VLISSINGSCHE COIJIANT.
-MONDWATER
No. 84,
Donderdag 20 October 1881.
10de Jaargang.
Gemeentebestuur.
B i n n e n 1 a n d.
«li f'4- Amerikaanschtn
Engelsch Gepatenteerd
G. POPP
S. M. den Keizer Tan Oosten-
3 Weenen.
londwaler is sedert tal van
door gciiecl Europa beroemd
jne groote voortreBelijkhcid,
voornamelijk hun aanbevolen
o Tandpijn lijden of aan ziek
Iccscli, en aan hen dio hunne
n willen conservceren. Het is
orbehoedmiddcl tegen Keeloul-
en andere Ktelsitktenhet
rt mede zeer het Tanden-
tjgen bij de kindereD.
e Flesch a ft 75, 1 middel-
f t 20 en tkleine a 60 cents.
llicrin Tandpasta
m hehouö der tanden, tot ver-
eenamcn reuk on van kalk.
onaat. Tandzecp
ad en de tanden, prijs f 0.40.
Tandpoeder
de zoo lastige knik en maakt
le en lljner. Prijs 80 cents.
imlplouibcersel
inden kan vullen Prijs f2.60.
Bruiden-Zeep
leid der huid te verhoogen.
(RAL HIEROP. Ter voor-
)t men opmerkzaam ge
in van het Fabriekmerk
'HERIN-PRAPARATENj nog
.aarop in duidelijkcn water-
Naam en Firma. 'P
echte Aonthein-pvepa-
VtissivgenP. Sasille.
Oost,burg'. A. S. Rrons-
itf. MiddelburgW. P.
Goes: S. P. van der
'JIIAPPIJ „ZEELAND.'
Personen en Goederen
jonden via Queenboro.
les avonds lu.ld inn; of weina
dsclicn Posttrein, die te 10 uur
ition 8.25
8.28
adnct 8.30
RGEUTBNST
rg en Vlissingen v. v
EL1JKS
|0, 0.30, nni 1.20,3.30, 7.—.
iim. 2.30,4.15, S.
'j> O T D I E N ST
VAN HO'L'TERDA M
Maand. 17
'b in org. 10.—
Diusd. 18
10.-
Woensd 19
8.-
Vrijdag 21
ft-
Zaterd. 22
0.-
O V DIENST
.rg en Ziorikz-^ v. v.
VAN Z
IOK)ftz,,;K
Maand i7
's midd. 3.30
Diusd, 18
3 30
Woeusd 19
's morg, 11.—
Daud 20
6 30
Vrijdag 21
6 30
Zaterd. 22
v 7.30
Zondag 23
u 7.30
Ij III1; LUI.
ER 1881.
a in. J.— d.d
1.30 4.-
OENSDAÖ en VRIJDAG.
voorin.
7.30
8.—
D
10.30
11
10.30
li
p den trein welke
g voor dien dag.
10,301*13,15
5.40
10,551* 1,—
6,3
11,10 1,25 6,10 1*6.50
12,— 2,15 65,61*8,50
8,28112.25
*5,2018,10
0 9,1011,15
*6,-9,5
9,-29 11,80
19,22
0 10,— 12,5
19,43
beleekeut dat op het
Ie gedeelte v
xi het tra-
ou 1ste en
2de klas
en 6 uur g
f
at Vrijdag»
BUREAU:
Nlenweudijk, wijk O u", 1 O 1.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden
uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 12 aren.
De prijs van 1—4 regels 40 Cents.
Voor eiken regel meer 10 Cents.
UITGEVER:
IIFFEBÏ, tc Vllssing
i
'Ww
Dit blad verschijnt 2 maal per week, Donderdags en Zondag
Abonnementsprijs per 3 maanden 1,franco per
post 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men
abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren
EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DIS FIRMA G L. DAUBE TE PARIJS.
A b o ii n c ill c it t c ii voor België, ai 11 s c li 1 a n el E ii g c I «1 cu frankrijk 1,65 per tlrl
ees a ii dl c sa
No. 88.
De Burgemeester en Wethouders van Vlis-
lingen,
Gelet op art. 8 der wet van 2 Juni 1875
tblad no. 95);
brengen ter algemeene kennis dat bij hun
besluit van den 15 October 11. vergunning is^
verleend tot oprichtingeener broodbakkerij iu
Perceel E no. 88, Korte Noordstraat, en tot
bet bouwen eener Sal Ammoiiiac-fabriek op
bet terrein der gasfabriek alhier.
Vlissingen, 19 October 1881.
De Burgemeester en Wethouders vn.,
A. SMIT.
De Secretaris,
oer P. FORBES WELS.
So, 89. PERSONELE BELASTING.
Suppletoir beschrijving van de personele
belasting.
De Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen,
Herinneren bij deze de ingezetenen aan de^
bepalingen, vervat in art, 27 en 42 der wet
van den 29 Maart 1833, (Staatsblad uo. 4)
looals die artikelen zijn gewijzigd bij de art.
1 en 14 der wet van den 9 April 1869 (Staats-
no. 59) omtrent de belasting naar tijds
belang en suppletoire aangifte, waarbij ieder,
liedoor het in gebruik nemen van een perceel
door vermeerdering, verwisseling of het aan-
tebaffen van dienstpersoneel of belastbare
Toorwerpen tot de grondslagen der personele
blasting behoorende in de termen van een
nieuwen of verhoogden aanslag, wordt ver
plicht om in den loop van het dienstjaar naar
f der omstandigheden en op de boeten
'jj de artt. 35 en 39 van ovengenoemde wet
bepaald, daarvan behoorlijk aangifte te doen
1 voege als is voorschreven in art. 20 dier
"et, waartoe de benoodigde biljetten ter in-
falling bij den Rijks-Ontvanger zijn te ver-
hijgen
eu vestigen de aandacht op art. 27 2 der
personele W6t, zooals die is vastgesteld bij
"t. 7 der wet van 9 April 1869 (Staatsblad
tD- 59) waarbij is bepaald, dat de nangifte tot
hkoraing van ontheffing van personele be
ating, in geval van verhuizing, moeten wor-
gedaan binnen één maand, volgende op
°'e> waarin het perceel is ontruimd, bij den
•Ontvanger ten wiens kantore daartoe
fa'teloos biljetten worden verstrekt.
is hiervan afkondiging geschiedt waar
'sl behoort, den 18 October 1881.
De Burgemeester en Wethouders vn.;
A. SMIT.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
Vlissingen 19 October.
Naar wij vernemen heeft dezer dagen de
onderieekening plaats gehad der overeen
komst iusschen den staat der Nederlanden en
de kon, maatschappij L)e Scheldewaarbij,
onder voorbehoud van goedkeuring der sla-
ten-generaal. aan genoemde maatschappij de
exploitatie wordt opgedragen van een gedeelte
der havenwerken te Vlissingen.
Zaterdag is van de werf der kon. maat
schappij de Schelde" alhier, met het beste
gevolgte water gelaten, de torpedoboot tio.XIX
gebouwd voor rekening van het departement
vnn marine. Ce stoomketels en de machines
zijn op de zelfde fabriek vervaardigd.
r Aanstaanden Vrijdag zal een wekelijfcsche
vrachtgoederen stoombootdienst worden ge
opend tusschen Vlissingen, Middelburg, Gou
da en Amsterdam met het op de kon. {maat
schappij De Schelde te Vlissingen daarvoor
gebouwd schroefstoomschip Zeeland. De on
derneming geschiedt voor rekening en onder
bestuur van den heer P. D. de Vries, sedert
jaren beuitschipper tusschen Middelburg en
Amsterdam.
N
Teneinde te kunnen voldoen aan den wensch
van den Amaterdamsckeu handel, oui een
betere postgemeenachnp [na beurstijd met En
geland over Vlissingen te verkrijgen, moest
de regeering van de Expl.-Mij in 1878 een
buitengewonen trein requireeren, in aanslui
ting te Rosendaal op den Hollandschen trein
van 4,45 u-, daar van de Expl.-Mij niet kon
gevorderd worden dat deze den Duitschen snel
trein zoodanig zou vertragen. De kosten van
dien trein hadden uit de staatsbegrooting be
taald moeten zijn; door een misvatting werden
zij ecliter aanvankelijk opgenomen in de ver
rekening der Expl,-Mij met den staat, en wel
tot een bedrag van f 52,369,56 over 1878
1880. Toen deze misvatting werd ontdekt
was 't reeds te laat om haar te herstellen;
daarom is nu door de regeering een machti
ging voor de rekenkamer, tot verevening als
nog van de bedoelde uitgaven ten laste van
den dienst 1880, aan de staten-generaal aan
gevraagd.
Uit Bergen-op-Zoom wordt aan de N. B.
Ct. geschreven
p De wintei dienst qp de staatsspoorwegen,
sedert 16 dezer m werking, is voor de lijn
Rooseudaal-Vlissingen en de te Roosendaal
aaualuiteude lijnen al heel slecht geregeld.
Ten bewijze een enkel voorbeeld.
De sneltrein die te Rotterdam ten 1 55 van
het station Beurs vertrekt, komt 3.10 te Roo
sendaal aan. Ten 12.55 vertrekt van Rotter
dam dus óéa uur vroeger) een gewone trein
die om 2.47 te Roosendaal arriveert, in aan
sluiting op den te 3 uren vertrekkenden trein
naar Vlissingen. De reizigers voor Bergen
op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen,
zijn te Rotterdam dus verplicht den gewonen
trein van 12.55 te nemen om te Roosendaal
geen gedwongen oponthoud van 4 uur 20 mi
nuten te moeten lijdenwant per sneltrein
van 1.55 afkomende, komt men juist 10 min.
te laat oin den middagtrein (no. 108) naar
Vlissiugen te halen.
Al wie met den sneltrein vau 3.10 te Roo
sendaal aankomt met beslemming naar een der
""plaatsen aan de lijn RoosendaalVlissingen,
moet iu eerstgenoemde plaats 4 uren vertoe
ven. Met dien sneltrein (no. 91) wordt o. a.
een bolaugrijke.correspondentie voor Bergeu-
op-Zoom c. s. verzonden, die, 't klinkt haast
ongelooflijk, nu 4 uur te Roosendaal blijft
liggen.
Naar men mededeelt, wordt wegens het iu
den grond varen van kotter no. 3 door het
stoomschip Earl of Roséberry, een eiscli tot
schadevergoeding door het Rijk ingesteld.
Opnieuw is onder het garnizoen te Bergen-
op-Zoom de roodvonk uitgebroken. Twee lij
ders zijn in het hospitaal opgenomen.
Aangaande den storm, die Vrijdag 23 uren
onafgebroken woedde, worden van heinde en
ver de treurigste berichten medegedeeld.
Nog gezwegen van de groote schade, die
hij veroorzaakte door het omverwaaieu van
schoorsteenen, bet vernielen van daken als
anderszins, was de verwoesting, die menigeen
een droeve klacht deed slaken, buitengewoon
groot.
Als bij aanstipping kunnen wij dan ook
slechts de rampen en onheilen vermelden, die
in ons vaderland deze en gene plaats teisterden
en wat in onze omgeving plaats vond.
De houten loods aan de westzijde der le
binnenhaven alhier is zwaar beschadigd, de
marquise is geheel weggeslagen, het pannen
dak op verschillende plaatsen vernield en de
bintbalken afgebroken.
Van de loods aan de oostzijde der le bin
nenhaven heeft voornamelijk het pannendak
veel geleden. Iu verschillende aldaar gelegen
woningen ontstonden gaten in de daken. De
overdekte gang van den maildienst werd ver
zet, waarbij stijlen en biudten braken.
De bier bekende zeerampen van den laat-
sten storm bepalen zich tot do volgende
schepen
De Eng. stoomboot Fairpost is binnen met
gebroken spil en verloor ankers; er kwamen
mede in het dok de Eng. schoeners Rosa en
Betsy met gebroken kluiverboomen, de Sarah
met verlies van tuig en masten en de Duitsche
bark Adjutor met gebroken verschansing.
liet Vrijdag gestrande Amer. 3mast schip
James Forsler Jr. is's avonds van den dijk bij
deSchoone "Waardin afgeslagen en daaruaop
de Caloot gestrand, waar de afbreuging tot de
mogelijkheden zal beliooren. De Eng. stoom
boot Beta, die gelijkertijd op den dijk te Rit-
thera was geslagen, is Zaterdag morgen naar
Antwerpen opgesleept mtt gebroken grooten
mast en de achterkajuit vol water.
Voorts kwamen verschillende schepen als
bijleggers op de reede en kwam lek iu de bin.
neuhaven eeneOostenr.bark.Eindelijk zijn nog
op de Caloot en op den hoek van Borselen ge
strand het Fransche schoonerschip Avenir en
de Italiaansche bark Augustino.
De ijzeren lichtboei, nog slechts acht da
gen geleden op de Wandelaar geplaatst, heeft
met den storm een niet gelukkige proef door
staan en is aan het wandelen gegaan. Dien
tengevolge werd het transportschip de Schelde
zeewaarts gezonden, teneinde een onderzoek
iu te stellen, dat ten gevolge had dat de boe
door genoemd stoomschip gezien werd op bet
strand bij Knocke, en wel zoo hoog en droog
dat de toeschouwers, die liet vreemd gevaarte
zeker niet kenden, er rond omwandelende
werden gezien. Daar de zee te onstuimig waa
om de kust te naderen, zouden bij bedaring
van het weder maatregelen worden genomen,
om de boei van zijn onwillig ingenomen rust
plaats opnieuw naar de Wandelaar terug te
voeren.
In het Sluisscho gat strandde de Engelsche
schoener Anna Law, geladen met kolen en
bestemd voor Middelburg; het schip is onmid
dellijk uit elkander geslagen, terwijl de be
manning, uit zes man bestaande, met verlies
van alles aan den wal gekomen, van Breskens
met een loodssloep naar bier zijn overge
bracht. Door de zorg van den Engelschen