1880. tT-MAATSCHAPPIJ ELAND". >oor Ptrsonen en Goederti TUSSCHEff idea via Ouecnboro, Keil-. des avonds 9.45 u;. uit Londen: 8.40 uur. 8.S8 des avonds. 8.35 I BARGBDIENST BURG- en VLISSIWGEj ■chenliggende plaatsen. 6 ELIJKS: u r a. 's morg, 6.15, 9,15, i._, |.30, 7.-. iin, 's morg. 8.11.— 2.30, 5.- 8.—. ags van Middelburg laats van 1 uur. ENCEDIENST met de Breskensehe euzengehe Boot, .n 25 CENT per persoon 1 HET „HOTEL GOES" gens 11 en 's namiddags 4 toomboot naar het spoor d af 0,15 per persoon. RBOOTDIENST 3 en W ALZOORDEN. ling met den Staats-Spoorweg GEN EN R 00 SEND A. vageudienst van en naar Uren va iValzoordeu voorm. 6.45, Vlalce 7.20, nam Walsoorden 9,30, Hansweert nam. 6, ENDIENST Walzoorden voorm. 5,20 en Hulst na aankomst der Boot. ER-SCHELDE MAANDEN MAANDAG, WOENSDAG en ZATERDAG. voorin. 7.30 nam. 10.30 11— 6.'s midd. 12, 5.30 nam. 12 uiterlijk 2 uren ankomen. r. 7,20 5 n. 2 30 7,35 1 3,41 6,38 J 10,35 2, tO 10,40 3,— 9,50 4,45 10,20 5,59 12,5 6,40 1,1 5,1 2,16 6,30 3,5 7,8 7,57 i 3,27 7,25 0 3 3,50 9 3,57 9 4,14 4.20 5 4,32 14 4,43 8,6 2 4,53 7 5,9 6 5.20 8,35 9,6 5,30 8,45 9.15 1880 N». 25, Donderdag 25 Maart. I8'is Jaargang. BUREAU IVlcHwendijk wijk H J\o. 101. -5aC-^o^£> - v Adrertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag en Zaterdag voormjddag 10 uren. De prijs van 14 regels is 40 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents. UITGEVER; F, O SCEIIFFEK, te flissiiigeci. Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondags. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,—, fout» per post 1,15. Afzonderlijke Nummers 10 Cents. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. EENIG AGJ5NT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAUBE Co.. TE FRANKFORT. Abonnementen voe£r België, lluitsclil.ind, Engeland en FB'.inkrijk f 1.05 per 3 maawdc u. GEMEENTE-BESTUUR. No. 25. PATENTEN. Verkrijgbaar stelling d'erpatent'en, 3e kwartaal, over het dienst ju ar 1879/g0. De Burgemeester en Wethouders van Vlis singen, makeD bekend dat de patenten van bet 3e kwartaal van het dienstjaar lS^/eo verkrijgbaar zijn gesteld ter gemeente-sepretario, waar zij kunnen worden afgehaald van den 25 Maart tot en met den 8 April a. s. van des morgens 10 tot des namiddags 3 uren de Zondagen uitgezonderd; dat de patenten die niet binnen dien tijd zijn afgehaald, overeenkomstig de bepalingen der wet, aan de buizen van de belanghebben den zullen worden afgegeven, door den deur waarder der directe belastingen, tegen vol doening van het daarvoor verschuldigde; wordende de belanghebbenden tevens her innerd, dat zij, die desgevraagd, hun patent tiet kunnen vertoónon, zich blootstellen, aan de boete, by de wet bedreigd. En is hiervau afkondiging geschied, waar het behoort, den 29 Maart 1880. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. S MI T. Do Secretaris, P. FORBES WELS. Met ingenomenheid kunnen wij vermel den, dat de Prêcurseur begonnen is, na de opname van een schrijven van den heer A. Smit, in zijn nummer van Zaterdag jl., in het daarop volgend nummer van Zon dag eeu uitvoerigen brief van een Rotter- darasch huis in granen op te nemen, die in geen geringe mate het zijne kan toe brengen, om eenig licht te verspreiden over de zware beschuldigingen van den Précur- seurin zake van de handels- en scheep vaart beweging gedureude dezen winter alhier. In afwachting van het antwoord aan de kamer van koophandel op de ingebrachte beschuldigingen van Antwerpsche zijde, dat wij met belangstelling te gemoet zien, laten wij den hoofdzakelijken inhoud van het door voornoemde firma vermelde volgen In December 11schrijft die firma, ver wachtten wij alhier eén« stoomboot, gela den met 2000 ton graan, maar tengevolge van de ingevallen vorst liep dit schip te Vlissingen binnen en wij hebben aldaar niet de minste moeilijkheid ondervonden om de lading aldaar te losse i en op te slaan. Daar deze werkzaamheden onder onze leiding en ons persoonlijk toezicht hebben plaat» gehad, meenen wy met kennis van zaken over den. toestand te "Vlissingen Ie kunnen spreken. In vele opzichten zijn wij het met u eens; daarentegen moeten wij tegen een aan-, tal punten in het artikel van uw blad van 14 dezer opkomen Uw voorbeeld volgende, zullen wij ons onthouden van liet noemen van namen en mogen wij tut ons genoegen ontkennend antwoorden op de vraag, of ook wij zooveel hebben moeten betalen in ver houding de geloste lading der stoomboot, die ons zeer goed bekend is en die J 0,000 frs heeft moeten betalen voor het lossen van 200 ton. Degeheele lading onzer boot, van omstreeks 2000 ton graan is gelost, opgeslagen, be hoorlijk gewogen en door ons persoonlijk ge controleerd, voor ongeveer 7000 frs vvaur- onder nog begrepen is onze eigen com missie. berekend op den voet, als wij die te Rotterdam in rekening brengen. Ook wij hebben, voor de huur en het transport der balken en planken voor de losbvug moeten betalen en wij zijn het met u eens, dat die kosten niet gering geweest zijn. Echter heb ben wij den kostbaren lichter achterwege gelaten en ons bediend van een vlot, dat ons welwillend is afgestaan. Allen die, evenals wij, gezien hebben op welke belachelijke manier het graan en de andere voor Antwerpen bestemde koopwa ren gelost zijn en hoe onhandig men daar bij te werk ging, hebben zeer goed kun nen begrijpen, dat dit tot buitensporige kosten aanleiding heeft moeten geven. Wat de zakken geschiedenis aangaat, die komt ons zoo ongerijmd voor, dat wij er niet bij zullen stilstaan. W&t ons betreft hebben wij ons niet té beklagen gehad over hetgeen door u „wonderlijke kosten" ge noemd worden; onze rekening zou echter veel hooger geweest zijn, bijaldien wij van de meer dan gunstige gelegenheid hadden gebruik gemaakt om er willekeurige ge fabriceerde posten op te doen voorko men. Binnen weinige dagen werd Vlissingen opgepropt vol met stoom- eu zeilschepen en daar dit slechts zelden plaals vindt, zou het onbillijk zijn te verwachten dat deze kleine stad dezelfde'hulpmiddelen en inrichtingen zou bezitten als Rotterdam of Antwerpen. In dit buitengewoaé geval moesten de eige naars der ladingen buitengewone maatregelen nemen voor de lossing hunner waren. Men heeft zich te Antwerpen daarover zeer wei nig bekommerd, want voor zoo ver wij heb ben kunnen nagaan, heeft men het toezicht over de lossing van de stoomboot, waarop door u bedoeld wordt, opgedragen aan een persoon, die, hoe bekwaam hij overigens ook inogo zijn, weinig vertrouwd bleek te zijn met dit werk en zelfs niet wist, welke soort en welke hoeveelheid materieel men voor eene spoedige en behoorlijken lossing noo- dig had. De Antwerpsche huizen hadden beter ge daan, met eeuige personen naar Vlissingen te zenden, die met kennis van zaken den loe- stand hadden kunnen beoordeeleii en daar naar hunne maatregelen hadden kunnen nemen. Zulks is echter niet geschied. Bij gebrek aan werkzaamheden was inen genoodzaakt zijn toevlucht te nemen tot boeren arbeiders uit de omliggende dorpen, van wie men zedelijkerwijs niet verwachten kon, dat zij als bekwame sjouwerlieden zou den werken. In Antwerpen mag men daar over niet klagen, daar men verzuimde per sonen naar Vlissingen ie zeudeo, onder wier leiding deze werklieden, die vol goeden wil, doch voor dit soort van werken vreemd wa ren, met vrucht hadden kunnen werken Wat ons betreft, schrijft de firma, hebben wij ons zeer goed met hen kunnen helpen, door hen ie 'plaatsen onder de leiding van een aan tal onzer sjouwerlieden uit Rotterdam. Bij het lossen der voor Antwerpen be stemde goederen hebben wij niet kunnen bemerken dat behoorlijk toezicht gehouden werd; wel werden door hen, die er mede be last waren, luide klaebteu vernomen, miar slaken zelf geen vingtr uit om de zaken beter te doen gaan. Wat do kosten van opslag betreft, moeten wij verklaren, dat wij zelfs nog iets minder betaald hebben dan het door u aangehaalde Antwerpsche tarief. Van een streven oin van de onverwachte gelegenheid te profi- teoren en zoodoende de haven in den vr emde in discredit te brengen hebben wij zeer weinig bespeurd. Wel is waar, werden ons soms ook verbazend hooge pry zen voor sommige zaken gevraagd, maar wij gaven daar niet dadelijk aan toe, en ten koste van eenig onderzoek, werden wij dan ook veel goedkooper geholpen. Van daar dat wij ons overtuigd houden dat de Antwerpenaars zei ven de schuld zijn geweest van de meeste grieven, waar over zij zich beklagen. Echter moet erkend worden, dat de hulp middelen der haven van Vlissingen nog zeer onvoldoende zijn en veel te wenschen overlaten. Evenzoo dat er te weinig wag gons waren, maar dat was niet alleen te Vlissingen het gevaloveral was, ten ge volge van den groot en aanvoer van goederen, gebrek aan waggons. Onjuist is het echter te beweren, dat "een sleeperswagens te Vlissingen te ver krijgen waren. Wij zelveu hebben er voor vrij groo'.e hoeveelheden goederen van ge bruik gemaakt en tot geen hooger prijs dan in gewone tijden te Rotterdam. Hier uit blijkt dus dat de persoon, die u hier omtrent ingelicht heeft, zich niet genoeg moeite heeft gegeven. Volkomen zijn wij het met u eens. dat de heffing van een recht van "een gulden per waggon voor de passage van den rijweg ongerijmd is maar daarvan hebben wij geene ervaring en zou eene opheldering zeker niet overbodig wezen. Ten slotte spreken wij de hoop uit, dat het gemeentebestuur van Vlissingen den aanstaanden zomer zal gebruiken om de haven zoo in te richten, dat zij voor elke eventualiteit gereed zij, indien wy laler opnieuw door de vorst verrast mochten wor den maar tevens zou het te wenschen zijn, dat de Antwerpsche huizen, die van de Vlissingsche haven gebruik willen maken, de behartiging hunner belangen slechts toevertrouwden aan personen met een kalm oordeel, pradische kennis en nauwgezet plichtsgevoel, die geheel op de hoogte zijn van hunne taak, waaraan vaak gvoote moeilijkheden verbonden zijn. Dan zal Vlissingen, waarvan wij thans de prachtige dokkeu slechts in t.ijd van nood gebiuik- teu, in de achting van België en Neder land rijzen en meer en meer als voorhaven van Antwerpen kunnen gebezigd worden. Binne it la n d. Vlissingen, i.4 Maart Naar wy vernomen, zal de vereeniging voor volksvoordrachten en volksvermaken alhier hare laatste vulksvoordrucht voor dit seizoen geven op Woensdag 31 Maart a. s. en zullen o. a op dien avond be handeld worden de in de vraagbus inge komen onderwerpen. Iu de daaraanvol gende week en wel op Donderdagavond 8 April zul zy hare toegezegde extra-uit voering doen plaais hebben, waartoe be halve de leden en donateurs der vereeni ging ook.vrijen toegang zuilen hebben zij, die door het bezit van drie of vier ver schillende kaartjes kunnen bewijzen de le zingen in het afgeloopeti seizoen trouw te hebben bezocht.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1880 | | pagina 1