VLISSINGSCIIE COURANT. -Bank mKDER No. 52. Zondag 29 Juni 1884. 22ste Jaargang. i, IPiMHitLETQNl. 2.) ZEVEN JAAR. Ische steden en, voor den EMM- EN gedeeltelijke li vlijtige de ERMANN am, O. Z. 5SST Middelburg vv. Remise) 8.(Ziiilra.) 2.—,3.-, 4.— (Groote Markt) ft.30, tiorn. I.2.—, 3,—, I.-. n met t z'j" gemerkt Feestdagen vervallen ENST VlisBingen vv. 8.—, 9.2Ü+ 10.— 3.30,f4.30, 5.30 9,—, 10.—f II,—, 1, 4,80f 5,30, 8,30,, B vertrekuren met tea isscheustatiuns Abeele 3 Buitensluis, .0, 6.35 (uuar keer- 9.15 (viakere- 1 45, Namid&igB 1.30, 3.30, 8.56, 4.2U, 4.55, (via keersluis), 7.45, ,20, 7-20, 7.50, 8.10 11,30. Namiddag, 40, 4,05, 4.4u, 6.10, BSNST en Rotterdam Jplaatsen Juni Ln Ylissingen. |^erd.26 voorn. 8,30 27 8,30 jdag 28 8,30 1 8,30 pAM. p.r Vlissingen: 1 26 voorm, 9,45 27 H 9,45 [~rdiig28 ff 9,45 idag30 9,45 fvaarl v*n Flissinge lUTg vertrekken. (sNST Zierikzee v.v. fiiN zierikzee: erd26 G,~ ig 27 e,30 lag28 7,30 dag'28 aam. 3,30 ig 29 3,3ü a. 30 3,30 4,— 6.30 17 moet aankomen L Woensdag aterdag. I raidd. 12, nm 12,30 toot dien dag '11,45 5.30 '12,45 5,53 I 1.25 6,10 2,15,6,66 5,20 *8,13 ,6,10 3,26 Iekent dat op Let jlto vbd het tra- en 2de klasse Vrijdag door tot BUREAU: Hoek Korte Walstraat-Groenewoud, I N° 1. Prijs per drie maanden 1,Eranco per post 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr., te Vlissingen. PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 régels f 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBB Co., te Parijs. Verschijnt WOENSDAG- eu ^ATERDAG-AVOND. Abonnementen voor België, Duitsehland, Engelaml en Frankrijk 1,65 per drie maanden.1 Zij, die zich met het volgend kwar taal, aanvangende 1° Juli a. s. op dit blad ahonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende num mers gratis. (liSMKËNT feiBESTHliK. No, 72. PATENTEN. Afkondiging van het kohier no. 1 der paten ten over het dienstjaar 1884/ss- Ee burgemeester van Vlissingen, maakt bekend dat op heden bij hem ontvangen en aan den rgks-ontvanger ter invordering is gezon den, het executoir verklaarde kohier no. 1 wegens het patentrecht, over het dienstjaar l884/85- en noodigt mitsdien de daarop voorkomende belastingschuldigen uit, om, ter voorkoming van vervolging, hunne aanslagen op den daar bij bepaalden tijd aan te zuiveren. En is hiervan aankondiging geschied, waar het behoort den 26 Juni 1884. De burgemeester voornoemd, A. SMIT. BINNENLAND. Vlissingen, 28 Juni. Aan het heden door commissarissen te Am sterdam uitgebrachte verslag over het negende boekjaar 1883, in de algemeene vergadering van deelhebbers der stoomvaart-maatschappij Zeeland, koninklijke Nederlandscbe postvaart, ontleenen wij in hoofdzaak het volgende Op den Juli werd in de geregelde vaart gebracht, het voor de maatschappij nieuw ge bouwde stoomschip Willem, Prins van Oranje, dat bij de op de Clyde gedane proeftocht vol komen voldeed aan de gestelde eisehen. Daarmede is thans de maatschappij in het bezit van vijf stoomschepen, waarvan vier van de nieuwste constructie en geheel van dezelfde capaciteiten. In navolging van de verbeterde inrichting, reeds bij den bouw op het stoomschip Prins van Oranje toegepast, werd ook op de stoom schepen Prinses Marie en Prinses Elisabeth de rookkamer aanmerkelijk vergroot, de hut van den kapitein naar de brug verplaatst en op het dek eene salonbut ingericht, terwijl op beide schepen in salons en hutten electrisch licht werd aangebracht. »A1 waart gij eon daglooner geworden of een straatbedelaar, zou ik u niet verlooche nen, maar evenveel van n houden 1 Maar waarom zijt gij arm, Eredarik Gij zijt van een goede familie kunnen zij niets voor n doen De jonge man sloeg op haar een bijna smee kenden blik. »Papa», ging ze ernstig voort, »zou u veel beter genegen zijn, indien gjj met uwe broe ders in vriendschap verkeerdet. Hij bracht hare kleine handjes aan zijne lippen en kuste ze, >Nn zult gjj mij zeker weder aan mijn lot overlaten, «zoide bij met een gezicht,alsof bij het Wezenlijk geloofde. »Nu komt de geschiedenis Tan den dronkaard en den speler weder op De dienst werd gedurende het geheele jaar door de schepen uitmuntend uitgevoerd. Ge middeld werden de reizen binnen den vastge- stelden tijd van 8 uren afgelegd. Niet aanslui ting met correspondeerende treinen heeft slechts zelden plaats gehad, wanneer door zwa- ren mist de booten verhinderd werden met de gewone snelheid te varen, of bet vertrek vertraagd werd door te late aankomst van den aansluitenden trein. Zelfs bij vliegend stormweer, o. a. op den 2 December, toeu de dienst Ostende-Dover moest worden gestaakt, werd de reis van "Vlissingen naar Queenboro met betrekkelijk weinig vertraging afgelegd. Het personen-vervoer bleefsteeds toenemen. Ook het quantum goederen was eenige tonnen meer, dan het voorgaande jaar via Queenboro verzonden. De laudingplaats aldaar is echter niet herbouwd. De tijdelijke inrichtingen ble ven onvoldoendeom groote hoeveelheden spoe dig op te nemen. Commissarissen hopen dat indien toestand spoedig verbetering zal komen. Ingevolge het genomen besluit in de op 18 Juni 1883 gehouden vergadering, werden de 1600 bewijzen van deelgerecbtigd beid, recht hebbende op 40% in de overwinst, door de maatschappij ingekocht voor 150,000. Nadat op de wijziging der statuten de goed keuring des konings was verkregen, werden de bewijzen van deelgerechtigdheid vernietigd. In verband met den aankoop van de bewij zen van deelgerechtigdheid, waardoor bet daar aan toekomende aandeel in de winst vrijvalt, zijnde statuten, ingevolge het op 25 Juni 1883 goedgekeurde voorstel, in dier voege gewijzigd, dat thans aan aandeelhouders, nadat 5% divi dend op de aandeelen zal zijn uitgekeerd, nog 75% in de overwinst ten goede komt. Van de 5% obligatielening Ao 1875, wer den in December 1883, 26 obligation a f 1000 en 15 obligatiën a 200, te zamen 29,000 uitgeloot; bier van bevonden zich 6 stuks a 1000 in portefeuille en bleef derhalve nog in omloop voor een bedrag van f 572,000. Yoor de kosten van aanbouw en uitrusting van bet stoomschip Willem, prins van Oranje te zamen bedragende f 7 06,643,45s, werd door de maatschappij tot expl. van staatsspw. eeD voorschot verstrekt van f 691,022,13. Tot op het tijdstip dat de terugbetaling van het laatstgenoemde bedrag, uit het daartoe reeds in wording zijnde aflossingfouds, kan hot tapijt. Ik heb wat gespeeld altijd zoo ongelukkig mogelijk en ik heb ook wel eens gedronken, maar is dat te verwonderen? Denk eens'hoe eenzaam en ellendig mijn ]9- ven was zonder iemand, die tot mij sprak of om mijn leven of dood gaf. Mijn bloedver- wanten zijn boos, omdat ik wat wild ben ge weest. Is dat nu het rechte middel om mi) beter te maken. Neen, Florence, uw invloed zou een betere uitwerking hebben. Ik ben nu reeds in den korten tijd, dat ik u ken, ver anderd. Gelooft gij, dat ik mot vrooljjke jon gens zou willen uitblijven als gij te huis op mij zat te wachten? Neen, gij zoudt mijn goede engel zijn en mij alles wat goed is leeren. Maar ala ik u verlies, is mij de weg daartoo afgesneden, ben ik een verloren man. Ik ken mijzelven. Mijn eenige kans om beter te worden ligt in u. Word mijn vrouw en red my.« pl mts hebben, blijft het stoomschip Prins Bèndrïk, dat intusschen geheel is betaald, in geschreven ten name van genoemde maat schappij. Ter bestrijding der betalingen voor inkoop van de bewijzen van deelgerechtigdheid,de ge heel e afdoening van den prijs van aanbouw van het stoomschip Prins Hendrikde gedeelte lijke betaling en storting in bet aflossingfonds van het stoomschip Willem prins van Oranje, enz., hadden commissarissen, dein portefeuille aanwezige obligatiën moeten te gelde maken; daarentegen hebben zij, in het financiëel be lang der maaschappij, er de voorkeur aange geven, op die obligatiën een bedrag van, 170,000 tijdelijk op te nemen, waarvoor een'e rente van 31/a% werd betaald. Het vooruitzicht bestaat, dat deze beleening binnen kort zal worden afgelost. Het ketelfonds, onder beheer der maat schappij tot exploitatie der staatsspoorwegen, bedroeg op3lDeeember 1883 119,306, IS6. In bet aflossingfonds, stoomschip Willem prins van Oranje, was-op deuzelfden datum aanwezig een bedrag van f 81,533,725. Het bedrag der kosten van eersten aanleg vuastoomschepen enz., waaronder thans ook de beide stoomschepen prins Hendrik en Wil lem van Oranje zijn opgenomen; waarvan daarentegen stoomschip Stad Breda, dat in den loop van het jaar is verkocht, werd afge voerd, beliep na afschrijving op 31 Dec. 1S8S ƒ3,059,353,11. Door de stoomschepen der maatschappij werden te zamen 864 reizen afgelegd, tegen 365 in 1882 en 367 in 1881. De bruto opbrengsten beliepen in 1883 1,160,852,67* tegenover 1,071,345,30 in 1882 en 1,0 7 4,8 1 0,235 in 1881. Het vervoerde aantal reizigersklom van 66,046 in 1882 tot 70,597 en de opbrengst van 614,298,31 tot ƒ683,521.53, of per reiziger .9,68 tegen 9,30 in 1882. Niet alleen dus dat het aantal vermeerderde, ook in de opbrengst per reiziger is eene betrekke lijk aanzienlijke verbetering op te merken. In 1883 werden vervoerd 31,646 ton goede ren tegen27,584ton in 1882,terwijl deopbrengst beliep ƒ293,808,32 tegen 279.192,77 in 1882 of 14,615,55 meer in 1883. Hierbij wordt opgemerkt dat in 1882, ge durende 6 maanden alleen ijlgoederen naar Het ernstige gezicht van het meisje werd zeer bleek. vHelaas!* zeide zij, »papa is zoo tegen u ingenomen. Hij zal nooit zijn toestemming geven.» >Doe het dan zonder zijn toestemming. Wilt gij mij aan hem opofforen »Moet ik hem, wiens gansche leven aan mij was gewijd, wiens eenig kind ik ben; aan u of aan iemand anders opofferen vroeg zij vol verbazing, trok hare handen van hem af en verwijderde zich van hem. >Maar, liefste, gij blijft toch nog zijn kind als gij mijn vrouw zijt. Hij zal n niet ver liezen, maar als gij mij voor hem opgeeft, verlies ik u. En wat blijft mij dan over. Trouw met mij en wees zeker dat zijn hart u vergeven zal. Hij moet u vergeven. Zou hij zich de.straf willen opleggen om voor altijd van W gescheiden te zjjn. Dat zal hjj niet, als Queenboro konden worden verzonden en de daarop geheven hoogere vracht het gemiddelde voor Het geheele jaar deed stijgen. Indien evenwel 1883 vergeleken wordt met de jaren voor 18S2, dan wordt bevonden, dat de ge middelde opbrengt per ton in 1883 1,18 meer bedraagt dan in het gunstigste jaar werd verkregen. Hieraan kan worden toegevoegd, dat ook weder in de eerste vier maanden van het thans loopende jaar 1900 reizigers meer werden vervoerd dan gedurende hetzelfde tijdvak in 1883, terwijl ook in het vervoer van koop- mansgoederen eenige vooruitgang .is waar te memen. De exploitatiekosten bedroegen in 1883 759,419,60® of ƒ2086,82 per reis tegen 727,594,71 of 1993,41 per reis in 1882. De stijging, in de exploitatiekosten van bet jaar 1883, is hoofdzakelijk het gevolg van de groote reparatiën, veranderingen en verbete ringen, die het stoomschip Prinses Marie heeft ondergaan. Voorts bracht de vermeerdering Van het aantal schepen ook nieuwe uitgaven teweeg. Het batig saldo der rekening over 1883 be draagt alzoo 401,433,07, waarvan moet worden afgetrokken lo het nadeelig saldo der intrestrekening, hoofdzakelijk voortspruitende uit de rente der 5% obligatielening en van bet voorschot tot aankoop van bet stoomschip Willem, prins van Oranje,q nz45,523,07 2o. bijdrage tenbehoevevan het ketelfonds - 36,000,— 8o verlies op uitgelootte obli gatiën der leening Ao 1875 - 1,150,— 4o afschrijving ten behoeve van de kosten van eersten aan leg van stoomschepen, enz. waaronder de totale afschrij ving van het stoomschip Stad Breda ad 19,060,45 - 144,525,G95 5 o afbetaling saldo koopsom van deelgerechtigdheid - 41,836, Te zamen 1 269,034,768 zoodat er eene zuivere winst overblijft van 132,898,30®, waarvan na aftrek van patent belasting op uitdeeling aan aandeelhouders ad 3134,97® aan aandeelhouders serie A en B ingevolge art. 17 der statuten toekomt 6% of hjj u zoo bemint als ik.« Wees mijne vrouw!» smeekte hij. »Geof mij een levensdoel, waarnaar ik streven kan en'hoop voor de toekomst.» Weeoende omknelde hem Florence. Durfde ik maar hopen stamelde zij,dat hij vergeven zou 1 Ik kan u niet voor een wig opgeven en er is geen hoop dat hij zijne toe stemming zal geven. »Hij zal u vergeven gij zijt immers zijn eenig kind. Ga nu met mij mede. Wij kunnen in het geheim trouwen alles is er reeds voor gereed en het eenige dagen verbor gen houdon. Er is iets in mij dat mij zegt dat, wil ik u niet verliezen, ik u nu niet mag laten gaan. >Kom, liefste kom I» Ongelukkige Florence, die alleen luisterde naar de smeekiugen der liefde en doof waa voor de stom van den plicht,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1884 | | pagina 1