VIISSINGMHE illUUYI. lNo. 64. Donderdag It Augustas 1881. 19de Jaargang MSTREKEN lagen Sluip". bij deze ter ken- g in de Statuten, 'it wordt, jn van Krnide- ferwantc arti- L-encle prijzen. De lijk A 101 is da- Jhristelijke Fecst- ipencl van 's mor- nni*. ET BESTUUR. 81. AJN'S EN ZEEP JDERING DER rkrijgbaar per stuk JPreoniger. PIJ „ZEELAND." rsonen en Goederen .en via Queenboro. mhIs 10.10 mn; of wolna Posttrein, die te 10 uur S.25 narA S.28 dea avouds. 8.30 u) EDIENST u Vlissingen v. v AGEN nm, 1.20, 3.30, 7.-. am. 2.30, 4.45, 8. EST DAG EN. 30, 11.—, urn. 1.20, 2.30 9,30. 1.1.—, 2.30. 3.30 TDIENST an Rotterdam, v. v. VAN ROTTERDAM: ilaand. 8 's midd. I.— )insd. 9 's morg. 10.— Voensd 10 10.— Don.111 3°-- frijdag 12 10.- .ntcid. 13 J-Q.— IDIENST en Zierikzee v. v. VAN ZIERIKZEE: Zondag 7 's midd. 3.30 Maand Dinsd, 9 WoensdlO Bond. 11 Vrydag 12 Zaterd, 13 3.30 3.30 12- 3.30 3.30 12.- IIIILIIK. ANBAG, WOENSDAG en ZATERDAG. i. 7.30 nam, 3.— 8.- 3.30 10.30 11.— i, 6.- 's midd. 12.- 6.30 nam. 12.30 i den trein welke y voor dien dag. -—110,301*12,lala,40 25 10,55 1,- 6,3 40 11,10 1,25'6,101*6.50 12,— 2,15 6,56 i'S.o'i 8,28112,251*5,2018,10 9,10 1,15 *6,— 9.» 9,29 1,35 9-f" 10,—| 2,5 '9-13 eu beteekent dat op l'et eduide gedeelte van het tra- jtuigon l3to en 2de klas ;a 6 uur gaat' Vrijdag BUREAU: Slicuwcudijlk, wijk BI an". 10 1. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 12 uren. De prijs van 14 regels 40 Gents. Voor eiken regel meer 10 Cents. e&éfe8£;v> UITGEVER: SCHIFFER, tc Vlissingen. Dit blad verschijnt 2 maal per week, Donderdags en Zondag Abonnementsprijs per 8 maanden ƒ1,franco per post 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAUBE C0., TE PARIJS. Abffimiiicimentcn voof Hclglë, luiisehlaud, Engeland en Frankrijk J 1,6 5 per drie maanden. B innciiliiiHl. Vlissingen. XO Augustus {Vervólg Gemeente-Verslag.) Uet binnenlandsch handelsverkeer bleef ongeveer op dezelfde hoogte en staat niet ach ter bij vroegere jaren. Een belangrijken invloed had hierop de verbetering der middelen van gemeenschap, waardoor het mogelijk is geworden met andere plaatsen te wedijveren. Het gevolg daarvan was, dat de handel niet langer beperkt bleef tot de plaatselijke con- sumtie, maar langzamerhand een meer en meer levendig verkeer ontstond met andere oorden der provincie en van het rijk. De invoer bestond hoofdzakelijk in granen, aard-, boom- en peulvruchten, koloniale waren, tabak en sigaren, manufacturen, bouwmateri alen, scheepsbenoodigdheden, enz. De uitvoer liep voornamelijk over steenko len, petroleum, meel, Eugelsche biscuits, kolo niale waren, sigaren en de voortbrengselen der hier gevestigde fabrieken. Eene statistiek daaromtrent kan, bij ge breke van de noodige gegevens niet geleverd wordeu, dan voor zoover die ontleend is aan de geheven wordende verbruiksbelasting op het gemaal en gedistilleerd. De gemaal-belasting bracht op/89,141,35s en is in het geheel een weinig hooger dan in 1879 het gemaal was. De handelsbetrekkingen met het buitenland bleven op denzelfden voet. Ook nu werden, dank zij dor dagelijksche stoomvaart-maatschappij met Engeland, be langrijke hoeveelheden goederen uit dat rijk rechtstreeks ingevoerd. Ook uit Duitschland werden sommige artikelen per spoor direct ingevoerd. Ook de uitvoer begon van meerdere betee- kenis te worden, waartoe de te Middelburg opgerichte export-maatschappij het hare bij droeg. Het was echter hoofdzakelijk de doorvoer handel, die vooitdurend belangrijk toenam. In den toestand van de binnenlandsche scheepvaart ontstond geen verandering van eenig belang. De afschaffing van het gemeente havengeld in 1879 had tot dusver nog geen merkbaren in vloed op de scheepvaartbeweging. Of evenwel deze vrijmaking der gemeentelijke havens niet reeds aanvankelijk eenige vrachten droeg, zou alleen kunnen worden opgemaakt uit eene statistieke vergelijking met vorige jaren. Daar toe te geraken is echter onmogelijk, dewijl van de in- en uitgaande vaartuigen geen aan- teekening wordt gehouden. Ook omtrent de binnenvaart op de rijksha- vens en het kanaal ontbreken de noodige op gaven van cijfers, zoodat slechts in algemeenon zin kan worden gezegd, dat die vaart niet minder was dan vroeger. Ook de buitenlandsclie scheepvaart ver keerde over het algemeen voortdurend in denzelfden staat. Het aantal schepen dat werd in- en uitge klaard zal wel ongeveer gelijk staan met dat over het vorige jaar opgegeven. Yoor zooveel het rechtstreeksche scheep vaartverkeer met het buitenland betreft was hef verloopen jaar niet in alle opzichten gunstig, daar van de weinige schepen, die van hier worden uitgereed, weder onkelen uit de vaart geraakten. De maildienst op Engeland van de maat schappij Zeeland, bleek ook nu weder meer en meer van beteekenis te worden. Zij werd uitgeoefend door de stoomschepen Prinses Elisabeth, Prinses Marie, Prins Hen drik en Aurora. Het aantal passagiers bleef steeds toenemen waaruit blijkt, dat vrij algemeen aan dezen dienst de voorkeur wordt gegeven boven andere verbindingen tussehen Engeland en het vaste land. Om het groote belang van deze zuiver Nederlandsche onderneming, ware het wen- scheljjk eenige meerdere bijzonderheden ten haren opzichte te kunnen mededeelen. Aan het verzoek om eenige opgaven tot dat einde scheen men van de zijde der maatschappij niet in staat: althans zij deelde mede, dat zij tot haar spijt niet kon vooruitloopen op het offici eel verslag aan de aandeelhouders, doch vol gaarne bereid was zoodra dit gereed was daar van een exemplaar aan de kamer te zenden en eindigde met te vertrouwen, dat do opname tot dien tijd zou kunnen worden uitgesteld. Tot op dit oogenhlik die opgaven nog steeds inwachtende kon de inzending van dit verslag niet langer worden vertraagd, waarom het ook zonder deze nadere bijzonderheden moest worden opgemaakt. Van de ontbondene Vlissingsche Zeevis- scherij werd de volgende mededeeling ontvan- gen: De Vlissingsche zeevisscherij in 1876 met zoo goeden moed en vertrouwen tot stand ge bracht heeft in het afgoloopen jaar opgehou den te bestaan. De sloep De Zeeuw genaamd, aan haar toebehoorende, werd verkocht. Het zeer sterk gebouwde, fraaie, en zoo goed als nieuw zijnde vaartuig bracht slechts s/5 van den kostendeu prijs op, en ging over in Bel gische handen. De verliezen door de aandeel houders geleden, zijn groot. Slechts 15 °/0 kon tot liquidatie worden uitgekeerd. Toch was dit niet dadelijk het gevolg eener te ongunstige exploitatie, hoewel deze nog geen bevredigende uitkomsten gaf. Een samenloop van omstandigheden heeft daartoe medegewerkt. De beslissende aanleiding daar toe was deongewoneovervloedigeharingvangst in den voorbij gaaudèn zomer; daardoor was de aangebrachte lading gezouten kabeljauw onverkoopbaar, de uilrusting voor eene nieuwe reis, door gebrek aan geldmiddelen en ongene genheid der aandeelhouders om eenig voor- sèhot te geven, onmogelijk geworden. Het noodzakelijk gevolg daarvan was de ontbin ding der vennootschap. De garnalen-visscherij werd als naar ge woonte hier uitgeoefend door een aantal Ar- nemuidsclie visschers, waarvan eenigen zich reeds hier hebben gevestigd. De vaDgst was ook nu weder aanzienlijk en werd bijna uitsluitend naar Londen uitgevoerd. De scheepstimmerwerf van de koninklijke maatschappij de Schelde nam in bloei toe. De mededeelingen harerzijds betreffende werd in ons vorig nummer reeds medegedeeld. Van het mede door baat geëxploiteerde droogdok waarin zeilschepen van de grootste soort kunnen worden opgenomen, werd met enkele tusschenpoozing voortdurend gebruik gemaakt en blijft eene zeer geschikte gelegen heid opleveren tot het nazien en repareeren van stoom- en zeilschepen. Te bejammeren is het echter, dat voor de mailbooteu en andere stoomschepen van de grootste afmeting geene gelegenheid tot dokken bestaat en deze zich daartoe naar elders moeten begeven. De reperatiewerf van de gemeente,genaamd de Zeehondenwerf werd zeer weinig gebruikt en strekte met de keibank uitsluitend tot het uazien en schoonmaken van kleinere vaar tuigen en sloepen. {Wordt vervolgd) De opbrengst der Zaterdag gehouden col lecte, ter gelegenheid van de met den stoom tram gedane ritten, bedraagt ruim f 62,— welke som aan de armbesturen te Middelburg Souburg en Vlissingen zal worden nitgekeerd. Reeds meermalen is in België geklaagd over de zware concurrentie, welke de route Osten- de-Dover van de lijn Vlissingen-Queenbo- rough ondervindt. Als een gevolg daarvan schijnt te mogen worden aangemerkt, dat de kon. Belgische adaiinistratie van eerstge noemde staats-stoomvaartlijn dezer dageu be kend gemaakt jheeft, dat de vrachtprijzen, te beginnen met 1 Augustus jl., belangrijk zijn verminderd. Voor de enkele reis van Östende naar Do ver en omgekeerd moet thans betaald worden le klasse fr. 9.30 en 2e klasse fr. 6.65, voor een retourbiljet le klasse fr. 14.15 en 2e kl. fr. 11.15. De lste luit. G. A. Hansen van hotN.-I leger, gedetacheerd voor den tijd van vijfjaar- bij het leger hier te lande en aanvankelijk in gedeeld bij de 3de comp. 4e bat. te Vlissin gen, is thans overgeplaatst bij de le comp. 3e bat. te Bergen op Zoom. Z. M. de koning heeft toestemming ver leend aau de reeders Borsius en van derLeije te Middelburg, om aan hun le kl. barkschip den naam te geven van „Prinses Wilhel- mina." Tot adj. commies ter secretarie te Goes, is benoemd de heer V. baron van Heemstra, vo lontair te Harlingen. De Staats-courant van 9 Augustus bevat de wet vau den 28n Juli II. houdende goedkeu ring van eene grensregeling met verkoop en ruiling van buitengronden bij den spoorivog- dam in de Oos ter-Schel de, gesloten met G. A. P. baron van der Duyn van Maasdam c.s. In den nacht van Donderdag op Vrijdag 11. zijn. ten nadeele van den heer J. M. ICake- beeke, te Goes, honderdduizend zaaioesters. ter waarde van oageveer duizend gulden ge stolen, welke oesters in perceel 100 der Yerseksclie oesterbank gereed stonden, om den volgenden dag te worden uitgezaaid. De daders zijn nog niet bekend. {G. Gt Met het stoomschip Amsterdam vertrokkou Zaterdag 544 landverhuizers van Rotterdam naar New-York. Uit Deventer wordt geschreven De toevoer van aardappelen was jl. Vrijdag zoo groot, dat zij verkocht werden tot voor 10 cent de 5-kop. De minister van fiuantien ad interim maakt bekend, dat het saldo van 's rijks schat kist bij de Nederlandsche bank, op 6 dezer, eu de som der betaalmiddelen op dat tijdstip bij de betaalmeesters aanwezig, te zamen een bedrag uitmaakten van vier en twintig mil- lioen acht honderd acht en veertig duizend drie honderd vijf en zeventiggulden tien cents f 24,848,375,10.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1881 | | pagina 1