VIISSINGMHE illUUYI.
lNo. 64.
Donderdag It Augustas 1881.
19de Jaargang
MSTREKEN
lagen Sluip".
bij deze ter ken-
g in de Statuten,
'it wordt,
jn van Krnide-
ferwantc arti-
L-encle prijzen. De
lijk A 101 is da-
Jhristelijke Fecst-
ipencl van 's mor-
nni*.
ET BESTUUR.
81.
AJN'S
EN ZEEP
JDERING DER
rkrijgbaar per stuk
JPreoniger.
PIJ „ZEELAND."
rsonen en Goederen
.en via Queenboro.
mhIs 10.10 mn; of wolna
Posttrein, die te 10 uur
S.25 narA
S.28 dea avouds.
8.30 u)
EDIENST
u Vlissingen v. v
AGEN
nm, 1.20, 3.30, 7.-.
am. 2.30, 4.45, 8.
EST DAG EN.
30, 11.—, urn. 1.20, 2.30
9,30.
1.1.—, 2.30. 3.30
TDIENST
an Rotterdam, v. v.
VAN ROTTERDAM:
ilaand. 8 's midd. I.—
)insd. 9 's morg. 10.—
Voensd 10 10.—
Don.111 3°--
frijdag 12 10.-
.ntcid. 13 J-Q.—
IDIENST
en Zierikzee v. v.
VAN ZIERIKZEE:
Zondag 7 's midd. 3.30
Maand
Dinsd, 9
WoensdlO
Bond. 11
Vrydag 12
Zaterd, 13
3.30
3.30
12-
3.30
3.30
12.-
IIIILIIK.
ANBAG, WOENSDAG
en ZATERDAG.
i. 7.30 nam, 3.—
8.- 3.30
10.30
11.— i,
6.- 's midd. 12.-
6.30 nam. 12.30
i den trein welke
y voor dien dag.
-—110,301*12,lala,40
25 10,55 1,- 6,3
40 11,10 1,25'6,101*6.50
12,— 2,15 6,56 i'S.o'i
8,28112,251*5,2018,10
9,10 1,15 *6,— 9.»
9,29 1,35 9-f"
10,—| 2,5 '9-13
eu beteekent dat op l'et
eduide gedeelte van het tra-
jtuigon l3to en 2de klas
;a 6 uur gaat' Vrijdag
BUREAU:
Slicuwcudijlk, wijk BI an". 10 1.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden
uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 12 uren.
De prijs van 14 regels 40 Gents.
Voor eiken regel meer 10 Cents.
e&éfe8£;v>
UITGEVER:
SCHIFFER, tc Vlissingen.
Dit blad verschijnt 2 maal per week, Donderdags en Zondag
Abonnementsprijs per 8 maanden ƒ1,franco per
post 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men
abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren
EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAUBE C0., TE PARIJS.
Abffimiiicimentcn voof Hclglë, luiisehlaud, Engeland en Frankrijk J 1,6 5 per drie maanden.
B innciiliiiHl.
Vlissingen. XO Augustus
{Vervólg Gemeente-Verslag.)
Uet binnenlandsch handelsverkeer bleef
ongeveer op dezelfde hoogte en staat niet ach
ter bij vroegere jaren.
Een belangrijken invloed had hierop de
verbetering der middelen van gemeenschap,
waardoor het mogelijk is geworden met andere
plaatsen te wedijveren.
Het gevolg daarvan was, dat de handel niet
langer beperkt bleef tot de plaatselijke con-
sumtie, maar langzamerhand een meer en meer
levendig verkeer ontstond met andere oorden
der provincie en van het rijk.
De invoer bestond hoofdzakelijk in granen,
aard-, boom- en peulvruchten, koloniale waren,
tabak en sigaren, manufacturen, bouwmateri
alen, scheepsbenoodigdheden, enz.
De uitvoer liep voornamelijk over steenko
len, petroleum, meel, Eugelsche biscuits, kolo
niale waren, sigaren en de voortbrengselen der
hier gevestigde fabrieken.
Eene statistiek daaromtrent kan, bij ge
breke van de noodige gegevens niet geleverd
wordeu, dan voor zoover die ontleend is aan
de geheven wordende verbruiksbelasting op
het gemaal en gedistilleerd.
De gemaal-belasting bracht op/89,141,35s
en is in het geheel een weinig hooger dan in
1879 het gemaal was.
De handelsbetrekkingen met het buitenland
bleven op denzelfden voet.
Ook nu werden, dank zij dor dagelijksche
stoomvaart-maatschappij met Engeland, be
langrijke hoeveelheden goederen uit dat rijk
rechtstreeks ingevoerd. Ook uit Duitschland
werden sommige artikelen per spoor direct
ingevoerd.
Ook de uitvoer begon van meerdere betee-
kenis te worden, waartoe de te Middelburg
opgerichte export-maatschappij het hare bij
droeg.
Het was echter hoofdzakelijk de doorvoer
handel, die vooitdurend belangrijk toenam.
In den toestand van de binnenlandsche
scheepvaart ontstond geen verandering van
eenig belang.
De afschaffing van het gemeente havengeld in
1879 had tot dusver nog geen merkbaren in
vloed op de scheepvaartbeweging. Of evenwel
deze vrijmaking der gemeentelijke havens niet
reeds aanvankelijk eenige vrachten droeg, zou
alleen kunnen worden opgemaakt uit eene
statistieke vergelijking met vorige jaren. Daar
toe te geraken is echter onmogelijk, dewijl
van de in- en uitgaande vaartuigen geen aan-
teekening wordt gehouden.
Ook omtrent de binnenvaart op de rijksha-
vens en het kanaal ontbreken de noodige op
gaven van cijfers, zoodat slechts in algemeenon
zin kan worden gezegd, dat die vaart niet
minder was dan vroeger.
Ook de buitenlandsclie scheepvaart ver
keerde over het algemeen voortdurend in
denzelfden staat.
Het aantal schepen dat werd in- en uitge
klaard zal wel ongeveer gelijk staan met dat
over het vorige jaar opgegeven.
Yoor zooveel het rechtstreeksche scheep
vaartverkeer met het buitenland betreft was
hef verloopen jaar niet in alle opzichten
gunstig, daar van de weinige schepen, die van
hier worden uitgereed, weder onkelen uit de
vaart geraakten.
De maildienst op Engeland van de maat
schappij Zeeland, bleek ook nu weder meer en
meer van beteekenis te worden.
Zij werd uitgeoefend door de stoomschepen
Prinses Elisabeth, Prinses Marie, Prins Hen
drik en Aurora.
Het aantal passagiers bleef steeds toenemen
waaruit blijkt, dat vrij algemeen aan dezen
dienst de voorkeur wordt gegeven boven
andere verbindingen tussehen Engeland en
het vaste land.
Om het groote belang van deze zuiver
Nederlandsche onderneming, ware het wen-
scheljjk eenige meerdere bijzonderheden ten
haren opzichte te kunnen mededeelen. Aan
het verzoek om eenige opgaven tot dat einde
scheen men van de zijde der maatschappij niet
in staat: althans zij deelde mede, dat zij tot
haar spijt niet kon vooruitloopen op het offici
eel verslag aan de aandeelhouders, doch vol
gaarne bereid was zoodra dit gereed was daar
van een exemplaar aan de kamer te zenden en
eindigde met te vertrouwen, dat do opname
tot dien tijd zou kunnen worden uitgesteld.
Tot op dit oogenhlik die opgaven nog steeds
inwachtende kon de inzending van dit verslag
niet langer worden vertraagd, waarom het ook
zonder deze nadere bijzonderheden moest
worden opgemaakt.
Van de ontbondene Vlissingsche Zeevis-
scherij werd de volgende mededeeling ontvan-
gen:
De Vlissingsche zeevisscherij in 1876 met
zoo goeden moed en vertrouwen tot stand ge
bracht heeft in het afgoloopen jaar opgehou
den te bestaan. De sloep De Zeeuw genaamd,
aan haar toebehoorende, werd verkocht. Het
zeer sterk gebouwde, fraaie, en zoo goed als
nieuw zijnde vaartuig bracht slechts s/5 van
den kostendeu prijs op, en ging over in Bel
gische handen. De verliezen door de aandeel
houders geleden, zijn groot. Slechts 15 °/0
kon tot liquidatie worden uitgekeerd.
Toch was dit niet dadelijk het gevolg eener
te ongunstige exploitatie, hoewel deze nog
geen bevredigende uitkomsten gaf. Een
samenloop van omstandigheden heeft daartoe
medegewerkt. De beslissende aanleiding daar
toe was deongewoneovervloedigeharingvangst
in den voorbij gaaudèn zomer; daardoor was
de aangebrachte lading gezouten kabeljauw
onverkoopbaar, de uilrusting voor eene nieuwe
reis, door gebrek aan geldmiddelen en ongene
genheid der aandeelhouders om eenig voor-
sèhot te geven, onmogelijk geworden. Het
noodzakelijk gevolg daarvan was de ontbin
ding der vennootschap.
De garnalen-visscherij werd als naar ge
woonte hier uitgeoefend door een aantal Ar-
nemuidsclie visschers, waarvan eenigen zich
reeds hier hebben gevestigd.
De vaDgst was ook nu weder aanzienlijk en
werd bijna uitsluitend naar Londen uitgevoerd.
De scheepstimmerwerf van de koninklijke
maatschappij de Schelde nam in bloei toe. De
mededeelingen harerzijds betreffende werd in
ons vorig nummer reeds medegedeeld.
Van het mede door baat geëxploiteerde
droogdok waarin zeilschepen van de grootste
soort kunnen worden opgenomen, werd met
enkele tusschenpoozing voortdurend gebruik
gemaakt en blijft eene zeer geschikte gelegen
heid opleveren tot het nazien en repareeren
van stoom- en zeilschepen. Te bejammeren is
het echter, dat voor de mailbooteu en andere
stoomschepen van de grootste afmeting geene
gelegenheid tot dokken bestaat en deze zich
daartoe naar elders moeten begeven.
De reperatiewerf van de gemeente,genaamd
de Zeehondenwerf werd zeer weinig gebruikt
en strekte met de keibank uitsluitend tot het
uazien en schoonmaken van kleinere vaar
tuigen en sloepen. {Wordt vervolgd)
De opbrengst der Zaterdag gehouden col
lecte, ter gelegenheid van de met den stoom
tram gedane ritten, bedraagt ruim f 62,—
welke som aan de armbesturen te Middelburg
Souburg en Vlissingen zal worden nitgekeerd.
Reeds meermalen is in België geklaagd over
de zware concurrentie, welke de route Osten-
de-Dover van de lijn Vlissingen-Queenbo-
rough ondervindt. Als een gevolg daarvan
schijnt te mogen worden aangemerkt, dat de
kon. Belgische adaiinistratie van eerstge
noemde staats-stoomvaartlijn dezer dageu be
kend gemaakt jheeft, dat de vrachtprijzen, te
beginnen met 1 Augustus jl., belangrijk zijn
verminderd.
Voor de enkele reis van Östende naar Do
ver en omgekeerd moet thans betaald worden
le klasse fr. 9.30 en 2e klasse fr. 6.65, voor
een retourbiljet le klasse fr. 14.15 en 2e kl.
fr. 11.15.
De lste luit. G. A. Hansen van hotN.-I
leger, gedetacheerd voor den tijd van vijfjaar-
bij het leger hier te lande en aanvankelijk in
gedeeld bij de 3de comp. 4e bat. te Vlissin
gen, is thans overgeplaatst bij de le comp.
3e bat. te Bergen op Zoom.
Z. M. de koning heeft toestemming ver
leend aau de reeders Borsius en van derLeije
te Middelburg, om aan hun le kl. barkschip
den naam te geven van „Prinses Wilhel-
mina."
Tot adj. commies ter secretarie te Goes, is
benoemd de heer V. baron van Heemstra, vo
lontair te Harlingen.
De Staats-courant van 9 Augustus bevat de
wet vau den 28n Juli II. houdende goedkeu
ring van eene grensregeling met verkoop en
ruiling van buitengronden bij den spoorivog-
dam in de Oos ter-Schel de, gesloten met G.
A. P. baron van der Duyn van Maasdam c.s.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag 11.
zijn. ten nadeele van den heer J. M. ICake-
beeke, te Goes, honderdduizend zaaioesters.
ter waarde van oageveer duizend gulden ge
stolen, welke oesters in perceel 100 der
Yerseksclie oesterbank gereed stonden, om
den volgenden dag te worden uitgezaaid. De
daders zijn nog niet bekend. {G. Gt
Met het stoomschip Amsterdam vertrokkou
Zaterdag 544 landverhuizers van Rotterdam
naar New-York.
Uit Deventer wordt geschreven
De toevoer van aardappelen was jl. Vrijdag
zoo groot, dat zij verkocht werden tot voor
10 cent de 5-kop.
De minister van fiuantien ad interim
maakt bekend, dat het saldo van 's rijks schat
kist bij de Nederlandsche bank, op 6 dezer,
eu de som der betaalmiddelen op dat tijdstip
bij de betaalmeesters aanwezig, te zamen een
bedrag uitmaakten van vier en twintig mil-
lioen acht honderd acht en veertig duizend
drie honderd vijf en zeventiggulden tien cents
f 24,848,375,10.)