UISSIMiSOIE COUMN No. 31. 17 April 1884, 22 Rotterdam Feb i uari. Vlissingen. !g 15 voorin. 6, 16 o,- ig 19 v 6'.— 21 n 6,— 22 7,39 24 8,80 A.M. r Vlissingen. 15 voorn. 11, 16 n 9,30 i 18 9,80 g 19 d 9,30 21 9,30 22 i o,— d.23 10,— tart va \n Vlissingen vertrekken. Zierikzee v.v. zierikzee: 13 voorin. 7,30 14 7.30 g J5 7,30 16 7,30 17 0 6- 18 6,30 g 19 7,30 21 0 7.30 ag22 nam. 3,— 84 10 4.- Donderdag ste Jaargang. BÜXEil): Hoek Korte TTalstraat-Groenewoud, I N° 1. Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande laren en Postdirecteuren. Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE Co., te Parijs. UITGEVER F. VAN DE VELDE Jr., te Vlissingen. of „Laat ons van die haven maar niet spreken," aldus liet in de zitting van den Antwerpschen gemeenteraad op 8 April jl. het achtbare raadslid, de heer van Taelen zich uit, toen zijn collega, de heer Nauts het in 't leven roepen eener verordening bestreed, welke ten doel had, het heffen eener belasting in den vorm van kaai- of liggeld voor zeil- en stoom schepen, liggende aan een der kaden te Ant werpen. „Eene vergelijking met andere havens toont, dat wij onder dat oogpunt (het leggen van lasten op schepen) nog zeer ten achter staan," zeide alstoeu de lieer Nauts, en voegde als in een adem er aan toe „Een schip, dat te Antwerpen 1519 francs betaalt, betaalt bijna niets te Vlissingen." Voorzeker opmerkenswaardige woorden, geuit door twee vroede leden van den Ant werpschen gemeenteraad, van wie, krachtens hun mandaat, verondersteld mag worden, dat die heeren goed wisten, wat zij zeiden. Laat ons zien, of de heer van Taelen op zijn standpunt met recht bevreesd mocht zijn voor de haven van Vlissingen en er daarom maar liefst niet van hoorde spreken, of verder sprak. Al wie een greintje aardrijkskundige keunis in zijn leven heeft opgedaan, weet, dat Vlissin gen ligt aan denmond de? We9ter-Scheldu-en als. een der voornaamste en veiligste zeehavens aan het vaste land van Europa, op de kortst mogelijke wijze door het spoorwegnet met het hartje daarvan is verbonden. Gelegen in de onmiddellijke nabijheid der Noordzee, die nu eens op kalme wijze in hare havens vloeit, dan weder met onstuimig geweld hare golven tegen eii over hare zeemuien doet spatten, was en is Vlissingen nog steeds de plaats, waar zeeschepen ten allen tijde eene veilige wijkplaats vinden, welke, in elk geval het eerst moet worden aangedaan, wil men verder naar Antwerpen, of naar welke andere haven dan ook, zich begeven. Is Vlissingen als bestemmingsplaats aange wezen, kost het den uit zee komende schepen weinig of geen moeite de havens hier met volle zeilen binnen te loopen en binnen weinig tijds aan den vasten wal in een der binnenhavens te meeren. Is echter Antwerpen, of eene ande re haven, gelegen aan de Schelde de plaats, werwaarts de reis nog moet vervolgd worden, rust op elk aankomend stoom- of zeilschip de verplichting zich ter reede Vlissingen van een' rivier-loods te voorzien, voor wiens diensten van hier naar Autwerpen en omgekeerd, moet worden betaald, als volgt: PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.40. Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Abonnementen voor België, Duitschlaud, Engeland en Frankrijk f 1,65 per drie maanden. ZOMERLOON. "WINTERLOON. S*-*" Zeil- o.. Zeil Ge- |stoom- sleept. schip. schip. slcept. /schip. o'" ■r Ir. Ir. fr fr. fr. fr. 15 24 22 21 29 27 25 16 26 24 22 30 28 26 17 27 25 24 31 29 27 18 29 27 25 32 30 28 19 30 38 27 35 33 31 20 32 30 28 38 35 33 25 46 43 40 51 48 45 30 60 56 52 64 60 56 40 SS 82 77 98 92 86 50 142 133 125 156 146 130 60 210 196 183 223 209 193 Voor eiken d.M. meer, moet voor diepgang boven de 60 d.M. een zeilschip 7; voor eeD ge sleept schip 6 en een stoomschip 5 francs meer betaald worden. Deze kosten zijn onvermijdelijk weder voor eiken bodem, die van Autwerpen naar de reede Vlissingen stevent. Bij tegenwind of stil weder kan de reis na tuurlijk niet naar behooren worden doorgezet, in welk geval de zeilschepen verplicht zijn, bf ter reede Vlissingen het anker uit te werpen, of zich ter voortzetting hunner reis te bedienen van een der sleepbooten,die hier in genoegzaam* aantal aanwezig zijn, om, kon het zijn elk aan- komend schip van hier naar Autwerpen op te sleepen. De goede diensten, welke overigens deze booten aan de scheepvaart bewijzen, waarbij menigeen bijzonder schijnt wel te varen, zijn voorbeeldeloos. Nauwelijks toch vertoont zich een stipje van een binnenkomend schip bij eeuigszins kalme zee aan den gezichteinder, of twee of meer dier booten snellen als hongerige wolven derwaarts, om weldra, na met den gezagvoerder getroffen accoord, het schip aan te klampen en naar de plaats zijner bestemming op te sleepen. Is zulks het geval, betaalt zoodanig schip behalve het verschuldigde loodsgeld nog daar enboven het sleeploon, waai voor wij vooreen schip met een diepgang vau 12 voet, in voor ons liggende bescheiden aangeteekend vinden 428,5.9 francs. Is echter de diepgang grooter, oF zijn de omstandigheden van weer en wind niet al te gunstig, wijzigt zich als van zei ven dat sleeploon, dat bij ponden berekend/ meer dan eens aanleiding geeft tot het uiten van den bescheiden wensch, dat in deze spoedig eene verandering ten goede mocht komen. Ongerekend nog het tijdverlies, veroorzaakt door het gaan naar en komen van Antwerpen, gedurende welken tijd een schip alhier gelost en weder zeewaarts vertrokken kan zijn, kun nen bovenstaande kosten vermeden worden, door enkel en alleen Vlissingen als bestem mingsplaats te kiezen. Doch er is meer, dat ten voordeel e voor het binnenloopeu van de haven van Vlissingen pleit, waarover de Antwerpsche heeren maar ook zeker liefst niet wenscken te spreken. Namenlijk dit, dat het kaai- en liggeld voor zeeschepen, die Vlissingen binnenloopeu, en of onmiddellijk aanleggen aan de terreinen der maatsch. „de Schelde", of in de eerste en tweede binnenhaven alhier vertoeven, van luttelen prijs is en slechts bedraagt, als volgt Voor zeeschepen metende 500 M3. of minder f 0.04s per M3. 501—1000 Ms. -0.05 1001 en meer - 0.055 Dit verschuldigde kaai- of liggeld wordt met de helft verminderd als een schip als bijlegger wordt aangemerkt. Voor zeeschepen, meer dan tweemalen in hetzelfde kalenderjaar de eerste of tweede binnenhaven bezoekende, of aan een der voor naamste terreinen aanleggende, wordt het kaai- of liggeld volgender wijze verminderd voor de 3de reis tot 3/i 4de '/a 5de en volgende tot a/B van voornoemd bedrag. Daarenboven wordt het kaai- of liggeld voor zeeschepen, in geregelden dienst varende, verminderd voor de 8de en volgende reizen, voor dien dienst in hetzelfde kalenderjaar, tot de volgende onderdeel en aan het eerstgenoemd bedrag kaai- of liggeld voor zeeschepen. Voor de Se reis tot f 0.75 i/ 4e - 0.5 Voor de 5e reis tot en met de 26e f 0.4 27e 52e - 0.25 53e 104e - 0,2 105e 156e - 0.15 v verdere reizen - 0.1 In het totaal van het kaai- en liggeld voor elke reis, worden de onderdeelen van centen, verwaarloosd. Daarentegen moet te Antwerpen, waar tot dusverre nog geen kaai- of zoogenaaamd shed geld geheven wordt, voor haven- en dokrech ten worden betaald, als volgt Voor zeeschepen van 300 ton en'daarboven 70 centimes en 15%; Van 250 h 300 ton 65 centimes en 15%; 201 k 250 55 151 200 50 101 a 15 0 4 o ff „minderdan 100ton 40 De betaling dezer rechten kent een schip drie maanden verblijf in het dok toe; langer don drie maanden daarin verblijvende, be taalt het 5 centimes en 15°/0 per ton en per maand. Voor vuur- en bakengelden, die te Vlissin gen niet betaald behoeven te wordeu, om de eenvoudige reden, dat' zij door het rijk zijn afgeschaft,moet te Antwerpen nog 22 centimes per ton betaald worden. Bovendien wordt aldaar nog eén commis sariaat. recht geheven, dat naar gelnög der grootte van het schip 100 150 francs be draagt. Of de heer van der Taelen nu met deze gegevens voor oogen, uitriep „Laat ons van die haven (uamenlijk die van Vlissingen) maar niet spreken, of dat hij be vreesd-was, dat de leugens, welke men van Vlissingen te Antwer pen verspreidt, gelogenstraft zouden worden, durven wij niet beslissen. Hoe het echter zij, wenschen wij het voor beeld van dien bevorderaar van Antwerpsche belangen niet te volgen, door onze havens dood te zwijgen. Iutegendeel wenschen wij niet op te houden, als eene onomstootelijke waar heid te blijven vermelden, dat "Vlissingen is eene zeehaven, die in de eerste plaats de aan dacht van den handel en de scheepvaart, om de belangrijke voordeelen, welke zij hoven elke andere haven aan het vaste land van Europa afwerpt, meer dan verdient. Werd en wordt dit door allerlei listen en lagen tot dusverre voor belanghebbenden zoo veel mogelijk nog verborgen gehouden en de waarheid der spreukmundus vult decipi de wereld wil bedrogen worden,tot schade van niet weinigen ook in dezen maar te zeer be waarheid geen nood de vijanden, die om en bij en ver van ons den vooruitgang van Vlissingen op liet gebied van handel en scheep vaart belagen, zullen geen victorie blijven kraaien. Hopen wij, dat die tijd niet meer verre van ons zij en de vruchten weldra geplukt zullen mogen wordsn van het onvermoeid streven van allen, die de havens van Vlissingen, met ter zijdestelling van alle vuil winstbejag,alle recht willen doen wedervaren. Op Zaterdag de 19 April des namiddags te 3 uren zal het ijzeren stoomschip „Wolf" van de werf der kon. maatsch. de Schelde te water worden gelaten. Het is het eerste schip door de maatsch. de Schelde gebouwd, dat van deze helling zal worden te water gclateu. BINNKKLiKD. Vlissingen, 16 April. Naar de Middh. Ct. uit goede bron ver neemt, heeft jhr. mr. A. P. C. van Karnebeekj commissaris des konings in onze provincie, om geheel particuliere redenen tegen 1 Julia, ontslag gevraagd uit zijne betrekking en zal hij zich metterwoon te 's Gravenbage vestigen. Wat een goede aanleg en eene ferme exploi tatie van een stoomtram op de uitkomst ver mogen, is met een korte lijn, ongeveer als die van hier op Middelburg, met het volgende feit te staven Over het jaar 1883 deelt de tram van Bergen op Zoom naar het Thoolsche veer een dividend van 5 pCt. uit. Gedurende de Paaschdagen trok eene stoom boot, van ongewone» vorm, die tamelijk diep geladen was en in de Dokkade lag, voortdurend de aandacht van een groot aantal toeschouwers tot zich.En geen wonder, de boot, If' illemA Ibert genaamdjVarende onderEugelsche vlag,vroeger onder den naam van Schelde enlihijn van Ant werpen opKeulen gevaren hebbende, lag daar uit zee teruggekeerd, met defecte machine en daardoor buiten staat hare reis naarBuenos Ayros in Zuid-Amerika op tcjvolgen.Bijzondertrok de aandacht, dat deze rivierstoomboot, die geheel met kolen voor eigen gebruik was geladen, en waarmede zij waarschijnlijk nog niet zal toeko- men, zoo laag op het water ligt, en op sommige plaatsen stellig geen meter van de waterlijn is verwijderd. Alles is op dek zeer versterkt en schijnt men op alle eventualiteit gerekend te hebben, daar een goede reddingsboot aanboord is genomen en alles blijkbaar buitengewoon is gesjord. Toch zeggen hier alle deskundigen van beroep, dat het een waagstuk is te achten, om met dit platgeboomd vaartuig den groote Oceaan over te steken. Waarschijnlijk deukt men eerst de kust van Europa te volgen om daarna zuidelijk eene meer rustigs zee dan die meer noorderlijk over te stekenJnalle geval is het te verwonderen, dat er mannen gevonden kunnen worden, om dezen gevaarlijken over tocht te trachten te volbrengen. Er moeten, behalve deze boot nog meerdere van dezelfde soort naar Zuid-Amerika overgebracht worden voor eene maatschappij, die daarmede eene riviervaart in het leven zal roepen. Vroeger hebben deze booten gevaren onder directie der heeren Van Maenen Co. te Antwerpen en zijn ze binnen korten tijd voor genoemde firma aangekocht. Jl. Maandag had bij de koninklijke haud- boogschutterij „Willem III" de opening van den Doel plaats. Te 3 uren des namiddags vereenigden zich de leden daartoe bij den heer Kuijpers, voor welke gelegenheid door de sociëteit een S tal prijzen warc-n aangekocht. Alvorens tot de schieting werd overgegaan, nam de hoofddeken het woord en riep de leden het welkom toe aan deze plaats, den wensch uitende, dezen zomer weder vriendschappelijk bij elkander temogen zijn, waarbij tevens de beschermheer, Z. M. Willem Hl werd herdacht. De prijzen werden behaald door de heeren C. J. van Dalsum, E. Baels, C. A. Geijsen, H. A. J. Klijberg, A. Timmerman, A. Geijsen, F. Timmerman en F. Blonde. Na afloop der schieting werden de prijzen door den hootddeken uitgereikt en bepaald, dat de zomerschietingen een aanvang zullen nemen 1 Mei a. s. des namiddags 6 uren. Door de handboogschutterij „de Eendracht"

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1884 | | pagina 1