1880. N°. 38. Zondag 9 Mei. I8d0 Jaargang. Gemeentebestuur. B i n n e n I a n d. AATSCHAPPIJ AND". Personen en Goederen vin Ouccikboro, dea avonds 9.45 nor DIENST e Bresken sche en sche Boot, CENT per persoon „HOTEL GOES" en 's namiddags 4 uui, >oot naar het spoor 0,15 per persoon. T DIENST /"ALZOORDEN. v.v den Staat9-Spoorweg EN ROOSENDAAL inr Hulst vrü vertrek den voorm. 6.45, V.iiO, nam l.SO 9 30, 4.25 enst DIENST GEDIENST en VLISSING EH iggende plaatsen. LIJKS; 's morg. 6.15, 9.15, 3.30, 7.—. 's morg. 8.—, 11. 5.—, 8.—. van Middelburg 1.1 -SCHELDE. 880. 1 AN DAG, WOENSDAG i ZATERDAG. 7.30 nam. 8.- u 10 30 11.— u 's midd. 12 5.30 2 Imen. lijk 2 uren 12 V. 7.20 n. 2.30 7,35 3,41 6,38 2,l0 4,45 6,40 5,1 6,30 7,8 7,57 7,25 8,6 8,35 9,6 8,45 9.15 7,15 10,55 6,50 10,40 8,5 11,50 8,30 12,-5 8,5i 12,40 9,15 1,3 9,23 1,12 9,30 1,20 vlissingsche courant '^UEBAU Nlenwendijk wijk li No. 101. Adrertentiën gelieve raeu aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag en Zaterdag voormiddag 10 uren. De prijs van 14 regels is 40 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents. UITGEVER; F. U SCDIEFEn, te Vlissingen Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondags. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,—, franco per post 1,15. Afzonderlijke Nummers 10 Cents. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. EENIG AGENT VOOR FRAN.KR1JK: DE FIRMA G. L. DAUBE Co., TE FRANKFORT. Abonnementen voor üelgië, önitschland} Engeland cn Fa*n»krijk f 1,65 per 3 maande t No- 36. KENNISGEVING. De burgemeester en wethouders van Vlis- singen Gezien de artt. 6 en 7 der wot van 2 Juli 1875 (Staatsblad no. 95) tot regeling van het toezicht bij het oprichten van inrichtingen, welke gevaar schade of hin der kunnen veroorzaken Geven bij deze kennis aan belangheb- Itnden dat bij hen is ingekomen een verzoek nn J. D. Christiaans om vergunning tot let inrichten van een gedeelte van perceel K no 170 tot slachtplaats dat dit verzoek met de bijlagen, gedu rende veertien dagen, te beginnen met Za terdag den 8 Mei 1880, op de gemeente secretarie ter visie zal worden gelegd en dat den 22 Mei 1880, ten raadhuize, des namiddags te 2 uren, gelegenheid zal wor den gegeven om bezwaren tegen het op richten der inrichting in te brengen, terwijl gedurende drie dagen voor dat tijdstip, ter sake ingekomen schrifturen kennis kan wor den genomen. Vlissingen, den 4 Mei 1880. Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, A. SMIT. De Secretaris, P. FORBES WELS. Vlissingen, 8 Mei. Donderdag trok een man de aandacht der Vlissiugers, daar hij in een sloep die half vol water stond, nu eens zeilend dan weer frikkolend de Schelde kwam afzakken.Eenige mannen van het loodswezen gingen met een roeiboot den zonderlingen reiziger van nabij opnemen. Zijne verklaring, van n.l. die sloep in Antwerpen voor 75 frank gekocht te hebben, wat vreemd vindende, dewijl hij bijna geen kleeren aan bet lijf en geen cent op zak bad, sleepten zij hem letterlijk met zijn boot in de wacht, 't Is dan ook uit gekomen, dat hij de sloep iu Antwerpen bad gestolen. Alleen voor de vervulling der vacature van den heer van Citters, die voor eene herkiezing niet meer in aanmerking wenscht te komen, werd tot candidaat gesteld de heer P. Forbes Wels. Blijkens achterstaande advertentie is de heer Wels niet voornemens de candidatuur te aanvaarden. De kiesvereeniging Plicht en Recht alhier beeft dezer dagen besloten geen andere oandidaten in plaats te stellen voor de vier aftredende leden der provinciale staten. Van 1 Mei tot 8 Mei zijn alhier uit Q ueenborough met de mailbooten aange komen 530 en daarheen vertrokken 484 reizigers. Bij de wet van 27 April 1876 is aan de maatschappij Zeeland een zekere opper vlakte rijksgrond afgestaan, met de bedoe ling en onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat daarop zoude worden gebouwd een hotel. De eenige reden waarom deze verplichting werd opgelegd, of liever de eenige aanleiding tot deze wet, was de overtuiging dat de aan- wezigheid van een geschikt hotel was eene dringende behoefte, in verband met het toe nemende personenverkeer dat men zich van de opening der internationale stoomvaart, in aansluiting aan onze staatsspoorwegen voor stelde. Deze verwachting werd niet be schaamd, maar integendeel, buiten alle bere kening, bewaarheid. Tal van reizigers maken voor het internationaal verkeer tusschen En geland en Duitschland eenerzijds en tusschen Engeland en Belgie anderzijds, van de maat schappij Zeeland gebruik- Sedert de opening van den dienst, en in toenemende mate in de laatste twee jaren, is het vaak voorgekomen dat de stoombooten der maatschappij Zeelandten gevolge van mistig weder na het vertrek der sneltrein uit Vlissingen aankwamen, terwijl het even eens herhaaldelijk geschiedde, dat de reizigers te Vlissingen aangekomen, uit hoofde van den mist genoodzaakt waren zich gedurende uren aldaar op te houden. In beide gevallen deed zich het gemis van een behoorlijk inge richt en gunstig gelegen hotel sterk ge voelen. Bij ontstentenis aldaar van alles, wat ge lijkt op eene behoorlijke gelegenheid om zich na eene lange reis te restaureeren, uitte zich vaak de wel te begrijpen ontevredenheid der reizigers. Die toestand wekte meer dan een maal bij vreemdelingen een afkeer van deze lijn, die zich overigens, volgens hunne eigene erkentenis, in tal van opzichten aanbeveelt. Tegenover deze zienswijze werd door andere leden beweerd, dat de oprichting van een hotel nog niet dringend noodig is, ja enkelen waren zelfs van meening dat de Staat zich er in 1876 in het geheel niet mede had moeten bemoeien. De eerstgenoemde leden konden dit niet toegeven. Zeer terecht had, naar hunne mee ning, de wetgever in 1876 aan de maatschap pij die verplichting opgelegd. De ervaring heeft, volgens hen, overtuigend bewezen dat, de behoefte daaraan ontwijfelbaar bestaat Er is hier wel degelijk periculum in mora, terwijl ook bovendien aan de oprichting van een hotel dit voordeel verbonden is, dat bet eventueel tot stand komen van een dag dienst daardoor niet andera dan bevorderd kan worden. Het wekte voorts bevreemding, dat de regeering eerst thans eenige dagen vóór dat de fatale termijn i9 aangebroken, met haar voorstel komt om de maatschappij, welke in gebreke bleef hare wettelijke verplichting na te komen, van de naleving te ontheffen. De meeste leden gaven te kennen, dat zij zich niet tegen eenige verlenging van den oorspronkelijken termijn van vier jaren zou den verklaren, maar drongen er toch op aan dat de verplichting zou blijven bestaan en de termijn niet al te ruim zou gesteld worden. Door het aannemen van een langen ter mijn vervalt elke zekerheid, dat het publiek belang niet zal worden geschaad en dat de oprichting verzekerd blijve. Terwijl dus eenerzijds een uitstel van Iwee of drie jaar voldoende werd geacht, werd anderzijds als de meest wenschelijke regeling voorgesteld het toe te staan voor den tijd van één jaar. Naar men verneemt bestaat het voor nemen om alhier 2 kanonnen van 12 c.M. te plaatsen ten einde saluutschoten te doen ter eere van vorsten en vorstinnen die bij het reizen gebruik maken van de lijn VlissingenQueenboro', De St. Ct. bevat een kon. besluit tot vaststelling van een reglement voor het gebruik van de staatsspoorweghaven in do stads Rietlanden te Amsterdam en de wet tot goedkeuring eener overeenkomst tus schen den staat en Z. K. H. prius Frede- rik der Nederlanden, houdende regeling der afdoening van vorderingen, in verband staande met de goederen bedoeld in de wet van 25 Mei 1816 (Staatsblad no. 35) De volgende branden worden in de N.RCt. van gisteren vermeld. Te Borger een turf- brand, waarbij tevens een woning vernield werd. Te Blijk (Friesland) brand in het hulp-postkanioor. Te Broekhaven bij Til burg idem in een herberg en te Warffum in een winkelhuis, beiden verbrandden ge heel en met moeite werden de bewoners gered. Te Eist een woonhuis en schuur verbrand. Te Utrecht een sigarenfabriek verbrand. Onder Tilburg eenige bunders heide afgebrand. Op de lijst der 59 hoogst aangeslagenen in 's rijks directe belastingen in de provin cie Zeeland komt als no. 1 voor mr. Cor- nelis van der Lek de Clercq, te Noord- gouwe voor f 3952.39; het laatste J. C. Lantsheer te Middelburg voor f 628.70. Het oudste lid der Staten van Zeeland, jhr. P. D. van Citters, heeft verzocht bij de aanstaande verkiezing niet meer in aan merking te komen. Gedurende 42 jaren was hij lid dier vergadering en van 1851 tot 1879 had hij zitting in het gedepu teerde college, waaruit hij toen wegens zwakke gezondheid zijn ontslag nam. Aan de H. Ct. meldt men uit Bergen op Zoom, dat de 84-jarige Marinus Stok Maandag vijf en zeventig jaren als koewach ter in dienst was op de hofstede Jagerrust gelegen in de gemeente Halsteren. Eerstdaags zal te Amsterdam de eerste openbare speeltuin geopend worden. Aan het »Voorloopig reglement voor de open bare speeltuinen'' is het volgende ontleend Yan de Yereeniging tot veredeling van het volksvermaak, daartoe bijgestaan door eene bijzondere commissie, gaat uit het oprichten van openbare speeltuinen, met het doel om de schoolgaande jeugd in hare vrije uren gepaste uitspanning te ver schaffen, De speelplaatsen zullen tot bereiking van bovengenoemd doel geopend zijn, aaD te vangen 15 April, eindigende 15 September, of zooveel vroeger en later als door de Commissie zal worden doelmatig geacht. De tuinen zullen des avonds te 8 uren gesloten worden. In het voor en najaar kan de commissie tot eene vroegere slui ting orde geven. Tien minuten voor de sluiting wordt een klok geluid tot waar schuwing voor de bezoekers. Do tuinen worden geopenda. dagelijks ten 5 uur, b. Zaterdag en Zondag ten V-fa uur, c. algemeene en vacantiedagen van 912 en en vau 3 uur tot de sluiting. De speeltuinen zijn op genoemde tijden

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1880 | | pagina 1