hee. VLISSINflSCHE COURANT. GEN. I. 1878. N'. 104. Zondag 20 December. 10lc Jaargang. BINNENLAND. LK, Waterhoudendheid, ËTTINGLange TE AMSTERDAM- LPPIJ. pljen. onveranderdeerste rwe, winter- en zomer- i 20 cents lager. Ove- oneeranderd. Buiten- handel. atschappij VX>." ersonen en goederen VIA QEENB0R0. des avonds 9.15 uur, idea: des avonds. edien&t G W VLISSINGEN jende plaatsen. X S: nam. 1, 8.30, 7,— 10 in plaats van 1 uur. am. 2.SO, 5.8. tdienst G EN ROTTERDAM ;6nde plaatsen. VAN ROTTERDAM 's morg. ijdag aaudag lisaingonl '/a unr v°"r het rg. Afrid by den Hcor tdienst RG EN ZIERIKZEE ende plaatsen. VAN ZIERIKZEE 25 tot Cortg. vm, 7.— terug vm. 8.1"" oensdag 25 's midd. londcrdag 26 rij dag 27 aterdag 28 's morg. 11. londag 29 's midd. 1 laandag 30 12. 31 's morg. 11. terdam. 12 45 12.57 1.28 2.36 2.56 11.53 12.04 12.M 12.21 1.2 1.31 1.40 2.37 3.10 4.24 4.47 5.— 5.11 5.21 5.26 5.59 6.30 6.40 5 30 5.42 6.17 7.32 7.57 8.10 8.21 8.31 8.36 9.17 9.58 10.10 BUREAU: ÜVIciiwcndijk, vrijk 0 A0. 101„ UITGEVER: F, 0. SC0SFFE0, to VlissSsigCBi. Wegens deai Kieuwjaarsdiig; zal tic t'U§- gingsche Courant den dag te voren, dus s. Dinsdag;, uitgegeven worden. Inzen ders van idvertcntiëm verzoek ik beleefd daarop attent te willen zijn. De Uitgever E. H. SCHIEFER. 7.15 6 50 8.6 8.55 9.15 9.30 10.55 10.40 11.55 12.45 1.5 1.201 8.45 Eenige, niet zoo heel vele jaren, geleden werd Vlissingen wel eens de parel der Zeeuwsche steden d, omdat tóen deze plaats meer dan andere \w Zeeland, bovenaan stond in bloei en welvaart. De tijd ligt niet zoo ver achter ons dat armoede hier bijna onbekend was en elkeen zonder veel raoei- Ie en inspanning zijn brood verdiende. De verplaat sing van 's Rijks werf naar elders, waardoor de be volking met honderden huisgezinnen verminderd werd, was oen slag aan de welvaart toegebracht, die ?aa groote gevolgen was, maar waarbij het uitzicht oiis geschonken dat Vlissingen tot eeue havenstad yaa den eersten rang gemaakt en door een spoorweg aan het vasteland zou worden verbonden, eene ster den donkeren nacht was. Eene bron van inkom sten, wekelijks eenige duizenden guldens opleveren- was ons ontnomen, maar daartegenover stond de hoorn des overvloeds, die over ons zoude uitgestort ff orden door de haven- kanaal- en spoorwegwerken. In 1872 werden de havenwerken plechtig iuge- 'ijd. Een feest, zoo luisterrijk als nooit binnen deze veste werd gevierd, bewees de ingenomenheid met dit heuglijk feit. Wij zijn nu aan. do grens van 1878 genaderd en wat hebben die luisterrijk inge wijde werken ons gebracht? Yeel, als wij letten op den maildienst, die leven en welvaart verspreidt, uiaar is daardoor vergoed wat wij verloren, is nog uiefc tusschen den tegenwooidigen en den toestand 'an over 10 jaar een hemelbreed verschil Het schijnt echter dat aan onze lijdensgesckiede- iis nog geen einde mag komen. De minicter van financiën toch lieêft, om het bud get met een paar ton te verlichten,goedgevonden dei sevkzaaniheden aan de voormalige Marinesiuis voor /eu jaar te doen staken, welke maatregel tengevolge al hebben, dat de inkomsten weder belangrijk min- zullen ziju en, alsof dit nietrgenoeg ware, heeft Ie fungeerende minister van oorlog, met ééne pen- lestreek bepaald dat het 3e bataljon infanterie, hier garnizoen, naar Bergen op Zoom moet verhuizen, lat wil zeggen dat een vijftiental officieren, een 150 il manschappen aan de bewoning worden onttrok- en, dat eene menigte menschen, die in het verhu- eu van woningen ot kamers inkomsten vinden, deze in zullen moeten missen en vele monden minder evoed moeten worden, gezwegen van de andere zeer /langrijke voordeelen, die nu Bergen op Zoom il genieten. En daardoor zal Vlissingen begunstigd forden met het Algemeen depot van discipline uit aarden, een wijdsche naam, doch die beteekeufc éne compagnie opgesloten soldaten, die weinig oordeel afwerpen, en een vijf-of zestal officiereu. a dat moet lieeten eene schadevergoeding voor het /dies van de helft van het garnizoen. Nu weten wij wel, dat Vlissingen evenmin als ergen op Zoom aanspraak kan maken op het bezit in garnizoen, daar beiden buiten de linie van de® nsie vallen ea de minister dus streng in den geest er wet handelt. Geen wet verbiedt hem echter de illijkheid in liet oog te houden, door eene plaats, reeds zooveel verloor en tegenwoordig verre van oeiend is in hot bezit te laten van die bronnen van komsten, die voor haar bestaan lioognoodig zijn of, 'olang deze stad niet tot bloei is gekomen, op de of andere wijze te zorgen, dat zij, in wat haar itiiomen wordt, tegemoet worde gekomen, ilogen beide genoemde ministers de gevolgen ii hunne besluiten overwegen, waarvan de uitvoe- ig voor eene stad als deze, waarvan de geschiede- der laatste jaren eene lijdensgeschiedenis was, al- verderfelijkst zullen zijn, en moge ook hier eene em opgaan, krachtiger dan de onze, om met na lik te protesteeren tegen de bouadeeling onzer be ugen. Vlfisslugc», 28 December, Gisteren middag is een 15 jarige jongeling, werk zaam op de maatschappij //de Schelde" alhier met den linkerarm tusschen de schroef van een boorbank bekneld geraakt, waardoor zijn arm ernstig gekneusd of gebroken is. Van 22 tot 82 December zijn liier uit Qucen- borougli met de mailbooten aangekomen 410 en van 21 tot 27 December daarheen vertrokken 243 reizigers. Benoemd tot administrateur van kleeding bij het garnizoens-vei'bruiksmagazijn te Vlissingen de heer C. Daenen, administrateur der garnizoens-bakkerij, en tot dezelfde betrekking te Middelburg de heer Nieuwenhuijse, administrateur der garnizoens-infir- merie en voor die te Neuzen de heer Meyst. Te Middelburg is Dinsdag overleden de heer dr. A. A. Fokker, inspecteur van liet geneeskundig staatstoezicht in deze provincie en den 21 October 1865 tot die betrekking benoemd. Het volgende stuk, door de Middelburgsene Kamer van Koophandel en Fabrieken aan den mi nister vau waterstaat gericht, dat wij om zijne be langrijkheid, ook voor deze gemeente, in zijn geheel overnemen, wordt door ons aan de Middelburg sche Courant ontleend. Middelburg 15/19 December 1878. Dat de toekomst vau de Walchersche havens teil nauwste samen hangt met de voorwaarden, waaronder liet vervoer per spoor vau ennaardie havens plaats heeft, zal wel goeu betoog bij Uwe Excel lentie behoeven. Iedere verlaging vau tarief kan niet anders dan ten. goede komen aan het verkeer over die plaatsen. Zoo ook elke verkorting van den of te leggen afstand l'-sschcn Walcheren en de ten oosten liggende landen althans onder deze voorwaarde dat verkorting van afstand ook vermindering vau vracht ten gevolge hebbe. Werd daarom het voor 't verkeer openstellen der lijn Boxtel GocbWezel door ons met genoegen gezien, mot leedwezen zagen wij dat de bovenbedoelde voorwaarde vooralsnog onvervuld is ge bleven. Dc aanleiding is bekend. De directeur der Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen weigert eene overeenkomst acn te gaan met de lijn BoxtelWezel, en sluit haar zoodoende uit van 't genot van het tarief voor uitsliuteud internationaal ver voer. Door die weigeriug worden de belangen, die wij hebben voor tc staan, benadeeld. Wc.ar aan het publiek de voordeelen Worden onthouden, die het van een kort re spoorwegverbinding zou kunnen genieten, daar treedt het publiek belang vcor den dag nevens liet belang der spoorwegmaatschappijen. Waarborgen voor dat belang heeft onze wetgever gesteld in de wet van 9 April 1875 Stbl67)» welks 32e artikel aan de regeering het recht geeft onder zekere voor waarden het doorgaand vervoer van reizigers en goederen te regelen. Is dit 32e artikel in casu toepasselijk, en is daaraan niet gede rogeerd door de overeenkomst met de Exploitatie-maatschappij Een ontkennende beantwoording der eerste vraag schijut voor standers te vinden. Ten onrechte, althans naar onze bescheiden meening. Artikel 32 toch der wet spreekt in 't algemeen van „doorgaand vervoer tusschen alle door den minister aangewezen stations." Onder scheid tusschen „doorgaand vervoer" bij enkel nationaal en dat bij internationaal verkeer wordt niet gemaakt. Tot regeling van „doorgaand vervoer" kan door de regeering een Nederlaudseke in Nedcrlaud werkende maatschappij worden gedwongen, zonder dat te onderscheiden valt of een vreemde dan wel oen Nedorlandscho maatschappij die regeling voor nationaal of internationaal ver keer verlangt. Uit de omstandigheid dat ds Nederlaudsche regee ring geen gezag kan uitoefenen op een iu een vreemd rijk ge'ixploi- teerden spoorweg, kan toch niet worden afgeleid dat zij, ondanks dit artikel, machteloos zou ziju ook tegenover de Exploitatie- niaatschapiiij, zoodra het geldt eeu dier maatschappij aaugeboden regeling voor het internationaal transito-vervoer door ons la lid, 't zij dau dat eeu vreemde of een Nederlandsche, 't zij dat een vreemde met een Nederlandsche maatschappij die regeling aanbieden. In het door de wetgevende macht bekrachtigde 57c artikel der overeenkomst tusschen den sta >t en de Exploitatie-maatschappij lezen wij dat de wet van 9 April 1875 toepasselijk is „voor zoo veel daarvan niet bij deze overeenkomst is afgewekeD." De uitzondering teu behoeve der maatschappij zal derhalve uit den inbond dier overeenkomst moeten blijken. En men zal die te vergeefs zoeken; integendeel; juist art 20 der overeenkomst stelt d e wet (en dat is speciaal die van 1875) of voorziening bij algemeenen maatregel van inwendig be stuur boven de overeenkomst zelve. De bij het Ille hoofdstuk gemaakte bepalingen omtrent de voorwaarden van vervoer van reizigers, goederen en vee, eu de maxima der vrachttarieven zien alleen op deze maatschappij daarom wordt ook telkens gesproken van bepaling „binnen de grenzen des rijks", omdat de Exploitatie-maatschappij zich tegen over den Naderlatidscheu staat alléén verbinden kon binnen die grenzen, daar zij, buitenslands exploiteereude, voor dat doel aan het buitcnlaudsch gezag zou ziju onderworpen, Maar behalve aan deze haar in 't bijzonder opgelegde ver plichtingen, is zij even als alle andere ondernemers vau spoor wegdiensten onderworpen aan do op deze r. >llectief gelegde verplichtingen dus ook aan die van art. 32 met betrekking tot het „doorgaand vervoer" d. i. het vervoeren over meerdere aan diversen bchoorende lijnen. Kan dus de Exploitatie-maat ehappij zich op geen pr vilegio iu deze beroepen, inden stand dezer zaak, waar volgens de open baar gemaakte bescheiden de uoodigo overeenstemming en samen werking tusschen de belrokkcn buiteulandsche (Kdln-Miadcn) en ééue Nederlandsche (N.-Brab.-Duitsche) aanwezig is, komt dc vraag of Uwe Excellentie iu deze al of niet bevoegd is krachtens art, 32 te handelen, hier naar onze bescheiden niceuing niet in aanmerking; de eenige tegenwerkende maatschappij is ccne Nederlandsche. die door haar kolossaal overwicht de kleine (met Nederlandsch geld zonder staatshulp iu 'fc leven geroepen jongere zuster) dreigt te verpletteren cn haar wasdom tegenwerkt. Doch wij pleiten niet voor eeue maatschappij, maar voor een algemeen, tevens een Walchcrsch belang, dat bij de vaststelling van een billijk doorgaand tarief ton zeerste is betrokken. Ten betoogc daarvan nog liet volgende. Bij de zeer verlaagde retourvrachten uit lndië, vooral sedert dc suikeruitvoer naar Nedcrlaud sterk verminderd is, worden de uitvrachten van zeer groot belang, ja dikwerf de hoofdzaak 1 Voor uitvraekt is dc steenkool een zeer gewild artikel, vooral in den laatsten tijd. Alles wijst cr heen dat de Rhurkolen ecu grooter ral dan tot dusver gaan spelen, zoo voor het gebruik op stoomschepen als voor export naar havens iu Europa en in Iudie Het verbruik van Rulukolcn ook in Iudie door zeestoombootcn neemt toe; uitvoer vau Ruhrkolen naar Iitdié belooft daardoor eeue betere uitvraebt voor de reederyen tc worden, dau indien koleu uit Engclaud daarheen moeten wordeu vervoerd. Aau het belang der reederijen paart zich de mogelijkheid, bij vermindering van spoorwegvervoerkoaten, depots van kolen voor uitvoer en voor gebruik van stoomschepen te Vlissingen te vestigeu. Dc lijn BoxtelWezel nu geeft een bekorting op het spoorweg traject tusschen Vlissingen eu het Rukrdal vau 20 kilometers; vermindering van tien prijs voor vervoer tot Vlissingen is dus mogelijk en iu het algemeeu belaug hoogst wenschelijk. De zecsehepeu zouden daardoor Ruhrkolen als uitvracht kunnen laden iu de Walchersche havens de vestiging van kolen-depots tc Wissiugen zou een gro te stap voorwaarts zijn gebracht; zce- "stooinboolen zouden zoodoende te Vlissingen kunnen biuncn- vallen om den t oorraad aau te vullen, andere schepen om hier lum lading in te nemeu. Zeideu wij tc veel door tc beweren dat liet algemeen belang bij dit geschil tusschen de beide maatschappijen betrokkeu is? Bij de moeiclijkc omstandigheden, waarin de scheepvaart ver keert, wordt met inspanning van alle krachten getracht liet hoofd boven water te houden. Do mededinging is grooter dau ooit. Zal nu de regceriug lijdelijk toezien dat kunstmatig aan Walcheren wordt onthouden wat daar langs natuurlijken weg tot vermeerde ring van verkeer kan leiden? Wij durven ons vleien dat Uwe Excellentie zich niet alleen bevoegd, maar in 't algemeen belang verplicht zal achten tot toepassing tegenover dcu directeur dn Exploitatie-maatschappij van meergenoemd art. 32 der wet van 1875 {Stbl. no. 67 De Kamer van Koophaudel en Fabrieken te Middelburg, (get.) BORSIU8, Voorzitter. (get.) E, FOKKER, Secretaris, 1) Deze overweging gaf ons aanleiding tot haren ami/genoot van koloniën het verzoek tc ridden, eenige wijzing en te willen bren gen in de voorwaarden van leveringen van metselaleenen. Zij gelieve een afschrift van dit verzoek hierbij aan le treffen, Te Rotterdam is eergisteren eene tentoonstelling van postduiveu en fantaisieduivcn gehouden, onder eeu grooten toeloop van bezoekers. Er waren 35(J duiven ingezonden van beide soorten. Volgens de voorspellingen van het meteorologisch instituut van den New-Vork Herald zullen in het noorden, midden en op de Europeesche kusten van den Atlantischen Oceaan stormen woeden tot het einde van de eerste week van Januari. Van 28 Dec. tot 3 Januari westelijke stormen,vergezeld van regen, sneeuw en koude. Ivomeu die voorspellingen uit dau kan men vooreerst aan geen vorst deuken. De beroemde Engelsche reiziger door Afrika Stanley» is te Rotterdam aangekomen en was daar do gast van de Afrikaansche handels vereeniging. Bij gelegenheid van de herdenking van den twee» honderdsten verjaardag van Vondel's dood zal lo Amsterdam een Vondel-tentoonstelling gehouden worden van voorwerpen, betrekking hebbende op dezen dichter. Met 1 Januari 1879 zal bij den Ned. Rijnspoor weg een nieuw formulier vrachtbrief in werking treden ter vervanging van het oude model. Eeu correspondent van het ilaagscJe Dagblad le Noordwijk zegt dat do schoolkinderen van Noord- wijk zoetere jongens en meisjes zijn dau de leden van do Eerste Kamer. Voor het eerst vernemen wij dat do Eerste Kaïnor uit stoute jongens en meisjes bestaat.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1878 | | pagina 1