E POOLE,
Zondag 11 Januari.
I8de Jaargan
g-
Gemeente-Bestuur
Bin nenland.
E LEIDEN.
VAN ALLE SOORTEN
Kissing en.
•atutoe/.igt den 24. Fel»r. 18SO,
ark, 2 pryzen elk 12000 Mark, 3 pry-
iz. onz. Tezamen 11800 pryzen met
contant Geld. Loten it N C
.k na afloop der trekking gewinly-
y gratis en franoo tegen vooraf-1
het bodragperpoetwiaeel, mnnt
Voor toezending der boetoldel
n ie eon poetzegol by te voegon. S
B. Schuier. Gtwrul-Ageiitev s
3lwjilMfeii^(^uit^flchland
van Effecten.
5. Jan.
n werkelijke schuld 21/, 65'/»
I dito dito 3 78'/4
dito dito 3 1013/4
Zeeland Oblig. 5
nd. dito 41/.
tndelmaatschnppij
bij Rotschild 2'Jj
179S/1S15. 5
18550cserie 5
leening I860 4<>/a
dito 4
jorw. Gr. maatsch. 5
4
buitenlandsche 3
2
1S5G—69. 3
algem. schuld 5
18090
in zilver Jan. Juli 5
dito April/Oct. 5
papier Mei/Nor.
.dito Febr./Aug. 5
4'/,
p dito (1871) 5
li Pacific 5
1163/«
963/g
i 80'Is
/130
78
153/4
147/l0
52»/,.
8a|„
ll'/lz
6C7/(
n 603,'4
V 89,3fu
593|j
„106
1917|j
e 109
v. 7,20
n. 2,30
7,35
3,41
6,38
10,35
2,40
110,40
3,—
9,50
4,45
10,20
5,59
jl2,5
0,40
6.50
1 1,1
5,1
6.20
2,16
6,30
7,52
3,5
7,8
7,57
8,45
8,55
3,27
7,25
o!l2
9 21
3,50
9^35
3,57
9,41
1 4,14
9,51
I 4.20
9,56
1 4,32
10,7
I 4,43
8,6
10,18
'4,53
10,26
5,9
10,41
1 5,20
8,35
9,6
10,50
11.—
5,30
8,45
9.15
7,15
10,55
6,35
6,50
10,40
6,10
8,5
11,50
7,30
8,30
12,.5
7,55
8,55
12,40
5,20
9,15
1,3
8,40
9,23
1,12
8,48
9,30
1,20
8,55
ZH veren speciën
a f 10.Wichtige Ducaten
Souvereigns f 12.05 a f 12.15
11.80 a f 11.90. Stukken van 20
Goud f 10.36 af 16.50. Baren
f95.afPiasters f 2.25
ncn f 2.35 a f Stukkens van
Brab. Kronen f 2.30 af
1.78.
T-MAATSCHAPPIJ
\)oor Personen en Goederen
'tusschen
iden via Quceuboro.
des avonds 9.15 nur
uit Londen!
8.40 uur. 1
1880 N°. 4.
BUREAU:
Nieu wendijk wijk No. 101.
Advertentiëu gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag en Zaterdag voormiddag 10 uren.
De prijs van 14 regels is 40 Cents.
"Voor eiken regel meer 10 Cents.
UITG EVER;
F. H SCUIFFER, te Vliseiugen.
Dit Blad verschijnt tweemaal per week, Donderdags en Zondag.-.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,franco per post 1,15.
Afzonderlijke Nummers 10 Cents.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
EENIG AGENT VOOR FRANKRIJK: DE FIRMA G. L. DAUBE Co.; TE FRANKFORT.
Abonnementen voor Rclgic, IMiitsclilnnd, Engeland cu Frankrijk f 1.05 per 3 maanden
No. i. SCHOOLGELD.
De Burgemeester en Wethouders van VliB-
singen doen te woten
dat door den Raad der Gemeente in zijne
vergadering van den 30 Mei 1879 is vastge
steld de navolgende
VERORDENING tot heffing
en invordering van School
geld op de openbare School
voor gewoon lager onderwijs,
voor de 2e School voor on-
en minvermogenden.
De Gemeenteraad van Vlissingen
Gelet op zijn besluit van heden tot het
stichten van een tweede school voor gewoon
oponbaar lager onderwijs voor on- en min
vermogenden
BESLUIT
voor de tweede school voor gewooD openbaar
lager onderwijs voor on- en minvermogenden
van toepassing te verklaren
a. de verordening d.d. 1 September 1876,
op do heffing van schoolgeld in de gemeente
V'lissingcn;
I». do verordening d.d. 31 Juli J875 en
3 November 1876 op de invordering van
schoolgelden in de gemeento Vlissingen.
Vlissingen, 30 Mei 1879.
De Burgemeester,
KLEIJNHENS. L. B.
De Secretaris,
P, FORBES WELS.
Behoort bij hot koninklijk besluit van den
20 November 1879, no. 15.
Mij, bekend,
De minister van binnenlandsche zaken,
(Get.) SIX.
Accordeert met het origineel.
Do Secretaris-Generaal bij het minis
terie van binnenlandsche zaken,
(Get) HUBRECHT.
Voor eensluidend afschrift, zoo veel
het geëxtrageerde aangaat,
Do Secretaris-Generaal,
(Get.) HUBRECHT.
En is hiervan afkondiging geschied, waar
hot behoort, den 27 December 1879.
De Burgemeester en Wethouders voornoomd,
A. SMIT.
De Secretaris,
F. N. VAN DER BILT, L. S.
Js.zoo men wil, de tijd wel wat verstreken,
om gelegenheid van de verwisseling vaD
oude met bet nieuwe jaar. dat wij pas
zijn ingetreden, het een en ander onder de
aandacht onzer lezers te brengen, niemand zal
het echter wraken, dat wij, zij bet dan ook
wat laat, thans nog eens in het verledene"
terugblikken en ons voor den geest bren
gen, wat bet jaar 1879 voor de goede stad
onzer inwoning zooal van overwegend be
lang heeft opgeleverd.
In de eerste plaats zij dan opgemerkt,
dat het, in het jaar, dat achter ons ligt, in
onze omgeving nog bij bet oude bleef en
Vlissingen nog steeds te worstelen bad om
bet hoofd boven water te kunnen bonden,
waarbij tevens de invloed zich deed gelden
van plaatsen, waarin men uitgaat van de leer,
dat geld macht is en macht boven
recht gaat.
Werden elders vruchteloos millioenen bij
milloeuen aangewend, om, kon het zijn
de natuur te bedwingen en had men daar
voor dit jaar nog wat millioenen willen be
steden, aan Vlissingen werd weinig of niets
ten koste gelegd. Niet alleen dat de wer
ken aan de voormalige marine (sluis het
gansche jaar stilletjes bleven liggen, kon
men ondanks alle daartoe aangewende mid
delen, nog niet eens verkrijgen, dat de bil-
lijkste wcnschen werden bevredigd en de
reeds in Juni aan voornoemd werk afge
werkte brug voor het publiek verkeer ge
opend werd.
Nauwelijks bet jaar 1879 ingetreden, of
Vlissingen leed een onherstelbaar verlies door
bet afsterven van onzen on verge telij keu prins
Hendrik, wiens hart warm klopte voor de
stad, welker belangen hij steeds met band
en tand verdedigde en die, dank zij zijn onder-
nemenden geest en vorstelijk streven,een rijke
bron van bestaan aan Mem te danken beeft.
Of is 't geen voldongen feit,dat de maildienst
op Engeland, ondanks de gevaren, waaraan
hij door den dood van den doorluchtigen
ontwerper blootstond, als voor goed geves
tigd is te beschouwen? Getuige hiervan het
toenemend vervoer zoowel van passagiers
als goederen op de stoomvaartlijn Vlissin
gen—Queenboro, dat niet weinig toebracht
om de kon. maatschappij Zeeland in staat
te stellen aan een talrijk personeel een be
staan te verzekeren en aan menigeen meer
dan dagelijkscb brood te verschaffen.
Evenzoo de kon. maatschappij de Schelde
die, in weerwil van den algemeenen druk-
kenden toestand in handel en scheepvaart,
zich in betrekkeb ken vooruitgang moebt
verbeugen en baren reeds gevestigden roem
handhaafde in bet maken en afleveren van
Vaartuigen en machines, waarvan bet streng
ste onderzoek met den besten uitslag werd
bekroond.
Met alle recht mag dus van deze bei-
do maatschappijen gezegd worden, dat zij
in geen geringe mate liet hare toebrach
ten, om Vlissingen voor verderen achter
uitgang te vrijwaren, cn voorts, dat de
beste verwachtingen voor de toekomst nog
van haar kunnen en mogen gekoesterd
worden.
Kan men in deze dus van vooruit
gang spreken, aan den anderen kant zagen
wij niet dan noode van bier heengaan een
bataljon infanterie, waardoor het te dezer
stede liggende garnizoen met de helft ver
minderd werd, welk verlies gedeeltelijk
werd vergoed door het naar hier overbren
gen van liet depot van discipline.
En spreken wij van de verliezen, welke
Vlissingen in liet afgeloopen jaar leed, dan
mogen wij ook tevens wel gewagen van
het overlijden van den heer Winkelman,
wiens leven gewijd was aan de bevorde
ring van alles, waarvan de bloei en de
welvaart dezer stad afhingen, van hem,
die zich zeer zeker zou verheugd hebben,
als bij bad mogen aanschouwen, hoe de
stad voor welke hij zoo gaarne betere da
gen bad zien aanbreken, dezen winter-
wederom haren goeden naam als zeehaven
kon bandhaven. Doch dit kon niet geschie
den. Wat wijlen 'den oud-burgemeester
Winkelman alzoo was ontzegd, was weg
gelegd voor zijn opvolgerden beer
Arie Smit, die met groote ingenomenheid
van alle ingezetenen met bet begin van
de laatste helft des vorigen jaars, ook tot
blijdschap van zijn voorganger liet bestuur
als hoofd dezer gemeente, op zich nam.
Deze mocht met ons in de laatste ver-
loopen dagen niet alleen met eigen oogen
aanschouwen, wat onze havens en dokken,
boven elke andere plaats in en buiten ons
land, vooral in den wintertijd voor hebben,
maar ook meer van nabij bekend worden
met zooveel, dat de ontwikkeling dezer
stad nog steeds in den weg blijft staan.
Doch hoe liet zij, wij hopen en ver
trouwen dat het onzen energieken burge
meester die aan jeugdige krachten onbe
twistbare industrieële kennis en den zoo
noodigen moed paart om handelend tegen
wie dan ook, met vrucht Ie kunnen optre
den, spoedig gelukken zal, om de slagboo-
men, die 'onze stad vooralsnog in baren
vooruitgang belemmeren, naar aller ver
langen te doen wegvallen. Zal echter dit
zijn onvermoeid streven eenigen kans van
slagen hebben, is onmisbare steun en me
dewerking noodig van allen, die met hem
geen ander doel beoogen, dan de bevorde
ring van den bloei en de welvaart van
Vlissingen.
Of zulks hoog noodig is, zullen wij wel
niet verder behoeven Ie betoogen. De laat
ste drukte in havens en dokken met den
aankleve van dien, hebben wederom maar
al te goed aan het licht gebracht, dat wij
nog niet zijn waar we wezen moeten, en
dat bij het onmiskenbaar vele goede, dat
hier wordt aangetroffen er nog veel, zeer
veel te verbeteren en aantevullen valt.
Niet gerust dus, vóór dat Vlissingen tot
zijn recht komt en bet verkrijgt, wat eene
eerste vereisebte is, om de grootsche wer
ken van den staat zoo productief mogelijk
voor. ons land en.volk te kunnen maken.
Vrage niemand, wat zal het helpen?
Mot niets te doen is er al machtig veel
bedorven en is men nog geen steek ver
der gekomen.
Gewerkt zoolang het dag is en zoolang
te werken valt, zij daarom de leus van
allen die bet wel meenen met de stad,
die een beter lot waardig is, dan bare
vijanden haar zouden willen toeschikken
Vlissingen, 10 Januari.
Van 3 tot 9 Januari 1S80 zijn uit
Queenboro met de mailbooten alhier aangeko
men 322 en daarheen vertrokken 443 [rei
zigers.
Het Duitscbe stoomschip Signal, kapt.
T. Will, is gisteren alhier binnengekomen
om goederen voor Queenboro te laden voor
rekening der Maatschappij Zeeland, welke
niet bij machte is al de goederen die langs
deze lijn aankomen met liaro meer voor
passagiers ingerichte stoomschepen over te
voeren.
De Vlissingscbe viscksloep „de Zeeuw",
schipper D. Meijboom, Zaterdag te Maas
sluis binnengekomen met 3000 sclielvis-
scben, is gisteren weder naar zee vertrok
ken.
De brand in de Northumbria te Brouwers
haven is gobluscht. Het schip is tot de wa
terlijn afgebrand. Men bergt de bescha
digde lading.