IJSSIMiSIII 1880 IV0. S3. [880. 5 '-MAATSCHAPPIJ LAND". or Personen en Goederen I jSSCHEN leu via Oiiecuboro. is avonds 9. v5 \\»r I lit L o a d e .40 uur. I Zondag 14 Maart. I8a° Jaargan VRGEDIENST JRG en VLISSINGEN enliggencle plaatten. EtlJKS: 's liiorg. 6.15, 9.15, 3.30, 7.—. 38 des avonds. BUREAU Ntenwendljk vtjk a No. 101, Middelburg 1.10 *CEDIENST t de Breskensche en zensche Boot, 25 CENT por persoon :ET „HOTEL GOES" en 's namiddags 4 uur. mboot naar het spoor a f 0,15 per persoon. jidrertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag en Zaterdag voormiddag 10 uren- De prijs van 14 regels is 40 Cents. Yoov elke u regel meer 10 Cents. OOTDIENST 1WALZOORDEN. v. v met den Staats-Spooryyeg DN EN ROOSENDAAL mdieust van en naar Hulst Uren van vertrek morden voorin. 6.45, :e 7.20, nam 1.30 soorden 9,30, 4.25 3weert nam. 6. DIENST jlzoorden voorm. 5,20 en II, i aankomst der Boot. R-SCH 1'ILDË. 8AN DEN jMAANDAG, WOENSDAG en ZATERDAG. UITGEVER; ïX SCBLlffFEIi, te VlSssJugeai Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondag». Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,franco per post 1,15. Afzonderlijke Nummers 10 Cents. .Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. 1DAUBE Co., TE FRANKFORT. AbonnemciitciD voor HïeHgië, Ehiitscliland, Eiigelatid ets F a- je oi Si y ij ik f 2.65 per 8 inaande u. 6.— 's midd. 12.— 5.30 nam. 12.30 [rlijk 2 uren ■omen. y. 7.20 n. 2.30 7,35 3,41 6,38 35 2,40 40 3,— 50 4,45 20 5,59 5 6,40 fi.50 1 5,1 6.20 16 6,30 7,5» 7,8 7,57 8,45 8,55 27 7,25 9,12 9,21 ,50 9,35 ,57 9,41 .14 9,51 ,20 9,56 ,32 10,7 ,43 8,G 10,18 ,53 ,9 10/26 10,41 ,20 8,35 9,6 10,50 11.- ,30 8,45 9.15 7.15 10,55 10,40 6,50 8,5 11,50 8,30 2, ,5 8,55 12,40 9,15 1,3 9,23 1,12 9,30 1,20 Ter Neuzen opgeofferd." Deze schijn- veelbeteekenende en betrekkelijk aan- ilijke woorden vindt men aan het hoofd een door mr. E. Fokker, in de Mid- ugsclie Courant van 9 dezer ingezon- stuk, welks inhoud blijkbaar de strek- heelt, om, ingeval de overeenkomst Belgie ten opzichte van liet kanaal zen—Gent, in verband met de over- van bet Ccntraal-Belgisch-spoor op itland's grondgebied, niet in het belang Ter Neuzen gewijzigd wordt, de leden 2de kamer aan te zetten, die overeen- al te doen verwerpen. I man als de heer Fokker er toe •men is, om zulk een in de gegeven aadigheden gevaarlijk stuk de wereld zenden verklaren wij, met zoo menig irfcijdig beoordeelaar dezer zaak, niet te begrijpen. Kenden wij den heer beter en waren wij niet van het ndeel overtuigd, zouden wij allicht ge il worden, om hem dienaangaande ge- verkeerde dvijfveeren toe te dichten. •er3 heeft het alle schijn, dat de lieer en handje wil helpen, om den intcr- inalen handel en. scheepvaart nog al naar elders te doen verplaatsen en oeade alle hier door den staat aange- werken nutteloos te maken. Voor m voor wat toch stelt de heer F. zich bres? Voor niets meer, maar ook niets er dan yoor eene gemeente, die wegens geïsoleerde ligging en bijzondere po- tot heden toe met den Nederland- groothandel niets te maken heeft en aede ook nimmer zal te maken krij- d werden alle vrome wenschen ver- Wat de heer F. dus wil, grenst o. i., zoowel Nederlaud als Belgie het alge- belang aan dat van bijzondere plaat- "•Iden opofferen, voor een groot deel mogelijke. 01 zou het vooral van kant van Belgie geen dwaasheid moeten moemd, indien men, na zich een van eenige millioenen te hebben 't. voor do verbreediug en verdieping ?t kanaal er bovendien nog toe over- °Qi de nu reeds zoo lage vrachttarie- "lailanig in het belang van Ter Neu- Derminderen, dat eigenlijk het kanaal *S overbodig werd Doch men zal Men moet op den winter reke- ffanneer alle kanalen en ook dat van ^UzenGent onbevaarbaar zijn, als ecr eon te hoog spoortarief geen belet- J0ï den transito-handel moet kunnen Men vergoten echter nipt, dat deze redeneering geenszins steek kan houden voor Ter Neuzen, daar toch ook die haven, of liever de mond van liet kanaal bij ijsgang ongenaakbaar is, zooals in dezen winter nóg zoo duidelijk is gebleken. Overigens komt het ons in alle gevallen voor dat Neuzen meer belang heeft bij een flink kanaal dan bij een spoorweg, welks station ten gevolge der vestingwerken zulk een ongeriefelijk end evenals helaas pok hier het geval is, buiten de bebouwde kom der gemeente moet zijn. Maar zegt mr. F.Neuzen kan, indien alle belemmeringen worden weggenomen en bij alle mogelijke medewerking een handels haven van den eersten rang worden en hier- tue mede te werken is niet alleen in het be lang van Zeeuwsch-Vlaanderen en Zeeland maar ook in dat van Nederland. Van daar dat hij de wijsheid inroept der kumer'eden, die het nu nog in de hand hebben, de over eenkomst te verwerpen. Maar hoe en waar om mag men wel vragen, zou Neuzen een zee haven van den eersten vang kunnen en moe ten worden? Des winters bij aanhoudenden vorst even als de meeste havens van ons land ontoegankelijk, is en blijft Neuzen eene ves ting, in welks nabijheid het maken van kunst werken tevens meer en meer ondoenlijk wordt door de aanhoudende oever-af.-chui- vingen en verdieping van den stroomDaar enboven heeft Belgie Neuzen als spoorweg- haven niet noodig en dat nog minder als de spoorlijn WoensdrechtAntwerpen gereed zal zijn, daar deze lija toch alsdan de aller gunstigste gelegenheid zal aanbieden voor het transito vervoer van eu naar Belgie. Dit is dan trouwens zeer te recht door de Belgische regeering ingezien en begrepen, en in het nauwst verband gebracht met den verkoop van den Centraal-Helg. spoorweg, terwijl de aankoop van dien weg wederom door ons gouvernement in het nauwst verband staat tot de belangen der zuiderliju, die, na slui ting dei overeenkomst, zoo als ze daar ligt, en na aanleg der lijn Woensdrecht—Antwer pen, gemakkelijker en tevens veel voordeeli- ger dan nu liet geval is, zal kunnen worden geëxploiteerd. Hoe het daarom mogelijk is, dat een man, als de heer F. de zoo ondergeschikte Ter Neuzensche quaestie, een Nederlandscb belang kan noemen, komt ons medo on begrijpelijk voor. Men drijft den spot en terecht met Amsterdam en Rotterdam, als men van dien kant de lokale belangen dier steden voor Nederlnmlsche belangen wil doen aanmerken. Geschiedt zulks echter, dan is er en blijft het altijd nog voor en ion bate van vele Nederlnndsche bandelaars, tere ijl de kunstmatige uitbreiding van Ter Neuzen ten bate v$u enkele persouenen bij wel slagen alleen kan strekken om den handel uit ons land te bannen en dien op vreemden bodem over te brengen. Dat dit deu slaat ontzachelijk zou benadeelen,behoeft geen betoog. Evenmin als dat de niet aan neming der overeenkomst tusschcn Neder land en België niet anders dan tot groot nadeel voor den staat in het algemeen en voor Vlissingen in het bijzonder strekken zou» welks haven- en spoorwerken voor een groot deel alsdan nutteloos zouden gemaakt worden. En al mag het aan den eenen kant te verklaren zijn, dat men ie Ter Neuzen doet, 'wat men kin, om voor die gemeente een betere toekomst te zien aanbreken, aan den anderen kant valt bet toch niet te ont kennen dat het eene meer dan onverant woordelijke zaak zijn zou, indien daarvoor de belangen en eischen der Zuider-spoor- Iijn, oin van geen audere te gewagen, zouden moeten opgeofferd worden. Met het oog op het een en ander komt het ons derhalve voor, dat de kamer wijs zal handelen, met de overeenkomst in het be lang van het algemeen, onveranderd aan te ne m en. Binnenland. Vlissingen, 13 Maart In de Prccursear van Woensdag avond wordt naar aanleiding van de protesten uit Vlissingen tegen het bekende artikel van 4 Maart in dat blad het volgende gezegd „Wij hebben van de Kamer van Koophan del te Vlissingen een brief ontvangen, den volgenden dag gevolgd door een brief van den geachien burgemeester dier stad» beide ten doel hebbende ons te vragen, op welke feiten wij gemeend hebben te kunt.en steu nen, om tegen Vlissingen de vorwjjten te richten in ons artikel van 4 dezer getiteld Van dutvjerpen naar Woensdrecht en Vlissin gen sluit mij bij de Kamer van Koophan del aan, zegt ons de geachte burgemeester om u te verzoeken de feilen nauwkeurig aan te geven, waarop gij beschuldigingen bouwt, waarvan eerst dan de gegrondheid kan worden beoordeeld, als daaraan het vage en aigemeene karakter ontnomen zal zijn, het welk ze tot dusver nog hebben. Als hoofd van de plaatselijke overheid, en als eerste magistraatspe soon van de bevol king, welke gij beschuldigt, heb ik ontegen zeggelijk het recht beide te verdedigen, en van u het bewijs uwer beweringen te eischen. Wij begrijpen en eerbiedigen Mezen ge raakten toon van den burgemeester, en wij zullen hem voor zooveel wij kunnen en de ons opgelegde discretie ons toelaat, de vol doeninggeven, welke hij verlangt. Met betrekking tot deze zaak verzamelen wij eenige gegevens van algemeenen aard, welke wij kunnen openbaar maken, zonder eenig handelshuis in Antwerpen of in Vlis singen in de zaak te betrekken; want wij zijn vastbesloten dit debat vrij te houden van elke personaliteit, en indien iemand er be lang bij kan hebben namen in dit debat (e mengen, dan behoeft hij niet op ons te rekenon. Het geldt bier oozes inziens eene quaestie, hoogst gewichtig voor de toekomst van Vlissingen en hoogst belangrijk voor Antwerpen, en zij betreft hoofdzakelijk de onbillijke plaatselijke onkosten, de' lang zaamheid en den buitensporten prijs der geringsie werkzaamheden, de ontoereikend heid van gereedschappen en materieel, en de fout welke men te Vlissingen beging om van de stremming der scheepvaart te willen profiteeren, met 't oog op een tijde lijk voordeel, in plaats van er aan te den keu om voor het vervolg de sympathie en het vertrouwen van den buitenlandschen handel te winnen. Op dit terrein zullen wij aan de Kame^ van Koophandel en aan den bargemeester van Vlissingen eenige inlichtingen van al gemeenen aard verschaffen, welke naar onze meening, voldoende zijn om hen, die in don loekomstigen bloei dezer zeehaven belang si ellen, te doen wenschen dat men aldaar eenen anderen weg moge bewandelen. Indien de Kamer van Koophandel en de burgemeester er in slagen aan te too- nen, dat de door ons aangevoerde f iton zich niet voordoen of een geheel excep tioneel karakter hebben, dan zullen wij ons haasten het openlijk te erkennen. Vaak heeft men den Prêcurspur ver weten al te guusiig over Vlissingen te spreken, en onlangs nog, toen wij eenige beschouwingen maakten, over de yoordee- len, welke deze stad als voorhaven van Antwerpen zou kunnen bieden, is er ron dom ons een geschreeuw van verontwaar diging opgegaan over de wijze, waarop de Antwerpsche handelshuizen, die er hunne

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1880 | | pagina 1