hee.
VLISSINflSCHE
COURANT.
GEN.
I.
1878. N'. 104.
Zondag 20 December.
10lc Jaargang.
BINNENLAND.
LK,
Waterhoudendheid,
ËTTINGLange
TE AMSTERDAM-
LPPIJ.
pljen.
onveranderdeerste
rwe, winter- en zomer-
i 20 cents lager. Ove-
oneeranderd. Buiten-
handel.
atschappij
VX>."
ersonen en goederen
VIA QEENB0R0.
des avonds 9.15 uur,
idea:
des avonds.
edien&t
G W VLISSINGEN
jende plaatsen.
X S:
nam. 1, 8.30, 7,—
10 in plaats van 1 uur.
am. 2.SO, 5.8.
tdienst
G EN ROTTERDAM
;6nde plaatsen.
VAN ROTTERDAM
's morg.
ijdag
aaudag
lisaingonl '/a unr v°"r het
rg. Afrid by den Hcor
tdienst
RG EN ZIERIKZEE
ende plaatsen.
VAN ZIERIKZEE
25 tot Cortg. vm,
7.— terug vm. 8.1""
oensdag 25 's midd.
londcrdag 26
rij dag 27
aterdag 28 's morg. 11.
londag 29 's midd. 1
laandag 30 12.
31 's morg. 11.
terdam.
12 45
12.57
1.28
2.36
2.56
11.53
12.04
12.M
12.21
1.2
1.31
1.40
2.37
3.10
4.24
4.47
5.—
5.11
5.21
5.26
5.59
6.30
6.40
5 30
5.42
6.17
7.32
7.57
8.10
8.21
8.31
8.36
9.17
9.58
10.10
BUREAU:
ÜVIciiwcndijk, vrijk 0 A0. 101„
UITGEVER:
F, 0. SC0SFFE0, to VlissSsigCBi.
Wegens deai Kieuwjaarsdiig; zal tic t'U§-
gingsche Courant den dag te voren, dus
s. Dinsdag;, uitgegeven worden. Inzen
ders van idvertcntiëm verzoek ik beleefd
daarop attent te willen zijn.
De Uitgever
E. H. SCHIEFER.
7.15
6 50
8.6
8.55
9.15
9.30
10.55
10.40
11.55
12.45
1.5
1.201 8.45
Eenige, niet zoo heel vele jaren, geleden werd
Vlissingen wel eens de parel der Zeeuwsche steden
d, omdat tóen deze plaats meer dan andere
\w Zeeland, bovenaan stond in bloei en welvaart.
De tijd ligt niet zoo ver achter ons dat armoede
hier bijna onbekend was en elkeen zonder veel raoei-
Ie en inspanning zijn brood verdiende. De verplaat
sing van 's Rijks werf naar elders, waardoor de be
volking met honderden huisgezinnen verminderd
werd, was oen slag aan de welvaart toegebracht, die
?aa groote gevolgen was, maar waarbij het uitzicht
oiis geschonken dat Vlissingen tot eeue havenstad
yaa den eersten rang gemaakt en door een spoorweg
aan het vasteland zou worden verbonden, eene ster
den donkeren nacht was. Eene bron van inkom
sten, wekelijks eenige duizenden guldens opleveren-
was ons ontnomen, maar daartegenover stond de
hoorn des overvloeds, die over ons zoude uitgestort
ff orden door de haven- kanaal- en spoorwegwerken.
In 1872 werden de havenwerken plechtig iuge-
'ijd. Een feest, zoo luisterrijk als nooit binnen deze
veste werd gevierd, bewees de ingenomenheid met
dit heuglijk feit. Wij zijn nu aan. do grens van
1878 genaderd en wat hebben die luisterrijk inge
wijde werken ons gebracht? Yeel, als wij letten op
den maildienst, die leven en welvaart verspreidt,
uiaar is daardoor vergoed wat wij verloren, is nog
uiefc tusschen den tegenwooidigen en den toestand
'an over 10 jaar een hemelbreed verschil
Het schijnt echter dat aan onze lijdensgesckiede-
iis nog geen einde mag komen.
De minicter van financiën toch lieêft, om het bud
get met een paar ton te verlichten,goedgevonden dei
sevkzaaniheden aan de voormalige Marinesiuis voor
/eu jaar te doen staken, welke maatregel tengevolge
al hebben, dat de inkomsten weder belangrijk min-
zullen ziju en, alsof dit nietrgenoeg ware, heeft
Ie fungeerende minister van oorlog, met ééne pen-
lestreek bepaald dat het 3e bataljon infanterie, hier
garnizoen, naar Bergen op Zoom moet verhuizen,
lat wil zeggen dat een vijftiental officieren, een 150
il manschappen aan de bewoning worden onttrok-
en, dat eene menigte menschen, die in het verhu-
eu van woningen ot kamers inkomsten vinden, deze
in zullen moeten missen en vele monden minder
evoed moeten worden, gezwegen van de andere zeer
/langrijke voordeelen, die nu Bergen op Zoom
il genieten. En daardoor zal Vlissingen begunstigd
forden met het Algemeen depot van discipline uit
aarden, een wijdsche naam, doch die beteekeufc
éne compagnie opgesloten soldaten, die weinig
oordeel afwerpen, en een vijf-of zestal officiereu.
a dat moet lieeten eene schadevergoeding voor het
/dies van de helft van het garnizoen.
Nu weten wij wel, dat Vlissingen evenmin als
ergen op Zoom aanspraak kan maken op het bezit
in garnizoen, daar beiden buiten de linie van de®
nsie vallen ea de minister dus streng in den geest
er wet handelt. Geen wet verbiedt hem echter de
illijkheid in liet oog te houden, door eene plaats,
reeds zooveel verloor en tegenwoordig verre van
oeiend is in hot bezit te laten van die bronnen van
komsten, die voor haar bestaan lioognoodig zijn of,
'olang deze stad niet tot bloei is gekomen, op de
of andere wijze te zorgen, dat zij, in wat haar
itiiomen wordt, tegemoet worde gekomen,
ilogen beide genoemde ministers de gevolgen
ii hunne besluiten overwegen, waarvan de uitvoe-
ig voor eene stad als deze, waarvan de geschiede-
der laatste jaren eene lijdensgeschiedenis was, al-
verderfelijkst zullen zijn, en moge ook hier eene
em opgaan, krachtiger dan de onze, om met na
lik te protesteeren tegen de bouadeeling onzer be
ugen.
Vlfisslugc», 28 December,
Gisteren middag is een 15 jarige jongeling, werk
zaam op de maatschappij //de Schelde" alhier met
den linkerarm tusschen de schroef van een boorbank
bekneld geraakt, waardoor zijn arm ernstig gekneusd
of gebroken is.
Van 22 tot 82 December zijn liier uit Qucen-
borougli met de mailbooten aangekomen 410 en
van 21 tot 27 December daarheen vertrokken
243 reizigers.
Benoemd tot administrateur van kleeding bij het
garnizoens-vei'bruiksmagazijn te Vlissingen de heer
C. Daenen, administrateur der garnizoens-bakkerij,
en tot dezelfde betrekking te Middelburg de heer
Nieuwenhuijse, administrateur der garnizoens-infir-
merie en voor die te Neuzen de heer Meyst.
Te Middelburg is Dinsdag overleden de heer dr.
A. A. Fokker, inspecteur van liet geneeskundig
staatstoezicht in deze provincie en den 21 October
1865 tot die betrekking benoemd.
Het volgende stuk, door de Middelburgsene
Kamer van Koophandel en Fabrieken aan den mi
nister vau waterstaat gericht, dat wij om zijne be
langrijkheid, ook voor deze gemeente, in zijn geheel
overnemen, wordt door ons aan de Middelburg sche
Courant ontleend.
Middelburg 15/19 December 1878.
Dat de toekomst vau de Walchersche havens teil nauwste samen
hangt met de voorwaarden, waaronder liet vervoer per spoor vau
ennaardie havens plaats heeft, zal wel goeu betoog bij Uwe Excel
lentie behoeven. Iedere verlaging vau tarief kan niet anders dan
ten. goede komen aan het verkeer over die plaatsen. Zoo ook elke
verkorting van den of te leggen afstand l'-sschcn Walcheren en
de ten oosten liggende landen althans onder deze voorwaarde dat
verkorting van afstand ook vermindering vau vracht ten gevolge
hebbe.
Werd daarom het voor 't verkeer openstellen der lijn Boxtel
GocbWezel door ons met genoegen gezien, mot leedwezen zagen
wij dat de bovenbedoelde voorwaarde vooralsnog onvervuld is ge
bleven.
Dc aanleiding is bekend. De directeur der Maatschappij
tot exploitatie van staatsspoorwegen weigert eene overeenkomst
acn te gaan met de lijn BoxtelWezel, en sluit haar zoodoende
uit van 't genot van het tarief voor uitsliuteud internationaal ver
voer.
Door die weigeriug worden de belangen, die wij hebben voor tc
staan, benadeeld.
Wc.ar aan het publiek de voordeelen Worden onthouden, die het
van een kort re spoorwegverbinding zou kunnen genieten, daar
treedt het publiek belang vcor den dag nevens liet belang der
spoorwegmaatschappijen. Waarborgen voor dat belang heeft
onze wetgever gesteld in de wet van 9 April 1875 Stbl67)» welks
32e artikel aan de regeering het recht geeft onder zekere voor
waarden het doorgaand vervoer van reizigers en goederen te
regelen.
Is dit 32e artikel in casu toepasselijk, en is daaraan niet gede
rogeerd door de overeenkomst met de Exploitatie-maatschappij
Een ontkennende beantwoording der eerste vraag schijut voor
standers te vinden.
Ten onrechte, althans naar onze bescheiden meening. Artikel
32 toch der wet spreekt in 't algemeen van „doorgaand vervoer
tusschen alle door den minister aangewezen stations." Onder
scheid tusschen „doorgaand vervoer" bij enkel nationaal en dat
bij internationaal verkeer wordt niet gemaakt. Tot regeling van
„doorgaand vervoer" kan door de regeering een Nederlaudseke in
Nedcrlaud werkende maatschappij worden gedwongen, zonder dat
te onderscheiden valt of een vreemde dan wel oen Nedorlandscho
maatschappij die regeling voor nationaal of internationaal ver
keer verlangt. Uit de omstandigheid dat ds Nederlaudsche regee
ring geen gezag kan uitoefenen op een iu een vreemd rijk ge'ixploi-
teerden spoorweg, kan toch niet worden afgeleid dat zij, ondanks
dit artikel, machteloos zou ziju ook tegenover de Exploitatie-
niaatschapiiij, zoodra het geldt eeu dier maatschappij aaugeboden
regeling voor het internationaal transito-vervoer door ons
la lid, 't zij dau dat eeu vreemde of een Nederlandsche, 't zij
dat een vreemde met een Nederlandsche maatschappij die regeling
aanbieden.
In het door de wetgevende macht bekrachtigde 57c artikel der
overeenkomst tusschen den sta >t en de Exploitatie-maatschappij
lezen wij dat de wet van 9 April 1875 toepasselijk is „voor zoo
veel daarvan niet bij deze overeenkomst is afgewekeD."
De uitzondering teu behoeve der maatschappij zal derhalve uit
den inbond dier overeenkomst moeten blijken.
En men zal die te vergeefs zoeken; integendeel; juist art 20
der overeenkomst stelt d e wet (en dat is speciaal die van
1875) of voorziening bij algemeenen maatregel van inwendig be
stuur boven de overeenkomst zelve.
De bij het Ille hoofdstuk gemaakte bepalingen omtrent de
voorwaarden van vervoer van reizigers, goederen en vee, eu de
maxima der vrachttarieven zien alleen op deze maatschappij
daarom wordt ook telkens gesproken van bepaling „binnen de
grenzen des rijks", omdat de Exploitatie-maatschappij zich tegen
over den Naderlatidscheu staat alléén verbinden kon binnen die
grenzen, daar zij, buitenslands exploiteereude, voor dat doel
aan het buitcnlaudsch gezag zou ziju onderworpen,
Maar behalve aan deze haar in 't bijzonder opgelegde ver
plichtingen, is zij even als alle andere ondernemers vau spoor
wegdiensten onderworpen aan do op deze r. >llectief gelegde
verplichtingen dus ook aan die van art. 32 met betrekking
tot het „doorgaand vervoer" d. i. het vervoeren over
meerdere aan diversen bchoorende lijnen.
Kan dus de Exploitatie-maat ehappij zich op geen pr vilegio
iu deze beroepen, inden stand dezer zaak, waar volgens de open
baar gemaakte bescheiden de uoodigo overeenstemming en samen
werking tusschen de belrokkcn buiteulandsche (Kdln-Miadcn)
en ééue Nederlandsche (N.-Brab.-Duitsche) aanwezig is, komt
dc vraag of Uwe Excellentie iu deze al of niet bevoegd is
krachtens art, 32 te handelen, hier naar onze bescheiden niceuing
niet in aanmerking; de eenige tegenwerkende maatschappij
is ccne Nederlandsche. die door haar kolossaal overwicht de kleine
(met Nederlandsch geld zonder staatshulp iu 'fc leven geroepen
jongere zuster) dreigt te verpletteren cn haar wasdom tegenwerkt.
Doch wij pleiten niet voor eeue maatschappij, maar voor een
algemeen, tevens een Walchcrsch belang, dat bij de vaststelling
van een billijk doorgaand tarief ton zeerste is betrokken.
Ten betoogc daarvan nog liet volgende.
Bij de zeer verlaagde retourvrachten uit lndië, vooral sedert dc
suikeruitvoer naar Nedcrlaud sterk verminderd is, worden de
uitvrachten van zeer groot belang, ja dikwerf de hoofdzaak 1
Voor uitvraekt is dc steenkool een zeer gewild artikel, vooral
in den laatsten tijd. Alles wijst cr heen dat de Rhurkolen ecu
grooter ral dan tot dusver gaan spelen, zoo voor het gebruik op
stoomschepen als voor export naar havens iu Europa en in Iudie
Het verbruik van Rulukolcn ook in Iudie door zeestoombootcn
neemt toe; uitvoer vau Ruhrkolen naar Iitdié belooft daardoor
eeue betere uitvraebt voor de reederyen tc worden, dau indien
koleu uit Engclaud daarheen moeten wordeu vervoerd. Aau het
belang der reederijen paart zich de mogelijkheid, bij vermindering
van spoorwegvervoerkoaten, depots van kolen voor uitvoer en
voor gebruik van stoomschepen te Vlissingen te vestigeu.
Dc lijn BoxtelWezel nu geeft een bekorting op het spoorweg
traject tusschen Vlissingen eu het Rukrdal vau 20 kilometers;
vermindering van tien prijs voor vervoer tot Vlissingen is dus
mogelijk en iu het algemeeu belaug hoogst wenschelijk.
De zecsehepeu zouden daardoor Ruhrkolen als uitvracht kunnen
laden iu de Walchersche havens de vestiging van kolen-depots
tc Wissiugen zou een gro te stap voorwaarts zijn gebracht; zce-
"stooinboolen zouden zoodoende te Vlissingen kunnen biuncn-
vallen om den t oorraad aau te vullen, andere schepen om hier lum
lading in te nemeu. Zeideu wij tc veel door tc beweren dat liet
algemeen belang bij dit geschil tusschen de beide maatschappijen
betrokkeu is?
Bij de moeiclijkc omstandigheden, waarin de scheepvaart ver
keert, wordt met inspanning van alle krachten getracht liet hoofd
boven water te houden. Do mededinging is grooter dau ooit. Zal
nu de regceriug lijdelijk toezien dat kunstmatig aan Walcheren
wordt onthouden wat daar langs natuurlijken weg tot vermeerde
ring van verkeer kan leiden? Wij durven ons vleien dat Uwe
Excellentie zich niet alleen bevoegd, maar in 't algemeen belang
verplicht zal achten tot toepassing tegenover dcu directeur
dn Exploitatie-maatschappij van meergenoemd art. 32 der wet
van 1875 {Stbl. no. 67
De Kamer van Koophaudel en Fabrieken te Middelburg,
(get.) BORSIU8, Voorzitter.
(get.) E, FOKKER, Secretaris,
1) Deze overweging gaf ons aanleiding tot haren ami/genoot
van koloniën het verzoek tc ridden, eenige wijzing en te willen bren
gen in de voorwaarden van leveringen van metselaleenen.
Zij gelieve een afschrift van dit verzoek hierbij aan le treffen,
Te Rotterdam is eergisteren eene tentoonstelling
van postduiveu en fantaisieduivcn gehouden, onder
eeu grooten toeloop van bezoekers. Er waren 35(J
duiven ingezonden van beide soorten.
Volgens de voorspellingen van het meteorologisch
instituut van den New-Vork Herald zullen in het
noorden, midden en op de Europeesche kusten van
den Atlantischen Oceaan stormen woeden tot het
einde van de eerste week van Januari. Van 28 Dec.
tot 3 Januari westelijke stormen,vergezeld van regen,
sneeuw en koude. Ivomeu die voorspellingen uit dau
kan men vooreerst aan geen vorst deuken.
De beroemde Engelsche reiziger door Afrika
Stanley» is te Rotterdam aangekomen en was daar do
gast van de Afrikaansche handels vereeniging.
Bij gelegenheid van de herdenking van den twee»
honderdsten verjaardag van Vondel's dood zal lo
Amsterdam een Vondel-tentoonstelling gehouden
worden van voorwerpen, betrekking hebbende op
dezen dichter.
Met 1 Januari 1879 zal bij den Ned. Rijnspoor
weg een nieuw formulier vrachtbrief in werking
treden ter vervanging van het oude model.
Eeu correspondent van het ilaagscJe Dagblad le
Noordwijk zegt dat do schoolkinderen van Noord-
wijk zoetere jongens en meisjes zijn dau de leden
van do Eerste Kamer. Voor het eerst vernemen wij
dat do Eerste Kaïnor uit stoute jongens en meisjes
bestaat.