1880. N°. 38.
Zondag 9 Mei.
I8d0 Jaargang.
Gemeentebestuur.
B i n n e n I a n d.
AATSCHAPPIJ
AND".
Personen en Goederen
vin Ouccikboro,
dea avonds 9.45 nor
DIENST
e Bresken sche en
sche Boot,
CENT per persoon
„HOTEL GOES"
en 's namiddags 4 uui,
>oot naar het spoor
0,15 per persoon.
T DIENST
/"ALZOORDEN. v.v
den Staat9-Spoorweg
EN ROOSENDAAL
inr Hulst
vrü vertrek
den voorm. 6.45,
V.iiO, nam l.SO
9 30, 4.25
enst
DIENST
GEDIENST
en VLISSING EH
iggende plaatsen.
LIJKS;
's morg. 6.15, 9.15,
3.30, 7.—.
's morg. 8.—, 11.
5.—, 8.—.
van Middelburg 1.1
-SCHELDE.
880.
1 AN DAG, WOENSDAG
i ZATERDAG.
7.30 nam.
8.- u
10 30
11.— u
's midd. 12
5.30
2
Imen.
lijk 2 uren
12
V. 7.20
n. 2.30
7,35
3,41
6,38
2,l0
4,45
6,40
5,1
6,30
7,8
7,57
7,25
8,6
8,35
9,6
8,45
9.15
7,15
10,55
6,50
10,40
8,5
11,50
8,30
12,-5
8,5i
12,40
9,15
1,3
9,23
1,12
9,30
1,20
vlissingsche courant
'^UEBAU
Nlenwendijk wijk li No. 101.
Adrertentiën gelieve raeu aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag en Zaterdag voormiddag 10 uren.
De prijs van 14 regels is 40 Cents.
Voor eiken regel meer 10 Cents.
UITGEVER;
F. U SCDIEFEn, te Vlissingen
Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondags.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,—, franco per post 1,15.
Afzonderlijke Nummers 10 Cents.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
EENIG AGENT VOOR FRAN.KR1JK: DE FIRMA G. L. DAUBE Co., TE FRANKFORT.
Abonnementen voor üelgië, önitschland} Engeland cn Fa*n»krijk f 1,65 per 3 maande t
No- 36. KENNISGEVING.
De burgemeester en wethouders van Vlis-
singen
Gezien de artt. 6 en 7 der wot van 2
Juli 1875 (Staatsblad no. 95) tot regeling
van het toezicht bij het oprichten van
inrichtingen, welke gevaar schade of hin
der kunnen veroorzaken
Geven bij deze kennis aan belangheb-
Itnden
dat bij hen is ingekomen een verzoek
nn J. D. Christiaans om vergunning tot
let inrichten van een gedeelte van perceel
K no 170 tot slachtplaats
dat dit verzoek met de bijlagen, gedu
rende veertien dagen, te beginnen met Za
terdag den 8 Mei 1880, op de gemeente
secretarie ter visie zal worden gelegd en
dat den 22 Mei 1880, ten raadhuize, des
namiddags te 2 uren, gelegenheid zal wor
den gegeven om bezwaren tegen het op
richten der inrichting in te brengen, terwijl
gedurende drie dagen voor dat tijdstip, ter
sake ingekomen schrifturen kennis kan wor
den genomen.
Vlissingen, den 4 Mei 1880.
Burgemeester en Wethouders
van Vlissingen,
A. SMIT.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
Vlissingen, 8 Mei.
Donderdag trok een man de aandacht der
Vlissiugers, daar hij in een sloep die half
vol water stond, nu eens zeilend dan weer
frikkolend de Schelde kwam afzakken.Eenige
mannen van het loodswezen gingen met een
roeiboot den zonderlingen reiziger van nabij
opnemen. Zijne verklaring, van n.l. die
sloep in Antwerpen voor 75 frank gekocht
te hebben, wat vreemd vindende, dewijl hij
bijna geen kleeren aan bet lijf en geen cent
op zak bad, sleepten zij hem letterlijk met
zijn boot in de wacht, 't Is dan ook uit
gekomen, dat hij de sloep iu Antwerpen
bad gestolen.
Alleen voor de vervulling der vacature
van den heer van Citters, die voor eene
herkiezing niet meer in aanmerking wenscht
te komen, werd tot candidaat gesteld de
heer P. Forbes Wels.
Blijkens achterstaande advertentie is de
heer Wels niet voornemens de candidatuur
te aanvaarden.
De kiesvereeniging Plicht en Recht alhier
beeft dezer dagen besloten geen andere
oandidaten in plaats te stellen voor de vier
aftredende leden der provinciale staten.
Van 1 Mei tot 8 Mei zijn alhier uit
Q ueenborough met de mailbooten aange
komen 530 en daarheen vertrokken 484
reizigers.
Bij de wet van 27 April 1876 is aan
de maatschappij Zeeland een zekere opper
vlakte rijksgrond afgestaan, met de bedoe
ling en onder de uitdrukkelijke voorwaarde
dat daarop zoude worden gebouwd een hotel.
De eenige reden waarom deze verplichting
werd opgelegd, of liever de eenige aanleiding
tot deze wet, was de overtuiging dat de aan-
wezigheid van een geschikt hotel was eene
dringende behoefte, in verband met het toe
nemende personenverkeer dat men zich van
de opening der internationale stoomvaart, in
aansluiting aan onze staatsspoorwegen voor
stelde. Deze verwachting werd niet be
schaamd, maar integendeel, buiten alle bere
kening, bewaarheid. Tal van reizigers maken
voor het internationaal verkeer tusschen En
geland en Duitschland eenerzijds en tusschen
Engeland en Belgie anderzijds, van de maat
schappij Zeeland gebruik-
Sedert de opening van den dienst, en in
toenemende mate in de laatste twee jaren, is
het vaak voorgekomen dat de stoombooten
der maatschappij Zeelandten gevolge van
mistig weder na het vertrek der sneltrein
uit Vlissingen aankwamen, terwijl het even
eens herhaaldelijk geschiedde, dat de reizigers
te Vlissingen aangekomen, uit hoofde van
den mist genoodzaakt waren zich gedurende
uren aldaar op te houden. In beide gevallen
deed zich het gemis van een behoorlijk inge
richt en gunstig gelegen hotel sterk ge
voelen.
Bij ontstentenis aldaar van alles, wat ge
lijkt op eene behoorlijke gelegenheid om zich
na eene lange reis te restaureeren, uitte zich
vaak de wel te begrijpen ontevredenheid der
reizigers. Die toestand wekte meer dan een
maal bij vreemdelingen een afkeer van deze
lijn, die zich overigens, volgens hunne eigene
erkentenis, in tal van opzichten aanbeveelt.
Tegenover deze zienswijze werd door
andere leden beweerd, dat de oprichting van
een hotel nog niet dringend noodig is, ja
enkelen waren zelfs van meening dat de
Staat zich er in 1876 in het geheel niet
mede had moeten bemoeien.
De eerstgenoemde leden konden dit niet
toegeven. Zeer terecht had, naar hunne mee
ning, de wetgever in 1876 aan de maatschap
pij die verplichting opgelegd. De ervaring
heeft, volgens hen, overtuigend bewezen dat,
de behoefte daaraan ontwijfelbaar bestaat
Er is hier wel degelijk periculum in mora,
terwijl ook bovendien aan de oprichting van
een hotel dit voordeel verbonden is, dat bet
eventueel tot stand komen van een dag
dienst daardoor niet andera dan bevorderd
kan worden.
Het wekte voorts bevreemding, dat de
regeering eerst thans eenige dagen vóór dat
de fatale termijn i9 aangebroken, met haar
voorstel komt om de maatschappij, welke in
gebreke bleef hare wettelijke verplichting na
te komen, van de naleving te ontheffen.
De meeste leden gaven te kennen, dat zij
zich niet tegen eenige verlenging van den
oorspronkelijken termijn van vier jaren zou
den verklaren, maar drongen er toch op aan
dat de verplichting zou blijven bestaan en
de termijn niet al te ruim zou gesteld worden.
Door het aannemen van een langen ter
mijn vervalt elke zekerheid, dat het publiek
belang niet zal worden geschaad en dat de
oprichting verzekerd blijve.
Terwijl dus eenerzijds een uitstel van Iwee
of drie jaar voldoende werd geacht, werd
anderzijds als de meest wenschelijke regeling
voorgesteld het toe te staan voor den tijd van
één jaar.
Naar men verneemt bestaat het voor
nemen om alhier 2 kanonnen van 12 c.M.
te plaatsen ten einde saluutschoten te
doen ter eere van vorsten en vorstinnen
die bij het reizen gebruik maken van de
lijn VlissingenQueenboro',
De St. Ct. bevat een kon. besluit tot
vaststelling van een reglement voor het
gebruik van de staatsspoorweghaven in do
stads Rietlanden te Amsterdam en de wet
tot goedkeuring eener overeenkomst tus
schen den staat en Z. K. H. prius Frede-
rik der Nederlanden, houdende regeling
der afdoening van vorderingen, in verband
staande met de goederen bedoeld in de
wet van 25 Mei 1816 (Staatsblad no. 35)
De volgende branden worden in de N.RCt.
van gisteren vermeld. Te Borger een turf-
brand, waarbij tevens een woning vernield
werd. Te Blijk (Friesland) brand in het
hulp-postkanioor. Te Broekhaven bij Til
burg idem in een herberg en te Warffum
in een winkelhuis, beiden verbrandden ge
heel en met moeite werden de bewoners
gered. Te Eist een woonhuis en schuur
verbrand. Te Utrecht een sigarenfabriek
verbrand. Onder Tilburg eenige bunders
heide afgebrand.
Op de lijst der 59 hoogst aangeslagenen
in 's rijks directe belastingen in de provin
cie Zeeland komt als no. 1 voor mr. Cor-
nelis van der Lek de Clercq, te Noord-
gouwe voor f 3952.39; het laatste J. C.
Lantsheer te Middelburg voor f 628.70.
Het oudste lid der Staten van Zeeland,
jhr. P. D. van Citters, heeft verzocht bij
de aanstaande verkiezing niet meer in aan
merking te komen. Gedurende 42 jaren
was hij lid dier vergadering en van 1851
tot 1879 had hij zitting in het gedepu
teerde college, waaruit hij toen wegens
zwakke gezondheid zijn ontslag nam.
Aan de H. Ct. meldt men uit Bergen
op Zoom, dat de 84-jarige Marinus Stok
Maandag vijf en zeventig jaren als koewach
ter in dienst was op de hofstede Jagerrust
gelegen in de gemeente Halsteren.
Eerstdaags zal te Amsterdam de eerste
openbare speeltuin geopend worden. Aan
het »Voorloopig reglement voor de open
bare speeltuinen'' is het volgende ontleend
Yan de Yereeniging tot veredeling van
het volksvermaak, daartoe bijgestaan door
eene bijzondere commissie, gaat uit het
oprichten van openbare speeltuinen, met
het doel om de schoolgaande jeugd in
hare vrije uren gepaste uitspanning te ver
schaffen,
De speelplaatsen zullen tot bereiking van
bovengenoemd doel geopend zijn, aaD te
vangen 15 April, eindigende 15 September,
of zooveel vroeger en later als door de
Commissie zal worden doelmatig geacht.
De tuinen zullen des avonds te 8 uren
gesloten worden. In het voor en najaar
kan de commissie tot eene vroegere slui
ting orde geven. Tien minuten voor de
sluiting wordt een klok geluid tot waar
schuwing voor de bezoekers. Do tuinen
worden geopenda. dagelijks ten 5 uur,
b. Zaterdag en Zondag ten V-fa uur, c.
algemeene en vacantiedagen van 912 en
en vau 3 uur tot de sluiting.
De speeltuinen zijn op genoemde tijden