irders in muntbiljets, den. Iinhouder de officiëele dt terstond uitbetaald, ter woonplaats des 'der gewonnen .woordelijk, ineellot in handen en ifficiëele trekkingsplan .tvangst van hetzelve len, nemen wij deze geld geretourneerd, atis toegezonden, adresseeren aan het BUREAU: Kleine Markt I N®. 187. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr. te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 1 tot 4 regels f 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE Co., te Parijs. Verschijnt "WOENSDAG- en ZATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitscbland, Engeland en Frankrijk 1,65 per drie maanden. GEMEENTEBESTUUR, BEKENDMAKING. De burgemeester en wethouders van Vlis singen brengen ter kennis van bet algemeen, dat voortaan, te beginnen met November a. s. steeds ten raadhuize zal worden aangeplakt: een Staat, aanwijzende de uren, waarop de straatverlichting zal ontstoken zijn. Vlissingen, 27 October 18S4. De burg. en weth. voornoemd, A. SMIT. De secretaris, P. FORBES WELS. Vlissingen, 29 October. Voor de verkiezing van twee leden voor de 2e kamer werden door 226 van 272 kiezers stembiljetten ingeleverd te Middelburg 443 yau de 498 kiezers. In 1883 namen te Vlissingen 180 en te Middelburg 4-28 kiezers aan de stemming deel. De uitslag der stemming zed morgen per bulletin tri de stad worden medegedeeld Aan de navolgende officieren en minderen der dd. schutterij alhier en te Middelburg, is het ingesteld eereteeken tot belooning van eer vollen langilurigen werkelijken dienst bij de schutterijen toegekend: A. J. van Ockeu- burg, kapitein, J. van Raalte, kapitein a la suite, en J. Daalhuijzen, sergeant, allen alhier; F. G. Sprenger, majoor-kommandant en P. J. Bos, tamboer, beiden te Middelburg. De Londenscbe correspondent der N. R. Ct. schreef jl. Maandag avond omtrent den ouden en nieuwen maildienst via Vlissingen, bet volgende v Na mijn onderhoud met den beheerenden directeur der London-Chattam Dover Sp. maats, op Zaterdag namiddag, trachtte ik een onderhoud te hebben met den continentalen directeur der Great Eastern sp. maats., tenein de de inlichtingen te Victoria ingewonnen, aan te vullen. Maar ik trof het slecht: de man, dien ik spreken wilde, was naar het vasteland ver trokken. Heden middag laat heb ik de schade echter kunnen inhalen. Den korten inhoud van een belangerijk on derhoud heb ik u geseind. Ofschoon de heer Gooday zeer omzichtig was, (en dit verklaart de omstandigheid dat de onderhandelingen tusschen de Great Eastem-spoorwegmaatschap- pij en de stoomvaartmaatschappij Zeeland nog loopende zijn,) vernam ik genoeg om met ze- uit het Engelsch 5.) DOOR FRANK PARK. Wij bereikten do plaats en keken naar de massa schuimend water die van do rotsen viel, totdat wij nat waren van de droppels; toen wendden wij ons naar do andere zijde der brug en staarden in den donkeren poel, die met vlokken wit schuim bedekt was. Tusschen de steenen der brug groeide mos en varens daar de laatste tot een zeldzaam Boort behoorden, trokken zij dadelijk Charlie's aandacht en hij boog zich over de lage leu ning oto ze meester te worden. Hij kon ze nog niet met zijn hand grijpen en leunde zoo ver voorover, dat een enkel kerheid te kunnen melden, dat de bedoelde on derhandelingenvér gevorderd zijn,zóó ver dat behoudens onvoorziene omstandigheden de zaak als beklonken kan worden beschouwd. Krachtens de te sluiten overeenkomst wordt de maildienst via Queenboro Vlissingen op geheven en vervangen door een maildienst over Parkeston (Harwich)Vlissingen. Wanneer deze metamorphose zal plaats vinden kan na tuurlijk nog niet worden vermeld, doch het be zwaar, tegen vervroegden aanvang van den nieuwen dienst, door den heer Mortimer Har- ris van de London Chatham Dover sp. maatsch. geopperd met het oog op de retourkaarten die nog zekeren tijd te loopen hebben, verklaarde de heer Gooday niet te deelen. De Great Eas tern sp. maatsch. zal de bedoelde retourkaarten via Queenboro afgegeven, als geldig erkennen en toelaten via Parkeston (Harwich.) Het kan zeker gebeuren, dat een halstarrig passagier, wiens kaart bv. Ludgate Hill als eindbestem mingsstation aanwijst, geen genoegen er mee neemt dat de Great Eastern sp. maatsch. hem in de Liverpoolstreet neerzet, doch indien hij werkelijk schade hierdoor mocht lijden, is de Great Eastern sp. maatsch genegen hem die te vergoeden. Gelijk ik u per draad meldde, bestaat het plan een dagelijkschen dubbelen dienst in beide richtingen over Parkeston (Harwich)—Vlissin gen tot stand te brengen. Des namiddags ten één uur zal eene mailboot Vlissingen verlaten en de daarmede in verband loopende sneltrein uit Parkeston (Harwich) zal omstreeks tien uur in den avond hier aankomen. De tweede of nachtboot zal ten tien uur des avonds uit Vlissingen vertrekken en decorrespondeerende mailtrein den volgenden morgen ten zeven uur uit Parkeston (Harwich) bier aankomen. In omgekeerde richting varen de mailbooten ongeveer ten tien uur des morgens en ten elf uur des avonds uit Parkeston (Harwich) en kunnen zij ten circa vijf uur in den namiddag, respectievelijk zes uur des ochtends te Vlissin gen worden verwacht. De Great Eastern sp. maatsch. zal het passa giers-verkeer voornamelijk over Parkeston Vlissingen leiden. De routen ParkestonRot terdam, Parkeston—Antwerpen en Parkeston- Hamburg (de laatste met booten, welke aan de maatschappij niet toebehooren) blijven behou den, voornamelijk voor het goederenverkeer. Niettemin zullen ook reizigers er op vervoerd worden. De maildienst voor goederen zal over Aan de stoomvaartmaatschappij Zeeland bie den deze schikkingen geriefelijkheden en voor- deelen, die twijfeloos en tastbaar zyu. In de eerste plaats wordt bestaande en toe komstige mededinging vooreerst belet. Immers de Great Eastern sp. maatsch. had reeds plan eenige stootje hem in de diepte bad doen tuimelen. Asbton deed een stap achteruit. Ik zag om, by stond achter Charlie gelyk een hongerige tijger die goroed is zyn prooi te bespringen. »Pas op, Charlie I* riep ik uit, terwijl ik hem by den schouder greep. Ashton keerde zich om en begon te flui ten. Maar de gloed was steeds in zijne oogeD. Dien nocht toen wy on3 naar onze kamers begaven en alles in het hotel in diepe rust was, opende ik zachtjes myn deur en sloop den gang door naar Charlie's slaapkamer. De deur stond op een kier. »Dat iö weer zoo'n onvoorzichtigheid en onbedachtzaamheid van Charlie om in een hotel zyn deur open te laten staan,dacht ik. Ik duwde ze open en ging bet vertrek binnen. Uit zyn regelmatige ademhaling maakte ik op dat hy sliep, maar toen ik hem by zyn naam noemde, word hy dadelyk wakker. afleiding te geven door de oprichting eener nieuwe stoomvaartlijn tusschen Parkeston (Harwich) en Vlissingen, waartoe haar charter haar in staat stelt Deze, voor de stoomvaart- maatschappy Zeeland meerdere concurrentie zal alzoo vermeden kunnen worden. Ten tweede verkrijgt laatsgenoemde einde- lyk een dagdienst, waarop zy tot dusverre vruchteloos heeft aangedrongen by de 6hattam 4' Dover sp- maatsch. Deze wilde en wil van een dagdienst niets weten, dewijl zy ducht dat hare betrekkingen met Frankrijk en België daar door nog meer lijden zullen dan thans reeds onder den nachtdienst het geval is. Men weet dat de maildienst over QueenboroVlissingen ook de -South-Eastern immer een doorn in het oog was, dewijl zy daarna een breuk ontwaarde van het p o o I-contract, volgens hetwelk de ontvansten uit den maildienst met het vaste land naar zekere verhouding tusschen South- Eastern en de London, Ghat/iam sp. maatsch. zouden worden verdeeld. Ten derde vervangt Parkeston, met al de nieuwe verbeteringen en geriefelijkheden al daar, het thans zoo ellendig voorziene Queen boro. Daérover echter meer, aangezien ik mg, op uitnoodiging der Great Eastern sp. maatsch. naar Harwich begeven zal, om er de nieuwe in richtingen in oogenschouw te nemen. Dezelfde voordeelen, die der stoomvaart- maatschappy Zeeland uit de nieuwe overeen komst met de Great Eastern zullen ten deel val len, zullen ook grootendeels het reizende pu bliek ten goede komen. Doch daarbij kunnen nog andere geriefelijkheden worden gevoegd. De voornaamste daaronder is de kortere reis te water. ,die ruim een uur zal kunnen ingekort worden. Niet alleen zal de zeereis tusschen Parkeston en Vlissingen sneller zyn dan tus schen Queenboro en Vlissingen, maar ook in vele opzichten veiliger. De booten der Zeeland hebben herhaaldelyk oponthoud en schade on dervonden, die het gevolg waren van nevels en het drukke waterverkeer aan den Theemsmond. Daarentegen behooren ongelukken met deGreat Easternhooten tot de hooge zeldzaamheden. De Great Eastern sp. maatsch heeft aange nomen, de sneltreinen tusschen Londen (Bis- hopsgate) en Parkeston (Harwich) dien afstand te doen afleggen binnen één uur en veertig mi nuten, zoodat alzoo ook het traject te land eenige bespoediging zou ondergaan en, wat spoed betreft, slechts luttel zou achterstaan bij dat tusschen Victoria en Queenboro. Men zal ook des avonds veel later van hier kunnen ver trekken dan thans via Queenboro en vroeger des ochtends aankomen. Dit is ook gewichtig voor de posteryen. De te verkrijgen voordeelen voor de reizigers van en naar Londen zullen verre overtroffen worden door die voor de pas sagiers tusschen de centrale graafschappen en het Noorden des koninkryks en het vaste land. •Charlieze'ide ik, >ik bon bier gekomen om gewichtige zaken niet u te bespreken. Zgt gij gonoeg wakker om naar my te luis teren Wol zeker; maar welke gewichtige zaken nopen u op dit uur hier te komen Is bet over een moord of over een diefstal en waar om waart gy zoolang in de kamer zonder te spreken Zoolang in de kamer zonder te sprekon?« herhaalde ik, »ik ben nog geen vyf minuten hier; je hebt zeker gedroomd Charlie.* Dat is best mogelijk, want ik heb nog nl zwaar gesoupeerd, maar ik meende duidelyk de deur te hooren openen, en ik zou er by- na op durven zwoeren dat ik uw adem op myn wang voelde.* Liet gy üe deur open?* Ik geloof het niet, maar ik weet het niet zeker; het ban zyn.* Komt de dienst tusschen Vlissingen en Parke ston tot stand, dan zal de koopman te Manches ter binnen 31 uren Berlijn kunnen bereiken, hetgeen thans onmogelyk is. Liverpool, Bir mingham en andere groote steden zullen in ge- lyke mate profiteeren. Hetgeldigste bezwaar tegen den nieuwen maildienst is de ligging van het eindstation der Great-Eastern, sp maatsch. Voor West-Londen ligt Bishopsgate natuurlijk minder gunstig dan Victoria dit moest de beer Gooday tot op zekere hou -te erkennen Dit bezwaar schijnt dan ook het zwaarst te wegen, zoo te Utrecht als te Vlissin gen Om zooveel daaraan te gemoet te komen heeft de Great Estaern sp. maatsch. het station te Sint-Pancras aangeboden Dit ligt veel wes telijker dan Bishopsgate en in de onmiddellyke nabijheid van King's-Cross. Voor Kensington, westelijk en zuid-westelyk Londen ligt Sint- Pancras nog immer ongunstiger dan Victoria, doch het bezwaar, aan Bishopsgate en Sint- Pancras verbondön, kan in elk geval niet op wegen tegen de voordeelen der nieuwe route, zou ik meenen. Het plan der Great-Eastern sp- maatsch. is sneltreinen te laten loopen zoowel van en naar Bishopsgate (Livei'pool-street) als van en naar Sint-Pancras. Binnen weinige weken, wellicht dagen, kan deze voor ons vaderland zoo gewichtige aan gelegenheid voor langen tijd beklonken zyn. Naar ik verneem, vertrekt de heer Gooday deze week weder naar Nederland, om de laatste schikkingen te treffen, dié het teekenen der overeenkomst moeten voorafgaan. Men schrijft uit Tholen Sedert 8 Sept. was in deze gemeente geen besmettelijke keelziekte meet voorgekomen, maar was zij in andere gemeenten op het eiland uitgebroken deze week evenwel werd weder een geval ge constateerd en wel met doodelijken afloop. De rivier de Eendracht was Zondag avond zoo hoog gewassen, dat de post onmogelijk naar den Noord-Brabantschen wal overge bracht kon worden. Nog wordt als een bijzonderheid uit Tholen gemeld dat een schipper aldaar bij het oester korren een stuk zeildoek en een schoenzool opving, waarop zich 8 en 13 levende oester- broedjes bevonden. Bij 's rijks werf te Willemsoord is de gou den medaille met f 100 uitgereikt aan den opzichter J. Dekkers en den werfsjouwer S. Sloot bij 's rijks werf te Amsterdam aan de ketelscheepmakers W. A. Spits en J. F. Fleur- Ik stak het gas op, sloot de deur, zocht in allo hoeken van het vertrek, zette mij toen op het bed en zeide Ik wilde je spreken over Ashton's onver klaarbaar gedrag.* Je bedoelt van daag op den Croig-y. Barneszeide Charlie. »Ik stem toe, dat het vreemd was. Maar wat beteekende dat toen gij mij by den arm greept en my zoo angstig aanzaagt, toen Ashton my vroeg om te komen kijken Omdat ik, Charlie, bevreesd was dat gy nooit terugkeeren zoudt.* Hy sproug eensklaps np t»i riep ui» Wat bedoelt go Bob? boe komt gy zulke dingen? zyt gy gek?« Neen Charlie, maar ik ben wantrouwoud en ik zal jo zeggen waarom.* Ik vertelde hem toen alles wat ik gezien had en deelde hom myne vermoedens mede.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1884 | | pagina 1