UISSIMiSOIE COUMN
No. 31.
17 April 1884,
22
Rotterdam
Feb i
uari.
Vlissingen.
!g 15 voorin. 6,
16
o,-
ig 19
v 6'.—
21
n 6,—
22
7,39
24
8,80
A.M.
r Vlissingen.
15 voorn. 11,
16
n 9,30
i 18
9,80
g 19
d 9,30
21
9,30
22
i o,—
d.23
10,—
tart va
\n Vlissingen
vertrekken.
Zierikzee v.v.
zierikzee:
13
voorin. 7,30
14
7.30
g J5
7,30
16
7,30
17
0 6-
18
6,30
g 19
7,30
21
0 7.30
ag22
nam. 3,—
84
10
4.-
Donderdag
ste
Jaargang.
BÜXEil):
Hoek Korte TTalstraat-Groenewoud, I N° 1.
Prijs per drie maanden 1,Franco per post f 1,15. Afzon
derlijke nummers 10 cent. Men abonneert zich bij alle Boekhande
laren en Postdirecteuren.
Eenig agent voor Frankrijk, de firma G. L. DAUBE
Co., te Parijs.
UITGEVER
F. VAN DE VELDE Jr., te Vlissingen.
of
„Laat ons van die haven maar niet
spreken," aldus liet in de zitting van den
Antwerpschen gemeenteraad op 8 April jl. het
achtbare raadslid, de heer van Taelen zich uit,
toen zijn collega, de heer Nauts het in 't leven
roepen eener verordening bestreed, welke ten
doel had, het heffen eener belasting in den
vorm van kaai- of liggeld voor zeil- en stoom
schepen, liggende aan een der kaden te Ant
werpen.
„Eene vergelijking met andere havens toont,
dat wij onder dat oogpunt (het leggen van
lasten op schepen) nog zeer ten achter staan,"
zeide alstoeu de lieer Nauts, en voegde als in
een adem er aan toe
„Een schip, dat te Antwerpen 1519 francs
betaalt, betaalt bijna niets te Vlissingen."
Voorzeker opmerkenswaardige woorden,
geuit door twee vroede leden van den Ant
werpschen gemeenteraad, van wie, krachtens
hun mandaat, verondersteld mag worden, dat
die heeren goed wisten, wat zij zeiden.
Laat ons zien, of de heer van Taelen op zijn
standpunt met recht bevreesd mocht zijn voor
de haven van Vlissingen en er daarom maar
liefst niet van hoorde spreken, of verder sprak.
Al wie een greintje aardrijkskundige keunis
in zijn leven heeft opgedaan, weet, dat Vlissin
gen ligt aan denmond de? We9ter-Scheldu-en
als. een der voornaamste en veiligste zeehavens
aan het vaste land van Europa, op de kortst
mogelijke wijze door het spoorwegnet met het
hartje daarvan is verbonden.
Gelegen in de onmiddellijke nabijheid der
Noordzee, die nu eens op kalme wijze in hare
havens vloeit, dan weder met onstuimig geweld
hare golven tegen eii over hare zeemuien doet
spatten, was en is Vlissingen nog steeds de
plaats, waar zeeschepen ten allen tijde eene
veilige wijkplaats vinden, welke, in elk geval
het eerst moet worden aangedaan, wil men
verder naar Antwerpen, of naar welke andere
haven dan ook, zich begeven.
Is Vlissingen als bestemmingsplaats aange
wezen, kost het den uit zee komende schepen
weinig of geen moeite de havens hier met volle
zeilen binnen te loopen en binnen weinig tijds
aan den vasten wal in een der binnenhavens
te meeren. Is echter Antwerpen, of eene ande
re haven, gelegen aan de Schelde de plaats,
werwaarts de reis nog moet vervolgd worden,
rust op elk aankomend stoom- of zeilschip de
verplichting zich ter reede Vlissingen van een'
rivier-loods te voorzien, voor wiens diensten
van hier naar Autwerpen en omgekeerd, moet
worden betaald, als volgt:
PRIJS DER ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0.40.
Elke regel meer 10 cent. Clichés en groote letters worden be
rekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Abonnementen voor België, Duitschlaud, Engeland en
Frankrijk f 1,65 per drie maanden.
ZOMERLOON.
"WINTERLOON.
S*-*"
Zeil-
o..
Zeil
Ge- |stoom-
sleept.
schip.
schip.
slcept. /schip.
o'"
■r
Ir.
Ir.
fr
fr.
fr.
fr.
15
24
22
21
29
27
25
16
26
24
22
30
28
26
17
27
25
24
31
29
27
18
29
27
25
32
30
28
19
30
38
27
35
33
31
20
32
30
28
38
35
33
25
46
43
40
51
48
45
30
60
56
52
64
60
56
40
SS
82
77
98
92
86
50
142
133
125
156
146
130
60
210
196
183
223
209
193
Voor eiken d.M.
meer, moet voor
diepgang boven de 60 d.M.
een zeilschip 7; voor eeD ge
sleept schip 6 en een stoomschip 5 francs meer
betaald worden.
Deze kosten zijn onvermijdelijk weder voor
eiken bodem, die van Autwerpen naar de reede
Vlissingen stevent.
Bij tegenwind of stil weder kan de reis na
tuurlijk niet naar behooren worden doorgezet,
in welk geval de zeilschepen verplicht zijn, bf
ter reede Vlissingen het anker uit te werpen,
of zich ter voortzetting hunner reis te bedienen
van een der sleepbooten,die hier in genoegzaam*
aantal aanwezig zijn, om, kon het zijn elk aan-
komend schip van hier naar Autwerpen op te
sleepen.
De goede diensten, welke overigens deze
booten aan de scheepvaart bewijzen, waarbij
menigeen bijzonder schijnt wel te varen, zijn
voorbeeldeloos.
Nauwelijks toch vertoont zich een stipje van
een binnenkomend schip bij eeuigszins kalme
zee aan den gezichteinder, of twee of meer dier
booten snellen als hongerige wolven derwaarts,
om weldra, na met den gezagvoerder getroffen
accoord, het schip aan te klampen en naar de
plaats zijner bestemming op te sleepen.
Is zulks het geval, betaalt zoodanig schip
behalve het verschuldigde loodsgeld nog daar
enboven het sleeploon, waai voor wij vooreen
schip met een diepgang vau 12 voet, in voor
ons liggende bescheiden aangeteekend vinden
428,5.9 francs. Is echter de diepgang grooter,
oF zijn de omstandigheden van weer en wind
niet al te gunstig, wijzigt zich als van zei ven
dat sleeploon, dat bij ponden berekend/ meer
dan eens aanleiding geeft tot het uiten van den
bescheiden wensch, dat in deze spoedig eene
verandering ten goede mocht komen.
Ongerekend nog het tijdverlies, veroorzaakt
door het gaan naar en komen van Antwerpen,
gedurende welken tijd een schip alhier gelost
en weder zeewaarts vertrokken kan zijn, kun
nen bovenstaande kosten vermeden worden,
door enkel en alleen Vlissingen als bestem
mingsplaats te kiezen.
Doch er is meer, dat ten voordeel e voor
het binnenloopeu van de haven van Vlissingen
pleit, waarover de Antwerpsche heeren maar
ook zeker liefst niet wenscken te spreken.
Namenlijk dit, dat het kaai- en liggeld voor
zeeschepen, die Vlissingen binnenloopeu, en of
onmiddellijk aanleggen aan de terreinen der
maatsch. „de Schelde", of in de eerste en
tweede binnenhaven alhier vertoeven, van
luttelen prijs is en slechts bedraagt, als volgt
Voor zeeschepen
metende 500 M3. of minder f 0.04s per M3.
501—1000 Ms. -0.05
1001 en meer - 0.055
Dit verschuldigde kaai- of liggeld wordt met
de helft verminderd als een schip als bijlegger
wordt aangemerkt.
Voor zeeschepen, meer dan tweemalen in
hetzelfde kalenderjaar de eerste of tweede
binnenhaven bezoekende, of aan een der voor
naamste terreinen aanleggende, wordt het
kaai- of liggeld volgender wijze verminderd
voor de 3de reis tot 3/i
4de '/a
5de en volgende tot a/B
van voornoemd bedrag.
Daarenboven wordt het kaai- of liggeld
voor zeeschepen, in geregelden dienst varende,
verminderd voor de 8de en volgende reizen,
voor dien dienst in hetzelfde kalenderjaar, tot
de volgende onderdeel en aan het eerstgenoemd
bedrag kaai- of liggeld voor zeeschepen.
Voor de Se reis tot f 0.75
i/ 4e - 0.5
Voor de 5e reis tot en met de 26e f 0.4
27e 52e - 0.25
53e 104e - 0,2
105e 156e - 0.15
v verdere reizen - 0.1
In het totaal van het kaai- en liggeld voor
elke reis, worden de onderdeelen van centen,
verwaarloosd.
Daarentegen moet te Antwerpen, waar tot
dusverre nog geen kaai- of zoogenaaamd shed
geld geheven wordt, voor haven- en dokrech
ten worden betaald, als volgt
Voor zeeschepen van 300 ton en'daarboven
70 centimes en 15%;
Van 250 h 300 ton 65 centimes en 15%;
201 k 250 55
151 200 50
101 a 15 0 4 o ff
„minderdan 100ton 40
De betaling dezer rechten kent een schip
drie maanden verblijf in het dok toe; langer
don drie maanden daarin verblijvende, be
taalt het 5 centimes en 15°/0 per ton en per
maand.
Voor vuur- en bakengelden, die te Vlissin
gen niet betaald behoeven te wordeu, om de
eenvoudige reden, dat' zij door het rijk zijn
afgeschaft,moet te Antwerpen nog 22 centimes
per ton betaald worden.
Bovendien wordt aldaar nog eén commis
sariaat. recht geheven, dat naar gelnög der
grootte van het schip 100 150 francs be
draagt.
Of de heer van der Taelen nu met deze
gegevens voor oogen, uitriep „Laat ons van
die haven (uamenlijk die van Vlissingen) maar
niet spreken, of dat hij be vreesd-was, dat de
leugens, welke men van Vlissingen te Antwer
pen verspreidt, gelogenstraft zouden worden,
durven wij niet beslissen.
Hoe het echter zij, wenschen wij het voor
beeld van dien bevorderaar van Antwerpsche
belangen niet te volgen, door onze havens
dood te zwijgen. Iutegendeel wenschen wij niet
op te houden, als eene onomstootelijke waar
heid te blijven vermelden, dat "Vlissingen is
eene zeehaven, die in de eerste plaats de aan
dacht van den handel en de scheepvaart, om
de belangrijke voordeelen, welke zij hoven elke
andere haven aan het vaste land van Europa
afwerpt, meer dan verdient.
Werd en wordt dit door allerlei listen en
lagen tot dusverre voor belanghebbenden zoo
veel mogelijk nog verborgen gehouden en
de waarheid der spreukmundus vult decipi
de wereld wil bedrogen worden,tot schade van
niet weinigen ook in dezen maar te zeer be
waarheid geen nood de vijanden, die om
en bij en ver van ons den vooruitgang van
Vlissingen op liet gebied van handel en scheep
vaart belagen, zullen geen victorie blijven
kraaien.
Hopen wij, dat die tijd niet meer verre van
ons zij en de vruchten weldra geplukt zullen
mogen wordsn van het onvermoeid streven van
allen, die de havens van Vlissingen, met ter
zijdestelling van alle vuil winstbejag,alle recht
willen doen wedervaren.
Op Zaterdag de 19 April des namiddags te
3 uren zal het ijzeren stoomschip „Wolf" van
de werf der kon. maatsch. de Schelde te water
worden gelaten. Het is het eerste schip door
de maatsch. de Schelde gebouwd, dat van
deze helling zal worden te water gclateu.
BINNKKLiKD.
Vlissingen, 16 April.
Naar de Middh. Ct. uit goede bron ver
neemt, heeft jhr. mr. A. P. C. van Karnebeekj
commissaris des konings in onze provincie, om
geheel particuliere redenen tegen 1 Julia,
ontslag gevraagd uit zijne betrekking en zal
hij zich metterwoon te 's Gravenbage vestigen.
Wat een goede aanleg en eene ferme exploi
tatie van een stoomtram op de uitkomst ver
mogen, is met een korte lijn, ongeveer als die
van hier op Middelburg, met het volgende feit
te staven
Over het jaar 1883 deelt de tram van
Bergen op Zoom naar het Thoolsche veer een
dividend van 5 pCt. uit.
Gedurende de Paaschdagen trok eene stoom
boot, van ongewone» vorm, die tamelijk diep
geladen was en in de Dokkade lag, voortdurend
de aandacht van een groot aantal toeschouwers
tot zich.En geen wonder, de boot, If' illemA Ibert
genaamdjVarende onderEugelsche vlag,vroeger
onder den naam van Schelde enlihijn van Ant
werpen opKeulen gevaren hebbende, lag daar
uit zee teruggekeerd, met defecte machine en
daardoor buiten staat hare reis naarBuenos Ayros
in Zuid-Amerika op tcjvolgen.Bijzondertrok de
aandacht, dat deze rivierstoomboot, die geheel
met kolen voor eigen gebruik was geladen, en
waarmede zij waarschijnlijk nog niet zal toeko-
men, zoo laag op het water ligt, en op sommige
plaatsen stellig geen meter van de waterlijn is
verwijderd. Alles is op dek zeer versterkt en
schijnt men op alle eventualiteit gerekend te
hebben, daar een goede reddingsboot aanboord
is genomen en alles blijkbaar buitengewoon is
gesjord. Toch zeggen hier alle deskundigen
van beroep, dat het een waagstuk is te achten,
om met dit platgeboomd vaartuig den groote
Oceaan over te steken. Waarschijnlijk deukt
men eerst de kust van Europa te volgen om
daarna zuidelijk eene meer rustigs zee dan die
meer noorderlijk over te stekenJnalle geval is
het te verwonderen, dat er mannen gevonden
kunnen worden, om dezen gevaarlijken over
tocht te trachten te volbrengen. Er moeten,
behalve deze boot nog meerdere van dezelfde
soort naar Zuid-Amerika overgebracht worden
voor eene maatschappij, die daarmede eene
riviervaart in het leven zal roepen. Vroeger
hebben deze booten gevaren onder directie
der heeren Van Maenen Co. te Antwerpen
en zijn ze binnen korten tijd voor genoemde
firma aangekocht.
Jl. Maandag had bij de koninklijke haud-
boogschutterij „Willem III" de opening van
den Doel plaats.
Te 3 uren des namiddags vereenigden zich
de leden daartoe bij den heer Kuijpers, voor
welke gelegenheid door de sociëteit een S tal
prijzen warc-n aangekocht. Alvorens tot de
schieting werd overgegaan, nam de hoofddeken
het woord en riep de leden het welkom toe aan
deze plaats, den wensch uitende, dezen zomer
weder vriendschappelijk bij elkander temogen
zijn, waarbij tevens de beschermheer, Z. M.
Willem Hl werd herdacht. De prijzen werden
behaald door de heeren C. J. van Dalsum, E.
Baels, C. A. Geijsen, H. A. J. Klijberg, A.
Timmerman, A. Geijsen, F. Timmerman en
F. Blonde.
Na afloop der schieting werden de prijzen
door den hootddeken uitgereikt en bepaald,
dat de zomerschietingen een aanvang zullen
nemen 1 Mei a. s. des namiddags 6 uren.
Door de handboogschutterij „de Eendracht"