MiSiM COU No 88 Zondag 31 October 1880. I8de Jaargang B i n n e n I a ii d. BUREAU Alienwcndijk wijk a Aio. 101. Advertentie» gelieve men aau den Uitgever in te zender, uiterlijk Woensdag en Zaterdag voormiddag 12 uren. De prijs van 4 regels is 40 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents, UITGEV J--R; E. II, SCDIEEEIt, Se Vlissingeu Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondag--. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,franco per post 1,15 Afzonderlijke Nummers 10 Cents. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAIBE Co., TE PARIJS. Alton iiCMicuten voor Rcigië, fl>ul Ssclil a u dEngeland cit Eraiikrijk f 1,65 per 3 innandcn. Vliasingen, 30 October. D onderdag jl. lag de Belgische loodskotter no. 13, schipper Bejé, met, dertien manschap pen, waaronder zeven loodsen, in het Oo-tgat, dicht bij Westkapelle, geankerd, ten einde bet stranden te voorkoinen.Eeu hevigestorm, uit het W. Z. W. waaiende, maakte den loe- stand van bet scbip, zoo dicht bij den dijk, met slechts één voet water onder de kiel, zeer ge vaarlijk, te meer, daar op dat oogenblik geene slcepbooten hier aanwezig waren om hulp te verleenen en de storm belette andere pogingen in hot werk te stellen tot liet redden van het schip en de manschappen. In den namiddag, toen de storm meer en meer toenam, arriveerde hier de sleepstoom- boot Johi Bvlt, vaxi de reederij der heeren Herixcz en Co. te Antwerpen. De kapitein Huynen, noch gevaar, noch moeite ontziende, besloot onmiddellijk liet waagstuk te oudernemeu om deu loodskot ter uit zijne gevaarlijke positie te redden. Niettegenstaande de kooge zee, waardoor de sleepboot zelf eenige averij bekwam en de kajuit half vol water liep, mocht kapitein Huynen na veel moeite en nadat tot twee maal de trossen, waarmede men het schip trachtte los te krijgen, braken, er in slagen den kotter met alle mannen aan boord behou den binnen Ylissingen te brengen, waar velen hem hun dank betuigden voor zijn onver schrokken en menschlievend gedrag, dewijl hij, om het leven van anderen te redden, niet geschroomd had zijn eigen leven en schip te wagen. Wij twijfelen niet of het Belgische gouvernement zal zijne daad naar waarde weten t te schatten, terwijl de dank tier gered den en hunner betrekkingen hem reeds eon aangename beiooningzullen zijn. De Belgische inspecteur van het loods- wezen alhier was de tolk van velen, toen hij hem zijn dank toe bracht voor zijne mcnsckenliefde en zijnen moed Donderdag morgen is alhier door den ke- vigen wind, eeneder wieken van den nieuwen nio'en, op de Kaaskade, afgebroken en naar beneden gestori. Gelukkig werd de gebro ken wiek zoover achterwaarts gedrukt, dat zij op straat viel zonder het gebouw te raken. De omgang van den molen is zwaar bescha digd en de schade belangrijk. Van 23 tot 30 Oct. zijn alhier uit Queen- borough. aangekomen 401 en daarheen ver trokken 512 reizigers. De gemeenteraad van Middelburg heeft in zijne zitting van gisteren op het adres van den heer J. L. Gruber te Utrecht, concessio naris van den stoomtramweg Middelburg- Vlissingen, houdende verzoek om verlenging van der termijn, binnen welken hij met het werk moet aanvangen, eene gunstige beschik king genomen en bedoelde termijn tot 1 April 18S1 verlengd. Tenopzichte van het verzoek om concessie voor een tramweg naar Domburg, besloot de raad aan adnss.mt te kennen te geven, dat daarvan eerst sprake kan wezen, als de voorwaarden door hem medegedeeld en aan nemelijk geacht zullen zijn. In het begiu dezerweek had zekere J. Hoef nagels, rangeermees ter aan het station te Roo sendaal de onvoorzichtigheid ondereen, nog in beweging zijnde goederentrein door te kruipen, met liet ongelukkig gevolg dat hij onder de wielen geraakte en hem een been op twee plaatsen werd verbrijzeld. lieden morgen is zijn been met goed ge volg geamputeerd doch bevindt de ongeluk kige zich in zorgwekkenden toestand, De sneltrein van den Hollandscheii spoor weg die Dinsdag morgen te 11,20 van Rot terdam vertrok, overreed tusschen den Haag en Voorscholen, omstreeks de buitenplaats Ter Horst, een koe. De trein bleef in het spoor, maar had een kwartier oponthoud, daar de stukken vleesch uit de wielen van de loco motief moesten worden verwijderd. In de Luiksche Meuse leest men /Woensdag avond heefi op deu spoorweg van Luik naar Tongeren, dicht bij de eerst genoemde slad,tusschen Herstal en Milmorte, een verschrikkelijk spoorwegongeluk plaats gehad. Van Liers naar Luik daalt de weg in eene sterke keiling. Twaalf geladen wagens, die aan liet station te Liers stonden zijn los geraakt en met duizelingwekkende suelkeid de hoogte afgerold. Deze zware massa is tegen den passagierstroin no. 10 aangeloopen, die 8 uren 14 des avonds van station Luik-Guille- mins was vertrokken. De schok was ver schrikkelijk en weerklonk op verren afstand als een salvo kanonschoten. De gansche trein werd, op twee rijtuigen na, verbrijzeld en vormde slechts een verwarmden hoop ijzer en hout, waaruit angstige kreten van pijn en wanhoop zich verhieven. Spoorwegambtenaren en een aantal andere personen bobben zich naar de plaats van het onheil begeven en zijn onmiddellijk begonnen slachtoffers van onder den trein te halen. Tien dooden werden voor den dag gehaald, de hoofdconducteur, de conducteur, de machi nist, de stoker en zes reizigers. Men vreest dat het aantal gekwetsten zeer groot zal zijn." Later berichtte men nog aan hetzelfde blad: z/Het ongeluk had om 8,34 plaats bij Pré- calleHerstal. De goederenwagens waren te Liers losgeraakt door het breken van een ket ting bij het rangeeren." In den nacht van 25 op 26 October strand de voor de Westkust van Schouwen op den Banjaard het Engelsche schoonersckip Miss Thornton, te buis behooreude te Lynd, met tarwe bestemd naar Rotterdam. De wind was allerhevigst en er liepen liooge zeeën; alle pogingen om het schip vlot te krij gen mislukten, zoodat het zwaar lek werd en spoedig vol water liep. De boot wosover boord geslagentoen de vloed inkwam, steeg het waier zoozeer in het schip, dat de equipage, behalve de kapitein en zijne vrouw, bestaande uit den stuurman en twee matrozen, verplicht waren hun toevlucht te zoeken in het want. Omstreeks acht uur kwam een loodsboot in het gezicht, die tengevolge van de zware zeeën onmogelijk het schip kon bereiken. Nadat de schepelingen nog ongeveer twee ux-en in doodsangst hadden verkeerd, zagen zij een visschers-vaartuig opdagen. Drie keeren beproefde het scheepje te ver geefs het schip te naderen, tot dat het op een kabellengte van het schip voor anker kon komen. Met groote krachtsinspanning gelukte het toen van het schip een tros uit te brengen en aan het visschers-vaartuig vast te maken. Het vaartuig was bemand door schipper Jacob van der Klooster, diens broeder Dirk van der Klooster, Marinus van [der Klooster, Andries van der Klooster, Dirk van der Kloo ster Jacobszoon en Andries Dijkgraaf, allen varenslieden Ie huis behooreude te Burgh- sluis. Met groot levensgevaar werd de verdere redding ondernomen en gelukte het al de schipbreukelingen omstreoks half twee te Burghsluis aan wal te brengen. Eer en lol aan deze «dele menschenvrien den! Een gedeelte van bet tuig is te Brouwers haven aangebracht. (Z. N.) Een oppervlakkig en niet administratief ontwikkeld mensch zou wellicht meenen, dat een IJkwet alleen ten doel heeft, te zoigen dat de burgerij niet bedrogen worde met te kleine maten of te lichte gewichten zoo fraai of leelijk, handig of lomp mogelijk te maken. En M)o zou tneu dan ook meenen, dat een melkboer geheel vrij is om bet oor aan zijn melkmaat precies daar aan te brengen waar hij verkiest. Doch wie zoo meent, rekent buiten de ijk- ambtenaren. Deze hebben nl. onlangs de Zuid-Hollandsche melkboeren willen dwingen, de melkmaat-ooren kooger of lager, pre cies weten we het niet, aan de maten te doen solderen. Waarom? dit wordt niet ver meld en is dan ook blijkbaar zelfs door den minister van waterstaat enz. niet begrepen, die toch bij beschikking van 16 dezer bedoel de afkeuringen heeft te niet gedaan en daar door den ijkers heeft te verstaan gegeven, dat de ijk geen instelling is om het publiek onnoodig te plagen. De vorstelijke erfgenamen van Z. K. H. prins Hendrik hebben het beheer, der nala tenschap opgedragen aan een commissie, be staande uit ZExc. baron van Lynden van Sandenburg, minister van buitenlandsche zaken; jhr. H. Hooft, administrateur van het kroondomein, kamerheer in buitengewonen dienst, en nu G. Delprat, advocaat en raad adviseur bij bet departement van finantiën. De betrekking van thesaurier dier nalaten schap blijft opgedragen aan den lieer inr. van Wickevoort Crommeün. De heer C. S. Adema van Schelt erna ves tigt in de N. R. Ct. de aandacht op een gezel schap Engelsche //klokkenspelers", dat voor nemens is in Nederland gedurende een tien tal dagen in verschillende plaatsen van ons land, uilvoeringen te geven ten voordeele van de vveezeii-iurichting te Neerbosch. On der leiding van den heer Duncan S. Miller, zijn zij met linn vijven in 1866 begonnen met op 17 bellen te spelen en thans voeren zij op 124 bellen de moeilijkste stukken uit. Deze uitvoeringen wisselen zij door liedereu en toespraken af. Zij beoogeu slechts een pliï- lantiopisch doel en hebben op deze wijze in Engeland wijd en zijd nut gesticht en tot in de hoogste kringen eer en aanzien verworven, Inl878 brachten zij een eerste bezoek te Am sterdam, doch zij bespeelden toen nog slechts 70 klokken. Het N. v. d. D. deelt mede dat tot dusver op de Londensche tentoonstelling van vee en zuivelproducten de volgende bekrooningen aan Nederlnndsche inzeuders zijn toegekend Friesche boter. Eerste prijs niet toegekend. Tweede prijs De Vries, te Beneden Knijpe. Derde prijs Van der Woude, te Leeuwaiden, Deutsche boter. Eerste pr.Van der Berg, ie Berkel. Tweede pr.Vet, te Delft. Derde pr.De Kuijper, te Delft. Stieren. Eerste pr.Kruit te Gasselte. Tweede pr.Sm ids, te Tietjerk. Koeien. Eeiste pr, Palenslein, te Schel linkhout. Tweede pr.Blauksma, te Pingjum, Vaarzen. Eerste pr. Valkema, te Wer- dum. Tweede pr.Sonnaville, te Alkmaar. Edammer kaas. Tweede pr. Heynis, le Purmer, tegen Hartog te Zaandam, bijzon der aanbevolen, Friesche kaas. Eerste pr.A. L. de Groot, te Deersum. Hollandsche inlegboter. Tweede pr.Wus- te, te Amsterdam. Derde pr.Wijsman en Zoon, te Amsterdam, idem zeer aanbevolen. Goudscke kaas. Tweede pr. Ridder en Van der Kwast. Gebroeders van Rossem aan bevolen. Delftsche boter. Eerste pr.Van der Chijs en Zoon, te Delft. Tweede pr. id. Derde pr.Straathof, te Hazerswoude. Als merkwaardig staaltje, hoe de prijzen zijn, waarvoor bij ons te lande in de verschil lende garnizoenen het munitie-brood aan de militairen wordt verstrekt, dienen de volgen de opgaven Breda, Deventer en 's Hage per ration ö1/^ ct.Arnhem, Bergen op Zoom, Goriti- chem, 's Bosch, Maastricht en Naarden 7

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1880 | | pagina 1