1880.
tT-MAATSCHAPPIJ
ELAND".
>oor Ptrsonen en Goederti
TUSSCHEff
idea via Ouecnboro,
Keil-. des avonds 9.45 u;.
uit Londen:
8.40 uur.
8.S8 des avonds.
8.35 I
BARGBDIENST
BURG- en VLISSIWGEj
■chenliggende plaatsen.
6 ELIJKS:
u r a. 's morg, 6.15, 9,15,
i._, |.30, 7.-.
iin, 's morg. 8.11.—
2.30, 5.- 8.—.
ags van Middelburg
laats van 1 uur.
ENCEDIENST
met de Breskensehe
euzengehe Boot,
.n 25 CENT per persoon
1 HET „HOTEL GOES"
gens 11 en 's namiddags 4
toomboot naar het spoor
d af 0,15 per persoon.
RBOOTDIENST
3 en W ALZOORDEN.
ling met den Staats-Spoorweg
GEN EN R 00 SEND A.
vageudienst van en naar
Uren va
iValzoordeu voorm. 6.45,
Vlalce 7.20, nam
Walsoorden 9,30,
Hansweert nam. 6,
ENDIENST
Walzoorden voorm. 5,20 en
Hulst na aankomst der Boot.
ER-SCHELDE
MAANDEN
MAANDAG, WOENSDAG
en ZATERDAG.
voorin. 7.30 nam.
10.30
11—
6.'s midd. 12,
5.30 nam. 12
uiterlijk 2 uren
ankomen.
r. 7,20
5
n. 2 30
7,35
1
3,41
6,38
J
10,35
2, tO
10,40
3,—
9,50
4,45
10,20
5,59
12,5
6,40
1,1
5,1
2,16
6,30
3,5
7,8
7,57
i
3,27
7,25
0
3
3,50
9
3,57
9
4,14
4.20
5
4,32
14
4,43
8,6
2
4,53
7
5,9
6
5.20
8,35
9,6
5,30
8,45
9.15
1880 N». 25,
Donderdag 25 Maart.
I8'is Jaargang.
BUREAU
IVlcHwendijk wijk H J\o. 101.
-5aC-^o^£> - v
Adrertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag en Zaterdag voormjddag 10 uren.
De prijs van 14 regels is 40 Cents.
Voor eiken regel meer 10 Cents.
UITGEVER;
F, O SCEIIFFEK, te flissiiigeci.
Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondags.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,—, fout» per post 1,15.
Afzonderlijke Nummers 10 Cents.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
EENIG AGJ5NT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAUBE Co.. TE FRANKFORT.
Abonnementen voe£r België, lluitsclil.ind, Engeland en FB'.inkrijk f 1.05 per 3 maawdc u.
GEMEENTE-BESTUUR.
No. 25. PATENTEN.
Verkrijgbaar stelling d'erpatent'en, 3e kwartaal,
over het dienst ju ar 1879/g0.
De Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen, makeD bekend
dat de patenten van bet 3e kwartaal van het
dienstjaar lS^/eo verkrijgbaar zijn gesteld ter
gemeente-sepretario, waar zij kunnen worden
afgehaald van den 25 Maart tot en met den
8 April a. s. van des morgens 10 tot des
namiddags 3 uren de Zondagen uitgezonderd;
dat de patenten die niet binnen dien tijd
zijn afgehaald, overeenkomstig de bepalingen
der wet, aan de buizen van de belanghebben
den zullen worden afgegeven, door den deur
waarder der directe belastingen, tegen vol
doening van het daarvoor verschuldigde;
wordende de belanghebbenden tevens her
innerd, dat zij, die desgevraagd, hun patent
tiet kunnen vertoónon, zich blootstellen, aan
de boete, by de wet bedreigd.
En is hiervau afkondiging geschied, waar
het behoort, den 29 Maart 1880.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. S MI T.
Do Secretaris,
P. FORBES WELS.
Met ingenomenheid kunnen wij vermel
den, dat de Prêcurseur begonnen is, na de
opname van een schrijven van den heer
A. Smit, in zijn nummer van Zaterdag jl.,
in het daarop volgend nummer van Zon
dag eeu uitvoerigen brief van een Rotter-
darasch huis in granen op te nemen, die
in geen geringe mate het zijne kan toe
brengen, om eenig licht te verspreiden over
de zware beschuldigingen van den Précur-
seurin zake van de handels- en scheep
vaart beweging gedureude dezen winter
alhier.
In afwachting van het antwoord aan de
kamer van koophandel op de ingebrachte
beschuldigingen van Antwerpsche zijde, dat
wij met belangstelling te gemoet zien, laten
wij den hoofdzakelijken inhoud van het
door voornoemde firma vermelde volgen
In December 11schrijft die firma, ver
wachtten wij alhier eén« stoomboot, gela
den met 2000 ton graan, maar tengevolge
van de ingevallen vorst liep dit schip te
Vlissingen binnen en wij hebben aldaar
niet de minste moeilijkheid ondervonden
om de lading aldaar te losse i en op te
slaan.
Daar deze werkzaamheden onder onze
leiding en ons persoonlijk toezicht hebben
plaat» gehad, meenen wy met kennis van
zaken over den. toestand te "Vlissingen Ie
kunnen spreken.
In vele opzichten zijn wij het met u
eens; daarentegen moeten wij tegen een aan-,
tal punten in het artikel van uw blad van
14 dezer opkomen Uw voorbeeld volgende,
zullen wij ons onthouden van liet noemen
van namen en mogen wij tut ons genoegen
ontkennend antwoorden op de vraag, of ook
wij zooveel hebben moeten betalen in ver
houding de geloste lading der stoomboot,
die ons zeer goed bekend is en die J 0,000
frs heeft moeten betalen voor het lossen van
200 ton.
Degeheele lading onzer boot, van omstreeks
2000 ton graan is gelost, opgeslagen, be
hoorlijk gewogen en door ons persoonlijk ge
controleerd, voor ongeveer 7000 frs vvaur-
onder nog begrepen is onze eigen com
missie. berekend op den voet, als wij die te
Rotterdam in rekening brengen. Ook wij
hebben, voor de huur en het transport der
balken en planken voor de losbvug moeten
betalen en wij zijn het met u eens, dat die
kosten niet gering geweest zijn. Echter heb
ben wij den kostbaren lichter achterwege
gelaten en ons bediend van een vlot, dat ons
welwillend is afgestaan.
Allen die, evenals wij, gezien hebben op
welke belachelijke manier het graan en de
andere voor Antwerpen bestemde koopwa
ren gelost zijn en hoe onhandig men daar
bij te werk ging, hebben zeer goed kun
nen begrijpen, dat dit tot buitensporige
kosten aanleiding heeft moeten geven.
Wat de zakken geschiedenis aangaat, die
komt ons zoo ongerijmd voor, dat wij er
niet bij zullen stilstaan. W&t ons betreft
hebben wij ons niet té beklagen gehad over
hetgeen door u „wonderlijke kosten" ge
noemd worden; onze rekening zou echter
veel hooger geweest zijn, bijaldien wij van
de meer dan gunstige gelegenheid hadden
gebruik gemaakt om er willekeurige ge
fabriceerde posten op te doen voorko
men.
Binnen weinige dagen werd Vlissingen
opgepropt vol met stoom- eu zeilschepen en
daar dit slechts zelden plaals vindt, zou het
onbillijk zijn te verwachten dat deze kleine
stad dezelfde'hulpmiddelen en inrichtingen
zou bezitten als Rotterdam of Antwerpen.
In dit buitengewoaé geval moesten de eige
naars der ladingen buitengewone maatregelen
nemen voor de lossing hunner waren. Men
heeft zich te Antwerpen daarover zeer wei
nig bekommerd, want voor zoo ver wij heb
ben kunnen nagaan, heeft men het toezicht
over de lossing van de stoomboot, waarop
door u bedoeld wordt, opgedragen aan een
persoon, die, hoe bekwaam hij overigens ook
inogo zijn, weinig vertrouwd bleek te zijn
met dit werk en zelfs niet wist, welke soort
en welke hoeveelheid materieel men voor
eene spoedige en behoorlijken lossing noo-
dig had.
De Antwerpsche huizen hadden beter ge
daan, met eeuige personen naar Vlissingen
te zenden, die met kennis van zaken den loe-
stand hadden kunnen beoordeeleii en daar
naar hunne maatregelen hadden kunnen
nemen. Zulks is echter niet geschied.
Bij gebrek aan werkzaamheden was inen
genoodzaakt zijn toevlucht te nemen tot
boeren arbeiders uit de omliggende dorpen,
van wie men zedelijkerwijs niet verwachten
kon, dat zij als bekwame sjouwerlieden zou
den werken. In Antwerpen mag men daar
over niet klagen, daar men verzuimde per
sonen naar Vlissingen ie zeudeo, onder wier
leiding deze werklieden, die vol goeden wil,
doch voor dit soort van werken vreemd wa
ren, met vrucht hadden kunnen werken
Wat ons betreft, schrijft de firma, hebben wij
ons zeer goed met hen kunnen helpen, door
hen ie 'plaatsen onder de leiding van een aan
tal onzer sjouwerlieden uit Rotterdam.
Bij het lossen der voor Antwerpen be
stemde goederen hebben wij niet kunnen
bemerken dat behoorlijk toezicht gehouden
werd; wel werden door hen, die er mede be
last waren, luide klaebteu vernomen, miar
slaken zelf geen vingtr uit om de zaken
beter te doen gaan.
Wat do kosten van opslag betreft, moeten
wij verklaren, dat wij zelfs nog iets minder
betaald hebben dan het door u aangehaalde
Antwerpsche tarief. Van een streven oin
van de onverwachte gelegenheid te profi-
teoren en zoodoende de haven in den vr emde
in discredit te brengen hebben wij zeer
weinig bespeurd. Wel is waar, werden
ons soms ook verbazend hooge pry zen voor
sommige zaken gevraagd, maar wij gaven
daar niet dadelijk aan toe, en ten koste
van eenig onderzoek, werden wij dan ook
veel goedkooper geholpen.
Van daar dat wij ons overtuigd houden
dat de Antwerpenaars zei ven de schuld
zijn geweest van de meeste grieven, waar
over zij zich beklagen.
Echter moet erkend worden, dat de hulp
middelen der haven van Vlissingen nog
zeer onvoldoende zijn en veel te wenschen
overlaten. Evenzoo dat er te weinig wag
gons waren, maar dat was niet alleen te
Vlissingen het gevaloveral was, ten ge
volge van den groot en aanvoer van goederen,
gebrek aan waggons.
Onjuist is het echter te beweren, dat
"een sleeperswagens te Vlissingen te ver
krijgen waren. Wij zelveu hebben er voor
vrij groo'.e hoeveelheden goederen van ge
bruik gemaakt en tot geen hooger prijs
dan in gewone tijden te Rotterdam. Hier
uit blijkt dus dat de persoon, die u hier
omtrent ingelicht heeft, zich niet genoeg
moeite heeft gegeven.
Volkomen zijn wij het met u eens. dat
de heffing van een recht van "een gulden
per waggon voor de passage van den rijweg
ongerijmd is maar daarvan hebben wij
geene ervaring en zou eene opheldering
zeker niet overbodig wezen.
Ten slotte spreken wij de hoop uit, dat
het gemeentebestuur van Vlissingen den
aanstaanden zomer zal gebruiken om de
haven zoo in te richten, dat zij voor elke
eventualiteit gereed zij, indien wy laler
opnieuw door de vorst verrast mochten wor
den maar tevens zou het te wenschen zijn,
dat de Antwerpsche huizen, die van de
Vlissingsche haven gebruik willen maken,
de behartiging hunner belangen slechts
toevertrouwden aan personen met een kalm
oordeel, pradische kennis en nauwgezet
plichtsgevoel, die geheel op de hoogte zijn
van hunne taak, waaraan vaak gvoote
moeilijkheden verbonden zijn. Dan zal
Vlissingen, waarvan wij thans de prachtige
dokkeu slechts in t.ijd van nood gebiuik-
teu, in de achting van België en Neder
land rijzen en meer en meer als voorhaven
van Antwerpen kunnen gebezigd worden.
Binne it la n d.
Vlissingen, i.4 Maart
Naar wy vernomen, zal de vereeniging
voor volksvoordrachten en volksvermaken
alhier hare laatste vulksvoordrucht voor
dit seizoen geven op Woensdag 31 Maart
a. s. en zullen o. a op dien avond be
handeld worden de in de vraagbus inge
komen onderwerpen. Iu de daaraanvol
gende week en wel op Donderdagavond
8 April zul zy hare toegezegde extra-uit
voering doen plaais hebben, waartoe be
halve de leden en donateurs der vereeni
ging ook.vrijen toegang zuilen hebben zij,
die door het bezit van drie of vier ver
schillende kaartjes kunnen bewijzen de le
zingen in het afgeloopeti seizoen trouw te
hebben bezocht.