VLISSINGSCHE COIJIANT. -MONDWATER No. 84, Donderdag 20 October 1881. 10de Jaargang. Gemeentebestuur. B i n n e n 1 a n d. «li f'4- Amerikaanschtn Engelsch Gepatenteerd G. POPP S. M. den Keizer Tan Oosten- 3 Weenen. londwaler is sedert tal van door gciiecl Europa beroemd jne groote voortreBelijkhcid, voornamelijk hun aanbevolen o Tandpijn lijden of aan ziek Iccscli, en aan hen dio hunne n willen conservceren. Het is orbehoedmiddcl tegen Keeloul- en andere Ktelsitktenhet rt mede zeer het Tanden- tjgen bij de kindereD. e Flesch a ft 75, 1 middel- f t 20 en tkleine a 60 cents. llicrin Tandpasta m hehouö der tanden, tot ver- eenamcn reuk on van kalk. onaat. Tandzecp ad en de tanden, prijs f 0.40. Tandpoeder de zoo lastige knik en maakt le en lljner. Prijs 80 cents. imlplouibcersel inden kan vullen Prijs f2.60. Bruiden-Zeep leid der huid te verhoogen. (RAL HIEROP. Ter voor- )t men opmerkzaam ge in van het Fabriekmerk 'HERIN-PRAPARATENj nog .aarop in duidelijkcn water- Naam en Firma. 'P echte Aonthein-pvepa- VtissivgenP. Sasille. Oost,burg'. A. S. Rrons- itf. MiddelburgW. P. Goes: S. P. van der 'JIIAPPIJ „ZEELAND.' Personen en Goederen jonden via Queenboro. les avonds lu.ld inn; of weina dsclicn Posttrein, die te 10 uur ition 8.25 8.28 adnct 8.30 RGEUTBNST rg en Vlissingen v. v EL1JKS |0, 0.30, nni 1.20,3.30, 7.—. iim. 2.30,4.15, S. 'j> O T D I E N ST VAN HO'L'TERDA M Maand. 17 'b in org. 10.— Diusd. 18 10.- Woensd 19 8.- Vrijdag 21 ft- Zaterd. 22 0.- O V DIENST .rg en Ziorikz-^ v. v. VAN Z IOK)ftz,,;K Maand i7 's midd. 3.30 Diusd, 18 3 30 Woeusd 19 's morg, 11.— Daud 20 6 30 Vrijdag 21 6 30 Zaterd. 22 v 7.30 Zondag 23 u 7.30 Ij III1; LUI. ER 1881. a in. J.— d.d 1.30 4.- OENSDAÖ en VRIJDAG. voorin. 7.30 8.— D 10.30 11 10.30 li p den trein welke g voor dien dag. 10,301*13,15 5.40 10,551* 1,— 6,3 11,10 1,25 6,10 1*6.50 12,— 2,15 65,61*8,50 8,28112.25 *5,2018,10 0 9,1011,15 *6,-9,5 9,-29 11,80 19,22 0 10,— 12,5 19,43 beleekeut dat op het Ie gedeelte v xi het tra- ou 1ste en 2de klas en 6 uur g f at Vrijdag» BUREAU: Nlenweudijk, wijk O u", 1 O 1. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 12 aren. De prijs van 1—4 regels 40 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents. UITGEVER: IIFFEBÏ, tc Vllssing i 'Ww Dit blad verschijnt 2 maal per week, Donderdags en Zondag Abonnementsprijs per 3 maanden 1,franco per post 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DIS FIRMA G L. DAUBE TE PARIJS. A b o ii n c ill c it t c ii voor België, ai 11 s c li 1 a n el E ii g c I «1 cu frankrijk 1,65 per tlrl ees a ii dl c sa No. 88. De Burgemeester en Wethouders van Vlis- lingen, Gelet op art. 8 der wet van 2 Juni 1875 tblad no. 95); brengen ter algemeene kennis dat bij hun besluit van den 15 October 11. vergunning is^ verleend tot oprichtingeener broodbakkerij iu Perceel E no. 88, Korte Noordstraat, en tot bet bouwen eener Sal Ammoiiiac-fabriek op bet terrein der gasfabriek alhier. Vlissingen, 19 October 1881. De Burgemeester en Wethouders vn., A. SMIT. De Secretaris, oer P. FORBES WELS. So, 89. PERSONELE BELASTING. Suppletoir beschrijving van de personele belasting. De Burgemeester en Wethouders van Vlis singen, Herinneren bij deze de ingezetenen aan de^ bepalingen, vervat in art, 27 en 42 der wet van den 29 Maart 1833, (Staatsblad uo. 4) looals die artikelen zijn gewijzigd bij de art. 1 en 14 der wet van den 9 April 1869 (Staats- no. 59) omtrent de belasting naar tijds belang en suppletoire aangifte, waarbij ieder, liedoor het in gebruik nemen van een perceel door vermeerdering, verwisseling of het aan- tebaffen van dienstpersoneel of belastbare Toorwerpen tot de grondslagen der personele blasting behoorende in de termen van een nieuwen of verhoogden aanslag, wordt ver plicht om in den loop van het dienstjaar naar f der omstandigheden en op de boeten 'jj de artt. 35 en 39 van ovengenoemde wet bepaald, daarvan behoorlijk aangifte te doen 1 voege als is voorschreven in art. 20 dier "et, waartoe de benoodigde biljetten ter in- falling bij den Rijks-Ontvanger zijn te ver- hijgen eu vestigen de aandacht op art. 27 2 der personele W6t, zooals die is vastgesteld bij "t. 7 der wet van 9 April 1869 (Staatsblad tD- 59) waarbij is bepaald, dat de nangifte tot hkoraing van ontheffing van personele be ating, in geval van verhuizing, moeten wor- gedaan binnen één maand, volgende op °'e> waarin het perceel is ontruimd, bij den •Ontvanger ten wiens kantore daartoe fa'teloos biljetten worden verstrekt. is hiervan afkondiging geschiedt waar 'sl behoort, den 18 October 1881. De Burgemeester en Wethouders vn.; A. SMIT. De Secretaris, P. FORBES WELS. Vlissingen 19 October. Naar wij vernemen heeft dezer dagen de onderieekening plaats gehad der overeen komst iusschen den staat der Nederlanden en de kon, maatschappij L)e Scheldewaarbij, onder voorbehoud van goedkeuring der sla- ten-generaal. aan genoemde maatschappij de exploitatie wordt opgedragen van een gedeelte der havenwerken te Vlissingen. Zaterdag is van de werf der kon. maat schappij de Schelde" alhier, met het beste gevolgte water gelaten, de torpedoboot tio.XIX gebouwd voor rekening van het departement vnn marine. Ce stoomketels en de machines zijn op de zelfde fabriek vervaardigd. r Aanstaanden Vrijdag zal een wekelijfcsche vrachtgoederen stoombootdienst worden ge opend tusschen Vlissingen, Middelburg, Gou da en Amsterdam met het op de kon. {maat schappij De Schelde te Vlissingen daarvoor gebouwd schroefstoomschip Zeeland. De on derneming geschiedt voor rekening en onder bestuur van den heer P. D. de Vries, sedert jaren beuitschipper tusschen Middelburg en Amsterdam. N Teneinde te kunnen voldoen aan den wensch van den Amaterdamsckeu handel, oui een betere postgemeenachnp [na beurstijd met En geland over Vlissingen te verkrijgen, moest de regeering van de Expl.-Mij in 1878 een buitengewonen trein requireeren, in aanslui ting te Rosendaal op den Hollandschen trein van 4,45 u-, daar van de Expl.-Mij niet kon gevorderd worden dat deze den Duitschen snel trein zoodanig zou vertragen. De kosten van dien trein hadden uit de staatsbegrooting be taald moeten zijn; door een misvatting werden zij ecliter aanvankelijk opgenomen in de ver rekening der Expl,-Mij met den staat, en wel tot een bedrag van f 52,369,56 over 1878 1880. Toen deze misvatting werd ontdekt was 't reeds te laat om haar te herstellen; daarom is nu door de regeering een machti ging voor de rekenkamer, tot verevening als nog van de bedoelde uitgaven ten laste van den dienst 1880, aan de staten-generaal aan gevraagd. Uit Bergen-op-Zoom wordt aan de N. B. Ct. geschreven p De wintei dienst qp de staatsspoorwegen, sedert 16 dezer m werking, is voor de lijn Rooseudaal-Vlissingen en de te Roosendaal aaualuiteude lijnen al heel slecht geregeld. Ten bewijze een enkel voorbeeld. De sneltrein die te Rotterdam ten 1 55 van het station Beurs vertrekt, komt 3.10 te Roo sendaal aan. Ten 12.55 vertrekt van Rotter dam dus óéa uur vroeger) een gewone trein die om 2.47 te Roosendaal arriveert, in aan sluiting op den te 3 uren vertrekkenden trein naar Vlissingen. De reizigers voor Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen, zijn te Rotterdam dus verplicht den gewonen trein van 12.55 te nemen om te Roosendaal geen gedwongen oponthoud van 4 uur 20 mi nuten te moeten lijdenwant per sneltrein van 1.55 afkomende, komt men juist 10 min. te laat oin den middagtrein (no. 108) naar Vlissiugen te halen. Al wie met den sneltrein vau 3.10 te Roo sendaal aankomt met beslemming naar een der ""plaatsen aan de lijn RoosendaalVlissingen, moet iu eerstgenoemde plaats 4 uren vertoe ven. Met dien sneltrein (no. 91) wordt o. a. een bolaugrijke.correspondentie voor Bergeu- op-Zoom c. s. verzonden, die, 't klinkt haast ongelooflijk, nu 4 uur te Roosendaal blijft liggen. Naar men mededeelt, wordt wegens het iu den grond varen van kotter no. 3 door het stoomschip Earl of Roséberry, een eiscli tot schadevergoeding door het Rijk ingesteld. Opnieuw is onder het garnizoen te Bergen- op-Zoom de roodvonk uitgebroken. Twee lij ders zijn in het hospitaal opgenomen. Aangaande den storm, die Vrijdag 23 uren onafgebroken woedde, worden van heinde en ver de treurigste berichten medegedeeld. Nog gezwegen van de groote schade, die hij veroorzaakte door het omverwaaieu van schoorsteenen, bet vernielen van daken als anderszins, was de verwoesting, die menigeen een droeve klacht deed slaken, buitengewoon groot. Als bij aanstipping kunnen wij dan ook slechts de rampen en onheilen vermelden, die in ons vaderland deze en gene plaats teisterden en wat in onze omgeving plaats vond. De houten loods aan de westzijde der le binnenhaven alhier is zwaar beschadigd, de marquise is geheel weggeslagen, het pannen dak op verschillende plaatsen vernield en de bintbalken afgebroken. Van de loods aan de oostzijde der le bin nenhaven heeft voornamelijk het pannendak veel geleden. Iu verschillende aldaar gelegen woningen ontstonden gaten in de daken. De overdekte gang van den maildienst werd ver zet, waarbij stijlen en biudten braken. De bier bekende zeerampen van den laat- sten storm bepalen zich tot do volgende schepen De Eng. stoomboot Fairpost is binnen met gebroken spil en verloor ankers; er kwamen mede in het dok de Eng. schoeners Rosa en Betsy met gebroken kluiverboomen, de Sarah met verlies van tuig en masten en de Duitsche bark Adjutor met gebroken verschansing. liet Vrijdag gestrande Amer. 3mast schip James Forsler Jr. is's avonds van den dijk bij deSchoone "Waardin afgeslagen en daaruaop de Caloot gestrand, waar de afbreuging tot de mogelijkheden zal beliooren. De Eng. stoom boot Beta, die gelijkertijd op den dijk te Rit- thera was geslagen, is Zaterdag morgen naar Antwerpen opgesleept mtt gebroken grooten mast en de achterkajuit vol water. Voorts kwamen verschillende schepen als bijleggers op de reede en kwam lek iu de bin. neuhaven eeneOostenr.bark.Eindelijk zijn nog op de Caloot en op den hoek van Borselen ge strand het Fransche schoonerschip Avenir en de Italiaansche bark Augustino. De ijzeren lichtboei, nog slechts acht da gen geleden op de Wandelaar geplaatst, heeft met den storm een niet gelukkige proef door staan en is aan het wandelen gegaan. Dien tengevolge werd het transportschip de Schelde zeewaarts gezonden, teneinde een onderzoek iu te stellen, dat ten gevolge had dat de boe door genoemd stoomschip gezien werd op bet strand bij Knocke, en wel zoo hoog en droog dat de toeschouwers, die liet vreemd gevaarte zeker niet kenden, er rond omwandelende werden gezien. Daar de zee te onstuimig waa om de kust te naderen, zouden bij bedaring van het weder maatregelen worden genomen, om de boei van zijn onwillig ingenomen rust plaats opnieuw naar de Wandelaar terug te voeren. In het Sluisscho gat strandde de Engelsche schoener Anna Law, geladen met kolen en bestemd voor Middelburg; het schip is onmid dellijk uit elkander geslagen, terwijl de be manning, uit zes man bestaande, met verlies van alles aan den wal gekomen, van Breskens met een loodssloep naar bier zijn overge bracht. Door de zorg van den Engelschen

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1881 | | pagina 1