MiSiM COU
No 88
Zondag 31 October 1880.
I8de Jaargang
B i n n e n I a ii d.
BUREAU
Alienwcndijk wijk a Aio. 101.
Advertentie» gelieve men aau den Uitgever in te zender, uiterlijk
Woensdag en Zaterdag voormiddag 12 uren.
De prijs van 4 regels is 40 Cents.
Voor eiken regel meer 10 Cents,
UITGEV J--R;
E. II, SCDIEEEIt, Se Vlissingeu
Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondag--.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,franco per post 1,15
Afzonderlijke Nummers 10 Cents.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAIBE Co., TE PARIJS.
Alton iiCMicuten voor Rcigië, fl>ul Ssclil a u dEngeland cit Eraiikrijk f 1,65 per 3 innandcn.
Vliasingen, 30 October.
D onderdag jl. lag de Belgische loodskotter
no. 13, schipper Bejé, met, dertien manschap
pen, waaronder zeven loodsen, in het Oo-tgat,
dicht bij Westkapelle, geankerd, ten einde
bet stranden te voorkoinen.Eeu hevigestorm,
uit het W. Z. W. waaiende, maakte den loe-
stand van bet scbip, zoo dicht bij den dijk, met
slechts één voet water onder de kiel, zeer ge
vaarlijk, te meer, daar op dat oogenblik geene
slcepbooten hier aanwezig waren om hulp te
verleenen en de storm belette andere pogingen
in hot werk te stellen tot liet redden van
het schip en de manschappen.
In den namiddag, toen de storm meer en
meer toenam, arriveerde hier de sleepstoom-
boot Johi Bvlt, vaxi de reederij der heeren
Herixcz en Co. te Antwerpen.
De kapitein Huynen, noch gevaar, noch
moeite ontziende, besloot onmiddellijk liet
waagstuk te oudernemeu om deu loodskot
ter uit zijne gevaarlijke positie te redden.
Niettegenstaande de kooge zee, waardoor de
sleepboot zelf eenige averij bekwam en de
kajuit half vol water liep, mocht kapitein
Huynen na veel moeite en nadat tot twee
maal de trossen, waarmede men het schip
trachtte los te krijgen, braken, er in slagen
den kotter met alle mannen aan boord behou
den binnen Ylissingen te brengen, waar velen
hem hun dank betuigden voor zijn onver
schrokken en menschlievend gedrag, dewijl
hij, om het leven van anderen te redden, niet
geschroomd had zijn eigen leven en schip te
wagen. Wij twijfelen niet of het Belgische
gouvernement zal zijne daad naar waarde
weten t te schatten, terwijl de dank tier gered
den en hunner betrekkingen hem reeds eon
aangename beiooningzullen zijn. De Belgische
inspecteur van het loods- wezen alhier was
de tolk van velen, toen hij hem zijn dank toe
bracht voor zijne mcnsckenliefde en zijnen
moed
Donderdag morgen is alhier door den ke-
vigen wind, eeneder wieken van den nieuwen
nio'en, op de Kaaskade, afgebroken en naar
beneden gestori. Gelukkig werd de gebro
ken wiek zoover achterwaarts gedrukt, dat zij
op straat viel zonder het gebouw te raken.
De omgang van den molen is zwaar bescha
digd en de schade belangrijk.
Van 23 tot 30 Oct. zijn alhier uit Queen-
borough. aangekomen 401 en daarheen ver
trokken 512 reizigers.
De gemeenteraad van Middelburg heeft in
zijne zitting van gisteren op het adres van
den heer J. L. Gruber te Utrecht, concessio
naris van den stoomtramweg Middelburg-
Vlissingen, houdende verzoek om verlenging
van der termijn, binnen welken hij met het
werk moet aanvangen, eene gunstige beschik
king genomen en bedoelde termijn tot 1
April 18S1 verlengd.
Tenopzichte van het verzoek om concessie
voor een tramweg naar Domburg, besloot de
raad aan adnss.mt te kennen te geven, dat
daarvan eerst sprake kan wezen, als de
voorwaarden door hem medegedeeld en aan
nemelijk geacht zullen zijn.
In het begiu dezerweek had zekere J. Hoef
nagels, rangeermees ter aan het station te Roo
sendaal de onvoorzichtigheid ondereen, nog
in beweging zijnde goederentrein door te
kruipen, met liet ongelukkig gevolg dat hij
onder de wielen geraakte en hem een been op
twee plaatsen werd verbrijzeld.
lieden morgen is zijn been met goed ge
volg geamputeerd doch bevindt de ongeluk
kige zich in zorgwekkenden toestand,
De sneltrein van den Hollandscheii spoor
weg die Dinsdag morgen te 11,20 van Rot
terdam vertrok, overreed tusschen den Haag
en Voorscholen, omstreeks de buitenplaats
Ter Horst, een koe. De trein bleef in het
spoor, maar had een kwartier oponthoud, daar
de stukken vleesch uit de wielen van de loco
motief moesten worden verwijderd.
In de Luiksche Meuse leest men
/Woensdag avond heefi op deu spoorweg
van Luik naar Tongeren, dicht bij de eerst
genoemde slad,tusschen Herstal en Milmorte,
een verschrikkelijk spoorwegongeluk plaats
gehad. Van Liers naar Luik daalt de weg in
eene sterke keiling. Twaalf geladen wagens,
die aan liet station te Liers stonden zijn los
geraakt en met duizelingwekkende suelkeid
de hoogte afgerold. Deze zware massa is tegen
den passagierstroin no. 10 aangeloopen, die 8
uren 14 des avonds van station Luik-Guille-
mins was vertrokken. De schok was ver
schrikkelijk en weerklonk op verren afstand
als een salvo kanonschoten. De gansche trein
werd, op twee rijtuigen na, verbrijzeld en
vormde slechts een verwarmden hoop ijzer en
hout, waaruit angstige kreten van pijn en
wanhoop zich verhieven.
Spoorwegambtenaren en een aantal andere
personen bobben zich naar de plaats van het
onheil begeven en zijn onmiddellijk begonnen
slachtoffers van onder den trein te halen. Tien
dooden werden voor den dag gehaald, de
hoofdconducteur, de conducteur, de machi
nist, de stoker en zes reizigers. Men vreest
dat het aantal gekwetsten zeer groot zal zijn."
Later berichtte men nog aan hetzelfde
blad:
z/Het ongeluk had om 8,34 plaats bij Pré-
calleHerstal. De goederenwagens waren te
Liers losgeraakt door het breken van een ket
ting bij het rangeeren."
In den nacht van 25 op 26 October strand
de voor de Westkust van Schouwen op den
Banjaard het Engelsche schoonersckip Miss
Thornton, te buis behooreude te Lynd, met
tarwe bestemd naar Rotterdam.
De wind was allerhevigst en er liepen liooge
zeeën; alle pogingen om het schip vlot te krij
gen mislukten, zoodat het zwaar lek werd en
spoedig vol water liep. De boot wosover boord
geslagentoen de vloed inkwam, steeg het
waier zoozeer in het schip, dat de equipage,
behalve de kapitein en zijne vrouw, bestaande
uit den stuurman en twee matrozen, verplicht
waren hun toevlucht te zoeken in het want.
Omstreeks acht uur kwam een loodsboot in
het gezicht, die tengevolge van de zware zeeën
onmogelijk het schip kon bereiken.
Nadat de schepelingen nog ongeveer twee
ux-en in doodsangst hadden verkeerd, zagen zij
een visschers-vaartuig opdagen.
Drie keeren beproefde het scheepje te ver
geefs het schip te naderen, tot dat het op een
kabellengte van het schip voor anker kon
komen.
Met groote krachtsinspanning gelukte het
toen van het schip een tros uit te brengen en
aan het visschers-vaartuig vast te maken.
Het vaartuig was bemand door schipper
Jacob van der Klooster, diens broeder Dirk
van der Klooster, Marinus van [der Klooster,
Andries van der Klooster, Dirk van der Kloo
ster Jacobszoon en Andries Dijkgraaf, allen
varenslieden Ie huis behooreude te Burgh-
sluis.
Met groot levensgevaar werd de verdere
redding ondernomen en gelukte het al de
schipbreukelingen omstreoks half twee te
Burghsluis aan wal te brengen.
Eer en lol aan deze «dele menschenvrien
den!
Een gedeelte van bet tuig is te Brouwers
haven aangebracht. (Z. N.)
Een oppervlakkig en niet administratief
ontwikkeld mensch zou wellicht meenen, dat
een IJkwet alleen ten doel heeft, te zoigen
dat de burgerij niet bedrogen worde met te
kleine maten of te lichte gewichten zoo fraai of
leelijk, handig of lomp mogelijk te maken.
En M)o zou tneu dan ook meenen, dat een
melkboer geheel vrij is om bet oor aan zijn
melkmaat precies daar aan te brengen waar
hij verkiest.
Doch wie zoo meent, rekent buiten de ijk-
ambtenaren. Deze hebben nl. onlangs de
Zuid-Hollandsche melkboeren willen dwingen,
de melkmaat-ooren kooger of lager, pre
cies weten we het niet, aan de maten te
doen solderen. Waarom? dit wordt niet ver
meld en is dan ook blijkbaar zelfs door den
minister van waterstaat enz. niet begrepen,
die toch bij beschikking van 16 dezer bedoel
de afkeuringen heeft te niet gedaan en daar
door den ijkers heeft te verstaan gegeven,
dat de ijk geen instelling is om het publiek
onnoodig te plagen.
De vorstelijke erfgenamen van Z. K. H.
prins Hendrik hebben het beheer, der nala
tenschap opgedragen aan een commissie, be
staande uit ZExc. baron van Lynden van
Sandenburg, minister van buitenlandsche
zaken; jhr. H. Hooft, administrateur van het
kroondomein, kamerheer in buitengewonen
dienst, en nu G. Delprat, advocaat en raad
adviseur bij bet departement van finantiën.
De betrekking van thesaurier dier nalaten
schap blijft opgedragen aan den lieer inr. van
Wickevoort Crommeün.
De heer C. S. Adema van Schelt erna ves
tigt in de N. R. Ct. de aandacht op een gezel
schap Engelsche //klokkenspelers", dat voor
nemens is in Nederland gedurende een tien
tal dagen in verschillende plaatsen van ons
land, uilvoeringen te geven ten voordeele
van de vveezeii-iurichting te Neerbosch. On
der leiding van den heer Duncan S. Miller,
zijn zij met linn vijven in 1866 begonnen
met op 17 bellen te spelen en thans voeren
zij op 124 bellen de moeilijkste stukken uit.
Deze uitvoeringen wisselen zij door liedereu
en toespraken af. Zij beoogeu slechts een pliï-
lantiopisch doel en hebben op deze wijze in
Engeland wijd en zijd nut gesticht en tot in
de hoogste kringen eer en aanzien verworven,
Inl878 brachten zij een eerste bezoek te Am
sterdam, doch zij bespeelden toen nog slechts
70 klokken.
Het N. v. d. D. deelt mede dat tot dusver
op de Londensche tentoonstelling van vee en
zuivelproducten de volgende bekrooningen
aan Nederlnndsche inzeuders zijn toegekend
Friesche boter. Eerste prijs niet toegekend.
Tweede prijs De Vries, te Beneden Knijpe.
Derde prijs Van der Woude, te Leeuwaiden,
Deutsche boter. Eerste pr.Van der Berg,
ie Berkel. Tweede pr.Vet, te Delft. Derde
pr.De Kuijper, te Delft.
Stieren. Eerste pr.Kruit te Gasselte.
Tweede pr.Sm ids, te Tietjerk.
Koeien. Eeiste pr, Palenslein, te Schel
linkhout. Tweede pr.Blauksma, te Pingjum,
Vaarzen. Eerste pr. Valkema, te Wer-
dum. Tweede pr.Sonnaville, te Alkmaar.
Edammer kaas. Tweede pr. Heynis, le
Purmer, tegen Hartog te Zaandam, bijzon
der aanbevolen,
Friesche kaas. Eerste pr.A. L. de Groot,
te Deersum.
Hollandsche inlegboter. Tweede pr.Wus-
te, te Amsterdam. Derde pr.Wijsman en
Zoon, te Amsterdam, idem zeer aanbevolen.
Goudscke kaas. Tweede pr. Ridder en
Van der Kwast. Gebroeders van Rossem aan
bevolen.
Delftsche boter. Eerste pr.Van der Chijs
en Zoon, te Delft. Tweede pr. id. Derde
pr.Straathof, te Hazerswoude.
Als merkwaardig staaltje, hoe de prijzen
zijn, waarvoor bij ons te lande in de verschil
lende garnizoenen het munitie-brood aan de
militairen wordt verstrekt, dienen de volgen
de opgaven
Breda, Deventer en 's Hage per ration ö1/^
ct.Arnhem, Bergen op Zoom, Goriti-
chem, 's Bosch, Maastricht en Naarden 7