VLISSINGSCIIE COURANT.
-Bank
mKDER
No. 52.
Zondag 29 Juni 1884.
22ste Jaargang.
i,
IPiMHitLETQNl.
2.) ZEVEN JAAR.
Ische steden
en, voor den
EMM- EN
gedeeltelijke
li vlijtige
de
ERMANN
am, O. Z.
5SST
Middelburg vv.
Remise) 8.(Ziiilra.)
2.—,3.-, 4.—
(Groote Markt) ft.30,
tiorn. I.2.—, 3,—,
I.-.
n met t z'j" gemerkt
Feestdagen vervallen
ENST
VlisBingen vv.
8.—, 9.2Ü+ 10.—
3.30,f4.30, 5.30
9,—, 10.—f II,—,
1, 4,80f 5,30, 8,30,,
B vertrekuren met tea
isscheustatiuns Abeele
3 Buitensluis,
.0, 6.35 (uuar keer-
9.15 (viakere-
1 45, Namid&igB 1.30,
3.30, 8.56, 4.2U, 4.55,
(via keersluis), 7.45,
,20, 7-20, 7.50, 8.10
11,30. Namiddag,
40, 4,05, 4.4u, 6.10,
BSNST
en Rotterdam
Jplaatsen
Juni
Ln Ylissingen.
|^erd.26 voorn. 8,30
27 8,30
jdag 28 8,30
1 8,30
pAM.
p.r Vlissingen:
1 26 voorm, 9,45
27 H 9,45
[~rdiig28 ff 9,45
idag30 9,45
fvaarl v*n Flissinge
lUTg vertrekken.
(sNST
Zierikzee v.v.
fiiN zierikzee:
erd26
G,~
ig 27
e,30
lag28
7,30
dag'28
aam.
3,30
ig 29
3,3ü
a. 30
3,30
4,— 6.30
17 moet aankomen
L Woensdag
aterdag.
I raidd. 12,
nm 12,30
toot dien dag
'11,45 5.30
'12,45 5,53
I 1.25 6,10
2,15,6,66
5,20 *8,13
,6,10
3,26
Iekent dat op Let
jlto vbd het tra-
en 2de klasse
Vrijdag door tot
BUREAU:
Hoek Korte Walstraat-Groenewoud, I N° 1.
Prijs per drie maanden 1,Eranco per post 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr., te Vlissingen.
PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 régels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBB
Co., te Parijs.
Verschijnt WOENSDAG- eu ^ATERDAG-AVOND.
Abonnementen voor België, Duitsehland, Engelaml en
Frankrijk 1,65 per drie maanden.1
Zij, die zich met het volgend kwar
taal, aanvangende 1° Juli a. s. op
dit blad ahonneeren, ontvangen de
tot dien datum verschijnende num
mers gratis.
(liSMKËNT feiBESTHliK.
No, 72. PATENTEN.
Afkondiging van het kohier no. 1 der paten
ten over het dienstjaar 1884/ss-
Ee burgemeester van Vlissingen,
maakt bekend
dat op heden bij hem ontvangen en aan
den rgks-ontvanger ter invordering is gezon
den, het executoir verklaarde kohier no. 1
wegens het patentrecht, over het dienstjaar
l884/85-
en noodigt mitsdien de daarop voorkomende
belastingschuldigen uit, om, ter voorkoming
van vervolging, hunne aanslagen op den daar
bij bepaalden tijd aan te zuiveren.
En is hiervan aankondiging geschied, waar
het behoort den 26 Juni 1884.
De burgemeester voornoemd,
A. SMIT.
BINNENLAND.
Vlissingen, 28 Juni.
Aan het heden door commissarissen te Am
sterdam uitgebrachte verslag over het negende
boekjaar 1883, in de algemeene vergadering
van deelhebbers der stoomvaart-maatschappij
Zeeland, koninklijke Nederlandscbe postvaart,
ontleenen wij in hoofdzaak het volgende
Op den Juli werd in de geregelde vaart
gebracht, het voor de maatschappij nieuw ge
bouwde stoomschip Willem, Prins van Oranje,
dat bij de op de Clyde gedane proeftocht vol
komen voldeed aan de gestelde eisehen.
Daarmede is thans de maatschappij in het
bezit van vijf stoomschepen, waarvan vier van
de nieuwste constructie en geheel van dezelfde
capaciteiten.
In navolging van de verbeterde inrichting,
reeds bij den bouw op het stoomschip Prins
van Oranje toegepast, werd ook op de stoom
schepen Prinses Marie en Prinses Elisabeth
de rookkamer aanmerkelijk vergroot, de hut
van den kapitein naar de brug verplaatst en op
het dek eene salonbut ingericht, terwijl op
beide schepen in salons en hutten electrisch
licht werd aangebracht.
»A1 waart gij eon daglooner geworden of
een straatbedelaar, zou ik u niet verlooche
nen, maar evenveel van n houden 1 Maar
waarom zijt gij arm, Eredarik Gij zijt van
een goede familie kunnen zij niets voor
n doen
De jonge man sloeg op haar een bijna smee
kenden blik.
»Papa», ging ze ernstig voort, »zou u veel
beter genegen zijn, indien gjj met uwe broe
ders in vriendschap verkeerdet.
Hij bracht hare kleine handjes aan zijne
lippen en kuste ze,
>Nn zult gjj mij zeker weder aan mijn lot
overlaten, «zoide bij met een gezicht,alsof bij het
Wezenlijk geloofde. »Nu komt de geschiedenis
Tan den dronkaard en den speler weder op
De dienst werd gedurende het geheele jaar
door de schepen uitmuntend uitgevoerd. Ge
middeld werden de reizen binnen den vastge-
stelden tijd van 8 uren afgelegd. Niet aanslui
ting met correspondeerende treinen heeft
slechts zelden plaats gehad, wanneer door zwa-
ren mist de booten verhinderd werden met de
gewone snelheid te varen, of bet vertrek
vertraagd werd door te late aankomst van
den aansluitenden trein. Zelfs bij vliegend
stormweer, o. a. op den 2 December, toeu de
dienst Ostende-Dover moest worden gestaakt,
werd de reis van "Vlissingen naar Queenboro
met betrekkelijk weinig vertraging afgelegd.
Het personen-vervoer bleefsteeds toenemen.
Ook het quantum goederen was eenige tonnen
meer, dan het voorgaande jaar via Queenboro
verzonden. De laudingplaats aldaar is echter
niet herbouwd. De tijdelijke inrichtingen ble
ven onvoldoendeom groote hoeveelheden spoe
dig op te nemen. Commissarissen hopen dat
indien toestand spoedig verbetering zal komen.
Ingevolge het genomen besluit in de op 18
Juni 1883 gehouden vergadering, werden de
1600 bewijzen van deelgerecbtigd beid, recht
hebbende op 40% in de overwinst, door de
maatschappij ingekocht voor 150,000.
Nadat op de wijziging der statuten de goed
keuring des konings was verkregen, werden de
bewijzen van deelgerechtigdheid vernietigd.
In verband met den aankoop van de bewij
zen van deelgerechtigdheid, waardoor bet daar
aan toekomende aandeel in de winst vrijvalt,
zijnde statuten, ingevolge het op 25 Juni 1883
goedgekeurde voorstel, in dier voege gewijzigd,
dat thans aan aandeelhouders, nadat 5% divi
dend op de aandeelen zal zijn uitgekeerd, nog
75% in de overwinst ten goede komt.
Van de 5% obligatielening Ao 1875, wer
den in December 1883, 26 obligation a f 1000
en 15 obligatiën a 200, te zamen 29,000
uitgeloot; bier van bevonden zich 6 stuks a
1000 in portefeuille en bleef derhalve nog
in omloop voor een bedrag van f 572,000.
Yoor de kosten van aanbouw en uitrusting
van bet stoomschip Willem, prins van Oranje
te zamen bedragende f 7 06,643,45s, werd
door de maatschappij tot expl. van staatsspw.
eeD voorschot verstrekt van f 691,022,13.
Tot op het tijdstip dat de terugbetaling van
het laatstgenoemde bedrag, uit het daartoe
reeds in wording zijnde aflossingfouds, kan
hot tapijt. Ik heb wat gespeeld altijd zoo
ongelukkig mogelijk en ik heb ook wel
eens gedronken, maar is dat te verwonderen?
Denk eens'hoe eenzaam en ellendig mijn ]9-
ven was zonder iemand, die tot mij sprak of
om mijn leven of dood gaf. Mijn bloedver-
wanten zijn boos, omdat ik wat wild ben ge
weest. Is dat nu het rechte middel om mi)
beter te maken. Neen, Florence, uw invloed
zou een betere uitwerking hebben. Ik ben nu
reeds in den korten tijd, dat ik u ken, ver
anderd. Gelooft gij, dat ik mot vrooljjke jon
gens zou willen uitblijven als gij te huis op
mij zat te wachten? Neen, gij zoudt mijn
goede engel zijn en mij alles wat goed is
leeren. Maar ala ik u verlies, is mij de weg
daartoo afgesneden, ben ik een verloren man. Ik
ken mijzelven. Mijn eenige kans om beter te
worden ligt in u. Word mijn vrouw en red
my.«
pl mts hebben, blijft het stoomschip Prins
Bèndrïk, dat intusschen geheel is betaald, in
geschreven ten name van genoemde maat
schappij.
Ter bestrijding der betalingen voor inkoop
van de bewijzen van deelgerechtigdheid,de ge
heel e afdoening van den prijs van aanbouw van
het stoomschip Prins Hendrikde gedeelte
lijke betaling en storting in bet aflossingfonds
van het stoomschip Willem prins van Oranje,
enz., hadden commissarissen, dein portefeuille
aanwezige obligatiën moeten te gelde maken;
daarentegen hebben zij, in het financiëel be
lang der maaschappij, er de voorkeur aange
geven, op die obligatiën een bedrag van,
170,000 tijdelijk op te nemen, waarvoor
een'e rente van 31/a% werd betaald.
Het vooruitzicht bestaat, dat deze beleening
binnen kort zal worden afgelost.
Het ketelfonds, onder beheer der maat
schappij tot exploitatie der staatsspoorwegen,
bedroeg op3lDeeember 1883 119,306, IS6.
In bet aflossingfonds, stoomschip Willem
prins van Oranje, was-op deuzelfden datum
aanwezig een bedrag van f 81,533,725.
Het bedrag der kosten van eersten aanleg
vuastoomschepen enz., waaronder thans ook
de beide stoomschepen prins Hendrik en Wil
lem van Oranje zijn opgenomen; waarvan
daarentegen stoomschip Stad Breda, dat in
den loop van het jaar is verkocht, werd afge
voerd, beliep na afschrijving op 31 Dec. 1S8S
ƒ3,059,353,11.
Door de stoomschepen der maatschappij
werden te zamen 864 reizen afgelegd, tegen
365 in 1882 en 367 in 1881.
De bruto opbrengsten beliepen in 1883
1,160,852,67* tegenover 1,071,345,30
in 1882 en 1,0 7 4,8 1 0,235 in 1881.
Het vervoerde aantal reizigersklom van
66,046 in 1882 tot 70,597 en de opbrengst
van 614,298,31 tot ƒ683,521.53, of per
reiziger .9,68 tegen 9,30 in 1882. Niet
alleen dus dat het aantal vermeerderde, ook
in de opbrengst per reiziger is eene betrekke
lijk aanzienlijke verbetering op te merken.
In 1883 werden vervoerd 31,646 ton goede
ren tegen27,584ton in 1882,terwijl deopbrengst
beliep ƒ293,808,32 tegen 279.192,77 in
1882 of 14,615,55 meer in 1883.
Hierbij wordt opgemerkt dat in 1882, ge
durende 6 maanden alleen ijlgoederen naar
Het ernstige gezicht van het meisje werd
zeer bleek.
vHelaas!* zeide zij, »papa is zoo tegen u
ingenomen. Hij zal nooit zijn toestemming
geven.»
>Doe het dan zonder zijn toestemming.
Wilt gij mij aan hem opofforen
»Moet ik hem, wiens gansche leven aan
mij was gewijd, wiens eenig kind ik ben; aan
u of aan iemand anders opofferen vroeg zij
vol verbazing, trok hare handen van hem af
en verwijderde zich van hem.
>Maar, liefste, gij blijft toch nog zijn kind
als gij mijn vrouw zijt. Hij zal n niet ver
liezen, maar als gij mij voor hem opgeeft,
verlies ik u. En wat blijft mij dan over.
Trouw met mij en wees zeker dat zijn hart
u vergeven zal. Hij moet u vergeven. Zou hij
zich de.straf willen opleggen om voor altijd
van W gescheiden te zjjn. Dat zal hjj niet, als
Queenboro konden worden verzonden en de
daarop geheven hoogere vracht het gemiddelde
voor Het geheele jaar deed stijgen. Indien
evenwel 1883 vergeleken wordt met de jaren
voor 18S2, dan wordt bevonden, dat de ge
middelde opbrengt per ton in 1883 1,18
meer bedraagt dan in het gunstigste jaar werd
verkregen.
Hieraan kan worden toegevoegd, dat ook
weder in de eerste vier maanden van het thans
loopende jaar 1900 reizigers meer werden
vervoerd dan gedurende hetzelfde tijdvak in
1883, terwijl ook in het vervoer van koop-
mansgoederen eenige vooruitgang .is waar te
memen.
De exploitatiekosten bedroegen in 1883
759,419,60® of ƒ2086,82 per reis tegen
727,594,71 of 1993,41 per reis in 1882.
De stijging, in de exploitatiekosten van bet
jaar 1883, is hoofdzakelijk het gevolg van de
groote reparatiën, veranderingen en verbete
ringen, die het stoomschip Prinses Marie heeft
ondergaan. Voorts bracht de vermeerdering
Van het aantal schepen ook nieuwe uitgaven
teweeg.
Het batig saldo der rekening over 1883 be
draagt alzoo 401,433,07, waarvan moet
worden afgetrokken
lo het nadeelig saldo der intrestrekening,
hoofdzakelijk voortspruitende uit de rente der
5% obligatielening en van bet voorschot tot
aankoop van bet stoomschip Willem, prins van
Oranje,q nz45,523,07
2o. bijdrage tenbehoevevan
het ketelfonds - 36,000,—
8o verlies op uitgelootte obli
gatiën der leening Ao 1875 - 1,150,—
4o afschrijving ten behoeve
van de kosten van eersten aan
leg van stoomschepen, enz.
waaronder de totale afschrij
ving van het stoomschip Stad
Breda ad 19,060,45 - 144,525,G95
5 o afbetaling saldo koopsom
van deelgerechtigdheid - 41,836,
Te zamen 1 269,034,768
zoodat er eene zuivere winst overblijft van
132,898,30®, waarvan na aftrek van patent
belasting op uitdeeling aan aandeelhouders ad
3134,97® aan aandeelhouders serie A en B
ingevolge art. 17 der statuten toekomt 6% of
hjj u zoo bemint als ik.«
Wees mijne vrouw!» smeekte hij. »Geof
mij een levensdoel, waarnaar ik streven kan
en'hoop voor de toekomst.»
Weeoende omknelde hem Florence.
Durfde ik maar hopen stamelde zij,dat hij
vergeven zou 1 Ik kan u niet voor een wig
opgeven en er is geen hoop dat hij zijne toe
stemming zal geven.
»Hij zal u vergeven gij zijt immers zijn
eenig kind. Ga nu met mij mede. Wij kunnen
in het geheim trouwen alles is er reeds
voor gereed en het eenige dagen verbor
gen houdon. Er is iets in mij dat mij zegt
dat, wil ik u niet verliezen, ik u nu niet mag
laten gaan.
>Kom, liefste kom I»
Ongelukkige Florence, die alleen luisterde
naar de smeekiugen der liefde en doof waa
voor de stom van den plicht,